karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-05-18 05:56:55

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 270 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 714 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-24 21:05:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-01-25 00:00:28
Viestit: 321
No-niiin! Tässä sitten se The Rahkapiirakka!

Ensin pohja:

75g voita
1 dl makeutusjauhetta (tässä voi hyvin käyttää myös nestemäistä makeutusta!)
50g mantelijauhoa
20g soijajauhoa
1 muna
Ei tarvitse leivinjauhetta tms.
Voit myös lisätä kardemummaa tms. jos kaipaat pullamaisuutta pohjaan.

Levittele tahmea taikina voideltuun ja mantelijauhottuun n. 15cm. vuokaan ja paista uunissa 175C kunnes pohja on alkanut kiinteytyä. Tällä välin voit tehdä täytteen:

300g maitorahkaa
2 munaa
0,5dl kermaa
Makeutukseen oman maun mukaan Omena-light -mehutiivistettä/tai muuta nestemäistä makeutusainetta.
Vanilijaesanssia
Sitruunamehua
(Voit myös lisätä kanelia tms.)

Sekoita aineet ja maista että se on sopivan makeaa ja aromikasta. Kaada pohjan päälle ja jatka paistamista kunne täyte on kiinteytynyt.

Koko kakussa on vain n. 20 hh grammaa, ja siitä saanee ainakin 8 palaa. Rakenne ja maku ovat mielestäni erinomaisia, mutta kannattaa aina muokata omaan makuun sopivaksi.

Kuva

Tässä muuten yksi peruseväsruoka töihin, possuwokki. Kyseessä possunsuikaletta vihannesten kanssa wokattuna, soijakastikkeella maustettuna.

Moni varmaan viimeistään tässä vaiheessa ajattelee, että luuleeko tuo muija että me emme osaa edes noin perusruokaa ilman kuvitettua ohjetta tehdä, mutta ajattelin että kai tänne internettiin mahtuu ja voihan näistä supersimppeleistä "resepteistä" ainakin joku uusiokarppi saada inspistä...

Kuva

Sagittario kirjoitti:
Kiitos Humina tuosta rahkapiirakkaohjeesta, se oli mulle itse asiassa just sopivan kokoinen, kun meiltä löytyy vain 2 rahkapiirakan ystävää :) . Semmoinen ongelma vaan tuli, että pohja maistui hirmu suolaiselle :-s . Soijajauhot oli Soyolk-merkkisiä ja muuten käytin ihan ohjeen aineksia ja määriä, en todellakaan lisännyt suolaa... johtuisko se maku kumminkin tosta soijajauhosta, kun ei mun pelkistä mantelijauhoista tekemät sörsselit ole tuollaiselta maistuneet 8-[

Ihme juttu, ei minulla kyllä ollut tuollaista suolaisuus-ongelmaa..- No, tuossa uudessa rahkapiirakkareseptissä soijajauhoa on suhteessa vähemmän, mutta muuten taas on kyseessä hieman isompi setti...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-24 21:41:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-05 14:02:00
Viestit: 5371
Hei Humina, ja kiitos isommasta ohjeesta. Pitää hetimmiten testailla kun on aikaa, hyvä että laitoit tuon vuuan halakisijan, niin tietää vähän mihin pyttyyn laittaa, siis toi mun piirakkavuokahan on jotain 25cm halkaisijaltaan... :roll: Ei mikään ihme että tuloksena oli sellainen nahkalätty :lol: . En lannistunut tästä silti, tänään jo etsin kaupasta O-light omenaa, ei vielä löytynyt, mutta jatkan etsintää...
Ei se mun lättynikään ihan syömäkelvoton ollut, tänään vedin sitä hyvällä halulla suoraan jääkaapista kiireessä :lol: Ja unohdinkos sanoa, että alkuperäisen ohjeen mukaan paistoin reunat "rapeiksi" :lol: .

_________________
Ei voi leipää kaipaa


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-24 21:46:49 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-01-25 00:00:28
Viestit: 321
Se omena light-mehu ei ole funlight- tai o-light merkkistä, vaan muistaakseni Rainbow tai Eldorado... Sitä saa ainakin Valintataloista. Ja voihan sitä omenaa kyllä olla muunkin merkkistä.

Lanttuliina kirjoitti:
Ja unohdinkos sanoa, että alkuperäisen ohjeen mukaan paistoin reunat "rapeiksi" :lol: .

Niin me parhaat kokit tehdään. :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-24 23:35:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-08-31 12:22:40
Viestit: 133
kiitos humina :D uusi ohje lähtee kokeiluun ja tämänpäiväinen piirakka oli ihanaa :D


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-25 06:52:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-05-08 06:31:50
Viestit: 632
Paikkakunta: Hamina
Rahkapiirakka menee kokeiluun 8) . Täytyis vain löytää sopiva vuoka 8) .

