karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 08:02:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 334 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 517 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: polkupyöräily
ViestiLähetetty: 2006-05-09 23:30:16 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-03-20 17:43:27
Viestit: 32
Paikkakunta: Kaarina
Kertokaahan,että mitä tapahtuu kun esim.pyöräilee päivässä noin 30-60minuuttia välillä silloin tällöin käyttäen (jos nyt kaikki tietää millaista on ajaa polkupyörällä,jossa on laitettu kolmonen vaihteeksi eli raskas)monta päivää ja viikkoa syöden siis vähähiilihydraattisesti?

Niin ja vielä yks toinen asia,jota olen tässä monta kertaa miettinyt,että kun sanotaan aina,että liikunnassa ja urheilussa poltetaan kaloreita ja rasvaa niin miks ei koskaan puhuta että siinä myöskin palaisi hiilihydraatteja ja sokereita ja että tietääkö kukaan jos kerron esimerkin asiasta eli on nainen,joka painaa 67kiloa ja tämä henkilö esim.kävelee kohtalaisella vauhdilla 30 minuuttia niin kuinka paljon hiilareita hän kuluttaa tuon matkan aikana?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: polkupyöräily
ViestiLähetetty: 2006-05-10 06:13:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
misukisu2 kirjoitti:
Kertokaahan,että mitä tapahtuu kun esim.pyöräilee päivässä noin 30-60minuuttia välillä silloin tällöin käyttäen (jos nyt kaikki tietää millaista on ajaa polkupyörällä,jossa on laitettu kolmonen vaihteeksi eli raskas)monta päivää ja viikkoa syöden siis vähähiilihydraattisesti?


Lihakset kipeytyy.
Ei kannata ajaa liian raskaalla vaihteella. Polkupyörän ihanuus on siinä, että lihavakin voi urheilla vaurioittamatta lihaksiaan.

misukisu2 kirjoitti:
Niin ja vielä yks toinen asia,jota olen tässä monta kertaa miettinyt,että kun sanotaan aina,että liikunnassa ja urheilussa poltetaan kaloreita ja rasvaa niin miks ei koskaan puhuta että siinä myöskin palaisi hiilihydraatteja ja sokereita


Siksi koska ihmisiä varjellaan totuudelta. Esimerkiksi jos olet herkkä diabetekselle, saatat rankan liikunnan lomassa polttaa verensokerisi liian alhaisiksi ja väitänpä että itse pystyin aikoinani tähän ilman että rasvanpoltto olisi käynnistynyt.

Rosedale suosittelee, että liikunnalla poltettaisiin ylimääräiset hiilarit ennen nukkumaan menoa.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-10 07:23:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-07-27 07:51:16
Viestit: 562
Paikkakunta: Turku
Tuohon raskaalla vaihteella polkemiseen vielä yksi pointti, se rasittaa myös turhaan polviniveliä. Tietty jos polvet on kondiksessa, mutta on vähän tyhmää ottaa turhia riskejä. Ja kuten Pienetär sanoi, siitä voi saada lihaksensa sen verran kipeäksi, ettei tee mieli lähteä pian uudelleen.

Jos haluaa kunnolla pyöräillä, niin ei paljon alta tunnin lenkkejä kannata harrastaa. On se tietty parempi kuin ei mitään, mutta hyvinkin poljettu puolen tunnin lenkki jättää aika mitääntekemättömän olon. Jos ei ihan rapakuntoinen ole, niin suht' vaivattomasti pääsee sellaiseen kuntoon, että 50 km. taittuu ilman suurempia ongelmia. Kunhan hankit kunnon pehmustetut pyöräilyshortsit.

