karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 23:31:29

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 65 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2020-10-26 17:39:43 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
Vargamor kirjoitti:
Kiitos, els. en ole Kwasniewskiä lukenut mutta juttujasi palstalta kyllä ja tuo tyyli on kieltämättä aina houkutellut minua. Juuri sen rasvansyönnin takia.

terv. nimim. söin lounaalla 40 grammaa voita tattarihapanleivän päällä. Ai että.

Jos syön miten ajattelin tänään syödä, makrot on noin R: 66, HH:14, P: 18. Hiilareita 56 grammaa, rasvaa jotain 110 g. Muuten hyvä mutta alle 1600 kcal. Toisaalta mun on yllättäen nyt nälkä ja päivällinen on vasta kuuden maissa, joten taidanpa ottaa vastoin tapojani välipalaa. Note to self: vaikka voi onkin ihanaa, ihan proteiiniton lounas ei näköjään toimi.

Täytyy harkita tätä välipala-asiaa. Siinä on jotain psykologisesti äärettömän epätyydyttävää, mutta ei viitsisi nälässäkään olla.

Rasvat voisi lisätä liki kahteensataan :roll:

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-04-13 15:24:47 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-11-18 15:11:06
Viestit: 72
Onpas mennyt pitkään kirjoittamatta.

Pätkäpaasto on yksi parhaita keksintöjä sitten pyramidien. Kävin tuossa pari kuukautta sitten hammaslääkärissä, ja Hirmuinen Hammaskiviongelmani oli häipynyt. Hammaskiveä ei ollut käytännössä yhtään. Nada. Zero. Nichts.

Temppuillut kuukautiskierto on asettunut jokseenkin täsmälleen 28 päivään. Sitä se ei ole ollut edes nuorena. Lisäksi vuoto on maltillista. Olen varma, että halusitte tietää tämän.

Labroihin olen menossa parin viikon päästä, jännä nähdä kolesterolit ja sokerit. On myös hauska varata labra-aikaa, kun hoitaja kyselee, että "nää olisi paastokokeita, pärjääktö 10:15 saakka?" ja minä vastaan itsetyytyväisesti: "Ei tuota pienintäkään ongelmaa."

Ainoa ongelma pätkistelyssä on se, että koska se toimii niin hyvin, ei tule aina rajoitettua hiilareita yhtään...

Semmoisen erittäin epäkarpin vedon olen tehnyt, että olen alkanut syödä banaaneja. Vatsani nimittäin ilmoitti tahtovansa niitä. Suu ei niinkään. Saa nähdä, mitä tästä seuraa.

Edit: Piti sanomani että mielialani on ollut aivan tavattoman hyvä, vaikka kaikenlaista muuta on ollutkin. On mm. käynyt ilmi, että minä ja kasvomaskit emme sovi yhteen, ja raskaimman kautta tietysti tämäkin piti keksiä. Lisäksi kunto tuntuu vihdoinkin olevan noususuunnassa: sain yhtenä päivänä tehtyä 12 punnerrusta. Wim Hof- hengitysharjoitukset tuntuvat jeesaavan sitä puolta kovasti. Sitäpaitsi ne on tosi hauskoja.

_________________
Everything you have ever been told is wrong.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-04-13 16:03:13 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47603
Paikkakunta: HomeSweetHome
Hyvältä kuullostaa o/

Hifistely yleisen puolen tulehdusketjussa ei ole yhtään omaa alaani, mutta ihan noin käytännön kokemuksena: kun iho repesi työpaikan ilmaongelmien takia, ja kävin labroissa ihmettelemässä mitä se voisi olla, niin tulehdusta mittaava lasko oli 3 (eli jopa alle silloisten ala-arvojen); ongelma oli allerginen ja siitä on kärsitty nyt jo vuosia. ... mutta kun nyt suunnilleen kuntoutuneena tuo lasko (eli vanha kunnon senkka) katsottiin uudestaan, se oli enää 2. Ja minä olen niitä jotka käytännössä elävät maitorasvalla; kaikki muu on vain lisuketta : )

Joten en erityisesti usko tyydytetyn rasvan tulehdusta lisäävään vaikutukseen

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-10-29 13:41:48 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-11-18 15:11:06
Viestit: 72
Hoo, olen ollut niin pitkään kirjoittamatta, että kylläpä kesti yrittää keksiä salasana.

