karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:09:29

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 219 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 711 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-20 12:16:01 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2006-03-24 08:04:23
Viestit: 193
Paikkakunta: Umpilampi
Edistymistä tapahtuu - yhtäjaksoista hölkkää 40 minuuttia. Sykkeet kyllä on hölkätessä mulla tosi korkealla vaikka kuinka hitaasti hölkkäisin. Mutta ei veren makua suussa ja mukavalta tuntuu. Oon tässä miettinyt, että pitäisikö mun pidennellä tuota hölkkäaikaa vaan eteenpäin, vai pitäisikö pitää hölkkäaika vakiona, mutta yrittää saada noi sykkeet alemmas (=eli kunto korkeammalle (KAI?))

_________________
*** ALOITUS 27.3.07 ***
JATKETAAN, VIILATAAN JA HIOTAAN!

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wekdmal/]
Kuva[/url]


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-21 13:45:27 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-07-11 08:00:13
Viestit: 205
tuituliini kirjoitti:
Edistymistä tapahtuu - yhtäjaksoista hölkkää 40 minuuttia. Sykkeet kyllä on hölkätessä mulla tosi korkealla vaikka kuinka hitaasti hölkkäisin. Mutta ei veren makua suussa ja mukavalta tuntuu. Oon tässä miettinyt, että pitäisikö mun pidennellä tuota hölkkäaikaa vaan eteenpäin, vai pitäisikö pitää hölkkäaika vakiona, mutta yrittää saada noi sykkeet alemmas (=eli kunto korkeammalle (KAI?))

Jos ylipainoa on parikymmentä kiloa, ei sykkeitä juoksemalla saa alas vaikka mitä tekisi. Suosittelen pitempiä lenkkejä kävelemällä tai yhdistämällä kävelyä ja hölkkää.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-28 09:31:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-02 13:19:51
Viestit: 894
Paikkakunta: Vantaa
voittokotiin kirjoitti:
tuituliini kirjoitti:
Edistymistä tapahtuu - yhtäjaksoista hölkkää 40 minuuttia. Sykkeet kyllä on hölkätessä mulla tosi korkealla vaikka kuinka hitaasti hölkkäisin. Mutta ei veren makua suussa ja mukavalta tuntuu. Oon tässä miettinyt, että pitäisikö mun pidennellä tuota hölkkäaikaa vaan eteenpäin, vai pitäisikö pitää hölkkäaika vakiona, mutta yrittää saada noi sykkeet alemmas (=eli kunto korkeammalle (KAI?))

Jos ylipainoa on parikymmentä kiloa, ei sykkeitä juoksemalla saa alas vaikka mitä tekisi. Suosittelen pitempiä lenkkejä kävelemällä tai yhdistämällä kävelyä ja hölkkää.


Mä aloitin lenkkeilyn kävelemällä reippaasti (6 km - hiukka alle 1 h), sitten välillä hölkkäsin pieniä matkoja mikäli siltä tuntui. Ihan ekoina kertoina juoksin joka toisen lyhtypylvään välin. :lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-04 00:24:46 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2008-02-21 21:58:21
Viestit: 56
Hmm, vastavaan vanhaan ketjuun kun en heti uudempaakaan löytänyt :D
Olin (olen?) itsekin melkoinen sohvaperuna, mutta nyt löytänyt itsestäni lenkkeilijän, aloitin n. kk sitten (tai elokuussa, sitten vähän taukoa ja kk sit säännöllisesti =1-3 krt vkossa), ensin ihan niin, että kävelyä 10-20min, sitten "intervallina" eli 1min juoksua, 1min kävelyä ja siitä juoksun osuutta nostamalla (juoksua asfaltilla ja maastossa).

Sitten pidin 4 pvän tauon ja viime viikonloppuna huomasin yllätykseni, että pystyin lenkkeilemään 45 min yhteen soittoon (asfaltilla) ja myös maastossakin lähes samaan. Nyt teen siis lenkin niin, että lämmittelen kävelemällä n.10min ja sitten juoksen 45 min; viikonloppuna (=valoisan aikaan) osan aikaa maastossa (n.15min).

