karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 09:03:37

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1572 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 158 59 60 61 6279 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2020-08-30 08:35:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Erfis kirjoitti:
Paleo on sit olevinaan niinku ketoa tai karppausta, vaikka paleo ittessään ei rajoita hiilareita.

google kääntää jos ei kieli muuten taivu
https://paleomedicina.com/hu/blog/2015/10/ketogen-vagy-paleoketogen-etrend-nagyon-nem-mindegy

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-30 13:56:13 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
En lähtenyt kääntämään, mutta muistelen nähneeni tästä jotain vuosia sitten, netissä. Kovin syvällisesti en tutustunut juuri tähän, mutta silloin tuli vahvasti esiin tunne, että aika monessa Euroopan maassa oli tämmöinen "vanhaeurooppalainen karppaustyyli" olemassa. Barry Groves (r.i.p.), Kwasniewski, leivätön Lütz ja tuossakin mainittu Stefansson; ruokaa jossa energia saatiin pääosin eläinrasvasta ja rakennuspalikat ynnä niitä aivohiilareita lihasta ja tärkkelyksestä, ja tämä niin, ettei lisäravinteita tarvittu sen jälkeen enää mistään. Nämä tuntuivat syntyneen aikana, jolloin saatavilla oleva ruoka oli erilaista kuin nyt, mutta ihan toimivaa nykyisellekin ihmiselle.

Ruotsin LCHF tuntuu minusta olevan enemmän näiden kuin Atkinssin jatke. Voin toki olla väärässäkin : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-31 03:53:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
Ari kirjoitti:
näyttää siltä että Paleolithic Ketogenic Diet ja Paleo Keto Diettikin on eri asia.
alla olevalla sivulla kun ruvettiin käyttämään ensin tätä "Paleolithic Ketogenic Diet" nimeä joka eroaa Keto dietistä ja Paleo Keto Dietistä.
tämä on kyllä "tiukin" suuunta, perustuen vain eläinrasvaan ja poistaen kaiken muun rasvan.
mutta homman pääsivuhan on tämä
https://www.paleomedicina.com/paleolith ... enic-diet/
eikä siellä ole mitkään öljyt ja margariinit sallittu.
sallitut rasvat ovat vain eläinrasvat

Ari kirjoitti:
Lainaa:
Juuri kun viime artikkelissa totesimme, että suomalaisia karnivori-kokemuksia ei vielä ole, niin takavasemmalta esiin hyppäsi Catharsis. Repussa yli 19kk karnivorikokemusta ja uskomaton tarina kerrottavana:

https://saalistaja.fi/kokemuksia/19kk-karnivori-dieetilla-kokemuksia-paivitys/
=D>

Karnivori https://saalistaja.fi/karnivori-ruokavalio/
Lainaa:
Mitä kuuluu karnivoriin?
Nauta, lammas, possu
Äyriäiset, kalat, etanat
Kana, kananmunat, ankka, hanhi
Silava, ihra, laardi
Poro, hirvi, peura, jänikset ja muut riistaeläimet

Jos olet etsit seikkailua tai variaatiota ruokapöytään voit myös kokeilla:

Maksaa – lehmän, vasikan tai kanan
Mätiä – lohi tai muikku
Aivoja – lampaan aivot ovat klassinen ranskalainen ruoka ja käytetty ennen vanhaan vauvojen ensiruokana
Munuaiset – lampaan, lehmän tai sian
Vatsalaukkua – klassinen espanjalainen herkku Madridista ”Caillos Madrilenos”
Kieltä – lehmän tai possun
Luuydintä – erinomaista luuliemessä tai paistettuna uunissa

Mikä ei kuulu karnivoriin?
Kaikki kasvikset (kuten avokado, manteli, pavut, linssit, salaatti, marjat, tomaatti)
Kasvipohjaiset öljyt (kuten soijaöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, pellavaöljy, kookosöljy, avokadoöljy)
Siirapit ja mehut (kuten agavesiirappi, hunaja, vaahterasiirappi, hedelmämehut)
Rasvaton- ja kevytmaito
Suklaa (mukaan lukien tumma suklaa)


