karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 06:57:10

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 164 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-07-03 09:17:04 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-07-22 19:55:18
Viestit: 384
els kirjoitti:
Jippii! :smt026
Ensimmäinen juhannus koskaan sukukolhoosilla luonnon helmassa, ilman viimeistään kokolla alkaneita allergisia oireita! :smt026


Onneksi olkoon! :smt023 Näitä sinun juttujasi on niin kiva käydä lueskelemassa ja ihmettelemässä, miten hienosti ruokavaliolla voidaan vaikuttaa vaikeisiinkin allergiaoireisiin.

_________________
Never argue with idiots. They bring you down to their level and beat you with experience.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-03 21:24:59 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
suopursu kirjoitti:
Hei Els,

tämä on kerrassaan mielenkiitoinen ketju! Olisin kiitollinen jos valoittaisit vähän mistä olet löytänyt tämän
Kwasniewskin diabetes-ohjelman, ja onko siitä esim. kirjaa olemassa, ja onko kästie soturi häneltä peräisin?
En ole koskaan kuullut tästä ja olen todella kiinnostunut asiasta!

Suopursulle: Kwasniewskin diabetesohjelmasta kuulin joskus oman karppauksen (eli tämän vuosisadan) alussa), mutta näin omakohtaisesti vähän niinkuin vahingossa liu'uin siihen viime syksynä ja huomasin yhteyden vasta jälkikäteen (kuten tässä ketjussa on mainittukin). Kohta vuoden kokemuksella suosittelen lämpimästi ainakin kokeilua meille geenivaivaisille - mutta kunnolla eikä vain jotain sinnepäin.

Tohtori Kwasniewski taas on hoitanut ja hoitaa edelleen myös diabeetikkoja klinikallaan Puolassa, ja tämän tyylin syöjiä on väitteiden mukaan maailmalla 1-2 mioljoonaa. Kirjaansa ei ole saatavissa suomeksi mutta kylläkin saksaksi, englanniksi ja venäjäksi (puolan lisäksi). Ja tästä linkistä löytyy lisätietoja, jos selviät englannilla:
http://homodiet.netfirms.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-03 21:47:51 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Jii kirjoitti:
els kirjoitti:
Ensimmäinen juhannus koskaan sukukolhoosilla luonnon helmassa, ilman viimeistään kokolla alkaneita allergisia oireita! :smt026

Onneksi olkoon! :smt023 Näitä sinun juttujasi on niin kiva käydä lueskelemassa ja ihmettelemässä, miten hienosti ruokavaliolla voidaan vaikuttaa vaikeisiinkin allergiaoireisiin.

Kiitos kommentista; jatkankin tästä vielä vähän, toisella esimerkillä.

Asumme puisessa omakotitalossa, joka on silloin tällöin maalattava.
Edellisen kerran tämä tapahtui 11v sitten, kun olin vielä normisyöjä.
Tein osani maalauksesta eli killuin telineillä, mutta
- vaatetettuna kiireestä kantapäähän, huivi kaulalla ja kuminauhat pitkien hihojen resorina.
- nenäliinapaketti taskussa jatkuvasti vuotavaa nenää auttamassa
- vahvasti lääkittynä, syöden antihistamiineja maksimiannoksina neljän tunnin välein
- ja väliaikoina kaaduin sänkyyn zombina nukkumaan 12 tuntia, jos se suinkin oli mahdollista.

Nyt maalaan samaa taloa samanalaisilla telineillä; kesävaatteissa, ilman lääkkeitä, ilman huiveja ja ilman nuhaa. Nukun 7-8 tuntia yössä ja herään aamuisin ennen kaikkia muita valmistelemaan aamiaiset ja muut maalaukseen liittyvät huoltojutut.

