karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-16 07:15:22

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-11-25 14:54:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-03-02 13:04:27
Viestit: 7906
Eli operaatio kanankoipien itse maustaminen ja paistaminen. Miten saan nahan rapeaksi? Maustan koivet itse vaihtelevilla mausteilla, usein teen mausteista ja tilkasta oliiviöljyä tahnan, jonka hieron nahan alle imeytymään. Maku on näin tehden loistava (jos ihan itseään saa hetken kehua), mutta nahka ei ole niin rapea kuin haluaisin. onko maustamisessa tai paistamisessa jolla nahasta saisi rapean herkun?

_________________
karppi nro 3729
"ihanvähänvaanhiilihydraatittomalla vuodesta 2007"
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-25 14:58:55 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Ensimmäinen ehto on, että kana ei ole kaupan marinadissa. Kotoinenkin marinadi voi haitata. Rapeimman saa kun laittaa kylmään uuniin ja säätää sitten 225 asteeseen.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-25 16:48:17 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-03-02 14:57:46
Viestit: 9
auttaisko tähän sama kun sämpylöihin, eli heittää vähän vettä uunin pohjalle?

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-25 16:50:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-24 00:42:41
Viestit: 1040
No eikös oo ihan loogista et jos sinne öljyä lisää ni se pitää nahan "kosteana" eli se ei pääse rapsakoitumaan. Mä teen kanankoivet ja -rintaleikkeet silleen että laitan raakana (kuivia) mausteita pintaan ja sit 200 asteeseen tunniksi. Vikaksi kymmeneksi minuutiksi grillivastus. Kyllä se siitä rapsakoituu vähän.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-25 20:36:48 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-17 10:32:12
Viestit: 5031
Paikkakunta: Dukcsburg
kesa2006 kirjoitti:
Eli operaatio kanankoipien itse maustaminen ja paistaminen. Miten saan nahan rapeaksi? Maustan koivet itse vaihtelevilla mausteilla, usein teen mausteista ja tilkasta oliiviöljyä tahnan, jonka hieron nahan alle imeytymään. Maku on näin tehden loistava (jos ihan itseään saa hetken kehua), mutta nahka ei ole niin rapea kuin haluaisin. onko maustamisessa tai paistamisessa jolla nahasta saisi rapean herkun?


Mä teen just noin....paitsi, että mä laitan ne mausteet siihen pintaan. 175 astetta ja tunti. Joka kerta on ollu nahka rapsakkaa ja liha on ollu kypsää. Täyttyy muistaa se, että ne koivet ei saa uida siinä maustesoosissa vaan se maustesoosi hivellään siihen pintaan. Liika kosteus tekee nahasta lötköä.

_________________
JEP


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-26 11:47:25 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-08 12:03:06
Viestit: 107
Nimenomaan kanankoiven pinnan tulee olla kuivahko, jotta lopputulos olisi rapea. Olen saanut rapeita myös kaupan marinoiduista koivista kuivaamalla niistä kaiken marinadin pois (ihan vaan keittiöpaperilla). Grillivastus tietty kanssa auttaa.

_________________
karp--illa on asiaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-26 13:53:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-03-02 13:04:27
Viestit: 7906
ok, kiitti vinkeistä. Ekaksi menee kokeiluun tuo Mirkan kanat kylmään uuniin -ohje. kauankos vie kyspsyminen? Kun normaalisti tunnissa tulee 200 asteessa.

Taidan myös jatkossa sekoittaa mausteet keskenään ja jauheen hieroa nahan alle, tuo tahnamaisuus on ollut vaan kätevää.. Juu kosteus marinadissa varmasti estää rapsakoitumista, ja oma maustesekoitus onkin ollut suhteessa 1 rkl öljyä ja ainakin saman verran mausteita + suolaa yhteensä. hmm, toimiskohan soijakastike öljyn tilalla, että saisi maustetahnaa ja suolatkin tulisi samalla..

Mites paistamisen aikana, pitääkö koipien olla "ilmassa" esim ritilä/parilan päällä. Itse olen pitänyt vain vuoassa pelkiltään tai vihannesten päällä. Entäs koipien valeleminen, lisääkö vai vähentääkö rapeutta?

Miten ne saa sen Pekingin ankan nahan niin rapeaksi? ihan yhden kerran maistanut ja nyt haaveilen vastaavasta, broiskusta ite tehtynä.. :oops:

oma maustesekoitussuosikkinin kanankoiville (saa maustua useamman tunnin kylmässä, mielestäni imeytyy parhaiten nahan alla):
paprika, suola, valkopippuri, chili, valkosipuli, korianteri ja oregano

_________________
karppi nro 3729
"ihanvähänvaanhiilihydraatittomalla vuodesta 2007"
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-26 14:29:39 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Pekinginankan nahka sivellään makealla talviluumukastikkeella (eräänlainen marmeladi lähinnä) ja ilmakuivataan. Hunajakin käy. Vatsaonteloon taas lisätään hieman nestettä. Sitten ne ripustetaan koukkuihin paahtumaan uunin kattoon palavan kirsikkapuun päälle (puulaji ja uunityyppi vaihtelee hieman ravintoloittain). Näin linnun nahka jä pääliosat paahtuvat samalla kun sisäosat hörystyvät. Paahtuvia ankkoja vielä kierrätetään ympäri uunia tasaisen paahtumistuloksen saamiseksi.

Sitten linnun leikkaamiseenkin on (ainakin) kaksi koulukuntaa: joko niin että nahka leikataan tarjolle erikseen ja liha rasvoineen erikseen, tai niin että jokaisessa palassa on kerros kaikkia kolmea.

Ankka tai hanhi onnistuu broileria paremmin, mutta voi silläkin toki hakea samantyyppistä efektiä arkisempiin aterioihin.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-26 21:08:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2008-09-10 09:52:21
Viestit: 460
Kannattaa kokeilla 175 astetta ja ainakin 1,5 h. Silloin nahka tulee tosi rapeaksi ja liha tulee niin mureaksi, että irtoo luusta pelkästä haarukan kosketuksesta. "Pure-Jenkki"-liha ei todellakaan ole herkullista, joten riittävä kypsymisaika. Mut kannattaa tietenkin tarkistaa välillä, ettei ala kuivumaan. Mullakin on tapana laittaa koivet kylmään uuniin.

_________________
Kuva


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)