karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 18:06:00

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-12 19:02:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
Mikä avuksi? Olen yrittänyt vähentää hiilarit minimiin sekä pätkäpaastota, mutta homma menee aina niin, että kykenen olemaan yhden päivän pätkäpaastolla ja vähillä hiilareilla (10 g päivässä). Seuraavana päivänä on viimeistään 3-4 tunnin kuluttua heräämisestä niin hirveä nälkä, että on pakko syödä munakokkeli. Ja illalla iskee lopulta niin hirveä hiilarinhimo (maittavista ja täyttävistä aterioista huolimatta), että syön omenan (16 g hiilareita) plus sämpylän (12 g hiilaria), vaikka olen nauttinut samana päivänä jo 10 grammaa hiilaria kuullotetun kaalin muodossa.

Seuraavana päivänä pätkäpaasto sekä 10 g hiilaria onnistuu taas suht. helposti.

Selkäni on paljon paremmassa kunnossa pätkäpaaston ja 10 hiilarigramman jälkeisenä päivänä, minkä vuoksi haluaisin noudattaa joka päivä kyseistä ruokavaliota.

Nautin (gluteenittoman) sämpylän runsaan voin ja pienen juustomäärän kanssa. (En voi syödä paljon juustoa kerrallaan, koska sen suolaisuus kuvottaa.) Rasvaa kuluu reilusti yli 100 g päivässä ja valkuaista syön sen verran, että tunnen itseni kylläiseksi. Hiilarit otan pätkäpaastopäivänä kuullotetusta kaalista. Syön silloin kananmunia, makkaraa, lihaa, kaalia ja tietysti voita. :)

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-12 19:49:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-25 16:08:52
Viestit: 629
Paikkakunta: In the Pirkinning
Näillä tiedoilla tohonhan on vaikea puuttua, mutta yleisin haaste on oikeasti rasvan määrä.
Olet aika paljon foorumilla äänessa, joten luulen sinun tietävän asioista, mutta oma esimerkki lienee tyypillinen:
Kuvittelin paistavani asioita paljossa voissa, kunnes punnitsin ne: n. 30-50g nökäre painoikin 10-15g, joten jo silmät pettivät itseäni.
Sama päti muuhunkin rasvan nauttimiseen.

Oletko oikeasti tietoinen mitä syöt päivän aikana? Siitä voisi haistella jotain.

_________________
Tie pettymykseen on päällystetty hyvillä aikeilla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-12 21:44:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
Miten ihmeessä 40 gramman nokare voi painaa vain 12 grammaa? :lol: :lol:

No leikki sikseen. Minulla ei ole kykyä arvioida ruokien painoa silmämääräisesti. Sen vuoksi joudun punnitsemaan kaikki ruoanlaittotarpeet. Joka ikinen päivä, koska en ole kykeneväinen oppimaan ulkoa, miltä esim. 40 grammaa voita näyttää.

Lasken makroni aina välillä. Rasvan määrä on ollut luokkaa 140 grammaa päivässä.

Olen päätynyt siihen, että ruoassa on sopivasti rasvaa silloin, kun lautaselle jää ruokailun jälkeen keltaista, mutta ei niin paljon, että se peittäisi koko lautasen. Loput rasvat nautin teehen sekoitettuna/leivän päällä sekä suoraan pakkauksesta syötynä. Munakokkeliin käytän 10 grammaa/pieni muna, kaalikuullokkeeseen 20 grammaa/100 g kaalia. Eli pelkästään paistamiseen käytännössä jo 80 g päivässä.

Saattaa olla, että olisi hyödyksi nauttia enemmän rasvaa ruoan seassa, mutta kuvailemaani rasvaisempi ruoka maistuu minusta ei-herkulliselta ja siitä tulee jälkikäteen hiukan huono olo. En myöskään sopeudu siihen, koska söin ainakin vuoden verran pitkin hampain pakottamalla kuvailemaani rasvaisempaa munakokkelia.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-13 05:59:51 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Yksi mikä voi vaikuttaa on, että syöt niitä hiilareita illalla. Verensokerit nousevat ja laskevat yön aikana ja se aiheuttaa nälän aamulla.

