karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2019-09-21 18:30:04

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2019-03-13 16:59:33 
Poissa
sintti
sintti

Tervehdys,

Olen uusi käyttäjä, mutta luuraaja jo vuosien takaa. Tässä pidempi ja henkilökohtainen pohjustukseni, jos kiinnostaa:
Paljastus: show
Karppauksen aloitin joskus pahimpien mediasotien aikaan 2010-luvun alkupuolella. Olen 1-tyypin diabeetikko ja elämä notkahti vihdoin oikeaan suuntaan tuolloin, kun jatkuva taistelu omien sokereiden hallitsemattomuuden ja lääkäreiden kyykytyksen kanssa alkoi väistyä. Voisi sitä kai olla tyytyväinen tähänkin kehitykseen, mutta katkeruus lääkärikunnan täydellisestä hyödyttömyydessä sairauteni hoidossa elämän mittaan on jättänyt jälkensä, ja jäytää kyllä yhä. Nämä diabeteksen hoidon luvatussa maassa Kuopiossa: yläasteikäisenä diabeteslääkäri huusi sitä, kuinka kohta sokeudun ja jalat amputoidaan, jos en "laita" sokereitani ruotuun, itse en osannut kuin itkeä tuolissani hillittömästi. Pari vuotta eteenpäin siirryttyäni aikuisten polille ja löydettyäni karppauksen, astelen lääkäriin erinomaisesti parantunein sokeri- ja rasva-arvoin. (Eri) lääkäri aloittaa kehumalla taivaisiin, kunnes mainitsen hiilareiden vähentyneen. Hups, paha virhe. Kaiken kokemani jälkeen en vieläkään voi melkein uskoa sitä tultasyöksevää raivoa millä tämä huomattavan ylipainoinen lääkäri otti itseensä, aloittaen sanoin "No et kai ole sitä Heikkilää kuunnellut!". Siitä lähtien olen jättänyt lääkäreiden kanssa asioinnit minimiin. Tulee tunne, ettei useimmilla ole haluakaan yrittää ymmärtää. Vastaanottojen seinillä komistelevat yhä leipä- ja hedelmäpainoitteiset hoito-ohjeet. Itse olen varma, että olisin jo tuota pikaa toinen jalka leikkuupöydällä, jos en olisi aloittanut hiilareiden välttelyä.

Mutta itse asiaan. Ajan myötä olen opiskellut taudista yhtä sun toista ja löytänyt mm. amerikkalaislääkäri Richard Bernsteinin, joka on 1-tyypin diabeetikko, ja vhh-ruokavalion puolustaja. Viimeisimpänä herätteli uutiset 1-tyypin diabeetikoiden itse kehitellyistä keinohaimoista, ja itsellekin tutusta teknologian mahdollisuuksien pihistelystä ja manipuloinnista. :folio: Toinen puoli minusta haluaisi ryhtyä diabetes- ja autoimmuunilääkäriksi. Toinen puoli epäröi, onko siinä tässä maassa mitään järkeä. Jos siitä 7 vuoden matkasta selviäisi, toinen puoli sitten olisikin se, milloin lähtee lääkäriluvat alta. Ajattelen, että oma sairauteni voisi tuoda sitä kaivattua kredibiliteettiä tälle saralle, mutta menisikö niinkään.

Onko kukaan täällä itse opiskellut tai tuntenut jotakuta, joka olisi karppaukseen myönteisesti suhtautuvana opiskellut lääkiksessä, ja miten meni? Lähinnä pelkään sitä, kuinka syvässä ja keskiössä virallisterveelliset ruokavalioasiat ovat. Entä muut, ajatuksia asiasta? Itse olen jumiutunut kehään, joten kaikki näkökulmat ovat tervetulleita!

ViestiLähetetty: 2019-03-14 08:54:26 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Täällä on silloin tällöin ilmoittautunut jokunen lääkäriksi opiskeleva karppi, mutta en ole nähnyt sitten myöhemmän ajan päivityksiä. Toivottavasti joku heistä huomaa viestisi ja kertoo, miten on mennyt ja miten käytännön työelämä heitä on kohdellut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2019-03-14 08:58:11 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Hieno kamppailu sulla. Vaikeuksien kautta voittoon!

ViestiLähetetty: 2019-03-14 09:53:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei se helppoa tule olemaan, mutta jos on kutsumusta niin ilman muuta! Ravintopuoltahan on lääkiksessä kai jopa aika vähän, ja tenttipaperiin kirjotetaan se mitä pitää ja mennään eteenpäin. Mä oon muuten joutunut kirjottamaan useampaankin tenttipaperiin asioita joita en usko todeksi tai joita pidän suorastaan haitallisina (ei liity ravitsemukseen eikä lääkikseen) ja selvinnyt hengissä. Päämäärä mielessä vaan eteenpäin ja matala profiili opiskeluaikana. Proffan hampaisiin joutuminen voi olla vakava juttu, nimmarilla kertaalleen graduryhmästä potkittu (yhden ainoan varomattoman kommentin takia). Pysyttelet tutkan alapuolella vaan ja otat koko homman vähän niinku pelinä :)

