karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2022-07-05 14:56:16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 98 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Itsetehty jogurtti
ViestiLähetetty: 2005-06-07 14:43:26 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ollaan tehty pari kertaa ihanaa jugurttia itse seuraavasti:

1 litra luomumaitoa
2 dl kuohukermaa (vähempikin riittää kyllä)
1 rkl bulgarianjugurttia juureksi

Maito ja kerma lämmitetään kattilassa 70-80 asteiseksi, annetaan jäähtyä noin 45 asteeseen. Seokseen lisätään juuri eli 1 rkl bulgarianjugurttia. Kattilan kansi laitetaan kiinni, ja kattila eristetään käärimällä esim. toppatakki ympärille (tarkoitus pitää lämpötila tasaisena mahdollisimman pitkään, jotta hapattamisen bakteerit lisääntyvät). Annetaan olla lämpimässä 6-12 tuntia. Tämän jälkeen jääkaappiin, säilyy muutaman päivän.

Kermasta osa nousee pinnalle ja nesteitä erkanee jugurttimassasta, mutta tämä on normaalia. Ne voi ennen käyttöä joko sekoittaa mukaan tai kaataa pois.

Jos jogurtista haluaa nopeammin valmista ja happamampaa, voi juurta laittaa ennemmän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-18 23:04:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itsetehty viili valmistetaan jonkin lehden ohjeen mukaan näin:
lusikallinen viiliä ja jonkin verran maitoa (tarkoja määriä en muista) sekoitetaan ja jätetään vuorokaudeksi huoneenlämpöön. En ole itse vielä kokeillut, tuleeko oikean viilin makuista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-18 23:13:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Pai kirjoitti:
Itsetehty viili valmistetaan jonkin lehden ohjeen mukaan näin:
lusikallinen viiliä ja jonkin verran maitoa (tarkoja määriä en muista) sekoitetaan ja jätetään vuorokaudeksi huoneenlämpöön. En ole itse vielä kokeillut, tuleeko oikean viilin makuista.

Viiliä meillä tehtiin lapsena harva se päivä! Omillekin lapsille sitä on joskus tehty, mutta kuinka se sitten onkin niin paljon helpompaa ostaa viilipurkki kaupasta.

Eli viili tehdään hyvin yksinkertaisesti ja se onnistuu takuuvarmasti.

Syö viilisi, jätä pohjalle lusikallinen juureksi; lisää maitoa purkkiin ja sekoita. Jos haluat pinnalle kermakuorrutteen, niin lorauta joukkoon kermaa. Viili jätetään huoneenlämpöön noin vuorokaudeksi kansi päällä hieman avoimena. Sitten jääkaappiin jäähtymään ja syödään (ja jätetään lusikallinen, josta taas uusi viili...)

Kiitos jugurttiohjeesta, sitä meilläkään ei olla tehty...vielä!

Karppailukokeiluja vuodesta 2004...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-18 23:17:45 
Poissa
hörhökarppi
hörhökarppi

Kumpaakin tehty edellisessä elämässä! Ja hyvää on tullut. Minne lie vuosien varrella unohtuneet... niin, ja tietty "vähärasvaisina vuosina" ei tietty kermaa saanut käyttää ylenmäärin... #-o

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-19 06:59:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

minä teen viikoittain jogurttia, eipä tarvitse ravata ympäri kaupunkia partasangon perässä :lol: Kun kermaiseen makuun on tottunut ovat muut jogurtit ihan lirua. Huomasin muuten eilen, että Rainbow´n maustamattomaan jogurttiin on tungettu maissitärkkelystä. Jipii. :evil:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-19 07:54:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Alakarppien reseptimaailmasta:

Smetana

Tee itse oma smetanasi, säästät selvää rahaa ja jos vielä teet luomukermasta saat ikiomaa luomusmetanaa!

2 dl kuohukermaa

1/2 prk smetanaa

Sekoita smetana kerman joukkoon ja anna hapantua noin 1 vuorokausi tai kunnes smetana on paksua huoneen lämmössä. Säilyy jääkaapissa 1-2 vkoa. Säästä smetanasta juuri uutta smetana-annosta varten!

Sivun alkuun

Rahka

Kaada uunivuokaan litra maitoa ja anna sen piimiä lämpimässä paikassa 2 päivää. Leikkaa näin syntynyt piimä vuoassa pohjaa myöten ristiviilloille ja nosta vuoka uuniin 100 asteen lämpöön muutamaksi tunniksi, jolloin hera irtoaa ja syntyy rahkaa. Jäähdytä vuoka ja valuta hera pois. Taas kun teet luomumaidosta niin saat luomurahkaa :-)

Sivun alkuun

Jogurtti

1 l maitoa

1 dl maustamatonta jogurttia

(2 rkl maitojauhetta)

Pastöroidun maidon rakenne puretaan siten, että se ensin kuumennetaan yli 70 asteiseksi eli kuumaksi (pinta alkaa juuri ja juuri elää, mutta ei kiehahda) Maito jäähdytetään kädenlämpöiseksi (37 C), jolloin lisätään juureksi valmista jogurttia, esim. puoli purkkia Bulgarian jogurttia (itse olen käyttänyt maustamatonta luomujogurttia). Sekoita juuri ja haalea maito kannuun ja jätä se huoneen lämpöön hapantumaan yön yli tai vuorokaudeksi kunnes se on sakeutunut. Jos haluat jogurtista oikein paksua lisää maitojauhe maitoon yhdessä jogurtin kanssa ennen hapatusta. Sulje valmiin jogurttikannun kansi ja pane jääkaappiin jäähtymään. Säilyy noin 5 vuorokautta. Huomaa että pitkään säilytetty jogurtin siemen ei enää sakeuta, vaan tarvitset aika ajoin uuden siemenen!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-19 11:11:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

waude. näitä voiskikin ruveta tekemään. se partajogu on täälläkin turhan harvassa.