Ja tilanne pysyy tuollaisena niin kauan kun syön oikein eli
- syön mahdollisimman runsaasti maitorasvaa,
- rajoitan kasvi-Pufaa muutamaan pähkinään ja pieneen öljyloraukseen yhdessä päivän salaatissa,
- ja syön sigini tapaan eli niukalti (50-60g) sekä hiilareita että valkuaista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-04 11:07:59 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-17 10:32:12
Viestit: 5031
Paikkakunta: Dukcsburg
Se oot sitte sinäkin päässy talon ulkovuorihommiin :P Mää kans. Tosin meillä ne laudat pitää ensin saada sinne seinälle, ennen kuin pääsee maalaamaan. Kaverilta puuttuu enää yhdestä päädysta vielä puolet paneloimatta. Käytetään pohjamaalattua panelia, joten tänä kesänä vaan naulan kannat pitää maalata. Mä lupasin jo talvella, että tuun sitte kesällä auttaa paneloinnissa. Siellä tikkailla sitä on sitte tullut keikuttua viimiset viikot. Kelit vaan ei ole ollu kovin ystävällismieliset, joten taukopäiviä on tullut pakosta. Kas kun tuo vesisade ja sähkölaitteet ei ole ihan se paras yhdistelmä. :P Aurinkoisinä päivinä on ihmeen hyvin nahka kestäny ihan totaalisesti palamatta. Hiukan olkapäät on ollu punaset, mutta ei mitenkään pahasti. Minään muuna kesänä en ole kyenny olemaan puolta päivää auringon paahteessa, ihan totaalisesti kärtsäämättä. Kaipa tuosta, hiukan lisätystä, jo talvella aloitetusta, kypsän tomaatin (rasvan kera) syönnistä sekä kookosöljyn käytöstä, niin sisäisesti kuin ulkoisestikin, on ollu jotain hyötyä.
Hyviä maaluskelejä sinnekin!

_________________
JEP


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-04 11:32:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Suopursu kiittää Elsiä vastauksesta!!! =D>

Alan tutkia linkkiä. :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-05 10:29:12 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
els kirjoitti:
[
Kirjaansa ei ole saatavissa suomeksi mutta kylläkin saksaksi, englanniksi ja venäjäksi (puolan lisäksi). Ja tästä linkistä löytyy lisätietoja, jos selviät englannilla:
http://homodiet.netfirms.com/


Olen yrittänyt metsästää k.o. kirjaa, mutta esim book plussa ei sitä löydä ilman isbn-numeroa.... :roll:

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-07 10:00:40 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Liittynyt: 2005-03-24 12:26:48
Viestit: 6190
Paikkakunta: Hesa
Moi Tuulimumma!

Katsopas sieltä homodietin alaosasta! Löytyy tälläinen joka ohjaa sivuille http://www.wgp.com.pl/index.php?id_j=en
tai jos haluat kirjoittaa kustantajalle niin osoite on:
gp@wgp.com.pl <gp@wgp.com.pl>

ja isbn numero ISBN 83-87534-13-7
sekä hinta 21 egee


Terkkuja Grasu

_________________
16 vuotta karppilassa!
Hetki hetkeltä eteenpäin!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-08-15 21:39:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-10-07 10:28:00
Viestit: 1737
Olipas unohtunut pottuvoit tarkistaa tästä ketjusta, kiitos selvennöksestä :) .

Palasin vain takaisin, kun on jäänyt takaraivoon kaihertamaan ajatus jonkinlaisesta paastoamisesta/pätkimisestä. Olenkin tämän viikon pistänyt itseäni ruotuun työrytmin avulla, ja hienosti on mennyt.

Tällä kokeilukerralla olen surutta jättänyt aamupalan kokonaan veden juontia lukuunottamatta pois. Syömiseni olen syönyt pääasiassa 11.30 ja 18.00 välissä. Parhaimmillaan tuossa tulee ruoatonta eloa 18 tuntia. En nyt ole kovin kummoisesti perehtynyt teoriapuoleen, ja tämä syömisrytmi menee ihan mutu-pohjalta. Se mikä toimii erinomaisesti, on nälättömyys aamupäivisin. Aivot toimivat tosi hyvin, mikä onkin ihan toivottavaa :lol:

Ja kun tarkemmin mietin, voisin varmasti jättää lunssini vieläkin myöhemmäksi nälän tunteen puolesta, mutta mietin vain, että hidastaako se oikeasti aineenvaihduntaa liikaa (vai polttaako jopa paremmin rasvaa..)? Ja viekö tällainen syömisrytmi kropan pidemmällä aikavälillä jotenkin säästöliekille tms? Hyvältä tämä kuitenkin tuntuu toistaiseksi, ja makeanhimon tappaa paremmin kuin aiempi aamiais+ 2 ateriaa -linjani. (Suapi kommentoida, jos oon vaikka tekemässä jonkin karmean erheen :wink: )


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-08-21 09:13:54 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-08-27 00:30:11
Viestit: 370
Paikkakunta: ulkomaa
^ Mulla taisi aineenvaihdunta hidastua soturoinnilla. :( Harmittaa, koska muuten toi tuntui niin loistavalta! Oon jostain kesasta '07 syonyt iltapainotteisesti, koska se tuntuu mulle luonnollisimmalta. Vedetkin join paivan aikana "ruoka-aikoina" enka koko ajan lipittanyt jotain. Kerma-/voikahvia aamuisin ja paivaruoalla, joskus pala juustoa tai muutama manteli tms. Aluksi kaikki tuntui menevan hyvin, mutta alkuvuodesta aloin huomata lihonneeni. Vaa'allakayntia en pahemmin harrasta, karppaan normaalipainossa (BMI ollut aina n. 21, mutten koskaan ole ollut missaan mallinmitoissa). Tana kesana en enaa mahtunut viime kesana ostamaani mekkoon enka joihinkin housuihin, jotka ovat olleet ennen sopivia. Viimeiset kaksi vuotta liikuntaharrastukseni on ollut hyvin tasaista, eli silla saralla ei muutosta.

Aloin nyt reilu viikko sitten lisata vahan enemman ruokaa lounaaseen, jospa se aineenvaihdunta siita vilkastuisi. Samalla pitaa vahan katsoa, ettei iltaruoka venahda paljon yli 2 tunnin, kun totuin jo tietysti siihen, etta 5-6 tunnin aikana sai syoda "huoletta". Olen myos lisannyt liikuntaa ja motivaatiota kiinteytymiseen loytyy.. Allottavat makkarat vyotarolla, reidet ja kasivarret paksut kuin mitka.. :? :(


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-08-21 14:47:59 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Ei iltasoturointi varmaan ole yleisvastaus saati ihmelääke sen enempää ylläpidossa kuin laihdutuksessakaan, mutta tuskin myöskään sen turmiollisempaa kuin muutkaan muutaman ruokakerran syöntirytmit.

Itselläni pyörähti elokuun alussa kolmas iltasyöntivuosi käyntiin ja olen edelleen tyytyväinen. Samanlaisia eivät nämä vuodet ole olleet, mutteivät karppivuodetkaan ole olleet meikäläisellä tasaisia tai samanlaisia
... ja koko ajan tuntuu oppivan lisää. Sille o/

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re:
ViestiLähetetty: 2008-11-24 10:10:27 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-10-25 16:17:02
Viestit: 27
els kirjoitti:
Joskin kermattoman kahvin juontia välttelen.


Olikohan tähän mitään selitystä? Miksi?

_________________
Korallikuu
AtooPikko, AllerGikko, tyypin-1 DiabeeTikko


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Re:
ViestiLähetetty: 2008-11-24 15:03:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Korallikuu kirjoitti:
els kirjoitti:
Joskin kermattoman kahvin juontia välttelen.

Olikohan tähän mitään selitystä? Miksi?

Meitä on monenlaisia. Itse olen niitä, joiden näläntunnetta (eli veren sokeritasoa) heiluttaa moni muukin asia kuin kalorit. Muun muassa kahvi, tee, laittijuomat, sokerittomat pastillit... you just name it. Siksi voisin juoda kahvini kermattomana vain ruoka-aikaan. Muulloin eli aterioiden välillä kaloriton kahvikupillinen aikaansaa kierteen - eli nälän. Ja joka kerta, kun yritän hallita näläntunnetta vaikka itsekurilla, olen jo hävinnyt sotani.

Kermallinen kahvi aterioiden välillä ei sotke verensokeria, koska se toimii välipalana.
Kahvi ja kourallinen suolapähkinöitä samoin. Tai voimantelit; vedellä, teellä tai ilman.
Sen voi valita ottavansa tai jättävänsä, tarpeen mukaan. Mutta välipalaksi, ei muuten.

Miten sen sanoisi? Jos verensokeriaan ei voi huijata kalorittomilla juomilla/syömisillä, niitä monen laihduttajan käyttämiä jippoja eli "ilmaisia lounaita" tai "vatsanhujauskeinoja" ei oikein jää jäljelle. Itselleni tuon valkeneminen oli aikoinaan zonen isoimpia opetuksia ja edelleen yksi oleellisimmista jutuista omassa painonhallinnassani, hiilarirajoituksen ohella.

Nyt joudun/pääsen valitsemaan otanko ylimääräisen välipalan vai jätänkö syömättä.
Mutta jokainen suullinen lasketaan syömiskerraksi. Kaloreista riippumatta. Mistä päästään jatkoon:
- Rasvainen välipala pitää nälkää. Siksi yksi riittää, jos sellaista tarvitaan. Kierre loppuu siihen.
- Kaloritonta välipalaa sen sijaan seuraa aina nälkä eli seuraava välipala. Jonka jälkeen syön tai juon koko loppupäivän jotain. Ja poikkeuksetta lihon.

Vastakysymyksiä korallikuulle
Tätäkö kysyit?
Miten sinun kroppasi toimii tuossa?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Re:
ViestiLähetetty: 2008-11-25 02:24:53 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-10-25 16:17:02
Viestit: 27
els kirjoitti:
Korallikuu kirjoitti:
els kirjoitti:
Joskin kermattoman kahvin juontia välttelen.

Olikohan tähän mitään selitystä? Miksi?

Vastakysymyksiä korallikuulle
Tätäkö kysyit?
Miten sinun kroppasi toimii tuossa?


Juu kyllä tätä kysyin.. Äh, niinpä tietysti, olishan tuo nyt hyvänen aika pitänyt tajuta. :oops:
Eli se ei siis ole pakollista jos kahvinsa tykkää juoda mustana kun kyytipoikana on jotain muuta rasvaa. :D

Olen uusi täällä, karppailuun tai ainakin vähähiilihydraattiseen palaava.
Tässä nyt kk ajan oon vaan taustalla hengaillut ja lukenut kokemuksia. Sinä Els olit innoittajani jo 2002 kun jouduin atopian ja allergioiden takia kauheaan sairaala, ja kortisoni kierteeseen. Opiskelut ja työt jouduin lopettamaan ja 2 vuotta olin vain sisällä, välillä vain lakanoihin kääriytyneenä kun iho vuosi visvaa. Sitten luin sinusta Luontaisterveyslehdestä ja saman tien hommasin Zone kirjat, niitä pilkun päälle noudattaen ja pikkuhiljaa ruokavalion, homeopatian, vyöhyketerapian, valohoitojen ja muun elämän rauhoittamisen myötä iho alkoi rauhoittua. Joskus kirjoittelimmekin Zone-palstalla jota ei enää kai ole. Minulla oli pahimpaan aikaan vain 16 ruoka-ainetta joita pystyin syömään, nyt ehkä 70. Pikkuhiljaa siitä sitten vuosien myötä alkoi leipä maistua taas.
2 vuotta sitten todettiin 1-tyypin diabetes ja alkupaniikissa sitten vedin pussikaupalla karkkia tms jos olin yksin tms... Hypokammo oli alussa aivan järjetön. Diabeteshoitajan mukaan elimistö alkaa "toimia väärin" jos ei syö runsaasti hiilareita. Hänen kanssaan en ole jaksanut alkaa tappelemaan.. saati lääkärin. Insuliiniannokset oon saanu pysymään aika pieninä kun en itse koskaan tee mitään peruna- riisi- pastalisäkkeitä. Enkä ole vielä kuollut! :roll: Homma alkaa olla pikkuhiljaa hallinnassa mutta parempia sokereita vielä tavoittelen. Hba1c oli viimeeksi 8%. Pikku kannustimena vauva-haaveet.

