karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 07:09:00

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Missä ajassa ketoosiin?
ViestiLähetetty: 2007-01-01 23:22:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2006-09-11 17:17:25
Viestit: 225
Paikkakunta: Pohjan perukoilla
Tämä on jo kummaa.. Ketoilin tuossa ennen joulua reippaan viikon, sitten pidin joulutauon (ja olin kärttyinen ja masentunut kuin itse :smt074 ) Eilen aloin sitten katselemaan taas syömisiäni, ja tänään olen (uskoakseni) vetänyt hiilarit alas, 20g tienoille. Nyt illalla mies väittää että haisen taas ketoosille :shock: Voiko tämä olla mahdollista näin nopeasti? Olo on hyvä, ja ketoosiin vaipumiselta tämä tuntuisi, mutta tässä ajassa? Hassuinta tässä on, että ennen joulua minusta tuntui että en päässyt kovin syvään ketoosiin ollenkaan.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-01 23:32:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-11-02 17:17:52
Viestit: 430
Olen miettinyt ihan samaa asiaa.. Viisaammat vastatkoon :smt045

_________________
27 vuotta. Pituus 164 cm.
Paino korkeimmillaan 74,5 kg - nyt 64,6 kg.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-01 23:43:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
Minä olen ketoosissa nopeasti, jos hiilarit on alhaalla. Puoli päivää riittää hyvin. Ja tavissyöjätkin voivat olla aamuyöstä. "Vaipuminen" ei mielestäni ole kuitenkaan oikea verbi kuvaamaan sitä. Eikä ketoosin "syvyydellä"kään ole merkitystä. Olennaista on se, oletko rasvakäyttöinen. Siitä kertoo parhaiten nälän, ja erityisesti makeannälän, puuttuminen. Jos tekee mieli makeaa, olet sokerikäyttöinen.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-02 00:04:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2006-09-11 17:17:25
Viestit: 225
Paikkakunta: Pohjan perukoilla
Joo, tuo vaipuminen oli hiukan huono sana, pikemminkin vaivun aina hiilarimaailmaan, ja ketoosissa koen itseni pirteäksi ja energiseksi, ja tosiaan, makeanhimoja ei ennen joulua ollut :) Ketoosin "syvyyttä" pohdin sen takia, että en kokenut mitään niin järisyttäviä fiiliksiä mihin olen tällä palstalla törmännyt.

Kiitos paljon tiedosta! :)

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-02 00:26:01 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
Mäkin oon todennäköisesti useinkin ketoosissa, jos hiilarit on minimissä. Mä en oo koskaan sitä tarkistanut ketoositikkujen avulla. Mulla ei myöskään henki haise.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-02 21:30:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-10-07 10:28:00
Viestit: 1737
Lainaa:
Eikä ketoosin "syvyydellä"kään ole merkitystä. Olennaista on se, oletko rasvakäyttöinen. Siitä kertoo parhaiten nälän, ja erityisesti makeannälän, puuttuminen. Jos tekee mieli makeaa, olet sokerikäyttöinen.


Siis ihan kaikilla, poikkeuksettako?!!?? Liuskoja en ole ostanut vielä, mutta olen kuvitellut olevani ketoosissa. Silti ajoittain koen makeannälkää, esim menkkakierron tietyssä vaiheessa. Ei se suurta ole vrt. hiilariruokavalioon, mutta tuntuu se silti. On kuitenkin kohtuudella hallittavissa.

Mutta lisää keskustelua ketoosin syvyydestä kaipaisin. Eikö todellakaan ole aste-eroja havaittavissa, eli että joko olet ketoosissa tai sitten et ole?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-02 21:51:18 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
Elka kirjoitti:
Jos tekee mieli makeaa, olet sokerikäyttöinen.


Löytyisikö tähän jotain kättä pidempää.

Terveen ravitsemusketoosissa on aika hankala olla kovin sokerikäyttöinen.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-02 22:07:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
Pappa kirjoitti:
Elka kirjoitti:
Jos tekee mieli makeaa, olet sokerikäyttöinen.


