karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:30:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Lantturanskiksiin rapeutta?
ViestiLähetetty: 2008-11-03 09:29:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-01 21:43:38
Viestit: 779
Paikkakunta: España
Tein viikonloppuna ensimmäistä kertaa lantturanskiksia. Tuli tosi hyviä ja epäkarppi avokkikin hehkutti koko viikonlopun kuinka herkullisia ne oli ja rupes miettimään omia sovelluksia niistä! :)

Harmitti vaan kun ne jäivät sellasiksi löysiksi, mikä on tietty ihan normaalia. Siispä haluaisin tietää onko joku keksinyt keinoa miten tehdä rapeita lantturanskiksia kotioloissa? Vinkkejä kaivataan.

Ja oli muuten ranskikset kuumaa kamaa, kun meidän kaks kissaakin veti niitä oikeen antaumuksella :lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-03 11:28:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2007-11-13 09:25:31
Viestit: 229
Paikkakunta: Helsinki
Onkohan kukaan kokeillut tehdä "ranskiksia" perinteisellä tavalla eli kahteen kertaan öljyssä uppopaistamalla, niinkuin ranskalaiset tehtiin ennen kuin oli näitä uunissa tehtäviä? Saattaisi ainakin tulla rapeutta enemmän...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-03 13:55:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-01 21:43:38
Viestit: 779
Paikkakunta: España
No mietin ihan samaa, meinasin jo lähtee kauppaan ostamaan rasvakeitintä sen takia. Mutta eiköhän toi toimis ihan kattilassakin, ilman erillisiä vehkeitä.

Kuuluuko ne siis "etiketin mukaan" uppopaistaa kahdesti? Eka kierros raakana...?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-03 13:57:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-04-02 08:34:19
Viestit: 297
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Minä olen kerran esipaistanut ja sitten varsinaisen kypsennyksen tehnyt; ei suurtakaan eroa koostumuksessa. Tämän siis tein friteeraus-keittimessä. Murkuillekin maistui, kun maustoin ne ranskanpottu-mausteseoksella.

_________________
ronkeli

http://karppaus.info/kilot/jasen.php?id=9298


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-03 14:51:54 
Poissa
Puudelikarppi
Puudelikarppi

Liittynyt: 2006-09-14 18:45:39
Viestit: 1105
Ravintoloissa ranskalaiset ensin esipaistetaan rasvassa ja sit toiseen kertaan varmaankin ajan säästämiseksi. Esipaistettu kypsyy nopeammin odottavalle asiakkaalle.

Mun käsittääkseni rapeus tulee rasvan laadun mukaan. Transrasvaa sisältävillä rasvoilla tulos on rapeampi. Saattaa olla, että kookosrasvakin tekee perunasta (ja lantusta) rapeamman, kannattaa kokeilla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-03 20:24:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-09 20:30:51
Viestit: 1072
Paikkakunta: Helsinki
Mä paistoin lantturanskikset ihan vain öljykerroksessa valurautapannulla, tuli hurjan hyviä (ja oli kyl liesi yltä päältä öljyssä)
Rasvan koostumus muuten vaikuttaa rapeuteen eli tyydyttyneellä rasvalla tulee rapein lopputulos. Eli kookosrasva ja laardi varmaan ois ihan hyvä paistorasvana. En tiedä oisko niistä tullut rapeampia, jos ois lykännyt öljykypsennyksen jälkeen uuniin.

_________________
Kuva

Laihduttaminen on helpompaa ja mukavampaa täydellä vatsalla! :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-16 13:27:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-07-22 19:55:18
Viestit: 384
Mä kokeilin eilen lantturanskiksia ensimmäistä kertaa ja nämähän on hurjan hyviä! Nytkin uunissa paistuu "aamupalaksi" lanttutikkuja - ne oli vaan niin erinomaisia että aamulenkillä koiran kanssa aloin niistä haaveilemaan ja siitä tämä hiukan epätyypillinen aamiaisvalinta. :wink: No johan tässä on brunssista kysymys, sama kai tuo miksi tätä kutsuu!