Luen tällä hetkellä kirjaa "the Salt Fix", kirjoittaja dr. James DiNicolantonio. Kävi nimittäin kesällä metka juttu. Minä olen aina kärsinyt helteestä kovasti, ja tuntuu että mikään määrä nestettä ei auta. Hikoilen ja kusen kuin sika ja olo on huono. No, luin Solesta, eli käytännössä kyllästetystä suolaliuoksesta ja sen maagisista vaikutuksista. Koska olin epätoivoinen, ajattelin että ihan vitun sama ja aloin suolata kaiken juomani veden ja aika reilusti sittenkin.

Viikossa minulle ilmestyi nilkat. Muistelinkin, että minulla on ollut hoikat nilkat, mutta luulin että lihavilla nyt vaan on tämmöistä. En ole toukokuun jälkeen montaakaan lasillista suolatonta juomaa juonut. Verenpainekin hitusen laski, ja ihokin voi paremmin.

Mies vaikuttui siroista nilkoistani niin, että juo nyt suolavettä hänkin.

Minullahan on ollut natriumit ihan viitearvojen alarajalla tai jopa hitusen alle, mutta lääkärit eivät ole asiaa noteeranneet mitenkään. (sen sijaan neurologikin katsoi asiakseen heittäytyä hysteeriseksi kolesteroliarvojeni takia, vaikka luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän, että jos HDL nousee 2,11-->3,07, kokonaiskolesteroli nousee kanssa, vaikka triglyt ja LDL olisi laskeneetkin...)

En minä ole ikinä suolaa vältellyt, mutta oli mielenkiintoista huomata, että meikä tarvitsee sitä näköjään tosi paljon. Opin tuosta kirjasta, että hullunapit ja tulehduskipulääkkeet voi lisätä suolan tarvetta, koska ne poistaa sitä. Ja minähän olen vetänyt molempia kiitettävästi.

Mutta näin ne ongelmat pikkuhiljaa ratkeaa.

Kaikenlaista oireilua minulla on edelleen ja tällä hetkellä epäillään, ettei minulla olisikaan fibromyalgia, vaan cfs. Itse alan kallistua sille kannalle, että elimistöllä menee vaan pitkään toipua hullunappikoekaniinina toimimisesta.

_________________
Everything you have ever been told is wrong.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-10-29 13:55:47 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47603
Paikkakunta: HomeSweetHome
Meillä on suolattu Soodastreamin kuplat jo kohta kymmenen vuotta ja käytännössä juomme kotona vetenä vain sitä, koska kumpikin tykkää kuplista. Samoin ravintolassa tai kylässä lisään sitä niin kuplalliseen kuin kuplattomaan veteen, jos tarjotun veden maku on "lattea". Tosi hyvin on toiminut näin pillerittömällekin, ja vesi on näin paremman makuistakin : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-10-29 13:58:42 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-11-18 15:11:06
Viestit: 72
Ai niin, olen alkanut tehdä kokeita, voinko korvata voilla tai gheellä kookosöljyn "kauneudenhoidossa". On alkanut tympiä käyttää mitään mikä tulee 60 leveyspiirin eteläpuolelta -kahvi ja tee tietysti poislaskettuina.

