Karppikirjoja Karppikaupasta

karppaus.info :: keskustelufoorumi

Syntyneet karpiksi

kotisivu | reseptit | karppauksen ABC - wiki

puoti | laskutikku | Ruoto kesäruotuun | Uutta: ruokakulma

ateriakirja karppikauppa
Tänään on Pe Syys 03, 2010 5:08

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 112 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Colitis ulcerosa (tai jotain sinne päin)
ViestiLähetetty: To Joulu 02, 2004 18:14 
Onkohan kenelläkään positiivisia kokemuksia ko. taudin hoidossa tästä alakarppi hommasta??? Minä jätin heti ekan kk:n jälkeen lääkkeet pois ja olo mitä ihanin pitkään (4v.) aikaan. :D

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 06, 2004 11:47 
sintti
sintti

Moi,

Mun miehellä on ollut colitis ulcerosa lähes kymmenen vuotta. Vähähiilarisen ruokavalion hän aloitti puolitoista vuotta sitten kuultuaan ensin scd:stä ja sittemmin siirtyi Heikkilän linjoille. Ruokavalion aloittamisen jälkeen hänen olonsa ollut paljon parempi. Jaksaa innostua asioista ihan toisella tavalla ja on paljon pirteämpi kuin ennen. Vessassa ei tarvitse rampata jatkuvasti ja kouristuksiakaan ei tule niin usein. Painokin on hieman noussut, kun elimistö saa imettyä ravintoa itseensä. Kortisolikuuriakaan ei ole tarvinnut ruokavalion aloittamisen jälkeen. Hän syö kyllä edelleen muita sairauteen saatuja lääkkeitä.

-Harmi

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 06, 2004 12:17 
Maito ja sokeri pois!

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 06, 2004 15:18 
vieras taas kirjoitti:
Maito ja sokeri pois!
Eikö olisi riittänyt sanoa vain sokeri? Ongelmia tuottaa siis:
Sokeri kaikissa muodoissaan: maidon maitosokeri, tärkkelyksen ketjutettu sokeri (glukoosia) ja ne tavalliset sokerit.

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 06, 2004 16:39 
Ei, koska esimerkiksi piimä sopii useimmille.

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 10, 2004 22:10 
Tää on hei mielenkiintoinen aihe! Töissäni on eräs toistasataakiloinen, hiilariaddikti, jolla sama tauti. Jos kuulen muitakin hyviä kokemuksia alakarppaamisen vaikutuksista ko. tautiin, niin alan rummuttamaan vähän isommallakin noitarummulla alakarppaamisen puolesta, jotta meidän kokis/donitsi-narkkarikin ottaisi niistä vaarin, tai vaikka ukin.

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Ei linkkikammoisille!
ViestiLähetetty: Pe Syys 01, 2006 9:27 
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/ya ... 1156587184

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Syys 06, 2006 16:42 
korpikarppi
korpikarppi

uskalataisitko kokeilla kokeneen homeopaatin pakeille menoa? Kasittaakseni talle taudille on emotionaalinen pohja, tukahdettuja vihan ym negatiivisia tunteita jotka sitten homeopaattisella laakkeella sais kasiteltya sen jalkeen kun fyysiset oireet on eka helpottaneet.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Ensin fyysinen puoli lepoon ja ruoka luonnollisemmaksi
ViestiLähetetty: Ma Loka 02, 2006 0:44 
Lukekaa Kaari-lehdestä (elintarvikevalvontaviranomaisten lehti) ainakin pääkirjoitus:

http://www.evira.fi/attachments/julkaisut/kaari406.pdf

Potilasyhdistyksillä on hyvin paljon valtaa siihen, mitä uutisoidaan. Esim yhdistyksen c & c -lehdessä ei mainita ruokaa koskaan, vaikka se juuri olisi asia, jolla on eniten merkitystä.

