karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 06:34:15

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 357 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 112 13 14 15 1618 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-17 12:23:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-11-21 14:00:15
Viestit: 1334
Paikkakunta: Tampere
Piristää ja pitää nälän tosi hyvin.

Mä olen tehnyt "vasta" vehnälese, mantelijauho ja soijajauho sekotuksilla mutta jatketaan kokeiluja.....harmi että päivät etenee niin hitaasti kun söis niitä tiheempään ;)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-20 23:13:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-05-13 21:52:39
Viestit: 1101
Onko kukaan tehnyt tällä ohjeella leipää uunissa, siis sellaisessa leipävuoassa? Mulla lojuu sellainen vuoka tuolla kaapissa tyhjänpanttina... Mitenköhän sen kypsymisen kanssa sitten on, kypsyyköhän sisältäkin hyvin jos tekee korkean leivän? Ja paistoaikaa ja lämpötilaa mietin myös. Ei kai se auta kuin kokeilla ja raportoida tänne sitten, mutta vinkkejä otetaan vastaan jos jollakin on sellaisia antaa. :)

Köyhiä ritareita vois tehdä näistä sämpylöistä (tai leipäsiivuista) niinkuin joku vinkkasi tässä ketjussa aikaisemmin. Olisivat varmasti hyviä! Ja pizza menee testaukseen heti ensi tilassa.

_________________
Karppausta vapaalla tyylillä jo vuodesta 2003.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-21 08:28:35 
Poissa
taistelukala
taistelukala
Avatar

Liittynyt: 2008-01-20 19:54:27
Viestit: 12781
Paikkakunta: Lähellä Tamperetta
Ite olen myös suunnitellut tuota ihan leipävuoassa tehtyä, mutta en ole vielä toteuttanut. Mulle tulikin iso satsi pähkinöitä, pitääköhän tänään laittaa testiin. Ajattelin, että paistolämpötila pitäis olla alempi (mulla on ollut 200, kun olen tehnyt sämpyjä) tai sitten leipä pitää peittää jossain vaiheessa, koska muuten palaa pinnalta. Sillä uskon, että paistoaika täytyy olla pidempi. Ajattelin kokeilla kurpitsaleipääkin tuohon sämpyohjeeseen.

_________________
Kun huomaa olevansa enemmistön kanssa samaa mieltä, on aika tarkistaa kantansa!
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-21 09:27:05 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2007-01-10 13:39:21
Viestit: 24
Onnistuisikohan sellainen että tehtäisiin ihan oma ketjunsa minuuttisämpylä resepteille? Eli ilman välikommentteja pelkät reseptit yhteen ketjuun? Täältä 18 sivun joukosta on niin toivotonta lähteä hakemaan itselle sopivaa sovellusta :? Vai onko sellainen ketju kenties olemassa jossain?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-21 11:59:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-12-22 20:15:10
Viestit: 842
Mulla on nykyään minuuttisämpylä koulussa aina eväänä, kun amican ruuat on niin järkkyjä. :? Kukaan ei ole vielä ihmetellyt leipääni, menee ilmeisesti oikeasta höttösämpylstä. :wink: Teen minuuttisämpylän nykyään tällä ohjeella:
n.2rkl manteli- tai hasselpähkinäjauhoa
hiukan jotain siemeniä
ripaus leivinjauhetta ja suolaa
1 muna
loraus vettä

"Paistan" mikrossa pienessä suorakaiteen muotoisessa vuuassa, leikkaan keskeltä kahtia ja laitan väliin paistettua munaa/munakasta, kinkkua ja juustoa. Hyvin säilyy kassissa viisikin tuntia. :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-21 14:10:54 
Poissa
taistelukala
taistelukala
Avatar

Liittynyt: 2008-01-20 19:54:27
Viestit: 12781
Paikkakunta: Lähellä Tamperetta
Nyt sitten "limppu" on testattu. Lisää pitää vähän muokata, mutta tuli herkullinen leipä

Kuva

Olisin toivonut kohoamista ehkä enemmän, joten leipä on aika tiivis, muttei onneksi liian. Maku on erinomainen. Sitkosta sais olla hiukan enemmän, mutta pysyy ehjänä kuitenkin käsissä, kunhan ei ole liian kovakourainen. Heikompi sitkos johtuu todennäköisesti siitä, kun laitoin 2 munaa vähemmän kuin oikeassa reseptissaä ja fiberhuski loppui kesken. Koko leipä meni melkein kokonaan neljään suuhun, pienimmäinen tykkäsi ihan sellaisenaan.

