karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2021-06-21 19:07:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2021-02-16 08:58:55 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 24554
HS: Melkein kaikilla laihduttajilla on kokemusta painon jojoilusta – Asiantuntija kertoo pysyvän painonhallinnan onnistumisen kaavan

Onneksi ei tarvitse tuhlata aikaa Hesarin jutun haukkumiseen, koska Antti Heikkilä on sen jo tehnyt puolestamme. AH facetti:

Lainaa:
Tämä Hesarin uutinen on todellinen pohjanoteeraus. Sekin on taas maksumuurin takana, mutta oikein niille, jotka maksavat moisesta. Resilienssi, joustavuus, tarkoittaa psykologiassa psyykkistä palautumiskykyä. Se on psyykkinen ominaisuus, jota toisilla ihmisillä tai yhteisöillä on enemmän kuin toisilla. Siinä, missä yksi selviää monista vaikeista vastoinkäymisistä, toiselle pienikin koettelemus voi olla liikaa. Psyykkinen resilienssi ilmenee esimerkiksi siinä, kuinka toiset selviävät lapsuuden ajan hyväksikäytöstä, kun taas toiset ei. Resilienssi voi kasvaa iän mukana, jolloin ihmiselle kehittyy taitoja selviytyä toistuvista vastoinkäymisistä. Mutta resilienssi-sanan yhdistäminen dieetin epäonnistumiseen kertoo esittäjänsä täydellisestä ymmärtämättömyydestä. Näitä kikkakutosia esitetään, koska virallinen puoli on käytännössä menettänyt pelin ruoka-valioasioissa.
https://www.hs.fi/ruoka/art-2000007803471.html


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-02-16 09:58:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 8346
Paikkakunta: Tampere
Sikäli tarvitaan resilienssiä, ettei mopo karkaa käsistä, kun paino luonnollisesti jojoilee.

Fibromyalgiasta on facetettu:
Lainaa:
Oli myös toisenlaisia tutkimuksia, joissa erilaisilla liikunta- tai hoitomuodoilla saatiin helpotettua fibron oireita. Ei kaikilla eikä pysyvästi, mutta kuitenkin niin paljon, että tuloksia voitiin pitää merkittävinä. Jos uskoo yhteen tutkimukseen, miksi ei toiseen?
Oma kokemus vähäisestäkin liikunnasta tai fyysisestä rasituksesta oli jyrän alle jäänyt olo. Pidin naurettavana ajatusta, että liikunta helpottaisi oireita. Epäilin, että hyviä tuloksia saaneet olivat poikkeustapauksia. Ja mistä olisin saanut voimia säännölliselle liikunnalle, kun en jaksanut joka päivä tehdä edes normaaleja kotiaskareita?
Nuo olivat minun syyni torjumiselle, mutta onneksi sattuma puuttui peliin ja antoi mahdollisuuden saada oireet kuriin.
TORJUMALLA EI PETY
Ei ole helppoa sairastaa fibromyalgiaa. Siihen liittyy monenlaisia leimoja yhä vieläkin ja saattaa saada asiatonta kohtelua. Sairaus vie voimia ja pinnistely uuvuttaa. Vaatii hyvät olosuhteet ja paljon kannustusta, jotta jaksaa antaa tilaisuuden toivolle. Kun torjuu tiedon kuntoutumisen mahdollisuudesta, ei mikään muutu, mutta ei ainakaan pety taas kerran.


Voisin sanoa, että suuri osa porukasta on mukavoitunut siihen, ettei laihtuminen ole mahdollista, koska ei halua joutua kohtaamaan pettymyksiä. Sikäli tarvitaan sitä resilienssiä. Minulla kesti monta vuotta yrittää uudestaan.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-02-17 07:25:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 8346
Paikkakunta: Tampere
Suurimmaksi osaksi ihan hyvää settiä. Minusta jutun keskeisin asia on varoitus lihasmassan häviämisestä.