Löytyisikö tähän jotain kättä pidempää.

Terveen ravitsemusketoosissa on aika hankala olla kovin sokerikäyttöinen.


Yritän etsiä. (Lähes kaikki kirjat on lainassa). Mutta pointti oli se, että jos tekee mieli makeaa, olet sokerikäyttöinen, etkä siis ole silloin ketoosissa. Ei se, että voisi olla sokerikäyttöinen ketoosissa.

ETA: Siis Rosedalen mukaan, jos on nälkä tai makeannälkä, niin et ole rasvakäyttöinen. Sitähän ei alkuperäisellä kysyjällä ollut. Eli ehkä turhaan siitä edes mainitsin. Jos on makeannälkää, niin, Rosedalen mukaan keho haluaa sokeria polttoaineeksi ja jos ei ravinnosta, liiasta hiilihydraatista tai liiasta proteiinista, tule sokeria, niin sitä tehdään lihaksista. Ja varastorasvoja ei edelleenkään käytetä.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-02 22:12:07 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-27 10:00:44
Viestit: 5088
Paikkakunta: Helsinki
hidee kirjoitti:
Mutta lisää keskustelua ketoosin syvyydestä kaipaisin. Eikö todellakaan ole aste-eroja havaittavissa, eli että joko olet ketoosissa tai sitten et ole?

Ketoosin syvyys määritellään käsittääkseni ainoastaan ketoaineiden pitoisuutena veressä. Siinä ei ole elimistön toiminnan kannalta mitään on/off-rajaa, vaan tuo pitoisuus vaihtelee. Sen sijaan jokin (en muista mikä) teoreettinen raja on, jonka jälkeen ollaan määritelmän mukaan ketoosissa.

Vähän sama kuin täysi-ikäisyyden määritelmä. 18-vuotissyntymäpäivänä ei kehossa tapahdu mitään ratkaisevaa, mutta se on sovittu ikärajaksi useisiin asioihin.

_________________
Hyväkarppaava harrastelija.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-03 09:57:08 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
Ei ole mitään teorioihin perustuvaa määrittelyrajaa. On vain rajoja joita joku on keksinyt tai "katsonut sopivaksi".

Yksi hivenen rankempi rajan asettelu on glukoosinormalissa tilanteessa se että ketoainepitoisuus on suurempi kuin glukoosin pitoisuus. Siinäkin näkemässäni oli mainitsematta minkä keton pitoisuus. ;)

Tavallisissa labrakokeissa kuten esim HUSLAB:n S-Keto-O tulkinta on negatiivinen alle 0,5mmol/l asetoasetaattipitoisuudella.

lainaus

"Tulkinta:

Tulostuksessa käytetään kooditusta, jota vastaavat seuraavaa luokkaa olevat asetoasetaattipitoisuudet:

negatiivinen alle 0.5 mmol/l
(+), trace 0.5 – 1.5 mmol/l
+ 1.5 – 4 mmol/l
++ 4 – 8 mmol/l
+++ yli 8 mmol/l

Selvästi kohonneita pitoisuuksia esiintyy diabeettisessa ketoasidoosissa, jonka arviointiin tutkimusta ensisijaisesti käytetään. Lievästi tai kohtalaisesti kohonneita pitoisuuksia voi esiintyä myös paastossa, hiilihydraattiniukan ruokavalion johdosta, anoreksiassa, oksentelussa, korkeassa kuumeessa, vaikeassa hypertyreoosissa ja Cushingin taudissa."

