karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 05:31:25

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 314 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 112 13 14 15 16
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2022-04-08 10:28:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Paastoilu on jatkunut ja selvisin pienestä matkastakin ihan hyvin. Säännöllinen syöminen olisi tavoitteeni, mutta aina se ei onnistu. Nykyään ei kuitenkaan kauheasti haittaa, jos joku ateria jää väliin. Elimistö on tottunut olemaan ilman ruokaa pitkiäkin aikoja. Kovempi nälkä tulee ainoastaan, jos syön liian paljon hiilihydraatteja, joten niiden määrää tarkkailen. Muuten en kummemmin syömisiäni laske. Tämä uusi tyyli on kyllä niin helppo, että harmittaa, kun en uskonut pystyväni tähän jo vuosia sitten. Itse ruokakin, mitä lautaselleni laitan, on todella paljon yksinkertaistunut entiseen verrattuna. Mausteisten ruokien syöminen on hurjasti vähentynyt. Suola ja voi riittää useimmiten ruuan maun tuomiseksi esille.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2022-07-04 08:51:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Olen vihdoinkin saavuttanut yhden tavoitteeni eli painoni on pysyvästi laskenut alle sadan kilon. Minulla on ollut taipumusta jojoiluun koko karppausaikani. Välillä vähähiilarisuus kyllästytti ja söin taas leipää ja toisinaan sokeriakin. Sitten taas saatoin olla hyvinkin vähillä hiilareilla. Paino heilahteli kovasti.
Nyt olen paastolla saanut tämän heilahtelun hallintaan ja paino laskee hitaasti, mutta varmasti.
Olen huomannut, että itselleni oleellista laihtumisen kannalta on yksi pitkä syömättömyyden jakso vuorokaudessa. Mieluiten pidän sen alkuillasta aamupäivään. Varsinaista aamiaista en syö, mutta lounaani voi olla jo puoli yhdeltätoista. Viimeisen ateriani pyrin syömään ennen kahdeksaa. Syön kaksi tai kolme kertaa päivässä. Joskus juon kahvia aterioiden välillä. Syön ihan kunnolla vatsani täyteen tavallista kotiruokaa. Välttelen viljoja ja sokeria, mutta syön perunaa ja juureksia. Välillä pidän myös paastottomia päiviä erään lääkärin neuvon mukaan.Tämä systeemi on nyt vihdoinkin se, mikä toimii kohdallani pitkän etsinnän ja monien kokeilujen jälkeen. Paasto yhdistettynä vähähiilihydraattisuuteen on tuonut avun myös jatkuvaan väsymykseeni. Päikkäreitä en enää tarvitse joka päivä. Olen tosi tyytyväinen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2022-07-04 08:54:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-12-02 16:19:49
Viestit: 1390
Onpa mukava kuulla - ja hieno saavutus! Minullekin pätkäpaasto sopii hyvin, ja hyvin samantyyppinen rennohko hiilarien rajoittaminen.

_________________
Pajunköysi on epäterveellinen ja epäeettinen ruoka-aine.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2022-07-04 09:58:36 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Oikein hyvä että oma tyyli löytyi. Kaikkea hyvää jatkoonkin o/

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2022-07-04 12:56:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-07-14 12:42:55
Viestit: 5408
Paikkakunta: Sisäinen savanni
Kyllä kuulostaa hyvälle! Ihailen sinnikkyyttäsi, olet jaksanut etsiä omaa tyyliäsi. Onnittelut! :smt023


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2022-08-02 06:41:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Kiitos Wi-uusi, els ja Palm! Ainoa asia, mikä harmittaa on se, etten aloittanut pätkäpaastoamista jo vuosia sitten. Luulin todella, ettei se minulle diabeetikkona sovi. Hiilihydraattien rajoittaminen on kuitenkin auttanut verensokerin hallinnassa niin paljon, ettei minulla vuosiin ole ollut lääkitystä. Olen kuitenkin kärsinyt sitkeistä vatsavaivoista. Niihin paasto on tuonut avun tai paasto yhdistettynä valikoivaan syömiseen. Syön niin puhdasta ruokaa kuin mahdollista. Puhtaalla tarkoitan mahdollisimman vähän käsiteltyä ruokaa ja mieluiten kotimaista. Yksi paaston isoista terveysvaikutuksista on ollut myös parempi ja virkeämpi mieli. Sitä en edes osannut odottaa, mutta minulle se on tosi tärkeää, sillä olen jokseenkin koko aikuisikäni kärsinyt lievästä masennuksesta. Eipä tässä muuta voi kuin hehkuttaa tätä paaston ja hiilarien rajoittamisen yhdistelmää. Miten ihmeessä lääkärit eivät jo määrää tätä erinomaista hoitokeinoa lääkkeeksi erilaisiin vaivoihin?! Sitä ihmettelen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2022-08-02 15:27:56 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
Hienoja uutisia!
Lääkärit uskovat niihin lääkkeisiin ja moni potilaskin odottaa että saa sen reseptin. Kyllä se paasto ja hiilarien vähentäminen vaikuttaa myös aivotoimintaankin, olo pirteämpi. Hyvää kesänjatkoa!