_________________
"Se parhaiten nauraa, joka toiselle kuoppaa kaivaa."


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-10 08:11:33 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-06-14 13:43:40
Viestit: 2245
Mä vetelen aikas raskaalla vaihteella, kaipaan fillariin vielä yhtä raskaampaakin vaihdetta mitä tässä nykyisessä on. Ylämäet poljen usein myös seisaaltani, enkä vaihda vaihetta pienempään. Mä tahdon että reidet saa kunnolla kyytiä ja ne lämpiävät, jotta verenkierto ja aineenvaihdunta niissä käynnistyy kunnolla ja sitä kautta ne kiinteytyy ja sellut sulaa myös.
Tossa kylillä ajellessa ns. normaalia ajoa, ei lenkkimielessä, saatan laittaa pienemmän vaihteen ihan siksi ettei ole raskasta ettei hiki lennä niin helposti.
Jos lähden pitkälle lenkille, joka kestää reilun tunnin ja on reilun 15 kilsaa, saatampa syödä vaikka partaäijäannoksen lähtiessä tai paistaa munan, ei tyhjällä mahalla ja syämättömänä kantsi kovin hirveetä haipakkaa ajella pitkästi. Ja VETTÄ MUKAAN AINA!!!
MUISTAKAA KYPÄRÄ ja mukavaa polkemista :)

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/]Kuva
[/url]


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-10 08:23:52 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
Punapää kirjoitti:
Mä vetelen aikas raskaalla vaihteella, kaipaan fillariin vielä yhtä raskaampaakin vaihdetta mitä tässä nykyisessä on. Ylämäet poljen usein myös seisaaltani, enkä vaihda vaihetta pienempään. Mä tahdon että reidet saa kunnolla kyytiä ja ne lämpiävät, jotta verenkierto ja aineenvaihdunta niissä käynnistyy kunnolla ja sitä kautta ne kiinteytyy ja sellut sulaa myös.
Tossa kylillä ajellessa ns. normaalia ajoa, ei lenkkimielessä, saatan laittaa pienemmän vaihteen ihan siksi ettei ole raskasta ettei hiki lennä niin helposti.
Jos lähden pitkälle lenkille, joka kestää reilun tunnin ja on reilun 15 kilsaa, saatampa syödä vaikka partaäijäannoksen lähtiessä tai paistaa munan, ei tyhjällä mahalla ja syämättömänä kantsi kovin hirveetä haipakkaa ajella pitkästi. Ja VETTÄ MUKAAN AINA!!!
MUISTAKAA KYPÄRÄ ja mukavaa polkemista :)


Eikös se happi kulkisi sinne lihakseen paremmin hiukan suuremmilla kampikierroksilla ja myös vastaavasti tarvittavat poistettavat pois lihaksesta joka on vähintäänkin yhtä tärkeää. Liikettä lihakseen niin veri kiertää! Rasva kun palaa vain hapella, glukoosi palaa ilmankin mutta aikaansaa maitohappoa jos happi loppuu solussa. Tosin jokainenhan tekee kuinka parhaalta tuntuu, mutta kantani koskikin vain rasvanpolttoa ;) (vai ymmärsinkös nyt nurin päin sen mitä tarkoitat vaihteen "raskaudella".. :P )


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-10 08:26:02 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-06-14 13:43:40
Viestit: 2245
Siis tarkoittaako pappa että pienellä vaihteella sitkuttaessa nopeasti rasva palaa paremmin?

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/]Kuva

[/url]


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-10 08:31:31 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
Punapää kirjoitti:
Siis tarkoittaako pappa että pienellä vaihteella sitkuttaessa nopeasti rasva palaa paremmin?


No ainakin taitaa lihaksen verenkierto tehostua.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-10 08:38:14 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-06-14 13:43:40
Viestit: 2245
Pappa kirjoitti:
Punapää kirjoitti:
Siis tarkoittaako pappa että pienellä vaihteella sitkuttaessa nopeasti rasva palaa paremmin?


No ainakin taitaa lihaksen verenkierto tehostua.


