karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 06:33:55

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2021-03-20 09:32:57 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Lainaa:
Miten kukaan voi elää vain 100 grammalla lihaa, 50 grammalla juustoa plus 1 desilitralla maitoa? Mistä proteiinit???

Itse syön päivittäin 400 g porsaankieltä plus vielä 3 kananmunaa päälle.

Olen ollut Kwasniewskin optimal diet'iä (OD) mukailevalla sapuskalla vasta hiukan yli 13 vuotta.
Noin 80% rasvaa, ja sitten prodet ja hilarit kummatkin siellä 50 gramman huitteilla.
Kun löysin sen alun karppiharhailujen jälkeen, tunsin päässeeni kotiin.
Eihän Suomessa tietenkään kukaan voi edes kuvitella elävänsä rasvalla, mutta kuvitelmat nyt ovat mitä ovat.

Lisäksi, tässä ketjussa oli kyse miten voisitte elää tietyllä rahasummalla,
eikä sitä miten tavallisesti syötte. Ketju lähti poliitikkokyselystä, jossa pyydettiin viikon sapuskoita :)
Toisin kuin niissä, tuossa tulee sekä hiilareita että kunnon valkuaista ja vielä kaloreitakin aika lailla riittävästi.
Olen lisäksi oikeasti kokeillut vastaavaa halpisruokailua jonkunkin kerran, mutta vain pari viikkoa
(täällä karppilan viidakossa on kerrottukin niistä), ja on se toiminut.

Toisaalta ja makrot, mukaan lukien "vain" noin 50g eläinperäistä prodea,
ovat sen sijaan ovat olleet yllä mainitun tyylisiä ihan jokapäiväisessä elämässä jo vuosia.
Ja kiitos kysymästä, ihan hyvin olen voinut näin. Jopa laboratoriotulostenkin mukaan.

*** *** ***

Menee ihan eri keskusteluihin miksi minä voin tehdä noin, mutta aika moni elämän sairastuttama kroppa ei tuolla pärjää. Ei ainakaan aluksi. Enkä minäkään alkanut näin, vaan ne ensimmäiset 7 karppivuotta saattoivat olla jopa hyödyksi, antamalla mitokondrioille aikaa uudistua. Siihen menee kuukausia jos tilanne on paha : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-03-20 09:57:47 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Erfis kirjoitti:
Mä jouduin elämään sossurahalla aikanaan kun olin nuori ja sairas enkä tiennyt mikä vaivaa tai mitä työtä voisin/jaksaisin tehdä. Silloin reilu 20 v sitten käteen jäi 300 tai 400 euroa, en oikein muista kunnolla kumpi (se oli markka-aikaa enkä muista summaa markoissa, jotakuinkin 2000 mk mutta saattoi olla lähempänä 400 euroa). Tämä siis asumiskulujen jälkeen. Nuorena halus tietty juhlia ja ostaa joskus jotain kivoja vaatteita jne joten se mistä säästin oli ruoka. Nyt jos joutuisin kunnalle niin käyttäsin kaiken liikenevän ruokaan. Sitä en tiedä miksi jollakulla olisi vain 20 e viikko kun sossurahakin on enemmän ja jos on pidemmän aikaa sellainen tilanne että ehtii pesukoneet ym. hajota niin niitä saa sitten maksusitoumuksella ja nykyään aika hyvin kierrätyspalstoilta ilmaiseksi, kuljetuksesta tietty täytyy maksaa. Mua ahdistaa edes miettiä tätä asiaa kun tiedän että sossurahallakin olisi tiukkaa ja tollanen 20 e viikossa sula mahdottomuus.

Minä elin opiskelija-aikana tuollaisella rahalla ihan hyvin. Toki valkokaulusköyhälistön (tai ehkä paremminkin idealistivanhempien) jälkipolvilaisena olin oppinut käytettyihin vaatteisiin ja niukahkoon elämiseen jo kotona.

