karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 06:58:21

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 96 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-22 15:55:49 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Mistä sulle saippuaa on valurautapannuun mennyt? :shock: Munakkaalle kuuluis periaatteessa olla oma pannu millei muuta paistella, mutta harvalla on.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-22 17:31:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-11-24 01:38:52
Viestit: 1595
NE MUUT!

Sitä kun hellii ja hoitaa muutamaa valrautapannuansa ja sitten NE MUUT, paista polttaa liottaa...
Stressistä pääsi kun hävitti pannut.

_________________
Just eat a goddamn steak


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-22 20:02:41 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Mulla oli, silloin kun vielä oli se toinen, sellainen käytäntö, että jos tartti kokata paistinpannulla, niin huushollissa oli tasan yks millä hän sai kokata. Mulla on semmoinen ikivanha silkinsileäksi kulunut valurautapannu.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-23 08:18:58 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Paikkakunta: Pakastin
Minä paistelen yli 50-vuotiaalla valurautapannulla, lähinnä lihaa, hyvin toimii. Se on perintöpannu, ollut ennen minua ainakin kahdella perheellä. Myös munat ja munakkaat paistuvat valurautapannussa. Harvemmin tarttuvat, mutta niissä tapauksissa keittelen vettä ja hankaan sitten irti.

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-23 08:22:06 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Valurautapannu tykkääkin hankauksesta. Semmoinen teräksinen patapesin (ei teräsvilla) on hyvä hankaamiseen ilman pesuaineita. :wink: Tämän https://www.google.fi/search?q=patapesi ... VWn7BstSWM: tyyppinen.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-24 09:43:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-12-10 00:36:50
Viestit: 92340
Kaikilla ei pysy päässä yksinkertaiset pannunkäyttöohjeet, vaikka kuinka jankuttaisi. Tai vielä huonommin, kun jankuttaa. Minua harmittaa, kun muinoiset hyvät valurautapannut jossain vaiheessa häävisivät, enkä saanut yhtäkään perinnöksi. Nyt kesyttelen hiiliteräspannua; rasvapoltto ei ole onnistunut, mutta olen sitkeä! Uunissa hauduttaminen on helppoa, eikä käryäkään tule samalla tavalla kuin pannusta. Teräskattilakin kansineen on hyvä.

Voi on edelleenkin halpaa ja Lidlin kuohukerma, karrageeniton, vasta edullista onkin muihin tarjokkaisiin verrattuna. Taitaa olla noin 70 senttiä kahden desin pakkaus.

Minä olen ollut uskossa, että lihaa keitettäsessä pintaan nouseva kuoha on valkuaisainetta ja satunnaisia epäpuhtauksia - jälkimmäiset saavat tietysti jokaisen hygieniahysteerikon peljästymään. Itse ajattelen, että siellä se pöpö kiehuessaan muuttuu harmittomaksi. Mutta onhan se kirkas liemi joissain asioissa esteettinen ilo. Ja kuka mistäkin tykkää.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-24 22:27:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
Tuosta pannunrasvaamisesta, niin siinä tulisi käyttää mahdollisimman korkeaa lämpöä kestävää rasvaa (eli jotain sianihraa).

Tuosta vaahdosta taas, niin esimerkiksi jokin kirpeä komponentti voi keittämällä irrota toisesta, jolloin jäljellejäävä vaahto on kirpeää, mitä se ei olisi keittämättömänä. Toiset maistavat kitkeriä makuja mitä toiset taas eivät - minkä vuoksi toiset ihmiset eivät pidä rehuista lainkaan kitkerinä. Olihan Yrjö W:kin sitä mieltä, että jenkkien presidentinä ei Yrjön tarvitse syödä rehuja jos ei halua.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2017-12-27 10:47:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Mohmelo kirjoitti:
Tuosta vaahdosta taas, niin esimerkiksi jokin kirpeä komponentti voi keittämällä irrota toisesta, jolloin jäljellejäävä vaahto on kirpeää, mitä se ei olisi keittämättömänä. Toiset maistavat kitkeriä makuja mitä toiset taas eivät - minkä vuoksi toiset ihmiset eivät pidä rehuista lainkaan kitkerinä. Olihan Yrjö W:kin sitä mieltä, että jenkkien presidentinä ei Yrjön tarvitse syödä rehuja jos ei halua.