Nyt on alkanut sitten taas iho olemaan hankala, kuiva ja kutiseva. Tätäkin kirjoitan nyt kun en saa unta järkyttävän kutinan takia. Siihen vielä päälle hirveät vatsavaivat ja keliakia-epäily niin ajattelin että NYT pakko tehdä jotain! Joten eksyimpäs tänne saamaan vahvistusta!

Täällä joku muistikin sen "juustopalalla allergia kuriin- ohjeen" ja mullakin se on jäänyt selkärankaan.
Els, kiitos kun oot jaksanut taistella tuulimyllyjä vastaan ja nähdä vaivaa asian eteen. =D>

Laitoin tänään ylös kaiken mitä söin, rasvassa en säästellyt :wink:
Huomaan että aivan liikaa on proteiinia. Kalorit jäi yllättävänä vähäisiksi.
Tässä siis: 1584 Kcal, 60g hh, 103g R, 105g Pr.
Pitäis varmaan johonkin parempaan paikkaan näitä laittaa mutta jos sulle Els on jotain vinkkejä niin ilolla otan vastaan. :)

_________________
Korallikuu
AtooPikko, AllerGikko, tyypin-1 DiabeeTikko


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-25 07:36:24 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Voi, otan osaa.
Jo allergioissasikin olisi ollut tarpeeksi kestämistä!

Lääkäriksi en rupea, mutta diabeteshoitoon olen päässyt tai paremminkin joutunut tutustumaan zone-foorumin jälkeen eli tiedän sekä virallista että karppipuolta melkein enemmän kuin haluaisin. Ja jos katsotaan näyttöön perustuvaa hoitoa (kuten varsinkin sairastuneen aina ensin pitäisi!) niin karppipuolella on 3-5 nimeä, jotka ovat pystyneet hoitamaan diabeetikkoja kuntoon 10 tai 100 kertaa paremmin kuin nykyiset ohjeet. Ja kun ykkösesi on noin uusi, niin niiden avulla saattaisi ehkä päästä pitkällekin.

Listallani on Jan Kwasniewski, (mikäsentetuniminytolikaan) Bernstein, Annika Dahlqvist, Antti Heikkilä ja Barry Groves.
Kaikki eri maista, kaikki lääkäreitä, kaikilla kirja/kirjoja eli ohjeet saatavilla.
Ja mikä parasta kaikki ovat todistetusti onnistuneet hoitamaan diabeetikkoja monta vertaa paremmin tuloksin kuin mitä Käypähoitosuositusten tai nykyisen diabeteslääkärisi ohjeilla tehdään.

Pärjäilemisiin o/

Ps, sivuhuomautuksena:
- Huomasit varmaan, ettei Sears ollut listallani? Zone on suhteellisen turvallinen laihdutustapa, ja saattaa hyvinkin laihdutuksen aikaan ehkäistä elintasoriskejä. MUTTA ainakin suomalaisen ylläpito-zonen tavallisimmalla toteutuksella se nähdäkseni lisää diabetes-riskiä eikä enää ehkäisekään tuota. Ei se ihan niin paha ole kuin kuin viralliset suositukset, mutta melkein. Se taas, että viralliset suositukset lisäävät diabetesta, on jo tutkimuksin osoitettu ja näkyy tottelevaisen Suomen epidemialuvuissa ynnä joka ikisessä alan huippunimen (Tuomilehto) tutkimusraportissa. Ne osoittavat surullisen selvästi, miten ehkäiseminen ei onnistunut, vaikka kyseisiä interventioita menestystarinoina hypetetäänkin.
- Ja valitettavasti et ole ensimmäinen vanha zonaaja, jolle näin pääsi käymään. Ei silti kannata masentua; olet todennäköisesti selvinnyt pitempään zonella kuin sillä aiemmalla tyylillä. Ja tuosta voi päästä takaisin kuiville tai ainakin hyvään elämään, kunhan oppii uudet rasva- hiilari- ja valkuaisvalinnat.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-25 10:01:16 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-10-25 16:17:02
Viestit: 27
els kirjoitti:

MUTTA ainakin suomalaisen ylläpito-zonen tavallisimmalla toteutuksella se nähdäkseni lisää diabetes-riskiä eikä enää ehkäisekään tuota. Ei se ihan niin paha ole kuin kuin viralliset suositukset, mutta melkein. Se taas, että viralliset suositukset lisäävät diabetesta, on jo tutkimuksin osoitettu ja näkyy tottelevaisen Suomen epidemialuvuissa ynnä joka ikisessä alan huippunimen (Tuomilehto) tutkimusraportissa. Ne osoittavat surullisen selvästi, miten ehkäiseminen ei onnistunut, vaikka kyseisiä interventioita menestystarinoina hypetetäänkin.
- Ja valitettavasti et ole ensimmäinen vanha zonaaja, jolle näin pääsi käymään. Ei silti kannata masentua; olet todennäköisesti selvinnyt pitempään zonella kuin sillä aiemmalla tyylillä. Ja tuosta voi päästä takaisin kuiville tai ainakin hyvään elämään, kunhan oppii uudet rasva- hiilari- ja valkuaisvalinnat.


Siis zonella ovat saaneet diabeteksen? Mistä tuo siis johtuu? Mitä pitäisi tehdä toisin?
Heikkilän kirjaa oon lukenut sieltä täältä ja siellä silmääni osui erityisesti mainittu hiilariraja 72g. Onko noilla muilla lääkäreillä suomeksi mitään kirjoja?

Valottaakseni vielä diabetestani, isosiskoni sairastui saman ikäisenä kuin minä, 24- vuotiaana ykköseen ja hän on perinteisen ruokavalion kannalla ollut aina, nyt diabetesta hoitaessaankin. Esimerkkinä vaikka kuinka kauhuissaan oli kun laitoin keittooni KOKONAISEN paketin koskenlaskija juustoa. "pitää syödä kevyesti!" Eli vähärasvaisesti ja keitossa PITÄÄ olla perunaa. Omaan keittoonsa hän sitten pisti ehkä kaksi ruokalusikallista koskenlaskijaa. Omaani lisäsin vielä oliiviöljyä. :wink:
Mutta että perimää saa syyttää ja ilmeisesti suolistossa jyllännyttä entero-virusta. (perinnöllinen taipumus ja laukaiseva tekijä)

_________________
Korallikuu
AtooPikko, AllerGikko, tyypin-1 DiabeeTikko


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-25 10:16:51 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Ylläpidolle päästessä ruoasta on jopa kaltaisteni pienten, allergisten ja kevyisiin tottuneiden naisten saatava kaloreita se 1600-2000.

Sen jälkeen saa valita, kumman rasitteen ottaa:

- Jos lukee punaisesta zonesta että hiilareita ja valkuaista ei lisätä vaan vain rasvaa, mutta samalla pitää zonen rasvavalinnat (joista missään ei varoiteta) tulee ruokavalioon hurjan paljon liikaa kasvi-Pufaa. Eli ihmiselle liian lyhyitä mutta kemiallisesti edelleen kovin aktiivisia omega-kolmosia ja omega-kuutosia. Ja ne hapettavat kehoa paljon tehokkaammin kuin glukoosi, lisäten sekä DNA-damaa että proteiinituhoa...

- Ja jos taas kuvittelee, että makrosuhteiden pitää olla edelleen 30-30-40 (mitä Sears ei ainakaan silloin 2000-luvun alussa edes väittänyt, mutta suurin osa bodailupiirin väestä käänsi viestin tällaiseksi, ja sellaisena se on levinnyt moneen suuntaa), kaksi asiaa menee pieleen:
1. Noiden kasvi-Pufien määrä kasvaa nytkin mutta niitä verrattomasti isommaksi ongelmaksi kohoaavat...
2. ... ja se ongelma on hiilaritietoiset valinnat HH-osion täytössä silloin kun hiilarien määrää ei samalla rajoiteta ainakin alle 25% ylläpitokaloreista. GI-tietoisuus kun tarkoittaa valitettavasti käytännössä fruktoosipitoisten ruoka-aineiden suosintaa. Ja fruktoosi isompina määrinä on vielä paljon inhottavampaa kuin glukoosi, sekä maksan rasvoittajana että HbAC1'n kasvattajana että diabeteksen herättäjänä. (kaikki tyynni löytyvät tutkimsutiedoista, sekä hiirillä että ihmisillä)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-25 10:55:27 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-10-25 16:17:02
Viestit: 27
Missä suhteissa makrojen siis tulisi olla? Proteiinihan sokeroituu eli ite lähtisin ainakin eilisten ruokien perusteella vähentää.
Ja tarkoittaako fruktoosipitoiset hiilarit pelkkiä hedelmiä?
Anteeksi kun pitää rautalangasta taas vääntää.. menee vähän aikaa kun näitä alkaa sisäistää ja muuttaa sitä näkemystä.

Rasvoina käytän ja oon aina käyttänyt oliiviöljyä, oliiveja ja voita. Avokadoa joskus.
Maitotuotteet rasvaisina. Kaikki lihat marinoimattomina.

Kiitos! :)

_________________
Korallikuu
AtooPikko, AllerGikko, tyypin-1 DiabeeTikko


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-25 17:02:52 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ne hoitokeinot riippuvat vähän valitsemastasi suunnasta. Ja siinä on noiden viiden edellämainitunkin välillä eroja. Mutta kun olet jo diagnostisoitu ykköseksi, niin olisi varmaan parempi, että tällaisten verkkokyselyjen sijaan etsit käsiisi yhden tai useamman noista kirjoista ja alat kunnolla valitsemiesi ohjeiden mukaan alusta lähtien. Kun paikkauksilla ja sekoituksilla voi saada aikaan aika huonoakin jälkeä, aivan kuten silläkin, että kuuntelee kaikkien meidän karppimaallikkojen ohjeet yhdeksi mykkyräksi ja kuvittelee sitten karppaavansa.

Mutta jos puhutaan näyttöön perustuvasta hoidosta diabeteksessa, niin kaikkien edellä mainittujen eli diabetestä onnistuneesti hoitaneiden lääkärien ohjeissa näyttäisi olevan muutama selkeä yhteneväisyys:

* Kaikki suosivat karppia tiukalla hiilarirajoituksella (Heikkilän raja taitaa olla korkein),
koska glukoosi sokeroi (vielä helpommin kuin proteiini)

* Kaikilla ohjeilla käytännössä rajoitetaan fruktoosia (on se sitten finelistä laskettuna irrallaan tai sakkaroosin puolikkaana) uuden NEJM'in suositusehdotuksen alle. Eli alle 15...40 grammaan per päivä. Miksikö? No koska fruktoosi sokeroi ja pilaa vielä helpommin kuin glukoosi

* Kaikilla näillä rakoitetaan käytännössä omega-kuutosen saantia alle 5% päiväenergiasta. (... mikä 2000 kalorin päiväenergialla on 100 kaloria eli noin kymmenen omega-6 grammaa... mikä kolahtaa aika herkästi yli, jos merkittävä osa karppipäivän kaloreista on peräisin kasvien rasvoista). Ja näin tehdään, koska ylimääräinen Pufa sokeroi ja hapettaa vielä helpommin kuin edellämainitut (ynnä siksi että omega-kuutoset ovat erittäin ikäviä myös Searsin mainitseman eikosanoiditasapainon kannalta ja hermostollisesti ja ... )

Onnea matkaan o/

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-25 18:28:20 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-10-25 16:17:02
Viestit: 27
Täytyy hankkia vaikka tuo Heikkilän kirja., muita ei taida olla suomeksi.
Enemmän haluan ihoani ja allergisuutta kuntoon, sokerit hoituu kyllä "siinä sivussa".

_________________
Korallikuu
AtooPikko, AllerGikko, tyypin-1 DiabeeTikko


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-25 21:15:37 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ai ihoon vai? Uskaltaisitko koettaa tämän ketjun keinoa; se kun on oli minullekin vähän ekstreemi alussa :smt026

Se oli lopulta tosi yksinkertainen juttu.
Vähintäin 100g voita päivässä ja joka päivä.
Ja viljat pois, melkein jokaiselta päivältä.
... ja aivan erityisesti viljakuidut pois; melkein jokaiselta viikoltakin.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 164 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)