karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 09:24:20

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2020-03-09 21:53:28 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2020-03-09 19:25:31
Viestit: 3
https://www.youtube.com/watch?v=enIvfC985U8

Huh! :shock: Täytyy sanoa, että olipa aikamoinen shokki tuon parituntinen pätkä, minkä juuri hetki sitten katsoin. Oli tarve päästä heti keskustelemaan aiheesta, joten loin tunnukset tänne. Siis hyvin pitkälle kaikki se miten olen alkanut viime vuosina ajattelemaan ravinnosta ja syömisestä ravisteltiin, kumottiin ja käännettiin tässä päälaelleen.

Oma taustani on se, että havahduin aika rajuihin esidiabetesoireisiin ensimmäisen kerran kolmisen vuotta sitten, jonka jälkeen aloin perehtymään asiaan ja minkä seurauksena olen noudattanut VHH ja runsasrasvaista ruokavaliota siitä asti. Erityispiirteenä se, että tuppaan laihtumaan hirveän helposti ja ongelmana ollut painon pitäminen ylhäällä. Olen 180 cm pitkä mies ja olen pystynyt pitämään painon kovalla työllä 80 kilon tuntumassa, plus miinus pari kiloa. Kova lihaskuntotreeni vaatii energiaa ja olen todennut, että VHH-dietiillä ei kyykyt, mavet ja penkkaaminen oikein toimi lähellä maksimipainoja, joten mukana on ollut kohtalaisesti hiilareita treenin ympärillä, sekä treeniin lataamisessa, että palautumisessa. Tällä kolmen vuoden jaksolla mukana on ollut myös kohtalaisen pitkiä puhdasoppisia ketojaksoja.

Jos muistan dieetin nimen videon alkupuolelta oikein, niin video käsitteli "80:10:10-ruokavailiota", eli energiasta 80 % hiilareista (paljolti hedelmistä) ja 10% proteiinista ja 10 % rasvoista. Joka tapauksessa periaatteessa siis käännetty ketodieetti, eli lyhyesti lähes yksinomaan hiilihydraatteja ja vain välttämättömät proteiinit ja rasvat. Nuo tulokset, mitä videolla kuvataan saavutettavan häiriintyneen sokeriaineenvaihdunnan korjaamisessa ovat todella ällistyttäviä. Myös teoria solubiologisella tasolla oli uskottavasti selitetty, sekä myös se, mikä ketodieetissä mättää ja miksi sillä näyttää saavan tuloksia. Lyhyesti selitys on se, että VHH/ketodieetti peittää sokeriaineenvaihdunnan oireilua ja itse ongelma ei katoa mihinkään, vaan jatkaa etenemistään oireilun jäädessä näkyvistä. Samassa myös sivuttiin VHH:n mahdollisia, loogisiakin pitkän aikavälin mukanaan tuomia ongemia, johtuen runsaasta rasvojen käytöstä, eli mm. sydän- ja verenkiertoelimistön sairaudet, mitä on tullut itsekin ajateltua.

Joka tapauksessa nuo väitetyt tulokset tällä uudella ruokavaliolla suhteessa häiriintyneen sokeriaineenvaihdunnan korjaamisessa olivat niin uskomattoman kuuloisia, että olen tässä illan aikana jo aika pitkälle tehnyt sen päätöksen, että lähden todennäköisesti kokeilemaan täyskäännöstä ja uutta dieettiä.

Onko kukaan VHH:ta noudattanut täällä kokeillut tuota aiemmin ja mitä ajatuksia asia herättää? Voisin kuvitella, että tämä on aihe, jos helposti voi aiheuttaa kipinöiden lentelyä. Ennen sitä voin todeta, että minä itsekin olen ollut melko intohimoinen vähähiilihydraattisen ruokavalion puolesta puhuja, erityisesti, mitä tulee suhteessa diabetekseen. Jos tässä jutussa, mihin itse törmäsin vasta nyt on perää, en pelkää päivittää maailmankatsomustani tältä osin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-10 14:38:00 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
Huom: Ylläoleva aloitusviesti oli välillä jopa poistettu (ehkä trolliepäilyn takia). Lukekaa sillä varauksella

Kuullostaa aika lailla Ornishilta :)
Ihmiskokeet ovat hieno juttu, joten jos kokeilet tule ja kerro miten kävi o/

(Ps: Olet selvästi ollut vähärasvaisella VHH'lla. Sillä kaloreita onkin hankalaa saada tarpeeksi, oikein kenenkään.
Varmaan siitä syystä urheiluproffa Noakeskin on enemmän tuoreen jenkkilän ketogeenisen kannalla;
siis sen, jossa kaloreistä 65-85 prossaa tulee rasvasta. Sen tiedän jo toimivankin, siis ainakin omassa lähipiirissä...)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-10 15:11:31 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2020-03-10 09:48:24
Viestit: 5
Itse noudatan tällä hetkellä enemmän bodauksesta tuttua ruokavaliota, jossa kalorinsaanti on 2500/d, proteiinia 150-180g/d, rasvaa sen mitä vähärasvaisista ruoista kertyy ja loput hiilareista, lähinnä kaurasta, riisistä, kasviksista, pavuista, jne. Salitreeniin riittää hyvin virtaa, ja kehonkoostumus on paras tähän mennessä.

Syksyllä olin 4kk carnivorella ja kehonkoostumus parani enkä huomannut voimatasojen heikentymistä salilla.

Sanoisin, että aktiiviliikkujalle hiilaridieetti toimii, mutta keto toimii siihenkin tarkoitukseen ja melkein kaikkeen muuhun ketoilu voi sopia jopa paremmin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-10 17:38:24 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2014-02-07 20:02:51
Viestit: 495
jakke kirjoitti:
... Samassa myös sivuttiin VHH:n mahdollisia, loogisiakin pitkän aikavälin mukanaan tuomia ongemia, johtuen runsaasta rasvojen käytöstä, eli mm. sydän- ja verenkiertoelimistön sairaudet, mitä on tullut itsekin ajateltua.

Joka tapauksessa nuo väitetyt tulokset tällä uudella ruokavaliolla suhteessa häiriintyneen sokeriaineenvaihdunnan korjaamisessa olivat niin uskomattoman kuuloisia, että olen tässä illan aikana jo aika pitkälle tehnyt sen päätöksen, että lähden todennäköisesti kokeilemaan täyskäännöstä ja uutta dieettiä.

Onko kukaan VHH:ta noudattanut täällä kokeillut tuota aiemmin ja mitä ajatuksia asia herättää? Voisin kuvitella, että tämä on aihe, jos helposti voi aiheuttaa kipinöiden lentelyä. Ennen sitä voin todeta, että minä itsekin olen ollut melko intohimoinen vähähiilihydraattisen ruokavalion puolesta puhuja, erityisesti, mitä tulee suhteessa diabetekseen. Jos tässä jutussa, mihin itse törmäsin vasta nyt on perää, en pelkää päivittää maailmankatsomustani tältä osin.


Me olemme kaikki niin erilaisia, että jokaisen kannattaa kokeilla, mikä kullekin pelittää. Eli kokeilemaan vaan.

Minulle oltiin määräämässä statiinit lähes 20v sitten. Tein kovan elintapamuutoksen: Tupakka pois, tiukka niukkarasvainen vt-ruokavalio (makrot jotain 10% rasvaa, 20% proteiinia ja 70% hiilaria) ja merkittävästi liikuntaa (harrastan yhä ultrajuoksua ja kolmesti viikkossa ohjattuja salitreenejä, muutamassa laitteessa väännän sen maksimeja).

Eihän siinä muutoksessa minun kohdallani tapahtunut mitään ihmettä, vaan veriarvot senkun huononenivat. Sitten (2002) vaihdoin A.Heikkilän karppaukseen ja nykyään olen 'ketotreenaaja'. Ilman aamupalaa 1h-3h aerobinen treeni, lounas ja päivällinen. Viikossa 6-12 treeniä, 8-15h.
Olen täysin terve, lihaskunto upea ja kestävyyskunto maailman huippua, viime vuonna M65 sarjassa sijalla 29, toissa vuonna 12.

