karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 06:53:13

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 59 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2006-11-20 15:54:12 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-03-29 19:36:47
Viestit: 4476
Paikkakunta: Helsinki
Lueskelin tuossa taas kerran SCD-rukavaliosta (ihan niinkuin se lukemalla alkoi toimia) ja totesin etta olen ihan vaaralla sivustolla.

Sivuilla nimittain kerrotaan ettei ulkomaisia hunajia kannata kayttaa kun niista ei voi olla varma jne. Sitten aloin miettimaan muita samantyyppisia lausuntoja ja alkoi korpeamaan oikein kunnolla. (Koettakaa ymmartaa, oikeudenkaynti huomenna, pitaa kiukutella jostain)

Suomalaiset kasvikset ovat ne ainoita oikeita, on se niin kurjaa kun pankit ja Turun sinappi myydaan ulkomaille ja jaatelokaan ei ole enaa suomalaista.

Ok, ymmarran etta lahiruoka saattaa olla hyva ratkaisu, paitsi etta taalla uutisissa pari viikkoa sitten laskeskeltiin ruoan hintaa ilmastolle, ja todettiin etta Espanjasta tuodut tomaatit ovat ymparistolle halvempia kuin kotimaassa kasvatetut kasvihuonetomaatit. Vievat niin paljon energiaa kuulemma.

Suomea kaipaan ja olen sita mielta etta opiskelujen jalkeen sinne palaan pysyvasti, mutta kylla minun maailmani on hieman kasvanut. En ehka ole globaalisti ajatteleva ihminen, mutta euroopan sisalta tuleva ei ole enaa minulle vihollinen.

Mina en kasita kuinka "vain Suomessa osataan" -mielipidetta voidaan mitenkaan jarkevasti perustella. Kuitenkin ihmiset Suomen ulkopuolella ovat elaneet ja pitkaan ei-suomalaisilla -tuotteilla ja kyenneet lisaantymaankin, ja taitaapi niita olla enemmankin kuin 5,6 miljoonaa. Mutta ehka suomalaiset ovatkin jonkin sortin valittu kansa....

_________________
Kysyessäsi apua, muista kertoa millä tyylillä karppaat jotta voimme parhaiten antaa vertaistukea.
Jos ymmärrät keken, oot varmasti käsittännä viärin.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-20 17:18:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-08-31 11:22:53
Viestit: 860
Paikkakunta: Keski-Eurooppa
Niin, minä syön vain ulkomaisia vihanneksia ja vain ulkomaista lihaa jne... :lol:

No, kyllä mullakin on näitä uskomuksia vielä jäljellä. Esim. meillä käytetään pääasiassa vain keskieurooppalaista luomutäysmaitoa, jonka minä uskon olevan yhtä puhdasta kuin suomalainen tavallinen (ei-luomu) maito :oops: ... tunnustan.

Samaa on kyllä joka puolella, ainakin urheilussa. Mun mies ei kestä seurata ranskalaisia kanavia, kun ne aina hehkuttaa ranskalaisten paremmuutta; jos jotkut muut voittaa, se on vaan hyvää tuuria, mutta jos ranskalaiset voittaa, se johtuu siitä, että ne on parempia kuin muut! :roll:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-21 09:00:10 
Poissa
valtamerikarppi
valtamerikarppi

Liittynyt: 2006-09-09 04:42:13
Viestit: 1686
Paikkakunta: Lentokentän vieressä
taitaapi olla kaikkien kansallisuuksien sairaus. oletpa mistä hyvänsä kotoisin, niin kyllä se normaalisti on niin, että oma maa mansikka muu maa mustikka. painotan sanaa normaalisti ja yleensä. poikkeuksia tietenkin on.

_________________
ENKELIT OSAAVAT LENTÄÄ, KOSKA NE OTTAVAT ITSENSÄ KEVYESTI.

http://es.youtube.com/watch?v=Xz-UvQYAmbg


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-21 09:59:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-07-26 14:14:55
Viestit: 138
Paikkakunta: Oulu
No joo, onhan meillä itsekullakin omat kieroutuneet ajatuksemme milloin mistäkin... :wink:

Mutta noista kasviksista sen verran, että kotimaisen tomaatin/paprikan kuori ei jää kurkkuun kiinni, ja ne maistuvat lähes poikkeuksetta 'makeammilta'. Maku johtunee tod. näk. siitä, että niitä ei tarvitse ihan yhtä raakana poimia, kun matka ruoka pöytään on paljon lyhyempi. Ja esim espanjalaisesta ja suomalaisesta mansikasta ei maun suhteen voi puhua edes samalla vuosisadalla... Mutta jokainenhan tekee omat valintansa :)

_________________
-m-


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-21 10:04:31 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-03-29 19:36:47
Viestit: 4476
Paikkakunta: Helsinki
Minä en edes tuoretta tomaattia pysty syömään joten kysymys ei ole minulle relevantti. :)

Pointti oli kuitenkin ehkä se, että miksi se suomalainen ruoka olisi sitten niin paljon terveellisempää ja parempaa kun muualla maailmassakin on pysytty elossa ja pystytty lisääntymään jopa paremmin kuin Suomessa?

_________________
Kysyessäsi apua, muista kertoa millä tyylillä karppaat jotta voimme parhaiten antaa vertaistukea.
Jos ymmärrät keken, oot varmasti käsittännä viärin.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-21 10:29:20 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-07-26 14:14:55
Viestit: 138
Paikkakunta: Oulu
Minä olen kieltämäti rajoittuneen kokemukseni pohjalta ruuan suhteen sitä mieltä, että oma suomalainen ruokakulttuurimme (perheessämme ei lapsuuden eikä omassani nyt koskaan ole syöty valmisruokia) hakkaa esim. belgialaisen 9-1. Siellä ihmiset syövät kasviksensakin lasipurkista tai säilyketölkistä, lounas ja/tai illallinen on voileipä (ja ihmiset pitävät ahneena, jos valkoisen leivän päälle yrittää laittaa enemmän kuin yhtä sorttia oikeaa syötävää). Hollannissa tuttujen lapset elävätä pindakaasilla, hillolla, tuoremehulla, vaalealla leivällä, hedelmillä ja proteiniin lähteenä (lähes ainoana) on jugurtti. UK:ssa kaverille oli valitettu siitä, että lapsen lounasrasiassa ei ollut perunalastuja niin kuin muilla... :roll:

En ole ikinä voinut niin huonosti (ja se johtui ruuasta), kuin noina vuosina jotka asuin pois Suomesta... Mutta tämähän nyt onkin täysin subjektiivinen näkökulma. Tuttavaperheen lasten ruokkimisia katsottuani viime vuosina (pääosin UK, NL, B), voin vain kiittää äitiäni siitä, ettei perunaan ja leipään pohjautunut ruokavaliomme ollut lähellekkään niin paha terveydelleni, kuin mitä ystäväni nykypäivänä tekevät lapsilleen....

Jos olisin koko ikäni asunut keski-Euroopassa, enkä vain käynyt siellä muutamaa vuotta asumassa niin en tietäisi, että suomalaiset kasvikset maistuvat paremmalta kuin tuolla 2000-3000km etelämpänä. Toisaalta siellä taas hedelmät maistuvat sata kertaa paremmilta kuin suomessa, mutta niitähän nykyisin kuluu varsin niukasti :wink:

_________________
-m-


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-23 02:31:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-07-27 08:26:51
Viestit: 385
Paikkakunta: Nürnberg, Saksa
-m-, Ei saa yleistää. :)

Ei se ole niin että K-Euroopassa syötäisiin vaan naksuja ja sipsejä lounaaksi (et kyllä niin sanonutkaan).

Jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa myös ruoan suhteen.

Itse opin- kaikella kunnioituksella vanhempiani ja isovanhempiani kohtaan- vasta ulkomailla asuessani kokkaamaan ja myös valitsemaan oikeat ruokajuomat.

Esim. Saksassa on yli 80 miljoonaa asukasta niin lienee selvää että ihmiset elämät eri tavalla. Täällä on elämä värikästä. :) On luomutyyppejä ja sitten niitä jotka tekee kaikki ostokset hard discounterissa tyyliin Lidl.

Mä itse tykkään yhdistää discounterin ja torin/shopin, ostan kehistysmaakaupasta tai jostain shopista hyvää laadukasta suklaata ja toisaalta vettä ja salaattia, juustoa, mausteita halvalla lähimarketista.

Karppaamalla on toki paino romahtanut, mutta sillä ei ole mitään tekemistä ulkomaillaasumisen kanssa, no, ehkä Saksassa ruoka on halvempaa kuin Suomessa. Että siinä mielessä voin paremmin täällä asuessani. :lol:

_________________
When I look into the future, it's so bright it burns my eyes. ~Oprah Winfrey
Vaikea ylipaino- BMI:stä lievään ylipainoon ja ihanaan mielenrauhaan 12 askeleen ohjelman avulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2006-11-23 09:18:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Venäjällä tuotetut kasvikset maistuvat paremmalta kuin suomalaiset. Olen kuullut, että selitys piilee siinä, että ne ovat mummonluomua eli kasvatettu siirtolapuutarhoissa, Venäjällä kun ei oikein muuta harrastetakaan.
No suomalainen tomaatti on vetinen klöntti ja espanjalainen tomaatti maistuu selluloosalta.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-23 09:39:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-08-31 11:22:53
Viestit: 860
Paikkakunta: Keski-Eurooppa
Pienetär kirjoitti:
No suomalainen tomaatti on vetinen klöntti ja espanjalainen tomaatti maistuu selluloosalta.


