Tutkimuksia

KarppausWiki

Tällä sivulla on tarkoitus listata alakarppaamiseen liittyviä tai muita hyödyllisiä, etupäässä ravitsemusta koskevia tutkimuksia, jotta ne ovat helposti löydettävissä yhdestä paikasta. Linkin lisäksi olisi hyvä kirjoittaa lauseella tai parilla mistä tutkimuksessa oli kyse.

Huom!
Alla olevaa listausta ei päivitetä säännöllisesti. Lisää tutkimuksia ja niitä koskevaa keskustelua löytyy karppaus.info-foorumin Karppilinkit-osiosta.

[muokkaa] Rasvan nauttimisen vaikutus veren kolesteroliin

Tutkimus: Effects of dietary fatty acids and carbohydrates on the ratio of serum total to HDL cholesterol and on serum lipids and apolipoproteins: a meta-analysis of 60 controlled trials

Kuvaus: 60 tutkimuksen tuloksia analysoimalla tehty metatutkimus osoittaa, ettei hiilihydraattien vaihtaminen rasvoihin huononna kolesteroliarvoja. Päinvastoin, rasvojen nauttiminen hiilihydraattien tilalla parantaa kolesteroliarvoja ja sitä kautta todennäköisesti pienentää SVT-riskiä.
Linkki: http://www.ajcn.org/cgi/content/full/77/5/1146

Tutkimus: Changes in Dietary Fat Intake Alter Plasma Levels of Oxidized Low-Density Lipoprotein and Lipoprotein

Kuvaus: Vähärasvainen ruokavalio huonontaa veren kolesteroliarvoja. Tutkimuksessa mainittu kolesterolia kantava apolipoproteiini a on merkittävä sydäntautiriskin ennustaja myös uusimpien tutkimusten mukaan. Hapettuneen LDL:n pitoisuus lisääntyi tutkimuksessa merkittävästi ja HDL-pitoisuus pieneni jonkin verran.
Linkki: http://atvb.ahajournals.org/cgi/content/abstract/24/3/498

[muokkaa] Vähähiilihydraattinen vastaan vähärasvainen ruokavalio

Tutkimus: Low carbohydrate diets improve atherogenic dyslipidemia even in the absence of weight loss

Kuvaus: 178 lievästi ylipainoista miestä jaettiin noudattamaan neljää erilaista ruokavaliota useiden viikkojen ajan. Runsasrasvainen ja eniten tyydyttynyttä rasvaa sisältävä ruokavalio paransi kolesteroliarvoja eniten, painonpudotuksesta riippumatta. Kolesteroliarvojen muutoksen näyttävät kuvaajat ja makroravinnejakaumataulukko löytyvät analyysi-linkin takaa.
Linkki: American Journal of Clinical Nutrition 2006 May;83(5):1025-31
Analyysi: Nutrition & Metabolism 2006, 3:24

Tutkimus: A Low-Carbohydrate, Ketogenic Diet versus a Low-Fat Diet To Treat Obesity and Hyperlipidemia: A Randomized, Controlled Trial

Kuvaus: 120 ylipainoisen henkilön laihduttamista seurattiin 24 viikon ajan. Vähähiilihydraattisella ruokavaliolla olleet noudattivat sitä tunnollisemmin, laihtuivat enemmän ja heidän veren rasva-arvonsa paranivat enemmän kuin vähärasvaisella ruokavaliolla olleiden.
Linkki: Annals of Internal Medicine 2004; 140: 769

Tutkimus: The Effects of Low-Carbohydrate versus Conventional Weight Loss Diets in Severely Obese Adults: One-Year Follow-up of a Randomized Trial

Kuvaus: 132 ylipainoisen (suurimmalla osalla diabetes tai metabolinen oireyhtymä) laihduttamista seurattiin vuoden ajan. Vähähiilihydraattisella ruokavaliolla olleet laihtuivat aavistuksen enemmän, mutta ero ei ollut tilastollisesti merkittävä. Heidän kolesteroli-, triglyseridi- ja hemoglobiiniarvonsa kuitenkin paranivat enemmän verrattuna vähärasvaisella ruokavaliolla olleisiin.
Linkki: Annals of Internal Medicine 2004; 140: 778
Henkilökohtaiset työkalut