Hiukan hankalampaa oli ylläpitää noin 2000 markalla nelihenkistä perhettä (lapset toki pieniä), kun rahat meni pääasiassa lainoihin ja asunnon remonttiin, 80-luvun lopulla. Toisaalta silloin se sentään oli asuntovelkaisen itse valittua niukkuutta, ja siitä kuitenkin selvittiin muutamassa vuodessa. Onneksi anoppi toi ruokakasseja ja meikäläisen sukulaiset vanhoja lastenvaatteita kassikaupalla : )

Ja jooei, ruokamme ei ollut silloin karppia lähelläkään, vaan semmoista puolivegeilevää kotiruokaa,
josta aika moni muukin vanha karppi aikoinaan kertoi selvinneensä, kun otettiin mitä voitiin.
Nämä karppilan myöhempien aikojen teoreettiset haasteet vain sattuivat herkkään kohtaan,
kun varsinkin alkuaikoina väitettiin, ettei karppina voi elää halvalla. Piti tarkistaa.
Ei tämä sen kalliimpaa ole kuin mitä on viralliserheellisten koululais- ja opiskelijatuettu syöminen.

... ja aivan kuten sanoit, nämä ovat haasteet ova kaukana toimeentulotukeen annettujen eurojen alla.
Vaikkapa vuonna 2012 viikon ruokaan jäi niissä laskelmissa 60 €yksinäiselle ja toista sataa euroa kahden taloudelle.
Omaa kokemusta niistä tuista ei ole, vaikka tiukoilla elämisestä onkin.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-03-20 10:27:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Niin kuten sanoin niin silloin nuorena säästin ruuasta eli minäkin elin tuolla summalla, mutta söin aika paljon makaronia eikä terveydentilani ainakaan parantunut. Nyt ei enää onnistuisi, tai siis onnistuuhan mikä vaan jos on pakko mutta sanotaan että omilla valinnoilla pyrkisin maksimoimaan saamani tuet, eli hakisin kunnalta vuokra-asuntoa jne.

Se sitten että tässä saattaa olla aika hullut ajat tulossa, Israelissa ei pääse ruokakauppaan jos ei ole rokotettu. Eli ihan oikeasti alkaa olla tilanne jossa pitää ottaa jotain käteensä, muuten ei saa ostaa eikä myydä. Tässä pitää ottaa huomioon sekin vaihtoehto että loppuna on nälkäkuolema tai eläminen jollain kirkon makaronipaketeilla (niin kauan kuin niissä olosuhteissa on kirkkoa).

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-03-21 01:19:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Erfis kirjoitti:
Hyvä kuulla karppu. Mä syön 600-700 g lihaa päivässä ja pitkään tätä tuskailin ja just verrattuna elsin syömisiin koin että oon jotenkin huono. Voipi olla että me MSIDSiläiset tarvitaan enemmän prodea.
Minä ajattelin tänään justi ihan samaa. Minä syön (ja myös kulutan!) reilusti yli 2000 kaloria vuorokaudessa, vaikka nukun yli 12 tuntia, en harrasta liikuntaa ja kaikki muukin työnteko on aikalailla olematonta. Mutta kaloria ja proteiinia kuluuu todennäköisesti juurikin tulehduksen vastaiseen taisteluun sekä aivojen jatkuvaan jälleenrakennukseen.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-03-21 01:33:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
els kirjoitti:
Lainaa:
Miten kukaan voi elää vain 100 grammalla lihaa, 50 grammalla juustoa plus 1 desilitralla maitoa? Mistä proteiinit???

Olen ollut Kwasniewskin optimal diet'iä (OD) mukailevalla sapuskalla vasta hiukan yli 13 vuotta.
Noin 80% rasvaa, ja sitten prodet ja hilarit kummatkin siellä 50 gramman huitteilla.

Ai tuleeko tuosta sentään 50 grammaa? Vaan on se silti melko niukasti, mutta oma vointi tietysti kertoo, mikä toimii... Tutkimusten mukaan ihminen osaa tunnistaa, milloin on saanut riittävästi proteiinia.

Kyllä se toimii ainakin minulla, koska edellisessä elämässä tuli aina "selittämätön" proteiininhimo, jos kävin kuntosalilla. Teki mieli syödä sellaisia ruokia, joita en halunnut muuten syödä ikinä, kuten nakkeja.

Vanhukset tarvitsevat kuulema 80–100 grammaa proteiinia päivässä. Liittynee varmaan juurikin matala-asteiseen tulehdukseen.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-03-21 08:49:13 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Niinpä. Ja mitä tulee suosituksiin, niin ne on tehty hiilihydraattipitoiselle normaalisapuskalle,
ja sellaisella tuo 70-100g valkuaista senioreille tulee varmasti tarpeeseen, ruoan rikastajana.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-04-13 14:57:54 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-11-18 15:11:06
Viestit: 72
Ot, mutta muistan varmaan ikuisesti miten ihanaa oli vuosien punttimimmeilyn jälkeen kun aikaan törmäsin Elsin kawahtava-ketjuun ja tajusin, että ei minun ole PAKKO pyrkiä maksimoimaan proteiininsaantiani. Pikemminkin päinvastoin. Siihen on syynsä, miksi inuiitit arvostaa niitä rasvaisempia ruhon osia ja muktuk on suurinta herkkua -ja saamelaisilla luuydin, tuo saamelaisten mainosesto. Yksikään lähes pelkällä lihalla elävä alkuperäiskansa ei ahmi pelkkää lihaslihaa...

Minä liikun melko paljon. Punttitreeniä en tee enää koskaan, mutta silti tuntuu että ratkon naisten paidoista saumat hartioista. Olenkin siirtynyt miesten paitoihin. Lihasmassani siis on pysynyt todella runsaana suhteellisen vähäisellä proteiinilla. Toki minä syön hyvin paljon riistaa, eli saamani proteiini on huippulaadukasta, jolloin vähempikin riittää.

Itse pärjäisin viikon näillä, mitä tuosta tulee 22 e. Lähden siitä, että kahvia ja mausteita saa olla kaapissa. Lasken makrot justiinsa, hetkinen.

4,30 l kerma
1,79 muna 15 kpl (xtra)
0,8 snt perunajauho 500 g
5,07 sika-nauta kg
0,9 porkkana 1 kg
1,5 e peruna 2 kg
0,5 snt sipuli (200 g)
1,39 punakaali kg
1,9 appelsiini kg
2,69 voi 500 g

Edit:
Makrot:
1903 kcal
151 g rasvaa
53 prot
77,4 hh

En laskenut perunajauhoja makroihin, koska niitä ei tietenkään kulu koko paketillista vaan muutamia ruokalusikallisia. Käytän sitä munapannariin. Hiukan alakanttiin kalorit minun makuuni, mutta kyllä tuolla viikon pärjäisi. Aamulla olisi kahvia ja hiukan voita, lounaaksi munapannaria ja porkkanaa, päivälliseksi sikanautaa, pannulla paistettuja perunoita (imevät kiitettävästi rasvaa) kera punakaali-sipulihöystön ja jälkiruoaksi appelsiini. Vaihtoehtoisesti voisin syödä lounaalla munakokkelia ja säästää kerman jälkiruoalle.

Puolet sika-naudasta voisi myös korvata sinisellä lenkillä ja syödä parina päivänä uunimakkaraa ja lohkoperunoita. Keittoa voisi tehdä samoista aineista jos tahtoisi vaihtelua, itse en kyllä tykkää syödä keittoa. Lihaliemi on sitten toinen juttu.

Sinänsä tällaisissa testeissä ei ole mitään järkeä, että tavallaan tyhjältä pöydältä pitäisi kasata ruokaa viikoksi 20 eurolla, koska ihmisillä nyt yleensä on aika kaapeissaan jotain valmiiksi.

_________________
Everything you have ever been told is wrong.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)