Näinhän se on. Suomalaiset kesätomaatit on kyllä hyviä, varsinkin luomuna :D Talvella on vaikea löytää minkäänmaalaisia hyviä tomaatteja :? Meillä talvitomaatteja käytetään lähinnä ruuanlaitossa, raakana syötävissä yritetään panostaa laatuun mutta niitä meneekin sitten vähemmän.

Kurkku on toinen ongelma: se olisi yksi niistä harvoista rehuista, mitä lapset söisi, mutta talvella kurkku on tosi mautonta :(

-m- kirjoitti:
Ja esim espanjalaisesta ja suomalaisesta mansikasta ei maun suhteen voi puhua edes samalla vuosisadalla... Mutta jokainenhan tekee omat valintansa


Espanjalainen ja suomalainen mansikka ovat eri lajikkeita. Mitäs valinnanvapautta se nyt sitten on, että täällä Keski-Euroopassa ei suomalaista mansikkaa ole koskaan kaupoissa??? Ei todellakaan ole "minun valintani" vaan elämän realiteetteja... Suomalaiset mansikkalajit ovat loistavan makuisia, mutta eivät tuoreena kestä kuljetusta. Sitten esim. belgialaiset ja ranskalaiset ovat taas eri lajiketta, hyvällä tuurilla maultaan jotain espanjalaisen ja suomalaisen väliltä, siis tuoreina kesällä. :D Pakasteena taas suomalaiset ovat hinnoitelleet itsensä ulos kansainvälisiltä mansikkamarkkinoilta?

Viime talvena huomasin, että tuoreet mansikat olivat pohjoisamerikkalaisia (USA ja Kanada)! Ei innostanut ostaa...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-23 09:54:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Tuli mieleen noista mansikoista tuossa Asterixin juttu, kun ne olivat roomalaisten vankeina niin niiden piti tehdä taikajuomaa. Tarvittiin kuitenkin mansikoita ja niitä ei talvella ollut Rooman valtakunnassa missään, joten ne piti hakea Afrikasta asti. Sitten kun ne oli haettu Nubiasta, niin Asterix söi ne kaikki, kun oikeasti taikajuomassa ei niitä tarvitakaan.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-23 11:11:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-10-31 16:23:56
Viestit: 672
Jos halutaan kunnolla verrata suomalaisia ja ulkomaisia kasviksia, niitä pitää verrata paikan päällä. Tottakai suomalainen äskettäin poimittu kasvis on paremman makuinen kuin raakana poimittu ja ties miten kauan seisonut ulkomainen kasvis.

Olen monta kertaa syönyt hyviä ja makeita espanjalaisia mansikoita, vaikka ne eivät tietenkään maistu samalta kuin suomalaiset. Suomeen kuljetettuina ne tuskin olisivat maistuneet puuta paremmalta.

Lisäksi vaikuttaa tietysti makutottumukset. Luin joskus lehtijutun italialais-suomalaisen pariskunnan ruokailutottumuksista ja siinä italialainen puolisko sanoi, että Suomesta saa harvoin kunnon tomaatteja. Mä olen toista mieltä, mutta en olekaan tottunut italialaisten tomaattien makuun, vaan suomalaisten.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-23 11:27:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-08-31 11:22:53
Viestit: 860
Paikkakunta: Keski-Eurooppa
Jamona kirjoitti:
Mä olen toista mieltä, mutta en olekaan tottunut italialaisten tomaattien makuun, vaan suomalaisten.


Aaah :D , viime kesän parhaat tomaatit oli italialaisia luumutomaatteja, samoin edellisenä kesänä. Niitä myydään sesonkiaikana 6 kg:n laatikoissa. Todella hyviä! :D Enkä edes asu Italiassa...