Karnivori joka on suomessa käytetty nimi, näyttää hyvin aika samalta kuin Paleolithic Ketogenic Diet™
https://www.paleomedicina.com/paleolithic-ketogenic-diet/
äkkiseltään ei näytä paljonkaan olevan eroa.
Lainaa:
Vaikuttaa siltä, että karnivorin kohdalla vältetään kaikki tavanomaiset ongelmat, joita ketogeenisessä ja paleoruokavaliossa yleensä tulee vastaan. Toisin kuin ketossa, karnivori sisältää lähestulkoon aina korkealaatuisia ruoka-aineita, jotka ovat luontaisesti ravinnollisesti kokonaisvaltaisesti tasapainossa. Toisin kuin paleossa, karnivorissa vältytään kaikilta mahdollisilta kasvien sisältämiltä haitta-aineilta. Karnivorin sisältä löytyy kuitenkin kaksi pääasiallista suuntausta, jotka ovat kiistelleet parhaimmasta tavasta pitää huolta siitä, että keho saa varmasti kaikkia ravintoaineita optimaalisesti.

kuitenkin minusta näyttää että Paleolithic Ketogenic Diet™ (Paleomedicina ) on rasvaisempi tyyli, siis sisältää rasvaa enempi makroissa%.
Catharsis kirjoitti:
Jos tavoitteena on tervehtyminen insuliiniresistenssista ja muista metabolisista ongelmista, lienee parasta aluksi suosia rasvaisempia tuotteita, rasvan suhde proteiiniin grammoina jopa 2:1 (Paleomedicina). Painon pudotukseen taas proteiinipainotteinen karnivoori (rasvan suhde proteiiniin grammoina <1:1) on osoittautunut tehokkaammaksi (Dr Ted Naiman).

ite kun en välillä syö noita samoja jota EI KUULU karnivoosiin voin ihan hyvin.
ja taas karnivori ruuat ovat minulle herkkuja

Pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan... lukee vain alla olevasta linkistä
Suomenkieliset Karnivori sivut ovat hyvin informatiiviset, kannattaa katsoa jos kiinnostaa.
ja vaikka ei kiinostaisi, on hyvä tietää mistä on kyse.
https://saalistaja.fi/karnivori-ruokavalio/

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-31 09:11:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Paleomedicina klinikka Unkarissa on ollut kartalla jo monta vuotta. Kliiniset tulokset ovat melko vakuuttavia. periaatteessa kyseessä on runsasrasvainen karnivori, missä rasvan ja proteiinin suhde grammoina on 2:1. Kun kyseessä on kliininen eliminaatiodietti, niin rehut nyt vaan ei siihen kuulu. Suurin osa lihasta on porsasta.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-31 11:08:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Possu omegakutosineen ei kyl oo kauheen paleo, noin niinkuin jos miettii mitä paleo tarkoittaa. Joku aito tammenterho-iberico ois lähempänä tai villisika. Mutta ei sillä väliä, koko termi paleo on vähän höpöhöpöä. Ja jos ei viljellyt rehut kuulu tähän mukamas-paleoon niin kyllä marjojen pitäisi. Taas jos ajatellaan mitä paleo on tarkoittavinaan.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-31 12:30:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
No mutta ovathan lohetkin paleota, ja niissä on melkoisesti myös omegakuutosta : )
Sana paleo on tasan sitä miksi itse kukin sen määrittää. Onko paleo ajalta miljoona vuotta sitten (ennen tulentekoa), 10,000 vuotta sitten (ennen agrikulttuuria) vaiko vain 1000 vuotta sitten (ennen elintarviketeollisuutta)? Siat ovat olleet ihmisen seurana jo yllättävän pitkään, vanhimmat havainnot juustosta ovat melkein 10,000 vuoden takaa, ja vaikkapa viinaa on tehty ja käytetty ilmeisesti kauan ennen useimpien paleoiden hyväksymää oliiviöljyä : )

