karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:35:42

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 357 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 518 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2007-11-17 12:52:02 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2007-11-17 12:15:44
Viestit: 2
Palstaa jo reilut puolitoista vuotta seurannut ja yhtä pitkän aikaa karpannut ilmoittautuu!

Sain lopultakin aikaiseksi rekkautua tänne (harkinta-aikaa oli ainakin tarpeeksi :D ) ja halusin heti jakaa teidän kanssanne tämän kivan ohjeen johon törmäsin ameriikkalaisella karppisivustolla. En löytänyt sitä täältä ja oli mielestäni niin näppärä ohje et halusin jakaa teidänkin kanssa, ehkä muutkin tykästyy!


1 MINUUTIN "SÄMPYLÄ" / AMERIKKALAINEN MUFFINSSI

1-2 rkl voita tai kookosöljyä sulatetaan pienessä mikronkestävässä kipossa (murokulho sopi ainakin hyvin)
Joukkoon sekoitetaan:
0,6 dl pellavansiemenrouhetta (joukkoon voi kuulemma laittaa myös manteli- tai muuta pähkinäjauhetta, proteiinijauhetta tms)
1/4 tl leivinjauhetta
1 kananmuna
makeutusta niin halutessasi (laitoin 1-2 tl hermesetasta)

Mikrotetaan täydellä teholla noin 1 min. Valmis sämpylä on hieman kostea mutta kuivahtaa siitä kyllä eli älä mikrota liian kauaa. Kumoa kuuma sämpylä lautaselle. Anna jäähtyä hieman, leikkaa kahtia, sivele päälle voita ja nauti :P

Ulkonäkö ei todellakaan ole tämän "sämpylän" vahvuus, mutta maku on vallan mainio, uskokaa pois :) Epäilen itse aina suuresti näitä mikrokokkailuja ja tämä taitaa olla ainoa kokeilemani mikro-ohje josta olen koskaan pitänyt.

Selvästi uusi haastaja ainakin aamupalarintamalla; on nopea valmistaa, sen voi tehdä suolaisena tai makeana ja on helposti muunneltavissa, loistava eväsvaihtoehto, voi käyttää vaikkapa hampurilaissämpylänä...you name it.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-17 13:47:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-05-01 08:56:14
Viestit: 1662
Jotain tällaista pikaleipää olen kaipaillutkin. Juustoleipäsiä tulee sillointällöin tehtyä, mutta ne ovat hyviä vain suoraan uunista. Pientä satsia ei viitsi uunissa tehdä ja isompi ei mene kerralla.

Luulisin, että pellavansiemenen tilalle kannattaa tosiaan laittaa muitakin jauhoja. Meikäläisen rouhepussin kyljessä lukee ainakin, että suositeltu päiväannos on 1 ruokalusikallinen. Olikos se nyt kadmiumia, mitä niissä on enemmän kuin on ihmiselle terveellistä.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 11:14:58 
Poissa
ikikarppi
ikikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-22 18:20:43
Viestit: 1441
Sama minullakin tuli mieleen. Mutta jos näitä ei joka aamu syö, niin väliäkö hällä...

Niin älyttömältä kun tuo ohje kuulostaakin, niin pitihän sitä kokeilla, varsinkin kun minä pidän tuosta pellavarouheesta.
Eli tein aivan tuon reseptin mukaan, oli aika kiinnostavan näköistä, mutta koostumus ja maku ei olenkaan hassumpi.
Ja Teema-kulhossa tehtynä tulee hyvän kokoinen juuri hampurilaiselle.

Varmaan teen joskus uudelleen ja kokeilen korvata osan pellavarouheesta kookosjauhoilla tms.
Mutta aika hyvää näinkin ja todella helppo ja nopea! :lol:

_________________
...aika multaa muistot...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 01:33:43 
Poissa
yökarppi
yökarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-08-01 14:29:11
Viestit: 5362
Paikkakunta: Vaasa
^tarkoitatko sitä "neliskanttista" Teema kulhoa???

_________________
" Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen"
Karppi nro 1745


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 18:42:50 
Poissa
ikikarppi
ikikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-22 18:20:43
Viestit: 1441
eikun minä tein siihen pyöreään syvälautanen-jälkiruokakulho-mikä senyt onkaan... :lol:

_________________
...aika multaa muistot...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 19:46:34 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2007-10-26 19:22:15
Viestit: 3
Tuli varmaan liikaa rasvaa, minun eka muffinssini jäi keskeltä löllöksi mutta ei huolta!
Lusikoin keskustan kuin se olisi ollut puuroa ja jäljelle jäin ihana pikku rinkeli :D

Tosi hyvää oli sekä puuro että rinkeli.

_________________
"Nää ruumiit/
jotka sielu ylle saa/
ne on käyttötavaraa"

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-19 20:28:39 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-09-29 09:50:26
Viestit: 77
Paikkakunta: Helsinki
Kokeilin juuri, tuli oikein mainio! Laitoin jauhoiksi mantelijauhoja ja sekaan muutaman hermesetas-napin niin tuli ihan kuin leivos! Huomenna vois kokeilla ilman makeutusta pienellä suolamäärällä.. :)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 10:32:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-10-25 10:10:23
Viestit: 563
Paikkakunta: Out of This World
Kiitos ohjeesta!
Pakko kokeilla heti tänään, niin saan minäkin hampurilaisen ympärille sämpylän, ettei tarvitse haarukalla syödä!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 11:45:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2007-04-24 21:02:32
Viestit: 124
nam nam nam..ihan oikeen tuoreen rohesänpylän makuinen. Jauhoiksi laitoin puolet soijajauhoa ja puolet mantelijauhoa ja ruokalusikallisen pellavansiemenrouhetta.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 15:54:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-06-16 13:22:17
Viestit: 187
Paikkakunta: Helsinki
Hmm.. mielenkiintoinen ohje, otampa testiin tänään.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-21 06:48:46 
Poissa
vormulakarppi
vormulakarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-12-03 14:44:14
Viestit: 2307
Paikkakunta: Oulu
Kiitos tck hienosta reseptistä =D> Laitoin sämpylään puolet soijajauhoa ja puolet pellavarouhetta. NAM

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-23 18:10:13 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-06-16 13:22:17
Viestit: 187
Paikkakunta: Helsinki
Nyt vasta kokeilinkin tätä (itseasiassa juuri mussutan ekaa kokeilua...) ja voi JUMPE! tää pelasti! Olen niin kyllästynyt rieskaan (yliannostus) niin tämä on mukavaa vaihtelua. Tuli varmasti vakiresepteiksi.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-23 18:53:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-03 11:42:41
Viestit: 1791
Paikkakunta: Kotka
Pellavansiemenrouheesta ja pellavasta yleensä lisätietoa Yle 1:n Akuutti-ohjelman arkistosta:
Akuutti 8.2.2005 kirjoitti:
Vaikka pellavalla näyttäisikin olevan paljon terveysvaikutuksia, sitä ei saa käyttää liikaa.
– Pellava kerää maaperästä kadmiumia, ja jotta kadmiumin määrä pysyisi rajallisena, on ajateltu, että pari ruokalusikallista on sopiva määrä. Siitä määrästä saa jo päivän tarpeeseen huomattavan määrän rasvahappoja ja antioksidantteja.

– Jos pellavaa lisää leipään, niin voi ajatella, että noin 10 prosenttia leivän painosta on sopiva määrä. Silloin kun ihminen syö tietyn määrän leipää päivässä, niin ei mennä yli sen suosituksen.

Tuo oli sikäli hämmästyttävää, että Akuutin artikkeli suitsutti pellavan terveellisyydestä täysillä tuohon tekstikappaleeseen asti. Enkä minä kyllä leivän määrästä päässyt käsitykseen siitä miten paljon sitä pellavaleipää saisi syödä. Kaksi ruokalusikallista toki on selvä määrä.

Mutta mutta: on selvää että näitä kokeillaan! Ainakin osa ellei kaikki pellavansiemenrouheesta korvataan varmastikin manteli- tai pähkinäjauhoilla.

_________________
Timo Kuuselaa mukaillen: Epidemiologisten tutkimusten jälkianalyyseille näytään pantavan liikaa totuusodotuksia.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-23 19:39:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-06-30 14:01:48
Viestit: 744
Jee! :D

Ihania nää mihin ei tuu kallista juustoraastetta. No pähkinäjauhot maksaa tietty kunnolla, mut mä teinki soijajauhosta ja seesaminsiemenistä. Onneks en oo kranttu soijan kanssa. ;) Taikinavaiheessa yhdennäköisyys vauvakakan kanssa oli kyllä hämäävä...

Annoin olla 70 sek ku meillä vähän lahonnu mikro, ei taida yliaika juuri haitatakaan. Hyvä tuli, olipas hauska pieni "ihme". Ei tartte karpin siis enää ilman sämpylöitäkään elää! :smt023


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-25 00:57:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-06-30 14:01:48
Viestit: 744
Mää en kyllä yhtään suosittele tota pellavansiemenrouhetta, ostin niitä ja tein nyt sämpylän niillä ja kuvittelin saavani paljon paremman sämpylän ku teen reseptin mukaan. Mut jak :shock: , ihan karseeta se pellava. Hiilareitaki paljo enempi ku soijajauhoissa.

