karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:12:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 164 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8 9 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-04-29 17:36:09 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Se on selitetty jossain ketjujen alussa koko systeemi, eli
täällä:
viewtopic.php?p=548154#548154
tai täällä:
viewtopic.php?p=574364

Minulla on siis edelleenkin
- noin tunnin "syömä- tai ainakin juomaikkuna" aamukahviaikaan
- ja toinen samaten noin tunnin "syömä- tai ainakin juomaikkuna" lounasaikaan.
Ja sitten se pitkähkö ilta, jolloin ei tarvitse rajoitella ajallisesti syömisiä eikä juomisia.

Tuo tarkoittaa sitä, että aamupäivään mahtuu 4-5 tuntia syömätöntä ja juomatonta aikaa
Ja iltapäivään toinen samanlainen. Ja sitten vielä se yö
Niiden ainaan en juo edes vettä enkä pureskele edes purkkaa

MIkä suomeksi sanottuna tarkoittaa sitä, että ruoansulatus on niin levossa kuin hereillä ollessa on mahdollista. Ja että keho saa tuolloin hoitaa insuliinin, glukagonin, verensokerin yms säätelyn ilman sen suurempia ulkoisia haittoja.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-06-05 18:00:17 
Poissa
Karpisti
Karpisti
Avatar

Liittynyt: 2006-01-11 14:20:17
Viestit: 3407
Hei! Osaatko sanoa kuinkahan helposti tuota tauottelua sitten sekoittaa se vesi ja purukumi (ja silloin tällöin Mynthon -pastillit, jotka on turhia, tiedän, mutta joskus pakollisia)?
Itse olen usein syömättä aamusta iltaan, iltaruoka on n. klo 18-20 välillä ja siis syön kerralla koko ruoka-annoksen + mahdollinen jälkiruoka (+ vielä joskus jotain pientä naposteltavaa jälkiruuan jälkiruuaksi), mutta päivän aikana juon runsaasti vettä lähes koko ajan ja syön 2-4 purkkaa päivässä.

_________________
~Kiiruhda hitaasti~


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-06-05 18:57:53 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Sinunhan itsesi pitäisi se tietää parhaiten, kun kerran olet kokeillut.
Olet itsesi paras tuntija ja samaten se paras oman kroppasi reaktioiden koekaniini.

Mutta kun kyselet, oletan että et ole johonkin tyytyväinen - mutta voin tietty olla väärässäkin?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-06-06 09:50:44 
Poissa
Karpisti
Karpisti
Avatar

Liittynyt: 2006-01-11 14:20:17
Viestit: 3407
els, viisaita sanoja!

Noh, ruokailuun ja ruoka-aikoihin olen tyytyväinen, siihen en, että paino ei tipu. Siihen löytyy varmaan useitakin syitä. Koitan vain selvittää, että miksi tuntuu ettei kroppa ole rasvapolttoinen (tai ainakaan se ei tehoa niinkuin toivoisin -> painokin tippuisi).

_________________
~Kiiruhda hitaasti~


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-06-06 15:22:21 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Viisaudesta ja viisaudesta :lol:
Kiva olisi tietysti jos tietäisi kaikkien muidenkin puolesta vaan kun ei niin ei.

Mutta kun tarkensit, niin minun kohdallani kävi niin, että vasta tuo paasto eli alussa mainitsemani älä-syö-tai-juo-mitään-aterioiden-välillä -motto vaikutti vyötärönympärykseen ja kiloihin. Siksi olen yrittänyt (ja aika hyvin onnistunutkin) pitäytymään noissa syönti-ikkunoissa. Kyse ei ole kaloreista eikä lisäaineista vaan siitä, että suoli pääsee hetkeksi kokonaan omavaraiseksi tekemisineen.

Niinpä jos näin helteellä tulee jano, niin juon toki (vettä, kuplavettä tai kylmää teetä). Mutta jos se jano tulee ateriaikkunoiden välillä, niin juon sitten mieluummin kerralla lasillisen kuin jatkuvasti kulauksen. Ja jos tekee mieli pastillia tai suklaapalaa, niin säästän senkin ateriaikkunaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-06-13 18:09:37 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-10-27 08:32:15
Viestit: 376
Paikkakunta: Porin seutu
^Mielenkiintoista..kiitos kauheesti tästä ketjusta els!
Aloitin oman ketjuni tähän alueelle kans, eli pätkäpaastoan ekaa kertaa. Olen nyt koittanut paastoaikoinakin juoda ateria-aikoina, enkä jatkuvasti. Musta tuntuu jo nyt, että tehoo :shock: Paino tippu kilon heti kun alotin. Ja olin sentään junnannut yli kuukauden samassa painossa.

_________________
Pituutta 174cm. Läskit pikkuhiljaa pellolle.


Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-06-15 20:43:31 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Hei ja kiitos... ja kiva kun kerrot omiakin kokemuksiasi!