Jos tai kun sairaus johtuu huonosta ruoasta, ei sairailla ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa enää ruoan laatuun - niin on ollut kai kauan, mutta nyt se kerrotaan tuolla selvästi:-(

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Sairauden syistä pitäisi keskustella enemmän
ViestiLähetetty: To Loka 05, 2006 11:46 
Tässä Havrix ja Twinrix- hepatiittirokotteista:

http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/ya ... 1157974898

Todella ikävää, mut vielä ikävämpää, jos asiasta ei saa keskustella ollenkaan - uusia sairaita ilmestyy tuonnekin jatkuvasti...

Vhh on yksi hyvä hoitomuoto, mutta ei sitä edes lääkärit kerro (=eivät tiedä) - ravitsemusterapeutit taas kertovat vain sen, mitä "ylhäältä" määrätään.

Surku.

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Positiivisia kokemuksia --- ON ON ON
ViestiLähetetty: Ti Loka 31, 2006 21:27 
=D>

http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/ya ... 1162305710

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Alkoiko vaiva tupakoinnin lopettamisen jälkeen?
ViestiLähetetty: Pe Marras 03, 2006 0:35 
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... t_threaded

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: onko täällä pitkään sairastaneita?
ViestiLähetetty: Ma Marras 20, 2006 10:26 
Onko kukan sairastanut colitis ulcerosaa jo pidemmän aikaa?

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: CU tai crohn - tulehduksia molemmat. Tässä CU
ViestiLähetetty: Ma Marras 20, 2006 14:41 
Kirjoitan tämän jutun, minkä Anna-Liisa jo monta vuotta sitten pyysi kirjoittamaan puolestaan Crohn & Colitis-yhdistyksen keskustelupalstalle. Sieltä se on moderoitu pois ainakin 5 kertaa, joten kokeilen nyt tätä...

Hän tosiaan on p a r a n t u n u t vakavasta sairaudesta, mutta eipä siitä saa puhua ainakaan suolistosairaiden palstalla. Jos saisi, olisi se teksti säästetty muidenkin toivoksi. Tunnen henkilön hyvin ja tapaan jatkuvasti, joten kyseessä ei ole mikään nettituttu. Ei parantuneet tuonne yhdistykseen liity - miksi liittyisivät? Uskon, että niitä on paljon enemmänkin, mutta hyvin harva kirjoittelee niistä eikä heitä huomioida millään tavalla tutkimuksissakaan:-(

----------
"Olen syntynyt 1947. Vuosi oli 1980, kun tulin raskaaksi - ensimmäinen kerta. Lopetin tupakanpolton heti. Kaikki hyvin, ei vieroitusoireita, mutta aloin syödä paljon karamelliä: irtokarkkeja ja vaahtokarkkeja.

Lapsi syntyi, kaikki hyvin. Suoli alkoi reagoida. Menin lääkäriin ja päädyimme peräpukamiin, ja siihen sitten salvaa. Kuukauden kuluttua menin uudelleen, vaiva vain paheni. Pääsin pian sairaalaan, suoli tähystettiin ja varjoainekuvattiin. Krooninen paksusuolentulehdus. Lääkkeeksi salazopyrin 2-5 tablettia päivässä. Kunto oli oikein huonona. Sain kortisoniperäruiskeita 2 erilaista ja muutaman kerran kortisonitabletteja.

Hoito-ohjeet kirjallisena. Ei salaattia, pähkinöitä - ja muistan vielä - ei vaniljasokeria. Listahan on pitkä: ei alkoholia, kahvia.
- jos aiot hankkia lapsia, ota yhteys salazopyriinin vuoksi.
- Resepti - vitamiinin saamiseksi - Multivita
- Ja valmistaudu henkisesti avanteen laittoon.

Sitten opittiin uusi elämä. Senkka normaali 48. Mitään ei voi syödä, mihinkään ei voi mennä. Työhön piti pystyä.

Aamulla ensimmäisenä syöksyminen vessaan. Joskus tuntui, että oksentaa väärinpäin. Verta ja limaa ja taas ja taas vessaan. Ei kestänyt kylmää, villahousuja aina. Alaselkää särki ja kummallista kyllä varpaiden niveliä myös. Tilanne oli joskus, että kuraa on kummassakin lahkeessa...

