karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:45:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 159 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 8 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-05-02 10:18:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-27 18:25:39
Viestit: 1060
Paikkakunta: Espoo
Kyllä sitä pystyy hiivaa häätäessäkin suht monipuolisesti syömään mutta kyllähän se vaatii mielikuvitusta... minäkin olen mm hiivasyndrooman takia ollut Mäkelän potilaana ja tokenin onneksi (tosin nyt raskaana ollessa olen lisännyt vähän hiilareita bataatin ja hedelmien muodossa -> heti sammasta suussa vaikka hiivaoireet ollu poissa karpaten jo 3-4 vuotta mutta selvästi hedelmät ja tärkkelykset saa sen mulla taas iskemään :( )
Jos maitotuotteita välttelee aluksi (mikä on ihan viisasta) voi käyttää kookoskermaa ruoanlaitossa, kookoshan on myös hiivaa nitistävä aine. Kara kookoskerma (s-marketeista) jäisten puolukoiden kera on myös hyvä "makea" herkku hiivapotilaalle jos sellaista välillä kaipaa. Lihaa ja kasviksia, salaattia ja kalaa, leikkeleitä tai laadukkaita makkaroita ja taas kasviksia... Nykyään välttelen teollisia länsimaisia soijatuotteita mutta hiivaa häätäessä käytin maustatonta alpro soja jugurttia välillä ja kaupasta sai myös jotain cheddar-tyyppistä soijajuustoa joka kävi ruoanlaittoon.. ja tofua voi marinoida ja paistella kasviksien joukkoon jos tykkään. Jos hylkäät maitotuotteet niin ehkä siksi aikaa voisi soijajutut ottaa käyttöön niin saisi maitotuotteille jonkinlaista korviketta? Tsemppiä!

_________________
Monenmoista karppailusuuntausta harjoiteltu vuodesta 2005... Nyt opetellaan pikkuprinsessan äitinä oloa ja hyvä olo sen kun jatkuu Kwasniewskin tyylillä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-05-02 11:13:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
Onko tuo varma, että kookosmaitoa ja kermaa voi käyttää?

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-05-03 11:24:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-27 18:25:39
Viestit: 1060
Paikkakunta: Espoo
En muista puhuinko Rauli Mäkelän kanssa kookostuotteita käyttäväni joten ihan noin varman päälle en osaa sanoa - mutta hiiva kyllä lähti rivakasti vähenemään karppaamalla kookostuotteiden käytöstä huolimatta. Olin tuota ennen siis vältellyt puoltoistavuotta kotimaisia viljoja, maitotuotteita ja sokeria, lisäksi mulla oli kokoajan joku (resepti-)hiivalääkitys päällä tuona aikana ja ei, hiiva ei vähentynyt lainkaan, mulla kun otettiin kakkanäytteitä vähän väliä. Vasta kun luovuin totaalisesti tattarista ja perunasta ja muista lopuista tärkkelyksistä (joita käytin muutenkin tosi vähän) alkoi tapahtua... ja kookoskermaa meni mulla siinä vaiheessa joka päivä. Kookosöljyhän pitäisi olla jotenkin sieniä tappavaa, ja aasian ihmisillä ei juuri hiivaa esiinny - ehkä juuri runsaasta kookoksen käytöstä johtuen? Uskoisin että kookoskermassa on joitain samoja ominaisuuksia kuin kookosöljyssäkin..

_________________
Monenmoista karppailusuuntausta harjoiteltu vuodesta 2005... Nyt opetellaan pikkuprinsessan äitinä oloa ja hyvä olo sen kun jatkuu Kwasniewskin tyylillä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-05-03 11:28:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
Jeps. Viljaa ja tärkkelystä ei tule itsellä käytettyä muutenkaan oikeastaan ollenkaan, maitotuotteista sen sijaan käytän kermaa ja hapanmaitotuotteita. Ilmeisesti nuokin kannattaisi sitten lopettaa... ainakin pariksi viikoksi, ja katsoa mitä tapahtuu. Vielä kun pääsisi kokonaan tummasta suklaasta eroon, se on kaikista vaikeinta.