_________________
Kuva
Kuva
Minni kultakala

Vanha ketju

http://www.facebook.com/group.php?gid=131764804564


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-25 09:14:31 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-07-23 15:11:21
Viestit: 221
^Mä tein pienessä lasivuoassa ja onnistui oikein hyvin- ja nyt täytyy sanoa, että jääkaappikylmänä ei se suolaisuuskaan tuntunut enää :)

Musta on Humina oikein kiva, että laitat noita perusruokienkin ohjeita tänne- kuvien kera! Kyllähän minäkin olen yhdet 15-20 vuotta jo kokkaillut, mutta joskus ne sapuskat vaan kiireessä rupeaa kiertämään vähän liian nopeaa tahtia uudelleen listalle, eli tulee vähän yksipuolisesti kokkailtua. Täältä kun näkee ton kuvankin, niin saa heti inspiksen, että totahan mä teenkin! :D


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-25 13:04:01 
Poissa
ikikarppi
ikikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-22 18:20:43
Viestit: 1441
KIITOS aivan ihanasta keittokirjasta !!!
Noi kuvat on se piste i:n päälle !!!


Ihanaa kun joku jaksaa kokeilla - itselläni ei aika tunnu riittävän ...

Minkä kokoinen oli tuon suklaakakun vuoka?
Ja The Rahkapiirakka onnistunee ilman soijajauhojakin ???

Kitruksen innoittaman ostin taas soijajuhoja - mutta roskiin lensi niin leipomukset kuin jauhotkin...ne vaan haisee ja maistuu vaikka mitä kokeilisi... :?

_________________
...aika multaa muistot...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-25 13:24:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-01-25 00:00:28
Viestit: 321
Kiitos taas kaikille kannustuksesta ja kommenteista!
Muinaismuija kirjoitti:
Minkä kokoinen oli tuon suklaakakun vuoka?
Ja The Rahkapiirakka onnistunee ilman soijajauhojakin ???

Olisikohan se n. 10 x 25 cm... arvio vain.

Eiköhän se rahkapiirakan pohja onnistu hyvin ilman soijaakin, lisää vain mantelijauhoja. Itse en myöskään pidä soijajauhosta makuna, mutta käytän niitä hyvin pienissä määrin lähes kaikessa vastaavassa taikinassa ja mielestäni ne eivät maistu kuin positiivisessa mielessä. Aina kannattaa tuunata kaikki omaan makuun sopivaksi, koski se sitten soijaa tai mitä tahansa muuta. :D


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-25 13:48:15 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2005-07-02 00:53:26
Viestit: 82
KIITOS hienosta kuvakeittokirjasta

Suklaakakusta kermavaahdon kera tuli meidän perheen kahviherkku.

Sekoitin kaikki aineet (munia vatkaamatta) sekaisin.
Pistin joukkoon 1 tl leivinjauhetta, joka kuohkeutti kakun sopivasti.

On tosi helppo ja nopea vaikka yllätysvieraille. Valmistuu nopeasti kahvinkeiton lomassa ja maistuu myös lämpimänä esim. jäätelön tai kermavaahdon kanssa.

_________________
[img]


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-25 14:40:15 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
Jäätelö ei sovi karppaajalle, mutta jos teet sitä karpistetusti itse, se on eri juttu.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-25 15:14:52 
Poissa
Karpisti
Karpisti
Avatar

Liittynyt: 2006-01-11 14:20:17
Viestit: 3407
rantaiso kirjoitti:
Jäätelö ei sovi karppaajalle, mutta jos teet sitä karpistetusti itse, se on eri juttu.


No kyllä monet karpit herkuttelee jädellä silloin tällöin, vaikkei se karppia olekaan..

_________________
~Kiiruhda hitaasti~


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-25 18:06:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-07-23 15:11:21
Viestit: 221
^ja esim. jäätelöautolta saa vaniljajätskiä, jossa on 11g hh/ 100g. Kyllä se ainakin mun hyväkarppaukseen pieninä määrinä sopii- just vaikka jonkun kakun tai piirakan kaverina, kun on vieraita tms. Ja silti pysyn ihan tarpeeks karppina :wink:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-25 18:30:06 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
^Onneks itse en oo jäätelön ystävä, joten voin kohteliaasti kieltäytyä.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-27 12:56:47 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-05-09 21:36:16
Viestit: 5
Paikkakunta: jurva
mahtava "keittokirja" =D> muutenki tykkään ruoka-ohjeista missä on kuvat :lol: pakko kokeilla noita tortilloja :smt023

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/]
Kuva
[/url]


