karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:36:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-08-27 12:32:53 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-04-15 23:50:09
Viestit: 33
Hei, eilen oli taas kova salitreeni ja treenin jälkeen tuli syötyö kanafileitä, pekonia ja kasviksia oliiviöljyssä. Söin myös kaksi tummasuklaa palaa ruoan jälkeen. Menin nukkumaan klo. 02 aikaan ja heräsin klo 06 sydämentykytyksiin. Syke ei tuntunut kauhean nopealta kaulalta mitattuna, mutta sellaiselta jumputukselta joka herättää. valvoin kaksi tuntia yrittäen saada unta, mutta ei onnistunut. Välissä join vettä ja otin merisuolaa, ei vaikutusta tälläkertaa.

otin lopulta beetasalpaajan, joka on minulle joskus määrätty migreenin estoon. Enää en käytä kun ei ole migreeniäkään. Tuolla tykytys loppui ja nukahdin uudestaan.

Todettakoon tässä vaiheessa, että teen yöpainotteista työtä ja joudun valvomaan 14 yötä kuukaudessa. Epäilen itse hermostonvikoja? Käynkö ylikierroksilla?

Kovaa treeniä -> palautumista treenistä ja palautumista yövuoroista.

Nyt keitin aamupalaksi kaurapuuroa. Laitoin puoli desiä kaurahiutaleita, desin mustikoita, liraus oliiviöljyä sekä sekaan puoli desiä raejuustoa. Kohta paistan pekonia......

Morkkis kaurapuurosta, mutta testaan nyt josko ottaisin vähän kauraa mukaan aamiaiselle? Jos salille saisi lisäpuhkua...

Kiitos kun pohditte tätä kanssani!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-03 15:16:36 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-04-15 23:50:09
Viestit: 33
Kyllä on tykytykset taas vaivanneet yöllä. Nyt en ole herännyt tykytyksiin aamuyöstä vaan tykytys tuleekin siinä vaiheessa kun olen nukahtamassa, näen kevyesti jo koiranunta ja keho rentoutuu. Siinä vaiheessa iskee tykytykset ja olen hetkessä täysin hereillä. Olen ottanut magnesiumia jossa on lisänä b6 vitamiinia ja se on tuntunut hieman auttavan. Mikä ihme tämän tykyttelyn aiheuttaa?

Olen miettinyt onko se henkistä vai fyysistä. Stressiä ei ole, koen voivani psyykkisesti paremmin kuin varmaan ikinä, iltaisin ihan normaalit rauhalliset kuviot, ei mitään hämminkiä. Käyn usein saunassa iltaisin paria tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Minä tosiaan teen yöpainotteista työtä ja joskus on lääkäri sanonut minun kärsivän KORTISOLIKRAPULASTA joka tulee yötyöstä.

Auttakaa joku...

Lisään vielä, että mitat 165/53 ja verenpaineet nyt olleet 87/60 pulssi 50-60. Eli alhaiset on. Verensokeri pysytellyt alhaalla 5 tuntumassa, alempanakin.

Muokkaan vielä...

Aloin miettimään sitä vointia, niin ehkä keho tuntuu käyvän aika ylikierroksilla... Tuntuu toisaalta vähän rauhattomalta. Mietin sitä lisämunuaista yms..hermostoa. Kyllä minulla on mielestäni jo ennen karppausta ollut siellä päässä jotain vikaa, koska oli paljon oireita. Esim. jatkuva pissillä ravaaminen yöllä, tykyttelyjä, levottomat jalat, hermostuneisuus yms yms...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-03 22:41:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-03-02 02:11:14
Viestit: 356
Paikkakunta: Helsinki
Mitä kaikkea sä oot jo ehtiny lueskella? Mihin tasolle oot säätäny hiilareita? Oisko sulla mahdollisuus lopettaa yötöitä?

misukisun ketjun oot varmaan jo lukenu?

http://www.schwarzbeinprinciple.com/pgs/program/transitn_read_more.html

http://www.optimalhealthnetwork.com/Adrenal-Stress-Index-ASI-with-Saliva-Testing-s/582.htm

_________________
vähärasvatonta elämää 22.2.2009->


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-04 03:23:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-08-01 13:58:38
Viestit: 1510
Paikkakunta: Keski-Suomi
helm kirjoitti:
Puolisoni näkee Loikkasta loppuviikosta, täytyypäs vähän kysellä hänen näkemystään tuosta matalasta verenpaineesta..

