karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:12:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 164 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 79 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-15 10:23:39 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
els kirjoitti:
^^

Ja siitä huolimatta olen ollut melkein koko VHH-aikani reilusti rasvapolttoinen 8)


Mistä sen tiedän...että olen rasvapolttoinen :?: :roll:

Ja onko makea jälkiruoka huumeenomainen.....että vaatii makeeta seuraavana ja seuraavana iltana :?:

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-15 10:31:48 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Nyrkkisääntönä rasvapolttoon:

Jos
- selviää karppisafkalla 4-6 tuntia ilman nälkää,
- ja jos ei oli alipainoinen eli aliravittu
- ja jos kroppa ei juuri tee ylimääräisiä ketoaineita pois pissittäväksi

... niin silloin lihakset ovat rasvapolttoisia.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-15 10:41:32 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
Tää kiittää :respect:

Eli noilla kriteereillä oon ollu rasvapolttonen jo vuosikausia....
.........................

Sinun jutuistasi ekat (mieluiset) mielikuvat jostain tv-ohjelmasta ja hesarista..
Heinänuhasta....että oireet häviää kun syö palan emmental-juustoo :?:

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-15 10:47:30 
Poissa
maallikkokarppi
maallikkokarppi

Liittynyt: 2006-05-28 11:19:47
Viestit: 3782
Missäköhän menee alipainon raja sinusta, els?

_________________
He muistelivat prahalaisten joulukaloja, katukäytävien sammioissa uivia karppeja.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-15 11:08:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Ei sellaisia rajakiloja tai raja-BMI'tä ei ole olemassa

Jos olisi pakko, niin parhaana tilastototuutena väittäisin ettei hedelmällisessä iässä olevan aikuisen naisen rasvaprosenttia kannattaisi päästää alle kahdenkymmenen (siis ei alle 20 r%). Siitä näyttää herkästi seuraavan hormonaalisia ongelmia, jotka kaiken kukkuraksi eivät näy heti vaan vasta vuosien päästä; eikä se tunnu hyvältä vaihtoehdolta masennuksen kannaltakaan (... ja sanon tämän tietäen, että heti joukko vihaisia kehonrakentajia ja muutama luontaisen hoikka mutisee, ettei se takuulla päde juuri heille...)

Äh... otetaan toisinpäin. Jos ei kuukausien sopeutumisen jälkeenkään pysy rasvaisella karppiruoalla kylläisenä paria tuntia pitempään, niin jossain on vikaa. Se voi toki olla ruoassa (liikaa valkuaista tai hiilareita) tai sen määrässä (liian pieni annos käyttöön nähden), mutta varsinkin hoikilla ongelma voi olla myös kehon liian vähäisessä rasvakudoksessa - jopa silloin kun lihasmassa on reilassa.

Tuulimummalle: no joo, entisessä elämässäni olin hetken ihan melkein mediapersoona. Onneksi sitten löytyi tämmöinen lammikko


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-15 11:46:24 
Poissa
maallikkokarppi
maallikkokarppi

Liittynyt: 2006-05-28 11:19:47
Viestit: 3782
Millähän sitä rasvaprosenttia parhaiten nostaisi? Sorry nyt kun menee vallan OT:ksi mutta jospa se olisikin mulla se viisasten kivi (muistelen että ois mitattu 17% joskus tosin jo reilu vuosi sitten, enkä ole vaakaa sittemmin juuri käyttänyt, mutta sentit on pikemmin huvenneet kuin lisääntyneet siitä).

_________________
He muistelivat prahalaisten joulukaloja, katukäytävien sammioissa uivia karppeja.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-15 12:26:41 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
17% ja jatkuvasti nälkä? Silloin tuntuisi kai järkevältä kasvattaa kaloreita?

17%, hyvä kunto eikä erikoisempaa nälkää? Ehkä toi on juuri sulle se hyvä juttu?