Eli tällä reseptillä tein sen:

(5 x alkuperäinen resepti)
4 dl eri jauhoja (mulla auringonkukka, manteli, sesam, sokerijuurikaskuitu ja fiberhusk)
5 rkl voita sulatettuna (puolet vähemmän kuin alkuperäinen)
3 munaa ( 2 vähemmän kuin alkuperäinen)
2 tl leivinjauhetta
kermaa niin paljon, että taikinasta tulee pehmeä ja löysähkö
suolaa ripaus, koska voita oli vähemmän ( ei olisi tarvinnut, oli aika suolainen )

Pitkulaiseen leipävuokaan tasaisesti levitettynä. Paistoin 180 asteisessa uunissa 35 minsaa.

Tuli täysin kypsä tuolla ajalla. Voisi kenties olla vähemmänkin aikaa, mutta ei ollut kuivan oloinen tai liian tumma. Testasin tikulla kypsyyttä. Kestää hyvin leikkaamista. Tätä aion muokata hiukan vielä, jotta saisin kohoamaan enemmän.

_________________
Kun huomaa olevansa enemmistön kanssa samaa mieltä, on aika tarkistaa kantansa!
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-21 15:58:25 
Poissa
yökarppi
yökarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-08-01 14:29:11
Viestit: 5362
Paikkakunta: Vaasa
^no toi testaus oli oikea uroteko!
Mä olen myös vannoutunut minsa sämpylän ystävä.
Mantelijauheella tehtynä se on ihanaa! Päälle partaukkoa sellaisenaan ja JÄISIÄ puolukoita :smt060

_________________
" Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen"
Karppi nro 1745


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-23 09:09:30 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
Pitipä minunkin kokeilla tätä suursuosion saavuttanut minuuttileipää.
Tein ihan karppikirjan ohjeella, mutta kun en halua mikroa käyttää, paistoin pienessä valurautapannussa n. 13 cm halkaisijaltaan olevan, 1,5 cm paksun "lätyn".
Päälle nostelin salaatinlehteä, metukkaa, kurkkua ja tomskua.
Ihan syötäväähän se oli.

Karppien keittokirjassa on laskettuna sen yhden kpl:n makrot. Voisiko, joku, jolla kirja on, postata ne mulle tänne. Oma kirjani on lainassa, ja aion nyt tuon sokerihyppäyksen takia laskea makroja vähän tarkemmin.

Kiitos, jos joku vaivautuu!!! :smt016

_________________
Elän hetkessä, suurella intohimolla!
Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-23 09:26:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-03-02 13:04:27
Viestit: 7906
Lillmarialle:
2 rkl voita
0,6 dl pellavansiemenrouhetta
0,25 tl leivinjauhetta
1 muna

makrot:
HH 13,6
P 17g
R 39,6g
Kcal 478

_________________
karppi nro 3729
"ihanvähänvaanhiilihydraatittomalla vuodesta 2007"
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-23 09:59:59 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
Kiitos kesa2006. Näinhän ne meni!!

_________________
Elän hetkessä, suurella intohimolla!
Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-23 10:11:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-05-13 21:52:39
Viestit: 1101
Olen tehnyt minuuttisämpylää niin että olen vain sotkenut ainekset kulhossa ja niin kai se kuuluukin tehdä? Mutta mitä tapahtuisi jos munat vatkaisi vatkaimella ensin vaahdoksi? Tulisiko ilmavampi rakenne? Leivän leipomista ajatellen tätä mietin.

