https://www.kantar.fi/uutiskirje/2012/karppaajan-elamaaLainaa:
Karpin elämää
Share
TNS Atlaksen mukaan karppausta eli vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattaa reilu 400 000 henkilöä eli noin 10 % 15-69 vuotta täyttäneestä väestöstä. Kysymyksessä on merkittävän kokoinen kohderyhmä ja tämän ovat huomanneet myös monet ruokavalmistajat ja ravintolaketjut. Kauppojen valikoimat ovat laajentuneet uusilla, vähähiilihydraattisilla tuotteilla leivistä valmisruokiin. Ovatpa nopeimmat ravintolaketjut kehittäneet karppaajille jo oman hampurilaisenkin. Tietoa karppauksesta on ainakin hyvin saatavilla, siitä pitävät huolen alalle syntyneet lukuisat keittokirjat. Karpin ABC on kulunut monen hiilihydraatteja välttelevän käsissä ja internetin keskustelupalstoilla karppaajat neuvovat toisiaan. Millaisia suomalaiset karppaajat ovat ja elävätkö he saamiensa oppien mukaan?
Karppaaminen on hieman yleisempää naisten keskuudessa. Eniten hiilihydraatteja karttavat yli 50-vuotiaat naiset, joita karppaajista on noin neljännes. Tyyppillisin karppaaja löytyy kahdestaan asuvasta pariskunnasta, lapsiperheissä karppaus on harvinaisempaa.
Karppaaja laihduttaa, liikkuu ja syö aiempaa terveellisemmin
Karppaajista puolet pitää ruokavaliotaan terveellisenä ja valtaosa kertoo nyt myös syövänsä aiempaa terveellisemmin. Syyt ruokavalion noudattamiselle ovat mitä ilmeisimmin terveydelliset, karppaajien terveysvaivoissa kun korostuvat verenpaine, korkea kolesteroli ja osalla huomattava ylipaino. Yli puolet karppaajista kertookin laihduttavansa enemmän tai vähemmän koko ajan. Terveydellisten syiden lisäksi karppausta vauhdittavat mitä ilmeisimmin myös ulkonäköpaineeet. Karppaajalla on halu pysyä nuorekkaan näköisenä ja näyttäytyä vetovoimaisena myös vastakkaisen sukupuolen silmissä.
Syömistensä suhteen karppaaja on erityisen tarkka. Keskivertoväestöä aktiivisemmin hän tutkii ruokien ravintosisällöt ja laskee kalorien määrät. Ruokavalinnoissaan karppaaja suosii luomua, myös reilun kaupan tuotteet ovat karppaajan mieleen. Kuntoaan karppi hoitaa liikkumalla. Suosikkilajeja ovat mm. uinti, vesijumppa, pyöräily, voimistelu, ratsastus, salitreenaus ja sauvakävely.
Karppaajan eväissä maistuu voi ja kerma
"Karpin ABC:n" ohjeiden mukaisesti tuntuu suomalainen karppaaja myös elävän. Ruokavaliossaan hän välttelee mm. margariinia, pastaa, riisiä, perunaa, vaaleaa leipää ja valmispizzoja. Maitoa karppaaja juo siinä missä muutkin, mutta käyttää koko väestöä useammin voita, kermaa, rahkaa, jugurttia, terveysvaikutteisia tehojuomia ja viiliä.
Hiilihydraatit karppaaja saa suosimistaan kasvisruuista, tummasta leivästä ja vaikkapa marja- ja vihannespakasteista. Proteiinin lähteinä toimivat naudanliha ja broileri, näitä karppaajat sisällyttävät ruokavalioonsa muita useammin.
Juomapuolella karppaaja osoittautuu koko väestöä ahkerammaksi kahvin, kivennäisvesien, vissyjen ja lähdevesien juojaksi. Tuoremehuja, mehujuomia ja virvoitusjuomia karppaaja juo muita harvemmin, erityisesti sokerilla makeutettuja virvoitusjuomabrändejä karppaajat tuntuvat karsineen juomisistaan.
Karppaaja on ruokabrändien mielipidevaikuttaja
Päivittäisostopäätöksiin karppaajat saavat eniten tukea myymälämainonnasta, kotiin tulevista kanta-asiakasposteista, tarjousesitteistä ja tuttavien suosituksista. Karppaajan kohdalla tietolähteissä korostuvat myös tuoteselosteet ja televisio-ohjelmat. Karppaajat itse ovat mitä suurimmassa määrin ruokabrändien mielipidevaikuttajia. He keskustelevat ruokabrändeistä usein, monien kanssa ja jakavat mielellään suosituksiaan. Näitä keskusteluja karppaajat käyvät usein yhteisöllisissä medioissa, keskustelupalstojen aktiivisia osallistujia kun ovat.
Osaa karppi nautiskellakin - ainakin välillä
Monelle karppaajalle vähähiilihydraattinen ruokavalio on varmasti merkinnyt muutosta terveellisempiin ruokatottumuksiin. Välillä on kuitenkin lupa nautiskella ja niin moni karppi tekeekin. Hyvä ruoka, lasillinen viiniä tai pala suklaata maistuu karpillekin. Suomalainen karppaaja nauttii ruuanlaitosta, seuraa ruokatrendejä ja kestitsee mielellään myös vieraitaan.
Lähde: TNS Atlas loka-joulukuun 2011 aineisto.
Lisätietoja: Sinikka Laine
Suomalaisten lifestyle
TNS Atlas syväluotaa suomalaisten elämäntyylejä kansainvälisen TGI-tutkimuksen mukaisilla väittämillä. Lifestyle-osio valottaa mm. minäkuvaa, persoonallisuutta, kiinnostuksen kohteita, suhtautumista ruokaan, terveyteen, matkailuun, yhteiskunnallisiin asioihin ja ostokäyttäytymiseen.