Mutta kuten mainitsin aiemmin suomalaiset kesätomaatit on myös hyviä :D


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-23 17:06:27 
Poissa
taviskarppi
taviskarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-02-14 07:12:33
Viestit: 1953
Paikkakunta: Keski-Suomi
Jamona kirjoitti:
Jos halutaan kunnolla verrata suomalaisia ja ulkomaisia kasviksia, niitä pitää verrata paikan päällä. Tottakai suomalainen äskettäin poimittu kasvis on paremman makuinen kuin raakana poimittu ja ties miten kauan seisonut ulkomainen kasvis.

Olen monta kertaa syönyt hyviä ja makeita espanjalaisia mansikoita, vaikka ne eivät tietenkään maistu samalta kuin suomalaiset. Suomeen kuljetettuina ne tuskin olisivat maistuneet puuta paremmalta.

Lisäksi vaikuttaa tietysti makutottumukset. Luin joskus lehtijutun italialais-suomalaisen pariskunnan ruokailutottumuksista ja siinä italialainen puolisko sanoi, että Suomesta saa harvoin kunnon tomaatteja. Mä olen toista mieltä, mutta en olekaan tottunut italialaisten tomaattien makuun, vaan suomalaisten.


Olen alkanut valitsemaan kaupassa aina mahdollisimman luomua ja mahdollisimman lähelä tuotettua, näin saan parhaimman makuiset vihannekset ja hedelmät käsiini. Eli kaipa sitä sitten tässäkin asiassa "suosii kotimaista" vaikkakin kotimaa on nyt muu kuin Suomi. :)

_________________
Karppaus aloitettu 20.2.2006 89kg->78,6kg
Raskauden jälkeen (05/2007) paino 93 kiloon, karppausta on/off
2009 Huhtikuussa paino 86kg
2010 Tammikuussa paino yhä 86kg :(
.
.
Pitkän tauon jälkeen paluu karppilammikkoon 3/2015 lukemista 92kg.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-23 17:09:43 
Poissa
taviskarppi
taviskarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-02-14 07:12:33
Viestit: 1953
Paikkakunta: Keski-Suomi
Ai niin, nyt tuli vielä mieleeni se kun olin toista kertaa raskaana ja muutimme Suomesta. Suomen neuvolassahan "käskettiin" syömään vain kotimaisia tuorejuustoja ja kotimaisia fetoja sun muita. No, muutin jenkkeihin ja yhtäkkiä se kotimainen juusto olikin philadelfia ja Arlan tanskalainen feta.. ja siis sallittuja. Suomalainen ei varmaan olisi ollut sallittua siellä! :) Eli kotimaistapa hyvinkin.

Mitä tuohon suomen tökkimiseen tulee, mua tökkii kovastikin se että tullaan matkalle ulkomaille (kuten nyt San Diegoon kun siellä asuimme) ja oli paikka mikä tahansa, joillekin se oli "ihan kuin Suomessa" tai "juu on meillä Kuopiossakin tämmösiä" ja kuitenkin puhuttiin aivan eri asiasta. :)

_________________
Karppaus aloitettu 20.2.2006 89kg->78,6kg
Raskauden jälkeen (05/2007) paino 93 kiloon, karppausta on/off
2009 Huhtikuussa paino 86kg
2010 Tammikuussa paino yhä 86kg :(
.
.
Pitkän tauon jälkeen paluu karppilammikkoon 3/2015 lukemista 92kg.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-28 00:29:59 
Poissa
K2Karppi
K2Karppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-24 18:06:21
Viestit: 2487
Paikkakunta: USA
Mun vanhahko aiti on hyva esimerkki tosta etta Suomessa on kaikki parempaa... oli taalla kaymassa ja pyysi asperiinia. Sattui olemaan Suomesta lomalla ostettua ja han ilahtuneena paivittelemaan etta oikein suomalaista asperiinia, ei tartte amerikkalaista ottaa. :D
Bayer luki molempien kyljessa. Ja eikohan tuo kemiallinen yhdistekin ole kokolailla sama valmistajasta riippumatta...

_________________
__________________________________
Karppaan tänään. Siina kaikki.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-28 14:48:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-10-31 16:23:56
Viestit: 672
Mua ärsyttää ihmiset, jotka käytyään jossain turistirysässä jossain maassa kuvittelevat koko muun maan oleman samanlainen. Asiantuntemus oikein tursuaa joka solusta, vaikka ei olisi jalallakaan astunut turistikohteiden ulkopuolelle.