Vois tulla hyvä voileipäkakun pohja tällä sämpyläreseptillä, vai mitä luulette? Koskaan en oo voileipäkakkua tehnyt mutta täytyy kai testata sitäkin. Enpä ennen karppausaikaa ollut näin innostunut kokeilemaan uusia juttuja ruuanlaitossa ja leipomisessa. :D

_________________
Karppausta vapaalla tyylillä jo vuodesta 2003.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-23 10:50:46 
Poissa
Höylä Voi
Höylä Voi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-09 10:50:38
Viestit: 1587
Pai kirjoitti:
Vois tulla hyvä voileipäkakun pohja tällä sämpyläreseptillä, vai mitä luulette? Koskaan en oo voileipäkakkua tehnyt mutta täytyy kai testata sitäkin. Enpä ennen karppausaikaa ollut näin innostunut kokeilemaan uusia juttuja ruuanlaitossa ja leipomisessa. :D


Tsekkaa tämä ketju:

viewtopic.php?f=2&t=16277

_________________
:study: tieto lisää tuskaa


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-23 11:18:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-05-13 21:52:39
Viestit: 1101
^ Kiitos. :) Muistelinkin nähneeni täällä jossain leipäkakun kuvan. :)

_________________
Karppausta vapaalla tyylillä jo vuodesta 2003.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-23 20:43:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-05-13 21:52:39
Viestit: 1101
Tein tänään kuivakakkua sämpyläreseptiä mukaillen, tällä ohjeella:

60 g sulatettua ja jäähdytettyä voita
4 munaa vaahdotettuna (vaahdottaminen ei pakollista)
2 dl kookosjauhoja
1 pss (80 g) mantelijauhoja
2 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
2 tl kaakaota
0,5 dl pikakahvijauhetta (voi jättää poiskin jos ei halua tehdä mokkakakkua)
1,5 dl inkkarisokeria (olisin käyttänyt vihreää steviaa jos sitä olisi jo minulla ollut)
2 tl psylliumia (laitoin 10 minuutiksi turpoamaan 0,5 dl:aan kylmää vettä)
1,5 dl kermaa

Paistoin 180 asteessa 40 minuuttia, mutta pikkuriikkisen jäi sisältä raa'aksi joten 45 minuuttia olisi varmaankin hyvä aika.

Vatkasin erikseen munat vaahdoksi, mutta se ei lopputulokseen vaikuttanut toivotulla tavalla; kakku ei juurikaan kohonnut eli kävi kuten sinulle, Dumpo, limpun kanssa. :( Olisi siis varmaan voinut jättää vaahdottamattakin ja olisi tullut samanlainen. Maku oli kuitenkin hyvä, joskin pikakahvijauhetta olisi voinut laittaa vähemmän niin ei olisi tarvinnut kompensoida liian tujua makua tuolla määrällä sokeria. Tää on nyt kyllä jo aika kaukana minuuttisämpyläreseptistä... :roll: Mutta laitan nyt kuitenkin tänne kun tää kaipaa viilausta vielä, ja lähtökohtana käytin kuitenkin sämpyläreseptiä.

Oletko Dumpo kehitellyt limppureseptiäsi eteenpäin, keksitkö mikä auttaisi kohotuksessa?

_________________
Karppausta vapaalla tyylillä jo vuodesta 2003.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-23 21:21:09 
Poissa
taistelukala
taistelukala
Avatar

Liittynyt: 2008-01-20 19:54:27
Viestit: 12781
Paikkakunta: Lähellä Tamperetta
En ole vielä, kun olen viimeiset siivut syönyt tänään siitä ensimmäisestä limpusta :D . Oli muuten hyvän makuinen. Itelle tuli heti mieleen niin tuoksusta kuin maustakin kuivakakku, samoin rakenteesta, joten tarkoitus on samalle pohjalle tehdä se kuivakakku.