Lainaa:
Hyvinvointi
Asiantuntija kertoo pysyvän painonhallinnan onnistumisen kaavan – Melkein kaikilla laihduttajilla on kokemusta painon jojoilusta
Liian ankara laihduttaminen kasvattaa nälkävelkaa eikä opeta psykologista joustavuutta, joka on yksi pysyvän painonhallinnan tärkeä perusta.


Jaa

Kommentoi
TILAAJILLE

Noin miljoona suomalaista yrittää vuosittain laihduttaa, mutta vain pieni osa onnistuu pysyvästi.
Noin miljoona suomalaista yrittää vuosittain laihduttaa, mutta vain pieni osa onnistuu pysyvästi.­KUVA: KIMMO TASKINEN

Krista Korpela-Kosonen
15.2. 20:16 | Päivitetty 16.2. 21:31
Jos olet joskus laihduttanut, saatat tunnistaa kaavan. Ensin paino laskee odotetusti. Pysyvä painonhallinta on kuitenkin vaikeaa, ja karistetut kilot tulevat takaisin korkojen kanssa. Jossain vaiheessa yrität taas laihduttaa, mutta sama ilmiö toistuu yhä uudestaan.

Ravitsemusasiantuntija ja Suomen Lihavuustutkijat ry:n puheenjohtaja Patrik Borg kertoo, että tätä laihduttamisen ja lihomisen vuorottelua kutsutaan jojo-laihduttamiseksi. Melkein kaikilla laihduttajilla on siitä kokemusta.

– Arviolta noin miljoona suomalaista yrittää vuosittain laihduttaa, mutta vain pieni osa heistä onnistuu pysyvästi. Jos laihdutustulos jäisi pysyväksi ja onnistujia olisi enemmän, meillä ei olisi pitkään aikaan ollut painonhallintaongelmia, Borg sanoo.

Älä laihduta liian nopeasti
Borg pyytää vastaanotolla ja painonhallintakursseilla kohtaamiaan asiakkaita yleensä piirtämään oman painohistorian lapsuus- tai nuoruusvuosista lähtien. Kuvista välittyy pysyvän painonhallinnan haasteellisuus.

– Niistä näkyy paljon. Laihdutteluksi vinoutunut ruokasuhde, jaksamisen haasteet, mutta myös se, kuinka paino ponnahtaa entistä korkeammalle tiukkojen laihdutusten jälkeen, Borg kertoo.


Liian nopea laiduttaminen saattaa aiheuttaa elimistössä vastareaktion: kovan nälän ja ahmimisvietin, jota voi kutsua nälkävelaksi.
Liian nopea laiduttaminen saattaa aiheuttaa elimistössä vastareaktion: kovan nälän ja ahmimisvietin, jota voi kutsua nälkävelaksi.­KUVA: KIMMO TASKINEN

Tyypillinen virhe, joka johtaa painon jojoiluun, on liian nopea laihduttaminen. Silloin kilot karisevat sellaisella teholla tai tavalla, että elimistö menettää rasvakudoksen lisäksi myös rasvatonta kudosta, kuten lihaksia.

– Elimistö ei haluaisi luopua rasvattomasta kudoksesta, joten se alkaa vastustaa laihtumista nälkää kasvattamalla, jotta ihminen alkaisi syödä enemmän.

”Tiukka laihdutus jättää liian kovan nälän ja ahmimisvietin, jota voi kutsua nälkävelaksi”, Borg sanoo.
Tiukka laihduttaminen voi virittää elimistön nälkähormonit korkealle tasolle kuukausien tai joskus jopa vuoden ajaksi.

– Tiukka laihdutus jättää liian kovan nälän ja ahmimisvietin, jota voi kutsua nälkävelaksi, Borg sanoo.

Harva meistä pystyy vastustamaan kovaksi yltyvää nälkää. Niinpä tiukan laihduttamisen aiheuttama nälkävelka ajaa ihmisen syömään enemmän, jolloin paino kääntyy herkästi noususuuntaan.

Kiloja voi kertyä siihen tahtiin, että vaaka näyttää lopulta jopa isompia lukemia kuin ennen laihdutusta.

Isokokoiset, reilusti ylipainoiset ihmiset voivat laihduttaa ongelmitta nopeammin kuin ihmiset, joilla ylimääräisiä kiloja on vain muutamia.
Sopiva tahti yksilöllistä
Mistä tietää, että laihduttamisen tahti on sopiva?

Borgin mukaan sopivan tahdin löytäminen on yksilöllistä.

Isokokoiset, reilusti ylipainoiset voivat laihduttaa ongelmitta nopeammin kuin ihmiset, joilla ylimääräisiä kiloja on vain muutamia.

Yli satakiloinen ihminen voi alkuun laihtua vaikka kilon viikkotahtia ilman ongelmia. Jos lähtöpaino on 70 kiloa, tahdin on syytä olla maltillisempi.

– Kun laihduttaa maltilla, on helpompi väistää kehon vastareaktioita. Hitaammin kuin puoli kiloa viikossa laihtuminen on useimmille parempi tapa kuin sitä nopeampi laihtuminen, Borg sanoo.

”On alustavaa näyttöä siitä, että tällaisella pätkälaihdutuksella laihdutustulos pysyy paremmin eikä jojoilu ole niin todennäköistä.”
Energiavajeen jaksottaminen hyödyllistä
Jotta ihminen laihtuu, hänen pitää olla energiavajeessa eli saada ruoastaan kulutusta vähemmän energiaa. Energiavajeen jaksottaminen näyttäisi tutkimusten mukaan olevan hyödyllinen keino ehkäistä painon jojoilua.

Jos ihminen on joka päivä energiavajeessa, ongelmia voi tulla helpommin kuin jos hän laihduttaa esimerkiksi vain 4–5 päivää viikossa ja syö 2–3 päivää viikossa normaalisti.

– On alustavaa näyttöä siitä, että tällaisella pätkälaihdutuksella laihdutustulos pysyy paremmin eikä jojoilu ole niin todennäköistä, Borg sanoo.

Moni saattaa ajatella, että laihduttamiseen riittää, että syö vähemmän ja liikkuu enemmän kuin tavallisesti.

Monilla ihmisillä paino jojoilee siksi, että he eivät ole kiinnittäneet huomiota jaksamiseensa.
Painon pudottaminen on kuitenkin iso muutosprosessi, joka vaatii voimavaroja. Siksi ennen laihdutusta olisi tärkeä miettiä, riittävätkö voimavarat muutokseen.

Borgin mukaan tämä vaihe on tärkeä osa onnistunutta painonhallintaa. Monilla ihmisillä paino jojoilee siksi, että he eivät ole kiinnittäneet huomiota jaksamiseensa.

– Jos on kovin väsynyt ja stressaantunut, laihduttamiseen ei ole resursseja, vaan se vie ne vähäisetkin voimavarat. Mitä väsyneempi on, sitä tärkeämpää on tehdä elintapamuutoksia maltillisesti.


Tiukan itsekurin sijaan laihduttajan olisi tärkeää opetella psykologista joustavuutta.
Tiukan itsekurin sijaan laihduttajan olisi tärkeää opetella psykologista joustavuutta.­KUVA: KIMMO TASKINEN

Onnistuneeseen muutosprosessiin kuuluu ymmärrys siitä, että pysyvä painonhallinta ei ole pikainen projekti, jonka voi runnoa läpi, vaan siihen kuuluu väistämättä aina uudenlaisten, painonhallintaa tukevien elintapojen opettelu. Se saattaa vaatia jopa vuoden verran aikaa.

– Osa laihduttajista ei kuitenkaan edes aloita opettelua. He vain toivovat, että paino pysyisi laihdutuksen jälkeen alhaalla itsekurin voimalla.

Joustavuus tärkeää
Toisin kuin voisi ajatella, tiukka itsekuri ei ennusta painonhallinnan onnistumista.

Tiukan itsekurin sijaan laihduttajan olisi tärkeää opetella psykologista joustavuutta. Usein toimimme kuitenkin päinvastoin.

– Syömiselle laaditaan sääntöjä, ja satunnaisista herkuista ahdistutaan, Borg sanoo.

Joustavuuden opetteleminen tarkoittaa, että ei ole itselleen liian ankara.

– Painonhallinnassa ei ole kyse siitä, että joka päivä pitäisi olla kympin oppilas, joka onnistuu kaikessa. Sen sijaan kyseessä on opetteluprosessi, jossa kaikki ei mene koko ajan nappiin. Meillä on päiviä, jolloin syömme vähemmän ja päiviä, jolloin syömme ehkä liikaakin. Syömisen ei kuulukaan olla joka päivä samanlaista.

Joustavuuden opettelun laiminlyöminen on iso syy painon jojoilulle. Mitä nopeammin laihduttaa, sitä huonommat mahdollisuudet on opetella psykologista joustavuutta.

Jojoilu sekoittaa ruokasuhdetta, heikentää itsetuntoa ja saa ihmisen luottamaan yhä vähemmän omaan kehoonsa.
– Liian nopea laihdutustahti on tyypillinen virhe, jonka laihduttaja tekee. On inhimillistä, että jos me jotakin haluamme, se olisi kiva saada heti. Joustavuuden opettelu onnistuu kuitenkin paremmin maltillisessa elintapojen muutoksessa.

Borgin mukaan jojo-laihdutuksesta aiheutuvat haitat ovat ennen kaikkea psykologisia. Jojoilu sekoittaa ruokasuhdetta, heikentää itsetuntoa ja saa ihmisen luottamaan yhä vähemmän omaan kehoonsa.

– Keskeinen ennustaja painonhallinnassa onnistumiselle on, että uskoo ja luottaa pystyvänsä prosessiin.

LISTA
Onnistu painonhallinnassa
Patrik Borg listaa 5 asiaa, jotka ennustavat onnistumista painonhallinnassa.

1. Stressinhallinta ja omien voimavarojen vahvistaminen

Panosta siihen, että tunnet jaksavasi hyvin arjessa.

2. Joustava syömisote ja psykologinen joustavuus

Hyväksy se, että syömisen tai liikkumisen ei tarvitse olla joka päivä täyden kympin suoritus.

3. Painonhallintaa tukevien elintapojen opetteleminen

Syö terveellisesti, liiku säännöllisesti ja nuku riittävästi.

4. Tasainen ateriarytmi ja napostelun välttäminen

Syö reilusti yli puolet päivän ruokamäärästä aamupalalla, lounaalla ja iltapäivän välipalalla.

5. Runsas kasvisten, hedelmien ja marjojen käyttö

Syö päivän jokaisella aterialla ja päivän mittaan yhteensä vähintään puoli kiloa kasviksia, hedelmiä ja marjoja.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-06-09 11:02:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4597
Suomalaisten vyötäröt alkavat kasvaa tietyssä elämän­vaiheessa, ja asiantuntijalla on ilmiöön selitys
tilaajille

Hesarin mukaan viskeraalirasvaan on olemassa yksi ylivoimainen keino. Kuvatekstin perusteella päättelin, että se on - liikunta.

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-06-09 11:45:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2008-07-29 19:32:13
Viestit: 397
Paikkakunta: Helsinki
Kasari kirjoitti:
Suomalaisten vyötäröt alkavat kasvaa tietyssä elämän­vaiheessa, ja asiantuntijalla on ilmiöön selitys
tilaajille

Hesarin mukaan viskeraalirasvaan on olemassa yksi ylivoimainen keino. Kuvatekstin perusteella päättelin, että se on - liikunta.


"Liikunnan aloittaminen voi vähentää viskeraalirasvan määrää, vaikka paino ei putoaisi."


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-06-09 14:21:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4597
veli-jussi jalkanen kommentoi
Lainaa:
...Nyky-yhteiskunnassa solakkana pysyminen seniori-ikään eli eläkkeelle asti on jo harvinaista ja vaatii suurta tietoisuutta, motivaatiota ja itsekuria välttää tavallista eli lihottavaa ruokaa, teollisuuden makukoukutuksia ja roskaruokaa.

Ruokavaliomallin toteuttaminen ei riitä, vaan terveellisyys syömisessä on vietävä pidemmälle ja totuteltava runsaskuituiseen VHH ruokailutapaan ja ylläpidettävä hyvät nukkumatavat, jotka nekin alkavat olla jo aika harvinaisia.

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-06-10 03:55:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-02-22 08:20:56
Viestit: 329
Eläinrasva kammon lietsonta on rikos ihmisten terveyttä kohtaan. Tästä seurauksena on sokerin suosiminen. Sokeria taasen on pakko suosia että yleensä ruuasta saadaan jotenkin maistuvaa. Koska hiilihydraatit muuttuvat ihmisen elimistössä sokeriksi niiden käyttöä on yksilökohtaisesti rajoitettava. PUOLET SUOMALAISISTA NÄYTTÄÄ OLEVAN RASKAANA ikään ja sukupuoleen katsomatta. Tuskinpa se johtuu eläinrasvoista, punaisesta lihasta tai kanan nahkojen syönnistä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-06-10 05:30:00 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 6251
Laihduttaahan voi monella tavalla. Ruokavalioita voi olla monenlaisia.
Aina laihduttaessa katoaa myös vähän lihasmassaa, siitä ei pääse mihinkään mutta syömällä oikealla tavalla painoputoaa, lihasmassa säilyy ja ennenkaikkea terveys pysyy kohdallaan.
Kitukaloreilla ei kannata pudottaa painoa, elimistön hormonitoiminta menee sekaisin ja paino voi nousta takaisin entistäkin suurempana. Helpompaa on tiputtaa painoa ravitsevalla ja ravintotiheällä ruoalla, vältellen eineksiä ja keinotekoisia ruokia.

Mutta kun tätä ruokamallia ei voi suositella kenellekkään. Kansantalous-, einesteollisuus-, lääketeollisuus-, välipalateollisuus-, kuntokeskukset-, kaikki kärsivät jos ihmiset söisivät prosessoimatonta, vähähiilihydraattista, runsas rasvaista ja proteiinipitoista ruokaa…
Jos ihmiset olisivat terveitä, niin monella alalla bisnes kärsisi. Nyt kärsivät yhteyskunta ja veronmaksajat, eli me.

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-06-10 07:40:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-02-22 08:20:56
Viestit: 329
"Jos ihmiset olisivat terveitä, niin monella alalla bisnes kärsisi. Nyt kärsivät yhteyskunta ja veronmaksajat, eli me."

Tuskin tuo pitää paikkansa ainakaan pitkässä juoksussa. Silloinhan voisimme hoitaa myös työttömyyden kaivattamalla toisilla ojaa jonka toinen porukka peittäsi sitä myöten valtion ja kuntien hoitaessa palkanmaksun ja sosiaalikulut.

Arvatenkin olet tarkoittanut jälkimmäisen kappaleen vitsiksi, jonka sisältöä voisi kuvailla myös jollakin sivistyssanalla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-06-10 13:19:43 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 6251
Ehkä kirjoitin epäselvästi mutta kirjoitanpas uudelleen lisää avaten.

Jos ihmiset olisivat terveitä monien eri yritysten myynti sakkaisi, kuten lääketeollisuuden.

Kun ihmiset ovat sairaita, he ostavat esim lääkkeitä ja ikävä kyllä monen sairaan (vanhan, työttömän, maahnmuuttajan, jne. )ihmisen lääkkeet tai osan niistä maksaa veron maksajat. Ainakin minä kuulun niihin veronmaksajiin.

Ravinto on avain kaikkeen, jos ihmiset syövät terveellisesti he eivät tarvitse lääkkeitä ja se vaikuttaa lääke- ja muuhun teollisuuteen.



Mitä tuossa et ymmärtänyt?


Edit. Ja tämä vaikuttaa moneen eri alaan.

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-06-10 16:09:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-02-22 08:20:56
Viestit: 329
Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit ja olen samaa mieltä kuin kirjoituksessasi annoit ymmärtää. Luin viestisi huolimattomasti ennen oman viestini lähettämistä. Joten esitän anteeksipyntöni, viesti ei ollut tarkoitettu kritiikiksi näkemystäsi vastaan.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)