Yrittäjiä paleon määrittelyyn on riittänyt jo niin monella vuosikymmenellä että erot määrityksissä näkyvät helpommin,
ne kun ovat olleet pahasti sidoksissa eri aikojen muihin ravintonäkemyksiin.
Hyvänä esimerkkinä tästä on vaikkapa Cordainin outo vähärasvaisuus.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Liikaa Proteiinia
ViestiLähetetty: 2020-09-01 03:09:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
voihan suti #-o
aina minä lankean tähän vanhaan atkinsin ansaan, eli liikaa proteiinia.
ja enkö tätä muka tiedä, kyllä tiedän... taitaa jo muisti pätkiä.
olen tiennyt tämän hyvin pitkään.
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/akillinen-munuaisten-vajaatoiminta-ei-ole-harvinainen-ilmio/
kirjoitin mm. jo 15 vuotta sitten näin.
Ari kirjoitti:
Tuossa jossain vaiheessa "Atkins kuuria" ihan huomaatta tuli lisättyä proteiinin määrää rasvan kustannuksella ja painonpudotus hidastui... tv Ari

olen puhunut tästä liiasta proteiinista paljon täällä karppilassa, liiasta proteiinista ei milloinkaan seuraa hyvää.
mm. tässä
https://www.karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=69024#p1999581
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=17&t=33344&sid=2359941b8f4de648a7934bfd64eceb15#p923922
ja vielä tässä ite lankean tähän samaan paskaan. voi suti lammen suti.
Jep eli viikko meni ihan ok hyvillä mielin ja ok.
mutta nyt harmittaa aivan hirveesti, tuo tyrä.
4. vk meni tiukasti karpaten VHH eli viikon hh keskiarvo oli alle 44g hh vrk:ssa
MUTTA proteiinia meni melkein 2x enempi mitä yleensä olen syönyt.
myös rasvaa oli pikkusen enempi. proteiini rasva suhde oli liki 1:1 grammoissa
no entä kalorit, no joo arvata saattaa kaloreita tuli ylläpito kalorit, ei siis ollut yhtään kalorivajetta. eli oli liikaa kaloreita.
jos ei oo kalorivajetta ei laihduta, ei ei.
entä aamupaino 75,4 on ihan tarkalleen sama kuin viikko sitten.

4.8.2020 alkoi CR = kalorivaje, aamupainosta 78,2 kg
1. vk 76,8 kg eli -1,4 kg yht -1,4 kg CR kalorivajeella meni ok. makroissa hh oli aika tavalla.
2. vk 76,2 kg eli -0,6 kg yht -2,0 kg. tämä oli eka VHH + CR vk. ja tyyli Atkinsin induktio hh alle 20g vrk:ssa.
3. vk 75,4 kg eli -0,8 kg yht -2,8 kg. tämä vk oli VHH + CR hh alle 40g vrk:ssa.
4. vk 75,4 kg eli -0,0 kg yht -2,8 kg. tämä vk oli vain VHH hh viikon keskiarvo alle 44g vrk:ssa. ja ei ollut sitä kalorivajetta yhtään

tämä protaus (liika proteiini) ei ole ikinä toiminut minulle laihduttavasti.

ja ei vaan laihdu oli ne makrot miten päin tahansa, jos ei oo kalorivajetta.

mutta eipä tässä muuta kuin pudotan ne proteiinit sinne WHO:n ja RDA suosituksiin heti tästä aamusta alkaen.
eli noin 0.8g vrk:ssa painokiloa kohden, ja huom. läskille kun ei tarvitse laskea proteiini lisää.
eli 75x0,8= 60g BV 100 vrk:ssa, eli pikkusen tuon alle, koska läski ei tarvitse proteiinia

taas meidän els näyttää esimerkkiä =D>
els kirjoitti:
Nykyinen, lähialueen tuotteita suosiva tyyli:
noin 50g eläinkunnan valkuaista, loput isolta osalta eläinperäistä rasvaa.

http://karppaus.info/forum/viewtopic.ph ... 23#p857923

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-09-01 08:03:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
No, tämä kaveri on sitä mieltä, ettei luonnollisesta proteiinista ole haittaa.

https://www.youtube.com/watch?v=gmhJ1bmfc9E&t=22s

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-09-01 08:15:51 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Ei kai siitä suurimmalle osalle olekaan, mutta kun meitä on moneen junaan : )
Jotkut kestävät terveinä jopa joillakin hiilarisapuskoilla.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Liikaa Proteiinia
ViestiLähetetty: 2020-09-03 02:15:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Ari kirjoitti:
voihan suti #-o
aina minä lankean tähän vanhaan atkinsin ansaan, eli liikaa proteiinia.
ja enkö tätä muka tiedä, kyllä tiedän... taitaa jo muisti pätkiä.
olen tiennyt tämän hyvin pitkään.