10 ensimmäistä vuotta oli tuskaa - Te sen tiedätte; ei elokuviin, aina tarkista, missä vessa. Sitten aloitin tupakanpolton uudelleen ja hupsis, suoli alkoi rauhoittua täysin. Kerran kun vaihdoimme Floran Voimariiniin, suoli reagoi hieman. Voimariini pois, kaikki taas hyvin.

Minua on tähystetty paljon - tähystys on helpompaa kuin hammaslääkäri. Täytyy itse auttaa kädellä vatsaa painamalla letkun kulkua.

Kun olin taas kerran tähystyksessä johon tuli kutsu automaattisesti, lääkäri totesi suolen olevan hyvin rauhoittunut ja kun luki papereista minun taas polttavan, kertoi olleensa tupakanpolton vieroitusoirekurssilla. Hänen mielestä tulehdus oli minun kohdalla tupakanpolton vieroitusoire.

Nyt minä elän entistä epäsäännöllistä elämää: käyn töissä 6 pv / viikko 50 h. Lomaa vuodessa 2 viikkoa. Olen yrittäjä. En käytä alkoholia enkä syö irtokarkkia, vain suklaata.

..olen saanut parhaan mahdollisen hoidon, kysymyksiin on vastattu.

Kun minut tähystettiin 2002 syksyllä, lääkäri sanoi: ellei papereista lue, suolesta ei näe - se on ihan terve." Minut on myös siirretty terveyskeskuspotilaaksi ja itse pitää huolehtia tähystys 3 vuoden välein, solumuutosten tarkkailun vuoksi.

Tulehduksen ollessa pahana on katsottava mitä panee suuhunsa: tänään kun syöt, viimeistään huomenna sen kuulee. Hyviä minulle oli tavallinen viili ja hapankaali hyväili vatsaa. Edelleenkin huomaan vältteleväni niitä asioita, jotka silloin koin pahaksi.

En suosittele kenellekään tupakoinnin uudelleen aloittamista - onhan sitä nikopurkkaa ja kaikkea muuta. Itse en uskalla lopettaa enää, vaikka siitä on oma riesansa.

Niin se pieni vitsi: Voihan pieru. Sekin on nykyään vain ilmaa.
-Anna-Liisa-"

----------

paula@utanet.fi - kirjoitin nyt jutun tänne siksi, että tekstiä eivät huolineet enää suolitautisten palstalle eikä muutamat aluevastaavatkaan suostuneet sitä sinne laittamaan - muuan sanoi jopa, ettei usko koko juttua :cry:

En väitä, että parantumisen syynä olisi vhh, vaan niin moni asia vaikuttaa... Liian moni asia! Vastaukset voi tosin tulla useamman päivän tai viikonkin viiveellä, mutta laitapa kysymykset tänne, niin saattaa tulla nopeampaakin - omaa sähköpostia en viitsi avata edes kerran viikossa - sehän vaatii niin mahdottomasti ylimääräistä aikaa \:D/

tekstikoko normaaliksi -chiman

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: onko täällä pitkään sairastaneita?
ViestiLähetetty: Ma Marras 20, 2006 15:49 
trickle kirjoitti:
Onko kukan sairastanut colitis ulcerosaa jo pidemmän aikaa?

Sehän on hyvin yleinen vaiva jo, vaikka muutama vuosi sitten puhuttiin harvinaisesta taudista... Varmaankin osa niistä täällä jutustelee tuolla suljetuissa, kipeiden porukoissa... Niitäkin on ja haluavat luonnollisesti olla niissä ihan rauhassa :smt049

Hoidot ovat moninaisia eikä niistä yleensä uskalla kukaan sanoa mitään - paitsi joskus, jotain, kuten tässä yhden F1-kuskin
Scott Speedin parantuminen.. Olisko täällä ketään, joka selvittäisi asian tänne selkeämmin, lyhyesti äidinkielillemme, kun itselläni on vain ikivanha kielitaito kolme vuotta saksankieltä lukiossa - en uskalla yrittää edes :study:

Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 112 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Läsnäolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Yahoo [Bot] ja 0 vierailijaa

Voit kirjoittaa uusia viestejä
Voit vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: