Karppikirjoja Karppikaupasta

karppaus.info :: keskustelufoorumi

Syntyneet karpiksi

kotisivu | reseptit | karppauksen ABC - wiki

puoti | laskutikku | Ruoto kesäruotuun | Uutta: ruokakulma

ateriakirja karppikauppa
Tänään on Pe Heinä 30, 2010 12:50

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Migreeniongelma
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2007 10:51 
täyskarppi
täyskarppi

Vaikuttaa siltä, että karppaus aiheuttaa minulle yhden megasuuren ongelman, eli jatkuvan migreenin. Olen kyllä kärsinyt siitä elämänpilaajasta jo 11-12 vuotta, mutta nyt karpatessa sitä on jatkuvasti, siis jopa 4-6 pv/vk. Varsinkin jos en ole yhtään repsahtanut hiilareihin ;) Voin aina paremmin jos tulee syötyä jätskiä tms.

Tilanne on siis sietämätön. Migreenilääkkeet vievät konkurssiin eikä elämisestä tule yhtään mitään. En kuitenkaan missään nimessä haluaisi lopettaa karppaamista, se on ainoa mahdollinen ruokavalio muiden kremppojeni takia (verensokerin heittelyt, huono iho jne.). Mikä neuvoksi?! Muilla kokemuksia?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2007 11:01 
kermakarppi
kermakarppi

Millä tyylillä karppaat? Alakarppaus ei välttämättä ole ihan paras vaihtoehto migreenikolle (nimim. kokemusta on). Joiltakuilta mige on sitten taas kadonnut tai vähentynyt nimenomaan alakarpilla eli hyvin vähillä hiilareilla.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2007 12:01 
seniorikarppi
seniorikarppi
Käyttäjän avatar

Juuri näin. Ei missään nimessä kannata olla väkisin pienillä hiilareilla jos ne ei näytä sopivan. Sun täytyy itse löytää sopiva taso kokeilemalla. Lisää hiilareita lisäämällä kasivksia ja marjoja, ehkä jotain hedelmiä ja maitotuotteita. Jos sulle viljat sopii muuten niin mikäpä estää myös niiden lisäämistä jossain määrin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2007 13:29 
seniorikarppi
seniorikarppi

Kokeilepa ensin jonkinlaista elimistön puhdistuskuuria. Mulla oli ennen aivan megalomaanisia päänsärkykohtauksia tuon tuostakin, mutta puhdistuksen tehtyä ne ovat hävinneet lähes kokonaan. Eikä ole ikävä! ;)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2007 15:27 
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos vastauksista! :) Heh, en oikein tiedä millä tyylillä karppaan, en laske hiilareita (enkä mitään muutakaan), mutta olen jättänyt pois kaikki viljat, sokerin, perunan, riisin jne. (Esimerkkisyömisiä: aamulla partista marjoilla ja pähkinöillä (joskus viikonloppuisin munakokkelia, pekonia/kinkkua ja kasviksia), lounaaksi kanasalaattia majolla tai vaikka täytettyä avokadoa, illalla esim. kukkismuusia ja lammaspataa plus salaattia. Joskus korvaan jonkun aterian juustolla, pähkinöillä ja kinkkurullilla jne. Tummaa suklaata pala tai kaksi useimpina päivinä, illallisen jälkkärinä. Vaihtoehtoisesti hedelmä.) Näillä eväillä mige on jatkuva vieras :(

En oikein tiedä mitä tehdä. En haluaisi syödä yhtään enemmän hiilareita, tuleehan niitä pähkinöistä, kasviksista ja marjoista yms. aika paljon jo päivittäin. Enkä oikein tiedä mikä määrä nyt sitten olisi se "oikea" määrä, että pää jättäisi rauhaan.. vähentäminenkään ei oikein innostaisi..

Pari kuukautta sitten olin olosuhteiden pakosta muutaman päivän nestepaastolla, ja silloin ei ollut kertaakaan migeä!!? Eipä kyllä houkuta pysyvänä ratkaisuna ;)

Mikä tuo tuommoinen puhdistuskuuri on? Miten se tehdään?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2007 15:29 
seniorikarppi
seniorikarppi

Tojon kirjoitti:

Pari kuukautta sitten olin olosuhteiden pakosta muutaman päivän nestepaastolla, ja silloin ei ollut kertaakaan migeä!!? Eipä kyllä houkuta pysyvänä ratkaisuna ;)

Mikä tuo tuommoinen puhdistuskuuri on? Miten se tehdään?

Heh, onhan se nestepaastokin ratkaisu :D Mut luontaistuotekaupoista saa kaikenlaisia kuureja, sit suolihuuhtelu ammattilaisen tekemänä on yks vaihtoehto. Itse olen juonut aloe vera täysmehua. Vie vähän enemmän aikaa, mutta pitää kans puhtaana pidemmässä juoksussa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2007 15:32 
seniorikarppi
seniorikarppi
Käyttäjän avatar

Moi Tojon. :)
Onko sun ruokavaliossa nyt joku uusi tulokas jota ei oo ennen ollut? Noin pitkällä migreenihistorialla kyllä luultavasti tiedätkin, että esim. juusto, pähkinät, suklaa voivat laukaista kohtauksen joillakin.
Ite huomasin, että hh nosto 20 -> 50 g / pv -tasolle auttoi.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2007 16:03 
kermakarppi
kermakarppi

Phoenix kirjoitti:
[--mutta pitää kans puhtaana pidemmässä juoksussa.

Puhtaana mistä?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2007 16:19 
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla helpotti mige karppauksella. Taipumus on, mutta vain suuri mielenjärkytys saa kohtauksen aikaan, ja sekin menee aika hyvin ohi vuorokaudessa entisen 3 sijaan.

Minulla ongelma on täytynyt olla verensokerin sahaamisessa ja/tai viljoissa jotka olen lähestulkoon hylännyt. Ja suklaa, juusto ja kahvi käyvät hyvin, ennen yläkarpilla luulin niiden laukaisevan oireet. Toisaalta olen jättänyt valmissapuskat kaikkine mömmöineen hyvin vähälle, joten syyllinen voisi olla sielläkin.

Juotko tarpeeksi? Jos on liian vähällä nesteellä, saa kyllä pääkivun, samoin kivennäisvesi kantsii pitää päivittäisjuomana, pysyy elyt hallinnassa :wink:

Ja mulle tuli kyllä ekana mieleen, että joku yksittäinen ruoka-aine laukaisee sulla oireita, ellei mikään edelläolevista jutuista poista ongelmaa. Lue ne sata mige-ketjua, niissä hyviä kokemuksia myös aiheesta. Tsemppiä!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2007 16:33 
täyskarppi
täyskarppi

Adalmiinukka kirjoitti:
Onko sun ruokavaliossa nyt joku uusi tulokas jota ei oo ennen ollut? Noin pitkällä migreenihistorialla kyllä luultavasti tiedätkin, että esim. juusto, pähkinät, suklaa voivat laukaista kohtauksen joillakin.

Hei vaan Adalmiinukka! :D Ei ole uutta tulokasta... kaikkia olen syönyt aikaisemminkin, ehkä kuitenkin vähemmän kyllä kuin nyt. Syömisistä/juomisista oikeastaan vain punaviini laukaisee mulla migen (jos juon enemmän kuin yhden lasillisen)... tai mitä olen huomannut/tajunnut. Nyt kun tämä karppausajan migerumba alkoi, epäilin ensin että olisiko se tumma suklaa, suklaata kyllä olen aina syönyt mutta harvemmin tummaa. Noh, pidin migepäiväkirjaa ja eipä kyllä löytynyt yhteneväisyyksiä... joskus tuli mige kun olin edellisenä päivänä syönyt suklaata, joskus ei, vaikka olisin syönyt kuinka paljon. Eli ei taida olla tuo... juustoja olen syönyt kuin hullu koko elämäni, pähkinöitä kylläkin vähemmin..? Ei kuitenkaan ole koskaan niistä aikaisemmin tullut, niin että olisin huomannut...