Mitä lisäaineita te hiivasta eroon päässeet suosittelette? Eli tuossa kirjassa oli juttua noista maitohappobakteereista ynnä muista.

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-05-03 19:36:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-27 18:25:39
Viestit: 1060
Paikkakunta: Espoo
Mulle Rauli Mäkelä suositteli seuraavia mutta tiedä sitten mitkä näistä just hiivapotilasta hyödyttää (kun mulla oli lisänä muitakin suolistovaivoja) mutta eipä näistä ainakaan haittaa ollut;
* vitavoima (monivitamiini)
* kalaöljyä tai kalanmaksaöljyä
* juurikin maitohappobakteeria
* magnesiumia
* kalkki + d-vitamiini

_________________
Monenmoista karppailusuuntausta harjoiteltu vuodesta 2005... Nyt opetellaan pikkuprinsessan äitinä oloa ja hyvä olo sen kun jatkuu Kwasniewskin tyylillä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-05-03 20:00:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-11-05 12:06:48
Viestit: 2375
te, jotka olette kärsineet hiivasyndroomasta, onko teillä ollut hiivaa tuolla intiimialueilla (ulkosynnyttyminet/vagina vai missä se nyt ikinä jyllääkään) ? vai onko kyseessä kaksi niin erilaista vaivaa, että harvemmilla on molemmat ?

_________________
If it isn't broken, don't fix it.
Ne, jotka osaavat, tekevät. Ne, jotka eivät osaa, opettavat.
"Hyvä ruokavalio ei ole koskaan massatuote, vaan se on aina suunniteltava yksilöllisesti kullekin ihmiselle erikseen"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-05-03 20:41:24 
Poissa
taistelukala
taistelukala
Avatar

Liittynyt: 2008-01-20 19:54:27
Viestit: 12781
Paikkakunta: Lähellä Tamperetta
Hiiva voi jyllätä intiimialueella ilman, että on kyseessä hiivasyndrooma. Mutta hiivasyndroomassa ei ole pakko olla hiivatulehdusta alapäässä, mikä tosin monesti kyllä on. Siis sana syndroomahan tarkoittaa monen oireen yhtymää, eli jos on vain ja ainoastaan hiivaa alapäässä, niin se ei ole syndrooma.

jepejee kirjoitti:
Siis minkälaisia oireita teillä oikein on tuosta hiivasta?


Mulla oli aikoinaan kolmella plussalla hiiva elimistössä, mikä merkitsi silloin pahinta mahdollista. Oireena oli: yletön väsymys, rajut vatsakrampit tietyn ajan päästä ruokailusta, josta sitten seurasi aina välittömästi ripulikohtaus, kasvojen turpoaminen (ja kun puhun turpoamisesta, niin ne turposivat minuutin sisällä rajusti muodottomiksi ja olivat tulessa), silmien turpoaminen umpeen, raju punoitus, hengitysvaikeudet (jouduin sairaalaan niiden takia, koska hengitystiet turposivat lähes umpeen), aftat suussa, jatkuva kutina elimistössä, jolloin raavin itseni verille, päänsärky, lihasheikkous, psyykkiset ongelmat, kuten valinnanvaikeudet, masennus ja elämänhaluttomuus, paniikkikohtaukset kaupassa (hyllyt "hyökkää" päälle), jatkuvat ilmavaivat, hillitön makean himo, jatkuva nälkätila, hermostuneisuus, ärtyneisyys, jatkuva infektiokierre... listaa voisin jatkaa vaikka kuinka. Kaikki nuo vaivat loppuivat, kun menin erääseen hoitolaitokseen jossa hiivaa hoidettiin. Itse paranemisprosessi oli sitten pitkä.

_________________
Kun huomaa olevansa enemmistön kanssa samaa mieltä, on aika tarkistaa kantansa!
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-05-03 21:17:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
Dumpo kirjoitti:
Hiiva voi jyllätä intiimialueella ilman, että on kyseessä hiivasyndrooma. Mutta hiivasyndroomassa ei ole pakko olla hiivatulehdusta alapäässä, mikä tosin monesti kyllä on. Siis sana syndroomahan tarkoittaa monen oireen yhtymää, eli jos on vain ja ainoastaan hiivaa alapäässä, niin se ei ole syndrooma.

jepejee kirjoitti:
Siis minkälaisia oireita teillä oikein on tuosta hiivasta?


