karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2021-08-03 10:43:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2020-08-06 16:32:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 2895
Wi-uusi, nko sulle siis alusta alkaen ollut helppoa syödä yhden-kahden aikan vai pitikö siihen opetella? Meinaan että kyl määki voin näläs olla mutta onko se pidemmän päälle järkevää on toinen juttu. Että oppiiko keho jossain vaiheessa.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6
https://youtu.be/paIFO9g5TLw


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-06 20:19:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-12-02 16:19:49
Viestit: 726
Kyllä meni aikaa totuttelemiseen - ja kun tuossa huonossa elämäntilanteessa söin normaalia enemmän hiilareita, niin nälkä/mieliteko alkoi olla jo 11 aikaan - pyrin silti pitämään sen 16 h paaston. Paastoon totutellessahan voi kokeilla erilaisia asioita - paastoajan venyttämistä vähitellen vaikka lykkäämällä ensimmäistä ateriaa vähitellen. Moni näyttää käyttävän esim. bulletproof-kahvia totutteluaikana paastojakson helpottamiseen. Kannattaa myös miettiä, kumpi on itselle todennäköisesti helpompi, aamu- vai iltapaasto. Itselleni ehdottomasti aamu, sillä sosiaalinen syöminen sijoittuu yleensä iltaan ja sen haluan pitää elämässäni kohtalaisen helppona ja luontevana.

Tällä hetkellä on taas tosi helppoa. Tänään söin aika runsaan lounaan joskus yhden ja kahden välillä - ja koska ei tullut nälkä, niin jätin iltaruoan väliin. Yhtään ei ole haitannut, vaikka energiaa on tänään palanut normaalia selvästi enemmän ruohonleikkuussa. Huomenna syön todennäköisesti taas pari ateriaa.

Minusta pätkäpaasto yksinkertaistaa elämää paljon, siinäkin hyvä syy kokeilemiseen. Lisäksi se mielialan tasaisuus, joka seuraa osin siitä, että keho ei ole paastotilasta moksiskaan. Ja sitten vielä ihanan tyydyttävät, runsaat ateriat.

_________________
Pajunköysi on epäterveellinen ja epäeettinen ruoka-aine.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-07 13:50:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-12-02 16:19:49
Viestit: 726
Vielä tähän yksi linkkivinkki, omassa päiväkirjassani mainitsinkin jo Sten Ekbergin, hänen hyvin selkokieliseltä kanavaltaan löytyy todella asiallista pätkäpaastojuttua, on sekä teoriaa että vinkkejä käytännön toteutukseen - ja myös useita videoita vuotavasta suolesta:

https://www.youtube.com/results?search_ ... +leaky+gut

Ja kanava:
https://www.youtube.com/channel/UCIe2pR ... 9BunJ38F7w

_________________
Pajunköysi on epäterveellinen ja epäeettinen ruoka-aine.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-08 17:52:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 2895
Wi, onko sulla ähky syömisen jälkeen, tai silleen et on pakko pitää ruokalepo? Ja käsittääkseni olet normaalipainoinen eli jokainen kalori on itse syötävä, niitä ei voi ottaa omista varastoista? (Tarkoittaa käytännössä kahdella aterialla tuhatta kilokaloria per ateria. Vähintään.)

Kiitos linkkivinkeistä, katselin pari videota eilen.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6
https://youtu.be/paIFO9g5TLw


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-09 15:40:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-12-02 16:19:49
Viestit: 726
Ei, ei ole ähky, eikä erityisesti väsytä - mutta kun käväisin hiilarimaassa tuossa taannoin, niin etenkin aterianjälkeinen uupumus tuli taas tutuksi. Mutta joskus syöminen tökkää kesken kaiken, tulee vaan sellainen olo, ettei yhtään enempää.

