Taloussanomat:
Maitosota leimahti sosiaalisessa mediassa – kaurajuomayhtiön mainoskampanja kuumensi tunteitaLainaa:
Helsingin Sanomien etusivulla julkaistiin maanantaina Oatlyn mainos, jossa yhtiö ottaa voimakkaasti kantaa maidontuotantoa ja sen ilmastovaikutuksia vastaan. Mainos on osa yhtiön Maitomyytit-kampanjaa.
Mainoksessa Oatly muun muassa kertoo tehneensä Maitomyytit-nimisen kirjasen ja lähettävänsä sen noin 250 000 suomalaiseen kotitalouteen, jossa on 6–12-vuotiaita lapsia.
– Lähetämme sen juuri tälle ikäryhmälle, koska ajatukset maidosta juurrutetaan mieliin jo varhain, ja usein juuri koulussa, mainoksessa kirjoitetaan.
Muun muassa Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n entinen puheenjohtaja Esa Härmälä otti mainokseen kantaa Twitterissä.
– Joko loppui kaurajuoman omat eväät, kun hyökätään monipuolista elintarviketta vastaan? Yleensä ruokamainonnassa ei näin. Kysymys meijerille: oliko oikein lopettaa Maito ja terveys ry, Härmälä kirjoitti.
Pro Agria Keskusten liiton puheenjohtaja Harri Mäkivuokko puolestaan kirjoitti, että lapsiin kohdistuva vaikuttaminen olisi ruoka-alalla lisääntynyt.
– Tätä järkyttämiseen perustuvaa lapsiin kohdistuvaa mainontaa on viime aikoina tullut ruoka-alalla esiin monesta suunnasta. Kouluihin ja koteihin työnnetään faktaköyhää propagandaa. Asiaan on puututtava valtion tasolla, Mäkivuokko kirjoitti.
Myös Maaseudun Tulevaisuuden toimituspäällikkö Jussi Martikainen kyseenalaisti mainoskampanjan eettisyyden.
Kampanja keräsi myös suitsutusta. Esimerkiksi Nuorten Luonto -lehden päätoimittaja Aino Huotari peräänkuulutti twiitissään lisää tietoa kaikille, jotka vaikuttavat nuorten ruokailutottumuksiin.
– Tämän voisi laittaa myös toisen asteen oppilaitoksiin, sillä sieltäkin olen kuullut kokemuksia lehmänmaidon tuputuksesta terveydenhuollon ammattilaisilta. Lisää tietoa ja koulutusta kaikille, joilla vaikutusvaltaa siihen, mitä lapset ja nuoret syövät ja juovat, Huotari kirjoitti.
Ravitsemusterapeutti Leena Putkonen puolestaan muistutti, että myös maidon puolesta on aiemmin kampanjoitu.
Yliopistolehtori Markus Vinnari Helsingin yliopiston taloustieteen laitokselta esitti, että koulussa ravitsemusviestintää saisivat hoitaa julkisissa tiloissa vain viranomaiset.
– Suomessa on varsin pitkään ollut tietynlainen yhteisymmärrys siitä, että maitoa on saanut markkinoida niin kouluissa kuin esimerkiksi neuvoloissakin. Olisiko aika aloittaa aidosti keskustelu siitä, että ravitsemusviestintää saisivat hoitaa julkisissa tiloissa vain viranomaiset? Vinnari pohti.