karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 08:11:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 87 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-03-10 10:05:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-09-08 22:48:21
Viestit: 110
Kyllä, olen seurannut painon muutoksia lyhyellä aikavälillä. Muutos ruokavaliossa -> tarkkailen painoa ja senttejä muutaman päivän ajan. Tai siis ikuisestihan niitä tarkkailen, käyn aina joka pv vaakassa. Yleensä pienet muutokset painossa ei saa mitään paniikkia aikaan, joku 300g nousu usein on tasoittunut seuraavana päivänä tai viimeistään sitä seuraavana. Nyt vaan ei ole viikkoihin näkynyt aamua joilloin painoa ei olisi tullut lisää! Tänä aamuna taas +200g, periaatteessa nousut obn pieniä mutta masentaa kun ei korjaannu millään! Tänä aamuna kylläkin kova turvotus.. Siinä syy varmasti tuohon nousuun mutta mistä ihmeestä tuo turvotus?? Mitään suolaista en syö enkä hiilihydraatteja sen enempää kuin ennenkään. Proteiinit jätin nyt vähemmälle kun en uskalla munuaisia rasittaa. Lisäravinteet ja normaalin vhh:n otan takaisin käyttöön koska 2 vkoa juttadieettiä teki tehtävänsä ja pelottavasti alkaa tuntua siltä että polvet ja alaselkä tulehtuu. Kuumotusta tuntunut parin päivän ajan. Ihan ihme ongelmiin sitä ihminen päätyykin kun ottaa juoksun mukaan elämään! Sanattomaksi vetää..

Olikos se muuten niin että juoksulla voi alentaa kolesterolia? Mulla nimittäin oli jo 5,0 kok.arvo. Ikää "vasta" 31v. Lääkäri mainitsi jo statiinit :shock: Hyvää kolesterolia oli viitearvoa enemmän. Paha oli viitearvojen sisällä ja triglyt juuri ja juuri ylitti alarajan. Sairastan diabetes type1 ja kuulemma meikäläisillä paha kolesteroli pitäis olla nippanappa alarajn yläpuolella :roll: Mä vaan itse kuvittelin että kok.lukema on merkityksetön jos nuo suhteet on hyvät. Esim äidillä kok.luku vain 4,2 mutta suhteet mun mielestäni huonommat kuin mulla. Triglyjä enemmän, paha kol aika samoissa ja hyvä kol selvästi alempi. No, ei liity juoksuun muuten kuin että voiko sillä korjata tilannetta? Ja toki saa auttaa kaikessa jos vaan haluaa :) d-vit oli 140 ja munuaiset toimii eli sen suhteen kaikki hyvin :)

_________________
http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w44EnXJ/
Kuva

Perhe: Mies ja 2 tytärtä (2009 ja 2011) sekä pöhkö koira ;) Ihania kaikki :smt060


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-10 18:49:08 
Poissa
Aerobikarppi
Aerobikarppi

Liittynyt: 2010-10-12 15:46:22
Viestit: 2603
Paikkakunta: Lounainen
Omakohtainen kokemus kolearvojen laskemisesta vs. aerobisen liikunnan määrästä.

Ennen karppielämää kokonaiskole oli yli 5. Karppailun aikana elopaino tippui reilut 10 kg (tosin pohjalukemasta on tultu viitisen kiloa ylöspäin) ja kokonaiskole räjähti 9.1:een. Tällöin HDL oli yli 2, LDL yli 6 ja triglyt yhden kieppeissä. Puolen vuoden kulutta kokonaiskole laski 6.7:ään ILMAN mulle määrättyä kolelääkitystä. Tämän puolen vuoden aikana vähensin punttitreeniä lisäten aerobista (juoksu). Tuntimäärällisesti viikkotasolla mentiin samoja lukemia. Vähensin kerman käyttöä ja lisäsin oliiviöljyn käyttöä.