Noita voisi näppärästi valmistaa vaikka siten, että ostaa ensin 3 purkkia partajogua, ja etiketoi ne uudelleen "joguksi" "viiliksi" ja "smetanaksi". Ni ois näppärät kannelliset säilytysastiat. (täytyykin mennä ostamaan 2 purkkia partajogua)

Mutta tuleekohan rahka edes yhtään kaupan purkkia halvemmaksi, jos siitä irtoaa herat? veikkaisin että valmista tuotetta saa maitolitrasta aika vähän?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-19 11:33:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nam, kuulostaa hyvältä. Ja lämmittäisi kukkaroakin, nimittäin partaäijäjogurtti on aika arvokasta (varsinkin tällä kulutuksella mitä sitä meillä menisi...). Maito-ostoksille siis ja kokeilemaan, kiitos vihjeestä :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-19 17:06:14 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Olisikohan mikrosta apua - jugurtti yöksi mikroon ja ovi kiinni? Se on tosi hyvä ainakin pullataikinan kohotukseen - miksei siis jugurtinteossa tasaisen lämpötilan antajana. Ei tietenkään laiteta päälle ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-19 19:10:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olen tehnyt kotona rahkaa "miljoona" vuotta sitten. Asuin Ruotsissa, missä rahkaa ei tunnettu. Rahkasta tuli kyllä kelvollista, vähän kokkareista, mutta happaman, uunissa hautuvan maidon haju oli kuvottava, ja sieltä se levisi koko huusholliin ja kerrostalon rappukäytävään. Joten rahkan valmistus jäi mun osaltani siihen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-21 19:21:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä tein eilen anopin "ohjauksessa" jugurttia näin: 1l kulutusmaitoa, lämmitettiin 40 asteiseksi, sekaan 1 prk bulgarian jugurttia ja 1dl maitojauhetta. Yöksi viltin alle pöydälle ja aamulla jääkaappiin, hyvää oli. Seuraavalla kerralla teen sen luomumaidosta ja laitan kyllä kermaa lisäksi :roll: Siis kun teen sitä ilman anoppia :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-24 12:05:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tulisiko tuosta paksumpaa jos laittaisi maitojauhetta? Tein eilisiltana ja nostin tänään jääkaappiin, äsken kävin vähän maistelemassa ja aika juoksevaa se on. Juurena käytin pari rkl partajugua. Mutta eipä tuo ole niin vaarallista, sillä hyväähän se oli kuin mikä! Juuri sopivan hapanta ja kermaisaa. Mustikoita tai lakkoja vaan sekaan ja nam.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-24 14:59:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Paksuntamiseen auttaa hieman maitojauhe, mutta ylimääräisiä hiilareita välttävä laittaa jogurtin valumaan. Siis suodatinkangasa siivilään ja jogurtti siihen valumaan tunniksi tai pariksi. Lusikoidaan siivilästä astiaan ja jääkaappiin jähmettymään

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-24 15:49:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niinpä tietysti, hyvä minä :roll: Kiitos tästäkin, laitanpa valumaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-24 15:53:28 
Poissa
hörhökarppi
hörhökarppi

Tuolla itsetehdyllähän voisi vähän "jatkaa" partajugua, kun se on melko arvokasta :-k

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-02 09:06:57 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Onko kukaan kokeillut turkkilaisen jugun käyttämistä kotitekoisen jugun "siemenenä"? Millainen oli tulos?

Tein ellin00ran laittamalla ohjeella smetanaa ja se ainakin onnistui hyvin. Smetanaa ei kannata hapattaa huoneenlämmössä ihan kovaksi, sillä se näköjään kovettuu hieman jääkaapissa. Laitoin suoraan puoli litraa kermaa ja vastaavassa suhteessa smetanaa. Tuli tosi hyvää ja smetanan kulutus kasvoi heti melkoisesti. Nyt uusi satsi muhimaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-03 18:54:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä käytin ensimmäisen kerran tehdessäni siemenenä partajogua ja hyvin onnistui. Nyt en ole hetkeen enää ostanut kaupan jogurtteja kun on omat siemenet aina odottamassa :D Nytkin pitäisi mennä tekemään uusi satsi...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-10 18:43:08 
Poissa
sintti
sintti

Onko joku kokeillut tuota rahkan tekoa? Kiinnostaisi kovasti kokeilla, etenkin kun mieheltä vanhenee maitoa harva se viikko. Arveluttaa vaan, että haiseekohan tuo kovastikin...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-10 19:48:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mitenköhän saisi tehtyä niin paksua jogurttia kuin turkkilainen on? :-k Ja samanmakuistakin, tietty.

Oon pari kertaa tehnyt meidän 10 kk ikäiselle tytölle itse viiliä, mutta ihan kuin kakka ois ollut sen jälkeen löysempää. Joo sori kakkajutut. Eikö maito mene pilalle jos se on huoneenlämmössä noin kauan? Kaupan viilistä ei ole tullut mitään oireita.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-10 21:08:36 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

En ole itse vielä kokeillut, mutta olen kuullut vinkin että useimmissa keittiöissä jääkaapin yläpuolelta löytyvä yläkaappi on sopivan lämpöinen jogurtin hapattamiseen.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 98 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00