karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 22:37:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Miksi porkkana pannassa?
ViestiLähetetty: 2004-09-02 12:00:49 
Kun katselin noita ruokien ravintoainetaulukoita huomasin, ettei porkkanassa ole juuri nimeksikään tärkkelystä. Miksi sitä sitten ei pitäisi syödä? Tiedän että keitetyn porkkanan GI on suuri, mutta luulisi että raakana niitä voi vetää niin paljon kuin sielu sietää? Olenko hakoteillä?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-02 12:54:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
Porkkanasta on täällä keskusteltu. Jos laitat "porkkana"-sanan hakuun niin löytyy mielipiteitä. Useimmat syövät raakana ja välttelevät keitettynä. Määrä riippuu sitten siitä, kuinka vähillä hiilareilla haluaa olla.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-02 12:58:42 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Et ole. Muistelen, että Romaniasta tai jostakin on saatu ainoa eurooppalainen mittaustulos, ja olikohan GI siinä 32 tai jotain. Eli ihan siedettävä. Kun hiilareitakin on vain 5 g/100 g, niin jopa keitettyä porkkanaa olemme syöneet pieniä määriä, esim. padan seassa, ja raasteena ihan reilusti.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Porkkanan GI:stä?
ViestiLähetetty: 2004-09-03 10:23:24 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-08-19 09:11:38
Viestit: 7550
Paikkakunta: Ulvila
Ihan noin utaliaisuuttani kyselen, että osaako joku selittää miksi tuo porkkanan GI on keittämisen jälkeen korkeampi kuin raakana?

_________________
// Einomies - karppi, jo vuodesta 2004 -


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-03 12:07:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
"Verensokerin nousuun vaikuttavat myös tärkkelysjyvästen rakenne ja gelatinisoituminen eli hyytelöityminen. Raaoissa ruoka-aineissa tärkkelys on tiiviinä keränä, jyväsenä, johon ruuansulatusentsyymien on vaikea tarttua. Eri kasvien tärkkelysjyvästen rakenne on erilainen. Kun tärkkelystä kuumennetaan, se gelatinisoituu, tärkkelysketjut erkanevat toisistaan ja jyvästen rakenne hajoaa. Näin tapahtuu esimerkiksi, kun perunajauho kiisseliä valmistettaessa kuumenee ja kiisseli muuttuu sakeaksi.

Ruuansulatusentsyymit pystyvät hajottamaan helpommin gelatinisoitunutta tärkkelystä kuin jyväsenä olevaa tärkkelystä. Tällöin verensokeri myös nousee nopeammin." Haapa, diabeteskeskuksen ravitsemusterapeutti

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-03 12:10:38 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-08-19 09:11:38
Viestit: 7550
Paikkakunta: Ulvila
Elka kirjoitti:
"Verensokerin nousuun vaikuttavat [..clip..] verensokeri myös nousee nopeammin." Haapa, diabeteskeskuksen ravitsemusterapeutti

Kiitokset!

_________________
// Einomies - karppi, jo vuodesta 2004 -


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-03 14:54:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-09-01 14:53:55
Viestit: 565
Paikkakunta: Espoo
Olen lukenut mielenkiintoista juttua keitetystä porkkanasta, kuinka sitä ei missään nimessä pitäisi syöttää lapsille. Useimmat lapset eivät pidä keitetyn porkkanan mausta ja jutussa väitettiin, että lapsi luontaisesti inhoaa keitettyä porkkanaa, koska se on myrkyllistä (?) lapsen elimistölle. Muistan itsekin inhonneeni lapsena porkkanaa sopassa. Eivätkä omat lapseni vauvana halunneet sitä syödä, mutta tunginhan minä sen kuitenkin takaisin neuvolan oppien mukaan. Kun oma lapsuuden aikainen inhoni oli vielä muistissa, en koskaan pakottanut lapsia isompana syömään keitettyä porkkanaa.

Tunteeko joku juttua keitetyistä porkkanoista, mistähän olen sen lukenut?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-03 15:23:21 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
En tunne, mutta minäkin inhosin! Raaste oli OK.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-03 23:33:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 20:58:01
Viestit: 1479
Paikkakunta: Turku vm-77
sukulais kakara muuttui pienenä ihan oranssiksi, kun sen äitee syötti sille niin paljon porkkanaa.... :roll:

_________________
Entä jos ei edes yritä...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-04 06:46:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 08:38:20
Viestit: 531
Paikkakunta: Kymenlaakso
Oltiin pieninä perhepäivähoidossa, täti syötti meille joka päivä porkkanavelliä. Äiti vaan luuli että juksaan kun aina kerroin että sitä vaan taas syötiin. Totuus paljastui kun pikkuveljeni sairastui ja lääkäri totesi hänen kärsivän aliravitsemuksesta. Hoitopaikka meni aika äkkiä vaihtoon...

_________________
Karppaus aloitettu 25.8.2003.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-04 07:39:21 
Esikko kirjoitti:
Oltiin pieninä perhepäivähoidossa, täti syötti meille joka päivä porkkanavelliä. Äiti vaan luuli että juksaan kun aina kerroin että sitä vaan taas syötiin. Totuus paljastui kun pikkuveljeni sairastui ja lääkäri totesi hänen kärsivän aliravitsemuksesta. Hoitopaikka meni aika äkkiä vaihtoon...


