karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 16:21:32

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 140 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Päiväpaasto ja iltasyönti
ViestiLähetetty: 2007-08-16 13:52:54 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2007-08-16 13:31:16
Viestit: 6
Hyvä kirja joka esittelee päiväpaaston ja iltasyönnin menetelmää löytyy tästä:
http://www.fast-5.com/index.html
Olen itse kokeillut muutaman viikon, ja menetelmä on helppo ja oikein vapauttava: Ei aamiaista, ei lounasta, ja illalla syödään oikein maukas paleo-illallinen. Pari kiloa on jo lähtenyt.
Päiväpaasto on varsin luonteva yöpaaston jatke.
PP


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-22 23:06:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2004-12-14 15:35:45
Viestit: 426
Luin koko roskan ja nyt olen jo muutaman päivän päiväpaastonnut ja iltasyönyt. En tosin mitenkään paleosti, vaan olen pistellyt sitä mitä mieli sattuu tekemään. Koska mieleni ei juuri koskaan tee kurkkua, paprikaa, tomaattia, salaattia tms. rehuja, niin aloitan ilta-aterian isolla läjällä salaattiaineksia, ja sitten vasta isken varsinaisen pääruuan kimppuun.

Kummallisia asioita olen havainnut: kuvittelin, että vetäisin ihan apinan raivolla ruokaa napaani sen viisi tuntia putkeen, mutta itse asiassa syömäni ruoka-annos on vain hiukan suurempi kuin mitä normaalisti söisin, eikä sen jälkeen tee edes mieli syödä mitään. Ehkä vasta joskus myöhemmin illalla saatan ottaa jonkin pienen iltapalan.

Kiloja ja senttejä en ole vielä seurannut onko mitään hävinnyt, mutta toivon näin käyvän. Jotenkin tuntuu hirmuisen hyvältä tällainen ruokailurytmi, päivällä syömättömyys ei ahdista yhtään, vasta pari tuntia ennen iltaruuan ajankohtaa alan vilkuilla kelloa - silloin nälkä yltyy ja vanhaan tapaani kierrän kaapilta toiselle katsellen mitä laittaisin suuhuni, mutten laita mitään ennen kellonlyömää. Olettaisin, että tämäkin oire häviää ajan kuluessa.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-23 15:46:58 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2007-08-16 13:31:16
Viestit: 6
Kiva kuulla että lähdit kokeilemaan. Itse nautin siitä vapaudesta joka tulee kun ei tarvitse pohtia aamiaista eikä lounasta. Kunhan muistaa juoda tarpeeksi vettä ja teetä tai kahvia. Illalla ei todella tule hotkittua, vaan syötyä ihan fiksusti. Suuri salaatti ja esim. kanaa. Makuaisti on myös paljon herkempi. Myöhemmin illalla juon usein pari lasillista viiniä ja pähkinöitä sekä 5 % juustoa. Tämä ei ehkä ole kaikkein tehokkain tapa päättää päivä, mutta tällä menetelmällä minulta on kuitenkin hävinnyt noin 1 kg per viikko!
PP


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-23 16:16:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Eiköhän tuo kilo ja viikko ole monessa paikassa katsottu haitattoman laihdutuksen ylärajaksi, niin että hyvinhän sinulla menee! :smt023

Itseltäni ei ole kadonnut kiloja vuodessa kuin muutama - tai siis palasin normaalipainoiseksi. Mutta eipä tätä kroppaa silti tunne enää samaksi kuin vuosi sitten: harvoja kiloja kompensoi kummasti 15 kadonnutta senttiä vyötäröltä. Ja näin kävi iltasyömisillä: kaloreita rajoittamattomatta, yli 70% rasvaruoalla ja ilman kiristelyä, hikoiluja tai induktiota.

Oman tyylin löytyminen lienee tärkein juttu niille, joille tämmöinen intervallisyönti sopii. Ainakin minulle oli iso juttu, ettei tarvitse ajatella ruokaa kuin kerran päivässä, niin ehtii muutakin (itse syön kunnolla illalla ja vähän pähkinöitä aamulla ja lounaaksi)

Hyvät jatkot kummallekin toivottelee els


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-23 16:33:16 
Poissa
prinsessakarppi
prinsessakarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-10-20 19:23:14
Viestit: 920
Haluiskos joku tiivistää tuon kirjan sanomaa?
Tai vielä parempi, kertoa oman sovelluksenne, jos sellainen on?

