karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:00:04

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2013 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 197 98 99 100 101
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2019-10-31 14:15:58 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Hei Palm, en ole saanut kuulolaitetta, ei ole toiveita, yritän vain kuunnella tarkemmin eli helposti jos en kuule kunnolla lopetan yrittämästä, nyt yritän kuunnella aktiivisesti vaikka jotain jäisi väliinkin eli sillä tavoin yritän harjoittaa korvia, tuntuu vähän auttavan.

Täällä on niin pitkät jonot kuulonhuoltoon omassa ja naapurisairaanhoitopiirissäkin enkä sinne Tukholmaan, jonne tarjotaan matkoja, oikein uskalla kolmea kertaa päivämatkoja varata. Mietinnässä vielä, junalla menee koko päivä kun täältä ei yhteyksiä paljon ole ja liikkuminen vie noita happiarvoja turhan alas, autossa ja junassa riittäisi kannettava laite, mutta siellä asemilla on sitten portaita ja kävelymatkoja eli pitää vielä katsoa miten pärjää muuten. Täällä on nuo odotusajat pitkiä eikä yksityisiäkään löydy.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-10-31 16:32:49 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Hyvä kirja sinne junaan mukaan ja karppia evästä?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-10-31 18:52:15 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Kyllä se junamatka istuessa menisi, mutta happiarvot eivät pysy tarpeeksi korkealla liikkuessa, tuo kannettava antaa vain 2 l minuutissa ja sen kanssa pärjää tässä kylille autoillessa ja siellä ostoskärryihin nojaillen, mutta ei Tukholman reissulla. Jos saisi kotisairaalan kuulonhuoltoon ajan niin sinne saisi kuljetuksen kotoa sairaalaan saajkka ja rollaattori mukaan. Minä alan tuntea jo tämän oman kunnon niin etten viitsi lähteä. Ihan hyvinhän olen tässä kotosalla pärjännyt siihen nähden että jo diagnoosivaiheessa oli tila vakava ja iän myötä laskee kapasiteetti terveilläkin. Matkoistahan olen aina tykännyt, mutta nyt alkaa olla ns liikut kiinni.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-10-31 19:13:22 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Voi harmi!

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-10-31 19:33:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-07-14 12:42:55
Viestit: 5354
Paikkakunta: Sisäinen savanni
Pitkiltä vaikuttavat odotusajat siellä.

Silloin 2016 kun minun kuurous alkoi, niin maaliskuussa korvalääkäri terveyskeskuksessa puhkaisi korvat (oli särytön tulehdus) mutta ei voinut laittaa putkia, joten laittoi lähetteen Korvaklinikalle. Pelkkä puhkaisu auttoi heti kuulemaan.
Korvaklinikalle pääsin putkitukseen kesäkuun alussa ja sieltä ostosopimus kuulolaitefirmaan, johon sain ajan heinäkuussa ja ensimmäiset kuulolaitteet.

Ei se täälläkään kovin nopeasti tapahtunut, kesti yli neljä kk. Minulla oli siinä kuulevia kausia välissä, kun toimenpiteet onnistuivat, ja ehdin sopeutua ajatukseen huonokuuloisuudesta ja tulevista kuulolaitteista.

Tuo kotisairaala on mielenkiintoinen. Miten se toimii?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-10-31 20:06:54 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Meillä on lääneittäin tai nykyisin alueittain piirit eli tässä Jämtland-Härjedalen. Terveyskeskuksen voi valita, mutta sairaala on sitten Östersundissa ja remissillä esimerkiksi Umeä jossa on osa erikoissairaanhoitoa. Minulla on tuo kuljetus sellaisella edullisella maksulla koko läänin alueella, mutta esimerkiksi Tukholma sitten junalla remissillä.
Täällä on budjetti pahasti miinuksella eli kaikesta tuntuvat karsivan ja odotusajat pitkät. Yksityisten luvan saanti hankalaa eli täältä ovat yksityislääkärit kadonneet. Täällä on poliitikoilla mielestäni isompi valta kuin esimerkiksi Suomessa. Sairaalan omaa osaamista ei kuunnella vaan konsultit töpeksivät. Niinkuin siellä Karolinskassakin, kallista on ja sutta tulee.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-11-02 09:13:12 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Harmaa aamu, hirviporukka tuossa kokoontuu tien toisella puolen ennen jahtiin lähtöä. Pientä pakkasta ilmassa eli varmaan ihan mukava päivä metsässä kun varmaan on tarpeeksi lämmintä päällä passipaikalle. Vielä vähän tuosta sairaan/terveydenhoidosta, minusta täällä lääkärien asenteet ovat hyvät eli omat ja tuttujen kokemukset ovat ihan hyviä, kun sinne hoitoon pääsee. Minulla on ahtauman vuoksi ensin saanut hyvän hoidon ja tutkimukset omassa terveyskeskuksessa, sitten lähetteen tuonne sairaalan erikoislääkärille ja tutkimuksiin siellä, siellä on ollut ihan hyvät keskustelut niin lääkityksestä kuin happihoidostakin ja tottakai kuuntelen mutta kun seuraan aktiivisesti tutkimusta niin esimerkiksi lääkkeistä ei sivuoireita huitaista pois. Jonotusongelmat johtuvat aikalailla henkilökunnan puutteesta, esimerkiksi kuulonhoitopuolella oli päämiehelle tarjolla paikkoja audionomikoulutuksessa, mutta poliitikot päättivät ettei osteta vaan koska Trondheimissa tuossa rajan takana on koulutus niin luotettiin että sieltä saadaan rekrytoitua, liikennehhän on ihan toiseen suuntaan, nyt sitten oma osasto käy säästöliekillä ja uudet potilaat kuskataan Tukholman yksityisille. Hoitovirheitähän sattuu kun ei ne lääkäritkään ole kaikkitietäviä. Ja uudet tarvitsevat tietysti oppiaikaa ennenkuin kaikki hallinnassa.