En ole ihan normaalipainoinen, tavoitteena päästä taas sinne lähiaikoina. Normaalipainon alueellakin voi hyvin vielä ottaa omista rasvavarastoista, olen kevytluinen, enkä tällä hetkellä erityisen lihaksikaskaan, rasvaa on vielä omaan käyttöön kyllä. En mitään normaalipainon alarajoja tavoittele silti, mukavasti normaalin puolelle ja sitten tasapainottelua siellä.

Kaloreista - kirjaan omia syömisiäni kalorilaskuriin satunnaisesti, välillä tiheämmin, välillä rennommin. Jos syön jotain aika poikkeavaa, katson usein, miten makrot jakautuvat. Aterioiden energiamäärä näyttää olevan viime aikoina pienimmillään kuitenkin yli 600 kcal, yli 1500 kcal minun on vaikea syödä yhdellä aterialla. Todella tyypillinen ateriakoko on 800 kcalin tienoolla, kun syön kaksi ateriaa. Sillä on myös hyvä olla. Haen enemmänkin sitä hyvää kylläisyyden tunnetta, kuin jotain kalorirajaa. Helposti menee parisataa kilokaloria enemmän jommalla kummalla aterialla, jos on fyysisesti aktiivisempi päivä, tuntuu siis siltä, että joku kytkentä kulutuksen puolelle löytyy aika luonnollisesti. Maitorasvaa menee runsaasti - sillä saan energiaa aina täydennettyä, jos muuten meinaa jäädä niukaksi (voita tai smetanaa saa tungettua melkein mihin vaan). Enää en piittaa "puoli kiloa kasviksia päivässä" mantrasta, syön kasvia sen verran kun huvittaa. Joskus lähinnä mausteena, toisinaan tekee oikeasti mieli. Proteiinimäärätkin ovat ehkä vähän aikaisempaa alhaisempia, tähtäsin ennen grammoina 2 x ihannepaino (n. 120-135g) - nykyisin jää yleensä alle 100 g:n.

_________________
Pajunköysi on epäterveellinen ja epäeettinen ruoka-aine.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-13 09:43:59 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 45327
Paikkakunta: HomeSweetHome
Meillä siippa syö aika tarkkaan kolme ateriaa päivässä, ja saattaa suurimman jälkeen vetäytyä nokosille. Ei tosin aina.
Minä syön tyypillisemmin vain kaksi ateriaa, joista toinen vielä merkittävästi isompi, enkä ole sen jälkeen väsynyt nykyisin enää koskaan.

Ja tuo "en nykyisin enää" tulee siitä, että hiilariaikoina aka viime vuosituhannella nukahdin lähes jokaisen runsashiilarisen lounaan ja ison päivällisen jälkeen, vaikka sitten seisaalleni tai tuolille, jos muuta mahdollisuutta ei ollut. Yhdistän sen runsaaseen insuliinituotantoon (koska sillä on tuollainen vaikutus). Ja saman torkkumisen olen sitten karppiaikoina nähnyt aika monen kolleegan riesana, mm seminaareissa ja muissa kokoontumisissa.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-07-10 14:14:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4566
els kirjoitti:
Minä syön tyypillisemmin vain kaksi ateriaa, joista toinen vielä merkittävästi isompi, enkä ole sen jälkeen väsynyt nykyisin enää koskaan.
Yhdistän sen runsaaseen insuliinituotantoon (koska sillä on tuollainen vaikutus)

Huomenta
=D> els
olet edellä aikaa :idea:
hyvä els.

aivan, vanhoilla rotilla... insuliinit menee eri tavalla kuin nuorilla.

joo aivan, nyt se on tutkittu ja sillä on vankka tutkimustulos.
UUSIN IF KETO ROTTATUTKIMUS vuodelta 2020
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7244089/
aivan huipputekstiä kuvineen, keto sopeutumisesta ja siitä miten ikä liittyy keto adaptioon.

