karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:14:02

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 111 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

vegekarppiklubista kiinnostuneita?
kyllä 91%  91%  [ 110 ]
olen kasviskarppi, mutta en ole kiinnostunut 9%  9%  [ 11 ]
Ääniä yhteensä: 121
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 12:34:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-05-29 19:20:57
Viestit: 1577
thimari kirjoitti:
Ei se terveet evät -osio itse keskustelua luo, vegeistä itsestään on kiinni syntyykö sitä.


Se terveet eväät ei munkaan mielestä ole hyvä ratkaisu vegekarpeille; täällä on ties mitä savuinen kala osiota sun muuta, mikä siinä on ongelmana saada aikaiseksi vegekarpeille omaa osiota?

Jos olisi oma osio, sinne saisi kaiken tuohon liittyvän saman osion alle, eikä tarvitsi aina kahlata sitä miljoonaa ketjua läpi, jotta löytää jotain vegekarppailuun liittyvää.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 13:24:06 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-03-07 18:11:05
Viestit: 20
Paikkakunta: Hartola
Killmister kirjoitti:
Tuota mäkin epäilen osasyyksi siihen minkä takia vegekarpit katoilee täältä tiuhaan tahtiin, ja toivoisin edelleen sitä omaa osiota.

Ylläpitäjälle pitää ilmeisesti tehdä hakemus siitä osiosta, ja sitten se etenee siitä jotenkin, jos sä suostut olemaan se päämode, niin laitatko sen hakemuksenkin?

Mä voin edelleen myös olla jonkinlainen mode siinä osiossa, jos ei ole muita halukkaita.


Olen myös suht varma että tuo on yleinen syy siihen ettei vegekarppeja innosta jutella täällä kovin aktiivisesti.
Erityisesti tuo koskee niitä jotka ovat eettisistä syistä vegejä, monet kokevat varmasti hyvin epämieluisaksi lukea lihistiketjuja kokoajan (itselleni tuo ei ole ongelma koska tiedän olevani oikeassa ja kaikki muut väärässä :lol: ).

Mutta joo...voin ottaa yhteyttä ylläpitoon tuosta pupunruokaklubista ja minun puolestani moderaattoreita siihen lisää tarvitaankin, siinnä on kuitenkin työnsä pitää foorumi siistinä, jonka lisäksi olisi hyvä että olisi ainakin muutamia modeja / käyttäjiä jotka osaisivat tietopuolta eri ruoka-aineista sekä muista tärkeistä hiukkasista mitä siitä ruosta pitää saada.
IMO sitä saisi kyllä tulla lukemaan lihistit sun muut ketä asia kiinnostaa, kunhan ei tule mitään "ilman lihaa ei voi elää" asenteista juttua.

_________________
...Joskus on ihan tervettä olla vähän kipee...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 13:36:21 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
No jospa nostetaan kissa pöydälle ja puhutaan asioista niinkuin ne ovat. Tämä on sitten vain oma henkilökohtainen mielipiteeni, ei kenenkään muun foorumilaisen eikä varsinkaan ylläpidon. Minulla ei myöskään ole mitään teitä vegekarppailijoita vastaan, kunnioitan vakaumustanne. Ja kun en ole foorumin moderaattoreitakaan enkä siten voi oikeasti päättää kys. ryhmän muodostamisesta, niin on kai ok vaikka puhuisinkin suuni puhtaaksi...

Eli kunnioitan vakaumustanne, mutta valitettavasti vaan erilaisilla vakaumuksilla on hintansa, jotka eivät välttämättä aina ole linjassa sen kanssa mitä tämä foorumi yrittää olla ja edistää.

Monet meistä karpeista uskovat, että vegeily puhtaassa muodossaan on epäterveellistä, eikä olisi foorumin maineelle eduksi että suljetulla osastolla pienessä piirissä annetaan mahdollisesti epäterveellisiä neuvoja, joista sitten kuitenkin foorumin ulkopuolella voidaan mainostaa ne saadun karppipalstalta. Lakto-ovo-vegenä voi toki taata kaikkien ravintoaineiden saannin, mutta onko kukaan sellaista oikeasti suosittanut missään karppikirjassa? Yleensä se on siellä vaihtoehtona, että jos on ihan pakko...

Luultavasti samasta syystä myös ryhmä ihmisille jotka pyrkivät normaalipainon alapuolelle/alarajalle on jäänyt perustamatta. Se on liian lähellä pro-ana-ajattelua monen mielestä, luulisin.

Molemmille noille ryhmille on yhteistä se, että niissä "muokataan" karppausta jotenkin. Onhan täällä ryhmiä vaikka minkälaisia, mutta niissä annetut neuvot ja keskustelut pyörivät muun kuin varsinaisen karppaamisen ympärillä. Niissä ei modifioida karppausta jonkin tarpeen täyttämiseksi, vaan keskustellaan ihan muusta.

Ainoa ehkä tähän verrattava jo perustettu "osasto" on ketokarppaus, se on tähän mennessä ainoa ryhmä, jossa on kyseessä karppauksen tietty "alalaji", ja senkin kanssa on ollut mietittävää, onko sen perustaminen tarpeen/ok. Ainakin mielestäni tällaisten ryhmien pitäisi olla täysin avoimia, kuten ketokarppaus on.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 13:36:35 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-03-07 18:11:05
Viestit: 20
Paikkakunta: Hartola
thimari kirjoitti:
ScoffeR kirjoitti:
Terveet eväät ei näköjään paljoa ole kasviskeskustelua saanut aikaan,

Ei se terveet evät -osio itse keskustelua luo, vegeistä itsestään on kiinni syntyykö sitä.


Aivan totta..
Tuossa vain sanottakoon puolustuksena että en näe mitään erityistä syytä siirtyä terveiden evien puolelle juttelemaan, koska se on kuitenkin tarkoitettu lähinnä terveystiedolle yms. joka on minun mielestäni täysin eri asia kuin kasvissyönti.

Itse syötän lapsille kasvisruokaa erittäen terveelliseksi laskettuna ja olen tarkka siitä mitä syövät, mutta ei tuo tarkoita sitä että ne asiat olisivat automaattisesti täysin käsi kädessä kulkevia.
Itselläni ei ole ikinä ollut mielitekoa syödä erityisesti terveellisesti, en siihen pyri normaalisti enkä karpatessa.
Myönnettäköön että nyt karpatessa tulee syötyä terveellisemmin, mutta se johtuu siitä että pitää kokoajan laskea että saisi upotettua ruokaan edes lähes tarpeeksi energiaa ja kuinkin vielä oikeassa suhteessa protskuakin...

Eli siis toisinsanoen tuon pitäisi ennemmin olla yksi osio sekä lihisteillä että kasvissyöjillä, kuin että kasvissyöjien juttelut olisivat sen alla.

Kaipaisin foorumia vegekarpit, johon alifoorumeiksi reseptit, yleinen keskustelu, hyvien ruoka-aineksien bongauslistaa ym. jolloin sitä tietoa oikeasti voisi etsiäkkin aika inhimillisin keinoin.
Tämä on tietty vain minun visioni siitä miten vegejen karppausta voisi helpottaa, mutta uskoisin siitä kuitenkin apua monille olevan.

_________________
...Joskus on ihan tervettä olla vähän kipee...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 13:43:01 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Lainaa:
Kaipaisin foorumia vegekarpit, johon alifoorumeiksi reseptit, yleinen keskustelu, hyvien ruoka-aineksien bongauslistaa ym. jolloin sitä tietoa oikeasti voisi etsiäkkin aika inhimillisin keinoin.


Mitäpä jos perustaisit sellaisen foorumin, jos tarve oikeasti on? Tuo jako nimittäin vetäisi tämän foorumin aika lennokkaasti hajautetuksi.

Täällähän on ollut jo aiemminkin ollut haluttomuutta jakaa ihmisiä ryhmiin, hyväkarppaus/alakarppaus/ketokarppaus-osioitakaan ei ole jaettu, vaikka se olisi ihan yhtä loogista jakoa. No, ketokarppaus vänkäämisen jälkeen sitten laitettiin, mutta nyt vaan odotellaan koska joka ainoa karppisuuntaus haluaa oman suljetun osastonsa... Ja sitten voidaan tapella onko joku resepti hyväkarppia ja montignaccia vai mitä ja saako sitä kirjoittaa reseptiosiolle yksi vai kaksi.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 13:48:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-05-29 19:20:57
Viestit: 1577
Lainaa:
Monet meistä karpeista uskovat, että vegeily puhtaassa muodossaan on epäterveellistä, eikä olisi foorumin maineelle eduksi että suljetulla osastolla pienessä piirissä annetaan mahdollisesti epäterveellisiä neuvoja, joista sitten kuitenkin foorumin ulkopuolella voidaan mainostaa ne saadun karppipalstalta. Lakto-ovo-vegenä voi toki taata kaikkien ravintoaineiden saannin, mutta onko kukaan sellaista oikeasti suosittanut missään karppikirjassa? Yleensä se on siellä vaihtoehtona, että jos on ihan pakko...