Kookosöljyn kokeileminen tähän yhteyteen ei kyllä houkuttele yhtään, eikä myöskään oliiviöljy, koska sitä vasta opettelen käyttämään ja n. yhdessä ruoassa sen makua siedän.

Tein siis rasvaseoksen voisulasta ja mausteista. Maku erinomainen - rapeus nolla. Pitäisi varmaankin kokeilla pannulla pyöräyttää.

Pitikin siis tulla kysymään, käykö mikään muu öljy tähän kuin oliivi-/kookos? Kylmäpuristettu rypsikin mahtaa mennä pilalle lopunkin, kun uuniin lykkää, vai mitä?

Ollapa friteerauskeitin tuossa keittiönkaapissa... :roll:

_________________
Never argue with idiots. They bring you down to their level and beat you with experience.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-16 13:44:46 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-03-29 19:36:47
Viestit: 4476
Paikkakunta: Helsinki
Voisin kuvitella että esim. ankanrasva tai laardi antaisivat parhaimman rapeuden. Valitettavasti tuota ensin mainittua ei Suomessa taida olla myynnissä ja laardiakin saa hyvin harvasta paikasta.

_________________
Kysyessäsi apua, muista kertoa millä tyylillä karppaat jotta voimme parhaiten antaa vertaistukea.
Jos ymmärrät keken, oot varmasti käsittännä viärin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-16 14:08:17 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Vastapa tuli dokkari ranskanpotusta.
Itse olen pessyt ranskanpottutehdasta työkseni, mutta en suurin surminkaan keksinyt miten se tehdas toimii... :D Elikkäs
Pottu menee pesuun, sitten se menee ylipainekuorintaan, eli 218 astetta kuumaa ja se ylipaine poksauttaa kuoret irti. Sitten pilkotaan, vedessä ajelevat silppuriin, sitten vähän kuivataan ja seulotaan pienimmät pois, sitten keitetään vedessä 7-9minuuttia, jonka jälkeen kuivataan hyvin kuumalla ilmalla, sitten uitetaan siellä öljykeittimessä n.6minuuttia ja sitten vähän ravistellaan rasvaa pois ja jäähdytellään ja sit pakastimeen ja sieltä pusseihin, pussit varastoon. Potun matka ranskikseksi kestää n. 70 minuuttia. 45 kiloa pottua on 25 kiloa ranskista.

Tuo välikeitto teki sen, et pottu on sisältä ilmava, puff, ikäänkuin.

Mut mut, lantun tärkkelyskoostumus on erilainen. Mut mikään ei estä kokeilemasta, et esikypsennys tehdään keittämällä, kuivatellaan lantut hyvin ja sit rasvakeittimeen??

