karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 15:38:39

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 164 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-11-26 06:47:14 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-10-25 16:17:02
Viestit: 27
Sitä voin lisäystä oon tässä tän viikon aikana jo aloitellutkin. Aikaisemmin oon paistanut oliiviöljyllä, nyt aloitin voin siinäkin.
Teen myös ton keliakian osalta kokeilua ja aamuisen ruisleipäpalan tilalla oon syöny yhden riisikakun.
Täytyis varmaan sekin lopettaa.. Muuten en viljoja sitten käytäkkään missään.

(Lisäys vielä joka tuli mieleeni: ravitsemusterapeuttini sanoi että saan käyttää voita 2 kertaa vuodessa, jouluna ja juhannuksena. :roll: Joten mulla on sitten joka toinen päivä juhannus ja joka toinen joulu :lol: )

_________________
Korallikuu
AtooPikko, AllerGikko, tyypin-1 DiabeeTikko


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-05 19:54:43 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-10-25 16:17:02
Viestit: 27
Mie täällä vielä kyselen tyhmiä..
Huomasin päivitetyn nimmarisi: vältät siemenöljyjä?

Kerro lisää. Miksi?
Kysyn siksi että mun iho voi paremmin kun juon tyrnimehua, on vaan pirun kallista. Yks pullo kunnon mehua maksaa saman verran kun punkku. :shock:

_________________
Korallikuu
AtooPikko, AllerGikko, tyypin-1 DiabeeTikko


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-06 09:30:53 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Nyt en ihan ymmärrä. Tyrnimehussa ei taida olla prosenttiakaan rasvaa?

************ Siemenöljyistä, sori, pitkä, monimutkaisia juttuja **************

Rajoitan omega-6 rasvahappojen saantia välttämällä aktiivisesti tiettyjä ruoka-aineita.
Samoin välttelen hapelle altistuneita monityydyttymättömistä rasvoja eli PUFA-rasvoja, laadusta riippumatta.
"Siemenöljy" on eksoottinen nimi, mutta rajaus täsmää kumpaankin ehtoon.

- Yleisin ruoasta saatava omega-6 rasvahappo on Finelissäkin listattu linolihappo (LA), ja sitä on runsaimmin siemenistä puristetuissa ruokaöljyissä (auringonkukka-soija-puuvillansiemen-rypsi-seesami-pähkinät-listajatkuu) ja eineksissä, joissa on käytetty kasvirasvaa. Mutta Finelikään kerro sitä, miten herkästi kaikki monityydyttämättömät rasvahapot eli PUFAt hapettuvat ja radikalisoituvat (eli muuttuvat elimistön kannalta hankaliksi) happea nähdessään.

Syyt:
- Kaikki PUFAt hapettuvat hyvin helposti, eli kuuluvat oikeasti vain tuoretavaraan, omien soluseiniensä sisälle. Ja niitä kannattaa syödä vain kehon kulutuksen verran (koska ylimäärä hapettuu herkästi veressä, käyttöä odotellessaan). (Ja jotta mikään ei olisi ihan mustavalkoista, niin kerrottakoon samalla, että juuri näitä pufia pidetään myös välttämättöminä rasvahappoina, koska keho ei osaa tehdä niitä tai niiden johdannalsia itse lainkaan. Mutta mutta, kyse on siis joka kohdassa määristä - ja tuoreudesta)
- Runsaasti syötynä omega-6 lisää merkittävästi tulehdusalttiutta (joka näkyy metabolisina oireina mutta myös ihottumana, astmana ja flunssaherkkyytenä; radikaalireaktio-ongelmia) ja pääpään ongelmia (masennusta, dementiaa, altsheimeria; omega-3/omega-6 suhteen mennessä vatuiksi). Whole Health Source - blogissa Stefan on hyvin summannut haitoja hyvin, vaikka esitteleekin tutkimuksista vain muutaman. http://wholehealthsource.blogspot.com/2 ... tical.html
- Pieniä määriä omega-kuutosta voisi tasapainottaa merenelävistä saatavilla pitkäketjuisilla omega-3 rasvoilla (PUFIa nekin). Vaan kun minä en voi, synnynnäisen allergian takia.

Sietokynnys on yksilöllinen ja riippuu toki myös geeneistä (mikäpä täällä ei riippuisi?). Mutta mistään ei ole vielä löytynyt sellaista perinneruokakulttuuria, jossa käytettäisiin runsaasti LA'ta. Ja siellä missä LA'ta sisältäviä lähteitä ylipäätään käytetään (edes rajoitetusti), siellä yllättäen käytetään myös ruoka-aineita, joissa on eläinperäistä omega-kolmosta (merenelävät, luuydin, toukat ja pieneliöt...) tasapainottamassa kokonaisuutta.

(Ihan kokonaan en vältä kasvirasvoja, ainakaan vielä. Kookoksen rasva on pääosin tyydytettyä eli turvallista syötäväksi (mutta kaukaa rahdattua ja vähähivenistä eläinkunnan rasvoihin verrattuna); oliiviöljy sisältää muita kasviöljyjä vähemmän LA'ta ja PUFAa (mikä näyttäisi olevan aika tyypillistä hedelmäöljyille, siis siemenöljyihin verrattuna) ja kokonaisina ostetut pähkinät/siemenet pitävät hapen erossa PUFIsta. Ja rypsi (jossa omega-3 : omega-6 suhde olisi oikein vaikka PUFAn kovin isoja) olisi kotimaista (huokaus)... joten päivästä riippuen jotain noista tulee käytettyä. Vähän.)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-06 13:27:41 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-10-25 16:17:02
Viestit: 27
Tyrnistä siis oon käsittänyt että siinä juuri on sitä siemenöljyä jossa omegoita. Eniten kai seiskaa. Vai puhutaanko me nyt ihan eri asioista. :oops: (kiitos pitkämielisyydestä ja vastauksesta)
Sain isännältä lahjaksi Heikkilän uusimman diabeteskirjan. Mielenkiintoinen on.

Muoks: Tämän löysin:
Tyrnin Ravintosisältö

Vitamiineja ja öljyjä on paitsi marjojen hedelmälihassa, myös niiden kuorissa ja siemenissä, puun lehdissä sekä puun kuorissa ja juurissa. Marja sisältää paljon monityydyttämättömiä rasvahappoja. Rasvat ja niihin sitoutuneet aineet nousevat mehussa pintaan ja alapuolelle jää lähes kirkas neste. Mehu ei rasvapitoisuutensa vuoksi liukene lainkaan veteen.

_________________
Korallikuu
AtooPikko, AllerGikko, tyypin-1 DiabeeTikko


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-06 14:02:07 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Varmaan on, jos siitä puhutaan. Mutta "paljon" on suhteellinen käsite.
Lasillisesta tyrnimehua ei saa montaa grammaa rasvaa - toisin kuin lusikallisesta ruokaöljyä tai kourallisesta pähkinöitä.
Ja aika harva taitaa käyttää laimentamatonta tyrnimehua tuollaisia määriä?

Ja b.t.w., "omega" rasvahapon nimessä kertoo vain ketjun ensimmäisen kaksoissidoksen paikan rasvahapon häntäpäästä laskettuna.
Se ei tarkoita että rasvassa olisi useampiakin kaksoissidoksia (jolloin se olisi PUFAa)
Omega-7 eli palmitoleenihappo ja omgea-9 eli öljyhappo ovat yksittäistyydyttämätömiä eli MUFAa ja tuo nimessä mainittu on niiden ainoa kaksoissidos.

MUFAt ovat kemiallisesti paljon vähemmän aktiisivia kuin PUFAt. En huolehdi niistä joskaan en niitä erityisesti metsästäkään. Omega-kuutosten välttely riittää tälle iholle. Tai se ja hiilarien rajoitus VHH-tasolle ja niukistelu valkuaismäärissä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-12-08 15:24:24 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2006-08-11 16:09:39
Viestit: 94
Paikkakunta: koti
Ah, kiitos! Nyt sain selityksen sille miksi mulle yrttiuutetta tehnyt ihminen kielsi syömästä pähkinöitä. Mutta että siis öljynä vaikutus on vielä voimakkaampi. Joopajoo. Pähkinöiden syöntiä en kuitenkaan lopettanut koska ne on oleellinen osa tämänhetkistä ravitsemustani. Ja suurkiitos Elsille muutenkin. Olen pitkin matkaa eniten tainnut sun tekstejäsi lukea ja niistä ottaa mallia, atoopikko kun mm. olen.

_________________
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut koska sä voit saada sen."


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-06-20 21:35:07 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Hyvää jussia 2009 kaikille o/

Lyhyesti:
Meneillään on yhdeksäs vuosi karppia, kolmas vuosi harvasyöntiä ja toinen vuosi kwasniewski-tyyppistä VHH'ta.
Ja toinen juhannus koskaan, jolloin allergiaoireet loistivat poissaolollaan.
Ei kutinaa eikä hengitysoireita kahden, korjaan kolmen (!) päivän altistuksessa keskellä heilimöiviä heiniä, homeita ja kokko-, grilli- und takkasavuja.

Terveisin kukkahattu-els

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-06-27 18:11:21 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ja vähän myöhästynyttä hyvää jussia myös vuodelle 2010 o/

Piti tulla ihan tänne tarkastamaan... elikkä tämä oli kolmas juhannus koskaan, jolloin päästiin suvun timoteikedon juhlapaikalta, kokkosavuista, hivenen homeisestä kesämökistä ja peräti kolmen hurmaavan hurtan seurasta ilman ainuttakaan vinkuvaa henkäystä tai allergista väsymyskohtausta.

Näillä kolmella vinkumattomalla juhannuksella on ollut kaksi yhteistä piirre: Toinen on runsas-Safainen ja runasravinteinen Kwasniewski ja toinen liittyy viljaan: toisin kuin aina ennen (jolloin sanoin itselleni, ettei yksi kerta vaikuta mitään, ja maistoin yhtenäisyyden vuoksi sekä paikan perinteisiä räiskäleitä että täytekakkua) olen näinä vuosina vienyt oman, jauhottoman lettutaikinan ja jättänyt kaikki jauhoviljatuotteet väliin. Gluteiiniallergiaa tämä tuskin on, koska nyt uskalsin maistaa viljatuotettakin parin oluen verran, eikä se tuottanut ongelmia.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-11 14:26:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-11-23 11:44:59
Viestit: 806
Mulla olisi sulta pari kysymystä:

- Mulla oli ajatus vegekarppauksesta, mutta totesin seuraavaa:
* monipuolisuus hyvin vaikeaa
* suhtaudun soijaan edelleen skeptisesti..
* rasvansaanti ja proteiini ongelmia - minulle

Ideoita nyt:
* pesco-ovo-vege (onko edes tällaistä nimitystä ;)): kalaa & kananmunia
* luonnonmukainen ruokavalio paleomaisesti
* ei maitotuotteita (apua vatsaongelmiin ehkä)
* ei keinotekoisia makeutusaineita (paitsi psyllium-valmiste)

Miten sä selätit alussa makean(makeutusaine)himon? Entä oliko nälkä? Mulla on enää 3,5-4,0 kg pudotettavana painoa eli pikkasen vain. Haluaisin nyt kuitenkin saada samalla vatsan kuriin ja samoin makeutusaineiden käytön, koska en jaksa 24/7 turvonnutta oloa ja ketoosilla muuten voin parhaiten. Tosin warriorilla mun idea ei ole mikään ketoosi, vaan enemmän kasviksia monipuolisesti - oikeasti niitä kaikenlaisia isot määrät.

Olen tuon makeutusaineriippuvuuden kanssa siinä tilanteessa, että haluan kokeilla jotain radikaalia. Olisiko sulla antaa hyviä englanninkielisiä linkkejä, joista löytyisi perustietoa sekä esim. ruokapäiväkirjoja warriorista? Jostain syystä löydän Googlella hirveän vähäsen, kun haen sanoilla "warrior low carb diet". Oletko muuten syönyt hedelmiä warriorin aikana?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-08-11 15:04:23 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Vilkaise tämän warrioorin kehyksiä aluksi vaikka tämän ketjun alkupuolelta (vuosi on 2007):
viewtopic.php?p=546399#p546399
Ja lisää: Ensimmäinen soturikokeilu oli pätkäpaastoa syksyllä 2006. Täällä päiväkirja ruokineen päivineen:
viewtopic.php?t=20646
Ja sitten täällä on vielä yksi soturointikuvaus, keväältä 2008
viewtopic.php?f=37&t=32256

- Makeutusainekoukkua ei ole ollut kun en ole koskaan käyttänyt niitä sen enempää kuin light-tuotteitakaan.
Toisaalta, enpä ole myöskään ollut induktiohiilareilla paria (huonoa ja lyhyttä) kokeilua lukuun ottamatta. Ei sovi iholle.
- Soijaa tai kasviöljyjä en kannata, varsinkaan ihovaivaiselle muutenkaan.
- Maitotuotteet eivät ole välttämättömiä, mutta maitorasva on kyllä aika kova sana maassa, jossa muita järkeviä rasvoja on todella hankalaa saada kunnollisina. Itse käytän maitotuotteista vain voita, täyskermaa, partaäijää ja rasvaisia juustoja, vaikken maito-ongelmainen muuten olekaan.
- Kalasta osaavat muut sanoa enemmän. Itse en syö sitä yhtään.

Tämän warrioorin aikaan hiilarini olivat luokkaa 40-60g, mikä ei suuresti poikkea muista hyvistä kokeiluista;
vuosikymmenen karppauksen aikana olen (syystä tai tosiesta) aina voinut parhaiten 50-100 hiilarigramman haarukassa.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-07 12:10:00 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-02-05 12:19:57
Viestit: 22
SUURI kiitos sinulle els tästä ketjusta!

Tämän luettuani motivoiduin suunnattomasti ja ymmärsin myös, miten laihduin niin helposti vuosi sitten!

Tyylini ei ole ihan sama kuin sulla, mutta perusjutut kumminkin. (Eli surutta rasvaa ja vielä vähän päälle, iltapainotteinen syöminen ja lounaaksi jonkun verran pähkinöitä ja voita.)

Olet mun idoli! :D

_________________
Live, laugh, love!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-02-07 17:18:40 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Kiitos kiitoksesta, ja kiva jos verrokkikokeiluista on hyötyä :) Ainakin ketjun alusta näkyy, että muutoksia on tapahtunut tämmöisellä vahnallakin karpilla vielä kauan karppaamisen aloituksen jälkeen eikä vain silloin alussa. En muistanutkaan, etten vielä tuolloin(kaan) tykännyt kananmunista. Vaikka parempia keltuaiset ovatkin löysinä tai vielä löysempinä ja vsata sellaisten entisten inhotusten maistamisen ja löytämisen jälkeen tuli vaihdettua tuosta 0-4 munan viikkotahdista tänne 2-4 keltuaisen rutiinipäiviin.

Silleen olen soturipuolella edelleen, että päivän pääateria on iltasella ja että lounas on pieni, mutta aamiseen olen hiljalleen alkanut lisätä syötävää, ja ainakin tällä hetkellä tämä sopii. Juhlat on onneksi juhlia edelleen, ja arkiruokakin sentään jo niin hyvää ja runsasta, ettei juhlien välissäkään tarvitse kitua, ei edes niinä syömättöminä päivän tunteina :)

Onnea matkaan o/

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-06-25 08:58:55 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Yämä näyttää olevan juhannusketjuni, viittaus : viewtopic.php?p=1014397#p1014397

Elikkä neljäs hinkumaton juhannus takana. Ja parempaa on tulossa: tällä erää pintaan nousi vain kolme lyhyttä allergiasessiota ja niistä jokainen meni pois itsestään, ja niin nopeasti ettei pysyviä jälkiä jäänyt mihinkään. Ensimmäinen oli kaulakutina kun kuljettiin kedon halki haudoille, toinen sattui serkun keittiössä, jossa suolakalan valmistus nosti pintaan muutaman minuutin niiskutuksen ja kolmas kun kotiin palattua oikea nimetön alkoi kutista silmittömästi. Jokainen kesti muutaman minuutin, ja kutinat katosivat muutaman minuutin tietoiseen ponnistukseen olla kutittamatta. Ei nukahtamista tai edes sen tuntua (ei allergiasessioiden jälkeen eikä paluumatkallakaan) ei ainuttakaan hinkua - ja juuei, ei leipää/jauhoja eikä teknorasvoja missään muodossa (tuomani voimajoneesn vähäinen öljykin oli Borges Light'in vasta-avatusta pullosta).

... Aika uskomatonta :smt026

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-06-22 17:50:34 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Tämä näyttää muuttuneen juhannuskokemusketjuksi joten menkööt. Takana on kohtsillään 13 vuotta rentokarppausta eri muodoissa. Siitä puolet eläinrasvaläträystä. Ja takana on melkein 50 juhannusta yhdessä ja samassa maisemassa. Paikka oli lapsuudessani vanhempien luvattumaa, jonne lähdettiin aattoillasta, velvollisuuksien päätyttyä, sitten heidän yhteinen kotinsa yli vuosikymmenen, sitten leskeytyneen isän pakkorako melkein saman verran. Nyt se on sukutila ja hautalehto ja suvun juhannuskohtaamispaikka. Minulle tämä juhannusperinne on tainnut aina olla enemmän velvollisuutta kuin juhlaa, mutta yhtä kaikki mielenkiintoinen, joskus hauskakin.

*** asiaan ***

Tämä oli muistiinpanoista päätellen viides koskaan täysin hinkumaton juhannus, eikä kutinoitakaan sattunut kertaakaan, ei edes kaulan seudulla; enkä nukahtanut kotimatkalla. Allerginen nuha yritteli päälle vain kerran ja lähti pois omia aikojaan, mutta vasta kun olin ehtinyt jo hangata vähän silmiäkin enkä vaan niiskutella. Palasimme kotiin juhlaskumppien, grillipäivällisen, kokon ja sukuloinnin jälkeen pikkutunneilla, kuten jo pitkään on ollut tapana, varmuuden vuoksi.

Aamulla heräsin kahden sormen kutinaan (en ollut käynyt edes suihkussa yöllä, kuten usein ennen, jotta saisin timotein, nuotisosavun, koirien ja kalan pölyt ja hajut pois ennen unta). Olisi varmaan pitänyt, sillä sorimikutinan lisäksi oikea silmä oli pahasti turvonnut. Noh. Kutina katosi juustonpalalla, kuten niin usein ennenkin. Turvonnut silmä laskeutuin normaaliksi puoleen päivään mennessä, ihan vaan suihkulla ja kotisapuskalla.

Vieläkin näemmä riittää petrattavaa. Katsotaan, voinko koskaan olla tuolla kokonaan ilman ongelmia. Vaikka varmaan pitäisi olla enemmän kuin tyytyväinen siihen, että selviän vihdoin täysin oireettomana edes kaikkialla muualla?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-06-25 10:18:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-08-10 10:33:42
Viestit: 216
Paikkakunta: Jyväskylä
els kirjoitti:
oikea silmä oli pahasti turvonnut. Noh. Kutina katosi juustonpalalla, kuten niin usein ennenkin.

Mitä ihmettä - söitkö sen vai hieroitko silmän ympärille?

_________________
If you can grab handfuls of fat at the underside of your upper arms, around your thighs, around your waist, or over your belly, it is pretty clear that your body is set for the next famine. -Richard Bernstein


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-06-25 18:43:45 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
Tota emmental-juttua olen monelle kertonut :lol: :lol:
Se vaan on niin pätevä ja simppeli :mrgreen:

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-06-25 19:20:00 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Portlandille:
Ihan söin kuten ennenkin enkä hieronut mihinkään. Vanha ja jo monesti kerrottu karppikikka on se.

Kas kun meitä on tällaisiakin, joiden maksan sokerintekokone on hiukan turhan herkässä, kun taas haima toimii vähän hitaalla, jokamikä tarkoittaa että verensokeri voi lähteä nousemaan kuin varkain. Aterioiden välillä ja erityisesti allergiaaikana, jolloin kroppa saattaa suorastaan vaatia lisäenergiaa (eli sokeria) puolustusarsenaalilleen, joka on jo lähtiään vähän turhankin liipasinherkkä (jokamikä on iso osa meikäläisen perusongelmaa). Juusto nostaa insuliinia (ja glukagonia) nostamatta verensokeria. Lisäinsuliini sekä lopettaa maksan sokerikoneen että lisää insuliinin sisäänottoa soluissa. Joten ei ehkä ihme, että pieni insuliinilisä tekee kutaa ruoatta kohoavalle verensokerille. Luulen ma.

Insuliini ei auta silmien turvotukseen, joka on pintailmiö. Siihen auttaa suihku ja suolahuuhtelu. Mutta kutinaan ja varsinkin vetenä vuotavaan nenään ja silmiin, joiden aihe lähtee sisältä, se auttaa oikein mukavasti. Ainakin minulla. Ja itse asiassa aika monella muullakin allergikolla, olen huomannut :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-06-25 20:00:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-08-10 10:33:42
Viestit: 216
Paikkakunta: Jyväskylä
Kiitos kokemuksen jakamisesta ja tiedosta, mielenkiintoista!

_________________
If you can grab handfuls of fat at the underside of your upper arms, around your thighs, around your waist, or over your belly, it is pretty clear that your body is set for the next famine. -Richard Bernstein


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-06-26 09:58:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2013-03-11 18:36:48
Viestit: 135
els kirjoitti:
Kas kun meitä on tällaisiakin, joiden maksan sokerintekokone on hiukan turhan herkässä, kun taas haima toimii vähän hitaalla, jokamikä tarkoittaa että verensokeri voi lähteä nousemaan kuin varkain. Aterioiden välillä ja erityisesti allergiaaikana, jolloin kroppa saattaa suorastaan vaatia lisäenergiaa (eli sokeria) puolustusarsenaalilleen


Onko immuunijärjestelmä siis "sokeripolttoinen"?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-06-26 10:03:34 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ei toki, mutta tulehduksiin tupataan vastaamaan väellä ja voimalla, joten tulehdus tuppaa herkästi lisämään sekä verensokeria että -rasvoja
Kun sekin tarvitsee energiaa toimiakseen ja kun sen pitäisi toimia joskus hyvinkin nopeasti.
... ja tällaisen lähes syntyjään vajaan immuunijärjestelmä on vielä vähän kärkkäämpi.

Mutta luulen että ensimmäisen vastauksen tiesitkin.
Vai halusitko vain jättää ajattelemisen muille :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 164 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)