eli noin 0.8g vrk:ssa painokiloa kohden, ja huom. läskille kun ei tarvitse laskea proteiini lisää.
eli 75x0,8= 60g BV 100 vrk:ssa, eli pikkusen tuon alle, koska läski ei tarvitse proteiinia

Huomenta
no niin ja vain 2 vrk:ta.
eli vähensin proteiinin syöntiä (lihaa kalaa) rutkasti.
tiistaina meni 31g proteiinia ja eilen 57g ja ohoo... johan lähti liika proteiini turvotos nesteet liikkeelle ja paino oikein rytkähti alas kusemalla. :D
no en laita tähän painoa, kun on tuo kerran vk:ssa virallinen mittaus ja kun ovat noita liika proteiini turvotus nesteitä. :shock: samalla verenpaineet tipahti myös alas. =D>
hh lisäsin ja niitä meni sitten eilen 77g, eli eniten sitten aloituksen.

lääkärilehdessä on tapaus kun proteiinin syöntiä vähensi osastolla.
Lainaa:
Nai­sen "val­men­taja" ke­hotti liit­tämään ravin­to­val­mis­teisiin puhdis­tus­ruo­ka­valion, jos­sa väl­tetään suo­laa ja so­keria, mut­ta syö­dään pal­jon pro­teii­ni­pi­toisia ruo­kia, ku­ten li­haa ja ka­naa ja kanan­munia. Eli­mistön muu­toksia seu­rattiin kehon­koos­tu­mus­mit­tauk­silla...
Nai­sen labo­ra­to­rio­tut­ki­muk­sissa ei ol­lut muu­ta poik­keavaa kuin lie­vää albu­mi­nuriaa (val­kuais­ta/pro­teiinia virt­sassa).

Mu­nuaiset ja mak­sa ko­villa
Runsasp­ro­teii­ninen dieet­ti työl­listää etu­päässä mak­saa ja mu­nuaisia. Kaik­ki nor­maalin pro­teii­ni­syn­teesin yli jää­vät ami­no­hapot täy­tyy mak­sassa jo­ko ha­pettaa tai muut­taa glu­koo­siksi ja ras­vaksi.

Nai­nen oli it­se vakuut­tunut et­tä kak­si kuu­kautta käy­tössä ol­leet ravin­to­val­misteet ja runsasp­ro­teii­ninen ruoka­valio olivat jo­tenkin vaurioit­taneet sisäe­li­mistöä ja toden­nä­köi­sesti juu­ri mu­nuaisia. Kun labo­ra­to­rio­ko­keissa to­dettiin mu­nuaisten vajaa­toi­minta, al­koi myös lää­käri poh­tia asiaa.

Tutki­musten jäl­keen nai­nen lähe­tettiin sai­raalan päivys­tys­po­lik­li­ni­kalle äkil­lisen munuais­vaurion vuok­si.

Virtsaa­minen oli osas­to­seu­ran­nassa nor­maalia run­saampaa ja sa­malla kun mu­nuaisten toi­minta pa­lautui, myös turvo­tukset väis­tyivät ja veren­pai­nearvot norma­li­soi­tuivat. Seu­raavan kuu­kauden ai­kana mu­nuaiset olivat toi­puneet täy­sin ja nai­nen on sen jäl­keen voi­nut hy­vin.

Artik­keli on jul­kaistu aikai­semmin Lääkä­ri­leh­dessä 20/2014.

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/akillinen-munuaisten-vajaatoiminta-ei-ole-harvinainen-ilmio/
no huh mulla meni vain 2 vrk:ta.
niinkuin sanoin, nuo jutut ovat hyvin tunnettuja ja on luettu ja toivottavasti myös pysyy minun muistissa.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Proteiinin määrä WHO
ViestiLähetetty: 2020-09-04 01:45:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
eilen meni 44g proteiinia ja 87g hh.
samalla kalorivaje tulee helposti, paino onkin huimassa laskussa.
Lainaa:
Protein requirements of adults
The protein requirements of adult men and women of various body weights
are shown in Table 46. For adults, the protein requirement per kg body weight
is considered to be the same for both sexes, at all ages, and for all body weights
within the acceptable range. The value accepted for the safe level of intake
is 0.83 g/kg per day, for proteins with a protein digestibility-corrected amino
acid score value of 1.0. No safe upper limit has been identified, and it is
unlikely that intakes of twice the safe level are associated with any risk.
However, caution is advised to those contemplating the very high intakes of
3–4 times the safe intake, since such intakes approach the tolerable upper
limit and cannot be assumed to be risk-free.