Kysyin, ja..no. Ei tullut mitään tyhjentävää vastausta (hienoinen kiire varmaan vaikutti myös). Loikkanen kyllä korosti omaa kokemustaan verimäärän merkityksestä, ja puhuttiin siinä hiukan noista säädöistä, mutta koska aihe oikeastaan liikkui muualla niin ei tullut tämäntapaista spesifiä tapausta oikein käsiteltyä.

Verimäärä saattaisi kuitenkin olla yksi mahdollinen tekijä. Siis jos verimäärä on alhainen, niin säädöt ylikuormittuvat helposti - ja erityisen helposti karpilla.

Verimäärää voi ainakin Loikkasen mukaan lisätä 1) lisäämällä proteiinia 2) vaikuttamalla kasvuhormonitasoihin a) esim. samalla tavoin kuin kehonrakentajatkin niihin vaikuttavat, b) nukkumalla hyvin ja riittävästi (koska kasvuhormoni kuuluu noihin syklisiin hormoneihin). 3) Pitämällä muista verimäärään liittyvistä ravitsemuksen vastuista huolta (esim. rauta)

_________________
Instead of trying to determine what abnormal conditions disease is composed of, let us first know the normal conditions which make us healthy.
- Antoine Béchamp -


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-04 09:55:30 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-04-15 23:50:09
Viestit: 33
Kiitos vastauksista... Hmm... aloin miettiä voisiko hyperventilaatio olla kyseessä kohdallani?

Nimittäin on ollut tässä huimausta, käsien pistelyä, kevyttä oloa, sydämentykytystä ja hengittäminen tuntunut aika työläältä välillä..ikäänkuin hengitysrytmi menisi sekaisin.

Eilen luulin saavani aurallisen migreenin, sain auraoireet. Mielestäni koko päivän oli ollut sellainen toistaitoinen, huimaava olo ja illalla sitten tuntui, että ei näe kunnolla kun katselin tvtä. Paniikki koska pelkään migreeniä ja paniikista seurasi lähes minuutissa ns. auraoireet, eli näkökyky häviää keskeltä ja sitten ilmestyy sahalaitakuvio näkökenttään. Päänsärkyä ei koskaan tullut, aura kesti noin 30minuuttia.

Kun menin nukkumaan oli vaikea osata hengittää oikein, hengitin mielestäni kummallisesti ja sydän taas tuntui tykyttävän.

Nyt mietin oliko kyseessä migreeni, vai onko tässä kyse esim. hyperventilaatiosta? Oireet ainakin sopisivat siihenkin? Sitä en tiedä miten voimakkaita näkökentän muutoksia hyperventilaatio voi saada aikaan? Mutta ilmeisesti ainakin kaksoiskuvia ja jopa pyörtymistä. Minulla tuli sahalaitakuvio, näkökentän puutos keskeltä ja sen aikana huimasi ja pelottikin. Olin yksin kotona...Olikohan se migreeniä vai eikö...

Tietääkö kukaan voiko karppaus aiheuttaa minkään kaavan kautta hyperventilaatiota?

Lisään hieman hiilareita, alhaalla ne on olleet taas muutaman päivän. 50gramman tienoilla..... Söin äsken kaurapuuron mustikoilla, tosin laitoin mustikoita kaksi desiä ja kaurapuuroa 0.7desiä.

Mutta raivostuttaa, sillä en haluaisi lisätä hiilareita, sillä oikeasti minulla oli verensokerin kanssa ongelmia ja se nousi yhdeksäänkin aina ruoan jälkeen. Nyt olleet 5-6välillä kokoajan. Lisäksi ihoni on nyt paremmassa kunnossa kuin vuosiin ja olen karpannut vasta kuukauden verran, olenko sitäkään vielä!

Lisään vielä, että huokailen tahtomattani aika kovasti ja vedän ilmaa sisääni. Muuten tuntuu, että hengitän todella pinnallisesti...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-04 11:28:23 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-05 14:44:31
Viestit: 426
Ei ehkä nyt ihan samaa asiaa ole,mutta mulla itselläni stressipohjanen paniikkihäiriö antaa saman tyyppisiä oireita. Eikä tarvitse siis todellakaan olla mitään paniikkikohtausta vaan kun olen todella stressaantunut,kroppani reagoi stressiin fyysisillä oireilla,joita helposti alkuun pelkäsi-->oireet iskivät varmasti-->pelko uusista ja voila,oravanpyörä on valmis. Valitettavasti pääkoppa on ovela siinä mielessä,että usein kun alkaa joitain oireita jännittämään,niitä mitä suuremmalla todennäkösyydellä tulee. Mä pelkäsin valtavasti rytmihäiriöitä,joita mulle alko tulee ja kaikki siis tutkittiin,mitään vikaa ei kuitenkaan ollut ja kun lääkäriltä kysyin,voivatko rytmihäiriöt tulla pelkästä rytmihäiriön pelkäämisestä niin suora vastaus oli,että voivat tulla. Ja mulla on ollu kaliumtasapaino keturallaan,sehän aiheuttaa myös rytmihäiriöitä mutta siis niitä rytmihäiriöitä oli myös myöhemmin,kun kaikki arvot olivat huipussaan eikä mitään vikaa varsinaisesti ole.

Eli Connie,sulla voi myös olla ihan psyykkinen syy siellä taustalla,ei välttämättä tarvitse olla jotain fyysistä vikaa.Jos et vielä ole lukenut,niin hae netistä tietoa paniikkihäiriöstä/stressipohjasesta paniikkihäiriöstä,noi sun oireet vaan on niin samat kun mitä mulla niin tuli tämä mieleen :wink:

_________________
Tänään taas huimailua ja nimenomaan jalkeilla ollessa kaatuilua.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-04 11:34:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-05 14:44:31
Viestit: 426
Tuli muuten vielä mieleen,että jos tota hengenahdistusta tuntuu tulevan niin helpoin ja luonnollisin keino "hallita" hengitystä on laulaminen. Sillon kun laulat,keho ikäänkun automaattisesti tasapainottaa sen hengityksen ja varsinkin jos rupeet tarkkailemaan sitä,miten hengitys kulkee aiheuttaa todennäkösesti enemmän oireita siihen. Eli laulu raikamaan :smt020

_________________
Tänään taas huimailua ja nimenomaan jalkeilla ollessa kaatuilua.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-04 12:55:21 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-04-15 23:50:09
Viestit: 33
Joo tuota laulamista täytyy alkaa harrastelemaan täällä kotosalla :lol: Voi olla, että muut eivät tykkää mutta mitäpä tuosta...Kiitos vinkistä.

Totta on myös tuo paniikintunne...Ihmisen ei tarvitse kuin ajatella esim. hengittämistä niin se alkaa tuntua vaikealle. Sama jos alkaa pohtia lyökö se sydän oikein niin aivan varmasti alkaa tykyttää ja tulee rytmihäiriöitä. Psykosomaattinen oire tämä voi olla aivan hyvin. Täytyy hissukseen seurailla tätä. Mikään ns. paniikkihäiriö ei tämä taida olla, sillä en mm. pelkää sekoavani, kuolevani tai menettäväni kontrollia. Esim. ne sydämen tykytykset yöllä ovat vain pännineet, eivät ahdistaneet minua psyykkisesti. Enkä ole miettinyt vakavia sairauksia tai muita pelottavia asioita.

Hengitys on ainut joka tuntuu työläältä. Henkeä ei ahdista astmatyyppisesti, mutta juurikin niin, että tuntuu ettei siinä ole rytmiä, se on pinnallista ja siksi välillä haukon henkeä ja huokailen. Mutta ehkä minulla on sitten hyperventilaatiota, joko piilevän stressin tai muun syyn vuoksi...Katsotaan eteenpäin..


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-04 13:00:45 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-05 14:44:31
Viestit: 426
Ei paniikkihäiriöön aina tarvitse kuulua niitä kuolemanpelkoja tms.,ei kuulu mullakaan,itekkin kyllä oon miettiny,että on vähän harhaanjohtava nimitys toi paniikkihäiriö,ehkä se ois paremminkin stressipohjanen ylikäymistila :lol: Mutta psyykkisistä jutuistahan siinä on kyse,aivot ikäänkun harhaanjohtavat elimistön toimintoja,siksi tulee omituisia oireita.

Vielä se tuli mieleen tuosta hengenahdistuksesta,että tiedätkö,onko sulla mahdollisesti jäykkä/kireä rintaranka tai ahtautta rintakehän alueella? Itellä on ja kun pääosin päivät menee opiskellen,ryhti ei välttämättä aina oo paras mahdollinen ja jotenkin painuu kasaan niin rytmihäiriöitä tulee sillon helpommin. Kun venyttelee oikeen kunnolla rintakehän ja selän auki (mulla siis naksuu,raksuu ja poksuu :shock: ) niin kaikki omituiset oireet ja tunteet loppuu kun seinään.

Mutta,kannattaa kuulostella omia fiiliksiä,harmittaviahan tommoset oireet on mutta yleensä niihin löytyy jokin hyvin selkeä syy 8) Tsemppiä!

_________________
Tänään taas huimailua ja nimenomaan jalkeilla ollessa kaatuilua.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-08 08:10:59 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-09-08 13:46:29
Viestit: 228
Minullekin tuli mieleen rintakehän ahtaus. Tuskinpa se sinulla kaikkea selittäisi, mutta toisaalta voisit sen noin poissulkemismielessä käydä korjauttamassa.

Minulla oli kerran alaselän kipua, ja kun sitä oli ollut jonkin aikaa, aloin hengittää haukkomalla ja muutenkin hankalan oloisesti. Piti usein vetää tietoisesti keuhkot täyteen ym. Kävin osteopaatilla, joka (sillä kertaa) ei saanut alaselän kipua pois mutta yläosan hän jotenkin laukaisi niin, että hengittäminen muuttui kerta heitolla vapaaksi.

Osteopaattikäyntiä siis suosittelisin. Itse olen löytänyt yhden hyvän osteopaatin, joka on yhtä kertaa lukuunottamatta tuonut avun selkäongelmiin. Yksi kerta on maksanut 50 euroa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-08 13:56:56 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-02-03 13:41:24
Viestit: 42
Minullahan kanssa jo ekalla kerralla alkuvuodesta tipahti verenpaineet alas. Olo oli mitä milloinkin. Suolan lisäys helpotti. Erilaisia tykytyksiä ja sydämen muljahduksia minulla on ollut jo useamman vuoden.

Kesällä kun repsahdin leipiin yms hiilareihin, ei tykytykset tai verenpaineet palanneetkaan entiseen tasoon. Olo ei millään parantunut vaikka söin hiilareita. Jonkun verran ajan myötä parani mutta ei täydellisesti.
Jotenkin on tullut semmoinen fiilis, että kyllä kroppa on ihmeissään tästä uudenlaisesta syömisestä. Ei olekaan niin helppoa saada polttoainetta irti proteiinista ja rasvasta ja kasveista.

Tein myös sellaisen tärkeän havainnon, että se perhanan siideri aiheuttaa minulle pitkäksi aikaa ties mitä bongauksia sydämeen. Heräsin siihen kun sydän tuntui lyövän kurkussa ja joskus olin toosi väsynyt mutta sydämen lyönti hakkaaminen esti nukahtamisen. Tein sitten sellaisen päätöksen, etten kyllä sidukkaa ota kuin ehkä pullon ja kerran vuodessa ehkä silloinkin lasi viiniä.

Tuon päätöksen jälkeen on olo pikkuhiljaa parantunut. En ole vähään aikaan herännyt yöllä mihinkään hengenahdistukseen ja yöuni on kaikinpuolin parantunut. Olen myös muutamia kertoja mittaillut tuota verensokeria ja todennut, ettei mun kannata karkin siivuakaan syödä. Olis ehkä hyvä käydä sokerirasitustestissä vai mikä glukoositesti onkaan nimeltään. Karkin syöntihän aiheutti minulle aikamoisen humalankaltaisen tilan. Verensokerit olleet taivaissa. Saman tekee vehnäpullanen.

Nyt on paineet noin 93/60 pulssi siinä 60 ja olo mainio. Aiemmin oli pulssi usein 80-100 ja silloin tuppas uni tulemaan silmään.
Hyvä ja riittävä yöuni on aivan älyttömän tärkeää. Yksi liian pitkään valvottu ilta ja sydän on aamulla kurkussa.
Kipu nostaa pulssia ja varmaan verenpainettakin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-12 18:51:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-05-05 19:16:17
Viestit: 168
Kaikenkaikkiaan en sinuna olisi kovin huolissani, kun vointi on muuten hyvä ja jaksat touhuta kaikenlaista.

Juotko kahvia ?

Minulla on ihan normaalipaineet tuota 90/60 -luokkaa. Pituus on sama ja painoa selvästi enemmän, 71 kg.
Käyn myös salilla pari kertaa viikossa ja juoksentelen.

Tykyttelyä olen ollut myös huomaavinani karppauksen myötä enemmän, sydän säveltää vähän kuin "omiaan" välillä.

Kahvinsiedon olen huomannut heikentyneen, eli jo yksi kuppi liian nopeasti kietaistuna saa aikaan jumputtelun ja hikoilun. Kahvikin jota keittelen on kyllä aika vahvaa ("huonommillakin myrkyillä on kettuja tapettu", tapasi yksi sukulainen sanoa).

Kaliumlukemat voisi olla hyvä minunkin tsekkauttaa.

Jos vaiva jatkuu hakeutuisin kardiologille kunnon syyniin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-05 13:07:27 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-11-05 12:59:35
Viestit: 1
no nii mullaki on ollu jo jonkin aikaa tosin takaalalle painuneena hiukka samoja ongelmia kun kirjoittelette täällä....eli verenpaineeni on 108/72 ja syke 74.kävin eilen tuolla terveyssisarella ja hän sanoi paineitten olevan ihan ok,tosin kehoitti varaamaan ajan lääkärille verikokeisiin,no tänään sit varailin aikaa omalle lääkärille ja sainki ajan tosin kolmen viikon päähä tosin lohdutuksi täti toises pääs lohdutti et voi tulla jos olo pahenee,iha ku se täst helpottus.
no levossaki sydämen syke on aivan kamala ja tuntuu et joku tai siis se sydän ois pyrkimäs rintalastan läpi,olo tosi huono ja käsiä kylmää...ei auta no huomenna ajattelin sit soittaa het aamusta tonne terveysasemalle ja vaatia pääsyä niihi kokeisiin tai ainaki lääkärin puheille...itsellä tuo suola ei vaikuta mitenkää tulee vaan entistä huonompi olo =D>


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-05-17 12:14:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Ihmettelen edelleen zombeiluani. Nyt sitten sydän on tykyttänyt. Kuuklettaessa tuli tämä ketju vastaan. Hakusessa on mikä tän olon aiheuttaa, vai olenko vain ylipäänsä herkkä. Välillä auttaa yksi juttu, välillä toinen. Nostin hiilareita, sain magnesiumsitraatin postissa, ruususuolaa, hengitysjutut...

Useasti oun ajatellut tuota Lisämunuaisten uupumista, tsekkasin tuon linkin. Jos on sellaista taustaa, oireet on kai pahemmat. Mulla on ollut niin järkkyjä stressikausia ja romahduksia, että en yhtään ihmettele jos on hormonit sekaisin. Joskus tein pupillitestiä ja se kertoi tuosta uupumuksesta. Pupillit on ihan laajentuneet, lääkärissäkin on kysytty huumeidenkäytöstä :) Vissiin autonominen hermosto käy mulla kroonisesti kierroksilla. Täytyypä tutkia.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-05-17 12:44:40 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15263
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Lisämunuaisten uupumisessa suositellaan mm. suolavettä päivittäin. Itselläni se auttoi, ja tervehdyin lopulta. Monta vuotta paranemiseen meni, ja piti panna kaikki elämäntavat uusiksi.

Miehelläni ja minulla tuli magnesiumista ylimääräisiä sydämentykytyksiä, kun olimme käyttäneet sitä pitkään. Kun lopetimme sen, ylimääräiset tykytyksetkin loppuivat eivätkä ole palanneet kiusaamaan.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-05-17 12:56:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
NiilinKaimaani kirjoitti:
Lisämunuaisten uupumisessa suositellaan mm. suolavettä päivittäin. Itselläni se auttoi, ja tervehdyin lopulta. Monta vuotta paranemiseen meni, ja piti panna kaikki elämäntavat uusiksi.

Miehelläni ja minulla tuli magnesiumista ylimääräisiä sydämentykytyksiä, kun olimme käyttäneet sitä pitkään. Kun lopetimme sen, ylimääräiset tykytyksetkin loppuivat eivätkä ole palanneet kiusaamaan.


Ok, kiitti tiedoista. Otan mg kuurin. Suolanhimoa mulla on ollut aina ja paljon... Mun piti nyt laittaa suolaa juomaveteen, mutta unohdin. Mä taidan olla edelleen liian varovainen sen kanssa! Eli ei riitä se jokunen raastaus suolamyllystä vaan kunnolla annos iskeä naamariin. Els laittoikin tutkimuksen, joka yllätti, että melko korkeakin suolamäärä on vielä terveellistä liittyen sydänjuttuihin. Ja onhan ne mineraalit tärkeitä. Mun Na arvo oli lähellä alarajaa, tosin taitaa elimistö pyrkiä pitämään sen jotakuinkin tasassa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-05-17 13:07:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Aloittaja oli saanut aurallisia, kivuttomia migreenejä, niin minä aloin saada niitä käydessäni (suht vaativassa) joogassa. Suoraan joogasta ajoin ensiapuun kun luulin, että päässä jotain poksahti. Oli muuten himppa vaikea ajaa kun näkökenttäpuutos ja taivas lyö tulta... Kaipa noissakin jokin verenpaine/suolajuttu...


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 17 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)