Äh ei ollu tarkotus pilata tunnelmaa, ;) tää vaan vinkiks muille eka kertaa kokeileville.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-25 10:38:24 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2007-11-17 12:15:44
Viestit: 2
Joo siis mä innostuin tästä ohjeesta varmaan siksikin, kun sitä pystyy muunteleen niin helposti. Aamupalaksi söin tänään sämpylän jossa oli pellavansiementä, lesettä, mantelijauhoa ja maapähkinävoita ja hyvää oli! :P Kaikenlaiset pähkinärouheet näyttävät ainakin toimivan myös. Tietty kookosjauhot ja soijajauhot ja. Mitä sit keksiikään kokeilla, varmaan tulee seinä vastaan jossain vaihees, siis että mistä niitä ei todellakaan kannata yrittää tehdä :)

Ja sitten saa halutessaan joko makeamman tai suolaisemman sämpylän. Itse tykästyin tuohon "puolimakeaan" versioon ja kuuman sämpylän päälle sipastaan hiukan voita ja...

Eli se kadmium-ongelmakaan ei sitten haittaa, jos sämpylää ei tee pelkästään pellavansiemenistä vaan käyttää vain sen 1 rkl päivässä. Ja toisaalta - kohtuus kaikessa - eipä sitä nyt siihenkään kuole jos välillä tekee pelkästään pellavansiemenistä. Ja toisaalta (vai onko tämä jo kolmannelta...:lol:) tässä taitaa mulla ainakin olla semmonen alkuinnostus meneillään, eli melkein päivittäin on tullut tehtyä jonkunnäkönen sämpylä. Enköhän mä kohta jo kyllästy :D

Sitä mä vaan ihmettelen, että alkuperäisessä ohjeessa mainittiin, että sämpylä valmistettaisiin teekupissa (tea cup). Ameriikassa nyt on muutenki kaikki isoa ja suurta, ehkä ne sikäläiset teekupitki on sit vähä toista luokkaa ku meillä. Mä en nimittäin kyllä sais sitä sämpylää tehtyä missää teekupissa, kyl siihen tarvitaan pieni kulho tms. Siitä huolimatta että leivinjauhetta on vain ripaus.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-25 10:47:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-06-27 14:04:50
Viestit: 271
Paikkakunta: Etelä-Suomi
Haa, ihanaa kun tuli tämmöinen pikaleivän resepti ilmoille!

Tuota, kun itellä ei oo pakkaukset tallessa niin osaisko joku laskea, että palonko tulis hiilareita per taikina jos laittaa puolet soijajauhoja ja puolet pellavansiementä?

_________________
Lisää kai jotakin ja jotakin taas vähemmän...
Tarkoituksena olisi 153cm/ 60kg--->53kg


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-25 11:02:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-05-15 16:21:20
Viestit: 288
Kiitos ihanasta reseptistä! Mä oon niin kaivannut sämpylöitä ja kyllä tämä on ihan hyvä vaihtoehto. Laitoin 1/3 soijarouhetta,1/3 soijajauhoa ja 1/3 pellavansiemeniä :wink: Minusta kun on mukavaa kun sämpylässä on jotain "sattumia" pureskeltavaksi, siemeniä tms. Ja tässä tuli syötyä se aamuinen vakiokananmunakin, mutta todella erilaisessa muodossa :D

Halkaisin vähän jo jäähtyneen sämpylän kahtia ja laitoin oivariinia ja oltermannia. Oli niin täyttävää, etten toista puolikasta jaksanut kokonaan edes syödä :shock: Aamukahvin kanssa mukava ja täyttävä, ja tosiaan nopea valmistaa. Näitä teen varmasti jatkossakin, ja muuntelen eri makuversioilla :smt045

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-25 16:09:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-06 19:33:48
Viestit: 1717
Paikkakunta: Willimiehenranta
Onnistuiskohan tuo ruokaöljystä vai tarvitseeko se tuon jähmettyvän rasvan?

Tätä on pakko kokeilla *lähtee ostamaan pellavansiemenrouhetta kaupasta*


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-25 16:11:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-06-27 14:04:50
Viestit: 271
Paikkakunta: Etelä-Suomi
Tuliko teille kellekään semmonen järkyttävä pistävä maku tuohon sämppäriin? Vai laitonko jotenkin liikaa leivinjauhetta tms...?

_________________
Lisää kai jotakin ja jotakin taas vähemmän...
Tarkoituksena olisi 153cm/ 60kg--->53kg


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 357 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 518 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)