lyhyesti:
Intermittent Fasting = IF on hyvä = TRF = time-restricted feeding
KETO on hyvä = KD = low carbohydrate ketogenic diet = joo runsasrasvainen
mutta kun nämä yhdistetään KD + TRF, voivat vanhat rotat todella hyvin.
vanhat rotat tulee ruokkia kerran tai pienessä aikaikkunassa vrk:ssa runsasrasvaisella vhh ruualla.
tässä ed. tutkimuksessa rotat olivat TRF 21/3 = 21h paastoa ja 3h ruokinta aika.

pahinta mitä voi vanhoille rotille tehdä on antaa hh ruokaa aamusta iltaan. (kuten vanhusten laitosruokailu)
ja ei nuoret lihomisesta ole suojassa. nuoret rotat jotka sai hh ruokaa aamusta iltaan, lihoivat tässä tutkimuksessa eniten.
kannattaa tutustua tutkimukseen.

vanhojen rottien insuliini lähtötasot olivat todella korkeat.
ja mielenkiintoista että nuoret rotat lihoivat ja heidän insuliinitasot olivat korkeammalla 28 IF vrk jälkeen kuin alussa :shock: , molemmilla Keto IF ja HH IF kuurilla.
VAIN vanhoilla rotilla insuliini laski aloitustasosta 28 vrk:ssa :idea: ja myös VAIN vanhat laihtuivat, mutta keto IF laihdutti enempi. vanhoilla insuliini laski molemmilla IF tyyleillä todella paljon.

mutta vaikka nuorilla rotilla keto adaptio tuli todella nopeasti, nuoret rotat eivät laihtuneet. vanhoilla keto sopeutumiseen meni paljon pitempään, mutta he laihtuivat ja insuliinit laski todella paljon. vanhoilla paino ja insuliini laski koko 28 vrk ajan tasaisesti.
nuoret rotat lihoi ja insuliinit tasot nousi koko 28 vrk ajan IF HH kuurilla.
tästä vois äkkiseltään vetää johtopäätöksen että IF sopii paljon paremmin iäkkäille rotille.

ja uusinta uutta IF tutkimusta tältä vuodelta 2021, selviää mikä on optimaalinen paasto / ruokinta-aika.
ja juttua myös calorie restriction = CR = kalori rajoitus ja sen tuomat hyödyt.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8190218/

lyhyesti: kaikenlaiset paastot ja harvoin ruokinta lyhyessä aikaikkunassa (muutaman tunnin ruokinta aika vrk:ssa) on parasta mitä voi tehdä vhh:n kanssa.
asia ei siis ole yhdestä tunnista kiinni eikä kahdestakaan. =D>
eikä tarvii minkään tarkan tunti ohjeen orja olla.
paastoa vrk:ssa 16-23h ja ruokintaa 8-1h
16/8 tai 18/6 tai 20/4 tai vaikka 23/1
esim vaikka eka ruoka päivällä kello 12:00 ja seuraava ruoka sitten samana iltana kello 18:00 tästä tulee 18/6, eli ruokaa kahdesti vrk:ssa.
tutkimusten valossa näyttää siltä että nuorten on rajoitettava tietoisesti kaloreita myös KETO IF kuurilla eli CR mukaan.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32369441/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6983467/

ei siis ruokaa aamusta iltaan pieninä annoksina. [-X

ja juttua sitten ihan suomeksi
Lainaa:
Aloittelijan Täydellinen Opas – Pätkäpaasto Joonas Harimaa

https://harimaa.com/ravinto/patkapaasto/
lähdetietoineen
tai
Lainaa:
Pätkäpaasto – Miten se toimii? | Aloittelijan opas BY AARO HUTTUNEN

https://aarohuttunen.com/patkapaasto-miten-se-toimii-aloittelijan-opas/

_________________
Mukana yli 16 vuotta.
Kalorivajeella laihtuu, oli ne makrot miten päin vain, mutta hh vain sopivasti, keltuaista, proteiinia lihasta ja kalasta, viljaton ja öljytön jatkuu. Allergiaa aiheuttavat hedelmät, mehut ja vihannekset pois.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)