Mutta nyt.. en oikein tiedä mitä tässä pitäisi tehdä, joko uskaltaa lenkkeillä esim peräkkäisinä päivinä (vaikka 4 krt viikossa), ja pitääkö koko ajan mennä kovempaa ja pidempään vai kuina? Olen yllättynyt, että kunto on noussut, vaikka nopeus on varmaan edelleenkin todella hidas (PPP= pitää pystyä puhumaan on mielessä). Mulla on sykemittari, mutta en ole kovin expertti sen käytössä :? Painoindeksi on edelleen n. 28.

Tavoitteena siis kova kunto ja ohuemmat pohkeet, teräksiset reidet & pienempi maha :shock:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-04 08:12:25 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-01-03 11:13:29
Viestit: 81
missus kirjoitti:
Mutta nyt.. en oikein tiedä mitä tässä pitäisi tehdä, joko uskaltaa lenkkeillä esim peräkkäisinä päivinä (vaikka 4 krt viikossa), ja pitääkö koko ajan mennä kovempaa ja pidempään vai kuina? Olen yllättynyt, että kunto on noussut, vaikka nopeus on varmaan edelleenkin todella hidas (PPP= pitää pystyä puhumaan on mielessä). Mulla on sykemittari, mutta en ole kovin expertti sen käytössä :? Painoindeksi on edelleen n. 28.

Tavoitteena siis kova kunto ja ohuemmat pohkeet, teräksiset reidet & pienempi maha :shock:


Tervetuloa juoksun mukavaan maailmaan! Minä luulin nelikymppiseksi saakka, ettei minua ole tarkoitettu juoksemaan. Viime syyskuussa juoksin maratonin, hitaasti, mutta kuitenkin. Takana oli puolitoista vuotta säännöllistä lenkkeilyä.

Neuvoja juoksuharrastukseen kyllä löytää, osa niistä on ristiriitaisiakin. Mutta jos juoksuhaluja riittää, niin kokeile, miltä tuntuu lenkkeillä peräkkäisinä päivinä. Voihan nuo lenkit sitten vastaavasti olla vähän lyhyempiä tai hitaampia. Jos asfaltti tuntuu kovalta alustalta, tee ainakin toinen lenkki pehmeämmällä alustalla. Minä juoksin pitkään joka toinen päivä eli 3-4 lenkkiä viikossa.

Jos haluat peruskuntoa paremmaksi, nyrkkisääntö on, että enemmän ja pitempiä hitaita lenkkejä. Hidas tarkoittaa sitten todella hidasta eli sellaista, että siihen täytyy vähän keskittyä ja se voi jopa tuntua vaikealta. Sanovat, ettei näitä pk-hitaita pysty juoksemaan liian hitaasti. Tiedä sitten.

Toinen minun korvaani tarttunut nyrkkisääntö on, että on hyvä tehdä erilaisia lenkkejä. Omassa ohjelmassani on viikottain yksi todella hidas, mutta pitkä. Yksi vielä peruskestävyyspuolella menevä, mutta vähän edellistä reippaampi ja vähän lyhyempi. Ja sitten yksi vauhtikestävyyslenkki eli mennään aerobisen kynnyksen yläpuolella ja hengästyttääkin jo. Loput 1-2 lenkkiä teen sitten vähän tilanteen mukaan, keveinä, intervalleja tms. Mäkinen maastokin tuo luonnostaan vaihtelua.

Ja sitten pitää muistaa vielä nauttia juoksemisesta :wink: !

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqIH65R/]
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-04 09:10:01 
Poissa
Karpihko
Karpihko
Avatar

Liittynyt: 2006-01-12 11:58:17
Viestit: 3230
Häh, miten mä on missanut tällasen ketjun. Hyvä nosto.
Mulla juoksu (hölkkä) harrastus alkoi viime maaliskuussa jatkuen enemmän ja vähemmän säännöllisesti. Välillä jopa kuusi lenkkiä viikossa, yleensä kolme-neljä ja nyt ei melkein kuukauteen yhtään :(
On ollut flunssaa peheessä ja itsekin hiukan jotenkin väsynyt, kunnes nyt neljättä päivää kunnon flunssassa. Toisaalta tää pimeys tekee myös, että on inhottava juosta noita metsäpätkiä, kun koira vilkuilee ja ihmetttelee jokaista puuta ja pensasta. Siis mua pelottaa juosta pimeellä. Sit noi kesäks hankitut juoksuvaatteetkaan ei enää riitä ja tarvii pukea lämpimämmin.
Tosiaankin juoksen koiran kanssa, koira 8 metrin fleksissä. Ei haistele vastaantulijoita, jolkuttelee vaan sitä omaa menoonsa, ja kun on niin pitkä hihna, ei pienet jalannostotauot hidasta mun juoksua.
Ja kännykässä on oma soittolista juoksulenkeille. Ja volyymi kaakossa :)
Toivottavasti tästä flunssasta nyt tokenis, että pääsis ens viikolla alotteleen taas lenkkiä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-05 11:30:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-03-02 14:33:04
Viestit: 929
Kilpaurheiluaikoina 15 vuotta sitten valmentaja pakotti risun kanssa juoksemaan - peruskuntoa, peruskuntoa. Silloin inhosin juoksua ja olin siinä varmaan meidän seuran heikoin, aina lenkillä viimeisenä.