lainaus päättyy

Oikeastaanhan ketogeenisella ravinnolla voi esiintyä kaikkia pitoisuuksia. Tavallisella virallisruokavaliolla pitoisuudet ovat yleensä alle 0,01 - 0,1mmol/l. Hyvin matalahiilarisella voi esiintyä tuon yli olevia kaikkia mahdollisia pitoisuuksia. Elimistö säätelee sitä kulloisenkin tilanteen mukaan niiden tuotantotarvetta vastaavaksi. Pitoisuus asettuu tuotantovirran ja poistumavirran mukaiseen tasapainoon ja plasman pitoisuus voi vaihdella nopeastikin. Virtsan pitoisuus ei kuvaa kovin hyvin vallitsevaa plasman pitoisuutta johtuen sekundaarivirtsan muodostumisnopeudesta ja siis kertymisestä vähitellen virtsarakkoon. Mutta ilman plasmassa esiintynyttä suurempaa tai yhtä suurta pitoisuutta kuin virtsassa on ei liene mahdollista, käsittääkseni virtsaan väkevöintiä ei tapahdu ainakaan mainittavasti, ehkäpä mieluumminkin päin vastoin. Mahdollinen näennäinen renaali kynnys on epäselvä mutta sellaista voi hivenen olla.

Ketogeneesin säätely on aika löysä samoin kuin eri ketojen tuotantosuhde beettahydroksibutyraatin ja asetoasetaattin välillä. Ohessa syntyy myös asetonia jota elimistö ei hyödynnä. Osittain riippuvainen maksan energiatilanteesta, ffa fluksista, glukoosista ja muista tekijäistä. Ketotuotannon pääpaikka on maksa ja munuainen joista maksalla on lähinnä rooli niiden jakelussa verenkiertoon kun taas munuainen käyttää oman tuotantonsa lähinnä itse. Ketogeneesiä voi vähäisessä määrin tapahtua myös muualla. Ketopitoisuus vaikuttaa hivenen insuliinin eritykseen. Myös FFA pitoisuus vaikuttaa insuliinin eritykseen joiden ansiosta tapahtuu myös epäsuoraa ketogeneesin säätelyä.

On tyypillistä että pidempään sopeuduttaessa hyvin alhaisille ravinnon hiilihydraattimäärille säätyy järjestelmä sellaiseksi että ketopitoisuus jää hyvin alas. (Kirjallisuuden mukaan esim inuiiteilla ei esiinny juurikaan ketoosia)

Näissä laihdutusruokavalioissa ei kannattane kovin paljon tuijottaa mitattuihin ketoainepitoisuuksiin. Elimistö osaa sen kyllä asettaa tarkoituksiinsa sopivaksi. Aika yleisesti se vaihtelee nollan ja 8mmol/l välillä. Eräs olennainen seikka on plasman FFA (vapaat rasvahapot (joko irrallaan tai albumiiniin sidottuna kulkevat) pitoisuus siltä osin joka kulkeutuu maksaan.

Yleensä lievä tai kohtalainen pitoisuus kehittyy kolmen vuorokauden kuluessa siitä kun ravinnon hiilihydraattimäärä on jyrkästi pudotettu 20g/vrk tuntumaan tai aloitettaessa totaalipaasto. Ketoainepitoisuus alkaa tavallisesti nousta jo aavistuksen ns yön yli paaston aikana kun maksan glykogeenivarannot on käymässä vähiin ja sen seurauksena plasman FFA pitoisuus on alkanut kohota. Varsinaista ketojen kumuloitumista plasmaan suuremmaksi pitoisuudeksi ei vielä silloin yleensä ehdi tapahtua. Amuyöstä tyypillisesti myös glukoosin tuotanto maksassa kiihtyy hormonaalisen vuorokausirytmin seurannaisena joka voi vähentää ketotuotantoa. (mm kortisoli)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-03 11:19:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-08 07:33:04
Viestit: 851
Paikkakunta: Saksa
Eli kyse on siitä, minkä laskee ketoosiksi. Minun pitäisi nyt tikun mukaan olla ketoosissa (2+), mutta kyllä vain tekee mieli makeaa. Ei nyt mitenkään himoiten, niin kuin BED-kohtauksessa, mutta melkein koko ajan jonkin verran. Onkohan kyse psykologisesta tottumisesta makeaan vai fysiologiasta?