Voisi muuten hyvin olla nimenomaan kitkeryysjuttu, lempimakuni taitaa nimittäin olla suolaisen ohella kitkerä:
Kaakaonibsit, kahvi, sipulien ja kaalienkin makuvivahteita olen kuullut kitkeriksi kutsuttavan, chili lasketaan kai myös poltteen ohella kitkeräksi jne. Kitkerä on minun suuhuni hyvä maku.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2018-01-03 14:31:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Kysäisin kaverilta, joka on ammattikokki (noin 30 vuotta toimessa) luuliemistä ja vaahdosta:
Hänen mielestään vaahto ei vaikuta makuun lainkaan, vaan on nimenomaan estetiikkakysymys.

Mutta toisaalta heitti vinkin, jolla vaahto vältetään niin, että ei tarvitse sitten kuoriskella, näin siis tekee itse:
Paahda ensin luut uunissa ja laita ne sitten KIEHUVAAN, ei siis kylmään, veteen.

Aion kokeilla tuota ihan mielenkiinnosta, laiskuuttani en ole koskaan niitä luita paahtanut ja heittänyt suoraan pakkasesta kattilaan kylmään veteen, se paahtaminen vaikuttaa kuitenkin myös makuun.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2018-01-03 14:50:30 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Paahtaminen vaikuttaa makuun ja ulkonäköön. Ehkä sun ammattikokkis makuaisti ei aisti sen vaahdon makua. Ja jos laittaa luut kiehumaan jo kylmään veteen, ne luovuttaa liemeen enemmän makua, kuin kuumaan veteen laitettuna. Mutta mitä tekemistä sillä on voin hinnan kanssa? Vai nouseeko voin hinta niin paljon, että kannattaa siirtyä luuliemiin enenevässä määrin?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2018-01-03 14:58:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
No niinhän sinä sen sitten keksit sen OIKEAN syyn, ammattikokeillahan - nyt puhutaan keittiöpäällikkötasosta, ei duunarista - on toki huono makuaisti, sehän se syy tietenkin on ja mikään muu (esim. vaahdon ulkonäön aiheuttama nosebovaikutus) se ei voi olla. :D

Edellinen viestini ja sen aihe ovat tässä ketjussa sen vuoksi, että luuliemen keittämisestä, vaahdosta jne. keskusteltiin tässä ketjussa aivan hiljattain.
Ikinä et itse tietenkään kirjoita mitään ketjujen otsikoinnin aiheen ulkopuolelta, ethän?

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2018-05-17 16:53:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2016-04-13 18:39:22
Viestit: 634
Laitan tänne kysymyksen, että kuinka paljon öljyä tai muuta rasvaa tarvitaan kahden paistinpannun rasvapolttoon? Käykö hanhenrasva polttoon yhtä hyvin? Vai pitääkö hankkia suosiolla Lidlin edullista kookosöljyä?

_________________
Voi, keltuaiset, eläinrasva, lähiluonnosta bakteerit.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2018-05-17 17:02:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
Ei kai rasvapoltossa käytetä öljyä, vaan silavaa. Ja käsittelyn saa tehdä useampaan kertaan. Nyt en kyllä määristä osaa äkkiseltään sanoa.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2018-05-17 17:38:34 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
hanhenrasvakin on ok.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2018-05-17 18:50:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2016-04-13 18:39:22
Viestit: 634
Sitten uhraan vanhan hanhenrasvatölkin osittain ainakin tähän bisnekseen.

https://paista.fi/hiiliteraspannu-ja-rasvapoltto

Lainaa:
Hiiliteräspannun käyttöönotto
Hiiliteräspannuille pitää tehdä ennen ensimmäistä käyttökertaa rasvapoltto, joka luo pohjan pannun tarttumattomuusominaisuuksille. (LUE LISÄÄ TÄSTÄ) https://paista.fi/hiiliteraspannu-ja-rasvapoltto#rasvapoltto


Aluksi paistinpannu tulee pestä huolellisesti lämpimässä vedessä, jonka jälkeen se kuivataan. Tämän jälkeen pannu laitetaan liedelle ja lämpötila keskilämmölle. Pannun pintaan sivellään ohuelti silavaa jonka jälkeen liesi säädetään täysille. Pannua pidetään hetken aikaa liedellä, siten että silava alkaa savuamaan reilusti. Pannun väri alkaa muuttua ruskeaksi. Tämän jälkeen pannu annetaan jäähtyä hiukan jonka jälkeen ylimääräinen rasva pyyhitään huolellisesti talouspaperilla. Rasvapoltto kannattaa toistaa vähintään kolme-neljä kertaa, mielummin 10-11, jotta pintaan saadaan hyvä tarttumattomuusominaisuus.

_________________
Voi, keltuaiset, eläinrasva, lähiluonnosta bakteerit.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Voin hinta nousee
ViestiLähetetty: 2018-05-17 19:29:08 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Mä ajattelinkin että sulla on sitä valmiina ja joutilaana.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 96 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)