emeij kirjoitti:
Näin maitovammaisena äkkiseltään välipalavinkkejä: pähkinät, hedelmät, marjat, pähkinäjauhoista tehdyt leivonnaiset, tumma suklaa, siemennäkkäri (päälle voin sijaan esim. oliivitahnaa), kaakao kookosmaidosta... kyllähän ne välipalavaihtoehdot vähän vähissä on, jos ei jaksa alkaa leipomaan.
Mikä tumma suklaa sopii, siis missä ei oo maitoa tai kananmunaa? Pähkinät ei sovi, se tuli todettua että tytön posket alkaa rusottaa heti seuraavana päivänä reippaasti enemmän, jos niitä syön. Marjat ja hedelmät joo, leipoa mä en kyllä paljoa jaksa tässä vaiheessa. Ehkä sitten jos/kun tää elämä tästä tasottuu silleen vähän pidemmältikin kuin yhdeksi tai kahdeksi illaksi tuon tytön kanssa.
Karppitar kirjoitti:
Noissa tummissa suklaissa kannattaa tsekata sisälysluettelo, joissakin on maitoa ja joissakin on tämä "saattaa sisältää"..meillä sopii nämä jälkimäiset, joten esimerkiksi Pandan tumma sekä Pirkan luomu tumma sopivat. Myös brunbergin tumma. Joskus saatan syödä Fazerin wiener nougatia. Mulle on tuntunut henkisesti tärkeeltä saada joka viikko jotain, muuten en välttämättä tartte. Ehkä johtuu tuosta tosiaan, kun puuttuu nuo maitotuotteet. Toisaalta ei tämäkään aika loputtomiin kestä, mulla on siinä melessä että tämä maitoallergia (ja vilja-allergia!) todettiin vauvalla vasta aika myöhään, joten on sittne kärsitty senkin edestä ja toisaalta minä oon joutunut välttämisdieetille aika myöhään (mikä on toisaalta harmi). Mulla kyllä maidontuotanto on hiipunut ja kun meillä vielä syödään öisin (päivisin syö aika vähän), niin se kyllä tahtoo loppua aika nopeesti rinnasta. Syön siis liian vähän. Joten kaikkea sais syyä sitten enemmän ja reippaasti, ainakin mun kohdalla näin.
Joo, mulla on vähän sama, että herkkuja pitää saada tässä elämäntilanteessa. Muuten ei jaksa jotenkin.. mulle on nyt muodostunut "herkuksi" Alpro Soyan vanilja- ja suklaavanukkaat ja Oatlyn mansikkajäätelö. Kasvirasvap***aa, mutta.. parempi kuin ei mitään. Mä oon nyt eilen ja tänään syönyt myös vähän voita ja naudanlihaa, saa nähdä tuleeko niistä oireita. Jatkan sitä testiä nyt muutaman päivän ajan, niin näkee että kärsiikö syödä näitä "saattaa sisältää" -tuotteita, tai saisko sen voin listalle takaisin.
Mulla voi kyllä olla, etten kovin pitkään jaksa imettää, kun on tosiaan se oma ruokavalio jo muutenkin rajoitettu ja sitten tämä maidoton/munaton dieetti vetää sen vielä kapeammaksi.
Ootteko te käyny muksujenne kanssa niissä prick-testeissä? Ne vissiin tarvitaan että lääkäri voi kirjoittaa lääkärintodistuksen, jolla saa sitten kelakorvattavuuden esim. apteekin äidinmaitokorvikkeeseen? Mietityttää vaan, että tuntuu aika pahalta ja pikkuihmisen kiusaamiselta ne testit.