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-27 19:17:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-04-22 21:50:19
Viestit: 713
Tein tänään tuota omenarahkapiirakkaa ja tuli oikein hyvää! Tein vielä enemmillä aineksilla, kun tuo vuokani taitaa olla halkaisijaltaan ~ 25 cm. Tosin siitä lähtien, kun piirakka on tullut uunista ulos on käyttäytymiseni ollut kuin syömishäiriöisen :smt100

Kiitos taas hyvästä ohjeesta, Humina! Mitäköhän sitä seuraavaksi kokeilisi.. :wink:

P.S. Ohjeesi mukaan valmistamani kaalipatakin oli aivan ihanaa =P~


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2006-05-28 07:32:40 
Poissa
RV-Golfkarppi
RV-Golfkarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-23 15:42:05
Viestit: 1037
Paikkakunta: Helsinki
Humina kirjoitti:
Tässä kuvia ja reseptejä omista ja toisten resepteistä. Toiset onnistuivat hyvin, toiset huonommin... Olen surkea reseptien sanantarkassa noudattamisessa ja minkään nätin leipomisessa, mutta rakastan hyvää ruokaa ja toivon, että nämä kuvat inspiroivat kaikkia karppeja kokeilemaan uusia juttuja ja jakamaan omat onnistumisensa muiden kanssa.
LEIVÄT:

Tässä leipäkokeiluja Kitruksen rieskareseptin innoittamana.

1. kokeilu:

1 kananmuna
1 dl Fibrexiä (sokerijuurikaskuitu)
100 g rahkaa
10 g mantelijauhetta
suolaa
Psylliumia


Huh huminaa =D>

Mahtavasti on reseptiä laitettu esille. Kiitoksia!!
Kysyisin tuosta psylliumista ja fibrexistä.
Onko tuo psyllium ihan sitä samaa kun esim. colon cleanissä?
Kävin kaupassa ja näin että siel oli fibrex hh=17/100 gr ja fiber husk jossa oli nolla hh.
Ovatko ihan eri tuotteita vai voiko tässä reseptissä käytää fiber huskia fiberexn sijaan? Mikä funktio on fiberexillä? Leivonnasta en tajua mitään ja vaimokin on epävarma :oops:
Eilen teimme lettutaikinaa soijasta ja kun taikinaan lipsahti liikaa fiber huskia niin siitä tulikin oikein paksu,liisterimäinen pannaritaikina :oops:
Oli kuitenkin ihan syötävää kun siel oli seesamin siemeniä, jaa hh tosi vähän.

caju :smt077


korjasin quotea -chiman

_________________
viewtopic.php?f=16&t=38887&p=1182778#p1182778
viewtopic.php?f=11&t=59364 sapuskapäikky


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2006-05-28 10:00:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-01-25 00:00:28
Viestit: 321
cajun kirjoitti:
Kysyisin tuosta psylliumista ja fibrexistä.
Onko tuo psyllium ihan sitä samaa kun esim. colon cleanissä?
Kävin kaupassa ja näin että siel oli fibrex hh=17/100 gr ja fiber husk jossa oli nolla hh.
Ovatko ihan eri tuotteita vai voiko tässä reseptissä käytää fiber huskia fiberexn sijaan? Mikä funktio on fiberexillä? Leivonnasta en tajua mitään ja vaimokin on epävarma :oops:

Psyllium ja Fibrex ovat molemmat hyvin kuitupitoisia ja imevät vettä, mutta psyllium on yleensä pienissä määrissä käytettävää jauhetta, ja fibrex on lesemäistä sokerijuurikaskuitua jota voidaan käyttään ainakin osittain jauhojen sijaan leivän leivonnassa. Mielestäni näitä kahta ei siis voi korvata toisillaan, jo pelkästään rakenteellisten erojenkin vuoksi.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-28 13:05:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-01-25 00:00:28
Viestit: 321
Meillä oli vähän vieraita eilen lauantaina, ja kokeilin paria uutta juttua. Vihreää salaattia ja grillivartaita runsain lihoin, kasviksin ja juustoin tietenkin tarjosimme mutta myös paria muuta, karppiystävällistä herkkua. Kaikki kelpasi, ei valituksia. Ja tuskin kukaan mitään olisi huomannutkaan, jos ei olisi tiennyt ruokavaliostani.

Kesällä, oli kuuma tai ei, on kiva lipittää raikasta sangriaa.

2 pulloa punaviiniä
2 1,5l pulloa lantrinkia (esim. kaksi pulloa Light Spriteä tai yksi Light Sprite ja yksi vissy.)
Kunnos loraus (maun mukaan) O-light appelsiini-mango -mehutiivistettä.
Hedelmiä koristeeksi
Jäitä

Kuva

Kokkikolmosen Toscakakku-idean innoittamana päätin itsekin kokeilla jotain vastaavaa. Pohjan tein perinteisesti aloittamalla munien ja makeutusaineen vaahdottamisella. Pohjaa kypsytetään uunissa 175C. Melkein kypsän pohjan päälle kaadoin yhteen keitetyt kuorrutusaineet, jonka jälkeen kypsennys viimeistellään 200C asteisessa uunissa.