Videon epäilys, että rasvan syönti aiheuttaisi vakavia terveyshaittoja, on kumottu tieteellisesti. Väite on täyttä huuta ja haata.

Tsemppiä kokeiluusi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-10 17:38:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2014-02-07 20:02:51
Viestit: 495
Sormikosketus aiheutti tuplan


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-10 19:58:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-25 16:08:52
Viestit: 629
Paikkakunta: In the Pirkinning
Näin maalaisjärjellä ajateltuna sokerin vetäminen kaksinkäsin, kun on jo sokeriaineenvaihdunnassa ongelmia, kuulostaa vähän samalta kuin bensan heittäminen liekkeihin.
Mutta toisaalta en tiedä tuosta ihmisen elimistön toiminnasta niin paljoa, että voisin sanoa suuntaan tai toiseen.

_________________
Tie pettymykseen on päällystetty hyvillä aikeilla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-10 20:22:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Kun muutosta haluat, siirry karnivoriin: https://meatrx.com/category/success-sto ... scle-gain/

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-11 01:20:11 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2020-03-09 19:25:31
Viestit: 3
Olen tässä tämän illan lueskellut aiheesta. Ennen kuin teen lähes 180-asteen käännöksen ruokavalion suhteen ja ryhdyn kokeiluun, jos ryhdyn, niin luen vähintään tuo kirjan Mastering Diabetes, minkä nämä aloituspostin linkin kaverit videolla ovat kirjoittaneet:
https://www.amazon.com/Mastering-Diabet ... B07TRJJHN2

Mutta onhan se niin, että PBWH-dieetti (plant based whole foods), mikä tässä taitaa olla ajatuksena, on lähellä ja ainakin paljon lähempänä evolutiivisesta näkökulmasta keräilijäihmisen satoja tuhansia vuosia(?) vallinneita ruokailutottumuksia, kuin runsasrasvainen VHH-dieetti. Lihaa ja sen mukana runsaampia määriä rasvaa saatiin luultavasti vain melko harvoin, ja pääosin ruokavalio koostui maasta ja pensaista poimitusta kasviperäisistä ruoasta. Karjan käyttäminen maitotuotteiden valmistukseen on tietysti sekin ihan tuore keksintö ja siksi evoluuvisesta näkökulmasta vieras.

En ryhdy riskeeraamaan terveyttä kokeilun vuoksi perehtymättä aiheeseen paremmin. Toistaiseksi jatkan VHH:llä, mutta haluan ehdottomasti ottaa tästä selvää. Niin paljon puhutaan lihan epäterveellisyydestä, että vaikka ilmastonäkökulman ohittaa täysin, niin kyllä tämä runsas lihansyönti kieltämättä on kasvavassa määrin mietityttänyt nykydieetillä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-11 08:47:52 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2011-02-05 21:55:30
Viestit: 66
Itse noudatin tuonkaltaista ruokavaliota vuosikausia. Runsaasti viljatuotteita, erilaisia hedelmiä, juureksia, kasviksia. Minimaalisesti rasvaa. Kevyttuotteita. Kohtalaisesti liikuntaa. Pyöräily, kuntosali.

Seurauksena painon jojoilu. Ankarilla kitukuureilla mm. erilaiset jauhepussiateriakorvikkeet sain kilot pudotettua. Hetkellisesti. Oli aina nälkä, vaikka söin virallisten suositusten mukaan parin tunnin välein välipaloineen.

Syksyllä 2018 paino oli jälleen noussut 110 kiloon. Pituus 182cm. Olo vetämätön, jaloissa omituista särkyä ja tunnottomuutta. Labrassa syy selvisi. Paastosokerit yli 7, pitkäsokeri sekä rasva-arvot pielessä.
Seuranneissa kotimittauksissa sokerit jatkuvasti viitearvojen yläpuolella. Alkoi Metforminin syönti ja kehoitus laihduttaa.