Omat aktiiviset ruoankirjauskauteni ovat taas tauolla, mutta samaan tyyliin jatkan. Pikkumuutoksia ja kokeiluja toki tulee tehtyä, mutta jos tässä johonkin päin olen matkalla niin mitä en ainakaan takaisinpäin 8)

*************************''
Ja näytteeksi tämän päivän päivällinen:
Päääruoaksi possun kylkirimpsuja (eli ribs). Otin aamulla reilun kilon jääkaapista, maustoin ne pinnaltaan morttelissa hienonnetulla mausteseoksella jossa oli
- merisuolaa (noin rkl/kilo)
- lipstikkaa (pari lehteä/satsi)
- suppilovahverojauhetta (noin 1 tl)
- kuiva tsili
... ja laitoin ne vierekkäin voilla voideltuun isoon lasagnavuokaan, hurautin päälle (uskon vahvistukseksi?) vähän rasvaa ja habanero-kastiketta, peittelin foliolla ja jätin 150 asteiseen uuniin noin kuudeksi tunniksi.
... söin itse noista neljänneksen mutta annos oli tosiasiassa kolmelle :)

Niiden seurana oli salaattia: pala jäävuorta, pala kesäkaalia, kaksi tomaattia ja kruununa ihan pieneksi silputtu neljännessipuli joka ensin sekoitettiin oliiviöljyn kanssa ja vasta sitten muiden salaattiainesten joukkoon - joita oli siinä vaiheessa jo alustettu lorauksella viinietikkaa ja hurauksella merisuolaa ja mustapippuria (myllyistä) ja hiukan viimevuotista tilliä pakkasesta. Syötiin veden ja punkun kanssa, jälkkäriksi vähän brietä ja kahvia sopivan lisukkeen kanssa.

Aika harvoin on alle 6 euron kilohintainen halpisliha on maistunut näin hyvältä 8)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-06-21 08:59:02 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Jippii! :smt026

Ensimmäinen juhannus koskaan sukukolhoosilla luonnon helmassa, ilman viimeistään kokolla alkaneita allergisia oireita! :smt026
Olin ulkona luonnossa, vietin aikaani sisällä koirallisessa ja homeitiöisessä mökissä ja hengitin siitepölyjen lisäksi savuja, mikä kaikki juhannustunnelma on aina ennen ollut takuuvarma oireiden herättäjä; karppaus on pidentänyt siedätysaikaa tunneiksi ja vähentänyt oireet sekä siedettäviksi että lyhytaikaisiksi, muttei ennen poistanut niitä. Nyt en käynyt välitorkuilla, en alkanut kutista kertaakaan kaulalta, silmät-nenä eivät alkaneet valuttaa missään vaiheessa, ja kun ajoimme yöllä kotiin (kuten aina) ei edes hengitys vinkunut yhtään!!!

Miten tässä nyt näin kävi?
Pari mahdollisuutta löydän:
1. Kroppa on kohta kahdeksan vuoden karpilla viimein toipunut niin että se kestää allergeenja, vaikka geenit ovatkin samat?
2. Kroppa on tämän viimeisen vuoden kerma&voi -kuurilla toipunut vielä vähän paremmin?
3. Paastosin eilisen iltakymmeneen asti, ja sen jälkeenkin melkein: sinapillisen kabanossin lisäksi mahaan meni tuolloin lusikallinen salaattia, yksi pala fasun tummaa, vajaa desi punkkua, yksi pieni maistipuraisu oivariiniin hukutettua valkosipulipatonkia ja tilkka seisonutta kahvia sokerilla? Ja pullo kuplavettä.

******************
Ja jatkettakoon vielä, että säälin perheparkaani (jonka ruoanlaittaja ei ole juhannuksena parhaimmillaan) ja varsinkin niitä, jotka eivät suvun juhannusiltarientoon päässeet, ja tein heille juhannulounaan ennen lähtöä maalle. Se oli yön yli muhinutta poron- eikun saksanhirven-sikanaudan käristystä (mausteina vain voita ja suolaa), kevään viimeisistä puikuloista tehtyä pottuvoita (kermalla ja voilla), puolukkavoita ja ihan hyvää sekasalaattia. Oli kuulemma ihan syötävää sekin 8)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-06-21 14:07:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-10-07 10:28:00
Viestit: 1737
^Selvennätkö hieman: pottuvoita ja puolukkavoita :lol: ? Miten laitat ne?