Tuosta meni pari vuotta, ja viimeksi kävin alkuvuodesta kolemittauksissa. Kokonaiskole 6.2, HDL 2.4 ja LDL yli 3. Triglyt 1 pinnassa. Lääkäri totesi, että harvoin näkee noin korkaa HDL-lukemaa ja suhteessa LDL-lukemaan, ja että ollaan hyvällä tiellä. Lekuri tiesi ruokalvaliostani ja totesi, että näyttää toimivan. Viime syksyllä aloin treemaanaan triathlonohjelman mukaisesti, eli pyörää, juoksua, uintia ja salilla kuntopiiriä. 12 vkon ohjelman jälkeen pidin pari viikkoa mutu-treenailua ja sitten aloitin pykälää rankemman 12 vkon ohjelman. Tuntimäärät viikossa vaihelevat kevyen viikon 5-6 tunnista kovempien viikkojen 11-13 tuntiin. Lepopäiviä 1-2 viikossa. Tähän päälle hyötykävelyt jne.

Lääkäri totesi, että ruokavalioni + aerobisen treenin määrä on hyvän HDL-arvon takana. Pitänee myös muistaa sukurasitteet, joita omissa geeneissä on kummaltakin puolelta enemmän kuin tarpeeksi.

_________________
Karppielämää since 07.10.2010. Kestävyysurheilua kuntotreenailijan ominaisuudessa. kuntoamatööritriathloNISTI sekä mastertempoilija

Liksapäikky ---> viewtopic.php?f=42&t=60089


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-10 19:13:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-09-08 22:48:21
Viestit: 110
Kiitos Anze vastauksesta! Tosi hienoa että aerobisesta on apua kolesteroliinkin!
Mun tarkat lukemat oli:
kok: 5.0
HDL: 2.51
LDL: 2,69
Triglyt 0.51.
Käsitin että myös hyvän kolesterolin määrä nostaisi kokonaislukemaa..? Jossain d-lehdessä oli ohje mitä noiden suhteiden pitäisi olla ja mulla oli sen kaavan mukaan oikein hyvät! Ja sitten d-lääkäri pamauttaa statiinit -sanan :shock: Perskele, eikö se lue oman alansa lehtiä :wink:

_________________
http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w44EnXJ/
Kuva

Perhe: Mies ja 2 tytärtä (2009 ja 2011) sekä pöhkö koira ;) Ihania kaikki :smt060


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-10 20:13:05 
Poissa
Aerobikarppi
Aerobikarppi

Liittynyt: 2010-10-12 15:46:22
Viestit: 2603
Paikkakunta: Lounainen
Lekuritäti sanoi, että jos HDL:n osuus on LDL:stä 30%, ei tarvi huolestua. Lisäksi olen lukenut jostain (esim. Heikkilän jutuista ja lontoonkielisistä jutuista), että esim. Suomessa ei LDL:n partikkelikokoa tutkita. Jos LDL:n partikkelikoko on suuri, on sitä määrällisesti vähemmän kuin LDL:n partikkelikoon ollessa pieni. Eli LDL-lukema ei sano mitään itse koosta.

Suomessa kokonaiskoleviitearto 5.0 on täysin lääketeollisuuden määrittelemä IMO ainakin. Esim. Norjassa kokonaiskolen viitearvo on muistaakseni 7.0 tai 7.9.

_________________
Karppielämää since 07.10.2010. Kestävyysurheilua kuntotreenailijan ominaisuudessa. kuntoamatööritriathloNISTI sekä mastertempoilija

Liksapäikky ---> viewtopic.php?f=42&t=60089


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-11 11:32:15 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-09-08 22:48:21
Viestit: 110
Ohhoh, onpas jännä että Norjassa on noin paljon isompi viiteraja! Ehkäpä noita ei sitten ihan niin kirjaimellisesti tarvitse tulkita.

Oliko tuo 30% minimiarvo? Eli jos pahaa kolea on tuo 2,69 niin hyvää pitäisi olla vähintään(?) kolmannes tuosta? Sehän olis vaan 0,89. Aika onneton määrä tuohon 2,51:een verrattuna :D Mulla on näemmä hyvää ja pahaa lähes saman verran. Tosin niillä on ihan eri viiterajat.

_________________
http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w44EnXJ/
Kuva

Perhe: Mies ja 2 tytärtä (2009 ja 2011) sekä pöhkö koira ;) Ihania kaikki :smt060


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-11 16:43:08 
Poissa
Aerobikarppi
Aerobikarppi

Liittynyt: 2010-10-12 15:46:22
Viestit: 2603
Paikkakunta: Lounainen
Uljas kirjoitti:
Ohhoh, onpas jännä että Norjassa on noin paljon isompi viiteraja! Ehkäpä noita ei sitten ihan niin kirjaimellisesti tarvitse tulkita.

Oliko tuo 30% minimiarvo? Eli jos pahaa kolea on tuo 2,69 niin hyvää pitäisi olla vähintään(?) kolmannes tuosta? Sehän olis vaan 0,89. Aika onneton määrä tuohon 2,51:een verrattuna :D Mulla on näemmä hyvää ja pahaa lähes saman verran. Tosin niillä on ihan eri viiterajat.


Käsitykseni mukaan 30% ei ole mikään miniarvo. Lekuri vaan totesi minulle, että HDL:n osuus ollessa laskennallisesti 30% LDL:stä ei tarvi huolestua korkeasta kokonaiskolesta. Näin siis omalla kohdallani, kun kokonaiskole 6.4 ja Suomen viitearvo 5.0.

_________________
Karppielämää since 07.10.2010. Kestävyysurheilua kuntotreenailijan ominaisuudessa. kuntoamatööritriathloNISTI sekä mastertempoilija

Liksapäikky ---> viewtopic.php?f=42&t=60089


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-03-15 10:14:41 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2011-02-18 00:03:23
Viestit: 127
Paikkakunta: Helsinki
Torniojaws kirjoitti:
Ulkomaanfoorumeilla ovat saaneet samoja kokemuksia, eli urheilu on joillakin hidastanut/pysäyttänyt painonputoamisen, kun taas toisilla nopeuttaa putoamista. Kuitenkin suurin osa kommenteista on tuota hidastavaa vaikutusta kertovia:

http://www.lowcarbfriends.com/bbs/exerc ... -loss.html

Itsellä tuntuu urheilu (erityisesti lihaskuntotreeni) nopeuttavan painonputoamista ketokarppina.

Mikähän tuohon voisi olla sitten syynä. Ei ainakaan ole eroa onko mies vai nainen. Voisikohan kuitenkin jotenkin testosteroni/estrogeenitaso vaikuttavan siinä? Eikös naisillakin voi olla suht korkea testosteronitaso ja miehillä voi olla korkea estrogeeni? Tuo voisi jotenkin selittää miksei naisilla ja miehillä ole selvää eroa treenin ja painonputoamisen suhteen. Yleensähän testosteroni vaikuttaa lihasten kasvamisnopeuteen, joten voisi arvaillen yhdistää myös painoon? Mutta tämä nyt on vain spekulointia :)


Kun niitä lihaksia käytetään, niihin kertyy enemmän nestettä, kuten myös liikunnasta riippuen, kasvavat.

Aina kun kysymys on laihduttamisesta, kannattaa se painon kyttäily unohtaa kokonaan. Peili, mittanauha ja ulkopuolisten kommentit kertovat totuuden, ei vaaka.

Ajatusleikki:
Selän takanasi seisoo 180 senttinen, 100 kiloa painava mies. Minkälainen ruumiinrakenne hänellä on?

Aivan, vastaus voi olla 2 aivan eri näköistä ihmistä.