_________________
*************************************************************************
"Ei ihminen elä ainoastaan leivästä"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-03 11:45:42 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-19 22:47:51
Viestit: 5732
Paikkakunta: Helsinki
Kromia on suositeltu makeanhimon hillitsemiseksi. Eli kyse ei välttämättä ole päästä vaan ihan kropan tarpeista.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-03 11:48:36 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
Hooveri sanoikin tuon kromin jolla on roolinsa sokerianeenvaihdunnan säätelyssä.

twindouble kirjoitti:
Onkohan kyse psykologisesta tottumisesta makeaan vai fysiologiasta?
Tai molemmista. Mitenkäs muuten erottelisit ne toistaan. Siinä taitaa muna-kana ongelma kävella vastaan aika monen nurkan takana. Johan pelkkä ajattelu makean palan saamisesta suuhun voi heipsauttaa moniakin säätöhormoneita. Se on yksikin piru tuo "mielihyväkeskus" ja sen signalointi saati sitten muut meitä ohjailevat. Mutta olipa noita mieliteko ym "prosesseja" istutettava ihmiseenkin jotta se alkaisi ravita itseään sekä selvitymään sukupolvesta toiseen luontooon viskattuna. Vaikka se taisikin tapahtua toisin päin. "Luonto" kun suunnittelee aika vähän.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-03 12:01:27 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Lainaa:
Eli kyse on siitä, minkä laskee ketoosiksi. Minun pitäisi nyt tikun mukaan olla ketoosissa (2+), mutta kyllä vain tekee mieli makeaa


Ei nyt ihan niinkään. Kyllä ketoosi on ketoosi (siis ketoosihan on vain tietty määrä ketoaineita veressä), mutta silti Elkalla oli hyvä pointti.

Jos kroppa on rasvapolttoinen, niin eihän sen pitäisi huudella enää lisäenergiaa. Sitähän tuo "fyysinen" karkinhimo kai periaatteessa on, tarve saada nopeasti energiaa, ja sen tarpeen kohdistaminen makeaan on sitten vaan itse luotu linkki, opittu tapa jolla saa nopeasti hiilaria. Kun taas rasvapoltolla, jos kaikki on hyvin, ei pitäisi olla tarvetta lisäenergialle.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-03 12:16:23 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
misukisu kirjoitti:
Lainaa:
Eli kyse on siitä, minkä laskee ketoosiksi. Minun pitäisi nyt tikun mukaan olla ketoosissa (2+), mutta kyllä vain tekee mieli makeaa


Ei nyt ihan niinkään. Kyllä ketoosi on ketoosi (siis ketoosihan on vain tietty määrä ketoaineita veressä), mutta silti Elkalla oli hyvä pointti.

Jos kroppa on rasvapolttoinen, niin eihän sen pitäisi huudella enää lisäenergiaa. Sitähän tuo "fyysinen" karkinhimo kai periaatteessa on, tarve saada nopeasti energiaa, ja sen tarpeen kohdistaminen makeaan on sitten vaan itse luotu linkki, opittu tapa jolla saa nopeasti hiilaria. Kun taas rasvapoltolla, jos kaikki on hyvin, ei pitäisi olla tarvetta lisäenergialle.


Kyllähän siinä nyt kai voi kyse olla muustakin. Mielihyväkeskus on aika jännä epeli. Se saattaa kaivata pientä hiplausta välittäjäaineiden taholta. ja jos/kun makea hiplaa sitä se haluaa sitä lisää.. sieltä löytyy samoja piirteitä kuin huume yms koukuistakin..


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-03 12:21:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-08 07:33:04
Viestit: 851
Paikkakunta: Saksa
Pappa kirjoitti:
Mielihyväkeskus on aika jännä epeli. Se saattaa kaivata pientä hiplausta välittäjäaineiden taholta. ja jos/kun makea hiplaa sitä se haluaa sitä lisää.. sieltä löytyy samoja piirteitä kuin huume yms koukuistakin..


Ei kai sitä turhaan koe olevansa sokeririippuvainen...

