christer sundqvist kirjoitti:
Asiaan liittyen löytyy uusimmasta Kunto & Terveys -lehdestä (lokakuu 2008) mm. tällainen juttu:
Natriumglutamaatti (E621) lihottaa maukkaasti
Lisäaineiden E-koodit kannattaa syynätä tarkasti. Aromivahvenne E621 on joutunut lisääntyneen kiinnostuksen kohteeksi. Viimeisimpien tutkimusnäyttöjen mukaan, ei kannata kantaa kotiin ruokaa, jossa on natriumglutamaattia (E621). Tämä glutamiinihapon natriumsuola kiihottaa kielellämme olevia makunystyjä, jotka joillakin ihmisillä (ei tosin kaikilla!) saa aikaan umami-maun aistimisen. Lisäaine voi aiheuttaa joillekin ihmisille vakavaa pahoinvointia, kasvojen punoitusta sekä päänsärkyä. Sitä kutsutaan kiinalaisen ruoan syndroomaksi, koska kiinalaistyyppisissä ruuissa voi natriumglutamaattia olla runsaasti. Natriumglutamaattia saa olla lihavalmisteissa enintään 10 grammaa kilogrammaa kohden.
Varsin uusi asia on natriumglutamaatin liittyminen lihomiseen. Amerikkalais-kiinalaisen yhteistyön myötä pistettiin yli 700 maaseudulla asustelevaa keski-ikäistä kiinalaista syömään runsaasti natriumglutamaatilla maustettua sapuskaa. Seurauksena oli ruoan vähän liiankin hyvä maistuminen, sillä heidän riskinsä lihoa oli kolminkertainen verrattuna niihin henkilöihin jotka söivät erittäin vähän natriumglutamaattia.
Tutkijoiden mukaan natriumglutamaatti voi sekoittaa nälänhallinnan. Lisääntynyt ruokahalu voi näkyä suurempina ruoka-annoksina. Älä missään nimessä sekoita elimistösi herkkää kylläisyyden tasapainoa natriumglutamaatilla.
Natriumglutamaatin yhteyttä ylivilkkauteen, migreeniin ja astmaan epäillään, mutta sitä ei kuitenkaan ole voitu osoittaa tutkimuksissa.
Christer Sundqvist, terveystoimittaja, FT
Tämäkin muuten sopii kuvioon minun (aloittajan) osalta, viime kuukausina painokin ja ylipäätään syödyn ruoan määrä on lisääntynyt kun lihavalmisteet astuivat mukaan.

Aiemmin olen tullut vähemmästä täyteen.
Mielenkiintoista on sekin että yhdessä mimiliin laittamista linkeistä puhuttiin E621:n vaikutuksesta adhd:seen. Minulla ei tuota "vaivaa" ole todettu, mutta olen krooninen änkyttäjä, ja muistan joskus lukeneeni änkyttämisellä ja adhd:lla olevan samankaltaista ongelmataustaa. Viime vuosina (eli karpatessa) änkyttäminen on selkeästi ja merkittävästi vähentynyt, ongelma on miltei hävinnyt - mutta nyt viime kuukausina olen yllättäen takellellut vähän puheessani...
Tulipahan nyt avauduttua ongelmasta jos toisestakin, mutta jotenkin karpatessa tulee havainnoitua omaa oloa aiempaa tarkemmin, ja pohdittua nautitun ruoan vaikutusta siihen.