karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-25 23:10:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-01-16 15:37:05 
Moi!
Onko täällä karppiryhmässä ketään joka pätkäpaastoaa? Siis 5:2 paastoa? Mitä syötte paastopäivinä?
MInä syön VHH:sti, siis kuitenkin vähän hiilareita, lähinnä viljatuotteina, leseinä jne, mutta esim perunaa en syö enkä herkkuja. Makeutusaineita en kuitenkaan käytä.

Olen nyt aloittanut 5:2 paastoamisen, että saisin painon tippumaan nopeammin. Kaipaan kipeästi vinkkejä paastopäivien syömiseen http://bloggen.fi/kaikkienaikojentarjoukset/2015/01/15/mita-syoda-52-paaston-paastopaivina/? Miten saan syötyä niin ettei tarttis kärvistellä nälkää? Energiamaksimi on siis 500 kaloria päivässä. Nälkää en kestä, siks oonkin VHH:lla, kun mun mielestä niin saan pidettyä verensokerin tasaisempana ja näläntunteen loitolla.

Antakaa pliis ihan vaikka listoja tai ruoka-aineita mitä syötte, tai miksei ihan vaikka ruokalistaa päivälle!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-01-16 21:40:07 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2013-04-16 15:08:47
Viestit: 71
Paikkakunta: Pirkanmaa
Yleisluontoisesti sanoisin että hiilet mielummin kasviksista kuin viljasta. Kasviksista saa enemmän ja monipuolisemmin kivennäisiä, vitamiineja ja antioksidantteja.

Finelin ruokakori -laskurin mukaan 900g parsakaalia ja 25g voita tekee 497kcl.

Herkkuja saa ja pitääkin välillä syödä, tottakai!
Minä herkuttelen päivittäin mutta oletan että meidän käsityksemme herkuista on varsin erilaiset. Minä en tottavie osaa ajatella jotain esanssimaustettua sokerikumia tai -transrasvajäädykettä herkkuna :roll:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-01-17 09:13:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 640
Mielestäni kyseinen dieetti ei ole ratkaisu oikeastaan mihinkään. Suosittelisin että ryhdyt oikealle VHH-ruokavaliolle. Mutta jos haluat tällaista dieettiä kokeilla, itse täyttäisin 550 kaloria erittäin ravintorikkailla kananmunilla. Vaikka vähän voita sekaan. Kananmunia pystyy noihin kaloreihin vetämään sellaiset 4-5 pienellä voilisällä. Sitten sen kanssa ravintorikkaita kasviksia ruusukaali, parsakaali, lehtikaali...Niitä nyt voi sitten syödä niin paljon kun napa vetää.

Reipas


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-01-17 17:48:56 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47653
Paikkakunta: HomeSweetHome
Vieraalle:
Luin linkkiäsi ja yhtälailla ehdotan mieluummin ihka oikeaa paleota tai ihan oikeaa VHHta,
ilman leseitä ja täysjyvää ja pelkkiä valkuaisia ja muita outouksia.

Onnea matkaan o/

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-01-18 08:33:50 
Olen ollut 5:2 dieetillä elokuusta 2013 asti. Muina päivinä karppaan, en syö mitään viljaa, riisiä enkä perunoita.
Noina viidensadan kalorin päivinä syön lihahyytelöä (Korpela), tomaattia, kurkkua.
Lämpimänä ruokana syön usein kukkakaalimuussia. Siis keitän vain kukkakaalia ja muussan sen, suolaa mausteeksi. Sen kanssa saksanhirvenlihaa pannussa esim. sipulin kera, paljon mausteita.
Muusin sijasta teen usein pakastevihanneksia.

Bortskeittoa, kasviskeittoa, uunihaukea ja uunijuureksia. Hapankaalia, siitäkin voi tehdä mitä vaan.
Lisukkeina makeuttamattomia punajuuria tai suolakurkkuja.
Lisäksi syön juureksia raakana, varsinkin lanttua. Kananmuniakin menee.

Kalorit lasken Finelissa, ruokakori- toiminnolla.
Paastopäivän jälkeinen aamu alkaa voiviipaleella :D

Tällä systeemillä olen pudottanut jo 10 kg, toiset kymmenen vielä tänä vuonna aion pudottaa.

Paastopäivinä juon pullon vichyä tai kivennäisvettä ja paljon vettä.
Tämä systeemi sopii minulle kuin nenä päähän, olen hyvin onnellinen, että rupesin kokeilemaan tätä.
Paastopäivinä jatkan varmaan kerran viikkoon sitten joskus kun tavoitepainon saavutan.

Onnea matkaan!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-01-18 15:21:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-04-28 20:06:09
Viestit: 577
Paikkakunta: Turku.Kymistä(Kotka) syntyisin.
Aamulla keitetty kananmuna+kahvia+ruokalusikallinen kuohukermaa,sitten teetä+kahvia. Noin klo 16 syön esim. keitetyistä sekavihanneksista tehdyn keiton +keitetyn kananmunan+tomaattia. Joskus jää alle 500kcal/pv. Muutoin pitäydyn vvh:lla-ja ei nuo 5:2 'paastopäivätkään' ole muunlaisia,jos olen ymmärtäny asian oikein.
Tuossa alla myös keskustelua 5:2 -ruokailusta.
Tuula

viewtopic.php?f=37&t=66471&hilit=vhh+mosley

_________________
Tavoitteena hyvä terveys ja alentunut paino eli noin 62-64 kg on sopiva tämän ikäiselle ja kokoiselle (160cm) naiselle.Milloin ätkinsillä milloin milläkin,mutta hiilihydraatteja vahtien.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-01-19 00:24:50 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29288
Annika Dahlqvist suosittelee, ettei 5:2:n paastopäivinä oltaisi täyspaastossa, vaan syötäisiin ainakin kolme kananmunaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-01-19 10:47:31 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Paikkakunta: helsinki
Hikikomori kirjoitti:
Annika Dahlqvist suosittelee, ettei 5:2:n paastopäivinä oltaisi täyspaastossa, vaan syötäisiin ainakin kolme kananmunaa.


Ei kai kukaan olekaan koko päivää syömättä, vai naputteleeko hän jostakin toisesta ruokavaliosta?

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-01-19 11:08:43 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29288
^Kyllä Annika Dahlqvist naputteli ihan samasta pätkäpaastoilusta, jonka 5:2 -versiossa syödään kahtena päivänä viikossa korkeintaan 500 eli 0-500 kilokaloria. Toisessa versiossa ollaan täyspaastossa vähintään 16 tuntia joka päivä.

Dahlqvist-sitaatillani halusin vain nöyrästi kertoa, että ravinteikkaat ja kylläisyytttä tuottavat kananmunat ovat mielestäni erinomaista 5:2:n paastopäivien muonaa. Kun yhdessä munassa lienee noin 78 kilokaloria, niitä mahtuu 500 kilokaloriin useampiakin kuin kolme. Dahqvist suosittelikin vähintään kolmea.

Kananmunat ovat erinomaista ravintoa myös muina kuin paastopäivinä. Juurikaan enempää kuin viisitoista munaa päivässä ei kuitenkaan kannata syödä ettei saisi turhan paljon proteiinia.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-01-19 12:26:59 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Paikkakunta: helsinki
Hikikomori kirjoitti:
Toisessa versiossa ollaan täyspaastossa vähintään 16 tuntia joka päivä.


Olen jokaisesta vuorokaudesta vähintään 16 tuntia syömättä enkä ole keksinyt kutsua sitä paastoksi.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-01-19 21:52:14 
Hikikomori kirjoitti:
Annika Dahlqvist suosittelee, ettei 5:2:n paastopäivinä oltaisi täyspaastossa, vaan syötäisiin ainakin kolme kananmunaa.


Onko kyseessä se sama lääkäri, joka sairastui LCHF rasvadieetillä diabetekseen?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-01-20 15:31:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-05-23 13:34:12
Viestit: 826
Vieras kirjoitti:
Hikikomori kirjoitti:
Annika Dahlqvist suosittelee, ettei 5:2:n paastopäivinä oltaisi täyspaastossa, vaan syötäisiin ainakin kolme kananmunaa.


Onko kyseessä se sama lääkäri, joka sairastui LCHF rasvadieetillä diabetekseen?

