karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-25 22:38:50

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2021-04-13 14:07:23 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-11-18 15:11:06
Viestit: 72
Olen nyt törmännyt monessakin eri yhteydessä väittämään, että tyydyttynyt rasva on PAHA tulehduksellisissa sairauksissa, koska se aktivoi TLR-4:ää, joka lisää tulehdusta. Tässä yksi vanhanpuoleinen lainaus aiheesta:

Sinänsä tyydyttyneen rasvan välttelyssä voi olla pointtia, sillä se – tai ainakin monet tyydyttyneet rasvahapot – aktivoi TLR-4-reseptoria, mikä lisää tulehdusta ja monissa autoimmuunisairauksissa on huono juttu. Eräs MS-tautia sairastava lääkäri sanoi, että itse huomaa heti oireidensa pahenevan, jos sortuu entiseen herkkuunsa lampaankyljyksiin. (Mm. MS-taudin, reumasairauksien ja tulehduksellisten suolistosairauksien hoidossa
käytetty LDN-hoito taas salpaa TLR-4:ää.)


https://www.hankalapotilas.net/2011/11/ihana-kamala-karppaus/


Voisiko joku tiedettä paremmin ymmärtävä ja brainfogista kärsimätön avata tätä asiaa minulle? Kun itse fibromyalgikkona koen hyvin vahvasti että tyydyttynyt rasva, punainen liha ja (resistentti) tärkkelys ovat neutraaleinta mitä voin sisuksiini pistää.

Minä ymmärrän asiasta sen verran, että
1. Tulehdusreaktiot ovat välttämättömiä hengissäpysymiselle. Kroonistunut tulehdus on sen sijaan ongelma.
2. Ihmisruumis ei kehitä tulehdusta puskista, vaan on jokin ärsyttävä tekijä, joka aiheuttaa sen ja sitten se jää joskus päälle -epäilemättä siksi, että ärsyttävä tekijä ei poistu. (Vrt. tikku sormessa. Sormi ei tulehdu ilman tikkua, mutta tulehdus ei poistu jos pienikin tikunpala jää siihen.)
3. Kuvittelisin, että tyydyttynyt rasva aktivoi TLR-4-reseptoria niin että se on toimintavalmiudessa jos joku tulehdusreaktiota vaativa tikku ilmestyy? Tämä lienee hyvä asia, vrt. se että mullan pöyhiminen aktivoi immuunijärjestelmää. Ei Kai kukaan pidä immuunijärjestelmän aktivointia huonona juttuna? (Vaikka jotain sairauksia hoidetaankin sillä että heikkenetään immuunijärjestelmää, mitä pidän hölmöläisten hommana.)*
4. Ongelma ei ole hienosti aktiivinen immuunijärjestelmä tai TLR-4, vaan se, että satunnaisten tikkujen asemesta me tungemme orapihlajanpiikkejä ihon alle kaiken aikaa. Tulehdusvaste lakkaa sillä, että lopettaa tikkujen tunkemisen ihon alle, ei vaimentamalla tulehdusreaktioita ja jatkamalla puuhaa. (Tikku ja orapihlajanpiikki ovat tässä yhteydessä kömpelöitä symboleja gluteenille, liialle fruktoosille ym.)

Olenko ymmärtänyt yhtään edes sinne päin, mistä on kyse? Ts. että elimistön valmius tuottaa tarvittaessa tulehdusta on hyvä asia, ja se pitää ymmärtää erilliseksi kroonistuneesta tulehduksesta?

Tuli mieleeni jopa sellainen ajatus, että ehkä monissa sairauksissa ongelmana on, että alkuperäinen tulehdus on liian heikko hoitaakseen aiheuttajansa pois päiväjärjestyksestä kunnolla, ja siksi tulehdus jää kytemään? Vaikka jossain CFS:ssä.



*Tarkemmin ajateltunta tämä TLR-4 lienee osa immuunijärjestelmää?

_________________
Everything you have ever been told is wrong.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)