öö, ravintoloissa ei keitetä kyllä kahteen kertaan, ku ne tulee ranskanpottutehtaalta kaikki pottuvalmisteet. Suurimmassa osasssa ravintoloita perunat tulee kaikki, siis keitettävätkin esivalmisteltuina, joten niiden keittoaika on alle puolet siitä mitä normaalisti. Mä en tajua millä logiikalla tehdasvalmisteperuna voi olla samanhintaista tai vain vähän kalliimpaa kuin tuore, ja koska perunoiden esivalmistelu vie ravintolakeittiössä liikaa aikaa, tulee halvemmaksi ostaa näitä jalosteita. Mä vähän tohtisin veikata että niissä sitä juuri ei ole YHTÄÄN mitään ravintoa jäljellä, juurikin tuon ylipainekuorinnan takia.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-03-06 07:59:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-01 21:43:38
Viestit: 779
Paikkakunta: España
Ensimmäinen uppopaistokokeilu on nyt takana eikä tuloksia toistaiseksi ole syntynyt. Kokeiltiin ensin ihan raakalakkiversiona, eli uppopaistettiin kuivahtaneet lanttutikut oliiviöljyssä teflonkattilassa kertaalleen. Maku oli oikein ihana mut lötkönä pysyivät. Varmaan seuraavaksi kokeillaan sitä kookosöljyä, jännittää vaan et mimmonenkohan maku niihin lanttuihin tuosta kookosöljystä jää. Oliiviöljy ei paistamisen jälkeen juurikaan maistunu lantuissa, ihme kyllä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-03-06 10:12:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-09 20:30:51
Viestit: 1072
Paikkakunta: Helsinki
Mä olen tehnyt nykyään niin, että sulatan pannulla voita ja pyörittelen lanttutikut sulaneesssa voissa ja lykkään uuniin paistumaan. Pannulle jääneessä voissa mä paistan muut aterian osat, kuten sipulisilppua ja jääkaapista Anitan jauhelihapihvikiekon tai mikä ettei vaikka muikkuja sillä välin kun ranskikset ovat uunissa. Mun mielestä nuo voissa kieritellyt vaan ovat yksinkertaisesti paremman makuisia kuin öljytyt.

Sit vain lautaselle lanttutikkuja, kuullotettua sipulia, jauhelihapihvi+suolaa ja pippuria+valkosipulivoinappi ja dippailuun ketsuppia. Nam!

_________________
Kuva

Laihduttaminen on helpompaa ja mukavampaa täydellä vatsalla! :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-03-06 12:59:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-01 21:43:38
Viestit: 779
Paikkakunta: España
^Mutta oletko noin saanut lantturanskiksista rapeita? Yritän etsiä keinoa siihen, kun lopputulos on tähän asti ollut aina löllö.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-03-16 17:13:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-09 20:30:51
Viestit: 1072
Paikkakunta: Helsinki
Eipä ole tullut lantturanskiksista rapeita. Luulen ,että se tärkkelys on tavallaan yksi avain siihen rapeuteen ja sitä lantussa on niukasti, toisin kuin perunassa. Mutta en kaipaa mitään samanlaista rapeutta kuin oikeissa ranskiksissa, koska lantturanskikset ovat maultaan parempia.

_________________
Kuva

Laihduttaminen on helpompaa ja mukavampaa täydellä vatsalla! :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-03-16 19:41:39 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-10 09:43:38
Viestit: 77
Paikkakunta: Kerava
Rapeutta en varsinaisesti saanut aikaan, mutta hiukan vähemmän löllön.. pinnan. Leikkasin siis lanttua hiukan peukalonpäätäni isommiksi kuutioiksi, heitin kulhoon oliiviöljytilkan kanssa (viimeksi laitoin reilusti öljyä karppioppien mukaan mutta se mielestäni löllöytti lanttupaloja uunissa entisestään) ja päälle jonkinverran Capsin Perunakuorrute Tomaatti ja Yrtti -sekoitusta. Sitten pellille ja uuniin niin korkeaan lämpöön kuin uskaltaa ja niin kauan että melkein kärähtää :D
Avo joskus puhui jostain vastaavasta perunamausteesta jolla saa rapean kuoren lohkopottuihin, joten piti kokeilla. Sinänsä ihan onnistunut kokeilu, lisää hiontaa vielä niin kohta saan ehkä syötyä itsekin sitä lanttua.
Jostain syystä en vain oikein saa alas sellaista ihan mössömäistä, makeahkoa massaa jota lantusta tuntuu herkästi tulevan jollei ole tarkkana. Maun nyt saa (liiallisilla) mausteilla piiloon mutta se rakenne.. eeeh...