Mikä sitten lienee tehokkainta, minulla reidet pysyvät kylminä ja tuntuu että niissä ei tapahdu mitään jos poljen lenkin hitaalla nopeudella ja pienemmällä vaihteella. (kuten tuossa asioilla käydessäni tapahtuu) Mutta kun laitan raskaimman vaihteen päälle ja saan fillariin kunnolla vauhtia, niin kyllä siinä reidet saa sellaista haipakkaa, että kohta ne ovat lämpimät ja tuntuu että veri kiertää ihan toiseen malliin. kun poljen jonkun sitkeänloivan ylämäen seisaaltani isolla vaihteella ja kovalla vauhdilla, tunnen mäen jälkeen, että reisissä oli "treeniä"...
Ja se ero tossa ainaskin on, että kun poljen ystävättäreni kanssa tunnin lenkin, sitä vauhtia että jutellaan siinä samalla, väliin ajetaan perätysten vähän kovempaa, sitten taas vieretysten hiljempaa ja jutellaan. Tälläisellä tunnin lenkillä mulle ei tule hiki ja reidet pysyy kylminä ja on sellainen olo kropassa ettei tullut "treeniä"... ja sit kun vetelen yksin omalla kovalla vauhdilla tunnin lenkin, pääsen kilometreissä pitempään ja hiki virtaa niin että alushousutkin on ihan litimärät ja olen hengästynyt ja tuntuu että olipas tehokas "treeni"...
voihan tää tietysti olla että mun mieli on jotenkin nää asiat kääntänyt väärinpäin.......

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/]Kuva

[/url]


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-10 08:40:42 
Vaihteet on sitä varten, että saa rasitustehon mahdollisimman tasaiseksi ja saa vähennettyä ajoalustan, vastatuulen ja ylä/alamäkien vaikutusta. Sen rasitustason voi sitten valita sen mukaan mikä on kunto, miten polvet kestää ja kuinka aerobista liikuntaa haluaa harjoittaa.

Kannattaa ihan oikeasti satsata pyörään, jos pyöräilee paljon, vaikka ihan hyötyliikuntana. Kunnon vaihteisto ja sen aktiivinen käyttö on nautittavan pyöräilyn a ja o. Eikä pyörä ole edes rahakysymys, kunnon pyörän saa helposti sillä hinnalla mitä pyöräilykauden aikana menisi työmatkabensoihin.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-10 08:44:30 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
Jatkoa punapäälle: Mutta toisaalta hitaalla kampinopeudella (samalla ajonopeudella) saattaa energiaa kulua hiukkasen enempi kuin vastaavalla nopeudella isommalla kampinopeudella. Mutta kun suoritustaso on sellainen että lihas kunnolla pysyy aerobisella alueella lienee sinänsä aika merkityksetöntä kun ei vauhteja hae ja kestävyyttä vauhdilla ja pitkällä matkalla. Itse kun aloitin fillaroinnin viime kesänä ja katselin ja kyselinkin asiasta kun ihmettelin -- pyöräilijät käyttävät uskomattoman suuria polkemisnopeuksia.. minä en kertakaikkiaan ainakaan "osaa" sellaista vaan mulle on tyypillistä isojen vaihteiden käyttö... no saahan se rasittaakin, kunhan pysyy mukavuuspuolella kuitenkin.
Minulle selitettiin asia niin että polje aina lähes vakionopeutta ja säädä polkupyörän liikkumisnopeus vaihteella. Nutta minusta se ei tunnu mukavalle ;) Poljen liian hitaalla kampinopeudella.. ja sillä siisti.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-10 08:45:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-09-07 08:16:27
Viestit: 1360
Paikkakunta: Vantaa
Ainaki mulle isot pojat kertoivat, että pitäs olla noin 80-100 kammen kierrosta minuutissa niin homma on tehokkainta. Kierrokset kyllä pysyy isollakin vaihteella ja kovalla vauhdilla kun kiihdyttää ensin pienemmällä.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-10 08:51:16 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
phe kirjoitti:
Ainaki mulle isot pojat kertoivat, että pitäs olla noin 80-100 kammen kierrosta minuutissa niin homma on tehokkainta. Kierrokset kyllä pysyy isollakin vaihteella ja kovalla vauhdilla kun kiihdyttää ensin pienemmällä.