17%, huono kunto, surkea olo... näivetystauti, hysteriaa, syömishäiriö...? :wink:

(Hei, kai vielä muistatte, etten osaa neuvoa sen enempää lihomisissa, laihtumisissa, enkä tavoitepainojen asetuksissa vaan tunnen korkeintaan noita tilastototuuksia. Kirjoittelen tänne oppiakseni miten pysyä itse terveenä ja nälättömänä - ja verratakseni näitä kokemuksia teidän kanssanne... 8))


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-15 12:44:57 
Poissa
maallikkokarppi
maallikkokarppi

Liittynyt: 2006-05-28 11:19:47
Viestit: 3782
Toi masennusmaininta lähinnä vähän taas pisti tuumimaan... Muuten voin enimmäkseen varsin hyvin. Enkä pelkää kaloreita.

Muoks. Niin että kysymykseni lienee tiivistettynä: Tekeekö rasva onnelliseksi? 8)

Muoks2. Ja pah! Hooverin laskurilla (joka perustuu Searsin kaavaan, joka lienee sinun perujasi, els) sain tulokseksi yli 22 %. Joko muistan väärin sen toissa syksynä mitatun lukeman tai sitten... Niin, sehän mitattiin jollain koneella, mutta kuinkako luotettavia nekin sitten lienevät.

_________________
He muistelivat prahalaisten joulukaloja, katukäytävien sammioissa uivia karppeja.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-15 20:30:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-01-14 09:45:48
Viestit: 2155
hei!
Olen lukenut elsin juttuja mielenkiinnolla. Vois kyllä sopia sama tapa mullekin, mutta kun vasta aloittelen, taidan lähteä liikkeelle "tavalliseen" tapaan.
Tässä tuli vain mieleen Aki Loikkasen H-limit -kirja. Että onko siinä vähän saman tyylinen ruokarytmi kuin elsillä? Tosin voin kyllä muistella ihan omiani.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-15 21:01:19 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

Liittynyt: 2007-04-12 12:26:35
Viestit: 4406
hei. tulin ekaa kertaa tänne. minkä pituinen olet?
tai siis jäi kiinnostamaan olenko lyhempi, pienempi....
luin vaan ekan ja nyt vikan sivun.
nuo makrot sulla on aika lailla ku mulla, ehkä sul on hiukan enemmän keskiverrosti hiilaria.
mutta sen oon mäkin huomannut, että mitä paremmin pysyy rasvoissaan ja suurissa annoksissa (eli vähän ateriakertoja), sitä helpompi on pysyä painossa tai laihtua! tuossa syksyllä haroilin ja koitin 4-5 ateriaa, ja tuntui kuin olisin turvonnut ja jatkuvasti piti nipistää syömisistä ja oli silti nälkä. Eli kolme isoa ateriaa sopi mulle.

tuosta rasvapolttoisuudesta. kyllähän aiemmin olen lukenut täältä että isommillakin hiilareilla voi olla rasvapolttoinen, kunhan saa sen polton käyntii. tai näin olen ymmärtänyt. Mutta se tosiaan vaatiin sillä rasvalla läträämistä ensin alkuun(eikä sitä tietty pidä myöhemminkään lopettaa). Mutta siis ketoosissa ei tarvi eikä kai suositellakaan olla(vaikka siitä ei nyt haittaa oliskaan). (sanokaa nyt jos oon ihan hukassa, vai tietääkö ees kukaan?)

tuosta rasvaprosentista tuli mieleen. itse laskin tän sivuston laskurilla ja mulle tuli vain 22,09%.. tai siis ei se nyt ihan kai _vain_ ole. jos pystyisin vaikka tuon 2 yksiökköä sulattelemaan... Mä uskon kuitenkin että mun rasva% on enemmän; isot rinnat ja iso pers. Eli mulla on siis vielä sitä vara-ravintoa. :?

mutta mielenkiintoista tulla tänne! (vaikka aika eri-ikäisiä ollaankin)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-15 21:26:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Milkkis:
Loikkanen harrastaa hyvin saman tyyppistä iltasyöntiä ja sanoo tekevänsä sen nimenomaan suolistonsa hyödyksi. Näitä soturivariaatioita ja syitä siihen on jo melkoisen monta. Joillekin pelittää, toisille ei - ihan niinkuin monen muunkin asian suhteen 8)

Etanainen:
Sinun pituuttasi en muista mutta itse olen päivästä riippuen 160 tai 161 (jälkimmäistä harvoin 8)) eli pieni. Entä sinä? Ja oma rasvatavoitteeni oli 22-25% jossa siis nyt olen jo alakantissa, niin ettei tippaakaan tarvitsisi enää kadota. Mutta jännä on tietysti se, että tänne pääsi ja ettätässä tässä nyt pysyy parillatuhannella kalorilla - ja että joulun mässäilyjen 2 lisäkiloa lähtivät samanlaisella 2000 kalorin "kurikarppauksella"...

Ps: Se rasvanpoltto lähti kyllä meikäläisellä aikoinaan sujuvasti liikkeelle jo zonen makroilla (lue noin 80 g hiilareita, noin 70g valkuaista ja rasvaakin niin vähän että nykyisin hirvittää eli siinä 50g) ja siis ilman ketoosia tai päänsärkyjä. Mutta meitä on moneksi, eikä tuo(kaan) sovi kaikille.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-16 08:59:06 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

Liittynyt: 2007-04-12 12:26:35
Viestit: 4406
els kirjoitti:
Etanainen:
Sinun pituuttasi en muista mutta itse olen päivästä riippuen 160 tai 161 (jälkimmäistä harvoin 8)) eli pieni. Entä sinä? Ja oma rasvatavoitteeni oli 22-25% jossa siis nyt olen jo alakantissa, niin ettei tippaakaan tarvitsisi enää kadota. Mutta jännä on tietysti se, että tänne pääsi ja ettätässä tässä nyt pysyy parillatuhannella kalorilla - ja että joulun mässäilyjen 2 lisäkiloa lähtivät samanlaisella 2000 kalorin "kurikarppauksella"...



no, olen 158 eli hiukan pikkiriikkisempi kuin sinä. ;) ja paino 59. (jouluna tosiaan kans tuli 2 kiloa, jotka nyt on hyvin taas lähteny. nesteitä varmaan.)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-17 11:21:46 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
Hei, els... :smt049
Tulin vierailulle, kertomaan vähä fiiliksiä.........

En tiiä vieläkään, oonko oikeeoppinen ja mikä se oikee oppi on, mutta nyt aamiainen ja
lounas on manteli-voi-kerma-kahvityyppinen, vedet perään...

Illalla syömisestä nautin :mrgreen: pitkään ja hartaasti...
En ollut vuosiin syönyt punajuurta, porkkanaa, ananaksesta puhumattakaan... :oops:
Tuntuu vapauttavalta lisäillä the ateriaan näitä...ja vielä se jälkkäri...

Voi on ollu herkkua lapsesta asti...
Äiti sanoi, että pienenä istuin pöydällä ja söin lusikalla voita...
Jos isä makso palkkaa jostai avustamishommista, ostin kermaa ja neumannin pekonimakkaraa :oops:

Painon laskua odottelen, sokereista en tiedä mutta summasummarum ihme on ettei ole nousussa tolla rasvamäärällä...
Mihin ihmeeseen se perustuu :roll:

Melkein mediapersoona olin 90-luvulla....tosin muista syistä!

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-17 11:32:28 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Mitäpä sillä tiedolla tekisit? Luulen ettet mitään.

Onko pakko tietää, miten kasvit sitovat auringon energiaa eloperäiseen massaan tai miten lehmä tekee siitä rasvahappoja ja valkuaista (sekä itselleen että meille), jotta noista voisi nauttia tai jotta niitä voisi käyttää?

Kalorit ovat vain pieni osa kokonaisuutta, vaikka miten yleisesti väitetään, että juuri niitä pitää tuijottaa... ja saa toki jos haluaa, mutta silloin syömisen reunaehdot voivat kaikessa rajoittavuudessaan mennä mahdottomuuksiin, varsinkin nykyisillä suosituksilla :lol:

- Tällainen itsekuriton nyt vaan mieluummin syö vain silloin kun on riittävän hyvää tarjolla; ja syö silloin reilusti mielellään ja kropallaan eikä itsekurillaan.
- Ja tällainen kroonikko syö mieluummin ruokaa, joka maistuu ja joka pitää terveenä.
- Ja tällainen nautiskelija syö mieluummin ruokaa, joka maistuu ja joka silti oikeasti hillitsee nälkää, ettei tarvitse edes miettiä ruokaa silloin kun ei syö.

Tervetuloa joukkoon 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-17 21:05:56 
Poissa
Elinkautinen
Elinkautinen
Avatar

Liittynyt: 2007-01-04 14:48:20
Viestit: 8739
Paikkakunta: Torrevieja/Tuusula
Vielä kysäsen....
että jos syö aamulla manteleita,
niin oliko joku jippo pistää ne illalla
vesikippaan....niinku heräämään :roll:

_________________
Aloituskokeilu 1992.
Uudelleen vuodesta 2000, Atkinsia, Heikkilää, ketokarppia ja sitten lähinnä Kwasniewskia vuodesta 2008.
Huhtikuusta 2019 asteittain karnivoriksi Kuva
Kotona!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-17 21:29:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-10-07 10:28:00
Viestit: 1737
Ai kuinka kiintoisaa tämä karppaus onkaan!

Jos vertaan aloitusvaiheen syömisiäni ja rytmejäni nykyiseen, niin huomionarvoista on juuri se, miten kroppa tottuu tähän systeemiin, ja toimii kuin ajatus.

Tajusin just, että on mennyt useampi päivä noin kahdella aterialla, ja kunnon voipainotteisen aamupalan jälkeen on nälkä tullut vasta iltapäivällä.

Hulluinta oli se, että ensimmäistä kertaa ikinä en meinannut jaksaa syödä koko salaattiannostani - ja olen sentään syönyt niitä koko karppauksen ajan lounaaksi.

Kauhea ähky olo, kun en tietenkään voinut uskoa sitä todeksi ja söin pakosta kuten ennenkin. On tainnut kutistua mahalaukku, kun ruoka-annokset ovat entistä rasvapainotteisempia ja itse annoksen koko on kohtuullisen pieni.

Ja aivot toimivat ihmeen kirkkaasti kuudennen syömättömyystunnin aikanakin :D ---jopa kollegani huomautti asiasta tänään. Oikeasti pitäisi olla juuri päinvastoin työmäärä ja tämänhetkinen hektinen rytmi huomioiden.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-17 23:05:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
tuulimumma kirjoitti:
Vielä kysäsen....
että jos syö aamulla manteleita,
niin oliko joku jippo pistää ne illalla
vesikippaan....niinku heräämään

Tuo on todennäköisesti se paras valmistustapa. Moni paljon minua viisaampi ja enemmän kasveja tunteva on suositellut kaikkien siementen ja pähkinöiden esiliotusta eli juuri "herätystä" ennen syöntiä.

Hidee:
Juuri noin. Tuntuu että meistä vanhoistakin melkein kaikki alkoivat jollain ihan muulla oman opettelunsa 8)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-03-20 14:07:46 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

Liittynyt: 2006-02-09 00:48:42
Viestit: 2822
Luin koko ketjusi lapi kun mietin miten muuttaa karppaustani niin etta viimenikin laihtuisin. Olen ketoillut ja alakarppaillut ja sita ennen vuosia hyvakarppailut. Ketoosissa nalka unohtuu joten siita ei olis kovin pitka harppaus warrioriin.