Vaikeaa! :D

Migeä mulla aiheuttavat: punaviini, hormonit, liian vähän/liian paljon nukkuminen, stressi, lihasjännitys (alkaa hedarina, muuttuu aina migeksi). Nuo ainakin siis syypäitä. Noiden lisäksi nyt siis nämä mystiset miget. Oiskohan toi tyhmä pää jotenkin tottunut korkeisiin verensokeritasoihin ja marisee nyt sitä, että verensokeri on matalammalla? Ennen jos olin kauan syömättä, tuli darrat; nyt tulee päänsärky. Outoa. Darroja en kyllä ikävöi ollenkaan, onneksi löysin karppauksen. Eipä ole paljoa heikottanut.

Vettä olen yrittänyt litkiä (olen aina ollut todella huono juomaan), mutta ei vaikuta auttavan. Ärh.

Mutta outoa: kun karppasin ekaa kertaa kohta pari vuotta sitten, en saanut mitään ekstra migreenejä?! Kuitenkin nyt voin aina paremmin jos olen vetänyt hiilareita, eli ihan kuin se kuitenkin olisi sitä... äh, emmä tiiä! :D Kaikki ehdotukset otetaan vastaan! :)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2007 16:46 
carb au lait
carb au lait
Käyttäjän avatar

katso ainakin makkaroista yms lihatuotteista etteivät sisällä natriumglutamaattia ja mahdollisimman vähän lisäaineita aspartaami on mulle ja pojalleni numero yksi miguelin laukaisussa.

mulla migreeni lisääntyi hetkellisesti, kun aloitin karppauksen. (söin lääkkeitä jonkun aikaa, nyt lopettanut täysin) nyt ei yhtään kohtausta pitkään aikaan vaikka stressiäkään ei voi aina välttää

minä henkilökohtaisesti tarvitsen vähän (
:shock: ) makeaa, ja olen vaihtanut huonot sokerit ja korkean glykeemisen omaavat ruuat (listoja löytyy varmaan haulla tai netistä tai esim. montignakin kirjoista..) parempiin vaihtoehtoihin, oma sopiva meikällä maitosuklaa (eriäviä mielipiteitä on tiedän, mutta..)..
alkoholi jopa pieninä määrinä heittelee verensokereita (vaikka yksi siiderikin voi olla liikaa) ja lopuksi:
migreeni on paholaisen keksintö, isosti voimia sinne!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2007 17:31 
kermakarppi
kermakarppi

jaana k kirjoitti:
olen vaihtanut huonot sokerit ja korkean glykeemisen omaavat ruuat (listoja löytyy varmaan haulla tai netistä tai esim. montignakin kirjoista..) parempiin vaihtoehtoihin, oma sopiva meikällä maitosuklaa (eriäviä mielipiteitä on tiedän, mutta..)..
alkoholi jopa pieninä määrinä heittelee verensokereita (vaikka yksi siiderikin voi olla liikaa) ja lopuksi:
migreeni on paholaisen keksintö, isosti voimia sinne!

Komppaan. Alakarpilta zonelle siirtyminen näyttää vähentävän minulta kohtauksia ja auttavan siinä, että lääkkeet tehoavat paremmin. Runsaammin siis hiilareita, mutta tarkkana glykeemisen kuorman kanssa.

Ja fasun sininen rulettaa. 8)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2007 17:56 
touhukarppi
touhukarppi
Käyttäjän avatar

Vierailijat osiossa oli yksi vastaus tähän keskusteluun :)

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=28242

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2007 19:03 
seniorikarppi
seniorikarppi

thimari kirjoitti:
Phoenix kirjoitti:
[--mutta pitää kans puhtaana pidemmässä juoksussa.

Puhtaana mistä?

Kuona-aineista, jotka kertyvät itse kullakin ympäri sisälmyksiä, eikä ihan vähiten suolistoon ;)

http://www.yle.fi/terveys/aitounelma/suolisto1.html

(no joo, ei nuo ruokasuositukset ihan täsmää karppauksen kans, mut tuo suolistoa koskeva osuus on ihan asiaa :wink: )

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Kesä 23, 2007 0:27 
kermakarppi
kermakarppi

Näitä kuonaväitteitä täällä viljellään aika ajoin, mutta eipä ole vielä sellaista perustelua asialle näkynyt, että sen voisi uskoa.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Läsnäolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: catmijau, Epsilon, KristiinaT, pampul, Schiph ja 9 vierailijaa

Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: