Karppikirjoja Karppikaupasta

karppaus.info :: keskustelufoorumi

Syntyneet karpiksi

kotisivu | reseptit | karppauksen ABC - wiki

puoti | laskutikku | Ruoto kesäruotuun | Uutta: ruokakulma

ateriakirja karppikauppa
Tänään on Pe Syys 03, 2010 5:08

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kipeä kitalaki
ViestiLähetetty: La Joulu 02, 2006 21:11 
sintti
sintti

Apua!

Olen karppaillut jo jonkin aikaa. Muutaman kuukauden käytännössä aika matalilla hiilihydraateilla.

Syön paljon kasviksia ja marjoja sekä monivitamiinia.

Tänään huomasin, että melkeinmiä tahansa kiinteämpää ruokaa suuhun laitaesa kitalaki kipeytyy ja pureskeleminen ja nieleminen sattuu.

Mistähän tämä voisi johtua? Flunssakaan ei tunnu olevan tulossa.

Joskus aikaiemmin sain tällaisia oireita esim. kovan ruisleivän syömisestä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 04, 2006 12:11 
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Käyttäjän avatar

En uskoisi asian liittyvän mitenkään karppaukseen. Olen joskus työssäni nähnyt ihmisiä, joille on puhjennut väärään paikkaan hampaita, jopa ihan keskelle kitalakea. Voisi ehkä liittyä jotenkin purentaan tai hampaisiin? Jos ei parane parissa päivässä näytä hammaslääkärille, tai muulle lekurille.

Kuva
[/url]

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 04, 2006 12:26 
seniorikarppi
seniorikarppi
Käyttäjän avatar

minä huomasin just äsken itselläni kipeyttä kitalaessa syödessäni vihenneksia. Mutta en ole karpannut niin kauan että se siitä voisi johtua... Hmm! No mutta tuo arvaus hampaistapa voisi hyvinkin pitää paikkansa - mulla kasvaa viisaudenhampaat kovaa kyytiä ja osa hampaista on ihan vinossa. Kääks... :o

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 04, 2006 14:19 
sintti
sintti

Moni allergia aiheuttaa kipua nimen omaan kitalaessa. Jos pistän suuhuni tomaattiviipaleen, tulee kitalakeeni heti kipeitä paukamia ja limakalvo rupeaa halkeilemaan. Voitte arvata etten siis syö tomaatteja!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 04, 2006 14:23 
sintti
sintti

Joskus olen kuullut säännöllisesti B vitamiinia lääkkeenomaisesti nauttivien henkilöiden painivan samankaltaisten ongelmien kanssa...

... Itselläni hävisi vastaavat oireet kun pidin hetken taukoa monivitamiinien kanssa...

KKa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Joulu 04, 2006 14:29 
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Käyttäjän avatar

Minulla on vastaava kokemus. Yhtenä päivänä vaan oli kitalaki niin kipeä kuin olisi ollut tulessa ja rakkuloilla ja ties mitä. En keksinyt mitään syytä (se kesti pari päivää) kuin että olin ollut todella pitkään täysin karppiruualla, ja tuota sattumusta edeltävänä yönä syönyt muistaakseni 5 salmiakkikarkkia, oikein vahvaa sellaista.

Koskaan uudestaan ei ole moista sattunut, vaikka on senkin jälkeen pari karkkia tullut syötyä :-k

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Joulu 06, 2006 11:25 
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla salmiakki kipeyttää kitalaen, erityisesti semmoiset missä on jauhoa päällä tai sisällä. Nykyään ei kyllä usein tule salmiakkia syötyä, mutta heti kyllä kipeytyy varsinkin jos syön vahvaa salmiakkia.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2007 0:09 
sintti
sintti

Minä olen täysin varma että tuo kitalaen kipeytyminen liittyy karppaukseen. Itselläni ei ole 30 elinvuoteni aikana ollut tätä ongelmaa kuin niinä kertoina kun olen ollut atkinsin dieetillä. Tapahtunut siis kolme kertaa, joka kerran karppauksen yhteydessä. Menee kyllä ohi parissa päivässä, mutta kokemuksena ei kovin miellyttävä.

Ensimmäisellä kerralla muistan syöneeni porsaan seläkettä, toista kertaa en muista mitä söin. Tällä kertaa söin kaupasta ostettua kebablihaa, kastikkeen kera. Yhtäkkiä kitalaki kipeytyy ja nielemisestä tulee vaikeaa. Tämä alkoi eilen, ja muutaman grillimakkaran olen sen jälkeen onnistunut syömään ilman suurempia tuskia. Suolapähkinät menivät myös alas ilman suurempia tuskia, mutta kokeilin nyt hivenen kebabia kastikkeella ja taas kipeytyi enemmän. Kastikkeen tulisuus tietysti voisi selittää, mutta se ei kuitenkaan selitä miksi kitalaki kipeytyi aikanaan myös possun seläkkeestä.

Ei sillä, huomenna odotan sen olevan ohi ja voin taas syödä kunnolla. Paino on pudonnut hyvin ja mielellään tätä jatkaa. Ihmettelen vain että mistä tuo ilmiö johtuu.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2007 7:26 
seniorikarppi
seniorikarppi

Lisäaineet? Jos olet yliherkkä jollekin mitä syöt karppausaikana mutta et muulloin?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2007 7:55 
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Käyttäjän avatar

Voi olla myös joku mauste, itselle tulee meinaan esim. sipseistä tommonen... Tai joskus porkkanasta, jos syö raakana, oon ajatellu, et on niin kovaa, et johtuu siitä... Ja vadelmasta saattaa tulla kans, ku on niin hapokasta.... :lol:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2007 8:11 
seniorikarppi
seniorikarppi
Käyttäjän avatar

jukilo kirjoitti:
Voi olla myös joku mauste, itselle tulee meinaan esim. sipseistä tommonen... Tai joskus porkkanasta, jos syö raakana, oon ajatellu, et on niin kovaa, et johtuu siitä... Ja vadelmasta saattaa tulla kans, ku on niin hapokasta.... :lol:

Jaa voiskohan vadelmalla olla jotain tekemistä sen kanssa, että mulla on huulet aivan rohtuneet. Tätä on tapahtunut kolme kertaa parin kuukauden sisällä: huulten ulkoreunat on kuin "tulessa" ja sitten nahka kesii pois isoina paloina, eikä mikään tahdo auttaa (ja siis koskaan ennen ei ole ollut tällaista, ei mikään talvivaiva). Decubalin kosteusvoide lievittää vähän kipua. Vitamiineja ym. ravintolisiä saan riittävästi, liikaako? Pakastemarjoja on tullut syötyä nyt taas parina päivänä peräkkäin (mustaherukka, vadelma, mansikka). Tuoreista vadelmista ei kyllä ole koskaan tullut moista :shock: . Huulipunaa tai tavishuulirasvaakaan en oo käyttänyt (hajusteallergia), joten niistäkään ei pitäis johtua. Löytyykö kohtalotovereita tähän vaivaan? Mitä epäilette aiheuttajaksi?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2007 9:18 
seniorikarppi
seniorikarppi
Käyttäjän avatar

Pippuriallergia???

Kovasti kuulostaa oireet siltä. Ja samaan kastiin vois laskea myös valkosipulin.

Mut en mee vannoon...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2007 9:37 
sintti
sintti

pipsa80 kirjoitti:
Lisäaineet? Jos olet yliherkkä jollekin mitä syöt karppausaikana mutta et muulloin?

Se voi olla että olen yliherkkä juuri näinä aikoina, koska normaalisti samoista safkoista ei tule mitään reaktiota. Pippuriallergiaa se ei ole, syön TODELLA mausteista ruokaa normaalisti, mustapippuri on ehkä käytetyin mausteeni ja chileistä tulee käytettyä habaneroa ruoanlaitossa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2007 9:47 
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Käyttäjän avatar

Mulla aiheuttaa esim. tuore tomaatti kesäisin, tuore ananas (purkkiananas vaan isoina määrinä), paprika joskus ja hedelmätikkareita en oo pystynyt vetämään ennen karppaustakaan :wink:

Hapokasta, tosiaan :lol:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Huhti 30, 2007 11:34 
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Käyttäjän avatar

Minulla on ollut tuota, karpatessa ja ilman. Hävisi sillä että vaihdoin hammastahnan elmexiin. Useimmissa muissa on vaahtoa muodostavaa ainetta joka aiheuttaa mm. aftoja. Elmexissa ei ole, eikä Yotuelissa.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Läsnäolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: