karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 22:50:52

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 129 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 7 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-07-12 21:20:35 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
Kuva

(kuvan ottanut Lauri Näreneva)

2viikkoa sukellusleiriä affenanmaalla ja saaristomerellä. Kuvassa kurkistan juuri Plus nimisen laivan skyleteista sisään 8)
Hylky löytyy ihan Maarianhaminan edustalta ja on mun suosikki.

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-07-13 16:38:23 
Poissa
kilttikarppi
kilttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-11-23 16:55:55
Viestit: 215
Paikkakunta: Lafayette, Indiana
Marilyn: Miksi ihmeessä dyykkaat märkäpuvulla? Säätötilavuuspuku ei ihmeitä maksa ja Agan maskin saa pelastuslaitokselta käytettynä ihan edullisesti. Lisää kummasti mukavuutta.

_________________
OU JEES! "Kilttikarppi tarkoittaa pukeutumistyyliä, ei luonteenpiirrettä"

Nibiru tulee 2012 21.12. olkaa valmiita!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-07-13 16:50:02 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
wallu kirjoitti:
Marilyn: Miksi ihmeessä dyykkaat märkäpuvulla? Säätötilavuuspuku ei ihmeitä maksa ja Agan maskin saa pelastuslaitokselta käytettynä ihan edullisesti. Lisää kummasti mukavuutta.


Heh, en ole varmaan tänne muistanut hehkuttaa, että huhtikuussa meni koko setti uusiksi :D

Lähes mittatilauksena säädetty sukellusluolan versio ursukin kuivapuvusta. Tupla 12l pullot wingillä ja tek3 reguilla. Agirin 21hid lamppu 8)



Kuva

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-07-14 07:30:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-08-25 20:07:10
Viestit: 1967
Paikkakunta: Veikkola
Jee, mullakin pysyi eilen aluspuku suunnilleen kuivana kun oltiin taas miehen kanssa testaamassa kamoja. Laitoin hiukset ponnarille päälaelle (kiitos Marilyn neuvosta!) ja vedin naisten sukkahousu-polvisukan päälle. Hihat vielä kastuivat kun oltiin ilman hanskoja lämpimässä järvivedessä, mutta hanskat sitten varmaan estää senkin.

_________________
"Jos ihminen jaksaa tarpeeksi pitkään syödä suositusten mukaan pelkkää kasvirasvaa, hän lakkaa ehkä joskus tuottamasta kovapahaeläinrasvaa ja muuttuu rypsiksi tai muuksi vihannekseksi." Traanitapiiri


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-07-14 11:29:24 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
mistä hankitte puvut?

Mansettien pitää olla tarpeeksi kireät, jotta eivät vuoda. Yleensä sopivat on sellaiset, joita joutuu hiukan venyttämään. Märkähanskat eivät nimittäin mitenkään estä hihojen vuotamista, ellette tosiaan ole aikeissa siirtyä kuivahanskoihin. Omia hihamansettejani jouduin pitämään pari yötä limupullon ympärillä, jotta venyivät hiukan. Toisaalta käden liikuttamisesta syntyvät rypyt ranteessa päästävät monilla hiukan vettä sisään, joten pikkuisesta kosteudesta hihan päissä ei kannata edes huolestua, mutta mikäli hihat selkeästi märät, altistaa se toki kylmemmissä vesissä palelulle.

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-07-15 12:02:42 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-02-18 12:37:21
Viestit: 106
Paikkakunta: Helsinki
Yksi sukeltaja ilmoittautuu lisää!

Innostuin sukelluksesta 2001 ollessamme Phuketissa lomalla, mutta todellinen kipinä iski vasta 2003 kun olin vaihdossa Malesiassa ja kävin viikonloppulomilla Koh Taolla. Kävin sen kesän ja syksyn aikana owd ja aowd kurssit ja tein paljon fun diveja siellä sekä Langkawilla. Seuraavalla lomalla sitten vuoden päästä suoritin rd-kortin ja fun diveja tuli tehtyä Taolla, Balilla ja Sipadanilla. Viimeisin on ehkä sukeltajan paratiisi... Nähtiin 6 päivän aikana valashai, vasarahaita, SATOJA kilppareita ja riuttahaita, mandarin fisheja, manta, chost pipefish... siis kaikkea mitä vaan voi edes toivoa! Sinne uudestaan joku päivä, HA-LU-AN. No sitten, viimeisimmät reissut ovat suuntautuneet Fijille (kuukauden rinkka/sukellusmatka) ja punaiselle merelle, jossa olin viime syksynä deep south safarilla. On muuten tullut päästyä sukelluksen avulla myös guinnesin ennätystenkirjaan! Vuonna 2005 Taolla voitimme haasteen jossa oli ideana että kuinka monta sukeltajaa on pinnan alla samaan aikaan tietyn ajan. Makoilimme siis siellä 10m syvyydessä puolisen tuntia ja jeejee, meitä oli yhteensä joku 700 sukeltajaa yhdellä rannalla ja jokainen sai tästä muistoksi t-paidan ja oman numeroläpyskänsä :) Once in a lifetime!

Enkä sitten ole ikinä sukeltanut Suomessa, muualla kun uima-altaassa ja snorklannut Saimaassa. Olen laiteet selässä kuvaillut uppopallo-pelejä ties kuin paljon ja sukeltanut introissa apuna, mutta Suomen ihanat ja sameat vedet on yhä kokematta. Haluisin kokeilla kovasti, mutta ne puuhat jäävät vasta leikatun selän takia nyt auttamattomasti ensi kesään. Syksyllä mulla on tiedossa kuukauden rinkka/sukellusmatka Thaimaahan ja Malesiaan, pitkästä aikaa! Siellä olisi tarkoitus päästä pinnan alle edes muutamia kertoja :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-07-16 11:31:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-08-25 20:07:10
Viestit: 1967
Paikkakunta: Veikkola
marilyn kirjoitti:
mistä hankitte puvut?

Auvon bussista. Mulla Ursuit, miehellä DiveRite. Kuivahanskat on ostettu muttei vielä testattu puvun kanssa. Miehellä on jonkin verran ongelmia korvien ja tasaamisen kanssa joten mennään elokuussa Kirkkonummen Upponalleen testailemaan korvia ja vehkeitä paremmissa olosuhteissa kuin sameassa, 5m syvässä järvessä 8)

_________________
"Jos ihminen jaksaa tarpeeksi pitkään syödä suositusten mukaan pelkkää kasvirasvaa, hän lakkaa ehkä joskus tuottamasta kovapahaeläinrasvaa ja muuttuu rypsiksi tai muuksi vihannekseksi." Traanitapiiri


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-07-16 11:41:38 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
noh, toivottavasti teillä kävi tuuri ja mansetit alkaa toimimaan, nimittäin jos itse en olisi ollut osaavan myyjän käsissä, olisin varmasti ottanut liian löysät mansetit, niiden kun tosiaan kuuluukin kiristää aluksi. (mun kaulamansetti on ihan ilman tarkoituksellista venyttämistäkin jo paljon löysempi, kuin uutena)

Korvien kouluttamiseen suosittelen ihan tavis allaharkkojakin ja vaikka ilman kamoja. Eli 4m syvässä altaassa pohjaan ja ylös, nimittäin treenaamalla usein korvien joustavuus paranee. Lisäksi kannattaa opetella tasaamaan painetta heti pinnalla jo ennen lähtöä ja sitten heti ekojen metrien aikana, jo ennen kuin tuntuu korvissa. Mulla on välillä ongelmaa ja valitettavasti se on saanut mut muuttamaan hiukan kantaani "turhaan" lääkitsemiseen, napsin tavis allergia tabuja nyt heti, jos alkaa tökkiä. Nestetasapaino muuten vaikuttaa asiaan myös paljon. Esimerkkinä 2vkon leirin viimeinen sukellus, jossa korvien takia kesti 8minuuttia laskeutua 17m syvyyteen :shock: :roll:

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-07-16 14:28:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-08-25 20:07:10
Viestit: 1967
Paikkakunta: Veikkola
Kaulamansetti tuntuu OK:lta, ei vuoda.
Joo mies on kuivaharjoitellut korviaan ahkerasti ja sanoi, että viime kerta oli paljon helpompi, ja tasailee korvia jo ennen veteen menoa ja ahkerasti alaspäin mennessä. Mä olen vissiin hylkeen sukua kun ei mulla ole korvat ollenkaan vaivanneet, ruumiin muotokin on aika hyljemäinen :D
Tuli myös huomattua kuinka fyysinen tila vaikuttaa, mä olin tosi väsynyt huonosti nukutun yön jälkeen ja vähän oli myös jano, ja tuntui sille että tällä kertaa tää ei ole yhtään mun juttu, haluan pois vedestä ja pian. Piti kuitenkin olla vedessä, koska miestä ei voinut jättää sinne yksin lutraamaan. Mä suorastaan odotan sitä Upponallekeikkaa, jotta pääsen rauhassa lisää testaamaan noita kamoja, on ne niin erilaisia kuin märkäpuku.

_________________
"Jos ihminen jaksaa tarpeeksi pitkään syödä suositusten mukaan pelkkää kasvirasvaa, hän lakkaa ehkä joskus tuottamasta kovapahaeläinrasvaa ja muuttuu rypsiksi tai muuksi vihannekseksi." Traanitapiiri


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-07-16 14:40:05 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
Ja vaikkei korvat olisi koskaan vaivanneet, kannattaa olla varovainen. Meidän p3 kurssilla yksi kamu sai pienen repeämän tärykalvoon, vaikkei koskaan ole ollut ongelmaa korvien kanssa. Varmaan juuri tuollainen hiukan huono päivä ja siihen liian nopea laskeutuminen.

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-07-17 14:13:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-08-25 20:07:10
Viestit: 1967
Paikkakunta: Veikkola
Miten toi tärykalvon repeämä ilmenee, siinä on ilmeisesti hoitona sukelluksen poisjättäminen paranemisen ajaksi?

_________________
"Jos ihminen jaksaa tarpeeksi pitkään syödä suositusten mukaan pelkkää kasvirasvaa, hän lakkaa ehkä joskus tuottamasta kovapahaeläinrasvaa ja muuttuu rypsiksi tai muuksi vihannekseksi." Traanitapiiri


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-07-17 14:22:04 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
Suzi kirjoitti:
Miten toi tärykalvon repeämä ilmenee, siinä on ilmeisesti hoitona sukelluksen poisjättäminen paranemisen ajaksi?


Kipua ja verta. Jos repää kunnolla, niin siitä ei voi erehtyä, verta, huimausta, tasapaino-ongelmia jne välittömästi. Pienempi nirhauma kalvolla tai käytävässä voi ilmetä esim. lievänä verenvuotona seuraavana päivänä. Kamu selvisi viikon sukelluskiellolla ja antibiooteilla, oli lievä.

Eikö teillä kurssiin kuulunut tietous erilaisista oireista ja sairauksista, mitä sukelluksessa voi tulla?

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-08-03 15:11:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-07-01 17:02:37
Viestit: 327
Paikkakunta: Helsinki
Minä kävin viime vuoden kesällä (2008) PADIn OWD-kurssin Filippiineillä ja nyt tänä kesänä (2009) PADIN AOWD-kurssin Thaimaassa. Sukelluksia tosin on takana vain reilut 10 kappaletta.

Hankin osan varusteistani Lucas divestoresta ja osan nyt tällä reissulla Phuketista.

Joku pohti ketjussa varusteiden hankkimistä Thaimaasta, joten tässä minun mielipidettäni vähän. Tosin en käynyt kaikkia mahdollisia liikkeitä läpikään.
Rayan Diversilla taitaa olla kattavimmat valikoimat, sillä heidän liikkeensä ei ole kovin kaukana tukkurista. Jos ostokset maksaa kortilla, niin hintaan tulee vielä 3% lisämaksu (mutta tätä harrastetaan kyllä yleisestikin tuolla suunnalla.)
All 4 Diving-liikkeessä on pienempi valikoima, mutta heillä ei korttien käytöstä tule lisämaksua ja he kelpuuttavat myös Diners Clubin. Lisäksi he tarjoavat VAT refundia.

Minulla on molemmilla sukellusreissuilla ollut ongelmia korvien kanssa. Siinä 5 metrin kohdalla alkaa korvien paineistuksissa hankaluuksia ja ne loppuvat 10 metrin jälkeen kuin seinään. Nyt tämän kesän reissulla huomasin että paineistus onnistui aina vain paremmin jokaisella sukelluskerralla. Korvat alkoivat tottua operaatioon.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-08-06 11:54:30 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-03-28 19:23:47
Viestit: 31
Yksi käytännön vinkki korvien paineentasausongelmiin: korvakäytävien huuhtelu.
Onnistuin kerran itse saamaan lievän alipainevaurion korvaan ja kävin näyttämässä sitä lääkärille. Samassa yhteydessä huuhdeltiin korvakäytävät (hoitaja tekee) ja johan alkoi paineentasaus olla helpompaa. On tosin hyvin yksilöllistä, kaikilla korvakäytäviin ei kerry kamaa, joillakin kertyy. Itse käyn nykyään joka kevät huuhteluttamassa, useamminkin varmaan voisi sitä tehdä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-08-07 13:13:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-07-01 17:02:37
Viestit: 327
Paikkakunta: Helsinki
Sirpa73 kirjoitti:
Yksi käytännön vinkki korvien paineentasausongelmiin: korvakäytävien huuhtelu.


Tuota voisi kokeilla vaikkakaan ei noissa huuhteluissa yleensä minulta tule yhtään mitään mömmöä.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-09-06 22:42:26 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
Lohdutan sillä, että säännöllisellä harjoituksella korvat tottuu, kun joustavuus kalvolla paranee, tosin esim. kuukauden tauko voi palauttaa taas samaan tilanteeseen. Harjoittelu ihan uimahallilla sukellellenkin pohjaan auttaa (perusvälineillä tai pelkillä uimalaseilla). Kannattaa muuten sukeltaessa tasata ajoissa, tutkimusten mukaan ongelmia esiintyi vähemmän niillä, jotka puhalteli korviinsa jo ennen sukelusta pinnalla. Ja hitaasti alas!

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-09-06 22:43:38 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
Tiko kirjoitti:
Minä kävin viime vuoden kesällä (2008) PADIn OWD-kurssin Filippiineillä ja nyt tänä kesänä (2009) PADIN AOWD-kurssin Thaimaassa. Sukelluksia tosin on takana vain reilut 10 kappaletta.



:shock: Onko tossa kymmenessä mukana kurssisukellukset?

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-09-07 06:50:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-07-01 17:02:37
Viestit: 327
Paikkakunta: Helsinki
marilyn kirjoitti:
Tiko kirjoitti:
Minä kävin viime vuoden kesällä (2008) PADIn OWD-kurssin Filippiineillä ja nyt tänä kesänä (2009) PADIN AOWD-kurssin Thaimaassa. Sukelluksia tosin on takana vain reilut 10 kappaletta.



:shock: Onko tossa kymmenessä mukana kurssisukellukset?


On. Kuulun siihen ikävän SuSu-ryhmään. :smt040
Tosin olisi niitä varmaan enemmänkin, kun miehet olisivat suostuneet ottamaan minut mukaan sukelluksiinsa täällä Suomessa. Se vain ei kuulemma onnistunut kun en heidän mielestään pidä sukelluksesta ja kuulu heidän ystäväpiiriinsä. :smt011

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-09-07 12:21:22 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
Tiko kirjoitti:

On. Kuulun siihen ikävän SuSu-ryhmään. :smt040
Tosin olisi niitä varmaan enemmänkin, kun miehet olisivat suostuneet ottamaan minut mukaan sukelluksiinsa täällä Suomessa. Se vain ei kuulemma onnistunut kun en heidän mielestään pidä sukelluksesta ja kuulu heidän ystäväpiiriinsä. :smt011


Huhhuh. Itse olen käynyt "vastaavat" kurssit suomessa sukellusseuran järjestämänä (CMAS). Ykköskurssiin kuului 10h allasharkkoja ja muistaakseni 6kpl avovasiharjoituksia. Jatkokurssille ei edes huolittu, ellei ollut harjoitellut välillä (vaatimuksena vähintään 20 avovesisukellusta, joista vähintään 10kpl yli 10m syvyyteen). Jatkokurssiin kuului allasharkkoja 4h ja 6kpl avovesiharjoituksia.

Olosuhteet suomessa on NIIIIN erilaiset, että suosittelen aloittamaan harjoittelun todella iisisti ja huomattavasti kokeneemmassa seurassa.

Millä varusteilla täällä suomessa sukeltaisit? Mikäli ajattelit vain hypätä kuivapukuun ja loikata mereen, niin muistutan, että se on hyvin erilainen käyttää ja vaatii koulutuksen.

Bytheway, huomasitteko tämän: Sukellusonnettomuus sunnuntaina

(Lisäys: toi hylky, jossa toi onnettomuus kävi on surullisen kuuluisa siitä, että siellä aina käy jotain, vaikka yleensä onneksi vain "läheltä piti"-tilanteita. Kesän leirillä mun piti myös sukeltaa sinne, mutta oli ollut edellisellä sukelluksella ongelmaa korvan kanssa, joten jouduin jättämään väliin...ehkä hyvä :? )

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-09-07 12:57:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-07-01 17:02:37
Viestit: 327
Paikkakunta: Helsinki
PADIn alkukursseissa ei ole mitään sukellusmäärävaatimuksia muita kuin ne kurssiin sisällytetyt sukellukset. Ja niillä ei kyllä varmastikaan opi sellaisiin taitoihin mihin CMASin kursseilla pääsee. Vasta Dive Masteriksi pääseminen vaatii PADIssa sen 50 sukellusta.

En todellakaan tunne olevani valmis sukeltemaan ilman DM:ää missään päin maailmaa, sen verran paljon on vielä opittavaa. :)

En ole oikeastaan edes harkinnut Suomessa sukeltamista, hankin varusteetkin siten että ne soveltuvat parhaiten lämpimiin vesiin. Mutta mielelläni kävisin kyllä silloin tällöin allasharkoissa ettei sitten varsinaisissa sukelteluissa mene ensimmäiset kerrat kertaukseen aivan täysin.

Eniten koko hommassa v*ttaa se että miehen ystävät eivät suostuneet ottamaan mukaan edes allasharkkoihin. :(

_________________
Kuva


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 129 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 7 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)