Jaa, kuka sellainen lääkäri olisi? Taidat olla väärinymmärtänyt -tahallasi. Mene takaisin sinne Suomi24-palstalle, pliis.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-01-29 08:06:34 
Täällä ei olla näköjään niin innostuneita pätkäpaastoilusta, vaikka toki joitakin täälläkin sitä tekee. Itse olen tehnyt sitä jo jonkun aikaa ja toimii mulla! Välillä se paastopäivän ruoka mietityttää, varsinkin kun olen siirtymässä vähähiilariseen muutenkin. Täällä on ihan hyvä ruokalista paastopäivälle, oon noudattanut paljon tuota, eikä nälkä yllätä! :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-22 13:34:01 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Olen miekin tuota miettinyt... mutta en vähäkalorisena vaihtoehtona... töissä tarttee kuitenkin energiaa, että jaksaa tehdä pitkän päivän töitä. Ja joo, tuolla, missä nyt olen, ei tosiaankaan paljoa istuskella taukohuoneessa... työpaikoillakin kun ON iso ero... ja jos tuo olisi miun tuleva työpaikka, tykkäisin kyllä... (nii, olen nyt työharjoittelussa, ehkä tulevassa työpaikassa...) 8)

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-23 10:08:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Pätkäpaastoan itse, mutta lähinnä siksi että kroppa vaatii sitä itse enkä suinkaan 5:2 menetelmällä, joka kuulostaa hankalalta ja kroppaa rasittavalta verrattuna päivän sisäiseen paastoon, eli siihen että esim. illan viimeisen ja seuraavan päivän ensimmäisen aterian välillä on 14-16 tuntia.

Kroppani ei halua kiinteää ruokaa kuin aikaisintaan 3-4 tuntia heräämisen jälkeen. Niinpä ihan sen kropan vaatimuksesta tulee tuollainen päivän sisäinen pätkäpaasto. Ei tulisi mieleenkään pätkäpaastota millään muulla menetelmällä, sillä kokemuksesta tiedän että kokonaiset matakaloriset päivät ovat sekä päälle että kropalle paljon rasittavampia kuin tämä kroppani itse lanseeraama vaihtoehto.

Toisaalta jos minkäänlainen pätkäpaastoilu ei enää huvittaisi, muistaisin sitten vaan tämän seikan: Pelkällä hiilihydraattirajoituksella saa samat metaboliset edut kuin pätkäpaastolla. :D

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-23 14:01:25 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Pätkäpaastoan itse, mutta lähinnä siksi että kroppa vaatii sitä itse enkä suinkaan 5:2 menetelmällä, joka kuulostaa hankalalta ja kroppaa rasittavalta verrattuna päivän sisäiseen paastoon, eli siihen että esim. illan viimeisen ja seuraavan päivän ensimmäisen aterian välillä on 14-16 tuntia.

Kroppani ei halua kiinteää ruokaa kuin aikaisintaan 3-4 tuntia heräämisen jälkeen. Niinpä ihan sen kropan vaatimuksesta tulee tuollainen päivän sisäinen pätkäpaasto. Ei tulisi mieleenkään pätkäpaastota millään muulla menetelmällä, sillä kokemuksesta tiedän että kokonaiset matakaloriset päivät ovat sekä päälle että kropalle paljon rasittavampia kuin tämä kroppani itse lanseeraama vaihtoehto.

Toisaalta jos minkäänlainen pätkäpaastoilu ei enää huvittaisi, muistaisin sitten vaan tämän seikan: Pelkällä hiilihydraattirajoituksella saa samat metaboliset edut kuin pätkäpaastolla. :D


Minkälaiset metaboliset edut saavutat verrattuna vaikkapa tällaiseen perusjamppaan joka syö useita kertoja päivässä mitä tahansa? Kuinka se ero näkyy ja tuntuu?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-24 09:54:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Vieras kirjoitti:
Minkälaiset metaboliset edut saavutat verrattuna vaikkapa tällaiseen perusjamppaan joka syö useita kertoja päivässä mitä tahansa? Kuinka se ero näkyy ja tuntuu?


Nosiis, minä sekä syön matalahiilarisesti (70 - 100 g suunnilleen per päivä) että myös pätkäpaastoan kropan vaatimuksesta aamupäivän, kumman tuomista eduista kysyt? No vitsivitsi, eihän niitä mitenkään voi erotella toisistaan niin että tietäisi mitkä positiiviset vaikutukset kummastakin tulevat. :D

Tässä artikkelissa kerrotaan seikkaperäisesti miksi hiilihydraattimäärän rajoitus tuo samat edut kuin pätkäpaasto:
http://www.proteinpower.com/drmike/infl ... #more-4858

Verrattuna aikaisempaan itseeni, joka söi useampia aterioita päivässä kuin nykyisin ja suunnilleen THL:n suosittelemalla tavalla,
on näissä suhteissa parempi olo nykyään:

Ei enää atooppista ihottumaa
Ei enää hengitystieallergiaa
Ei enää migreeniä
Ei enää epämääräisiä lihas- ja nivelkipuja
Ei enää vanhojen urheiluvammojen jatkuvaa juilimista
Ei enää epämääräisiä lieviä vatsavaivoja
Lihas- yms. kunto ei enää heikkene esim. kun on kuukauden treenaamatta
Yleinen vireystila parempi kaikin puolin.

(Aloin karpata normaalipainoisena terveyssyistä, en siis painon vuoksi ja olen edelleen normaalipainoinen, joten mitään painojuttuja en oikein pysty kommentoimaan.)

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-24 12:41:02 
Toisinsyöjä kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Minkälaiset metaboliset edut saavutat verrattuna vaikkapa tällaiseen perusjamppaan joka syö useita kertoja päivässä mitä tahansa? Kuinka se ero näkyy ja tuntuu?


Nosiis, minä sekä syön matalahiilarisesti (70 - 100 g suunnilleen per päivä) että myös pätkäpaastoan kropan vaatimuksesta aamupäivän, kumman tuomista eduista kysyt? No vitsivitsi, eihän niitä mitenkään voi erotella toisistaan niin että tietäisi mitkä positiiviset vaikutukset kummastakin tulevat. :D

Tässä artikkelissa kerrotaan seikkaperäisesti miksi hiilihydraattimäärän rajoitus tuo samat edut kuin pätkäpaasto:
http://www.proteinpower.com/drmike/infl ... #more-4858

Verrattuna aikaisempaan itseeni, joka söi useampia aterioita päivässä kuin nykyisin ja suunnilleen THL:n suosittelemalla tavalla,
on näissä suhteissa parempi olo nykyään:

Ei enää atooppista ihottumaa
Ei enää hengitystieallergiaa
Ei enää migreeniä
Ei enää epämääräisiä lihas- ja nivelkipuja
Ei enää vanhojen urheiluvammojen jatkuvaa juilimista
Ei enää epämääräisiä lieviä vatsavaivoja
Lihas- yms. kunto ei enää heikkene esim. kun on kuukauden treenaamatta
Yleinen vireystila parempi kaikin puolin.

(Aloin karpata normaalipainoisena terveyssyistä, en siis painon vuoksi ja olen edelleen normaalipainoinen, joten mitään painojuttuja en oikein pysty kommentoimaan.)


Kiitos linkistä! Ihan peruskamaa tuossa AMPK-kappaleessa = teholiikunta ajaa saman asian kuin karppaus/pätkäpaastoilu, liikkumattomat ylensyöjät on vaarassa (kuten aina). Eli mun ei tarvihe alkaa karppaamaan eikä paastoilemaan :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-24 13:50:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
^^Eikö tuossa listauksessa ole enemmänkin kyse siitä, että noita oireita aiheuttavat jutut ovat poissa syömisistä? Ei sinällään liity siihen, että kuinka usein syö. Toki karpatessa syömiskertojen väheneminen on melko normaali "sivuoire".

Itse syön tätä nykyä 4-5 kertaa päivässä, ja väitän edelleenkin karpaavani, joskin melko löysäranteisesti. Vointi on erinomainen. Ei päänsärkyjä, iho voi hyvin, en ole juuri sairastellut, jaksan liikkua, kroppa palautuu liikkumisista ja kaiken kaikkiaan on kokonaisvaltaisesti hyvä fiilis.

Ja tuo 4-5 syömiskertaa ei ole mikään ehdoton, joustovaraa kyllä on, jos nyt ateriaväli pääsee venymään.

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 19 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa


Voit kirjoittaa uusia viestejä
Voit vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)