mutta tässä alla linkistä sitten enempi ja syvällistä proteiini tietoutta jos jotain kiinnostaa.
lähde:
https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/43411/WHO_TRS_935_eng.pdf

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-09-04 08:16:41 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Aivan. Tuossa WHOn lainauksessa sanottiin kuitenkin (copypeistasin suoraan) että "The value accepted for the safe level of intake is 0.83 g/kg per day, for proteins with a protein digestibility-corrected amino acid score value of 1.0. No safe upper limit has been identified, and it is unlikely that intakes of twice the safe level are associated with any risk."

... ja kun tuossa puhutaan vielä erikseen hyvistä valkuaisista (kasviperäisten oten tässä palataan taas niin virallisen tahon kuin karppienkin suosituksiin, yhdistettynä siihen että kasviproteiini ei imeydy kokonaan vaan sen "digestibility-corrected amino acid score value" on vain luokkaa 0.75, niin tässäkin päästään niin Virran ketokolmion, kuin karppilan tai ihan tavan viralliserheellisen perussuosituksiin valkuaisesta.

Ihmiset ovat erilaisia.
Joillekin (kuten ilmeisesti sinä ja minä) niukat valkuaiset ovat parempi vaihtoehto,
ja joillekin (täällä karppilassa on monta sellaistakin) taas sitten nuo korkeammat.
Sinänsä hupaisaa, että kummatkin mahtuvat hyvin vaikkapa yllämainittuun Virran ketokolmioon, diabeteksen hoidossa
Virralla samaan pakettiin kuuluu labrat ja verensokerin monitorointi, joilla kaivetaan sitä sopivaa henkilökohtaista tasoa hoidettavalle.
Täällä karppilassa sen joutuu tai pääsee itse kukin kokeilemaan ihan itse :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-09-05 07:22:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
els kirjoitti:
Joillekin (kuten ilmeisesti sinä ja minä) niukat valkuaiset ovat parempi vaihtoehto,
ja joillekin (täällä karppilassa on monta sellaistakin) taas sitten nuo korkeammat.

juu aivan ja määrään vaikuttaa moni asia.
niukka ja niukka, tämä taitaa olla monelle liian suhteellinen käsite. (mikä perustuu useasti johonkin lehden juttuun).
minun on suorastaan vaikea pysyä normaali määrässä, se kun tuppaa menemään suuremmaksi kuin tarve. (tykkään vain lihan ja kalan mausta ja syön yli tarpeen)
typpitasapainolla on aikaa sitten määritetty normaali proteiinin tarve ihmisillä. eikä siinä ole mitään epäselvää, sitä paitsi se on hyvin tunnettu asia.
Jos typpitasapaino määritetään, useat suomen tavan kansalaisista syö liikaa proteiinia. entä sitten liha karppaajat, atkinsonilaiset tai protaajat?
typpitasapaino (Nitrogen balance) kertoo mikä on normaali proteiini määrä.
Jos joku haluaa syödä liika proteiinia, se on jokaisen oma asia, mutta tiedonpuutteessa ei tarvitse olla.

Kun puhutaan proteiinin tarpeesta ja määrästä, sen mittari on typpitasapaino (Nitrogen balance).
no se on jo määritty, eikä siinä ole mitään erimielisyyttä.
useilla vanhuksilla taas näyttää olevan proteiinin puutosta, suomessakin. yli 65v ei pidä yrittää vähentää proteiinin syöntiä.
proteiinin tarve laskin https://examine.com/nutrition/protein-intake-calculator/