ViestiLähetetty: 2019-03-14 13:29:16 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Minä uskon aika vahvasti että se iso laiva on vähitellen kääntymässä, täällä Ruotsissahan LCHF on tutkittu ja hyväksytty yhdeksi vaihtoehtoiseksi ruokavalioksi ylipainon ja diabeteksen hoitoon, Virta Health tekee tutkimusta ja brittien VHH ruokavalio- ohjelmassa taitaa olla jo 400 000 osanottajaa ja hyvät tulokset eli siinä vaiheessa kun valmistut opintojen jälkeen niin on ihme jos ei jo Suomessakin ole tapahtunut muutosta. Muuten jossain vaihessa koko viralliserheellinen menettää kasvonsa kun ihmiset voivat itse todeta ettei se VT ruokavalio toimi. Ei ihmiset ole kuitenkaan mikään lammaslauma jota joku maalaislääkäri vetää (nenästä).
Mutta kuten Erfis sanoi, kannattaa opiskeluaikana harkita tarkkaan mitä ilmaisee. Mutta ei ehkä ole pakko kuitenkaan mennä mukaan sinne Huuhaan tappoaktivisteihin!

ViestiLähetetty: 2019-03-15 07:01:12 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos hyvistä kommenteista!

mlv kirjoitti:
Minä uskon aika vahvasti että se iso laiva on vähitellen kääntymässä, täällä Ruotsissahan LCHF on tutkittu ja hyväksytty yhdeksi vaihtoehtoiseksi ruokavalioksi ylipainon ja diabeteksen hoitoon, Virta Health tekee tutkimusta ja brittien VHH ruokavalio- ohjelmassa taitaa olla jo 400 000 osanottajaa ja hyvät tulokset eli siinä vaiheessa kun valmistut opintojen jälkeen niin on ihme jos ei jo Suomessakin ole tapahtunut muutosta. Muuten jossain vaihessa koko viralliserheellinen menettää kasvonsa kun ihmiset voivat itse todeta ettei se VT ruokavalio toimi. Ei ihmiset ole kuitenkaan mikään lammaslauma jota joku maalaislääkäri vetää (nenästä).
Mutta kuten Erfis sanoi, kannattaa opiskeluaikana harkita tarkkaan mitä ilmaisee. Mutta ei ehkä ole pakko kuitenkaan mennä mukaan sinne Huuhaan tappoaktivisteihin!

Uumoilen samaa ja on kyllä ihme jos ei pian ala tapahtua muutosta täälläkin, kun puolestapuhujia löytyy jo kansainvälisesti merkittävällä tasolla. Luulen, että täällä jarruttava voima on se, miten kunnia-asiaksi ns. itämeren ruokavalio on täällä otettu jo vuosikymmeniksi, ja suomalainen ylpeys ei hevillä myönnä olleensa väärässä, ja sitä vaikeammaksi se menee mitä pidempään jankkaa vastaan. Maailmanlaajuisessa kaavassa taas kehitystä hidastelee (liikaa foliohattuilematta, ihan talousmekanismienkin puitteissa) lääketeollisuuden intressit. Mutta maailma on muutoksessa, monellakin tapaa.

Erfis kirjoitti:
Ei se helppoa tule olemaan, mutta jos on kutsumusta niin ilman muuta! Ravintopuoltahan on lääkiksessä kai jopa aika vähän, ja tenttipaperiin kirjotetaan se mitä pitää ja mennään eteenpäin. Mä oon muuten joutunut kirjottamaan useampaankin tenttipaperiin asioita joita en usko todeksi tai joita pidän suorastaan haitallisina (ei liity ravitsemukseen eikä lääkikseen) ja selvinnyt hengissä. Päämäärä mielessä vaan eteenpäin ja matala profiili opiskeluaikana. Proffan hampaisiin joutuminen voi olla vakava juttu, nimmarilla kertaalleen graduryhmästä potkittu (yhden ainoan varomattoman kommentin takia). Pysyttelet tutkan alapuolella vaan ja otat koko homman vähän niinku pelinä :)

Näin muistelen joskus kuulleeni, ettei ainakaan perusvaiheessa paljoa ruokavalioasioita pohdita, erikoistumisvaiheessa voi olla toisin. Tutulta kuulostaa kyllä tuokin, että rustaa paperiin "sitä, mitä ne haluaa kuulla". #-o Viime vuosina sitä on selkäranka suoristunut sen verran oman elämäntavan suhteen, että tekee melkein kipeää pitää suunsa kiinni erheellisten väitteiden edessä. Mutta se varmaan olisikin se viileähermoisuuden kasvattamisen paikka, niin pärjää sitten urallakin vaikka minkä edessä. :lol:

Greda Carpo kirjoitti:
Hieno kamppailu sulla. Vaikeuksien kautta voittoon!

Kiitos! Aikoinaan ajattelin, ettei ikinä minusta lääkäriä, mutta tällainen kokemus muuttaa paljon maailmankatsomusta.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00