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-23 23:40:13 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2004-12-14 15:35:45
Viestit: 426
Mantelitar, en ole varmaan paras mahdollinen auttamaan tässä asiassa, mutta oman sovellukseni voin toki kertoa:

Illalla klo 17 syön tuhdin aterian, jonka aloitan aina isolla läjällä rehuja, niiden jälkeen juuri sitä ruokaa mitä sattuu mieli tekemään (ei ole ollut erityisen karppia ainakaan tässä alkutaipaleella :roll: ). Oletan, että jokin vähärasvainen kana, kala tms. toimisi minulla parhaiten rehujen kanssa laihdutusmielessä, mutta katselen nyt jos tälläkin tavalla jotain tapahtuisi.

Aterian jälkeen ei ole nälkä, ehkä sitten illemmalla otan jotain iltapalaa ennen klo 22.00 jonka jälkeen en enää syö mitään (juon kyllä: vettä, kivennäivettä, vichyä, teetä, joskus light-limpparia) ennen kuin seuraavana iltana klo 17.00 lähtien taas samat sävelet.

Kirjassa sanottiin, että illalla 5 tunnin ajan voi syödä mitä mieli halajaa, aloitusaika voi olla neljältä, viideltä, kuudelta - milloin vain kunhan nyt kuitenkin ajoittuu iltaan ja on 5 tunnin pituinen. Kalorittomia nesteitä pitää muistaa juoda, kahvikin on sallittua mustana, minun listassani sitä ei ole koska en juo kahvia. Myös alkoholia voi nauttia niin halutessaan, mutta sekin pitää tehdä tuon 5 tunnin sisällä.

Tyyppi joka on homman kirjoittanut on itse laihduttanut 2 kertaa tällä tavalla itsensä normaalipainoon, puhuikohan jostain '20 pounds'-luokan painonlaskusta?). Tais olla lääkäri ammatiltaan.

Itse en siis voi vielä kehua tuloksilla, kun en ole edes seurannut edistymistäni tai sen puutetta näin lyhyellä aikaa. Lupaan kuitenkin raportoida tänne jos homma toimii!

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-24 08:30:37 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2007-08-16 13:31:16
Viestit: 6
Pätkäpaastosta (ja vähän muustakin)

Bert Herringin pieni kirja on pätkäpaastomenetelmän ytimekäs esittely. Perusideana kirjassa on paastota päivällä ja sitten syödä päivän ateriat klo 17-22 välisenä aikana illalla.

Miksi?
- ruoan kokonaismäärä ja kalorit saadan luontevasti alas
- paaston jatkaminen aamulla on luontevaa – olemmehan jo koko yön ilman ruokaa
- päivän aloittaminen ilman aamiaista on tässä tärkeä pointti, koska emme haluaa “käynnistää” kehoa – aamiaisen syöminen on varma tapa tuottaa kova nälkä keskipäivälle, ja tätä me emme haluaa
- ihmisen historiaan kuuluu luultavasti vahvemmin kerran päivässä syöminen kuin jatkuva napostelu (metsästäjä metsästi päivisin ja söi illalla)

Miten?
- päivän aikana juodaan vettä ja teetä ja kahvia – kukin makunsa mukaan
- syöminen aloitetaan huolellisesti – hyvä tapa on aloittaa suurealla salaatilla
- sen jälkeen kannattaa pitää huolta proteiinien ja ravintoaineiden saannista – esim. kalkkunan filépihvi parsakaalin kera on erinomainen vaihtoehto – itse syön usein marjoja jälkiruoaksi
- syömistä ei tarvitse jätttää tähän yhteen kertaa – myöhemmin illalla voi hyvin syödä iltapalaa – jopa viiniä ja juustoa

Haasteita:
Tämä tapa syödä sotii vahvasti monia “totuuksia” vastaan:
- aamiainen on päivän tärkein ateria – näin ei tietenkään ole!
- pitäisi syödä tasaisesti pitkin päivää – voimme yhtä hyvin syödä kerran päivässä!
- illalla ei saisi syödä – väittämä ei pidä paikkansa - vrt hoikat ranskalaiset jotka nimenomaan syövät illalla!

