karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 04:53:40

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: D-vitamiini äidinmaidossa
ViestiLähetetty: 2011-10-26 08:30:57 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2006-02-16 12:23:13
Viestit: 36
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Onko tieto miten äidin runsaasti syömää D-vitamiinia erittyy äidin maitoon?

Syön siis itse 5000IU:n Deetä päivittäin ja mietiskelen saako vauvani maidon mukana riittävästi d-vitamiinia vai korkkaanko hänelle tuon neuvolan lahjoittaman purkin. Lähinnä niitä kuuluisia vatsavaivoja pelkään ja jos tissimaidosta mahdollisesti osansa saisi niin en viitsisi turhaan tippoja syöttää...

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wA3fxdG/]Kuva
[/url]


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-10-26 08:55:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-07-30 13:14:17
Viestit: 1037
Varmaan se on vähän vaikea sanoa paljonko sieltä sitten erittyy ja imeytyy vauvalle, missä muodossa sitä tulee jne. Mutta mulle muuten kerrottiin tuolla allergiaosastolla, että vauvalle pitäis antaa d-tipat huolimatta muusta ruuasta. (Eli vaikka ois korvike mihin on lisätty d-vitamiinia, mikä oli minusta aika jännä juttu). Nyt oli meillä päin ainakin lehdessä juttua lasten d-vitamiininpuutteesta, kun luut katkeilee/murtuu sellaisesta mistä ei pitäisi, koska saavat liian vähän d-vitamiinia. Että ehkä antaisin, tai oon ainakin ite antanut. Mun täytyy sanoa, että en tommosta määrää dtä syö mutta enemmän kuin suositus. Jos huolettaa liika määrä, niin voithan vähentää ittellesi jos siltä tuntuu/pystyy.

Toinen on se, että ei ne taida aina nuo tipat olla niitä vatsavaivojen syitä. Tuohon aikaan nyt on kaikkea muutakin, että voi olla ihan sattumaa. Mutta kannattaa vaan sitten kokeilla toista, meillä ainakin tärppäs heti kerralla tuo yks ja sitä ollaan sitten annettu. (Ja meillä on kuitenkin vielä herkkä vatsaltaan tuo lapsi+allergikko.)


Ylös
   
 Viestin otsikko: D-vitamiini äidinmaidossa
ViestiLähetetty: 2011-10-28 18:42:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-28 13:10:09
Viestit: 691
Nehän virallisesti väittää, että äidinmaidosta ei sais tarpeeksi, vaikka äiti sais sitä miten paljon. Ei käynyt mun järkeen, ennen d-tippojen keksimistähän ois kaikilla vauvoilla ollut riisitauti! Siitä suivaantuneena etun google scholarista ja löysin jonkun tutkimuksen, jonka mukaan äidin nauttima d ei vielä virallisesti suositeltuina määrinä vaikuttanut mitään, mutta jos äiti söi reilusti enemmän (en edes yritä väittää muistavani mitään lukuja) niin sillä saatiin maitoon vauvalle tippoja vastaava määrä. Eli kyllä se riittävästi syötynä maitoon välittyy. Mutta en usko, että määrä joka on äidin ok nauttia on vauvallekaan pahasta (siis se mitä siitä maitoon välittyy).


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-01 10:47:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-07-30 13:14:17
Viestit: 1037
emeij kirjoitti:
Mutta en usko, että määrä joka on äidin ok nauttia on vauvallekaan pahasta (siis se mitä siitä maitoon välittyy).


Oon samaa mieltä, jos kerta muutenki noilla lapsosilla niin helposti luut katkeilevat nykyään. Sitten taas vaikea sanoa, että mikähän määrä on liikaa. Kun virallinen suositushan aikuisille on muistaakseni 400 IU. Niin tuo Apuvan määrä on niin suuri (5000 IU), että tosta taas on vaikea sitten sanoa mitään. Onko tuosta suuresta määrästä jokin erityishyöty? Ehkä tuota kannattais ihan kysyä jostain, ainakin on tämä teratologinen tietopalvelu (vai mikä se on) tai joku muu tämmönen, että mitenhän tuo ois?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-01 15:56:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-25 11:03:41
Viestit: 626
Paikkakunta: Kotka
Ite mietin samaa, syön 4000IU lähes päivittäin itse.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-08 19:43:52 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
5000IU on 125µg ja se ei ole paljon, jos ajattelee että riittävä määrä on niinkin paljon kuin 25µg/11,3kg... Mut täältä lisää: http://www.dvitamiini.com
Lainaa:
Imettäville äideille on tuoreessa tutkimuksessa päädytty suosittamaan 6 400 IU:n päiväannosta, jolla sekä äidin että vauvan 25(OH)D-vitamiinitasot saatiin riittäviksi (Wagner 2006). Imettävä äiti on riskiryhmässä sekä luuston haurastumisen että monien muiden D-vitamiinin puutteesta johtuvan sairauden suhteen. Lisäksi on myös syytä epäillä, että raskauden jälkeisellä mielialan laskulla ja D-vitamiinin puutteella on kausaalinen yhteys, vaikka tästä suora näyttö vielä puuttuukin.
Ja se tutkimus on siis tämä: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entre ... h=17661565

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-11-16 10:04:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-07-30 13:14:17
Viestit: 1037
Onhan tuo 5000 IU ihan eri asia kuin virallinen suositus, mikä on 400IU. Se, paljonko sitten on "paljon" tai paremminkin tarpeeksi niin, että siitä on tarpeeksi äidille ja vauvalle, on kans yks kysymys. Mun mielestä on ainakin helpompi antaa se d-vitamiini, eikä tartte miettiä onko tarpeeksi. Ja tällaisessa aiheessa ainakin mun mielestä pitää olla luotettavia tutkimuksia. Eli tämä on aika ongelmallista, kun pitäis päättää lapsen hyvinvoinnista. Jos nyt kuitenkin nuo d-vitamiinin vähyydestä johtuvat luun katkeamiset ym on lapsilla yleistyneet Suomessa, niin johan se on vaan helpompi koklata sopiva d-vitamiini lapselle läpi. Meillä ainakin tärppäs kerrasta, vaikka on tollainen vatsavaivuli ja allergikko. Ja sitten vielä se, että paljonko imettää. Eli jossain vaiheessa se täytyy kuitenkin d-vitamiini löytää.

Tuon Mimmimakian laittaman tutkimuksen mukaan sn määrän pitäis olla tosiaan tuo 6400 IU, joten tuo 5000IU ei riitä sen mukaankaan.

Ja vaikka ei olisi riisitauti tms, niin silti lapsi voi kärsiä (kuten aikuinenkin) siitä d-vitamiinin puutoksesta. Ei ne puutostilat näin länsimaissa yleensä ihan noin radikaalit ole, mutta silti siitä on haittaa ettei saa tarpeeksi d-vitamiinia. Mua jotenki ittee ahistaa ajatus, ettei lapsi sais tarpeeksi rakennusaineita kun se voi vaikuttaa ihan ulkonäköön myöhemmin sekä kehon hyvinvointiin vanhemmallakin iällä 8)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-11-03 21:11:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Vanha ketju, mutta tuli vastaan tähän liittyen taulukko, jossa on lueteltu miten vaikuttaa veren eri D-vitamiinitasot.

Lainaa:
100-125 nmol/l -- jos imetät, niin D-vitamiinia siirtyy riittävästi lapseesi

Lähde: Luontaistuntija-lehti 8/2014 s. 23


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)