Edit. Ai niin, onnea vain hyvälle voinnille!! Oma olotilani on ihan mystinen myös..minun atopia- ja/tai astmaoireet ovat vaihdelleet suuresti karppauksen aikana..ja toisaalta raskauden jälkeen mikään ei ole ollut ennallaan niiden suhteen myöskään..mietin jo tuossa, että josko raskauden jälkeiset oireilut liittyisivätkin kilppariin eivätkä pelkästään atopiahommeleihin. Ja jotenkin olen jäänyt omaa astmadiagnoosiakin epäilemään. Noh, ruokavalinnoilla saa oireilua todellakin aiheutettua tai poistettua/vähennettyä :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-06-21 14:51:34 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ :lol:
Ööh, pottuvoi on kuulemani mukaan lappilainen nimitys perunamuusille. Minä tein sen pikkuruisista, kuorituista puikuloista, jotka kuorittuina keitin vedessä kypsiksi, ja joista kaadoin sitten veden pois, muhensin vähän haarukalla, lisäsin "nesteeksi" kermaa ja voita (älä kysy määriä) ja vatkasin käsivatkaimella kuohkeaksi tavallisen perunamuusin tapaan. Ja asiaan kuuluu, että tuota tarjotaan vähän verrattuna liharuokaan, mikä ohjaa väen ottamaan enemmän sitä, mitä on enemmän :lol:

Puolukkavoi löytyy homodieetin selostuksista. Se on kuumennettua, siivilän läpi tungettua ja vähän kokoon keitettyä marjasosetta, jossa on vähän liivatetta ja vähän voita tukevoittamassa/steriloimassa lopputuotetta. Mutta siis melkein pelkkää marjaa on se :lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-06-21 16:56:47 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-19 22:47:51
Viestit: 5732
Paikkakunta: Helsinki
Mä söin pienenä voikkoperunaa. Siihen tuli iso kökkö voita ja keitettyä perunaa. Ne sai sitten sotkea haluamallaan tavalla lautasella :D Minä tietysti ensin haarukalla pistelin perunat muusiksi, laitoin kökön voita lautaselle ja kasasin sitten perunasta keon siihen ympärille.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-06-21 21:32:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-04-19 15:05:30
Viestit: 11921
Paikkakunta: Päijät-Häme
:oops: Anteeksi nyt . olen vähän nolo. Surfailin poloneesin sivuilla mutten löytänyt reseptejä. Onko niistä olemassa joku oma osio, vai ovatko vain tekstin seassa. Joku tonttu on piilottanut minun lukulasini, tekstin pienuus teki vähän vaikeaksi etsimisen.
Minua ihan oikeasti kiinnostaa tuo syöntitapa. Meillä se on muodostunut ihan luonnostaan kun ukko on epäsäännöllisissä kolmivuorotöissä. Tosin päivän pääateria on joskus vasta kymmenen aikaan illalla.

_________________
viewtopic.php?f=11&t=25856

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485


Fac ut vivas.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-06-21 21:53:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-04-19 15:05:30
Viestit: 11921
Paikkakunta: Päijät-Häme
=D> Hei , mä löysin, mä löysin. Siis ensin silmälasit ja sitten reseptit.

_________________
viewtopic.php?f=11&t=25856

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485


Fac ut vivas.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-06-21 22:02:47 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Sori, mun vika. Meidän vistaton tietsikka on varattu, ja vain siellä on muun mukavan ohessa parhaat linkkinikin.
... ja homodieetin sivupalkit on tosi, tosi pientä tekstiä... mutta sieltä löytyy parin viikon ruokalista ja joitakin ohjeita.
Marjavoi on tosin ainoa sikäläinen kokeiluni, ja tämä soturiversiokin herra K'sta yhden sortin sooloilua vaan.

Jos olis aikaa niinkuin on mieli, voi olla että kokeilisin kolmen aterian päiviäkin?
Mutta onhan noita haaveita muitakin... enkä oikein voi valittaakaan, kun tämä kerran toimii :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-06-21 22:30:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-04-19 15:05:30
Viestit: 11921
Paikkakunta: Päijät-Häme
Ihan mukavia ohjeita sieltä löytyikin, Meikäläiselle oli tosi vaikeata seurata serkkuruokaterapeutin diabeetikon ohjepaperia. Kuusi kertaa päivässä jotain pupellettavaa ja kahdeksan leipäpalaa. Kokeilen kuukauden verran noita uusia ohjeita ja katsotaan sitten onko tämä minulle sopiva. Diabetes sotkee ihan mukavasti asioita ja insuliini ehkä vielä enemmän. Yksi ainoa vehnässämpylä saa sokerit nousemaan huippulukemiin ja jotenkin tuntuu ettei tämä humanoinsuliini toimi kunnolla. Puhumattakaan näistä uusista reiättömistä neuloista.
Minä se täällä vaan netissä hillun vaikka on juhla ja juhannusilta. Pihalla on pikku hiukka viileätä, ukkosen ja raesateen jälkeen, neiti rottweilerkään ei viitsi vaivautua ovensuuta pitemmälle pihan puolelle, spickerspanieli kyllä luuhaa kaikki märät pensaiden alustat.
Ei kukaan satu tietämään mikä hiivatin heinä tai muu kasvis heittää siitepölynsä ilmaan kello neljä aamuyöllä, herään ihan säännöllisesti silloin tukehtumisen tunteeseen ja niistän ja aivastelen, lääkkeistä huolimatta, ainakin seitsemään.
Joka tapauksessa, hyvää Mittumaarin jatkoa. :smt114 (Sorry, ei ollut kesäjuhlakuvaa)

_________________
viewtopic.php?f=11&t=25856

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485


Fac ut vivas.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-06-22 18:18:40 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Sinusta en tiedä, mutta aamuyö oli meikäläisellä aamunkoi-ilmiön huippuaikaa, vaikken diabeetikko olekaan. Oma veikkaus (ja vain veikkaus) oli ja on, että hivenen hidas haima ei keksi hoitaa yön levossa hiljalleen kohoilevia verensokereita kuntoon ajoissa ja itse... mikä teki sen että tiettyyn aikaan vuodesta tällaiselle heinänuha-allergikolle nenä muuttui hanaksi. Auttelin silloin itseäni (karppauksen löydön sivutuotteena) tai sitä haimapoloista hakemassa keittiöstä klimpin juustoa (joka ei nosta sokeria mutta kylläkin insuliinia) ja minulle se tuolloin auttoi. Mutta... en ollut enkä ole vieläkään diabeetikko, joten hiukan ärsytettynä meikäläisen haima keksii että sillä on jotain tehtävääkin. Sinulle se ei ehkä auttaisi?

Mutta auttaa juusto eli ei, tuo tohtori K'n dieetti on kehitetty juuri meille vajaille (diabeetikoille ja muille immuunivammaisille), joten siinä kokeilu voi auttaa sinuakin. Onnea matkaan!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-06-22 18:46:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-04-19 15:05:30
Viestit: 11921
Paikkakunta: Päijät-Häme
Olen tässä kaiken ruoanlaiton ja tomaattien siirron lomassa palloillut noilla sivuilla ja vielä linkkienkin läpi. Mielenkiintoista tekstiä ja ihan järkeviä juttuja. Reseptitkin melkein kuin meikäläisen "Kuullostellusta sipulista". Sianpääsylttyä ja verimakkaraa, niitä isäkin jo opetti tekemään. Lähikaupungin luomulähikaupasta saa sianpäätä 1,95 kilo ja sieltä saa silavasta lähtien kaikkea mukavaa.
Täytyykin kokeilla tuota juustojuttua aamuisin, jospa siitä olisi apua. Tavallisia allergiapillereitä en voi käyttää, en pysy yhden pillerin otettuani vuorokauteen hereillä. Ainoat jotenkin siedettävät lääkkeet ovat Singulair ja Ventoline. Singulair vaan aiheuttaa helkutin moisen vatsakivun jos sitä syö pitempään. Karppauksen myötä ympärivuotinen nuha on onneksi häipynyt, koivu, pujo ja muutama heinä, joille olen allerginen, kyllä pitävät huolen ettei liian onnelliseksi pääse tulemaan.

_________________
viewtopic.php?f=11&t=25856

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485


Fac ut vivas.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-01 16:59:49 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
K:n dieettiä opiskellessa 8) kiinnittyi huomio kasvisten vähyyteen....melkein eskimosellainen...
Printtasin viikon ruokalistan ja sitä lomareissulla lueskelin...
Evääks tein pähkinäleipää.

Ongelma tällä hetkellä on jalkojen turvotus, aamusta lähtien...
Kintut on kun jotkut kontit, syvä kuoppa jää kun nilkasta painaa...

Lääkäri ehdotteli kilpparivajetta tai sydämen vajaatoiminta... :roll:
Mikäköhän kotikonsti auttas :?:

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-01 20:12:40 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Kun en ole hoitoalan enkä ravitsemuksen ammattilainen, ja kun juuri tuo ei ole koskaan ollut oma tai perheen ongelma, niin niin en muista näitä oikeinpäin... mutta koeta karppihakua turvotukselle; muistelen että karppilassa oli ihan asiallisen tuntuisia kokemuksia tästä.

Sitä sitten en enää muistakaan, oliko kyseessä nestehukka, liian vähäinen suola vai joku muu, joka auttoi näin kesäaikaan?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-03 08:10:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Hei Els,

tämä on kerrassaan mielenkiitoinen ketju! Olisin kiitollinen jos valoittaisit vähän mistä olet löytänyt tämän
Kwasniewskin diabetes-ohjelman, ja onko siitä esim. kirjaa olemassa, ja onko kästie soturi häneltä peräisin?
En ole koskaan kuullut tästä ja olen todella kiinnostunut asiasta!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 164 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8 9 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)