Mulla oli aikoinaan kolmella plussalla hiiva elimistössä, mikä merkitsi silloin pahinta mahdollista. Oireena oli: yletön väsymys, rajut vatsakrampit tietyn ajan päästä ruokailusta, josta sitten seurasi aina välittömästi ripulikohtaus, kasvojen turpoaminen (ja kun puhun turpoamisesta, niin ne turposivat minuutin sisällä rajusti muodottomiksi ja olivat tulessa), silmien turpoaminen umpeen, raju punoitus, hengitysvaikeudet (jouduin sairaalaan niiden takia, koska hengitystiet turposivat lähes umpeen), aftat suussa, jatkuva kutina elimistössä, jolloin raavin itseni verille, päänsärky, lihasheikkous, psyykkiset ongelmat, kuten valinnanvaikeudet, masennus ja elämänhaluttomuus, paniikkikohtaukset kaupassa (hyllyt "hyökkää" päälle), jatkuvat ilmavaivat, hillitön makean himo, jatkuva nälkätila, hermostuneisuus, ärtyneisyys, jatkuva infektiokierre... listaa voisin jatkaa vaikka kuinka. Kaikki nuo vaivat loppuivat, kun menin erääseen hoitolaitokseen jossa hiivaa hoidettiin. Itse paranemisprosessi oli sitten pitkä.


Hmm, no joo. Mulla on sitten ilmeisesti aika lievä tapaus :D. Pieniä mahavaivoja on silloin tällöin, mutta tosi harvoin todellista kipua. Enemmänkin sellainen "nälän" tuntemus vain. Ulostamisrytmi on ollut karppauksen aikana melko omituinen, eli yleensä minulla tulee kakkaa vain joka toinen päivä, siis todella usein jää päivä väliin ja välipäivän jälkeen tartteekin käydä istunnolla useammin. Ilmavaivoja minulla on karpillakin ollut, varsinkin kaali aiheuttaa niitä. Lähinnä tuo kynsisieni, jalkasieni ja seborrooinen ihottuma kasvoissa sekä päänahassa kertovat minulla elimistössä olevan liikaa hiivaa.

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-05-04 15:10:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-02-18 16:17:04
Viestit: 109
Hiivasyndroomaan auttaa kun ei käytä mitään sellaista missä hiiva kasvaisi. ELi hirssi ehdottomasti pois,
viljat yleensäkin. Soijajauho, pellavarouhe ovat ainoita itselläni jotka sallin. Ja hiivasyndroomasta paranin
3 kk:ssa. Leipähimoon auttoi rasvan lisääminen, siis oliiviöljyä loraan salaatin päälle aamuin illoin.
Munakas aamulla, salaattia, marjoja ja Turkkilaista, lounaalla lihaa, kalaa ja kasviksia. Tulee niin kylläinen olo,
etten tarvitse leipää enkä puuroja/riisiä/perunaa. Ja vatsa toimii, ei kuohu eikä kupli!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-05-20 17:13:08 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-10-22 20:38:10
Viestit: 26
Paikkakunta: Tampere
Tuunpas sotkeutuun tänne, kun en oo hetkeen kirjoitellut ja mun kirjottelut näyttää tipahtaneen aika kauas historiaan...

Mulla on ollut useiden antibioottikuurien (noin kaksi vuotta ja kymmenisen kuuria) jälkeen ongelmana alapään hiiva. Hiiva oli jatkuvaa, lääkityksellä ja ilman. Gyne neuvoi vähentämään sokereita ja valkoista jauhoa, mutta eihän se mitään auttanut. Sitten tuli lisäksi vatsaongelmat ja pariin otteeseen selittämätön ripuli, jonka kesto pari viikkoa. Lääkäri ei osannu neuvoa mitenkään, mutta nettiä selaamalla ja kaikkia asiasta tietäviä ahdistelemalla sain tarpeeksi tietoa, ja aloitin karppaamisen. Karppausta takana nyt yli 7kk.

