karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 06:54:32

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-11-13 10:01:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-09 20:30:51
Viestit: 1072
Paikkakunta: Helsinki
Jos kärsisi pahoista sappivaivoista, niin karppaus ei ehkä sittenkään olisi paras mahdollinen vaihtoehto, vai olisiko sittenkin. Olen huomannut, että ruokavalioni koostuu pääasiassa aineksista, joita sappipotilaan ruokavaliossa pyritään välttämään eli noudatan sappipotilaan ruokavaliota käänteisenä :lol: :

-voi, margariini, öljy, käyttö rajoitettu (mun kohdalla siis ainoastaan margariini :D)
-rasvaiset juustot
-rasvainen liha ja rasvainen kala sekä rasvaiset kastikkeet
-kaali, hapankaali
-sipuli, purjosipuli
-lanttu, nauris
-retiisi, kurkku, herneet, paprika, vahapavut
-omena, päärynä (kaikissa muodoissa)
-aprikoosi, karpalo, puolukka raakana
-kananmuna (kaikissa muodoissa)
-kahvi
-alkoholi
-voimakkaat mausteet: etikka
-savustetut ruuat
-sienet
-vastaleivottu hapanleipä
-suklaa

_________________
Kuva

Laihduttaminen on helpompaa ja mukavampaa täydellä vatsalla! :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-13 21:37:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-02-13 22:13:45
Viestit: 158
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Tuosta sapesta puhuttiin täällä jossain aikaisemminkin, mutta joka tapauksessa mulla on kokemuksia itsellä siitä, miten painonvatijat-ruokavalio aiheutti mulle sappikivitaudin. Raju, nopea laihduttaminen toi kamalat kohtaukset. Kun sappi ei tyhjentynyt kunnolla, koska ruoka oli niin rasvatonta, siitä aiheutui ilmeisesti sappinesteen väkevöityminen ja kivien muodostus, näin olen kuullut selitettävän asiaa ja se kuulostaa kyllä ihan järkeenkäyvältä. :-k


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-13 22:14:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-09 20:30:51
Viestit: 1072
Paikkakunta: Helsinki
Tuota mieltä minäkin olen, että sappikivitauti johtuu nimenomaan liian vähärasvaisesta ja yksipuolisesta ruokavaliosta, joka aiheuttaa sappikiviä. Sen sijaan rasvan riittävä ja säännöllinen käyttö ennaltaehkäisee sappikivitautia. Maksa tuottaa sappinestettä juuri sitä varten, että sapen kolesterolisuolojen avulla rasva saadaan pilkottua riittävän pieniksi hiukkasiksi, jotka voivat sitten imeytyä imusuoniston kautta verenkiertoon. Jos sappirakko ei pääse välillä tyhjenemään, kolesterolisuoloista alkaa sakkautua kolesterolikiviä.

_________________
Kuva

Laihduttaminen on helpompaa ja mukavampaa täydellä vatsalla! :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-13 22:17:18 
Poissa
himokarppi
himokarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-04 14:53:14
Viestit: 3807
^Ja ajatella, tuo on ihan yleisesti hyväksytty käsitys jopa lääketieteen piirissä. Sappipotilaat usein ovat naisia, joilla on ollut tiukka paikkarityylinen vähärasvainen painonpudotusohjelma menossa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-06-03 08:58:44 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-05-20 07:19:33
Viestit: 4
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa
Tätä aihetta olen kans kovasti miettinyt :-k Muutama vuosi sitten itsellänikin todettiin sappikiviä ja juuri edellisen laihduttamisurakan jälkeen.... painonvartijoissa :shock: Nyt ei ole kohtauksia tullut pariin vuoteen, mutta olen kyllä vältellyt varsinkin raakaa kaalia, omenaa ja voimakkaita mausteita.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-06-07 15:27:02 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-03-28 16:25:31
Viestit: 34
Paikkakunta: Lapua
Mulla myös oli aika vetämässä leikkaukseen ennen karppausta, mutta kuinka ollakaan nyt ei tietoakaan sappikivistä =D> Uskon kyllä että karppaus on hyvästä!!

_________________
Painoa pois ´09 -10kg, josko nyt lisää???


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-06-09 06:24:54 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-02-18 16:17:04
Viestit: 109
Painonvartijoiden ohjeiden mukaan monta kertaa laihdutin ja ainut mitä se sai aikaan oli sappikivet. Laihduin
kyllä esim. v. 2003 17 kg, mutta ne tuli kaikki takaisin kun lopetin pisteiden laskun. Sappeni leikattiin v. 2006
ja minulla oli v. 2006-2008 sellaista kummaa pistävää kipua oikeassa kylkikaaressa, lääkäri sanoi että joillakin
sappi oireilee samalla tavalla kuin ennen sappirakon poistoa.
Nyt karppauksella kipua ei ole ollut ollenkaan, mutta rasvat joita käytän ovat lihan ja kalan sisältämä luonnon
rasva ( paistan kyllä voilla) ja oliiviöljy, jota menee 30 g päivässä. Kaikkia kasviksia syön kyllä vapaasti.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-06-09 06:48:40 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Karppauksen avun ymmärtää, koska sitä sappinestettä tarvitaan juurikin rasvaisen ruoan sulatukseen.
Siksi rasvoja syödessä senkin rauhasen eritteet kiertävät. Kuten kuuluukin.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-19 19:18:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-09-21 21:04:08
Viestit: 648
Paikkakunta: Tampere
Kiitos tämän aiheen aloittajalle ja kommentoijille!

Tämä tieto helpottaa omaa huolta: kun suvussa on sappivaivoja ja itselläkin (etenkin ollut) erilaisia vatsavaivoja, niin sappi ja sen osuus asiaan mietityttää. Mutta toki maalaisjärjellä ajatellen sapen aktiivinen toiminta rasvaisella ruokavaliolla huuhtelee mahdollisia kertymiä kiertoon, toisin kuin sappinesteen säästely ja vähärasvainen ruokavalio puolestaan aiheuttaisi saostumista ja kertymien muodostumista.

Olen päässyt kokemaan erikoisia vatsavaivoja katarriepäilystä umppariepäilyyn - jälkimmäinen osoittautui operaatiossa syyttömäksi - ja nyt vatsan toiminta mietityttää enemmänkin. Yritänpäs siis jatkossakin kaivella lisää tietoa näistä aiheista myös meidän kotifoorumilta. :idea:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-20 09:32:16 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Paikkakunta: Pusikon ja pellon välissä, JKL
Sappivaivaista sukua minäkin ja virallisruokavuosina saatoin saada varsin ikäviä sappikohtauksia joskus rasvaista ruokaa syötyäni (kipuja, oksennuskohtauksia), mutta nyt menee vaikka puhdas läski jatkokäsittelyyn ilman minkäänlaisia ongelmia. Kaipa se sappirakkokin siellä sisuksissa on käyttöä varten, eikä museoesineenä :shock:

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-20 21:22:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-11-02 13:55:51
Viestit: 239
Kuten myös-sappivaivoja suvussa enempi ja vähempi.

Minulla on ollut sappikohtauksia ns virallistieteellisellä ja sillä perinteisemmällä "syön mitä sattuu"dieetillä. Kiviä ei löytynyt, sappihiekkaa sen sijaan epäiltiin, mutta sitä on vaikea todentaa varmaksi. Olen siitä hankala tapaus, että minulla muodostuu ilmeisesti hiekkaa, ei kiviä. Kohtaus kyllä tulee, mutta hiekkaa on vaikea todentaa. Yhden kerran oli sen verran paha, että leikkaamista harkittiin.

Karpimpi safka toimii monestakin syystä, joista suurin on se, että karppina on helpompi syödä taajaan ja säännöllisesti. Olen todennut että minun sappeni kohdalla on oleellisempaa se, kuinka usein siitä kurkusta tungetaan mitään alas kuin se, mitä on tungettu. Tosin tämä sillä rajauksella, että sapen perinteisistä "vihollisista" suklaa, sienet ja punaviini ovat kohtuudella nautittavia, eikä jatkuvassa käytössä mahdollisia. Tosin eipä tarvitsekaan. Mutta siinäkin tapauksessa, että ko aineksia käyttää, niin kahdella ruokailulla päivässä ilman mitään välipaloja ei saa kohtausta aikaiseksi. Eli karppaus toimii jo senkin takia, että se vapautti minut turhista välipaloista, kun verensokeri ei rallita mihinkään suuntaa.

Olen myös jättänyt kivennäisvedet pois, jostakin syystä pitempään karpattua niitä ei enää ole vain tehnyt mieli. Myös tämä on ollut mitä ilmeisimmin sappeni kannalta hyvin positiivista kehitystä. Toisaalta myös viljatuotteita tulee käytettyä paljon vähemmän.(mikä kuulostaa hullulta ja väärältä, mutta oma empiriani on, että sappi ei muista olemassaoloaan yhtä hyvin, jos ruokavaliossa ei ole viljaa, siis minkäänlaista, mistä sitten johtuukin...)

Kohtauksien osalta voi todeta, tiukasti karpaten ei niitä tule, tosin niitä varoittelevia ennakoivia tuntemuksia tulee harvakseltaan. Tässäkin suhteessa sappi on jotenkin "pehmeämpi" karpaten. Ensimmäinen reaktio on selvä, ja antaa mahdollisuuden korjata tilanteen. Millään muulla ruokavaliolla en koe näitä ns varoituksia, vaan se on vain kohtaus päälle ja pää ämpäriin.

Jos karppaus taas lipsahtaa hiilareiden puolelle alkaa minulla aina välipalojen mättäminen ja se on sitten taas menoa. Viime keväänä jouduin matkustamaan työn takia paljon-epäsäännölliset ruokailut-paljon leipää välipalaksi->komea sappikohtaus, joka sitten piti sängyssä yhden viikonlopun tehokkaasti. Ja oli muuten sitä ennen varmasti koko vuoden vähärasvaisin kausi takana!

Kaikenkaikkiaan en enää usko, että rasvainen ruoka on mikään erityinen sappirasite, ainakaan minulle. Ja on mukava valmistautua joulun viettoon kun se ei tarkoita takuuvarmaa sappikohtausta.

Ja tuosta syömisestäni yleisesti: hiilarit vaihtelevat n. 30-70 välillä yleensä, poikkeuspäivinä/kausina mennään 100 korville. En karppaa mitään tiettyä kaavaa noudattaen, vaan lähinnä sillai kun tekee mieli. Nuo lipsahduksia, repsahduksia oli alussa enemmän, nykyään ei ole juuri mielitekoja.

Sapen ärtymiseen näyttäisi riittävän 1 viikon(esim matkan takia repsuilu)-1 kuukauden(ei päivittäinen, mutta viikottainen, esim joka viikko 2-3 lipsahdusta) selkeä poikkeama rytmistä. Olen nyt karpannut useamman vuoden ja saldo on se, että karpilla sappi ei ole olemassa, repsahduksella se on kuin minun pieni vihainen omatuntoni joka huutaa "takaisin sille kivalle pekonidieetille!"

Eli jotain teen varmaan oikeinkin....


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)