_________________
"Ensin kentti hankkii meille syytteen mellakoinnista ja häipyy. Nyt ritari järjestää meidät vankilaan. Muistuta, että lähden ensi kerralla velhon mukaan. Ainakin tiedän sitten olevani hullun kyydissä!"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-03-16 20:12:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-09 20:30:51
Viestit: 1072
Paikkakunta: Helsinki
Mun lantuista ei kyl ole tullut mitään ihan löllöjä vaan sellaisia koossapysyviä tikkuja, vähän pinnaltaan kuivahtaneita, mutta en nyt rapeiksikaan sanoisi, tosin ei pakasteranskanperunatkaan ole kovin rapeita ja mäkkärin potutkin ovat vain hetken. Mut joo, ei niitä ole tarkoitus kuin pyörittää siinä rasvassa ja sitten paistaa uunissa ilmavasti, välillä hieman käännellen, niin paistuu tasaisemmin.

_________________
Kuva

Laihduttaminen on helpompaa ja mukavampaa täydellä vatsalla! :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-03-17 06:25:39 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-05 01:36:24
Viestit: 2703
Paikkakunta: Kaakkois-Aasia
Voissa lienee reilusti suurempi osa tyydyttynyttä kuin laardissa.

_________________
Ravitsemus ja terveys | Vähähiilihydraattinen ruokavalio | VHH-kirjoja


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-03-17 07:35:35 
Poissa
vauhtikala
vauhtikala
Avatar

Liittynyt: 2007-03-27 14:37:58
Viestit: 1821
Paikkakunta: Lohja
Pakko sanoa sen verran, että rapeuden lisäämisestä en tiedä, mutta yksi parhaista resepteistä ikinä! :D Meidän perhe ei oo kaivannut lisää rapeutta, olen tehnyt uunissa ja herkullisia ovat! Nytkin on kotona ainekset odottamassa. Muuten: näitä ei varmaankaan voi tai kannata pakastaa, mitä luulette? Taitaa tulla vetinen lopputulos? Oon lähdössä reissuun ja mietin, jättäisinkö "lapsukaiselle" (18 v.) näitä valmiiksi tehtyinä pakkaseen.

Joskus oon miettinyt, että kokeilisin tehdä lanttulastuja - suurin vaikeus lienee se ohuiden viipaleiden aikaansaaminen kun en omista monitoimikonetta. Se Kartanon perunalastut (vai mikä olikaan)-mainos inspiroi mua tähän ajatukseen, joten ehkä joskus vielä kokeilen... ellei joku jo tiedä valmiiksi, että ei kannata?

_________________
Kuva
Minä rakastan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-03-17 09:43:16 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2009-03-03 12:25:30
Viestit: 51
Ohuita lastuja vois saada esim. juustohöylällä. Itse tekisin ehkä Tupperwaren kuorimaveitsellä. Muistanko väärin että on ollut aiemmin keskustelua lanttusipseistä??

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-03-17 11:41:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-01 21:43:38
Viestit: 779
Paikkakunta: España
JariJ kirjoitti:
Voissa lienee reilusti suurempi osa tyydyttynyttä kuin laardissa.


Voisiko ranskiksiin siis saada jonkinmoista rapeutta jos ne kypsentäis ihan vaan voissa paistamalla/uppopaistamalla? Taidankin viikonloppuna kokeilla. =P~


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-03-17 11:57:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-25 15:26:31
Viestit: 121
Mä en kyllä ole huomannut, että jäisivät erityisen löllöiksi. En nyt muista virallista ohjetta, joten voin olla sivuraiteilla muutenkin, mutta itse paistan tikut aika kovassa lämmössä, 225-250. Kääntelen välillä lastan kanssa ja hiukan yliaikaakin pidän, kunnes alkaa väriä tulla. Toisaalta, kun ensin teen mausteöljyn, missä tikut pyörittelen, niin runsas mausteseos (mm. paprikaa ja chiliä tai cayennea) jonkin verran palaa pintaan ja siitä tulee sellainen sopivasti hiillostunut maku :wink: Näin ihmeellistä on elämä, että ajatus tärkkelyslöllöistä ranskiksista vaan etoo nykyään, kyllä lanttutikut sentään on jotain! :mrgreen:


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)