Jos jollakin on mielenkiintoa niin juoksu- kuin juoksua tukevaan valmennukseen niin voi ottaa yhteyttä. Toimin Personal Trainerina PK-seudulla. Asicsilla teen myös juoksujuttuja ja saatat törmätä minuun asics - klinikoilla, HCR, HCM jne...

karppaus on tuttua itse pyrin ketoilemaan aina puolimaratonit ja sitä pidemmät matkat, helpottaa "tankkailua" kun sitä ei tarvitse tehdä lainkaan :-)

_________________
Aktiivista elämää, ruokaa ja liikuntaa: http://active-life.fi
Frisbeegolfkiekko itse valitsemallasi kuvalla? Tsekkaa http://anabolic-asteroid.net/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-04-20 16:07:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2013-01-04 19:31:53
Viestit: 237
Torniojaws kirjoitti:
No siis, olen treenannut (sellaista 250 - 300 km 4 kk ajanjaksolla) ja juossut kaksi puolimaratonia ketokarppina (alle 20 g/hh). Ei se hiilareista ole kiinni :)

E:
Niin ja tälläkin hetkellä treenaan kolmatta puolikasta varten, edelleen ketokarppina ;) Ei ongelmia.


Kysymys ei mielestäni olekkaan siitä etteikö VHH:lla jaksaisi juosta. Mutta entäs sitten kun pitää treenata kovaa? Tuo 250-300km on kuukausiannos vähän panostavalle juoksijalle. Ja jos mennään eliittijuoksijoihin, kilsoja alkaa tulla 800km/kk. Tuskin VHH-juoksijoita paljon näkyy alittamassa puolimaratonilla 1.20 tai maratonilla alle 3 tuntia. Eikä sillä että jokaisen pitäisi noita aikoja juosta. Puolimaraton on puolimaraton vaikka sen juoksi 2 tuntiin. Pointti onkin se, että voiko kovaa treenaava alkaa VHH:lle.

Milloin Tim Noakesin ensimmäiset "VHH-tallin" juoksijat valloittavat kaupunkimaratoneja, mm-kisoja tai olympiakisoja?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-04-20 16:56:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
Itse en aio enää kokeilla runsasta liikkumista matalilla hiilareilla. Tein siis viime kesänä fyysisesti kuormittavaa siivvoustyötä ja lopputulos tuosta kesästä oli painon hurja tipahtaminen, hempan lasku, menkkojen poisjääminen, levottomien jalkojen oireilu ja muita kivoja ylirasitusoireita. Nyt olen nostaut työpäivinä (tällä hetkellä teen osa-aikaisesti) hiilareita ja samalla kokonaisruokamäärää, niin ihan huomattavasti eri olotila kuin viime kesänä. Työpäivien päälle ei ole olotila kuin raato ja kroppa palautuu nopeammin. Itsellä pieni hiilareiden nosto auttaa siinä, että saan syötyä tarpeeksi. Liian matalat hiilarit ilmeisesti vievät sen verran ruokahalua, että kalorit tuppaa jäämään helposti alakanttiin suhteutettuna kulutukseen.

Ja siis jotain speksejä työstä, askelmittarin mukaan täyspitkältä työpäivältä kertyy askelia sellaisen 4 km verran, tuohon lisänä itse työ ja muu liikkuminen päivän aikana...

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-04-21 06:32:57 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-10-04 12:10:14
Viestit: 30
No,kyllä itselläni kulkee VHH:lla.Vaskoolihiihdossa perjantaina olin 3:s.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-04-23 16:30:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 640
Oulaliina...vaikuttaa, että menit todella pahasti kitukaloreille. Olotilasi ei niinkään ollut hiilareista kiinni vaan söit yksinkertaisesti liian vähän. Rasvaa koneeseen. Sillä jaksaa.

Reipas


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-04-23 17:04:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
Tavallaan hiilarit liittyivät tuohon hommaan, kun ne ovat liian alhaalla, ei tule syötyä tarpeeksi. Siis periaatteessahan hyvä homma, jos tarkoituksena on laihtua, mutta ei silloin, jos kaloreissa ei ole tarkoitus säästellä. Ja en voi sanoa menneeni viime kesänä _kitu_kaloreilla, kyllä minä söin, mutta en vaan tarpeeksi.

Nyt olen töistä ja runsaista liikkumisista huolimatta saanut jopa nostettua painoa. Näkee peilistäkin, että on tullut lihasta. Sopiva määrä hiilareita (lähemmäs 100 g) takaa paremman ruokahalun, niin saan syötyä myös muuta sapuskaa enemmän.

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-08-15 20:12:57 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-08-15 15:22:52
Viestit: 5
Kiloklubin avulla olen laskenut syötyjä kaloreita, tuli 1400-1600 kcal/pv ja siinä siinä olen jatkanut. En ihmetellyt tilannetta ollenkaan ennen kun joku minulle huomautti "säästöliekistä" ja liian suuresta energiavajeesta, joka hidastuttaa laihtumista.

Juoksuharrastus on tavoitteellista, viikossa n. 50-60 km. Aamulenkki vie helposti 400-600 kcal ja pitkiksillä (yli 2h) tuo 1000 kcal menee poikkeuksetta. Toki varsinkin kun lenkin kulutus on ollut suurta niin olen syönytkin vapaammin jos siltä tuntuu. Mikään kovin tiukka karppaaja en ole, yrittänyt syödä päivän hiilarit ennen ja jälkeen treenien. Peruna, pasta ja lisätty sokeri on kyllä pois, leipää yritän vältellä kun se helposti ryöstäytyy käsistä. Hedelmät, murot (ennen treeniä yleensä pari kertaa viikoosa ovat hyvä välipala) ja maitotuotteet taitavat tuoda suurimman osan hiilareista päivän aikana.

Pituutta 163 cm paino pudonnut 64-61.5 kg tässä kevään/kesän aikana. Tavoittelen 55-58 kg:n painoa polven kestämisen kannalta lähinnä, hieman oireilee ja jokainen extrakilo on pahasta. Tuo kalorimäärä on tuntunut riittävän vaikka vaikuttaa tosi alhaiselta omastakin mielestäni. Välillähän tosiaan saattoi mennä liikunnan takia alle 1000 kcal tuo saanti. Treenit kuitekin kulkee, kehitystä on tapahtunut samoin kiinteytymistä.

Nyt kuitenkin tajusin, että syön alle kaikkien rajojen, peruskulutus taitaa olla jotain 1700 kcal paikkeilla. Eli ilmeisesti se 1300-1500 kcal pitäisi olla käytössä olevien kalorien summa jotta tavoittelemani 200-300 g/viikko vois odottaa painon pudotusta. Tuon mukaan pitäisi syödä n. 1800-2500 kcal/pv joka näin äkkiseltään tuntuu ihan älyttömälle määrälle :D

Onko kellään saman kokoisella (olen 38v nainen) antaa vinkkejä millaisia kalorimääriä syötte ja silti tapahtuu pientä laihtumista? Juoksuharrastus on kuitenkin mulla se ykkönen, tavoitteet korkealla vielä tämän syksyn parissa kisassa. Nyt kehitys on ollut hyvää, treenit kulkee ja olo tosiaan loistava. Hieman vaan rupesi mietityttämään kun kaveri kertoi syövänsä treenipäivinä sen 2200 kcal ja siitä sitten päivän liikunnat (n. 500 kcal/pv) olivat sitä vajetta, lepopäivinä yritti pysytellä 1600-1900 kcal haarukassa ja on suunnilleen saman kokoinen kun mä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-08-16 13:26:57 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-26 20:53:19
Viestit: 64
Anze kirjoitti:
Suomessa kokonaiskoleviitearto 5.0 on täysin lääketeollisuuden määrittelemä IMO ainakin. Esim. Norjassa kokonaiskolen viitearvo on muistaakseni 7.0 tai 7.9.


Se 5,0 ei ole viitearvo vaan suositus. Viitearvot muodostetaan siten, että jätetään pois 2,5% populaation ala- ja yläpäästä. Viitealueen sisään jää siis 95%. Toisin sanoen jos jokin labra-arvo on viitealueella, niin se ei aina tarkoita että se on kunnossa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-08-19 18:56:23 
Poissa
Aerobikarppi
Aerobikarppi

Liittynyt: 2010-10-12 15:46:22
Viestit: 2603
Paikkakunta: Lounainen
^ Anteeksi termihäröilyni :oops:

_________________
Karppielämää since 07.10.2010. Kestävyysurheilua kuntotreenailijan ominaisuudessa. kuntoamatööritriathloNISTI sekä mastertempoilija

Liksapäikky ---> viewtopic.php?f=42&t=60089


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-11-03 00:26:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2011-03-03 10:33:42
Viestit: 103
Paikkakunta: UK, jossei sitten jossain muualla..
Hei te kaikki juoksijat!
Mulla on elamani ensimmainen puoli maratoni tulossa maaliskuussa, ja tassa kaiken muun mietiskelyn lisaksi tuli mieleen onko kenellakaan hyvia vinkkeja harjoittelu ohjelmaan, tai itse juoksupaivaan? Esimmita syotte ennen puoli matatonia, tankkaatteko sen aikana jne.. Eihan se toki niin iso saavutus ole esim maratoniin verrattuna, eika mulla ole tavoitteena sita alle kahteen tuntiin juostakaan. Tosin treeni viikkoja on viela monia joten eihan sita koskaan tieda. Kukaan mun kavereista ei karppaa ja kaikki jotka treenaa tuntuvat syovan lahinna hedelmia, riisia ja kanaa eli niilta ei mitaan kunnon vinkkeja ravitsemukseen loydy ainakaan..
Ketaan muita samassa tilanteessa tai kokeneita karppi juoksijoita? On karpannut kolmisen vuotta, koko ajan suht aktiivinen, mutta ei tallaista pitka kestoista liikuntaa, lahinna tarjoilijan tyo, surffaus, ratsastus ja kahvakuulailu :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-11-03 00:58:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-11-24 01:38:52
Viestit: 1595
karpov kirjoitti:
Anze kirjoitti:
Suomessa kokonaiskoleviitearto 5.0 on täysin lääketeollisuuden määrittelemä IMO ainakin. Esim. Norjassa kokonaiskolen viitearvo on muistaakseni 7.0 tai 7.9.


Se 5,0 ei ole viitearvo vaan suositus. Viitearvot muodostetaan siten, että jätetään pois 2,5% populaation ala- ja yläpäästä. Viitealueen sisään jää siis 95%. Toisin sanoen jos jokin labra-arvo on viitealueella, niin se ei aina tarkoita että se on kunnossa.



Jännästi toi LDL alaraja oli viellä joku vuosi sitten 4.5 jossain maassa, jos kokonais suositus on suomessa 5 niin eihän sinne mahu HDLlää mukaan. Vanhaan kokonais 8 mahtuu viellä mukaan hyvääkin :)

_________________
Just eat a goddamn steak


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-11-03 20:33:36 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-11-27 17:25:16
Viestit: 45
piippari kirjoitti:
Hei te kaikki juoksijat!
Mulla on elamani ensimmainen puoli maratoni tulossa maaliskuussa, ja tassa kaiken muun mietiskelyn lisaksi tuli mieleen onko kenellakaan hyvia vinkkeja harjoittelu ohjelmaan, tai itse juoksupaivaan? Esimmita syotte ennen puoli matatonia, tankkaatteko sen aikana jne.. Eihan se toki niin iso saavutus ole esim maratoniin verrattuna, eika mulla ole tavoitteena sita alle kahteen tuntiin juostakaan. Tosin treeni viikkoja on viela monia joten eihan sita koskaan tieda. Kukaan mun kavereista ei karppaa ja kaikki jotka treenaa tuntuvat syovan lahinna hedelmia, riisia ja kanaa eli niilta ei mitaan kunnon vinkkeja ravitsemukseen loydy ainakaan..
Ketaan muita samassa tilanteessa tai kokeneita karppi juoksijoita? On karpannut kolmisen vuotta, koko ajan suht aktiivinen, mutta ei tallaista pitka kestoista liikuntaa, lahinna tarjoilijan tyo, surffaus, ratsastus ja kahvakuulailu :)

Kisapäivän ruokailusta se, että tee "simulaatioita" ainakin muutama, jollain pidemmillä lenkeillä lähempänä kisaa. Syö samaan aikaan, kun ajattelisit ennen kisaa syöväsi, ja nauti nestettä ennen lenkkiä ja lenkillä tietyin väliajoin, esim. sen mukaan, miten tavoitekisassa on juomapisteitä. Näin hakemalla löydät sopivan ruokailun ja nesteytyksen, ettei mene sitten kisapäivänä pakki sekaisin. Älä kokeile kisapäivänä _mitään_ uutta.

Muuten jos puhutaan harjoittelusta yli kahden tunnin puolikkaalle, tärkeintä on että käy lenkillä. Viikossa vaikka pari peruskuntolenkkiä, yksi vähän vauhdikkaampi ja yksi rauhallinen pidempi.

_________________
"Ovatko Pohjois-Karjala-projektin opit unohtuneet?" -tutkimusprofessori Tiina Laatikainen, THL.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-11-04 22:50:58 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2011-03-03 10:33:42
Viestit: 103
Paikkakunta: UK, jossei sitten jossain muualla..
Kiitos vastauksesta Heimo Vesa!
Laskinkin etta mulla on viela 16 viikkoa aikaa treenaukseen, kiva jos sais sen alle kahteenkin tuntiin :)
Taytyy kokeilla ruokarytmia jne.. Tahan mennessa on esim spinning tai vauhdikkaampi lenkki paivina kylla ruokailut ollut pielessa.. Ihmiskoe kokeiluja siis tiedossa :)
Pateekohan muuten tallaseen pidempi kestoiseen juoksuun hiilarien syonti jalkikateen myos, vai kannattaisko mun kokeilla naita harjotuksia vaikka efellisen paivan enemmilla juureksilla..? :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-11-07 12:47:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-04-22 16:23:15
Viestit: 587
Paikkakunta: Espoo (Torniosta lähtöisin)
piippari kirjoitti:
Hei te kaikki juoksijat!
Mulla on elamani ensimmainen puoli maratoni tulossa maaliskuussa, ja tassa kaiken muun mietiskelyn lisaksi tuli mieleen onko kenellakaan hyvia vinkkeja harjoittelu ohjelmaan, tai itse juoksupaivaan? Esimmita syotte ennen puoli matatonia, tankkaatteko sen aikana jne.. Eihan se toki niin iso saavutus ole esim maratoniin verrattuna, eika mulla ole tavoitteena sita alle kahteen tuntiin juostakaan. Tosin treeni viikkoja on viela monia joten eihan sita koskaan tieda. Kukaan mun kavereista ei karppaa ja kaikki jotka treenaa tuntuvat syovan lahinna hedelmia, riisia ja kanaa eli niilta ei mitaan kunnon vinkkeja ravitsemukseen loydy ainakaan..
Ketaan muita samassa tilanteessa tai kokeneita karppi juoksijoita? On karpannut kolmisen vuotta, koko ajan suht aktiivinen, mutta ei tallaista pitka kestoista liikuntaa, lahinna tarjoilijan tyo, surffaus, ratsastus ja kahvakuulailu :)


Kahden VHH-puolikkaan kokemuksella (ja yksi hiilaritankattu), itselle riitti ihan normaalitapaan syöminen :) Ei tarvinnut mitään lisäravintoa normaaliin verrattuna, ja puolikkaan jälkeen ei ollut pahemmin nälkäkään. Aamupalaksi pihvi-pekoni-kananmuna-vihannessekoitus-vesi-vitamiinit ja sitten pari tuntia ennen juoksua normaaliruoka eli n. 250 g kanasuikale-vihannes-lihakastike (Tikka Masala, jos nyt tarkasti :D) + 300 g salaattia (kurkku-tomaatti-paprika-kaali-kiinankaali-jäävuorisalaatti-oliiviöljy) ja litra vettä. Juoksun aikana sitten sitä mukaan vettä kun oli nestepisteitä (n. 4 km välein karkeasti).

_________________
Tein makro- ja kalorilaskurin, tässäpä näin: http://koti.mbnet.fi/juhau/makrolaskuri/ :)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 87 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)