Tänään aamulla se vakio musta pari mukillista, lounas herkkusieni/juusto munakas ja päivälliseksi uunikalaa lanttulaatikon kera, sopivat ihan hyvin yhteen. Lanttulaatikkoa teki mieli joten sen tekaisin eilen ja pakastin osan, Heikkilän joulukirjan ohjeilla. Ryskit sitten. Haudutuspata on saanut lepoa kun ei lammaspaistia saanut. Pitää kehitellä tuossa lähipäivinä muuta.

Testailut valokaistan Wifiä, siinä nopeudet ovat heitelleet ja olen ajatellut että se on rakennusvaiheen juttuja, mutta nyt on verkko valmis ja ongelma jatkui, testasin sitten edellisellä koneellakin joka toipui kun sain uuden, siitä meni patteri nyt joten päätin vielä hankkia siihen uuden, kätevää kun on varakone ja vieraillekkin oma käyttöön jos haluavat. Nyt ajan kaapelilla ja saan ihan eri hyvän nopeuden tietsikkayhteyteen. TV on piuhalla joten se on pelannut tosi hyvin. Meni taas vähän aikaa testeissä. Kun on paljon kotona niin tulee kyllä riippuvaiseksi noista yhteyksistä, uutisia tulee seurattua enimmäkseen, vähemmän viihdettä.

Eilen pistäytyi naapurin rouva lapsineen ja koirineen ja Pellekin oli mukana, jäi ulos ja ottivat taas pikku tappelut Nöpön kanssa. Muutama raapaisu näkyy tulleen.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-11-02 10:23:19 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Minä en muistakaan sitä AH:n ohjetta, mutta olen ollut tähän viewtopic.php?t=22158 tyytyväinen.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-11-02 10:40:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-07-14 12:42:55
Viestit: 5354
Paikkakunta: Sisäinen savanni
Minä ymmärsin varmaankin väärin sinun kotisairaalatermisi.
Taisit tarkoittaa läänin tai piirin sairaalaa?

Minulle on täällä kerran tarjottu kotisairaalaa; joulukuussa 2015 minulla oli keuhkokuume ja terveysaseman lääkäri kysyi haluanko, että käyvät kotisairaalasta kotona pistämässä minuun antibioottia vai otanko antibioottireseptin. Siitä ymmärsin, että kotisairaala toimii kotona.
Arvoin ”Entten tentten …” ja tuli resepti.

Lääkäri kyllä kysyi myös, että haluanko mennä sairaalaan. Hän kirjoitti sinne lähetteen valmiiksi. Valinnanvapaus. :D

Loppujen lopuksi en tarvinnut sairaalaa enkä kotisairaalaa, vaan tokenin ihan itse kotona.
Nyt täällä kunnassa on myös LiiSa, liikkuva sairaala, kotisairaalan yksikkö, joka tuo päivystyspalvelut vanhusten luokse hoivakoteihin ja kotihoitoon.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-11-02 11:00:58 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Greda -Tuo Camillan on varmaan myös herkullinen, Antin ohjeissa on pari desiä kermaa ja pari munaa vielä lisänä, voita lisään vielä lautaselle eli se on ruokaisaa eikä tarvitse kovin paljon kerralla. Tai saahan siitä aterialisää helpolla jos haluaa. Minulla toimii tuo kaksi ateriaa hyvin, mutta silloin on hyvä olla sellaista ravinnetiivistä ruokaa että pitää nälän ilman että tarvitsee ahtaa vatsaa epämukavan täyteen. Se ateriarytmihän säätää sisällön lisäksi hormoonitoimintaa ja näin diabeetikkona, vaikkakin remissiossa, välttelee niitä inskojen nostoja. Mutta jos ei ole siinä ongelmaa, niin voi suunnitella eri tavalla. Mutta musteherukka-aikaan siellä puskassa kyllä tulee napsittua, metsämarjojen keruussa ei niinkään. Nyt on kuitenkin tyydyttävä mustaherukoihin ja eihän se paha juttu ole!

Kohta lapsenlapsenlapsen synttärit, koululainen jo. Asuu kaukana siellä Tukholman kupeessa, taitaa olla paras pistää isille vähän rahaa että saa ostaa sieltä jotain. Neiti sai muutamia euroja kesällä kun oli lähdössä Kreikan saarimatkalle ja ilahtui kovasti, minulla ei enää ole euroille paljon käyttöä ja niitä muutamia matkoilta jääneitä ei vaihtaakkaan kannata.Toinen lapsenlapsenlapsi on oppinut kävelemään, isi lähetti videon! Niin se aika menee, saa olla tyytyväinen että kaikki läheiset terveitä ja voivat hyvin.

Palm

Meillä on kunnalla oma kotisairaanhoitaja, pitäisikin tutustua siihen mahdollisuuteen tarkemmin, sitten on yhdessä naapurikylässä sellainen tarkastushuone, josta saa videoyhteyden sairaalaan ja saa itse mitata verenpaineita ja sokereita. Meillä ehkä ajatuksena kotisairaalasta toimii ambulanssihenkilökunta joka kotona antaa apua ja arvioi sitten tarpeen sairaalaan viennistä, monesti riittää kotona saatu apu. Kunnan kotipalvelussa taas yleensä nykyisin kaikilla on lähihoitajakoulutus ja pyritään hoitamaan kotona mahdollisimman pitkään. Meillä esimerkiksi vanhustenhoidon taksat kunnassa edulliset ja ylärajat kuukausimaksuissa eri asumisvaihtoehdoissakin sellaiset että pienestäkin eläkkeestä jää käyttörahaa vaikkapa lääkäri- ja lääkekuluihin.

Tuossa oman kunnan hinnat joihin kotisairaanhoitajan palvelukin sisältyy

Lainaa:
Antal vårdtimmar kr/månad
Nivå 1: 10 - 9 timmar 368 kronor
Nivå 2: 10 - 24 timmar 1 104 kronor
Nivå 3: mer än 25 timmar 2 089 kronor

Hemvårdstaxan gäller i både ordinärt och särskilt boende. I hemvårdsavgiften räknas även hemsjukvårdsinsatser in och beslutade hemjänst- och hemsjukvårsinsatser räknas ihop vid placering i nivå.


Kunnilla taksat vaihtelevat eikä kaikissa kunnissa esimerkiksi ostospalvelut sisälly vaan veloitetaan sitten eri taksoilla. Tuohon ei sisälly kuitenkaan valmiin lämpimän ruoan toimitukset tai asuminen, hoitotoimet vain, joihin minulla sisältyy tuo siivousapu ja ostopalvelu.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-11-02 12:57:23 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Uusi ketju pitänee aloittaa jossain välissä ajattelin vain pistää tähän vielä vähän muistiin kilpparista kun tuli muualla juttua siitä. Minullahan vajisoireet väistyivät vähitellen kun ketohiilareille LCHF ruokavaliolle siirtyessä diabetes jäi remissioon ja insuliinien tarve väheni sille tasolle että oma tuotanto on riittänyt. Samalla on näköjään kilpirauhashormoonien tarvekkin laskenut oman tuotannon riittämiseen, labra-arvot samoissa, olo vain todella erilainen ja parempi.

Kun taas koko ajan sitä aineenvaihdunnan tehostamista jatkuvalla laiduntamisella ja hikiliikunnalla mainostetaan ja ohjeistetaan (ei ihan pyyteettömästi) niin kannattaa vähän taas katsoa mitä tutkimuksissa löytyy eli alhaisemmat kilppariarvot yhdistyvät pitempään elinikään. Tietysti on kyseessä myös se ettei ole vajaatoimintaa ja sen oireita eli pari linkkiä tuossa alla.

Minä en yritä kääntää, on eri asia ymmärtää tekstejä eri kielillä kuin yrittää ilman kääntäjän ammattia kääntää niitä varsinkin kun kyseessä on ammattikieli. Googlen kääntäjä voi olla apuna. Itse olen asunut ja työskennellyt Suomessa viimeksi yli kolmekymmentä vuotta sitten, olen myös kieltäytynyt tarjotuista suomenkielen opettajapesteistä koska siihenkään ei pätevyys riitä, mutta eiköhän näistä saa selvää aika hyvin ihan omin avuin.

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2653451

Lainaa:
Findings This population-based cohort study found significant differences in life expectancy within the reference range of thyroid function. After age 50 years, individuals with low-normal thyroid function lived longer overall and longer without cardiovascular disease than individuals with high-normal thyroid function.

Meaning These findings provide supporting evidence for a reevaluation of current reference ranges of thyroid function and can help inform preventive and clinical care.


ja edelleen
Lainaa:
Conclusions and Relevance At the age of 50 years, participants with low-normal thyroid function live up to 3.5 years longer overall and up to 3.1 years longer without CVD than participants with high-normal thyroid function. These findings provide supporting evidence for a reevaluation of the current reference ranges of thyroid function and can help inform preventive and clinical care.


eli viitearvoja voisi muuttaa. Ja kun VHHlla riittävät alhaisemmat T4 ja T3 arvot niin minusta tämä koskee ennenkaikkea meitä karppeja.

ja sitten vielä yksi pohdinta

https://academic.oup.com/jcem/article/94/12/4658/2596319

Lainaa:
The few available studies investigating the relationship between serum thyroid function tests and mortality in the elderly suggest that lower levels of T4 and high levels of TSH might be protective (1, 7, 8). Furthermore, there is convincing evidence that TSH distribution shifts toward a higher level with age (2). The 97.5th percentile of the TSH distribution is 7.5 mU/liter in subjects age 80 yr and older. In other words, the prevalence of subclinical hypothyroidism is clearly overestimated in this group, unless an age-specific reference range is used. Another argument for being reluctant to initiate thyroid hormone substitution therapy in the oldest old could be that TSH suppression is a very common complication of thyroid hormone substitution therapy, especially in the elderly (3, 27).


eli vanhempina korkeampi TSH ja alhaisempi T4 ovat suojaavia tekijöitä.

Kilpirauhasvaivojen hoitohan on paljon keskusteltu ja minusta lääkärien tulisi ottaa ne potilaiden kokemukset huomioon ja esimerkiksi sen ettei kaikilla vajiksessa toimi T4 jos muunto ei toimi vaan tarvitaan eläinperäisiä tai T3 lääkitystä mutta juuri se markkinoitu syö usein/juokse paljon että aineenvaihdunta kiihtyy on huuhaata, kun se nyt on se muotisana eli mieluummin syö silloin kun on nälkä ja oikealla ruokavaliolla se tulee aika harvoin eli ehtii hormoonit ja vatsan puhdistuminen mukaan ja liiku mielellään huvin vuoksi mieluiten ulkona kauniissa luonnossa.

Nyt alkaa pyykkikone olla valmiina ja hyötyliikunnan kimppuun!

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-11-02 17:14:12 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Lisätään vielä tähän vanhaan yksi kilpparijuttu eli https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4480281/ aikalailla samoja tuloksia taas. Tutkisivat samalla ruokavaliot, se olisi mielenkiintoista. Nythän hiilarit nostavat kilpparihormoonien tarvetta eli siitä on päätelty että niitä tarvitaan pitämään kilpparia kunnossa. Vähän sama ajatus olisi että diabeetikko tarvitsee sokereita että inskat pysyy korkealla. Eli kannattaa tosiaan kuunnella sitä omaa oloa eikä vain niitä labra-arvoja.
Lainaa:
In conclusion, the altered thyroid function may play, via different mechanisms [16], a relevant role in lifespan regulation. Namely, decreased thyroid function may lead to extended longevity.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-11-02 18:50:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-07-14 12:42:55
Viestit: 5354
Paikkakunta: Sisäinen savanni
Systeemit vaikuttaa samanlaisille ja erilaisille. Anteeksi, että vaivasin sinua ja vein aikaasi kysymykselläni. Kiitos kun vastasit.

Sana kotisairaala vain herätti minut kun mainitsit sen kuulon yhteydessä. Minulle siis tarjottiin kotisairaalaa, ei vanhusten kotihoitoa. En ole vanhusten kotihoidon piirissä.
Vanhusten kotihoito (entinen kotisairaanhoito) sisältää täälläkin noita kuvaamiasi palveluja, ainakin joitakin.
Kotisairaala voi taas koskea nuorempaakin ihmistä, esim syöpäpotilaan saattohoitoa. Silloin kotiin järjestetään sairaalapalveluja.

Sitten kirjoitit mielenkiintoisia kilpirauhasjuttuja. Nämä minun pitää lukea ajan kanssa, kiitos niistä.
Siirryn lukemaan uutta ketjuasi. Kaikkea hyvää uuteen ketjuun!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 2013 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 197 98 99 100 101

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)