Tällä pätkäpaastolla on ilmeisiä yhtymäkohtia seuraaviin keskusteluihin:
- Calorie restriction – tutkittua tietoa siitä että syötyjen kalorien rajoittaminen 30 % edistää terveyttä ja pidentää elinikää, http://www.calorierestriction.org/
- CRON (Calorie restriction with optimal nutrition) – kolukunta joka kantaa erityistä huolta ravintoaineiden monipuolisuudesta
Longevity Studies– paljon tutkimusta siitä miten voimme itse vaikuttaa siihen että saamme lisää hyväkuntoisia vuosia elämäämme

Jos haluat seurata mitä pistät suuhusi, netistä löytyy ilmainen ravintoaineiden laskija joka sopii hyvin kaloreja rajoittavan ruokavalion tarkistamiseen ja seuraamiseen:
http://spaz.ca/cronometer/
PP


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-24 08:51:34 
Poissa
prinsessakarppi
prinsessakarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-10-20 19:23:14
Viestit: 920
Ok kiitos, taidan aloittaa. Ongelmana liikaa syöminen ja kauhea mässäily. Vaikka söisin aamulla ja päivällä hyvin, saattaa päivä päättyä kauheisiin mässyihin; karkkia, suklaata, hiilaria..
Yritän tässä sitä jotenkin kontrolloida.

Niin eli te kuitenkin karppaatte syömisajan? Eikö?
Miten on nyt mennyt?

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-24 09:01:27 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Kiitos referenssistä! Aika hyvin tuo vastasi oletuksiani. Ja varmaan tuokin toimii niillä, joille se sopii, vaikken enää kaikkia noita väitteitä allekirjoittaisikaan. 8)

Muuten, eri tyylin pätkäpaastoista alkaa olla jo tutkimuksiakin. Ja tyylejä piisaa; itselleni ainakin on kertynyt tietoa muistakin kuin tästä 19.5 tunnin systeemistä
- 24/24 (joskus keskellä päivää pätkittynä)
- fast&feast systeemi eli 19 tunnin paasto ja 29 ruokailuaika
- warrioori iltasyönti
- perinteinen muslimien ramadan eli kuukauden verran 12 tuntia päiväsaikaan ruoatta ja juomatta
- Loikkasen iltasyönnit

Juuri AJCN'ssä olleen yhteenvetojutun mukaan pätkäily eläimillä ja ihmisillä näyttää pelittävän ainakin yhtä hyvin kuin kalorien rajoitus, vaikkei siinä kaloreja rajoitettaisikaan. Positiivista muutosta nähtiin usein eliniässä mutta myös markkereissa, jotka kertovat syöpä-, verenpaine-, sydänsairaus- ja 2-diabetesriskistä.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-24 09:07:50 
Poissa
prinsessakarppi
prinsessakarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-10-20 19:23:14
Viestit: 920
Tuli muuten mieleen että miksiköhän ei saa edes maitoa/kermaa laittaa kaffeen?
Minä ainakin tarvitsen jonkin verran rasvaa päivän mittaan. Laitan siis kermaa kahviin ja saatan ottaa päivänmittaan oliiviöljyä.
Niin taisi tulla jo esille, mutta ei tuo karppauskirja ole?

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-24 09:24:31 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Ei ole ei, jos karppauksella tarkoitetaan jonkin sortin hiilarirajoitusta 8)

Mutta sinänsä samaan suuntaan tuo menee siinä, että tuossakin vähennetään kropan sokerikuormaa, nyt intervallittamalla syönnit. Ja luulen että täyssyömättömyys iltojen välillä tuossa systeemissä littyy juuri siihen että saa syödä mitä vaan; hiilarivälipaloilla kun nälkä voisi oikeasti iskeä kesken paastojakson eikä homma silloin toimi yhtä hyvin, mm säästöliekin takia.

Mutta siis... aikuisten oikeasti ihan tavallisessa kituilussakin (siis kalorirajoituksella oli se sitten paikkareita tai CR'ää tai ihka oikeaa nälkiintymistä) tehdään samaa eli rajoitetaan päivän yhteenlaskettua sokerikuormaa. Mutta karppauksella kuorman saa vielä paljon matalammalle ja helpommin - ja ennen kaikkea homman voi saada toimimaan ilman nälkää ja jopa ilman säästöliekkiä 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-24 09:31:03 
Poissa
prinsessakarppi
prinsessakarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-10-20 19:23:14
Viestit: 920
En kyllä millään usko että vaikka kuinka on päivän syömättä, saa ahtaa napaansa karkkia ja pullaa.
Mitä vaan kai merkitsee edes jonkin sortin terveellistä ruokaa?

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-24 10:03:33 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Merkitseekö? Nälänhallintaan se voi vaikuttaa ja pitkään jatkettuna se voi myöskin vaikuttaa siihen tuleeko riittävästi ravintoaineita... mutta kilothan ei kerro tuosta.

Ei kai se ole uskon asia, että jopa pullalla ja karkilla - tai mäkkäreillä tai pelkällä riisillä saa niilläkin kiloja pois, jos ruokaa ei ole kuin vähän ja jos sitä ei saa kuin vain kerran päivässä. Moni opiskelija on kokeillut tuota - ja tutkimukset viittaavat siihen suuntaan, että vähän ja harvoin syömällä kroppa alkaisi hyödyntää vähiä tarveaineita tehokkaammin. Niinpä puutteiden ilmenemiseen menee pitempään kuin tasaisesti (ja yhtä huonolaatuista ruokaa) syövällä kituilijalla. Muttei ikuisesti, eli tietysti ravitsemukselliset puutteet tulevat jossain kohdassa näkyviinkin.

Mutta siis jonkin asteisella pätkäpaastolla ovat kansat eläneet todella monessa vanhassa kulttuurissa ja mitä erilaisimmilla ruoilla - resursseista riippuen. Toisaalta silloin arkiruoan puutteita on myös täydennetty juhlamässäilyissä - joissa tuli muutakin kuin kaloreita. Toki silloinkin terveempinä pysyttiin parempilaatuisella ruoalla ja riittävillä hiven- ja suoja-aineilla - mutta silti.

Ja, miten sen nyt sanoisi - terveellisyys on venyvä käsite 8)
Toisille (kuten tuon pätkäpaaston kirjoittajalle) se tarkoittaa rasvojen rajoitusta
... ja toisille (kuten minulle) se tarkoittaakin 70% luonnonrasvoja ja tärkkelysrjoituksia 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-22 23:13:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-04-28 14:43:32
Viestit: 2883
Taidan laittaa kokeiluun. Mullakin on ongelmana tuo liikaa syöminen - ei se karppiruoka vaan minua täytä niin että automaattisesti söisi sopivasti ja laihtuisi. Ja ylipainoa on niin maan pirusti edelleen.

Katsotaas, onnistuuko jos otan kahviin kermaa päivän mittaan ja sitten se iltasyönti. Rasvaa voinee päivän mittaan syöttää koneeseen hieman, jos iltapuputuksen koostumus on luokkaa 70/20/10?

_________________
"Life is not measured by the number of breaths we take but by the moments that take our breath away."

Vaaka mäkeen ja mittanauhailua maltilla


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-07 12:33:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-11-06 01:20:58
Viestit: 409
els kirjoitti:

Mutta sinänsä samaan suuntaan tuo menee siinä, että tuossakin vähennetään kropan sokerikuormaa, nyt intervallittamalla syönnit. Ja luulen että täyssyömättömyys iltojen välillä tuossa systeemissä littyy juuri siihen että saa syödä mitä vaan; hiilarivälipaloilla kun nälkä voisi oikeasti iskeä kesken paastojakson eikä homma silloin toimi yhtä hyvin, mm säästöliekin takia.

Mutta siis... aikuisten oikeasti ihan tavallisessa kituilussakin (siis kalorirajoituksella oli se sitten paikkareita tai CR'ää tai ihka oikeaa nälkiintymistä) tehdään samaa eli rajoitetaan päivän yhteenlaskettua sokerikuormaa. Mutta karppauksella kuorman saa vielä paljon matalammalle ja helpommin - ja ennen kaikkea homman voi saada toimimaan ilman nälkää ja jopa ilman säästöliekkiä 8)


Siis meneekö homma nyt niin, että karpaamalla ei esiinny tätä säästöliekki-ilmiötä? Tai se on helpommin vältettävissä? Käsittääkseni säästöliekille ajautuu jossain vaiheessa, jos kaloreiden kokonaissaanti(ainakin hiilarivaliolla) menee liian alas..


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-07 21:55:10 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2007-09-14 20:20:02
Viestit: 20
Mulla on aina ollut ongelmana juuri se iltasyöminen.. Se, miten on päivällä syönyt ei juurikaan ole ikinä vaikuttanut kun aina kuitenkin illalla haluaa syödä ja paljon... Tosiaan tuntuu, että voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu :-k

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-07 22:15:20 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Greta kirjoitti:
Siis meneekö homma nyt niin, että karpaamalla ei esiinny tätä säästöliekki-ilmiötä? Tai se on helpommin vältettävissä? Käsittääkseni säästöliekille ajautuu jossain vaiheessa, jos kaloreiden kokonaissaanti(ainakin hiilarivaliolla) menee liian alas..

Ei välttämättä. JOs karpillakin on jatkuvasti tasaisilla miinuskaloreilla ja hyvin vähällä ruoalla, niin se aidon paaston säästö iskee päälle.

Mutta pätkäpaastot on eri juttu, kun siinä vaihtuu syömättömyys ja sitten se itsensä ihan täyteen syönti. Juuri tuo jaksotus on se tekijä, joka pitää pätkäpaastolaisen kropan jatkuvasti iskukunnossa. Siis ainakin niillä, joille se sopii 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-10-29 13:06:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-02-01 11:13:10
Viestit: 1260
Paikkakunta: Rimito-Tku-Hki-Fuge
Sen verran houkuttelevia kokemuksia teillä on pätkäpaastosta (päivä syömättä, ilta syöden), että taidan liittyä joukkoonne. Lounaan jättäminen väliin työpaikalla on ainut, joka vaatii tuunausta...
Tuolla mallilla myös perheen yhteinen hetki ruoan äärellä onnistuu varmaankin oivallisesti tällaiselle slow-foodin kannattajalle! :D

_________________
Kampanjasivuni

"We don´t need dogs for feelings but for psychological growth."

Katsahteluita-blogi
Haukkublogi


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-03 23:00:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2007-06-09 09:19:50
Viestit: 155
Olen tätä päiväpaastosysteemiä kokeillut jonkin aikaa, ihan terveydellisistä syistä, en laihduttaakseni. Kohtuullisen lupaavalta vaikuttaa tähän asti. Ainakin reumakipuja tämä potkii perseelle aika hyvin, mutta ei uskalla enempää riekkua ennen kuin kokemusta on useampi kuukausi. Atkins -tyylistä matalahiilarista karppausta on alla muutama kuukausi, sitä ennen jonkinmoista satunnaispaskakarppia eli wannabe-zonen tapaista karppauksen irvikuvaa muutama vuosi. Keväällä ukko oli liki luovutuskunnossa, nyt olen ensin hiilarirajoituksen ja sittemmin päiväpaaston siivittämänä voinut jättää kipulääkkeet pois. Katsotaan nyt, jatkuuko suunta hyvänä vai seuraako tästä joku karmea katastrofi... Jo pelkkä hiilarirajoitushan johtaa kuulemma yleensä pikaiseen puupalttoon pukemiseen.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-04 01:08:52 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-06-08 18:45:26
Viestit: 70
Paikkakunta: Hki
Nyt vasta tajusin tän topicin.. :D Hitaasti mutta varmasti.. :D
Kiinnostaisi kokeilla kyllä.. Mitenköhän se sitten sujuisi, teen pääasiassa yötöitä. Välillä aamu -ja iltavuoroja myös..
Aamuvuoron jälkeen heikottaa ja on pakko syödä vaikka oisin töissä syönyt jo..
Eli siis jos vaikka aloitan sen seuraavana vapaapäivänä.. Eli Syön vaikka edellis iltana normaalisti, seuraavana aamuna enkä päivänä syö mitään, paitsi vasta illalla esim klo 18? Syön 4 tunnin aikana ja taas paastoan yön, aamun ja päivän.. ÄÄÄH. Kuulostaa liian monimutkaiselta koko touhu mulle.. *piiloplondi* :D


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 140 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 0 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)