Ok, tulihan se oikea syy sieltä niin kuin mä arvelinkin sen olevan.

Esim. mustajalalla on oma kirjansa vegekarppaukselle jne...
Mutta se ei varmaan tiedäkään yhtä paljon asioista kuin sä :roll:

Sen foorumiosion oli mun tietääkseni tarkoitus olla avoin, eikä suljettu osio, jossa vegekarpit kannustaa toisiaan johonkin hitaasti tapahtuvaan kuolemaan.

Jeezus mitä idiootteja tämäkin foorumi pitää sisällään.
Mulle riitti, ainakin joksikin aikaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 14:02:49 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-03-07 18:11:05
Viestit: 20
Paikkakunta: Hartola
Oman foorumin perustaminen tosiaankaan ei mikään mahdottomuus ole, minulla on nytkin puolen tusinaa erilaista foorumia pyörimässä omilla palvelimillani, joskaan jokaisen toiminnassa en ole millään tavalla mukana.

Minua vain kiinnostaisi pysyä myös täällä, koska täällä on paljon kirjoittajia jotka oikeasti ymmärtävät kaikista hivenaineista ynnämuista joita ihminen tarvitsee, eli siis meillä kasvissyöjillähän on vain tarkoitus hakea se jostain muusta kuin eläinperäisestä, pitäen kuitenkin ihan samalla tavalla huolen siitä (siis ainakin ne ketkä terveellisesti haluavat elää ;)) että se oikeasti olisi terveellistä.

Itse uskon täysin siihen että hallittu kasvissyönti on äärimmäisen terveellinen vaihtoehto, nyt haenkin takaa sitä miten harrastaa karppausta (jonka myös näen terveelliseksi vaihtoehdoksi) yhdistettynä kasvissyöntiin.

Voipi olla että se on liian erilaista muiden puuhiin verrattuna, en tiedä sitten, itse en osaa siltä kannalta ajatella kun aina olen joutunut näkemään ympärillä pihviä mutustavia ihmisiä.

_________________
...Joskus on ihan tervettä olla vähän kipee...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 14:03:10 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Okei, kiva kiitos siitä että sanoo suoraan eikä kiertele :(

Kuten sanoin, tuo on oma mielipiteeni, eikä kenenkään kannata ainakaan foorumilta lähteä tuon takia. Saattaahan olla että olen ainoa mielipiteeni kanssa.

Kun katselin keitä täällä on asiaa puimassa ja huomasin että tunnen nämä nimimerkit ja vaikuttavat ihan fiksuilta ihmisiltä niin ajattelin että voisitte jopa ymmärtää toisenkin näkökulman. Mutta ilmeisesti ei.

Mutta jotta nyt en sitten eläisi ihan väärässä luulossa, niin mitkä noista asioista joita tuolla linkissä nostettiin vegeilyn terveysongelmiksi ei pidä paikkaansa?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 14:15:49 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-03-07 18:11:05
Viestit: 20
Paikkakunta: Hartola
misukisu kirjoitti:
Kuten sanoin, tuo on oma mielipiteeni, eikä kenenkään kannata ainakaan foorumilta lähteä tuon takia. Saattaahan olla että olen ainoa mielipiteeni kanssa.


No itse en ainakaan lähdössä ole ja olen jopa tottunutkin siihen etteivät kaikki hyväksy omaa tapaani...siihen tottuu..

misukisu kirjoitti:
Mutta jotta nyt en sitten eläisi ihan väärässä luulossa, niin mitkä noista asioista joita tuolla linkissä nostettiin vegeilyn terveysongelmiksi ei pidä paikkaansa?


Oli niin pitkä artikkeli, etten uskalla alkaa suoraan väittelemään asiasta, pitää se ajatuksella lukea joskus, mutta nopeasti katsottuna sielä pisti silmään useampikin kohta.
Tutkimusten mukaan jos maa-ala käytetään viljelemiseen karjanhoidon sijasta, se tuottaa määrällisesti moninkertaisesti enemmän ruokaa.
B-12 vitamiinia osataan nykyään tehdä synteettisesti, joten se ei liene monellekkaan ongelma...itse saan sen suoraan battery energiajuomasta, jossa se myös on täysin vegaaninen.

Näin monia kohtia joista toiset tutkimustulokset sanovat toista...totuushan on, että asioita voidaan yleensä tutkia niin monelta eri kantilta että tietoja pystyy vääntelemään miten haluaa ja siksi asenteellisesti kirjoitettua tekstiä kannattaa aina lukea kriittisesti, on se sitten kasvissyöntiäkin vastaan tai puolesta.

Tähän pitäisi varmaan vielä lisätä, että vaikka lapsilleni laskenkin ruoan antavan kaiken mitä tarvitsevat, niin esim. omassa tapauksessani olisin kasvissyöjä vaikka tietäisin sen olevan epäterveellistä (lasten puolesta joutuisi jo miettimään miltä kannalta se epäterveellistä olisi).
Kuitenkaan yhtään vakuuttavaa tutkimusta en ikinä ole vielä nähnyt joka saisi minut vakuuttumaan, useimmiten vain päinvastoin.

Mutta kuten sanoin...pitää lukea tuo vielä ihan kokonaankin ajatuksella jossain vaiheessa.

_________________
...Joskus on ihan tervettä olla vähän kipee...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 14:20:57 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Kas, tehän olette tässä välillä jo keskustelleet pitkälle. Vastailen omalta osaltani edellisivulla alkaneisiin kyselyihin. Ja sävy on pitkälti sama kuin misukisun. Minusta nykymuotoinen suomalainen vegetarismi on yhtä vähän terveyttä edistävää kuin mitä moni muukin nykyinen suositus. ja kummankin terveellisyydestä tai terveysriskeistä ei näytetä voitavan keskustella ilman että joku pamauttaa oven kiinni ja sanoo että me ei sitten leikitä teidän kanssa. Toitan nyt kuitenkin tähän alkuun ne kaksi asiaa:
- Minusta lihansyönti ei ole välttämätöntä - mutta on erittäin hankalaa tehdä runsasrasvaista ja terveellistä ruokavaliota ilman eläinrasvaa
- Tämän foorumin peruslausuma on että terveellinen karppaus on aina runsasrasvainen ruokavalio. Ja että muita kuin terveellisiä ei täällä tueta.

... ja taaskin, nuo olivat sitten vain minun mielipiteitäni. Ne saa mielihyvin kaataa, kunhan perustelee kunnolla. Siitä enemmän alla:

**************************************'

Ensinnäkin thimari puhui asiaa: Jos haluatte olla kimpassa ja saada oman osion aikaan, niin aloittakaa niitä ketjuja joko Terveisiin eviin (jossa on rauhallista) tai resepteihin (jossa on vilkkaampaa) tai yleiselle (jota luetaan eniten) ja vastatkaa toisillenne myös niihin, niin että syntyy keskustelua.

Toiseksi, olen jutellut tästä taustalla jo useamman kerran palstan ylläpitäjien ja vanhojen-karppien kanssa, ja näytämme olevan yhtä mieltä siitä, että tällaisessa vegeklubissa on nyt oikeasti perustavan laatuinen ongelma, joka liittyy terveysasioihin ja kokemusperäiseen tietoon. Ei niin, että liha olisi välttämätöntä ihmiselle (eihän se ole). Mutta ... eivät edes kädelliset nisäkkäät ihmistä laajempana lajina näytä elävän missään pelkällä kasviperäisellä ravinnolla.

Kolmanneksi, heitän teille kysymyksen: Onko jossain päin maailmaa sellaisia vanhoja kulttuureita, joissa ei syödä mitään eläinperäistä? Kysyn koska en tiedä enkä ole kuullut sellaisesta. Sen sijaan tiedän,
- että vaikkapa Intian vegetaristeiksi mainitut joogit arvostavat (sittenkin) voita, maitoa ja juustoa.
- ja sen että luonnonvaraiset apinat näyttävät yllättäen syövän mielellään munia, toukkia/hyönteisiä ja lihaakin, silloin kun niitä on tarjolla.
- ja ettei yksikään foorumilla suositeltu karppikirjailija suosittele puhdasta vegaaniruokaa tai anna ohjeita sellaiseen - vaikka moni heistä sanookin, ettei se ehkä ole mahdotonta.
- ja vielä senkin, että moni terveelliseksi tai perinteiseksi väitetty asia on viime aikoina heittänyt häränpyllyä.

Tarkennetaan vielä, että en kysy nyt etiikasta vaan vain terveyteen liittyvistä seikoista. Kaikki ruokavalioväitteet tarvitsevat tuekseen faktoja ja tilastototuuksia (eikä yksittäistapauksia). Pyytelen siksi samanlaisia kokeellisia perusteluja kuin mitä täällä ollaan kaivattu (turhaan) eläinrasvaa vastaan tai statiinien puolesta tai minkä tahansa vähärasvaisen ruokavalion tueksi. Ja samasta syystä kyselen vegaanikansoja ja -kulttuureja, enkä ensimmäisen tai toisen sukupolven länsimaisten vegaanien yksittäistapauksia.

terveisin els, nykyisin sekasyöjä

Ps: Ai niin, ja kerrottakoon sekin olen itse nykyisin sekasyöjä enkä vege terveydellisistä JA eettisistä JA ekologisista syistä. Mutta se on eri juttu se.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 14:45:40 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
ScoffeR kirjoitti:
No itse en ainakaan lähdössä ole ja olen jopa tottunutkin siihen etteivät kaikki hyväksy omaa tapaani...siihen tottuu..

Voi, ei tuota kommenttiani noin saa ottaa! Minulla ei ole mitään vegejä vastaan. Ihmiset tekevät kummallisempiakin asioita vakaumuksensa tähden. Eli tarkoitus ei missään nimessä ollut loukata tai väheksyä teitä vegekarppeja mitenkään. Kuten sanoin, kunnioitan vakaumustanne.

Tarkoitus oli vaan nostaa kissa pöydälle. Els tuohon väliin ehtikin jo kirjoittaa paljon sellaista, mitä itsekin halusin sanoa. Ajatukseni vegeilyn epäterveellisyydestä ei ole mikään itsekeksitty juttu, johon pääkkönä tässä vetoaisin. Valitan jos joku käsitti niin (muuten en oikein ymmärrä idiootiksi haukkumista kun mielestäni kirjoitin ihan asiallisesti. Nyt on hiukka paha mieli :( )
Jos olen väärässä niin minut saa todistaa väärässäolevaksi ja muutan mielipidettäni. Data on dataa.

Tuo linkkaamani Barry Grovesin sivusto on mielestäni ihan asiallinen (no, tuo vegeosasto on aavistuksen vakaumuksellinen, ja ehkä syystä) ja yksi lempilähteistäni. Tähän mennessä kaikki näkemäni vegekarppausmaininnat karppikirjoissa ovat perustuneet vakaumuksen kunnioittamiseen, eikä terveellisyyteen. Eli siis vegevaihtoehto tarjotaan, mutta se sekaruokavaihtoehto olisi terveellisempi. Näin muistaakseni myös mustajalalla. Mulla ei kyllä tuota vegekeittokirjaansa ole, mutta näin ainakin muissa hänen kirjoissaan.

Kannattaa lukea tuo linkkaamani pätkä ihan ajatuksella läpi, en laittanut sitä v***uillakseni. Siellä on mm. mielenkiintoista pohdintaa ihmisen alkuperäisestä ruokavaliosta ja muusta. Lisäksi siellä ihan alussa käydään läpi noita yleisimpiä kiistanaiheita kuten maatalous vs. karjatalous ekologisesti. Onhan siellä sitten kyllä hiuksianostattavaakin kamaa, kuten juttu australialaisvanhemmista jotka saivat tuomion tapettuaan alle yksivuotiaan lapsensa vegaaniruokavaliolla.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 14:53:33 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-03-07 18:11:05
Viestit: 20
Paikkakunta: Hartola
els kirjoitti:
- Minusta lihansyönti ei ole välttämätöntä - mutta on erittäin hankalaa tehdä runsasrasvaista ja terveellistä ruokavaliota ilman eläinrasvaa
- Tämän foorumin peruslausuma on että terveellinen karppaus on aina runsasrasvainen ruokavalio. Ja että muita kuin terveellisiä ei täällä tueta.

... ja taaskin, nuo olivat sitten vain minun mielipiteitäni. Ne saa mielihyvin kaataa, kunhan perustelee kunnolla. Siitä enemmän alla:


Tässä oli myös samassa pätkässä mun mielestäni hyvin tiivistetty se miksi haluan asiasta olevan enemmän keskustelua.
Vaikka itse en edes terveellisestä ruokavaliosta niin paljoa välitä että kaiken pitäisi olla prikulleen kohdallaan, niin monet välittävät.
Monille kuitenkin eettisistä syistä se lihan syöminen on ehdoton ei, joten silloin on fiksuinta yrittää auttaa tekemään siitä terveellistä.

Ensimmäiseen :
Uskoisin että valtaosa vegeistä ei ole kovin kiinnostunut etsimään esim. lihistireseptien seasta vegereseptejä ja se että resepti merkattaisiin vaikkapa [VEGE] tagilla aina, tekisi mielestäni paljon häiritsevämpää siitä sekä vegeille että ei-vegeille.

toiseen :
Itse uskon että ihminen on niin pitkälle jo kehittynyt (vaikken vieläkään kovin huippufiksuna lajina pidä :roll: ), että osaa hyödyntää tarjolla olevaa valikoimaa ilman että sen takia tarvitsee toisille lajeille tuottaa kärsimystä.

kolmanteen :
En usko että niitä kansoja jotka olisivat puhtaasti vegeinä osanneet olla, ainakaan montaa olisi, ehkei jopa lainkaan.
Kyse onkin ehkä enemmän siitä että nykypäivänä kun ihmisiä on jumalattomasti enemmän kuin ennen ja kaiken pitää olla tehokasta, on meno sinällään riistäytynyt käsistä että enää ei osata samalla tavalla arvostaa niitä muita lajeja.

Mutta nyt tämä alkaa taas mennä enemmänkin aiheeseen lihansyönti vs. kasvissyönti, jota oli paremminkin tuolla omalla klubilla tarkoitus ehkäistä.
Itse kun en paljoakaan väittelemisestä perusta, enkä ole ikinä kokenut tarvetta kenellekkään selittää miksi olen kasvissyöjä ja mitä etuja ja haittoja siitä saan, on minusta aika järjetöntä tätä jatkaa.
Tämä ei siis ole sitä että lyödään nopeasti ovi kiinni edestä ja sanotaan että mä en leiki sun kanssas eikä mun äiti leiki sun äitis kanssa enää, vaan tiedän suht hyvin kumpi vie toista 6-0 väittelemisessä (vaikka sitten olisi niinpäin että minä puolustaisin puiden oikeutta kasvaa ja sinä pienten kellertävien kivien oikeutta uida kylpyammeessa :lol: niin els on sanallisesti 100x vakuuttavamman kuuloinen).

Lainaa:
terveisin els, nykyisin sekasyöjä


Terveisin Scoffer, nyt about kuudetta tai seitsemättä vuottaan vege.

_________________
...Joskus on ihan tervettä olla vähän kipee...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 15:11:12 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
ScoffeR kirjoitti:
Lainaa:
terveisin els, nykyisin sekasyöjä

Terveisin Scoffer, nyt about kuudetta tai seitsemättä vuottaan vege.

:D Eiköhän tänne mahdu meitä erilaisia keskustelijoita.

Ainoa ekologisesti järkevä tapa syödä on minimoida kulutus ruoassa ja muussa, oli väkimäärä mikä hyvänsä. Mutta minusta kulutuksen minimoinnin yhtenä oleellisena osana (ilman kansanmurhia tai atomipommia tai täydellistä ympäristökatastofia) on, että syödään ravintoa, joka pitää terveenä. Kaikki muut tavat syödä lisäävät kulutusta enemmän - koska ne lisäävät sekä sen yksilön ongelmia että koko terveysteknologian kulutusta, koe-eläimineen päivineen.

Ja aika pitkän tien olen minäkin kulkenut, pilalle lellitystä nirppanokkaisesta ja aina kipeästä prinsessasta tänne hapatus- ja mädätysmenetelmiä opettelevaksi rasvansyöjäkarpiksi 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 15:59:24 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Jaan elsin ja misukisun huolen. karppaaminen on keskeisesti ravitsemus- ja terveyspoliittinen suunta. Jos joku haluaa yhdistää siihen vegeilyn, se on ok, mutta se on tehtävä omalla vastuulla.

Olen ravitsemukseen keskittynyt kulttuuriantropologi, enkä minäkään tunne ainoatakaan puhdasta kasvissyöntiyhteisöä. Lähimmäksi menevät itäaasian buddhalaiset, ja siellä homma toimii -ainakin yhdessä polvessa. Jatkuvasti kasvisravintoa käyttävät ainoastaan munkit ja nunnat, jotka hakeutuvat sekasyöjävanhemmilta luostariin aikuisella iällä.
Olen huolissani mm. siitä, kehittyvätkö lapsen aivot ilman eläinperäistä kolesterolia, olen nähnyt aika ikäviä tutkimuksia vegeperheiden lapsista Ruotsissa. Esim. krisitillisissä kirkoissa harjoitettu paasto (käytännössä vegeilyä) on aina sulkenut odottavat ja imettävät äidit ja lapset ulkopuolelle, vaikka paasto pisimmilläänkin kestää yhtäjaksoisesti vain 47 päivää.