Toinen mikä nyppii on ulkomailla oleskelleet, joiden puhe vilisee vieraankielisiä sanoja. Jos on suomenkieliset sanat unohtuneet jo parissa vuodessa, niin vissiin sitten on parempi käydä joku kertauskurssi. (Ja tällä en siis tarkoita sitä, että joskus vahingossa alkaa puhua väärää kieltä, vaan ihan puhdasta "voi kun mä oon niin kansainvälinen" -paskaa...) :twisted:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-28 14:56:48 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-03-29 19:36:47
Viestit: 4476
Paikkakunta: Helsinki
Minulla oli tuo kieliongelma Suomess ollessani ja täällä se on vaan pahentunut. Olin töissä kolme vuotta firmassa jonka virallinen kieli oli englanti, suurin osa asiakkaista jotka soitti sisään olivat muualta kuin Suomesta ja 1/3 työntekijöistä myös. Vitsi menikin niin että meidän firmassa oppi huonoa suomea ja huonoa englantia. Ei siellä tainnut olla kuin kourallinen väkeä joka puhui englantia ensimmäisenä kielenään ja me muut sitten sönkötettiin mitä sönkötettiin.

Tietysti siinä vaiheessa kun kollega neuvoi jotain suomenkielistä asiakasta alkoi niin paljon pännimään kun sitä karseaa finn-englishia tuli ja hän ei muka muistanut että start menu on suomeksi käynnistä-valikko.

Hetkittäin minullekin tulee noita blackoutteja ettei saa mieleen heti suomenkielistä sanaa, mutta koska äiti ei puhu englantia, ne on aina pakko kääntää lopulta. Toisaalta, se puhuu mulle usein lääkärilatinaa niin että puntit taitaa olla aika tasan.

_________________
Kysyessäsi apua, muista kertoa millä tyylillä karppaat jotta voimme parhaiten antaa vertaistukea.
Jos ymmärrät keken, oot varmasti käsittännä viärin.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-28 15:41:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Jamona kirjoitti:
Toinen mikä nyppii on ulkomailla oleskelleet, joiden puhe vilisee vieraankielisiä sanoja. Jos on suomenkieliset sanat unohtuneet jo parissa vuodessa, niin vissiin sitten on parempi käydä joku kertauskurssi.


Kyllä suomi unohtuu hyvin nopeasti etenkin jos lähtee sillä premissillä ettei takaisin tule. Ja kuka nyt muuten lähtisikään.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-28 15:48:51 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

Liittynyt: 2006-02-09 00:48:42
Viestit: 2822
Pienetär kirjoitti:
suomi unohtuu hyvin nopeasti etenkin jos lähtee sillä premissillä ettei takaisin tule. Ja kuka nyt muuten lähtisikään.


Mina olen ollut maailmalla liki 15 vuotta ja silti ajattelen Suomea kotimaanani. Itse unohdan sanoja ja sanontoja vain siita syysta etta taalla en tunne ketaan muita suomalaisia ja puhelimessa puhun vain tiettyjen ihmisten kanssa samoilla sanoilla mita aina.

Ja koska kieli muuttuu ja kehittyy en esimerkiksi ymmartanyt mika on tavis enka tieda mika DVD on suomeksi ym uusimpia sanoja.

_________________
Lean body mass is me, fat is ON me.
(Dr Vince Quas)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-28 15:50:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-07-26 14:14:55
Viestit: 138
Paikkakunta: Oulu
Hmmm... :roll:

Tunnustan puhuvani epäpuhdasta suomea, johon syitä tai selityksiä (lukija vapaa valitsemaan):
- 4 vuotta ulkomailla töissä (vaihtelevasti 3-4 vierasta kieltä, päivittäin vähintään kaksi vierasta)
- ammattisanaston suomenkielisistä termeistä minulla ei ole mitään käsitystä ja ilmaisuilla on paha tapa tarttua arkikieleenkin soveltuvilta osin
- 12 vuotta päivittäin (7/7) kommunikoinut töissä ja kotona jollain vieraalla kielellä (enimmäkseen enkkua)
- kommunikointi kotona edelleen 3:lla kielellä
- suomessakin 5 vuotta töissä firmassa, jossa englanti oli virallinen kieli , jota myös käytettiin, päinvastoin kun nykyisessä suuressa kansainvälisessä työskentelypaikassani, jossa kirjallisessa työssä kyllä käytetään enkkua vaikka puhujat ovatkin harvassa :roll:

Vaikea sitä vain on pysytellä puhtaassa murteessa, jos aivoparkojen pitää koko ajan vaihtaa kielikoodia lennosta... Tiedän, että ihmiset pitävät sitä 'snoppailuna', mutta omapahan on ongelmansa. Sivusta katsojan on paha mennä sanomaan onko 'kielipuolisuudelle' muitakin syitä (ehkä jopa valideja sellaisia) :evil:

_________________
-m-


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 59 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)