karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 14:14:27

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-01-29 13:17:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-07-28 12:31:42
Viestit: 454
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Kävin tässä työterveystarkastuksessa (reilu ½ vuotta karppausta takana). Siellä sitten otettiin mm. labroja, myös kolesteroli. Yllätys: kolesterolini oli noussut!!! v. 2006 kokonaiskolesteroli oli 4,8, nyt se oli 6,3!!! Ja saarnahan siitä seurasi ja kohta tulee postissa ohjelehtinen siitä, miten kolesterolin saa laskemaan... LDL (huono kolesteroli) oli nyt 3,6 (suositus alle 3) ja 2006 se oli 2,5. Mitä voin tehdä vai pitääkö koko karppaus unohtaa!!!!???? Meillä on paljon sukurasitetta ko.asiassa.... Hui! Käytän siis ruokavaliossani rasvoina voita, kuohukermaa, kookosöljyä (n, 2 rkl /vrk), pähkinöitä, avokadoa. Täytyykö lisätä öljyjä tms? Millaiset ovat teidän muiden karppien kolesterolit? Tämä asia mietityttää nyt kovasti....

_________________
...mielestäni on hyvin vähän sellaista mikä on turhaa,Muumipeikko väitti kainosti.Ehkä itsensä peseminen ja puuron syöminen ja...

"Mateen maksa ja sian kiel' voelle vertoja vettää" -Mirjam-täti, 87 v., R.I.P-


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-29 13:22:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-03-25 09:53:25
Viestit: 1278
Paikkakunta: Korpikuusen kannon alla.
Hakuun sana kolesteroli..

viewtopic.php?f=1&t=40834

_________________
http://www.iherb.com ja alennus ensitilaajalle koodilla: KOT994!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-29 13:38:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-07-28 12:31:42
Viestit: 454
Paikkakunta: Pohjois-Savo
^kiitos vaan, mutta en jaksa lukea 33 sivua... Mutta luin ekan sivun... 8)
Kaipa tuo kolesteroli-asia on jotenkin niin iskostettu meihin, että se on paha, ja sen pitää olla se max.5. Itse olen hoitoalalla ja teoria tieto "kolesterolia alentavasta" ruokavaliosta on siis selkäytimessäni. Haluasin kuitenkin yrittää vielä tätä karppilinjaa, joka on muuten tuonut olooni paljon parannusta... Jospa käyn mittauttamassa arvoni uudestaan tuossa rei´lun puolen vuoden kuluttua ja katotaan, mikä on sitten tilanne.
HDL (hyvä kol.) oli sitten kuitenkin 2,08 (suositus yli 1) :P

_________________
...mielestäni on hyvin vähän sellaista mikä on turhaa,Muumipeikko väitti kainosti.Ehkä itsensä peseminen ja puuron syöminen ja...

"Mateen maksa ja sian kiel' voelle vertoja vettää" -Mirjam-täti, 87 v., R.I.P-


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-29 13:42:29 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Liittynyt: 2005-03-24 12:26:48
Viestit: 6190
Paikkakunta: Hesa
mikä sun triglyarvo oli?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-29 13:46:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-06-08 12:32:54
Viestit: 347
Useimpien minun näkemieni tutkimusten ja meta-analyysien perusteella kokonaiskolesterolin kannattaisi olla selvästi yli viiden. Silloin kuolleisuus on alimmillaan. Heti kun mennään alle viiden, alkaa kuolleisuus kasvaa.

TOTAL CHOLESTEROL LEVELS vs MORTALITY DATA from 164 COUNTRIES
"Cholesterol in range 200-240 mg/dl [eli 5,8-6,3 mmol/l] <> Lowest all cause mortality"

http://www.canibaisereis.com/download/c ... -chart.pdf

Low Serum Cholesterol
Hazardous to Health?

Is having very low cholesterol levels hazardous to health? There is evidence to suggest that it might be. In 1990, an NIH conference concluded from a meta-analysis of 19 studies that men and, to a lesser extent, women with a total serum cholesterol level below 4.2 mmol/L (160 mg/dL) (6th percentile) exhibited about a 10% to 20% excess total mortality compared with those with a cholesterol level between 4.2 and 5.2 mmol/L