Toisekseen Kiinassa ja Japanissa on saatavilla vehnästä eristettyä proteiinia (seitan) ja tuoretta tofua, joiden yhdistelmä korvaa hyvin eläinvalkuaisen. Miten saatte riittävästi proteiinia ilman gluteenia? Uuttamattoman soijarouheen ym käyttö on vähintään epäilyttävää. Niiden turvallisuudesta ei ole pitkäaikaista näyttöä. Kiinalaiset pitävät soijaa samanaikaisesti sekä hyötykasvina että myrkyllisenä, ja länsimaisten vegeilijöiden tapa syödä sitä käsittelemättöminä rouheina saa heidät ravistamaan päätään, hyvin hiljaa ja huolissaan. Auringonvalon saanti on paljon tasaisempaa, siitä saa D:tä ympäri vuoden. Vaikka siis vegeily Kiinassa onnistuu mainiosti ainakin yhdessä polvessa, en ole varma, että se meillä pohjoisessa onnistuu em syistä yhtä terveellisesti. Nyt jos vege karsii karrppina vielä vehnän tarjoaman proteiinin, en ymmärrä missä mennään.

Etiikasta: Mitä tulee peltoalan tehokkaampaan energiatuotantoon verrattuna lihakarjaan, se perustuu juuri siihen tärkkelyksen massatuotantoon, joka karppien näkemyksen mukaan meitä sairastuttaa.

Maailmassa ei ole pula elintarvikkeista. Kalorituotto riittää mainiosti koko maapallon väestölle. Syy nälkään on köyhyys, ei lihankasvatus. Ja jo nyt jopa kehitysmaissa ylipaino on nousemassa aliravitsemusta yleisemmäksi terveysongelmaksi. En siis näe mitään syytä miksi karjankasvatukseen käytetyt heinikot varsinkaan pitäisi muuttaa viljapelloksi. (Usein se ei edes onnistuisi kun heinikot ovat paljon laihempaa maata kuin viljankasvatus vaatii.)

Mutta käytännön ehdotus: Jos kaipaatte omaa foorumia, olisiko mahdollista että jokin vegefoorumi (kai sellaisia on?) perustaisi karppijaoksen? Silloin terveydellinen vastuu menee sinne minne pitää. Sillä te olette todellakin kokeilemassa jotakin mitä ihmiskunta ei ole ennen nähnyt. Tällä en tarkoita, ettettekö olisi tervetulleita lukemaan ja kirjoittamaan myös tänne ja kertomaan kokemuksistanne, päin vastoin, mutta edellisten kirjoittajien tapaan olen huolissani ajatuksesta, että olisi instituutiona syntymässä uusi karppaamisen muoto, jonka vaikutuksia ei kukaan tunne. Ja me olisimme siitä vastuussa.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 19:45:48 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Liittynyt: 2004-11-07 14:24:13
Viestit: 6649
Ehkä hieman OT, mutta sanon tämän taas: Yksi jutska minua on koko ajan kiusannut foorumin vegeavauksissa jo pitkään. On vegejä (ja niin on lihansyöjiäkin), jotka eivät tiedä vegaanin ja vegetaristin eroa ja sotkevat nämä käsitteet kirjoituksissaan pahanpäiväsesti. Esimerkiksi lakto-ovo-vegellä ja vegaanilla on eroa kuin yöllä ja päivällä.

Ja kun täällä on otettu kantaa vegeilyn ja karppauksen suhteen, niin itse uskon, että esim. lakto-ovo(-pesco)-linjalla se onnistuu, kunhan perehtyy kunnolla (no mihinpä karppauslajiin ei tarvitsisi perehtyä). Vegaanius on sitten asia erikseen. Oma vakaa käsitykseni on, ettei se ole terveellistä. Lisäksi eettisten kysymysten kohdalla käy helposti niin, että siivilöidään hyttynen, mutta saatetaan niellä kameli.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 20:20:47 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-11-11 12:10:13
Viestit: 229
Mä oon (runsasrasvainen :lol: ) lakto-ovo.En tunne enää tarvetta omalle osiolle vegeille.Täältä löytyy todella hyvin tietoa ja vinkkejä kaikkiin karppaussuuntiin.Resepteistä löytää vielä sapuskatkin kaupan päälle.Mun mielestä olisi ehkä tylsää,jos alettaisiin kaikkea lokeroimaan.En ole kylläkään vege eettisistä syistä vaan mun päässä on vaan joku kumma vinoutuma ollut jo pienestä pitäen :roll: ,etten vaan saa lihaa syötyä,terveellistä sen kyllä uskon olevan.Ja mä luulen,ettei täältä monetkaan veget ole kadonneet,useat vaan taustailee.