_________________
Kun huomaa olevansa enemmistön kanssa samaa mieltä, on aika tarkistaa kantansa!
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-28 11:00:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-09-16 12:11:10
Viestit: 2334
Paikkakunta: Oulun seutu
Juu testejä tehkää vaan lisää :D

Minuuttisämpylään palatakseni: olen kokeillut tehdä silleen, että panen enemmän jauheita saadakseni leipämäisemmän sämpän, ja desi kuiva-aineita per kananmuna pelittää hyvin. Leivinjauheen määrä on koko ajan ollut puoli teelusikallista. Aioin edelleen kokeilla tätä lisäämistä niin pitkälle kuin onnistuu.

Uunissa kun paistan nelinkertaisen annoksen (tai siis kolme munaa + 4 annosta kuiviksia), niin kohoaminen on varsin vähäistä, eli tiivistä (mutta hyvää) tavaraa tulee. Mutta ei tässä enää kaupan ruikkaria juurikaan kaipaa, mitä nyt joskus lankean tuoreeseen leipään... [-X

_________________
"Kyllä meitissä ihan missille asti muotoja riittää - neljälle, viidellekki."


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-28 11:10:55 
Poissa
taistelukala
taistelukala
Avatar

Liittynyt: 2008-01-20 19:54:27
Viestit: 12781
Paikkakunta: Lähellä Tamperetta
Eilen tuli kokeiltua kuivakakkuversio. Eli muuten sama kuin tuossa limppu-versiossa, mutta nyt laitoin 1tl soodaa ja 1,5tl leivinjauhetta ja leipä nousi paljon enemmän kuin aikaisemmin. En ihan ollut makuun tyytyväinen, ensi kerralla en laita kaakaojauhetta ollenkaan ja kanelia paljon enemmän (ehkä muitakin mausteita), fibrexiä vähemmän, kun tuntuu, että puskee läpi. Kuivakakku saa olla lähes pelkästään pähkinästä tehtyä - minun mielestäni. Makeutin vihreällä stevialla, sopii erinomaisesti tähän. Lisäksi laitoin vähän vanilja-aromia ja %suklaarouhetta. Kermavaahdon kera on kyllä ihan hyvää. Paistoin 30 minuuttia ja oli ihan kypsä.

_________________
Kun huomaa olevansa enemmistön kanssa samaa mieltä, on aika tarkistaa kantansa!
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-28 13:19:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-05-13 21:52:39
Viestit: 1101
Voisko tuohon limppuunkin sitten laittaa soodaa, että kohoaisi enemmän?

_________________
Karppausta vapaalla tyylillä jo vuodesta 2003.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-28 14:54:08 
Poissa
taistelukala
taistelukala
Avatar

Liittynyt: 2008-01-20 19:54:27
Viestit: 12781
Paikkakunta: Lähellä Tamperetta
Ruokasoodaa voi laittaa kaikkeen sellaiseen, missä on maitotuotetta. Muistaakseni sooda reagoi johonkin happameen, eli jotain maitopohjaista pitäisi olla. Olen päätellyt, että kerma on tällaista ja sitähän minä lisään tuohon taikinaan. Hyvin ainakin nousi :mrgreen: En vielä siinä limppuohjeessa älynnyt laittaa soodaa, koska olin tottunut käyttämään leivinjauhetta.

_________________
Kun huomaa olevansa enemmistön kanssa samaa mieltä, on aika tarkistaa kantansa!
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-28 17:41:58 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Itse asiassa hapatettu kerma (tai jogurtti / semtana) on hapanta, mutta taviskerma ei. Siksi vanhoissa suomalaisissa keittokirjoissa soodaa lisättiin hapankermaleivonnaisiin ja leivinjauhetta muihin. Tai sitten "hapannettiin taikina" vaikka sitruunalla, jotta sooda olisi sopinut.

Mutta eipä silti, amerikkalaisissa 70-luvun keittokirjoissa käytettiin varmuuden vuoksi näiden kahden sekoitusta :lol:


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 357 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 112 13 14 15 1618 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)