Pohja:

4 munaa
1 dl makeutusjauhetta
50g mantelijauhetta
Leivinjauhetta

Kuorrutus:

70g voita
70g mantelilastua
1 dl makeutusjauhetta
1dl kermaa

Valitettavasti tulos oli kaikkea muuta kuin kaunis, pohja ei oikein noussut ja alkoi kupruilla kun olin lisännyt kuorrutuksen. Toscakakulta se jokseenkin silti maistui. Ensi kerralla paremmin?

Kuva

Sitten tämä kuningasidea: hyytelötorttu. Tai siis idea oli hyvä, mutta toteutus hieman liian vähän mietitty. Tarkoitus oli siis tehdä keväisen raikas, hedelmäinen viileä hyytelötorttu. Kaikki menikin ihan hyvin kunne minä pallopää keksin koristella kakun hyytelökerroksen alle laitettavilla sitrusvipaleilla. Ja millähän nämäkin on syödessä/ leikattaessa tarkoitus saada pois? Hmm? Muuten torttu oli ihan hyvää ja raikasta.

Pohja:

2 munaa
0,5dl makeutusjauhetta
30g mantelijauhetta
Paistetaan kypsäksi n. 175C uunissa.
Tällä välin voit tehdä hyytelön:

2 liivatelehteä
2dl vettä
Oman maun mukaan mango-appelsiini ja guava-sitruunaruoho -light mehuja.

Keitä liotetut liivatelehdet ja sekoita ne sitten mehuseokseen. Kaada seos jäähtyneen kakun päälle ja laitan jääkaappiin hyytymään. Hyytelön alle voit laittaa jotain koristeeksi, mutta pidä huoli että se on jotain syötävää kuten syötäviä kukkia, hedelmiä tai marjoja. (Eli älä tee kuten minä teen vaan kuin minä sanon.)

Kuva

Keittiössäni rehottanut perunakin oli aika päästää kompostin lepoon, mutta pois heitettäessä sieltä löytyi pari suloisen pientä uutta perunaa. Tämän enempää ei karppi yhdessä kevätkaudessa tarvitsekaan. ;)

Kuva

Olemme aika huonoja syömään kalaa, mutta savulohta tulee toisinaan sentään syötyä. Nyt väkersin yli jääneistä kaloista kalalättyjä. Ihan hyvää, ja helppoa ruokaa!

n. 150g kypsää (savu)kalaa
n. 50g (maustettua) kermaviiliä
1 muna
2-3 rkl Pofiberiä (perunakuitu)
Vihanneskrassia (tai muuta saatavilla olevaa yrttiä)
Suolaa, valkopippuria, sitruunaa, sipulia...

Sotke aineet yhteen, lusikoi voidellulle pannulle ja paista molemmin puolin nopeasti kuumalla pannulla.

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-29 22:26:02 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-01-26 23:30:58
Viestit: 89
Paikkakunta: Vantaa
Aivan MAHTAVA keitto-opas!! Kiitos! :smt038

mutta mikä mahtaapi olla leivinjauheen säädyllinen määrä kinuskikakun pohjassa?

Sillä taikinana teelmys ohjeen mukaan valmistettuna oli mitä kuohkein
Kuva

Mutta sitten uunikäsittelyn jälkeen keskusta oli ihan kuopalla.. :-k

Kuva

Laitoin taikinaan jotakuinkin 1tl leivaria..tarttis kaiketi olla enämpi? kö? :-s
..Äiti pitää mua jokseenkin lähellä hullua..repes totaaliseen nauruun kun kerroin tekeväni täytekakkupohjaa ilman jauhoja ja sokeria!! :smt109

_________________
Soturikokelas.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-05-30 07:54:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-01-25 00:00:28
Viestit: 321
Char kirjoitti:
Mutta sitten uunikäsittelyn jälkeen keskusta oli ihan kuopalla.. :-k

Kuva

Laitoin taikinaan jotakuinkin 1tl leivaria..tarttis kaiketi olla enämpi? kö? :-s
..Äiti pitää mua jokseenkin lähellä hullua..repes totaaliseen nauruun kun kerroin tekeväni täytekakkupohjaa ilman jauhoja ja sokeria!! :smt109

Hmm... No ainakin on hyvä paikka täytteelle..? En ole niin hyvä kokki että tietäisin miten tuo keskustan vajoaminen vältetään... Omallenikin kävi niin, mutta vain ihan vähän. Leivinjauhetta laitoin lähinnä tavan vuoksi n. 1 tl.

Joko äiti maistoi kakkua? Ja nauraako enää? ;)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 270 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 714 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)