Juu näin on minullekin selitelty... ja kyllähän fysiologiaa ajatellen asia varmasti niin juuri onkin... minulle ohjeistettiin ettei "koskaan" alle 60 ja mieluummin liki 100 jos lujaa haluaa jaksaa pidemmän matkan. (Vaan minen osaa tuollasia polkunopeuksia vaikka kuinka koittasin, hassulle se tuntuu.) Kertakaikkiaan muuten lihas ei saa tarvitsemiaan riittävästi eikä sieltä poistu tarvittavaa riittävästi vaan kun minä en hae myöskään maksimaalisia suorituksia vaan mukavuusalueella ihan. Lihaksen pumppausliike on vissiin myös jotenkin aika merkittävä verenkierron kannalta.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-10 09:01:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-09-07 08:16:27
Viestit: 1360
Paikkakunta: Vantaa
Joo ja hankalaa noita kierrosmääriä on saavuttaa jollei saa jalkaa kinni polkimeen. Silloin voimansiirrosta tulee tasasempaa, pyörityksenomaista.

Mutta kuitenkin, tälläsessä harrasteluhommassa parasta on se mikä hyvältä tuntuu.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-10 09:30:13 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
phe kirjoitti:
Mutta kuitenkin, tälläsessä harrasteluhommassa parasta on se mikä hyvältä tuntuu.


Nimenomaan. Jos sitoisin jalat polkimiin alkaisi olla homma jo jotenkin "pakkopullan" tuntuista hiki- ja irvistelyliikuntaa. Pois se.. mieluummin kuuntelen linnun laulua mukavasti poljeskellessa.. ja saa silläkin "hypot" aikaan kun hiukan kokeilee.. (kokemusta on ;) )


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-10 09:49:59 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-06-14 13:43:40
Viestit: 2245
Pappa kirjoitti:
phe kirjoitti:
Mutta kuitenkin, tälläsessä harrasteluhommassa parasta on se mikä hyvältä tuntuu.


Nimenomaan. Jos sitoisin jalat polkimiin alkaisi olla homma jo jotenkin "pakkopullan" tuntuista hiki- ja irvistelyliikuntaa. Pois se.. mieluummin kuuntelen linnun laulua mukavasti poljeskellessa.. ja saa silläkin "hypot" aikaan kun hiukan kokeilee.. (kokemusta on ;) )


Mä olen yhden pitkän lenkin ajanut aikoinaan kaverin fillarilla jalat sidottuina ja niin hirveen tuntuista hommaa se oli, etten toiste uskalla ajaa.
Mulle riittää hyvin tämä tapa ja teho mikä mun pyöräilyssäni nyt on, saan hien irtoomaan ja reisiin kiinteytystä ja sellut siliää, sehän mulla tässä on tarkoitus ulkona olon lisäksi :) ja kyl mun hapenottokyky on jo roimasti parantunut siitä huhtikuun alusta kun fillaroinnin aloitin, nyt menee kepoisesti sellainen lenkki missä silloin meinas henkiloppua... nyt menee kroppaan paljon paremmin jo happeakin.

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/]Kuva

[/url]


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-10 09:52:55 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
Tässä kyllä komppaan Pappaa, eli minäkin ajelen sen verran rauhallisesti, että linnunlaulun ja kesän tuoksut ehtii imuttua tajuntaan, ja vaihteilla säätelen ajo"mukavuutta". Välillä jos tekee mieli vähän kiristellä, niin esim. ylämäet on siihen sykkeen nostoon ihan sopivia. Mutta jokainenhan polkee tyylillään ja hakee pyöräilystäkin sitä "omaa" juttua. Tässä iässä jo voi ottaa vähän rauhallisemmin...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-10 09:56:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Punapää kirjoitti:
MUISTAKAA KYPÄRÄ


Rinkan yläkaari tössäyttää kypärän silmille :arrow: kypärä on vaaratekijä.
Unohdin kertoa että minä kannan aina selässäni jotain pyöräillessä.