Ja musta se on hyvä,ettei foorumilla heti tarjota valmiina,että "tässä on sitten teille vegeille oma osio",koska mä luulen,että monilla vegeillä on aika paha rasvakammo.Tekee vaan hyvää,kun joutuu lukemaan (ellei jo ole lukenut kirjoja) noita pekonikeskusteluita (musta ne on viihdyttäviä :lol: )niin tajuaa,että rasvaa saa oikeasti syödä,jotkut on saattaneet vältellä esim. possunlihaa pelkästään sen rasvaisuuden takia (näitäkin on),joten on hyvä,jos joutuvat vähän nähdä vaivaa ja surffaamaan keskusteluita.Siinähän sitä samalla oppii mistä karppauksesta muutenkin on kyse.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 21:23:50 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-03-09 20:55:34
Viestit: 50
Minä ainakin kannatan vegeklubin perustamista, mutta toisaalta toi "lokeroimis" -pointti oli aika hyvä. En kyllä usko, että uudet veget suoraa päätä ryntäisivät ja jäisivät pelkästään tälläiselle vege osiolle, jos sellainen perustettaisiin. Ainakin minusta on äärimmäisen opettavaista/hyödyllistä/ äärimmäisen viihdyttävää lukea ja osallistua kaikenlaisiin keskusteluihin.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 22:28:16 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Liittynyt: 2004-11-07 14:24:13
Viestit: 6649
Killmister kirjoitti:
thimari kirjoitti:
Ei se terveet evät -osio itse keskustelua luo, vegeistä itsestään on kiinni syntyykö sitä.


Se terveet eväät ei munkaan mielestä ole hyvä ratkaisu vegekarpeille;

Sorit, mutta miten niin "munkaan mielestä"?

Siis mun mielestä on.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-16 22:44:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Paikkakunta: Helsinki
miumaumou kirjoitti:
Minä ainakin kannatan vegeklubin perustamista, mutta toisaalta toi "lokeroimis" -pointti oli aika hyvä. En kyllä usko, että uudet veget suoraa päätä ryntäisivät ja jäisivät pelkästään tälläiselle vege osiolle, jos sellainen perustettaisiin. Ainakin minusta on äärimmäisen opettavaista/hyödyllistä/ äärimmäisen viihdyttävää lukea ja osallistua kaikenlaisiin keskusteluihin.


Mirkan perustelut karppivegeklubin perustamista vastaan olivat mielestäni tosi hyvät.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-17 08:58:33 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-03-07 18:11:05
Viestit: 20
Paikkakunta: Hartola
Olen samaa mieltä siinnä asiassa, että vedän takaisin ehdotukseni ryhtyä moderoimaan sitä aluetta...menee väkisinkin mielenkiinto jos se saa niin kiivasta vastustusta heti alkuunsa.
Jos olisin alunperinkin tiennyt että asialle on lähes vihamielisen oloinen vastustus jota ei oltu alunperin esiin tuotu, niin en tuota olisi ehdottanutkaan.
Uskon kuitenkin, tai tiedän jopa, että monilla vegeillä ei ole mitään kiinnostusta etsiä tietoa ja reseptiä lihalla mässäilevien ketjuista (itsekkin olen vain kahdesti katsonut koko kokkausosiota koska sillä ei ole tarjota minulle mitään), puhumattakaan että monet ovat liian herkkiä (herkkä on väärä sana toisten kohdalla, mutten keksinyt nyt atm parempaakaan) jaksaakseen edes pitkään tuijottaa jotain "ihmisiä jotka syövät maukkaita eläimiä" avatareja ilman että suorastaan alkaa sappi kiehua.

Mulle voi pistää mailiin / YV:llä jos on kiinnostusta vegefoorumista, niin voin sellaisen tuossa viikon päästä rukata kasaan kun aukeaa uusi palvelin.
En tiedä sitten kuinka suuresti tarpeellinen sellainen on, mutta kyllä sillä ainakin se suuri etu olisi, että vegeruoasta, varsinkin vielä ilman kalaa ja kanaa siis, on suht hankalaa tehdä täyspainoista ruokaa, joten reseptien ja ideoiden jakaminen saattaisi helpottaa monen karppausta aika paljon.

Mikäli niitä innokkaita tarpeeksi tulee ja foorumi aukaistaan, niin tänne varmaan voisi linkin sinne pistää, mikäli se ei ole liian paljon karppauskirjoista poikkeavaa toimintaa.

btw. katsoinpa tuossa että pelkästään tän parin päivän väittelyn aikana on taas tullut kolme ääntä klubin puolesta, joten ilmeisesti tuolla foorumilla käyttöä edes joillekkin olisi.

_________________
...Joskus on ihan tervettä olla vähän kipee...


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 111 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)