http://www.circ.ahajournals.org/cgi/con ... /92/9/2365


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-29 13:46:54 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-01-16 10:53:00
Viestit: 5
Minuakin ottaa päähän tuo kolestrooli höpötys. Mies kävi kans työterveyden kautta mittauksissa ja tulos oli 5,9 ( en tiedä hyvien ja huonojen suhdetta), mutta lappuhan siitä tuli kotia ja nippu reseptejä. En todellakaan tiedä, mitä tehdä sillä, yksi lapsi meillä allerginen maidolle eli maidon valkuaiselle ja kananmunalle. Sen seurauksena teen kaiken ruuan kauramaitoon, siniseen Keijuun, soijakermaan (kaikki kolestroolittomia) ja kananmunan ruuanvalmistuksessa korvaan maissijauholla. Syömme paljon kasviksia oman karppauksenkin takia. Mies laiha kuin kukkakeppi ja kova urheilemaan. Miten saan alenemaan hänen kolestrooliaan?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-29 13:56:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-05-13 18:49:51
Viestit: 288
helimaria kirjoitti:
Kävin tässä työterveystarkastuksessa (reilu ½ vuotta karppausta takana). Siellä sitten otettiin mm. labroja, myös kolesteroli. Yllätys: kolesterolini oli noussut!!! v. 2006 kokonaiskolesteroli oli 4,8, nyt se oli 6,3!!! Ja saarnahan siitä seurasi ja kohta tulee postissa ohjelehtinen siitä, miten kolesterolin saa laskemaan... LDL (huono kolesteroli) oli nyt 3,6 (suositus alle 3) ja 2006 se oli 2,5. Mitä voin tehdä vai pitääkö koko karppaus unohtaa!!!!???? Meillä on paljon sukurasitetta ko.asiassa.... Hui! Käytän siis ruokavaliossani rasvoina voita, kuohukermaa, kookosöljyä (n, 2 rkl /vrk), pähkinöitä, avokadoa. Täytyykö lisätä öljyjä tms? Millaiset ovat teidän muiden karppien kolesterolit? Tämä asia mietityttää nyt kovasti....


tässä mun arvot:

Lainaa:
7.12.07 * 18.12.09
KOL 4,5 * 5,9
HDL 1,91 * 2,1
LDL 2,2 * 3,4
Trig 0,8 * 0,72
Sokeri 5,1 * 4,9


elikkä vaikka kokonaiskole onkin noussut niin hyvänkin osuus on kasvanut. Ja tietenkin, kun arvot nousee, niin kokonaiskolekin nousee :wink:

ja triglyt ja sokerit laskeneet, joten ei huolta =D> [-o<

_________________
"mikä laulaen tulee, se treenaten lähtee..."


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-29 14:30:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-11-03 11:08:08
Viestit: 4205
Paikkakunta: Turku
Mitenhän terveellisesti saisi tuota kolesterolia nousemaan??
Mulla, kun karppauksella on se hiipinyt jo 5 alle ja kohta huolestun siitä :D

_________________
"Kukaan kuluttaja ei voi olla niin herkkäuskoinen, että pitää yhtiömme vitamiinivettä terveellisenä virvoitusjuomana." by Coca Cola


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-29 14:34:20 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55971
Paikkakunta: Kerava
helimaria kirjoitti:
^kiitos vaan, mutta en jaksa lukea 33 sivua... Mutta luin ekan sivun... 8)
Kaipa tuo kolesteroli-asia on jotenkin niin iskostettu meihin, että se on paha, ja sen pitää olla se max.5. Itse olen hoitoalalla ja teoria tieto "kolesterolia alentavasta" ruokavaliosta on siis selkäytimessäni. Haluasin kuitenkin yrittää vielä tätä karppilinjaa, joka on muuten tuonut olooni paljon parannusta... Jospa käyn mittauttamassa arvoni uudestaan tuossa rei´lun puolen vuoden kuluttua ja katotaan, mikä on sitten tilanne.
HDL (hyvä kol.) oli sitten kuitenkin 2,08 (suositus yli 1) :P


Kun sulla on HDL noin hyvä ja jos triglyt on alle kahden ei sulla ole mitään hätää. Joillain saattaa alussa LDL nousta korkeallekin mutta lähtee sit laskuun ajan kanssa. Mulla oli kans ekassa mittauksessa LDL samoissa lukemissa kuin sulla (karppausta jonkin aikaa takana)tai saattoi olla enemmänkin. Karppausta tulee mulla ens kuussa 4 vuotta täyteen ja toissa viikolla mitattu LDL oli enää 3,6. Mulle ei lääkäri oo tarjonnut staniineja kun oon vedonnut siihen että muut arvot on niin älyttömän hyvät.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-29 15:00:29 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-05 01:36:24
Viestit: 2703
Paikkakunta: Kaakkois-Aasia
helimaria, laittaisitko kaikki arvot tänne, niin niistä voisi päätelläkin jotain.

_________________
Ravitsemus ja terveys | Vähähiilihydraattinen ruokavalio | VHH-kirjoja


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-29 16:03:54 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-01-29 15:08:47
Viestit: 3
=D> Löytyipä kiva keskustelufoorumi. Täältä varmaan löytää kannustimia.

Viisi vuotta sitten kokonaiskolesteroli oli 5.8 ja silloin terv.hoitaja puhui jotakin ruokavaliosta. Muita arvoja en muista. En silloin jotenkaan jaksanut perehtyä asiaan, kun mielestäni söin silleen terveellisesti, että vihanneksia / juureksia ja hedelmiä kului joka päivä. Olen aina ollut sellaiinen laiheliini, joten on ollut helppo herkutella makealla ja rasvalla [-X , enkä siis osannut ottaa varoituksen sanoista vaarin.

Vuosi sitten
kolesterolit kontrollissa. Kokonaiskolesteroli oli 6, HDL 1,59, LDL 4,05 ja trig 0,87. Terveydenhoitaja sanoi, että asiaan pitäisi jotenkin kiinnittää huomiota, mutta oli kiireellisempiä asioita liittyen terveyteen, joten... asia jäi taas huomiotta.

No nuo luvut eivät olleet mielestäni kovin pahat, kun katsoi tavoitearvoja, joten tilanteen muuten rauhoituttua vähän niin kuin unohdin asian taas... :smt015 ja nukuin asian kanssa ihan rauhassa. Hyvä kolesteroli oli kuitenkin ihan hyvällä tasolla.

Tällä viikolla
kolesterolit kontrollissa ja ups :oops: ylläri. Ensin riemuitsin, jotta kas` kokonaiskolesteroli on tippunut reilusti eli nyt 5,28 (ennen 6,3)... vaan luettuani netistä ja tältä palstalta vähän lisää, valaistuin silleen pikkaasen :idea: ... vihdoin. Monen muunkin on varmaan pitänyt tajuta sama, ennen kuin kolahtaa ja aloittaa esim. karppaamisen :D .

Oleellista onkin se, että hyvä kolesteroli HDL oli laskenut eli nyt 0,85 (ennen 1,59) ja huono kolesteroli LDL noussut eli nyt 4,17 (ennen 4,05). Vaikka huonon kolesterolin nousu ei ole huikea ja kokonaiskolesteroli on laskenut muuttui kolesterolien suhdeluku TC/HDL nyt 6,2 (ennen jotain 3,9). Trig nyt 0,57 (ennen 0,87). Trig kehittynyt myönteisesti, kun alentunut, mutta se ei ilm. paljoa tässä auta, kun tuo huonon / hyvän kolesterolin suhdekin DLD/HDL 4,9.

Ja mikä kaiken takana, ruokailutottumukset :!:

Trig:n alenemisen selittää ehkä se, että en ole liki puoleen vuoteen syönyt makoisia jälkkäreitä ruuan päälle ja myös makeisten nautiskelun määrä on laskenut merkittävästi. Tämä hyvä...
Lisäksi allergioiden takia olen joutunut vähentämään raakojen vihannesten, juuresten ja hedelmien syönnin minimiin. Vaikka olen heittänyt ruokavaliostani lähes tyystin lempimäni lenkkimakkaran pois ja aloittanut allergian takia niiden "kalaöljykapseleiden" napsimisen, ovat ruoka- ja rasvavalintani menneet muutoin ihan vitralleen... Ja tämä taas johtuu siitä, että jäätyäni työttömäksi kokkaan nyt tyystin itse edullisista aineksista ruokani, kun ei ole enää työpaikkaruokalaa käytettävissä. Työpaikkaruokala valmisti ilm. kuitenkin terveelliset ateriat (nyt sen jälkikäteen huomaa labra-arvoista) oletettavasti käyttäen esim. oikeanlaisia rasvoja.

Että tällaista. Pitäisi vissiin karpata :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-29 17:14:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-04-08 19:18:09
Viestit: 446
Paikkakunta: Mankola, Jyväskylä
Munkin avopuolisolta mitattiin työterveydessä kokonaiskole 6,9 (sama kuin mulla). Sai lapun jossa kehotettiin ottamaan yhteyttä omaan terveysasemaan tarkempien mittausten ja "hoitotoimenpiteiden" määrittämiseksi. Eihän tuo halunnu mennä. Olkoon menemättä, mua silti kiinnostais nuo tarkemmat tulokset, ennen muuta HDL-trigl. suhde..

Mies ei karppaa, mutta vetelee kaikki täysrasvasena. Mun karppaamisen myötä esim. maito vaihtu täysmaitoon ja muutenkin kaikki kevyttuotteet "hävis" jääkaapista. Oonkin vähän miehelle yrittäny vihjailla että täysrasvasten yhdistäminen hiilareihin ei välttämättä ole hyvä juttu. Tosin kolesteroliarvot ovat kuulemma olleet persiillään jo useita vuosia sitten, jolloin oli vege (ei muista aikaisempia arvojaan). Painoa on saanut useamman kilon, mikä hänen tapauksessaan on vaan hyvä asia, nyt suht. normaalipainossa kun ennen alipainon rajoilla.