Mitä tulee vaihteitten käyttöön, niin kun ajaa keveillä vaihteilla ei iske heti reidet maitohapoille :arrow: voi tehdä pitemmän lenkin :arrow: liikunta on tehokkaampaa.

Liikunnassa tahtoo heikoin lenkki sabotoida liikunnan tarkoituksen. Pyöräilyssä se on reidet.

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-10 13:35:34 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2005-07-05 15:54:59
Viestit: 58
Paikkakunta: Hollola
itse innostuin tosta pyöräilystä sen verran paljon että hommasin kunnon kilpapyörän ja sillä oon heitelly sellaisia 2-5 tunnin lenkkejä, matkaa kertyy 40-100 kilsaa. Yks aktiiviharrastaja sanoi tohon poljinnopeuteen että tollanen 80-100 kierrosta on hyvä poljinnopeus koska silloin jalkojen hermotus tai jalkalihasten hermotus paranee ja lihakset ei ala kramppaamaan kesken lenkin, on sit sama millä vaihteella päästelee kunhan kampikierrokset on tossa haarukassa. Nyt ois kyllä papalle tai jollekulle muulle viisaalle kyssäri.

Kun tosiaa heittää tuollaisia lenkkejä sen kolmekertaa viikko niin pitäisköhän noita hiilareita lisätä tohon ruokavalioon, meinaan on aika huimia noi kalorinkulutukset. Parhaillaan on palanu reilu 3000 kaloria lenkin aikana. Ja kun heittää tollasen 5 tunnin lenkin alle 20g hiilareilla ja 140 sykkeillä niin on meinaan takki aika tyhjä lenkin jälkeen. Ja onko toi enään kovin terveellistäkään touhua?

_________________
- Mikään työ ei ole tehty, ennenkuin lihava mies on poistunut rakennuksesta.-


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-10 13:41:59 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-10-30 12:54:19
Viestit: 270
Paikkakunta: Helsinki
Punapää kirjoitti:
Mikä sitten lienee tehokkainta, minulla reidet pysyvät kylminä ja tuntuu että niissä ei tapahdu mitään jos poljen lenkin hitaalla nopeudella ja pienemmällä vaihteella


Kannattaa sillä pienemmälläkin välityksellä pyrkiä yhtä reippaaseen tahtiin kuin suuremmalla. Muuten tehokkuus katoaa.

Olisi hyödyllistä tehdä monenlaisia lenkkejä. Noiden nyt ajamiesi vauhdikkaiden 1h lenkkien lisäksi voit vaihtelun vuoksi välillä ajaa vaikkapa 3h tasaista tahtia.

Kannattaa sitä ainakin kokeilla. Saattaisit diggailla.
Itse nautin eniten piiiitkistä lenkeistä. Esim. 5h.

PYÖRÄILY ON iiiiiHANAAA!!! :D

_________________
TAiTEiLiJA


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-10 13:48:06 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-08-19 09:11:38
Viestit: 7550
Paikkakunta: Ulvila
silvohillo kirjoitti:
Kun tosiaa heittää tuollaisia lenkkejä sen kolmekertaa viikko niin pitäisköhän noita hiilareita lisätä tohon ruokavalioon, meinaan on aika huimia noi kalorinkulutukset. Parhaillaan on palanu reilu 3000 kaloria lenkin aikana. Ja kun heittää tollasen 5 tunnin lenkin alle 20g hiilareilla ja 140 sykkeillä niin on meinaan takki aika tyhjä lenkin jälkeen. Ja onko toi enään kovin terveellistäkään touhua?

Kalorinkulutuksen suhteen ei ainakaan hiilarien lisäämisessä ole mielestäni järkeä, helpommallahan sitä saa lisäkaloreita rasvasta.

Enkä kyllä keksi mitä erityisen epäterveellistäkään olisi vetää tuota matalilla hiilareilla, jos elimistö on kunnolla tottunut käyttämään rasvaa pääenergianlähteenään.

_________________
// Einomies - karppi, jo vuodesta 2004 -


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 334 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 517 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)