Hmm. Eikös täsä olisi uusi ihmedieetin paikka; nopeakarppaus! :roll:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-04 12:39:59 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-08-23 22:05:43
Viestit: 266
Minusta tuo 5g hiilareita/100g on kyllä paljon - vihreissä vihanneksissa on paljon parempi hyötysuhde!

Lisäksi ihan vain mutua: kun kauan sitten olin paikkareilla, söin usein "terveellisiä" välipajoja - hedelmän tai porkkanan pitääkseni muka nälän loitolla. Mikä olikaan lopputulos? Appelsiinin tai omenan syömisen jälkeen meni puoli tuntia ja nälkä oli vieläkin järkyttävämpi! (Tietysti, mutta enhän minä sitä silloin tiennyt!) Porkkana oli ylivoimaisesti hirvein välipala - mitä enemmän niitä söi, sitä kovempi nälkä!

_________________
Kahta en vaihda: Atkinsia ja...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-04 13:59:22 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Mielenkiintoista. On sääli, että suomalaisten elintarvikkeiden GI:tä ei ole mitattu. Minun mutuni mukaan porkkana on helpompi kuin peruna, mutta enpä ole sitä yksinään syönyt. Enkä varmaan yli sataa grammaa minään päivänä, ja sen raasteen olen aina maustanut itsepuristetulla sitruunamehulla, mikä happamana laskee GI:tä.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-04 21:25:55 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
Mirka kirjoitti:
ja sen raasteen olen aina maustanut itsepuristetulla sitruunamehulla, mikä happamana laskee GI:tä.


Tuopas mielenkiintoista. Selitätkö? Siis, vaikuttaako happamuus itse elintarvikkeessa reagoimalla jotenkin vai missä se sen tekee... mihin tuo perustuu ja onko vaikutus suuri? Onko tuossa keino vaikuttaa johonkin muuhunkin kuin porkkanaan?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-04 22:24:59 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47640
Paikkakunta: HomeSweetHome
Pappa kirjoitti:
Mirka kirjoitti:
ja sen raasteen olen aina maustanut itsepuristetulla sitruunamehulla, mikä happamana laskee GI:tä.


Tuopas mielenkiintoista. Selitätkö? Siis, vaikuttaako happamuus itse elintarvikkeessa reagoimalla jotenkin vai missä se sen tekee... mihin tuo perustuu ja onko vaikutus suuri? Onko tuossa keino vaikuttaa johonkin muuhunkin kuin porkkanaan?


Väite löytyy mm. South Beachin Agatstonilta ja ainakin epäsuorasti Etelä-Euroopan tavasta sekoittaa salaatteihinsa etikkaista ja öljyistä salaatinkastiketta. Tiesivät, mokomat, ilmeisesti jo aikoja ennen Atkins'ia, Heikkilää ja Dostojevskiäkin, miten ruokaa kannattaa käsitellä.

Se miten ja missä sitä voi käyttää hyväksi, onkin jo vaikeampaa määritellä. Itse lähtisin ensin katsomaan perinteisiä ruoanlaittotapoja - geeniteknologia on hieno juttu, mutta itse käytän mieluummin turvalliseksi kokeiltuja asioita. Ja ruoan suhteen meillä on pitkä, rikas traditio. Kunhan jättää nämä viimeiset 40v pois laskuista 8)

terv. els

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-05 08:30:37 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Löytyy tähän ihan tutkimustakin, jossain olen nähnyt tästä ruotsalaisia mittauksia. Leipäsiivu, kurkkua ja lasi maitoa antaa selvästi korkeamman GI:n kuin sama leipäsiivu, etikkakurkkua ja lasi piimää.

Lyhyesti: Hapan laskee, chili laskee ja tärkkelyksen jäähdyttäminen ja uudelleenlämmittäminen laskee. Tähdeperunoista paistettu pyttipannu on siis paljon parempi kuin keitetyt perunat tuoreeltaan, sama riisin suhteen (tähderiisistä paistetut vastaavat jääkaapinsiivoamis"pyttipannut" ovatkin Aasiassa erittäin suosittua arki-kotiruokaa). Muistelen jo pois mennyttä vaariani, joka tuskin koskaan söi ateriaansa ilman kunnon kasaa puolukkasurvosta lautasen reunalla...

Samasta syystä epäilisin, että esim. Saarioisten sokerittomat etikkapunajuuret sopinevat hyvin ainakin ylläpitovaiheeseen.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-05 16:19:55 
Poissa
modekarppi
modekarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-22 12:24:33
Viestit: 7042
Paikkakunta: Jatkuvasti maailmalla
[quote="Muudan"]Olen lukenut mielenkiintoista juttua keitetystä porkkanasta, kuinka sitä ei missään nimessä pitäisi syöttää lapsille. Useimmat lapset eivät pidä keitetyn porkkanan mausta ja jutussa väitettiin, että lapsi luontaisesti inhoaa keitettyä porkkanaa, koska se on myrkyllistä (?) lapsen elimistölle.

Aijai, itse pidän hullun lailla porkkanasta ja mukulana en olisi mitään muuta syönytkään, ihan keltainen olin kun sitä söin ja äitiparka joutui konsultoimaan pediatria asiasta - tulos: ihan terveellistä on, kuulemma.

Mihin perustuu väite että se olisi myrkyllistä?


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Voit kirjoittaa uusia viestejä
Voit vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)