Alussa olin todella tiukka ruokavalioni kanssa, vaikka ilmeisesti täällä useammalla on muakin tiukempaa.... Kiellettyä olivat kaikki viljat, maissi, riisit, kaikki sokerit, peruna, hiiva, alkoholit, banaani, viinirypäleet... Ja hiivahan palasi heti, kun pikkusenkin lipsahti syömään pari palaa perunaa tai riisipiirakkaa. Myös vatsa meni totaalisesti sekaisin ja ripuloin muutaman päivän.

Löysin Molkosanin, se on todellinen pelastus! Olen syönyt myös maitohappobakteereita, mutta uskon niiden olevan vain muoti-ilmiö. Kertaakaan en ole huomannut mitään todellista vaikutusta. Alapään ongelmiin olen käyttänyt kylpyjä, joissa mukana ruokasoodaa, se auttaa kutinaan.

Alkoholia ei voi nykyään juoda kahta annosta enempää, vatsa ja pää ei kestä.

Välillä uskallan syödä jotain epäkarppia ja selviän siitä vatsan mouruamisella. Ripulit ja hiiva taitavat olla historiaa, mutta paranemiseen meni yli puoli vuotta. En aio palata virallisterveelliseen ruokavalioon, koska voin paljon paremmin karppina ja atooppinen ihonikin tykkää. En kuitenkaan nipota syömisistäni, syön marjoja ja hedelmiä sen verran kuin koen järkeväksi.

Ja tuosta muiden ajattelemisesta ja vaivoista puhumisesta... Itse olen puhunut vaivoista ääneen kaikille siitä kysyneille, jotta tietoa saavat muutkin, jotka sitä joskus tarvitsevat. Ja minua ei kiinnostanut alussa varsinkaan mitä muut ajattelevat, pakkohan sitä oli jotain tehdä, että saa kroppansa kuntoon! :wink:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-05-20 17:18:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-11-05 12:06:48
Viestit: 2375
Juliavi,
olen sinun alkutilanteessasi. Olen nyt vuoden kaksi kärsinyt koko ajan alapään hiivasta. Saan sen korkeintaan kuukaudeksi pois kerrallaan ja sitten taas jatkuu. Nyt olen lähes karppina ollut tammikuusta lähtien. Hiiva on edelleen päällä, mutta ei niin pahana. Kauan sinulla kesti päässä hiivasta "lopullisesti" eroon ?

ainoat mitä en ole tähän vielä kokeillut maitohappobakteerit suoraan tabupurkista, estrogeenivoiteet ja diabeteskokeet. Toivon todella, että karppaus on vastaus miunkin ongelmiin.

_________________
If it isn't broken, don't fix it.
Ne, jotka osaavat, tekevät. Ne, jotka eivät osaa, opettavat.
"Hyvä ruokavalio ei ole koskaan massatuote, vaan se on aina suunniteltava yksilöllisesti kullekin ihmiselle erikseen"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-05-20 18:19:27 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-10-22 20:38:10
Viestit: 26
Paikkakunta: Tampere
Mä veikkaisin, että hiiva tulee takaisin, jos alan syödä liikaa sokereita ja muuta kuraa. Yli puoli vuotta meni, että pääsin tähän tilaan. Pieniä määriä jotain turhakkeita voin syödä ilman, että menee vatsa sekaisin/ripulille ja tulee hiiva. Mutta tosiaan, varsinkin alussa olin todellatodella tarkka hiilareista, laskeskelin silloin, että pysyttelin marjoissa ja hedelmissä 50 gramman alapuolella. Ja en syönyt mitään hedelmiä, joissa oli runsaasti sokeria, enkä syönyt ollenkaan marjojen seassa taloussokeria, vaan huuhtelin marjat ensin veden alla puhtaaksi (anoppilasta saatuja).

Ja tuo ensimmäinen puoli vuotta meni myös suurimmaksi osaksi ilman alkoholia, neljään kuukauteen en edes maistanut mitään juomaa. Sanomattakin on selvää, että en juonut kertaakaan mehua tai mitään sokerillista limpparia.