Parikymppisenä kun poikakaveri jätti eikä uni tullut aamuyöstä silmään, opin rakastamaan pitkiä hivuttavia juoksulenkkejä. Mikään muu ei auta samalla tavoin stressiin, huoliin, sydänsuruihin jne. kuin pitkä juoksulenkki.

_________________
Karppaus aloitettu 1.3.2006. Päiväkirja


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-05 22:23:25 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-01-30 14:48:04
Viestit: 87
missus kirjoitti:
Mutta nyt.. en oikein tiedä mitä tässä pitäisi tehdä, joko uskaltaa lenkkeillä esim peräkkäisinä päivinä (vaikka 4 krt viikossa), ja pitääkö koko ajan mennä kovempaa ja pidempään vai kuina? Olen yllättynyt, että kunto on noussut, vaikka nopeus on varmaan edelleenkin todella hidas (PPP= pitää pystyä puhumaan on mielessä). Mulla on sykemittari, mutta en ole kovin expertti sen käytössä :? Painoindeksi on edelleen n. 28.

Tavoitteena siis kova kunto ja ohuemmat pohkeet, teräksiset reidet & pienempi maha :shock:


Hei

Minusta voit ilman muuta kokeilla juoksua peräkkäisinä päivinä. Onnea uudelle mukavalle ja koukuttavalle harrastukselle!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-01-06 04:10:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-05 12:23:42
Viestit: 604
Paikkakunta: Perth, Australia (// Tampere)
Moikka! Täällä on yksi äskettäin juoksemisen aloittanut. Olen AINA vihannut juoksemista mutta pakotin itseni vähän kerrallaan, alussa jaksoin just ja just juosta 2 minuuttia putkeen ja olin ihan rikki. Marraskuussa juoksin 3 mailia juoksumatolla vajaaseen 38 minuuttiin kun piti entisen sotilaan innoittamana kokeilla miten minä pärjäisin USA:n merijalkaväessä (siellä naisten on juostava 3 mailia alle 31 minuuttiin saadakseen parhaat pisteet). Eli ei se niin kovin huonosti mennyt!

Viime kesänä kaverini, joka ei ole koskaan ollut erityisen urheilullinen, juostua vuoden treenaamisen jälkeen puolimaratonin uhosin että minä juoksen sen kesällä 2009 kun hänkin kerran pääsi maaliin hengissä. Nyt vähän tuntuu siltä että on aika kaukainen tavoite, mutta kertokaapas te, miten sen saisin tehtyä??!

Tällä hetkellä treenaan 3-4 kertaa viikossa salilla, alussa 20-30 minuuttia juoksemista tai cross traineria ja sitten puoli tuntia puntteja. Hyvinä päivinä poljen siihen päälle vielä kuntopyörää 15-45 minuuttia mutta sitä ei tapahdu kuin kerran viikossa. Sen lisäksi mulle tulee välillä pitkähköjä taukoja treenaamisesta työn vuoksi, koska matkustan paljon ja jostain syystä mulla on isoja vaikeuksia motivoida itteni hotellin punttikselle... Ja sykkeet on tietysti ihan liian korkealla juostessa, kun oon vähän semmoinen "täysillä perkele" -tyyppi. Tänään juoksin 2 mailia noin 23 minuutissa ja lopussa kun löin kädet sykeantureille niin se vehje näytti lukemaa 194... Mietin tässä yksi päivä että aloitan kerran viikossa pitkät hitaat lenkit, niin että pidän sykkeen jossain 160 tuntumassa ja juoksen 4-5 mailia. Miltäs se kuulostaisi?

_________________
Kuva
Pituus 170 cm


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-01-06 14:16:21 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-01-03 11:13:29
Viestit: 81
Tervetuloa juoksun mukavaan maailmaan. Itselläni on nyt kaksi vuotta säännöllistä lenkkeilyä takana. Viime syksynä juoksin ensimmäisen maratonini. Aika ei päätä huimaa, mutta fiilikset olivat sellaiset, että ehkäpä ensi kesänä uudestaan, jos vain ehtii riittävästi harjoitella.

Puolimaraton ensi kesänä ei näin maallikon korviin kuulosta mitenkään mahdottomalta. Mutta toki se edellyttää säännöllistä lenkkeilyä.

Pitkä lenkki 160 sykkeillä kuulostaa aika kovalta, vaikka maksimisi onkin yli 190. Riippuu toki syketasostasi, mutta suurimmalla osalla ihmisistä tuo on vauhti- tai maksimikestävyysalueella ja lähempänä anaerobista kynnystä. Ns. pitkät eli peruskestävyyttä harjoittavat lenkit pitäisi juosta etanan vauhtituntumalla ja noin 10-20 pykälää aerobisen kynnyksen alapuolella. Tarvittaessa pitkät lenkit voi kävellä.

Itse opin tuon etanavauhdin vasta tänä syksynä. Käytännössä se tarkoittaa sellaista vauhtia, että on melkein vaikea juosta. Toisaalta sillä vauhdilla pystyy juoksemaan yli kahden tunnin lenkin ilman että se ihmeemmin tuntuisi lihaksissa illalla. Ja palkkioksi rasva-aineenvaihdunta kehittyy jne, mutta ennen kaikkea pystyy harjoittelemaan enemmän ilman vammoja. Ja sitä kautta kunto kehittyy.

Minä olen saanut maratonia varten ohjeeksi, että viikossa pitäisi olla erilaisia lenkkejä. Esim. yksi pitkä ja tosi hidas, toinen vähän lyhyempi ja vähän reippaampi, lähellä aerobista kynnystä, mutta kuitenkin pk-alueella. Sitten yksi vk-alueelle menevä ja jälleen vähän lyhyempi. Mahdolliset loput lenkit lyhyempiä pk-lenkkejä. Minulla pitkä lenkki tarkoittaa vähintään puoltatoista tuntia. Mutta näitä kannattaa tehdä kunnon mukaan, aluksi vähän lyhyempinä, mutta asteittain pitenevinä. Vauhtilenkkejä lisätään kahteen kertaan viikossa lähempänä tavoitetta. Tällöin vastaavasti tiputetaan vähän pitkien lenkkien pituutta.

Sinuna ehkä tiputtaisin reippaasti syketasoa pitkillä lenkeillä. Pitkällä hitaalla lenkillä on turha hirveästi seurata kilometrivauhteja. Aluksi oleellisempaa on syketaso ja käytetty aika. Netti on pullollaan erilaisia ohjeita - niistä kannattaa etsiä itselleen sopivia.

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqIH65R/]

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-01-07 05:53:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-05 12:23:42
Viestit: 604
Paikkakunta: Perth, Australia (// Tampere)
Ada kirjoitti:
Tervetuloa juoksun mukavaan maailmaan.
...
Pitkä lenkki 160 sykkeillä kuulostaa aika kovalta, vaikka maksimisi onkin yli 190. Riippuu toki syketasostasi, mutta suurimmalla osalla ihmisistä tuo on vauhti- tai maksimikestävyysalueella ja lähempänä anaerobista kynnystä. Ns. pitkät eli peruskestävyyttä harjoittavat lenkit pitäisi juosta etanan vauhtituntumalla ja noin 10-20 pykälää aerobisen kynnyksen alapuolella. Tarvittaessa pitkät lenkit voi kävellä.
....
Sinuna ehkä tiputtaisin reippaasti syketasoa pitkillä lenkeillä. Pitkällä hitaalla lenkillä on turha hirveästi seurata kilometrivauhteja. Aluksi oleellisempaa on syketaso ja käytetty aika. Netti on pullollaan erilaisia ohjeita - niistä kannattaa etsiä itselleen sopivia.