Mut pitäsköhän tuosta nyt sitten olla kuitenkin huolissaan.. :roll:

*muoks* kuuluiskohan tää paremmin siihen varsinaiseen kolesteroliketjuun.. Siirtäköön joku, jos aiheelliseksi näkee..

_________________
Virallisterveelliset suositukset vahingoittavat vakavasti sinua ja ympärilläsi olevia

Ruoka-anarkiaa jo vuodesta 2008.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-29 18:29:11 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
Lainaa kirjastosta tai osta Ravnskovin kirja "Kolesterolimyytti". Siitä löytyy kaikki tarpeellinen tieto kolesterolista.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-29 18:39:50 
Poissa
korpa
korpa

Liittynyt: 2007-08-08 13:24:22
Viestit: 2470
Ja tuohon kylkiäiseksi vielä Malcolm Cendrickin - Ei sittenkään kolesteroli


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-29 18:44:32 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
Mulla on Anthony Colpon lukematta jäänyt Great Cholesterol Con -kirja. Elka sitä joskus suositteli, mutta mulla on sen verran hidasta lukea vieraskielistä kirjaa, että jäi kokonaan aloittamatta. Ravnskovin kirjasta sai mielestäni riittävästi valaistusta asiaan. Myyn Colpon kirjan 10 eurolla, jos joku sattuis haluumaan uuden kirjan edullisesti. YV:tä kehiin.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-29 18:46:44 
Poissa
korpa
korpa

Liittynyt: 2007-08-08 13:24:22
Viestit: 2470
^Heheh mä ostaisin pois heti, mutta oon varmaan vieläkin hitaampi lukemaan lontooksi :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-29 19:02:08 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2009-08-27 19:03:55
Viestit: 61
Paikkakunta: pirkanmaa
Minä sain tänään verikokeiden tulokset. Ennen kokeita oli sairaanhoitaja aika huolissaan kun olin kyselylomakkeeseen rastitellut käyttäväni eläinrasvoja reilusti, juustoa lukemattomia siivuja päivittäin, en yhtään palasta leipää enkä mitään light-tuotteita. Hän totesi että saarnan aika olisi tulosten lukemisen yhteydessä.
noh, tulosten lukutilaisuudessa (eli tänään) hän sanoi että kyllä hyvältä näyttää. kaikki veriarvot kunnossa ja sydänkäyränkin oli lääkäri todennut erinomaiseksi. totesi sitten yhteenvetona että etpä taida mitään ruokavalio-ohjeita tarvita, taidat tietää mitä teet!
itse en noista arvoista tms. mitään tajua, mutta sainpahan kuulla viralliselta taholta asti olevani kunnossa. :lol: totesi hoitaja vielä että yleensä sinun iässäsi (olen 39) alkaa veriarvoissa tapahtua yhtä ja toista ja harvoin ovat kaikilta osilta kunnossa. Hymyilin maireasti takaisin ja sanoin että ehkei ihan kaikkea pidä uskoa mitä mainoksissa sanotaan! :lol:

siis täällä tämä virallisesti terve kohta 40-v. taitaa juhlankunniaksi paistaa kaalia lisukkeineen reilussa voissa, tehdä jälkkäriksi kermavaahtoa vadelmilla ja %-suklaalla, avata punkkupullon ja nauttia elämästä! :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-01-29 21:36:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-04-08 19:18:09
Viestit: 446
Paikkakunta: Mankola, Jyväskylä
rantaiso kirjoitti:
Lainaa kirjastosta tai osta Ravnskovin kirja "Kolesterolimyytti". Siitä löytyy kaikki tarpeellinen tieto kolesterolista.

Luettuna on ja omistankin kyseisen opuksen.

korpatsov kirjoitti:
Ja tuohon kylkiäiseksi vielä Malcolm Cendrickin - Ei sittenkään kolesteroli


Sekin pitäs lukasta. Mutta saahan sitä vähän huolestua kuitenkin. :mrgreen: En mä ymmärrä yleensäkään miksi testataan joku kokonaiskolesteroliarvo, mittaamatta muita arvoja erikseen. Että jos se äijän 6,9 kokonaiskolesteroli ois pelkkää LDL:ää ja triglyä, HDL:n ollessa alle 1, niin ei kai se mikään hyväkään juttu olis. :smt102

Niin se laskennallinen LDL ja mitä kaikea, että ois mahollisimman vaikeaa maallikoiden ymmärtää.. :D Mutta oletan kuitenkin, että jos jostain kolearvoista pitää jotain välittää, niin HDL:stä ja triglyistä. :roll:

_________________
Virallisterveelliset suositukset vahingoittavat vakavasti sinua ja ympärilläsi olevia

Ruoka-anarkiaa jo vuodesta 2008.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)