Mä olin suhteellisen hysteerinen pienistäkin määristä viljaa, sokeria, tai muita aineita, jotka oli aiemmassa viestissäni. En syönyt esim. juustoraastetta, jossa oli paakkuntumisenestoaineena perunajauhe... taikka maustettua tonnikalaa, jossa oli sokeria. Mulla pysyy itsekuri paremmin kontrollissa, kun en anna edes pikkusormen kynttä pirulle.

Välttelen jatkossa kaikkia mahdollisia lääkekuureja niin pitkään kunnes lääkäri suunnilleen pakottaa ne lääkkeet ottaan... Mä en halua tätä vaivaa takaisin yhtä pahana kuin aiemmin, ja se pitkälti johtu liiallisesta antibiootin syömisestä.

Jos uskaltaa maitotuotteita käyttää, niin mun ruokavalio saattaa sopia muillekin, jotka kamppailee tän vaivan kanssa. Itse en noudattanut mitään ennalta määrättyjä sääntöjä, vaan mietin mikä voisi minulla toimia. Ja olin varautunut siihen, että vähintäänkin tuo puoli vuotta menee, kun suolisto toipuu.

Kerron mielelläni lisää omasta taipaleestani, jos siitä on jollekin apua. :wink:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-05-20 22:06:07 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-10 13:12:42
Viestit: 176
Mullakin oli aika vahvat oireet etenkin viime keväästä eteenpäin (aikaisemminkin). Mutta viime keväänä jouduin syömään vahvan penisilliinikuurin ja sen lisäksi vielä söin paljon sokeria ja käytin e-pillereitä. Pillerit syksyllä pois ja aina silloin tällöin karppia ruokaa. Tänä vuonna tosin ollut ihan täys tehokuuri päällä. Ei repsahduksia, ei viljatuotteita, paljon maitohappobakteereita, kuituja ja etenkin valkosipulia! Auttaa.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-27 22:18:33 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-09-27 22:14:47
Viestit: 4
STEVIAA voi tämän lähteen mukaan käyttää makeutukseen. Saa tilattua netin kautta. Täältä luin:
http://www.candida-cure-recipes.com/can ... tment.html

"Stevia sweetener is the only sugar substitute that’s safe to use for candida. We know that all forms of sugar should be avoided when treating yeast overgrowth, and that artificial sweeteners are toxic, dangerous substances, not only for candida, but in all circumstances. Since stevia is a natural herb, with no carbohydrates and no calories it’s the perfect choice."


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-27 22:32:15 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2009-07-12 18:36:08
Viestit: 68
muutama vuosi sitten sairastuin väsymysoireyhtymään jolloin pahimmillaan olin työkyvytön. Paranin siitä pikkuhiljaa, mutta hiivasyndrooma jäi. Sain sen hieman parempaan kuosiin jättämällä sokerit ja "pullat" pois, tuolloin pahimmillaan yskiessä kurkusta irtosi hiivapalleroita ja hengitys oli todella tyrmäävä+muut oireet. Nyt kohta 4kk karpilla ja ei ole hiivaa näkynyt. Kielikin on kauniin punainen. Koko rumba alkoi todennäköisesti antibiooteista ja olin jo lähes toinen jalka haudassa. Lääkärit eivät koskaan löytäneet virallista selitystä romahdukselle.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-28 13:36:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-05 14:44:31
Viestit: 426
Antibiootithan tappaa niitä elimistön omia hyviä bakteereita ja tän on väitetty olevan yks hiivan syy,mutta ilmeisesti nyttemmin näin ei olekaan.Sen verran karppauksesta eli koska hiivan pää"ravintoaineethan" on sokerit ja hiilarit (nopeat) niin karppauksella kun näitä ruoka-aineita ei juurikaan syödä myöskään hiiva ei saa yhtä suurta kenttää rellestää.Myös maitohappobakteerien käyttö yleensä helpottaa hiivan oireisiin,onhan sillä yhteyksiä suoliston epätasapainoon (maitohappobakteerit kaiketi siis korjaavat tilannetta) ja mm.allergikoilla (kuten minä) allergiaoireet helpottuvat kun suoliston bakteerikantaa saadaan tasapainotettua (allergiathan liittyvät suoliston epätasapainoon).