Kiitos! Mulla on tosi korkeat sykkeet, kotonakin jos kävelen kämpässä sykemittari kädessä niin mennään 85-100 haarukassa ja sohvalla istuessakin n. 80. Syke nousee ihan punttejakin nostelemalla 150:een. Mutta olen samaa mieltä siinä ettei ole järkeä juosta liian korkeilla sykkeillä varsinkin jos meinaa pidempään sitä jaksaa. Ei mulla juoksemisesta lihakset kipeydy, eniten se ottaa juuri "hengen päälle" ja/tai kyllästyn kun ei tapahtu mitään :) Tosin salilla saa kuulokkeet kiinni telkkariin mikä on vähän auttanut tuon kyllästymisen suhteen :)

Pitänee pudottaa juoksunopeutta vielä entisestään, nyt olen juossut osan juoksumattolenkeistä nopeudella 4,2-4,3 kun 3,5 menee vielä kevyesti kävellen. Ehkä sitä voisi ensi kerralla kokeilla juosta 4,0 nopeudella ja katsoa miten pitkälle sitä jaksais!

_________________
Kuva
Pituus 170 cm


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-01-08 14:35:41 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-01-03 11:13:29
Viestit: 81
Miltzu kirjoitti:
Kiitos! Mulla on tosi korkeat sykkeet, kotonakin jos kävelen kämpässä sykemittari kädessä niin mennään 85-100 haarukassa ja sohvalla istuessakin n. 80. Syke nousee ihan punttejakin nostelemalla 150:een. Mutta olen samaa mieltä siinä ettei ole järkeä juosta liian korkeilla sykkeillä varsinkin jos meinaa pidempään sitä jaksaa. Ei mulla juoksemisesta lihakset kipeydy, eniten se ottaa juuri "hengen päälle" ja/tai kyllästyn kun ei tapahtu mitään :) Tosin salilla saa kuulokkeet kiinni telkkariin mikä on vähän auttanut tuon kyllästymisen suhteen :)

Pitänee pudottaa juoksunopeutta vielä entisestään, nyt olen juossut osan juoksumattolenkeistä nopeudella 4,2-4,3 kun 3,5 menee vielä kevyesti kävellen. Ehkä sitä voisi ensi kerralla kokeilla juosta 4,0 nopeudella ja katsoa miten pitkälle sitä jaksais!


Jos hengen päälle ottaa, menet peruskestävyyslenkiksi ihan liian kovaa. Punttisalihistoriastasi johtuen sinulla varmaankin on lihakset hyvässä kunnossa, joten se puoli on kunnossa.

Jos haluat tarkempaa tietoa syketasoistasi, kannattaa mennä tasotesteihin. Minä kävin sellaisessa radalla juostavassa testissä, jossa aina kilometrin välein otettiin verta ja mitattiin veren maitohappopitoisuudet. Testin perusteella kynnyssykkeeni olivat korkeammalla kuin laskukaavojen mukaan maksimisykkeen perusteella.

Kyllästymiseen auttaa mp3-soitin. Tosin pari tuntia juoksumatolla vaatii varmasti tosi hyvää musiikkia. Itse juoksen aina ulkona, ainakin maisemat vaihtuu. Yleensä kuulokkeet korvilla.

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqIH65R/]

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-01-08 22:14:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-11-05 12:06:48
Viestit: 2375
Tämä Porin kaupungin vapaa-aikatoimen juoksukoulu on aika hyvä ja kevyt alku sohvaperunasta juoksijaksi. Mitä itse kattelin parin ensimmäisen viikon ohjelmaa, niin sopivasti välipäiviä ja vaatimuskaan ei ole kova - ja jos kuntoa riittää enemmän jo heti alussa niin miksei tehdä pidempää lenkkiä :)

_________________
If it isn't broken, don't fix it.
Ne, jotka osaavat, tekevät. Ne, jotka eivät osaa, opettavat.
"Hyvä ruokavalio ei ole koskaan massatuote, vaan se on aina suunniteltava yksilöllisesti kullekin ihmiselle erikseen"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-01-20 00:52:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-05 12:23:42
Viestit: 604
Paikkakunta: Perth, Australia (// Tampere)
Ada kirjoitti:
Jos hengen päälle ottaa, menet peruskestävyyslenkiksi ihan liian kovaa. Punttisalihistoriastasi johtuen sinulla varmaankin on lihakset hyvässä kunnossa, joten se puoli on kunnossa.