Ennen lihomistani (kun aloitin e-pillerit ja palasin maasta missa ei ollut riittavasti ruokaa ja elin n 800 cal per paiva) olin aina syonyt kerran tai kaksi paivassa, ja silla perusteella nyt pohdin etta ehka nuorempana olin automaattisesti oikeassa rytmissa.

Jos aloitan warriorin niin miten pian tietaa etta tama on SE OIKEA? siita kun paino lahtee laskuun? Nimittain minulla on hyva olo jo nain ketona ja alakarppinakin....

_________________
Lean body mass is me, fat is ON me.
(Dr Vince Quas)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-03-20 19:26:43 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ai että miten pian tietää? Sori, tähän en osaa vastata. Enkä tiedä edes sitä, liittyykö tämä soturin paras osa juuri minulla iltasyöntiin, vaiko nykyisiin ruoka-ainevalintoihin ja varsinkin tuohon runsaaseen eläinrasvaan runsaiden rehujen ja niukahkon valkuaisen tukena.

Itse jatkan, koska tämä tuntuu niin kovin helpolta. Ja koska tämä tyyli pitää ihon paremmassa kunnossa kuin mikään muu, koska tämä antaa kerran päivässä mahdollisuudet maistella, koska olen ollut nyt yli vuoden terve eli ilman ainuttakaan flunssaa tai vastaavaa... ja ehkä siksi, etten tässä(kään) elämän vaiheessa ehdi tehdä kovin montaa kunnon ateriaa päivässä. Mutta sen yhden ehdin :)

Toisaalta, kuten täältä pätkäily- ja paasto-osiosta hyvin näkyy, kaikilla ei ole käynyt näin hyvin.

Onnea matkaan, mitä sitten kokeiletkin!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-04-29 17:03:06 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-01-23 12:19:25
Viestit: 18
Lainaa:
Laitanko vielä kaloreita ja niiden osuuksia kauhisteltavaksi?
En laske niitä kuin jälkeenpäin, mutta ne jälkikäteen numeroiksi tai tilavuuksiksi laskettuna ruokapäiväni näyttävät useimmiten tällaisilta:

Kaloreita tulee siinä 1800-2200.
- "Ateriakertoja" on päivässä kolme. Niistä kahtena pääasiassa vain juon, paitsi jos on nälkä, kun taas kolmas voi kestää tunteja.
- Oleellista tässä on, että yön, aamupäivän ja iltapäivän ajan ei syödä eikä juoda mitään. Silloin suolisto saa täysrauhaa ja lepoa ja silloin kroppa pääsee itseohjautuvasti hoitamaan energian jakelua. Ja sen se osaa hienosti, ainakin sitten kun se on oppinut rasvapoltolle.
- Käytännössä useampana päivänä viikossa tulee jokin sosiaalinen tarve ... mutta toisaalta, puolikuppia kahvia muutaman kerran viikossa ei kaada hommaa mihinkään, kun kaikki muut naposteluta ja ryyppäilyt ovat poissa. Laitanko vielä kaloreita ja niiden osuuksia kauhisteltavaksi?
-----
Eli aamulla menee puolisen litraa vettä tai kuplavettä ja kolmen desin mukillinen maitokermakahvia. Lounaalla kuluu pannullinen hyvin mietoa teetä tai yrttiteetä. Ja illalla juon paljon kaikenlaista (vettä, kuplavettä, kahvia, viiniä, teetä). Yli kaksi litraa nestettä näyttäisi kuluvan kevyesti jopa näin talviaikaan...?
Lainaa:


Hei, ihmettelin vain tuota kun sanoit ettei aamupäivän ja iltapäivän aikana syödä eikä edes juoda mitään, mutta sitä ennen kuitenkin kerroit että juot aamulla vettä ja kermamaitokahvia?


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 164 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 79 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)