Kokeilin äsken öljypurskutella voilla, mutta en tiedä auttoiko se mitään. Tuntui tavallaan liian laihalta. Toisaalta maku on kyllä parempi kuin kookosöljyssä, ja pätkäpaasto on eliminoinut hammasongelmani täysin. Hampaat tuntuu pysyvän kirkkaampina värin puolestakin, vaikka purskuttelen nykyään tosi harvoin ja juon assam-teetä, joka tuhrii kupin kyllä.

Toinen juttu on hiusten- ja ihonhoito. Olen käyttänyt kookosöljyä latvoihin (pesen pelkällä vedellä ja enimmäkseen en pese). Kokeilin kirkastettua voita, jonka pitäisi olla erinomainen hiusnaamio, mutta taisin laittaa liikaa ja pääni haisi härskiltä voilta ihan tosi pitkään. Samoin kun laitoin sitä iholle, se haju jäi ihoon perin ikävästi. Muuten iho kyllä tykkäsi. Annostelu on selvästi vaan vaikeaa. Kokeilen seuraavaksi tavallista voita, jos se imeytyisi nopeammin. Ja siinähän on miedompi haju kuin gheessä. Ja suola voi tuoda vielä jotain lisäetua iholle.

TOO MUCH INFORMATION- VAROITUS
Kolmannessa kokeilussa ei sen sijaan ole moitteen sijaa. Ghee toimii loistavasti genitaalien huollossa ja peräpukamiin. Muu ihoni on pätkistelyllä ja karppauksella korjaantunut, ei tietoakaan atopiasta, mutta limakalvot ovat edelleen kuivat. Pitkälti varmaan siksi, että käyn aamuin illoin suihkussa. Suihkuista en luovu, joten täytyy voidella. Ja YLLÄTTÄEN eläinrasva toimii eläimen voitelussa paremmin kuin kasvis-.

Anyway olen äärettömän kiitollinen siitä, että voin nykyään näin hyvin.

_________________
Everything you have ever been told is wrong.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-10-29 14:02:55 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-11-18 15:11:06
Viestit: 72
els kirjoitti:
Meillä on suolattu Soodastreamin kuplat jo kohta kymmenen vuotta ja käytännössä juomme kotona vetenä vain sitä, koska kumpikin tykkää kuplista. Samoin ravintolassa tai kylässä lisään sitä niin kuplalliseen kuin kuplattomaan veteen, jos tarjotun veden maku on "lattea". Tosi hyvin on toiminut näin pillerittömällekin, ja vesi on näin paremman makuistakin : )


Mulla ei tullut mieleenkään, että nimenomaan vesi pitää suolata, kun suolaan ruoan aika reilusti. Muka. Mutta jos juon suolaamatonta vettä, huomaan nyt heti, että tulee taas se loputon jano ja pissahätä, mikä minua ennen vaivasi. Pelkkä vesi menee minulla ilmeisesti suoraan läpi.

_________________
Everything you have ever been told is wrong.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-11-01 16:00:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47603
Paikkakunta: HomeSweetHome
Käytin voita ihovoiteena jonkun vuoden, ja joo, oli siinä hetken hajua, mutta tällä iholla se ei pysynyt pitkään.
Täällä oli toinen karppi, joka lopetti kokeilun nopeasti, juuri tuon hajun takia. Ghee voisi vaikka toimiakin.

Ja jos etsit tämän leveyspiirin rasvoja, niin oletko jo kokeillut lanoliinia?
Apteekista on ainakin ennen saanut.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-12-19 16:39:10 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-11-18 15:11:06
Viestit: 72
Sigun teemaan liittyen, opin toissaviikolla, että kynsinauhoja työnnellään taaksepäin vain siksi, että kynnet näyttäisivät pidemmältä. Kynsien terveyden kannalta olisi parempi olla tekemättä niille mitään, koska siihen on syy, miksi ne kasvaa kynnen päälle.

Arvatkaa, kuka on koko aikuisen elämänsä työnnellyt ja rasvaillut kynsinauhoja, kärsien kuivista ja repeilevistä kynsinauhoista, lihatikuista ja satunnaisista kynsivallin tulehduksista? Kaikki tämä, koska naistenlehdet käski? Jumalauta että ihminen osaa olla tyhmä. Nyt olen reilun viikon antanut kynsinauhojen olla (vaatii aivan kauheaa itsekuria muuten), ja arvatkaa voiko ne paremmin? Tottakai. Kauhealta tuo kynnen päälle kasvava kynsinauha tietysti näyttää, kun silmä ei ole tottunut. Toisaalta miehelläni on mielestäni kauniit kädet ja kynnet, ja se vastasi "Täh?" kun kysyin, miten usein se painelee kynsinauhojaan. Harkinnan jälkeen vastaus oli että ehkä kaksi kertaa vuodessa. Tietysti voi olla yksilöllistä, miten pitkälle kynnen päälle kynsinauha lopulta päätyy. Ja minun kynteni kasvavat suorastaan kiusallisen nopeasti.

Mutta oikeasti, kuka vittu keksii näitä juttuja mitä ihmisten pitäisi tehdä? Elukoiden vaisto käskee "puunaamaan" itseään, jos on tarvetta, levittämään jotain anaalirasvaa höyheniin tms. Jos vaisto ei käske, niiden ei tarvitse tehdä mitään. Mutta ihmisten muka sitten pitäisi, vaikka ainakin minun luontaisin vaistoni on laiskuus ja välinpitämättömyys "kauneudenhoitoa" kohtaan.

--------------
Olen myös alkanut epäillä, että vedenjuontisuositukset on väärässä nekin. Yritänkin nyt kerätä rohkeutta vähentää vedenjuontia. Suolaveden juonti on jo siihen vähän auttanutkin, mutta epäilen että juon edelleen liikaa. En edes tiedä, miltä jano tuntuu, koska juon joka välissä. Nousen koneelta käymään vessassa ja kietaisen samalla vettä, ja vessassa käyn tunnin välein, koska YLLÄTTÄEN ihmistä kusettaa kaiken aikaa jos juo joka välissä.

Mietin siis että uupumusoireideni taustalla voi olla ylenjuontikin. Vaikka suolaankin nyt veden, voi elektrolyytit olla silti viturallaan.

_________________
Everything you have ever been told is wrong.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-12-20 10:24:24 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18409
Paikkakunta: Jämtland
Kyllähän se ylimääräinen vesi huuhtoo tehokkaasti pois niitä elektrolyyttejä ja muitakin kivennäisiä joita sitten myydään ihan synnytettyyn tarpeeseen. Tarvitaanhan sitä vettä, mutta sitä on sekä ruoassa että vaikkapa kahvissakin. Itse juon talvella kun on kuiva ilma lämmityksen vuoksi vähän enemmän, helteellä sitten myös, mutta alle litran se puhdas vesi vesi jää. Suolaa käytän reippaasti, kesällä suolaan veden. Kaliumia tulee kahvista näköjään tarpeeksi. Mutta kokeile itse mikä sopisi sinulle parhaiten.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-12-20 20:31:21 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-11-18 15:11:06
Viestit: 72
Otin vesilasiksi espressokupin. Järkeilin, että jos juon tavan, en janon vuoksi, voin kokeilla alkuun pienemmällä astialla.

Minulla on tämä juominen ollut aina vähän outoa. Teininä luin Frank Herbetin Dyyniä, ja yritin juoda niin vähän kuin mahdollista, kun eläydyin niin. Näyttelijöillä tätä kai kutsutaan metodinäyttelemiseksi. Aloin juoda enemmän kuin äitini huomautti että haisen pahalta. (Yhden kesän pukeuduin valkoiseen, koska olin nähnyt alkuperäiset Tähtien sodat ja prinsessa Leia.)

Mietin miksi juon niin paljon, ja syy on se, että suuni tuntuu kuivalta. Luultavasti se ei oikeasti ole, hammaslääkärini ainakin sanoo niin. Minullahan on aistiyliherkkyyksiä, joten ehkä olen vaan alkanut kokea normaalin suutuntuman kuivuutena. Minulla oli vähän samaa vikaa silmien kanssa, käytin koko ajan enemmän ja enemmän kosteuttavampia silmätippoja ja silmät oli aina vaan kuivat ja rahaa paloi. Kunnes luin että siitäkin voi tulla kierre. Kävi ilmi, että silmäni tuntuvat ihan samoilta, käytin tippoja eli en. Itse asiassa se tunne on melkein hävinnyt. Suun kanssa on varmaan sama juttu.

----------
Osaako joku selittää, miksi nykyään hoikillakin ihmisillä on sellainen kummallinen ihra/turvotusrengas leuan alla? Jopa aika nuorilla? Psyykenlääkkeet aiheuttavat sitä ainakin, mutta ei kai nyt melkein kaikki voi hullunappeja syödä? Näinä maskiaikoina olen erityisesti pannut tuon merkille, kun joku ihminen näyttää maskin kanssa hoikalta ja nuorekkaalta, ja ilman maskia hätkähtää sitä pöhörengasta leuan alla. Vanhoissa valokuvissa ei sellaista ole edes useimmilla paksuilla vanhoilla ihmisillä. Jollain Churchillillä joo, mutta se oli paitsi lihava, myös juoppo.

_________________
Everything you have ever been told is wrong.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-12-20 20:53:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Mä olen kärsinyt lapsesta asti jatkuvasta janosta. Diabetestakin epäiltiin tuolloin. Sairaalassa on suljettu pois testillä janohormonin liikatoiminta tai janottomuushormonin epätoiminta tai mikä olikaan, mutta sellaistakaan ei siis ole.

Juon 10-15 litraa vettä vuorokaudessa enkä kerta kaikkiaan mahda sille mitään.

Käytän rasvana shea- eli karitevoita, puhdasta sellaista Ruohonjuuresta. Otan pussista aina puhtaalla veistellä pienen palan kippoon käyttöä varten, ettei iso pala pilaannu ennen aikojaan käsien pöpöjen takia, säilöntäaineita kun ei siinä puhtaassa tavarassa ole.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-02-10 16:01:46 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-11-18 15:11:06
Viestit: 72
Minulla sitten varmistui ME/CFS-diagnoosi tuossa muutama kuukausi sitten. Samoihin aikoihin alkoi aikamoinen relapsi. Vaikka en tiedä voiko tässä yhteydessä edes puhua relapsista, kun taudin luonteeseen kuuluu oireiden voimakas aaltoilu. Joka tapauksessa tämä on joka kerta yhtä pelottavaa. Fibromyalgiadiagnoosikin näköjään oli kantaan vahvistettu, vaikka väitin ettei minulla sitä ole. No, ihan sama.

Samaan aikaan c-pap laite on alkanut toimia huonosti. Tai kyllä se laite toimii, minä en. Olen itse asiassa herätessä vähemmän väsynyt, jos nukun ilman laitetta, käyn viisi kerta vessassa ja heräilen muutenkin vs. jos nukun laitteen kanssa kuin raato käymättä vessassa. Revi siitä sitten. Arvelen, että painetta vastaan hengittäminen sopii huonosti yhteen CFS:n pahenemisvaiheen kanssa.

Lisäksi pätkäpaastoilu, joka oli kerta kaikkiaan pelastukseni vuoden verran, ei tunnu toimivan enää. Ei kyllä toimi paastottomuuskaan. Mikään ei toimi. Mutta aikaisemmin tiesin, että niin kauan kun en syö mitään, pärjään. Nyt sekään ei auta, vaan on päästävä päiväunille klo 12 vaikka mikä olisi. Putoan kaivoon ja olen täysin tajuton tunnin verran, minkä jälkeen jaksan syödä lounaan.

Nyt on varmaan se hetki, kun täytyy ottaa lusikka kauniiseen käteen ja vähentää hiilareita. Minähän olen ollut aika runsailla hiilareilla, siis siinä 70 pinnassa normaalistikin, ja olen myös sallinut aika paljon ns. sosiaalista syömistä. Koska se ei ole tuntunut vaikuttavan vointiini mitenkään. Inhoan yli kaiken sitä että ihmiset kiinnittävät huomiota syömiseeni, joten esim. vanhempieni luona olen vaan syönyt pullaa sun muuta.

P.S. Appelsiinit on nykyään kamalan makeita.
P.P.S. On hyvin, hyvin vaikea tehdä järkeviä valintoja syömisten suhteen kun on äärimmäisen uupunut. Tuntuu hassulta ajatella, että minä olen ihminen jonka "itsekuria" on laajalti ihailtu. (Oikeasti minulla ei sitä ole, olen vain yksioikoinen luonne.)

_________________
Everything you have ever been told is wrong.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-02-25 15:18:00 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-11-18 15:11:06
Viestit: 72
Olen lueskellut motivaatiomielessä karppikirjoja uudelleen ja huomaan ärtyväni edelleen yhdestä asiasta. Nimittäin lisäravinnevouhotuksesta, jota harrastaa sekä Heikkilä että Sompit. Jälkimmäisten tapauksessa sen ymmärtää, koska kauppa on se, mikä kannattaa, mutta Heikkilä?

Minusta on nimittäin aivan ilmeistä, että hän ei ole ruotinut lisäravinnetutkimuksia läheskään samalla pieteetillä kuin kovarasvatappaa- tutkimukset. Ärsyttää tuollainen älyllinen epärehellisyys.

Olen taipuvainen olemaan sitä mieltä, että vaikka ihmisellä olisi puutostakin jostain vitamiinista, pitäisi ensisijaisesti selvittää miksi se ei hänellä ravinnosta imeydy? Tai onko taustalla joku muu hoidettava vaiva, kuten vaikka liian runsaat kuukautiset raudanpuutteen syynä. Koska eipä ne suun kautta otettavat lisäravinteetkaan sen paremmin imeydy, jos siinä on häikkää.

Kun vielä tiedetään, että stressi heikentää erittäin paljon ravinteiden imeytymistä, siihen pitäisi minusta kiinnittää enemmän huomiota.

Itse otan d-vitamiinia talvisin ja monivitamiinia koko ajan. Jälkimmäistä lähinnä jodin, c-vitamiinin ja hysterian takia. Mitään hyötyä en ole kyllä kummastakaan huomannut, välillä pidän parin kuukauden tauon kun purkki tulee tyhjäksi. Vrt. se, miten merkittävästi oloni koheni kun aloin käyttää runsaammin suolaa.

Olen taipuvainen olemaan sitä mieltä, että jos jokin asia ei kohenna elämänlaatua millään tavalla, ts. ei voinnissaan mitään huomaa kun asiaa tekee, sitä asiaa tuskin on sitten tarpeen tehdä. Ellei siitä satu erityisesti nauttimaan, mutta silloinhan se k o h e n t a a elämänlaatua.

Tämä pitkä vuodatus on johdantoa sille, että tahdon riisua elämästäni kaiken sen, mikä ei ole välttämätöntä tai tuota minulle todellista lisäarvoa. Tällä hetkellä lisäravinteet eivät tunnu sitä tekevän.

_________________
Everything you have ever been told is wrong.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-12-13 15:13:08 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-11-18 15:11:06
Viestit: 72
Olen ollut pitkään pois, koska unohdin salasanani. Nyt pääsin sisälle, mutta se hävisi päästäni samantien. Outoa.

CFS on aaltoillut aika tavalla. Olen oppinut, että stressihormonit on kaiken pahan alku ja juuri, joten kun tulee pahenemisvaihe, yritän leikkiä olevani koira sadepäivänä. Tajusin myös lopultakin, että kofeiini tuottaa stressihormoneita, joten lopetin kahvinjuonnin kokeeksi. Migreeni häipyi saman tien, ja sitä sentään oli parhaimmillaan neljä päivää viikossa ja lääkärit mäkätti estolääkityksestä. Luonnollisesti kukaan niistä ei käskenyt lopettaa kahvinjuontia. Toki joinkin aika vähän, yleensä vain mukillisen aamulla, mutta selvästi minun kierroskoneelleni sekin oli liikaa.

Vaikuttaa myös siltä, että minua vuosia jatkunut yönärästys ei ehkä ollutkaan närästystä, vaan ruokatorven yliherkkyyttä, jota stressihormonit ruokki. Sekin nimittäin on kutakuinkin hävinnyt. Kiva juttu, ettei sitäkään tutkittu mitenkään, lääkärit vaan määräsi protonipumpun estäjää toisensa jälkeen, joista mitään en pystynyt syömään. Joten vedin Gavisconia melkein 10 v putkeen (lääkärin luvalla kyllä).

Mitäs muuta. Pätkäpaastoilu jatkuu, olen edelleen suhteellisen korkeilla hiilareilla koska se nyt tuntuu toimivan minulla kuitenkin parhaiten. En vaan saa syötyä tarpeeksi rasvaa ilman hiilareita kantoalustana. Ja se rasva on kaiken a ja o. Kuulostaa tieteenvastaiselta, mutta tuntuu että satunnaiset irtokarkkiöveritkään ei aiheuta yhtään mitään, jos vaan rasvaa tulee tarpeeksi. Ennen irtokarkeista tuli aina huono olo vaikka olen aina syönyt niitä vain jälkiruoaksi, eipä tule enää. Siis en vedä niitä mitenkään säännöllisesti, mutta oli tuossa syksyllä pari syytä juhlia ja minä nautin irtokarkeista enemmän kuin vaikka shamppanjasta, sivistynyt ihminen kun olen.

Anyway koen että koko ajan mennään eteenpäin sekä henkisen että fyysisen terveyden suhteen.

_________________
Everything you have ever been told is wrong.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-12-14 11:17:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47603
Paikkakunta: HomeSweetHome
Stressi on kyllä ikävä seuralainen, hyvä jos saat sitä lauhdutettua.
Tuntuu että se on teillä nuoremmilla ikäpolvilla todella pahasti invalidisoiva.
Hiljaa mielessä voin miettiä, paljonko tästä on lähtöisin puskien politiikasta (70-luvulla muuttui tosi paljon)
muttei tuon miettiminen lopultakaan kanna pitkälle, koska nyt on nyt ja tässä eletään niillä eväillä, joita on.

Pärjäilemisiä, kiva kun palailet ja hyvä että homma näyttää nuy toimivan paremmin o/

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-12-20 14:30:45 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-11-18 15:11:06
Viestit: 72
Kiitos. Viime viikolla oli oikeinkin hyvä olo, kun sää suosi. Nyt sitten maksetaan siitä lystistä, kipuja on aika tavalla. Ulkoilin tietysti tosi paljon, koska rakastan lunta ja pakkasta. Tiesin kyllä, että kaikesta saa maksaa, mutta oli se sen arvoista. Pain is weakness leaving the body, opin aikanaan Pakkotoistolla.

En tiedä, onko meissä "nuoremmissa" pelkät stressihormonit vialla, vai mikä. Mutta kun ihmisiä katselee, tuntuu että kaikki on tosi raihnaisia ja vaivaisia hyvin nuoresta, poislukien ajokoiran ruumiinrakenteella varustetut himourheilijamiehet. KAIKISSA on jotain vikaa tosi nuoresta. Katselin tuossa vanhoja valokuvia ja vanhempani kavereineen näyttivät tässä 40-50-ikävuosien välillä paljon nuoremmilta kuin meidän kaveripiiri. Tietysti ne oli kaikki hoikkia, koska kasarilla ja ysärillä oltiin, mutta on siinä muutakin.