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2023-01-12 09:35:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
En ole käynyt täällä foorumilla pitkään aikaan. Työ on taas vienyt energiaa, samoin surutyö, sillä äitini kuoli. Syksyt ovat usein muutenkin vaikeita minulle nimenomaan henkisesti. Nyt mennään kevättä kohti ja mieli on paljon tasapainoisempi. Loppuvuodesta painoni laski alle 90:n kilon. Joulun aikaan tuli pari kolme kiloa takaisin, mutta nyt olen taas palannut rutiineihin ja paino on laskusuunnassa. Ja tuo painonpudotuksen salaisuus on edelleenkin paasto. Olen siihen kovin tykästynyt. Kirjoitan tästä tänne karppausfoorumille, koska kokemukseni on, että oikeanlaiset hiilihydraatit sopivilla annoksilla tukevat paastoa parhaiten. Täältä olen lisäksi saanut parhaat neuvot ruokavalioni suunnitteluun.
Kuuntelen lisäksi paljon Mindy Pelziä, joka on kirjoittanut uuden kirjan Fast like a Girl. Se on täynnä hyviä neuvoja paastosta nimenomaan naisille.
Koska minulla on hiukan kilpirauhasongelmaa ja jonkin verran stressaava elämänvaihe meneillään, en pidä kovin pitkiä paastoja. Normaalisti paastoan 15-17 tuntia päivässä. Paaston aikana juon kahvia ja aterioilla syön kunnolla vatsani täyteen. Tämä on nyt itselleni parhaimmaksi havaittu systeemi. Olen toki avoin muutoksille, mutta tällä hetkellä esim. 24:n tunnin paasto ei tunnu hyvältä kuin ehkä pari kertaa kuukaudessa. Välillä pidän ihan paastottomankin päivän. Dr Mindy opettaa, että tällainen systeemi on hyvä naisen hormonitoiminnalle ja minusta tuntuu, että hän on oikeassa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2023-01-12 15:05:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-07-14 12:42:55
Viestit: 5408
Paikkakunta: Sisäinen savanni
Voi, olen pahoillani ja otan osaa menetyksesi takia! :hug:

Kirjoitat tosi fiksusti tuollaisesta lyhytpaastosta. Kuulostaa hyvälle, että pidät systeemisi hyvin vaihtelevana ja joustavana. Olet löytänyt itsellesi sopivia tapoja. :smt023

Kaikkea hyvää talveen ja kevääseen!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2023-01-27 09:39:24 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Kiitos, Palm! Olen saanut vihdoin miehenikin innostumaan paastosta. Hänellä on ylipainoa ja rasvamaksa todettu. Luulen, että esimerkkini on vaikuttanut puheita enemmän. Painoin kolme vuotta sitten 25 kiloa enemmän kuin nyt. Painonpudotus näkyy ja tuntuu.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2023-01-27 13:23:49 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18452
Paikkakunta: Jämtland
No ei ihme jos puolisokin alkaa kiinnostua, sinulla on tosi merkittävä tulos ja tuntuu että viihdyt hyvin nykyisessä ruokavaliossa myös! Hyvää jatkoa vain!

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2024-03-21 13:18:02 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2013-05-15 20:50:34
Viestit: 354
Taas on vierähtänyt aikaa viime merkinnästäni. Yllättäviä käänteitä tuli elämääni kuluneena vuotena, mutta nyt olen luullakseni voiton puolella. Olen viilannut paastoa ja ruokavaliota edelleen, etsinyt tietoa netistä, kuunnellut eri lääkäreitä ja tutkijoita ja päätynyt elämäntapaan, joka tuntuu itselleni juuri nyt sopivimmalta. Syön nykyään oikeastaan vain eläinkunnan tuotteita ja niitäkin hyvin rasvavoittoisesti. Vointi on tällä ruokavaliolla erittäin hyvä. Paasto on kuulunut elämääni hyvin tiiviisti. Pisimmillään olen paastonnut kolme päivää eikä se ole ollut vaikeaa, kun elimistö on siihen vähitellen tottunut. Toinen tyyli, jota olen kokeillut, on syöminen joka toinen päivä. Paino on luonnollisesti laskenut tämän elämäntavan myötä, enkä enää kiinnitä vaakalukemiin ensisijaisesti huomiota. Tähtäimessä on nyt ennen muuta terveys. Olen toistaiseksi vähentänyt paastoamista ja keskittynyt etsimään itselleni sopivinta proteiinin ja rasvan suhdetta ruokavaliossa. En ole ollut täysi karnivoori kuin vasta muutaman viikon, joten opeteltavaa vielä on. Eniten iloitsen siitä, että kaikki ruokaan liittyvät addiktioni ovat kokonaan hävinneet. Matka tähän pisteeseen on ollut vaiherikas ja poukkoilevakin, mutta olen oppinut paljon tänä aikana. Muutos todellakin on mahdollista, kun siihen on riittävästi motivaatiota.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2024-03-22 19:36:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-12-02 16:19:49
Viestit: 1390
Kuulostaapa tosi hyvältä!

_________________
Pajunköysi on epäterveellinen ja epäeettinen ruoka-aine.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Nyt saa syödä!
ViestiLähetetty: 2024-03-23 08:43:25 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Kiva kuulla sinusta, hyvin menee. Hyvät jatkot, taas kerran o/

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 314 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 112 13 14 15 16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)