Jos on tylsää tai masentaa, tekee mieli makeaa. Sietäisi saada kenkää hommistaan tuo mielihyväkeskus...

_________________
*************************************************************************
"Ei ihminen elä ainoastaan leivästä"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-03 12:29:42 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
twindouble kirjoitti:
Pappa kirjoitti:
Mielihyväkeskus on aika jännä epeli. Se saattaa kaivata pientä hiplausta välittäjäaineiden taholta. ja jos/kun makea hiplaa sitä se haluaa sitä lisää.. sieltä löytyy samoja piirteitä kuin huume yms koukuistakin..


Ei kai sitä turhaan koe olevansa sokeririippuvainen...

Jos on tylsää tai masentaa, tekee mieli makeaa. Sietäisi saada kenkää hommistaan tuo mielihyväkeskus...


Kuitenkin se on ollut ehkä hyvin tärkeä keskus koko ihmisnisäkkään tallustelulle telluksen luontomarketin sokkeloissa aivan näihin päiviin saakka. Onhan noita "hiilari" himoja ihmisessä monelle eri "tasolle" integroituna. Markettien nykytarjonta vaan tekee "temput" ihmiselle ja niistä rahan kerääjä kyllä sen tietää. (kokakolalisaatio)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-03 13:09:07 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Pappa kirjoitti:
Kyllähän siinä nyt kai voi kyse olla muustakin. Mielihyväkeskus on aika jännä epeli. Se saattaa kaivata pientä hiplausta välittäjäaineiden taholta. ja jos/kun makea hiplaa sitä se haluaa sitä lisää.. sieltä löytyy samoja piirteitä kuin huume yms koukuistakin..


Toki, mutta ainakin mulla tuo just ennen ketoosia esiintyvä makeanhimo on mulla niin toistuva, että olen ajatellut sen olevan jotenkin "fyysistä". Ei väliä olenko tulossa kohtuukarpilta vai vaan poistunut ketoosista hetkeksi, se käy aina. Eikä väliä onko edellisestä makeansyönnistä kuukausia tai päiviä, se tulee silti aina.

Ekalla kertaa tosin joutui taistelemaan päänkin kanssa, silloin makeanhimo ei hellittänyt pariin viikkoon, mutta se oli psyykkistä se. Voin vaan kuvitella kuinka tiukkaa se tekee aloitella ketoosia, jos "makea hiplaa sitä se haluaa sitä lisää.."


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Missä ajassa ketoosiin?
ViestiLähetetty: 2007-01-03 16:50:24 
Poissa
gourmetkarppi
gourmetkarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-06-13 08:09:12
Viestit: 1998
Paikkakunta: Akvaario
Parissa päivässä on minulla ainakin "täysi rähinä" päällä eli nälkä poissa ja virtaa mukavasti. Ensimmäisenä päivänä palelee ja on nälkä, toisena ei kumpaakaan, kolmantena mieliala kohoaa ja "tasoittuu". Syön lähinnä iltaisin.


Ihan Joulunkin jälkeen meni näin, oli varsin epäkarppi Joulu kun en oikein välimuotoakaan viitsinyt alkaa hiilareille "kyttäämään" vaan söin mitä vaan mieli teki. Hyvin meni viikko.


Mukava juttu tämä ketoiluosasto, kiitos. :D

_________________
Enemmän ja vähemmän ketoilua vuodesta 2006.



Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-03 20:35:59 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
misukisu kirjoitti:

Toki, mutta ainakin mulla tuo just ennen ketoosia esiintyvä makeanhimo on mulla niin toistuva, että olen ajatellut sen olevan jotenkin "fyysistä". Ei väliä olenko tulossa kohtuukarpilta vai vaan poistunut ketoosista hetkeksi, se käy aina. Eikä väliä onko edellisestä makeansyönnistä kuukausia tai päiviä, se tulee silti aina.


Hyvin mahdollista yksilötasolla. Eikä edes epäloogista aineenvaihdunnan säätelyä ja elimistön "tilannetta" ajatellen.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)