Proteiinin syönti määrissä on U käyrä. joka tarkoittaa että riskit ja haitat kohoaan niin liian vähäisestä kuin liian suurestakin proteiinin määrästä.
nämä haitat ovat erillaiset molemmissa ääripäissä.
liika proteiineilla voidaan myös muuttaa joidenkien hormonien määrää kehossa tarvittaessa (mutta nämä vaikutukset ei aina ole hyviä pitkänpäälle, edes miehille).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3926840/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2673798/
http://www.muscle-health-fitness.com/bodybuilding-diet-plan.html/
.. kasvuhormoni, kortisoli, insuliini, IGF-1 nousee ja testosteronin määrä laskee.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6270500/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3573976?dopt=Abstract
mm. etenkin miehillä liika proteiini laskee testosteronin määrää ja samalla sitä "mies kuntoa"... samalla treenistä palutuminen heikkenee.
https://tahomaclinic.com/Private/Articles1/SHBG/Anderson%201987%20-%20Diet%20protein-carbohydrate%20ratio%20alter%20testosterone%20and%20cortisol%20and%20binding%20globulins.pdf
miksi sitten jatkuvasti tarkoituksella syödä liikaa proteiinia kun niiden haittavaikutukset ovat varsin hyvin tiedossa.
myös proteiinin optimaalinen kerta- annos määrä on määritetty. joka ei ole "mitä enempi kerralla sen parempi".
http://simplyshredded.com/the-testosterone-diet-the-ultimate-meal-plan-to-ramp-up-your-bodys-levels-of-testosterone.html
alla linkki sitten juttua enempi ja eri vaihtoehdot proteiinien määrissä.
https://examine.com/nutrition/how-much-protein-do-you-need/
proteiinin määrissä ei todellakaan ole "yli tarpeen on parempi"

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-09-05 08:42:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Tuota noin, se riippuu.
Ja käytännössä karpeista vain uudet ja tottumattomat suomalaiset rasvapelkoiset aloittelijat näyttävä olevan ongelmissa.
Runsaalla tyydytetyllä rasvalla tilanne näyttää palautuvan kertaheitolla paremmaksi.
Sääli että juuri tämä on se karppausmuoto, josta eniten pelotellaan.

Toisin sanoen: se "liika" tuntuu useimmiten aiheuttavan ongelmia niukkarasvaisella kitukarpilla, eikä oikein koskaan muulloin.
Paljonko valkuaista mahtoivat saada ne puoli pingviiniä päivässä syöneet merimiehet, jotka jäivät jumiin antarktikselle? : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: VHH ja kalorivaje
ViestiLähetetty: 2020-09-08 03:15:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
siinä se 4. VHH vk meni, mutta tämä meni nyt putkeen eli kalorivajeella. =D>
eli viikossa pois - 1,4 kg.
kun proteiini määrät sain normaaliin, niin ruokahalut rauhottu ja viikko kalorivaje tuli sitten kuitenkin aika helposti.
viikon keskiarvo proteiinit oli 60g vrk:ssa ja hh nousi liki 2x eli 75g vrk:ssa (hh lähde RS (resistentti tärkkelys) peruna, luumu, herukka ja glukoosi)

4.8.2020 alkoi CR = kalorivaje, aamupainosta 78,2 kg
1. vk 76,8 kg eli -1,4 kg yht -1,4 kg CR kalorivajeella meni ok. makroissa hh oli aika tavalla, ei VHH
2. vk 76,2 kg eli -0,6 kg yht -2,0 kg. tämä oli eka VHH + CR vk. ja tyyli Atkinsin induktio hh alle 20g vrk:ssa.
3. vk 75,4 kg eli -0,8 kg yht -2,8 kg. tämä vk oli VHH + CR hh alle 40g vrk:ssa.
4. vk 75,4 kg eli -0,0 kg yht -2,8 kg. tämä vk oli vain VHH hh viikon keskiarvo alle 44g vrk:ssa. mutta kalorivajetta ei ollut yhtään
5. vk 74,0 kg eli -1,4 kg yht -4,2 kg VHH + kalorivaje, viikon keskiarvo 60g p ja 75g hh vrk:ssa

viikon päästä 15.9.2020 on se verikoe ja saa nähdä miten trigly tippuu viiden viikon VHH:lla ja kalorivaje yhdistelmällä.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-09-12 23:55:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
5 vk tuli täyteen pari päivää sitten VHH:lla, mutta verenpaineet eivät laskeneet koko tänä aikana.
Ari kirjoitti:
Ari kirjoitti:
hh 10...30 g vrk:ssa
verenpaineet taas nousi, mutta jatketaan silti.

Huomenta
viikon tätä kesti... (uskalsi kokeilla, vk ilman suklaata) [-o<
karppaus, VHH nosti verenpaineet taas pilviin #-o
verenpaineet nousi pilviin yläpaine nousi 45:llä ja alapaine 15:sta... joten verenpaine lääkkeet esiin ja äkkiä huh huh.
olin liki puolivuotta ilman vpl, mutta tämä vähähiilihydraattinen ei vaan sovi.
tämähän on jo ollut tiedossa muutaman vuoden, mutta aina vaan pitää koitella ](*,) pään kovuutta.

nyt taas se hyväksi havaittu hh määrä kehiin... eli hh lisää. (mm. fazerin sinistä ja banaania)
aamupaino 71,6 kg

kunnes eilen nostin hh noin 120g vrk:ssa ja mitä ihmettä... no oikeastaan ei mitään ihmettä, vaan ihan samaa mitä ennenkin on tapahtunut jo yli 10 vuotta.
yläpaineet tipahti noin 30 pykälää alle tunnissa.
ja nyt aamupaineetkin on 20 pykälää alle ed. vk. aamupaineiden.
Näin on siis ennenkin tapahtunut, ei siis mitään uutta. hh laskee verenpainetta.
selitys on että etupäässä kortisoli hormoni laskee, kun elimistö huomaa että glukoosia ei tarvii tehdä enää proteiineista.
Lainaa:
Increased cortisol levels: A very low-carbohydrate diet for a prolonged period of time can increase cortisol levels, a hormone often called the “stress hormone”. Its main function in the body is to increase blood sugar in the body from substances other than carbohydrates, such as fats and proteins, to aid in the metabolism of macronutrients (fat, protein, and carbohydrates) and to suppress the immune system. It is released in response to stress and low blood-glucose concentration (that would be a very low-carb diet). Too much cortisol over a prolonged period of time can lead to weight gain, mood swings, muscle weakness, high blood pressure, osteoporosis, skin changes, etc. This increased levels of cortisol also interfere with the production of thyroid hormones, leading to a state of hormonal imbalance.

https://probefit.wordpress.com/nutrition/low-carbohydrates-diets/
korkea kortisoli nostaa verenpainetta.
kun kortisoli laskee verenpaine laskee myös.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-09-15 09:35:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
nyt on ihmiskoe testiä parhaimmillaan :shock:
no niin, paasto verikokeessa on käyty. kerrankin sattu labrakokeet sopivasti kohalleen.
6. vk takana, tämä vk meni hyvä karppaus tyylillä ja pikkusen +kalorit.
aamupaino 75,4 kg eli yht kaikkiaan -2,8 kg pois ja nämä ei oo nesteitä. koska tällä viimeisellä viikolla otin pikkusen enempi hh ja tankkasin vettä+suolaa. että ei vaan vhh nestevaje näy vaakassa.
tällä viikolla ilmiselvästi kortisoli laski runsaammalla hh:lla ja +kaloreilla, koska mieliala parani, unenmäärä lisääntyi samalla stressi "hermopinna kireys" helpotti ja kaikki tämä näkyi verenpaineessa joka laski niin että koko verenpainelääkitys oli pakko lopettaa, koska vp laski jo riskirajoille. hh oli perunaa, kypsää luumua ja sinistä suklaata. fiilis on aivan todella mahtava. :D
tällä vk:lla painoa tuli siten lisää +1,4 kg
eli kaikkiaan 6:ssa viikossa pois -2,8 kg = keskiarvo -0,46 kg viikossa pois eli aika mallikas veto =D>
jotkut sanoo että -0,5 kg ois aika sopiva pudotus vauhti viikossa, jos ei oo hirveesti ylipainoa.

nyt sitten ootan labran triglyn tuloksia mitä 1 vk kalorivaje ja jatko 5 viikon VHH + kalorivaje tekee.
1. viikko oli siis pelkkä kalorivaje vk runsailla hh ja seuraavat 4 viikkoa VHH jossa myös kalorivaje ja viimeinen vk hyvä karppaus tyylillä jossa pikkusen +kalorit.