Ei tää kyllä yhtään varmaan selventäny asiaa,tietääkö joku muu? :?:

_________________
Tänään taas huimailua ja nimenomaan jalkeilla ollessa kaatuilua.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-29 08:37:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-07 07:16:43
Viestit: 1088
Minä en tiedä hiivasta juurikaan mitään mutta asia kiinnostaisi. Osaisiko joku vastata noihin kysymyksiin, joita nousi esille kun silmäilin ketjua läpi.

dumpo kirjoitti:
aito kirnupiimä kävi, ei sellainen johon oli lisätty maitoa. Aidossa kirnupiimässä ei ole laktoosia.

Katsoin kaupassa ja siinä kaupan aidossa kirnupiimässä oli hiilareita lähes yhtä paljon kuin muissakin nestemäisissä maitotuotteissa. Eikö se ole aitoa kirnupiimää vai onko nimenomaan laktoosi vältettävä sokeri?

Eränkävijä kirjoitti:
Pienikin annos riittää ruokkimaan hiivaa, etenkin, jos sitä on elimistössä jo runsaasti pohjalla. Suosittelen kyllä lämpimästi lainaamaan kirjastosta Mäkelän Raulin kirjoittaman kirjan aiheesta, siinä on kaikki tarpeellinen aiheesta, myös ruokavaliot, tukihoito ym.

Miten Rauli Mäkelä lähtee häätämään hiivaa? Näännytetäänkö sitä nälkään? Kuoleeko se siihen vai onko jotain kikkoja sen tappamiseksi?

Mistä hiiva häädetään?

Ei varmaan kokonaan pysty poistamaan eli riittääkö kun se pysyy kurissa suolistossa?

Eränkävijä kirjoitti:
Itselläni ei hiivaa löytynyt, vaikka tiedänkin/epäilen vahvasti kyseisestä ongelmasta kärsiväni. Antioksidantit olleet käytössä viitisen viikkoa, hiljaa mutta varmasti alkaa meikäläisenkin immuunipuolustus herätä.

Miten antioksidantit (ilmeisesti pillerit?) auttavat immuunipuolustuksen aktivoimisessa?

Tuo on hyvin tärkeä juttu, sillä immuunipuolustuksen kunto ja toimintakyky on keskeisimmässä roolissa taistelussa hiivaa ja muita mikrobeja vastaan.

_________________
Kun iäkäs ja arvostettu henkilö puhuu teille, kuunnelkaa häntä tarkkaan ja pitäkää häntä arvossa. Mutta älkää uskoko häntä, sillä hän saattaa olla väärässä. Ole siis aina skeptinen ja ajattele aina itsenäisesti. - Linus Pauling, 10.12.1954


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-29 09:36:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-05 14:44:31
Viestit: 426
westie_75 kirjoitti:
Minä en tiedä hiivasta juurikaan mitään mutta asia kiinnostaisi. Osaisiko joku vastata noihin kysymyksiin, joita nousi esille kun silmäilin ketjua läpi.

dumpo kirjoitti:
aito kirnupiimä kävi, ei sellainen johon oli lisätty maitoa. Aidossa kirnupiimässä ei ole laktoosia.

Katsoin kaupassa ja siinä kaupan aidossa kirnupiimässä oli hiilareita lähes yhtä paljon kuin muissakin nestemäisissä maitotuotteissa. Eikö se ole aitoa kirnupiimää vai onko nimenomaan laktoosi vältettävä sokeri?

No laktoosihan=maitosokeri ja jos hiivasta kärsii niin sokerit aiheuttaa yleensäkin sille sopivan kasvualustan,myös maitosokeri voi pahentaa oireita.

Eränkävijä kirjoitti:
Pienikin annos riittää ruokkimaan hiivaa, etenkin, jos sitä on elimistössä jo runsaasti pohjalla. Suosittelen kyllä lämpimästi lainaamaan kirjastosta Mäkelän Raulin kirjoittaman kirjan aiheesta, siinä on kaikki tarpeellinen aiheesta, myös ruokavaliot, tukihoito ym.

Miten Rauli Mäkelä lähtee häätämään hiivaa? Näännytetäänkö sitä nälkään? Kuoleeko se siihen vai onko jotain kikkoja sen tappamiseksi?

Mistä hiiva häädetään?