Olen viime päivinä yrittänyt opetella juoksemaan hitaampaa ja aiemman 4,3-5,0 mph nopeuden sijaan olen jolkotellut 3,8-4,0 mph. Normaalisti kävelen 3,5 nopeudella ja tuo 4,0 menisi vielä reippaasti kävellenkin. On toiminut yllättävän hyvin, pari päivää sitten juoksin 25 minuuttia niin että syke oli koko ajan alle 150 ja tämän pyrähdyksen jälkeen löytyi vielä energiaa nostella puntteja reilu puoli tuntia eli se ei vienyt ihan kaikkia mehuja!

_________________
Kuva
Pituus 170 cm


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-01-23 10:42:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2008-10-06 11:50:09
Viestit: 280
Mää ihan varovasti kurkkaan tätä ketjua vaan :smt006

Oon vihannut juoksua aina, cooperin testit oli jo tuskaa yläasteella. Vaikka ylipainoa mulla ei oo koskaan ollutkaan (raskausaikana tietty, mut olosuhteiden pakosta paino nousi :wink: ) niin aerobinen kestävyys on todella huono ollut mulla aina.

Salitreenailua oon harrastanu 4 vuotta on/off aktiivisena ja nyt 8 kk aktiivisesti 3-4 kertaa viikossa. Salilla oon mulkoillu juoksumattoa miettien, että ai että kun mä joskus vielä... Noh, sitten iltahämärissä yksin salilla ollessani menin matolle ja aloin juosta. Ja päätin että lopetan vasta, kun oksennus maistuu suussa. Matkat piteni yhdestä kolmeen kilsaan matolla ja viikko sitten lauantaina lähdin iltalenkille napit korvilla, et pääsen omaan rauhaani. Syyhytti juosta ja niin minä sit läksin hölkkäilee. Kotiin tulin ja loikin raput kolmanteen kerrokseen (pikku pakko ois ollu vaikka ryömiä, hissiä kun ei ole :mrgreen: ) Ja voittajafiilis! Kartasta laskin etäisyysmittarilla että olin juossut 5 kilsaa putkeen \:D/

Lenkkarit on mulla todella olemattomat, jotku ihan peruslenkkarit. Pitäis hankkia kunnolliset ja alkaa harjoittelee juoksua. Tavoitteena ois jaksaa juosta kymppi, sit joskus puolimaraton ainaski ehkäpä...

_________________
Kuva


Rakkauvven hetelmät:
Poika vm. 2008
Tyttö vm. 2010


Karpisti syksystä 2008 asti


"Höpsön löpsön löppö, onpas Julle töppö. Pullat, karkit haukkaa ja limsaa päälle naukkaa... "


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-01-24 20:21:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-06-12 21:18:33
Viestit: 282
Paikkakunta: Pk-seutu
Vielä puoli vuotta sitten en olisi uskonut jaksavani juosta kilometriäkään. Pisin juoksumatkani oli joskus koulun liikuntatunnilla juostu 1500 m, ja sekin tuntui nyt toistakymmentä vuotta myöhemmin lähes mahdottomalta ajatukselta. Pitkiä kävelylenkkejä kyllä tein. Kuitenkin varsinkin nyt laihtumisen ja säännöllisen liikunnan myötä (kävelylenkit+kuntosali) rupesi kutkuttamaan ajatus juoksemisestakin, ja niinpä vähin äänin kävin syyskuussa ostamassa itselleni juoksukengät ja aloitin ohjelmalla, jossa alkuun juostiin vain minuutti kerrallaan, ja välissä käveltiin. Ohjelman otin kirjasta, jonka olin kesällä ostanut, siinä lähdetään ajatuksesta, että kuka tahansa jaksaa minuutin verran juosta, ja tästä lähdettiin kestävyyttä rakentamaan niin että yhtäjaksoista juoksuaikaa pikku hiljaa pidennettiin. Tänään, reilu 4 kk myöhemmin, juoksin 10 km! Hauskinta nyt viime aikoina, kun lenkkini ovat pidentyneet, on siinä juostessa (tai hölkätessä, mulla on vieläkin hyvin etanan vauhti) tajuta yhä uudelleen ja uudelleen, että mä pystyn tähän, mä ihan oikeasti olen juoksulenkillä! Saan nyt rakentaa tätä palikkaa minäkuvastani uusiksi, ja siitä tulee tosi onnistunut olo. Sohvaperunasta on mahdollista muuntautua juoksijaksi! Ehkä joskus saan treenattua itseni vielä puolimaratonillekin...