tarkasti näin, öljytön:
1. vk kalorivajeella runsailla hh.
2. vk VHH jossa oli kalorivaje. tyyli Atkinsin induktio hh alle 20g vrk:ssa.
3. vk VHH jossa oli kalorivaje. hh alle 40g vrk:ssa.
4. vk VHH jossa +-kalorit. keskiarvo hh alle 44g vrk:ssa. (ei ollut kalorivajetta)
5. vk VHH jossa oli kalorivaje. keskiarvo hh 75g hh vrk:ssa
6. vk hyvä karppaus viikko jossa pikkusen +kalorit ja hh keskiarvo noin 120g vrk:ssa

ed. labra oli siis tarkalleen 6 vk sitten

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Laboratoriokokeet
ViestiLähetetty: 2020-09-15 14:47:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Laboratoriokokeen tulokset 15.9.2020
no niin.
voi valtava mitkä tulokset =D> :shock: :smt007 :smt040
Triglyn lasku operaation tulos.
Trigly tipahti -45% \:D/ , LDL laski -37%, Kol laski -30% ja myös HDL nousi +1,8%
tämä jos mikä kertoo että VHH+kalorivaje yhdistelmä toimii kuin junan vessa.
ja kaikki tämä vain kuudessa viikossa. paino tipahti -2,8 kg

alla tulokset.

Näytteenottoaika:
3.8.2020 ........... 15.9.2020 .... muutos

fP-Kol .... 6.2 mmol/l ..... 4.3 mmol/l ..... -30%
fP-Kol-LDL ..... 4.0 mmol/l ..... 2.5 mmol/l ..... -37,5%
fP-Kol-HDL ..... 1.09 mmol/l ..... 1.11 mmol/l ..... +1,8%
fP-Trigly ..... 3.73 mmol/l ..... 2.03 mmol/l ..... -45,5%
lisäksi 15.9.2020:
P -ALAT ..... 13.0 U/l
P -T4-V ..... 17.7 pmol/l
P -TSH ..... 1.53 mU/l
aamupaino 75,4 kg

saa kommentoida

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-09-15 15:59:19 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Hyviltähän nuo näyttävät, ja varsinkin suunta ihan oikein.
Saattaa olla, että joudut hiukan haarukoimaan makroja kahden tulen välissä (triglyt vs verenpaine), mutta hyvin on vhh purrut : )

Ajatus siitä ettei valkuaisen hiilarien summa ole ainakaan yli 150 gramman voisi vaikka pelittää isokalorisellakin, kunhan ruoka-aineet sopivat?
Toisille hiilarit ovat se isompi rajoitettava, toisille prode - ja joillekin tarvitaan kummankin tarkkailua (tämä omaa mutuilua vaan).

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2021-01-18 11:02:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
els kirjoitti:
Hyviltähän nuo näyttävät, ja varsinkin suunta ihan oikein.
Saattaa olla, että joudut hiukan haarukoimaan makroja kahden tulen välissä (triglyt vs verenpaine), mutta hyvin on vhh purrut : )

Ajatus siitä ettei valkuaisen hiilarien summa ole ainakaan yli 150 gramman voisi vaikka pelittää isokalorisellakin, kunhan ruoka-aineet sopivat?
Toisille hiilarit ovat se isompi rajoitettava, toisille prode - ja joillekin tarvitaan kummankin tarkkailua (tämä omaa mutuilua vaan).

aivan, suunta on oikea, mutta ei ihan ok arvot, esim. trigly oli liian korkea.
mutta asiaan
https://high-fat-nutrition.blogspot.com/2009/11/brief-discussion-of-ketosis.html
luehan peterin lyhyt juttu.
blogikeskustelu jossa sinäkin annat muutaman viestin.
ja jossa peter tuumaa ihan samaa että...
liian alhaiset hh liian pitkään ei ole kaikille paras vaihtoehto kolmen hormonin nousun takia
joka mulla näkyy kohonneena verenpaineena.
tein äsken taas testin
olen ollut viimeiset 5 vrk: VHH hh 15-47 g vrk:ssa, 56-73% makrorasvoilla, ilman liikuntaa
joo verenpaine nousee.
tämän aamun olin nolla hh.
paineet nousee...
sitten äsken otin 3 palaa sinistä suklaata + 3g glukoosia veteen.
35 min jälkeen yläpaine laski 10 pykälää
55 min jälkeen laski vielä 6 pykälää
eli 55 min jälkeen 16 pykälän yläpaineen lasku, :shock: tähän ei hevillä aina pysty edes monet verenpainelääkkeet (ei ainakaan minun lääkkeet).

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1572 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 158 59 60 61 6279 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)