Ei varmaan kokonaan pysty poistamaan eli riittääkö kun se pysyy kurissa suolistossa?

Hiivaa voi esiintyä myös suussa,esim.vahvojen antibioottikuurien seurauksena hiivaa voi kertyä ja siten syljen koostumus voi muuttua-->oireita. Useimmiten on kuitenkin niin,että kun suolistossa on ongelmia juuri hiivan takia niin ne ongelmat näkyvät myös muualla.Hiivan häätökeinoiksi suositellaan juurikin ruokavaliota,josta sokerit ja nopeat hiilihydraatit on poistettu koska ne antavat hiivalle suotuisan kasvualustan.

Eränkävijä kirjoitti:
Itselläni ei hiivaa löytynyt, vaikka tiedänkin/epäilen vahvasti kyseisestä ongelmasta kärsiväni. Antioksidantit olleet käytössä viitisen viikkoa, hiljaa mutta varmasti alkaa meikäläisenkin immuunipuolustus herätä.

Miten antioksidantit (ilmeisesti pillerit?) auttavat immuunipuolustuksen aktivoimisessa?

Antioksidantit estävät elimistön hapettumisreaktioita.Kaikki reaktiot eivät ole pahasta mutta jotkin aiheuttavat myös "huonoja" reaktioita.

Antioksidanttejahan ovat mm.eri vitamiinit (HUOM!Antioksidantti ja vitamiini eivät ole synonyymejä vaan joillakin vitamiineilla on antioksidatiivisia vaikutuksia) sekä jotkin hivenaineet.

Tuo on hyvin tärkeä juttu, sillä immuunipuolustuksen kunto ja toimintakyky on keskeisimmässä roolissa taistelussa hiivaa ja muita mikrobeja vastaan.


Kyllä,juurikin näin.Myös maitohappobakteereista on kuitenkin huomattu olevan apua myös tuon immuunipuolustuksen toimintakyvyn takaamisessa koska jos suolisto voi huonosti myös immuunipuolustus heikentyy (vrt.allergikot).

En kuitenkaan itse ole mitenkään pätevä kertomaan mikä toimii/ei toimi,olen vain itse huomannut että esim.itsellä tietyt ruoat/ruoka-aineet aiheuttavat epämääräisiä ongelmia ja myös sitä hiivaa.Netistä löytyy paljon lisää tietoa ja kirjastosta kannattaa hakea kirjoja jos on kiinnostunut hiivasyndrooman hoidosta. :mrgreen:

_________________
Tänään taas huimailua ja nimenomaan jalkeilla ollessa kaatuilua.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-29 11:41:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-07-07 07:16:43
Viestit: 1088
Marian kirjoitti:
westie kirjoitti:
Katsoin kaupassa ja siinä kaupan aidossa kirnupiimässä oli hiilareita lähes yhtä paljon kuin muissakin nestemäisissä maitotuotteissa. Eikö se ole aitoa kirnupiimää vai onko nimenomaan laktoosi vältettävä sokeri?

No laktoosihan=maitosokeri ja jos hiivasta kärsii niin sokerit aiheuttaa yleensäkin sille sopivan kasvualustan,myös maitosokeri voi pahentaa oireita.

Jos kirnupiimä käy ja vaikka sen kaikki laktoosi olisi pilkottuna niin siinä on kuitenkin sokeria (glukoosia & galaktoosia) niin jokin ei täsmää. Onko kyse hapattamisen yhteydessä syntyvästä maitohaposta? Eikö ketjussa mainitussa heraliuoksessakin (Molkosan) ollut mukana maitohappoa? (Ei siinä paljon muuta oikeastaan ollutkaan...)

marina kirjoitti:
westie kirjoitti:
Miten Rauli Mäkelä lähtee häätämään hiivaa? Näännytetäänkö sitä nälkään? Kuoleeko se siihen vai onko jotain kikkoja sen tappamiseksi? Mistä hiiva häädetään? Ei varmaan kokonaan pysty poistamaan eli riittääkö kun se pysyy kurissa suolistossa?

Hiivaa voi esiintyä myös suussa,esim.vahvojen antibioottikuurien seurauksena hiivaa voi kertyä ja siten syljen koostumus voi muuttua-->oireita. Useimmiten on kuitenkin niin,että kun suolistossa on ongelmia juuri hiivan takia niin ne ongelmat näkyvät myös muualla.Hiivan häätökeinoiksi suositellaan juurikin ruokavaliota,josta sokerit ja nopeat hiilihydraatit on poistettu koska ne antavat hiivalle suotuisan kasvualustan.

Ymmärrettävää jos kerran hiiva on villiintynyt niin vähentämällä sen ravintoaineita sen kasvua voi hillitä, mutta kuoleeko se siihen? Enpä usko; veikkaan että ihminen kuolee ennen kuin hiiva jos pelkästään ravintoaineita rajoittamalla koitetaan päästä siitä eroon. Lisäksi hiivoilla kuten Candida on sellainen paha tapa että jos siltä ottaa energian pois niin sitä ei tahdo saada hengiltä millään.

marina kirjoitti:
Antioksidantit estävät elimistön hapettumisreaktioita.Kaikki reaktiot eivät ole pahasta mutta jotkin aiheuttavat myös "huonoja" reaktioita. Antioksidanttejahan ovat mm.eri vitamiinit (HUOM!Antioksidantti ja vitamiini eivät ole synonyymejä vaan joillakin vitamiineilla on antioksidatiivisia vaikutuksia) sekä jotkin hivenaineet.

Jep, mutta miten ne aktivoivat hiivan häätämiseen liittyvää immuunijärjestelmää?
Marian kirjoitti:
westie kirjoitti:
Tuo on hyvin tärkeä juttu, sillä immuunipuolustuksen kunto ja toimintakyky on keskeisimmässä roolissa taistelussa hiivaa ja muita mikrobeja vastaan.

Kyllä,juurikin näin.Myös maitohappobakteereista on kuitenkin huomattu olevan apua myös tuon immuunipuolustuksen toimintakyvyn takaamisessa koska jos suolisto voi huonosti myös immuunipuolustus heikentyy (vrt.allergikot).

Jo äidinmaidon mukana tulevat probiootit on ihan ok mutta ei niillä taideta ketään häätää joskin ne kyllä tasapainottavat ja vahvistavat elimistön puolustusjärjestelmää jonka tarkoituksena on pitää loiset sekä haitalliset mikrobit ulkopuolella.

Järkevimmältä kuulostava tapa päästä hiivasta eroon on tappaa se sieltä minne se ei kuulu ja näyttäisi siltä että paras tapa tehdä se on elimistön oman toiminnan vahvistaminen hiivan häätämiseksi sinne missä probiootit kasvavat. Elimistön omat antibiootit AMP:t tehoaa hiivaan tehokkaasti (paitsi jos se kärvistelee energian puutteessa).

Onko Rauli Mäkelällä tai muilla alan immeisillä jotain apua hiivan tappamiseen? Hiilareiden välttely tai monivitamiini ei sitä välttämättä automaattisesti tee.

_________________
Kun iäkäs ja arvostettu henkilö puhuu teille, kuunnelkaa häntä tarkkaan ja pitäkää häntä arvossa. Mutta älkää uskoko häntä, sillä hän saattaa olla väärässä. Ole siis aina skeptinen ja ajattele aina itsenäisesti. - Linus Pauling, 10.12.1954


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-29 11:55:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-03 20:10:40
Viestit: 454
Jahas, ikivanha ketju on nostettu.

Hiivaa vastaan ei tule hyökätä. Kuten bakteereilla, viruksilla ym. "parasiiteilla", myös hiivalla on tärkeä työ kehossa - etenkin, kun se on täynnä jätettä, jota se parhaansa mukaan tuhoaa. Unohtakaa "tapan kaikki ja tulen paremmaksi" - ajattelu.

Ei vaivaa hiiva allekirjoittanutta enää.

_________________
"Se alkaa päivittäin lämpimänraukeasta olotilasta, kunnes joku äkin rupeaa liukasteetta kairaamaan patukkaansa hanuriisi ja ehkäpä pahimmassa tapauksessa, mitä pimeimpänä talviaamuna – mitä oikein tapahtuu? - herätyskello soi" - Eränkävijä


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 159 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 8 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 22 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)