Kaikkeen sopeutuminen ottaa myös aikaansa. Ehkä sinulla on väärät prot/rasva/hh ruhteet omaan elimistöösi, liian vähän kaloreita (vaikkakkin tämä on vain energian yksikkö on sillä helppo saada osviittaa energian tarpeesta)

Itse en tule ravinnosta tyydyttyneeksi jos se ei ole tarpeeksi ravintotiheätä ja rikasta, jolloin joudun syömään enemmän.

Nälkä on myös opittu tapa, ehkä kroppasi (ja mielesi) on tottunut saamaan hiilareita ja nälän tunne tulee sen takia. Nälän tunne tulee myös ajan mukaan mutta poistuu n.15min kuluessa jos siihen ei reagoi. Eli opittu tapa.

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-13 08:13:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Just tuolla salaisten päikkyjen puolella on puhuttu näistä, ME/fibro/krooninen borre ja sellaselle kropalle sopivat makrot. Mä en ole yhdeksän karppausvuoden aikana onnistunut pudottamaan hiilareita noin vähiin tai nostamaan rasvaa ja suoraan sanoen arvelen, että jos kerran sairastat väsymysoireyhtymää niin tuskin on mahdollista sinullekaan. En halua lannistaa vaan päinvastoin rohkaista tekemään niinkuin kroppa sanoo. En myöskään usko että hh-määrä vaikuttaisi noin suoraan ja noin pienillä eroilla selkään, kyseessä on ollut sattumanvarainen selän hetkellinen paraneminen.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-13 09:07:52 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
10g hiilaria tuntuu tosi matalalta - jos ei ole karnivoori, joita sellaisiakin täällä on pari, ja heille se sopii ihan hyvin. Toisaalta, heistä on mahdotonta päätellä, monelleko karnivoori sopii ja monelleko ei, kun yrittäjiäkin on vain kourallinen, kun osa on pettynyt pahasti ja kun noiden onnistuneidenkin tyyli vaihtelee.

Tutkimuksia 10 hiilarigramman karpeista ei ole / en ole nähnyt ainuttakaan. Se vesiperä on täydellinen.

Minulle henkilökohtaisesti (ei borrea, ei fibroa eikä MEtä, vaan vain paha allerginen yliherkkyys) 10g hiilareita on ihan liian vähän siinä missä 100g hiilareita (tai 100g prodea) on ihan liian paljon, ja se epäsopivuus näkyy todella nopeasti. Minä eläinrasvakarppaan runsailla maitotaloustuotteilla siksi, että se on tasan ainoa toistaiseksi kokeilemani tapa syödä, jolla pysyn kunnossa ja jopa terveen kirjoissa.

Mutta minä olen vain minä. Meitä on täällä moneksi.
Toisen vaivaantuneen neuvominen on vaikeaa silloikinn kun vaiva on sama,
ja jokseenkin mahdotonta silloin kun krempat eivät kohtaa.
Ihmiskokeita kannattaa tehdä - kunhan muistaa myös kuunnella samalla miten kroppa vastaa.

Karppilaan mahtuu paljon mielipiteitä ja yksittäisiä onnistumisia (ja epäonnistumisia) löytyy moneen tyyliin. Yleistystä ei kannata tehdä kevein perustein, paitsi ehkä siinä että hiilarien jonkinmoinen rajoitus auttaa useita.
Ja että sokerin ynnä siemenöljyjen rajoitus ovat kova sana melkein kaikille.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-13 09:57:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Tarviiko ne hiilarit olla omenaa ja sämpylää? Esim sämpylä voi vaan lisätä hiilarihimoa. Ennemmin tilalle vaikka tomaattia ja paprikaa, niitä voi lisätä ruokaan. Tai ruokaan tomaattisoseita. Illalla marjoja, kermaa, partista ym?! Eikä porkkana tai pieniperuna päivässä ole pahitteeksi.

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-13 18:19:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
jäbä kirjoitti:
Yksi mikä voi vaikuttaa on, että syöt niitä hiilareita illalla. Verensokerit nousevat ja laskevat yön aikana ja se aiheuttaa nälän aamulla..
Varmaankin hyvä vinkki. :D Olen toiminut näin ammattilaisen kehotuksesta, mutta ehkä se olikin väärä neuvo...

jäbä kirjoitti:
Nälän tunne tulee myös ajan mukaan mutta poistuu n.15min kuluessa jos siihen ei reagoi. Eli opittu tapa.
Hiilarinhimossani ei ole kyse ei ole normaalista nälästä, vaan pakottavasta tarpeesta syödä nimenomaan hiilareita. Eli ei poistu odottamalla 16 minuutta tai 2 tuntia eikä myöskään syömällä hiilaritonta ruokaa.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-13 18:25:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-07-05 17:28:44
Viestit: 1986
Paikkakunta: Kotka
Ovatko ihmiset olleet nukkumassa kun maailman tietävimmän miehen Mikaelin sanoma on mennyt ohi: "Ei ole olemassa mitään sokerikoukutusta tai hiilarihimoa!" Tämän asian on pseudotieteellisesti vahvistanut niin New Yorkin pörssi kuin limufirma Coca-Cola. Ja jos Mikael hyvän hyvyyttää referoi isompien ajatuksia suomeksi, niin olkaa nyt tyytyväisiä, että jotain disinformaatiota meillekin jaetaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-13 18:29:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
Erfis kirjoitti:
Just tuolla salaisten päikkyjen puolella on puhuttu näistä, ME/fibro/krooninen borre ja sellaselle kropalle sopivat makrot.
Paljon kiitoksia vinkistä, pitääpä käydä vierailulla. :D

Erfis kirjoitti:
Mä en ole yhdeksän karppausvuoden aikana onnistunut pudottamaan hiilareita noin vähiin tai nostamaan rasvaa ja suoraan sanoen arvelen, että jos kerran sairastat väsymysoireyhtymää niin tuskin on mahdollista sinullekaan.
EDIT, lisäys: Tuokin oli todella mielenkiintoinen tieto. Minulle siitä tulee mieleen eräs kokeellinen tutkimus, jonka olen valiltettavasti onnistunut kadottamaan. ME-potilaita laitettiin siinä vesipaastolle. Paaston piti kestää muistaakseni 2 viikkoa, mutta osanottajat menivät niin järkyttävään kuntoon, että tutkimus oli pakko keskeyttää muistaakseni viikon jälkeen. Paaston jälkeen he alkoivat toipua, mutta toipuminen kesti kuukausia. Lopulta he olivat kuitenkin paljon paremmassa kunnossa, kuin ennen paastoa. Selitykseksi tarjottiin, että voinnin romahtaminen olisi johtunut siitä, että autofagia söi vialliset mitokondriot pois (joita ME-potilailla on paljon). Mitokondrioita tuhoutui niin paljon, että kesti kuukausikaupalla ennen kuin elimistö ehti rakentaa uudet tilalle.

Olen siitä lähtien kerännyt rohkeutta paastoamista varten. (Turhaan, koska pelkään/tiedän, etten saa unta nälkäisenä ja tiedän myös, että oireeni voimistuvat nälän takia...)


Erfis kirjoitti:
En myöskään usko että hh-määrä vaikuttaisi noin suoraan ja noin pienillä eroilla selkään, kyseessä on ollut sattumanvarainen selän hetkellinen paraneminen.
Pienillä eroilla?? Kyseessähän on lähes nelinkertainen ero (10/38 g hiilaria). Ainakin minun elimistölleni se on aivan valtava suuri ero. Ja kaikesta päätellen myös sinun, jos et kerran kestä lainkaan olla 10 gramman hiilareilla.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-13 18:35:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
els kirjoitti:
10g hiilaria tuntuu tosi matalalta - jos ei ole karnivoori, joita sellaisiakin täällä on pari, ja heille se sopii ihan hyvin. -- Tutkimuksia 10 hiilarigramman karpeista ei ole / en ole nähnyt ainuttakaan. Se vesiperä on täydellinen.
Kiitos paljon tiedosta, tuo oli minulle aivan uutta. Olin nuoruudessani 1 kuukauden ajan Atkins-dieetillä ja muistelin, ettei Atkins neuvonut, että hiilareita pitäisi syödä (induktiovaiheessa). Siis muistin, että niitä sai syödä jonkin määrän, jos halusi, mutta etteivät olleet pakollisia. (Mutta tässä vaiheessa en kai voi enää alkaa induktiolle, koska olen karpannut jo monta vuotta.)

Olen törmännyt niin paljon karnivoorien 0-hiilari-hehkutukseen, että luulin, että mitä vähemmän hiilareita, sen parempi. Myös jonkin tutkimuksen yhteenvedossa luki, että oireet vähenivät sitä enemmän, mitä vähemmän hiilareita syötiin. (Olisi varmaan pitänyt lukea koko tutkimus, mut kun aika ja energia.)

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-13 18:55:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
~Weera~ kirjoitti:
Tarviiko ne hiilarit olla omenaa ja sämpylää? Esim sämpylä voi vaan lisätä hiilarihimoa. Ennemmin tilalle vaikka tomaattia ja paprikaa, niitä voi lisätä ruokaan. Tai ruokaan tomaattisoseita. Illalla marjoja, kermaa, partista ym?! Eikä porkkana tai pieniperuna päivässä ole pahitteeksi.
Ei se mulla ainakaan lisää, koska kykenen olemaan seuraavan päivän taas 10 gramman hiilareilla. Ja tomaatti/paprika eivät tee minua samalla tavalla kylläisiksi kuin omena/leipä. Raaka paprika on kuin söisi kurkkua ja tomaattiakin pitäisi vetää vähintään 1-5 kg päivässä. Ovat myös turhan kalliita näillä 600 euron tuloilla.

Kypsennetty tomaatti/paprika ei myöskään tee kylläiseksi kuten leipä ja omena, vaan toimivat lähinnä mausteina ja makeuttajina. Etenkin paksukuorisen ja ohuen sämpylän yhdistäminen paksuun voikerrokseen tekee tosi kylläiseksi. (Ja yhdessä itse leivotussa sämpylänpuolikkaassa on vain 6 hiilaria.)

Kermaa rakastan, mutta se ei tee minua lainkaan kylläiseksi, vaikka joisin puoli litraa. Aloitin karppauksen marjoilla ja jugurtilla, mutta silloin teki koko ajan mieli ruokaa. Lisäksi olen huomannut, että maitotuotteet eivät tee hyvää selkäni nivelrikolle.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-13 20:18:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
Erfis kirjoitti:
Just tuolla salaisten päikkyjen puolella on puhuttu näistä, ME/fibro/krooninen borre ja sellaselle kropalle sopivat makrot.

Voisitko laittaa tähän linkin sinne, kun en löydä muuten sitä keskustelua?

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-14 10:01:19 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
vanha karppu kirjoitti:
els kirjoitti:
10g hiilaria tuntuu tosi matalalta - jos ei ole karnivoori, joita sellaisiakin täällä on pari, ja heille se sopii ihan hyvin. -- Tutkimuksia 10 hiilarigramman karpeista ei ole / en ole nähnyt ainuttakaan. Se vesiperä on täydellinen.
Kiitos paljon tiedosta, tuo oli minulle aivan uutta. Olin nuoruudessani 1 kuukauden ajan Atkins-dieetillä ja muistelin, ettei Atkins neuvonut, että hiilareita pitäisi syödä (induktiovaiheessa). Siis muistin, että niitä sai syödä jonkin määrän, jos halusi, mutta etteivät olleet pakollisia. (Mutta tässä vaiheessa en kai voi enää alkaa induktiolle, koska olen karpannut jo monta vuotta.)

Muistatko kyseisen kirjan, jonka mukaan olit Atkinssilla, vai perustuiko se muuhun tietoon?
Edes Roopen induktiolla ei hiilariraja ole kymmenessä vaan kahdessakymmenessä. Lisäksi tohtori Atkins teki ihmeensä amerikkalaisilla ruokatuotteilla, joissa oli jo silloin niin piilohiilareita kuin muutakin mielenkiintoista.
... niin että jos olet kuluttanut ruokaa, joita arvon tohtori silloin suositteli, olet ollut erinomaisen runsasrasvaisella, ja mukaan on mahtunut herkästi muutama kymmen piilohiilaria, vaikkei se siltä näytäkään täältä katsoen : )
Niin että vaikkei Atkins kielläkään jäämästä induktioon, niin hänen ohjeidensa mukaan yhden viikon induktion jälkeen hiilareita lähdetään nostamaan niin pitkään, että painonlasku alkaa jumittaa, ja ylläpidolla jäädään tyypillisesti aika paljon ylemmäs.

Silti, edes aidosta Atkinssista pelkillä induktiohiilareilla ei ole juurikaan tutkimustuloksia julkaistu, kun silloin joskus se oli niin väärin ja epäeettistä. Ihan kuten karnivoorikin, tiedän ihmisiä, joille nollahiilaritkin sopivalla muulla ruoalla (karnivoori tai jotain sinnepäin) toimii hienosti, muttei minulla(kaan) ole mitään kättä pitempää tarjota siitä, kuinka suuri prosenttiosuus nykyisistä (lue suositusruoan, antibioottien ja teknotranssien jo vikaannuttamista) ihmisistä voi sillä hyvin pitkään. Kun ei ole tutkittu. Jos sinulla on sellaista tietoa, niin kerro toki.

Rennompaa hiilarirajoitusta on tutkittu jo paljonkin, ja tulokset ovat todella hyviä. Julkaistun jutun lisäboonus on siinä, että siitä voi tarkistaa mitä kyseisen kokeen sapuska todellisuudessa oli, ja näistä voi sitten lähteä luomaan kuvaa sekä onnistumisista että onnistumisten ehdoista. Niistä näkee että ihanmikävaan karppaus (vaikkapa vegaanisesti runsailla siemenöljyillä ja lisäfruktoosilla kituillen; ja joo näitäkin on) ei ole edelleenkään hyvä juttu, mutta että järjellisesti tehtynä karppaus toimii yllättävän hyvin, useimmille. Mutta edes siellä kaikki ei sovi kaikille.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-14 14:57:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-12-02 16:19:49
Viestit: 1390
Mitenkäs jos ensiksi pyrkisit löytämään sopivan hiilaritason, siten, että nälkä ja hiilarinhimo pysyvät hallinnassa. Sitten asteittain pätkäpaastoon lyhentämällä syömisikkunaa vähitellen. Näin voisit ottaa oman kropan reaktiot parhaiten huomioon ja voisit tukia yhden muuttujan vaikutusta kerrallaan.

_________________
Pajunköysi on epäterveellinen ja epäeettinen ruoka-aine.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-15 00:51:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
els kirjoitti:
Muistatko kyseisen kirjan, jonka mukaan olit Atkinssilla, vai perustuiko se muuhun tietoon?
Lisäksi tohtori Atkins teki ihmeensä amerikkalaisilla ruokatuotteilla, joissa oli jo silloin niin piilohiilareita kuin muutakin mielenkiintoista. ... niin että jos olet kuluttanut ruokaa, joita arvon tohtori silloin suositteli, olet ollut erinomaisen runsasrasvaisella, ja mukaan on mahtunut herkästi muutama kymmen piilohiilaria, vaikkei se siltä näytäkään täältä katsoen : )
Niin että vaikkei Atkins kielläkään jäämästä induktioon, niin hänen ohjeidensa mukaan yhden viikon induktion jälkeen hiilareita lähdetään nostamaan niin pitkään, että painonlasku alkaa jumittaa, ja ylläpidolla jäädään tyypillisesti aika paljon ylemmäs.
Veikkaisin että kyse oli Atkinsin ekasta kirjasta Dr. Atkins' Diet Revolution (1972). Olin koko kuukauden induktiolla, koska odottelin koko ajan, että virtsaani erittyisi ketoaineita, mitä ei koskaan tapahtunut, vaikka söin vain lihaa, munia, juustoa, majoneesia, kaloritonta minttuhyytelöä ja vedellä jatkettua sitruunamehua sekä siansorkista valmistettuja naksuja (joissa oli vain suolaa ja siansorkkia). Söin koko ajan, koska minulla oli koko ajan nälkä.

Koko Atkins oli minulle hirveää kidutusta kuten kaikki muutkin laihdutuskuurit. Minun ei olisi pitänyt edes yrittää laihtua, koska rasvakudokseni määrä oli ihan normaali. Varmaan sen vuoksi ketoosikaan ei koskaan alkanut, enkä laihtunut juuri ollenkaan dieetin aikana, vaan vasta sen jälkeen kun lopetin sen. Silloin lähtikin monta kiloa muutamassa päivässä, en ole koskaan laihtunut sellaisella rytinällä enkä ole ollut koskaan yhtä hoikka kuin silloin. Olin aivan euforisen energinen ja rasvakudos vain suli pois. Olin viimeinkin rasvakoostumukseltani missiä muistuttava, mitä en enää pidä ollenkaan terveyden merkkinä. (Luulinen siis nuorena olevani läski.)

Vasta nyt tajuan, että jos naisella on pienet rinnat, rasvakudoksen on sijaittava silloin jossain muualla, mikä ei tarkoita lihavuutta. Tajuan myös sen, että kasvojeni pyöreys johtui epänormaalin pienestä luustosta eikä siitä, että kasvoissani olisi ollut tavallista paksumpi rasvakerros. Olin lihavampi kuin lapsena ihan vain siksi, että olin lapsena alilavittu... :x

P.S.
Mielestäni Atkins ei kehottanut syömään mitään, missä oli piilohiilareita, vaan ihan tavallisia perusruoka-aineita. (En tosin edes tajua, mitä piilohiilari tarkoittaa. Eikö niitä mainita tuoteselosteessa?)

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-15 00:53:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
Wi-uusi kirjoitti:
Mitenkäs jos ensiksi pyrkisit löytämään sopivan hiilaritason, siten, että nälkä ja hiilarinhimo pysyvät hallinnassa. Sitten asteittain pätkäpaastoon lyhentämällä syömisikkunaa vähitellen. Näin voisit ottaa oman kropan reaktiot parhaiten huomioon ja voisit tukia yhden muuttujan vaikutusta kerrallaan.

Tuo on varmaan se paras marssijärjestys. :D

Olen nyt lopettanut pätkäpaastoilun ja syönyt hiilareita tasaisemmin kaikilla aterioilla. Oloni on selvästi energisempi.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-15 08:36:51 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
vanha karppu kirjoitti:
P.S.
Mielestäni Atkins ei kehottanut syömään mitään, missä oli piilohiilareita, vaan ihan tavallisia perusruoka-aineita. (En tosin edes tajua, mitä piilohiilari tarkoittaa. Eikö niitä mainita tuoteselosteessa?)

Ei kehottanutkaan.
Mutta jopa amerikkaisissa kinkku/karllunaleikkeissä oli/on lisänä glukoosia, toisin kuin meillä.
Eikä Atkins erityisesti kieltänyt tällaisia, tai muitakaan jalostetuotteita.

Toinen ero on vanhan ajan amerikkalaisten kaupan tuotteiden rasvamäärissä, joista niistäkään Atkins ei erikseen puhunut. Siellä jossain T-luupihvissä ja tavan jauhelihassa on (tai ainakin oli) rasvaa ihan hemmetin erilaisia määriä kuin mitä täkäläisissä pihveissä, leikkeleissä, valmistuotteissa tai oikein missään. Sinä todennäköisesti olit erittäin vähärasvaisella Atkinssilla, jokamikä ei ollut Atkinssin tarkoitus. ... ellet elänyt vain munilla ja pekonilla?

Eri maa, eri tavat. Myös elintarviketeollisuudessa.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-15 17:51:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Oon atkinssini lukenut ja muistan hyvin et siin kehotettiin välttämään sokerillisia peksuja. Muistan tämän siksi hyvin koska silloin kokeillessasni atkinssia olin parikymppinen opiskelija ja mietin, että miten mä opiskelijabudjetilla ostan jotain erikoispeksua. Asia ratkes muistaakseni sillä et Suomes ei ole saatavilla sokeritonta peksua. Myös esim. lisäaineettomassa metwurstissa jota toisinaan syön on glukoosia. Hommahan ratkes hyvin pian muutenkin ihan kammottaviin lihaskipuihin joiden takia oli pakko lopettaa atkins.

Ja joo lukeehan ne tuoteselosteessa mut pienellä präntillä ja toi sokerihomma pitää tietää et tulee sen lukeneeks.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilarinhimo
ViestiLähetetty: 2021-03-15 19:34:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-25 16:08:52
Viestit: 629
Paikkakunta: In the Pirkinning
Vähän offtopic, mutta miten tuo lisätty glukoosi käyttäytyy paistaessa?
Muuttuuko se mitenkään, jos mietitään veren sokeireita nautittuna?

_________________
Tie pettymykseen on päällystetty hyvillä aikeilla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)