_________________
Kuva

Odotus antaa jo onnentunteen


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-01-25 20:36:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2008-10-06 11:50:09
Viestit: 280
Tänään salilla alkulämpimiksi juoksin 3 km, puol tuntia hölkkäilin juoksumatolla ennen treeniä. Vähän siitä tulee hyvä olo!!!! :D

_________________
Kuva


Rakkauvven hetelmät:
Poika vm. 2008
Tyttö vm. 2010


Karpisti syksystä 2008 asti


"Höpsön löpsön löppö, onpas Julle töppö. Pullat, karkit haukkaa ja limsaa päälle naukkaa... "


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-02-11 23:22:24 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-10-23 09:31:49
Viestit: 10
Olen jo vuosia käynyt epäsäännöllisesti kävely lenkeillä ja välillä hölkännytkin. Aikas huono kunto kyllä on edelleenkin. Noin vuosi sitte aloitin hölkkäämisen tosissani, kunnes jumpassa polvi meni rikki kun vanha tapaturma yllätti vuosien jälkeen. Yli puoli vuotta sairastelin polveani ja nyt syksyllä aloitin salin ja vesijuoksun. Joskus kuukausi, tai pari sitten totesin että voin jo hölktä eikä polvi enää tykkää huonoa... ihanaa :) Välillä sit käyny kävelee ja hölkkään. Yleensä kävelen 2,5 km ja sit takaisin päin saan melkein sen 2,5 km hölkättyä kokonaan ja loppuun vielä spurtti kovempaa juoksua n.100m :D Nyt tässä suunnittelen että taidan säännöllisemmin ja tavoitteellisemmin alkaa käymään hölkällä. Olisi ihana pystyä hölkkäämään/juoksemaan pitempiä matkoja ilman että tarvitsisi miettiä juoksevansa :) Äkkiähän se kunto kehittyy. Joskus huomaa kyllä että on liikaa vaatetta päällä kun enemmän on pakkasta. Se hidastaa hirveästi eikä tunnu kivalta. Varmaan aika huonot nuo mun kengät...tollaset tennarilenkkarit... vaan kyllä niillä eteenpäin pääsee. Pitää jossain vaiheessa investoida jos sais tämän nyt säännölliseksi :) Sykemittari pitäis myös hommata.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-02-12 14:24:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2008-10-06 11:50:09
Viestit: 280
Mulla on ollut nyt juoksusta muutama viikko paussia, mun selkä ärty nii pahoin huonoista kengistä ja viiden kilsan juoksulenkistä tässä muutama viikko sit. Oon parannellu selkää joogalla ja jumppatunneilla (body combat ja balletone) ja nyt alkaa elämä voittaa. Pitäis vaan saada kunnon lenkkarit. Salitreenit vaihdoin vaihtelunvuoksi noihin ryhmäliikuntatunteihin jossa käyn kolmesti viikossa, ni ei oo tullu matollakaan juostua. Päivittäin kyl käyn reippailla vaunulenkeillä muksun kans, mut pojan vaunut ei kestä juoksemista.

_________________
Kuva


Rakkauvven hetelmät:
Poika vm. 2008
Tyttö vm. 2010


Karpisti syksystä 2008 asti


"Höpsön löpsön löppö, onpas Julle töppö. Pullat, karkit haukkaa ja limsaa päälle naukkaa... "


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-02-14 19:07:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-05 12:23:42
Viestit: 604
Paikkakunta: Perth, Australia (// Tampere)
Pakko tulla kehumaan - juoksin tänään 5 mailia (karvan päälle 8 km) juoksumatolla! Pisin matka mitä oon eläessäni juoksut ja oon aivan helvetin ylpeä itsestäni etenkin kun huomioi että vielä puoli vuotta sitten kilometrikin oli työn ja tuskan takana. Meni vielä yllättävän kevyesti, lopussa ei ollut edes mitenkään kuollut olo. Kaipa se sitten on vaan siitä kiinni että oon opetellut juoksemaan tarpeeksi hitaasti, 4-4,5 mph nopeus näyttäisi olevan mulla sellainen että syke pysyy 150-160 haarukassa ja jaksan juosta pidempäänkin.

Seuraava etappi olisi saada 10 km rikki :)

_________________
Kuva
Pituus 170 cm


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 219 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 711 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 18 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)