Olen myös miettinyt, että ihmiset ei ole voineet "ennen vanhaan" olla näin vaivaisia. Ihmislaji olisi kuollut sukupuuttoon jos kaikki olisi olleet 40-vuotiaana kyvyttömiä nostamaan mitään tai kävelemään tai nukkumaan. Kun se eläminen oli kiinni siitä, että jaksoi heinäpellolla ja tukkimetsässä jne.

Anyway hyvinvointia on näennäisesti enemmän kuin koskaan, ja silti kaikki on ihan romuna, rumia, lihavia ja ryhdittömiä. Jossain on jotain mennyt pahasti pieleen, mutta missä? Tosi moni asia on muuttunut samaan aikaan, tuli loufät-uskonto, karamellit, vähäinen liikkuminen, telkkari ja lopulta netti -ja samaan aikaan uskonnollisuus väheni. Uskonnollisuushan parantaa terveyttä ja pidentää ikää.

Jaa, sen verran voisin syömisistä kertoa, että syön koko ajan vähemmän ja vähemmän kasvikuntaa. Näin talvikaudella menee hapankaalia, suolakurkkua, kotimaisia marjoja (enimmäkseen mustaherukkaa ja tyrniä), kotimaista omenaa, hiukan appelsiinia. Jokunen porkkana ja peruna, sipulia. Kun luonnonvaloa on enemmän ja kasvihuonekasvikset maistuukin joltain, syön myös tomaattia ja kurkkua ja paprikaa.

Olenkin miettinyt voisinko kehittää jonkin sellaisen trendidieetin, jossa syödään vain niitä kasvien osia, joiden kasvi haluaakin tulevan syödyksi? Eli hedelmiä. Paitsi munakoisoa ja kurpitsoita en silti ala syödä.

_________________
Everything you have ever been told is wrong.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-12-20 15:33:00 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47603
Paikkakunta: HomeSweetHome
Vargamor kirjoitti:
En tiedä, onko meissä "nuoremmissa" pelkät stressihormonit vialla, vai mikä. Mutta kun ihmisiä katselee, tuntuu että...


70- ja 80-luvulla tulivat uudet suositukset joiden mukana maitorasva käytännössä poistettiin suomalaisten ruoasta, ja vaihdettiin ensin kasvirasvoihin ja sitten ihan mihin vaan kasviperäiseen. Muutos korreloi hyvin terveyteen, näemmä...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-12-21 08:03:23 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55976
Paikkakunta: Kerava
Ihmiset syö viralliserheellisesti niin kuin els kirjoitti ja se näkyy jo nuorten terveydessä. Se on tosi harmi juttu mutta muutosta ei ole näkyvissä. Mä en syö talvella tomaatteja ja kurkkuja vaan vain kausituotteita.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2022-12-21 08:21:35 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Vargamor kirjoitti:

Olenkin miettinyt voisinko kehittää jonkin sellaisen trendidieetin, jossa syödään vain niitä kasvien osia, joiden kasvi haluaakin tulevan syödyksi? Eli hedelmiä. Paitsi munakoisoa ja kurpitsoita en silti ala syödä.



Osa karnivoreista syö eläinperäisiä tuotteita ja hedelmiä.
Ikävä, että hedelmät sisältävät kovin paljon fruktoosia ja tämä ei ole hyväksi keholle ja maksalle.
Hedelmissä ei myöskään, kuten muissakaan kasviksissa ole mitään ravintoarvoa mitä keho kaipaisi tai ei saisi eläinperäisestä ravinnosta. kasvit ovat lääkkeitä, ei ravintoa.

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 65 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)