Aloitin heti tiukan Ketodietin hiilarit alle 20gr. Paino alkoi pudota nopeasti. Toukokuussa 2019 uudet labrat. Tulokset häkellyttävän hyvät. Kaikki sokeri ja rasva-arvot viitteissä, jopa ala rajoilla. Metforminin olin jo puolittanut 500mg./vrk. Paino 83 kg.

Nyt puolitoista vuotta aloituksesta paino edelleen sama 83kg. Veren sokereita mittaan säännöllisesti muulloinkin kuin aamuisin. Lukemat +-5.5. Sokerilääkityksen lopetin kokonaan kuukausia sitten. Syön edelleen ketogeenisesti, hiilareita 30- 50gr. 3 ateriaa päivässä. Joskus pieni iltapala rasvaista jugurttia marjoilla. Olo virkeä ja energinen.

Paluuta entiseen runsas hiilariseen sokeri ja tärkkelyspitoiseen vähärasvaiseen " terveelliseen" ruokavalioon ei todellakaan ole. Suosittelen jokaiselle 2-diabeetikolle. Ainakin itselläni toimii. Veren omatoiminen säännöllinen mittaaminen kertoo tuloksen. Miten Ketodietti muka voisi jotenkin peittää sokeriaineenvaihdunnan häiriön. Uskomatonta soopaa. Menen taas parin kk. päästä ottamaan labrakokeet. Sittenpähän näkyy missä mennään.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-11 09:53:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-08-19 11:42:22
Viestit: 686
Kun vielä pohdit, millaiset ”sokeri/kolesterikokeet” haluat, tutki, kiinnostaisiko ylivoimainen suomalainen monialainen aineenvaihduntatutkimus (ks. nightingalehealth.fi). Hintaan 79€ kuuluu yksi kontrollitutkimus.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-11 10:38:54 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2011-02-05 21:55:30
Viestit: 66
TVK kirjoitti:
Kun vielä pohdit, millaiset ”sokeri/kolesterikokeet” haluat, tutki, kiinnostaisiko ylivoimainen suomalainen monialainen aineenvaihduntatutkimus (ks. nightingalehealth.fi). Hintaan 79€ kuuluu yksi kontrollitutkimus.


OK. Katsotaan. Saan kyllä julkiselta puolelta ilmaisen verenkuvan. Olen jatkuvan eteisvärinän omaavana vuosittaiseen kontrollikäyntiin oikeutettu.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-11 11:17:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-08-19 11:42:22
Viestit: 686
Voi voi, se flimmerikin vielä.
Hoida ittes!
Ne ilmaistutkimukset valitettavasti ovat sanoma-arvoltaan vaatimattomia esittämääni vaihtoehtoon verrattuna. Myös tulkinta saattaa tuottaa vaikeuksia. Mutta miten sitä sanotaankaan... ”etsijä löytää, kolkuttavalle avataan”.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-13 22:06:37 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2020-03-09 19:25:31
Viestit: 3
"kokemuksia runsashiilihydraattisesta ja vähärasvaisesta ruokavaliosta?"

Muutin sitaateissa olevan alkuperäisen otsikon, koska se oli aika huono ja tämä on osuvampi sille, mitä tarkoitin ja mistä koko ketjun idean sytyttäneellä videolla on kyse. -Senkin vuoksi, että itse asiassa itsekin olin runsashiilihydraattisella ja vähärasvaisella ruokavaliolla edeltäen aikaa kolmisen vuotta sitten, kun vaihdoin VHH:lle ja runsasrasvaiselle.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-13 22:39:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
jakke kirjoitti:
Lihaa ja sen mukana runsaampia määriä rasvaa saatiin luultavasti vain melko harvoin, ja pääosin ruokavalio koostui maasta ja pensaista poimitusta kasviperäisistä ruoasta.

Oletko tosissasi? Mitenhän esim. Suomen luonnosta voisi kiskoa päivittäiset 2500 (lisäys) kasviperäistä kaloria plus edes minimimäärän (lisäys) kasviperäistä valkuaisainetta? Rasvasta en tosin tiedä, et kuinka paljon sitä onnistuisi hankkimaan Suomen luonnosta, kun taitaa villieläimet olla usein aika hoikassa kunnossa. Paitsi syksyllä ne vissiin lihottaa ittensä talvea varten.

Ihmiskunta siirtyi maanviljelyyn sen vuoksi, että riista ei enää riittänyt kasvaneelle väestölle. Seurauksena oli väestön terveystilanteen dramaattinen heikkeneminen pitkäksi aikaa. Se ei ole mikään ihme, sillä ihmiselle kehittyi apinaa suuremmat aivot juuri sen vuoksi, että ihmisen esivanhemmat siirtyivät lihadieetille.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-13 22:48:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
jakke kirjoitti:
haluan ehdottomasti ottaa tästä selvää. Niin paljon puhutaan lihan epäterveellisyydestä, että vaikka ilmastonäkökulman ohittaa täysin, niin kyllä tämä runsas lihansyönti kieltämättä on kasvavassa määrin mietityttänyt nykydieetillä.
Maailmassa nyt puhutaan paljon sitä sun tätä... Lähinnä sen vuoksi, etteivät ihmiset jaksa ottaa kunnolla selvää asioista - edes toimittajat!

Lihaa syövät elävät pidempään kuin vegaanit. Siitä huolimatta, että syövät sitä usein myös teollisesti prosessoidussa muodossa, minkä on havaittu lyhentävän elinikää. Veikkaisin, että ne, jotka syövät tavallista lihaa jättäen marinoidun lihan ja muut valmistuotteet hyllyyn elävät vähintään yhtä pitkään kuin kalansyöjät.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-13 22:56:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
TVK kirjoitti:
Kun vielä pohdit, millaiset ”sokeri/kolesterikokeet” haluat, tutki, kiinnostaisiko ylivoimainen suomalainen monialainen aineenvaihduntatutkimus (ks. nightingalehealth.fi). Hintaan 79€ kuuluu yksi kontrollitutkimus.

Tiedätkö, missä heidän näytteenottopisteensä sijaitsee?

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-14 08:44:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
Onko tällä ketjulla enää merkitystä, kun ensimmäinen viesti on jätetty pois?

** Muoks: itse asia on ok, mutta olisiko mitenkään mahdollista saada se ensimmäinen viesti takaisin, taustaksi? **
** Muoks: kyseinen ensimmäinen viesti on sen jälkeen palautettu **

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-14 10:36:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-08-19 11:42:22
Viestit: 686
Kun vanha karppi kysyy...
Helmikuun alusta Nightingalen oma näytteenotto alkoi firman yhteydessä (”kotipesä”) vanhan Tilkan (KSS1) vieressä (”pihassa”) oltuaan aikaisemmin Kampissa Lääkärikeskus Aavan laboratoriossa.

iPhonelle saa Appin, jonka avulla tutkimuksen tilaaminen, osto ja ajanvaraus käy mukavasti. Muutkin älypuhelimet toimivat mutta ei käyttökokemusta. Vastaus tulee parin päivän sisällä älylaitteeseen ja avautuu oston yhteydessä käytetyn s-postin ja valitun salasanan (omavalintainen, joku erikoismerkki mukaan ja itselle muistiin pantuna) avulla. Sähköpostipalautetta pidetään epävarmana salauksen kannalta, siksi kuvattu menettely.

Olen myös törmännyt ilmiöön, jossa suoraan Aavan mennyt on ikään kuin ”omittu” sinne siellä toimivan Virta nimisen yksikön toimesta. Tässä tapauksessa tutkimustuloksia ei saa helposti tutkittavan haltuun esim. second opinionia varten.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-19 02:49:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
Kiitos tiedosta. :)

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-03-19 02:52:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
els kirjoitti:
Onko tällä ketjulla enää merkitystä, kun ensimmäinen viesti on jätetty pois?

Minusta tämä on kiinnostava ja tärkeä ketju.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: AhrefsBot ja 17 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)