karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 06:46:06

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1572 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 156 57 58 59 6079 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2020-07-17 10:35:13 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Tuossa olemme samanlaisia, vaikka ehkä eri syistä?
Minulla "vieras proteiini" nostattaa herkästi allergiareaktion.
Ehkä sepsiksellä taaperoiässä on jotain tekemistä asian kanssa meikäläisellä - tai sitten ei?
(... tuohon nyt vielä sen verran selvennystä, että se sepsis-tilanne aiheutui allergioista, joita ollut melkein syntymästä saakka...)

Joka tapauksessa, minulla(kin) pelittää systeemi, jossa vesiliukoisen aka hiilarien ja valkuaisen summa ei ylitä aivohiilareita (oma termi, muinaisuudesta)
jokamikä on jotain 150 grammaa, siis yhteensä. Hiukan vähemmän saa olla, muttei juuri enempää.
Tuo on 150 grammaa imeytyviä hiilareita + valkuaista, joita siis saa yhteensä olla korkeintaan 600 kaloria eli 33% energiasta.
Loput sitten semmoisista rasvan lähteistä, jotka eivät lisää hapettumista kropassa (lue: ei paljoa PUFAa, eikä ylenpalttisesti MUFAakaan)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Kalorivajeella CR
ViestiLähetetty: 2020-08-05 13:20:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
on aika kalorivajeen.
eli eilen 4.8.2020 alkoi CR aamupainosta 78,2 kg pj.
ei mitään erikoista tyyliä, mutta tarkoitus on syödä ruokaa kaloreissa mitattuna vähemmän kuin kulutan.
niin kalorirajoitus tai kalorivaje CR on nimi. syödystä rasvan määrästä on helppo nipistää, näin aluksi.
hh on reilusti / minulle sopivasti tarvittava määrä, eli niinkuin ennenkin, on syytä mainita kun ollaan karppifoorumilla. :shock: tyyli ei siis ooo mitään VHH tai atkinson, vaan päin vastainen on.
proteiini määrät on myös niinkuin ennenkin (minulle sopivat), niiden tarvehan ei hirveesti muutu oli tyyli mikä tahansa.
näin aluksi [-o<

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kalorivajeella CR
ViestiLähetetty: 2020-08-11 03:36:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Ari kirjoitti:
Huomenta
on aika kalorivajeen.
eli eilen 4.8.2020 alkoi CR aamupainosta 78,2 kg pj.
ei mitään erikoista tyyliä, mutta tarkoitus on syödä ruokaa kaloreissa mitattuna vähemmän kuin kulutan.
näin aluksi [-o<

Huomenta
nyt 11.8.2020
1. vk kalorivajeella meni ok
makroissa hh oli aika tavalla.
aamupaino 76,8 kg pj eli -1,4 kg viikossa pois.
eli toimii niinkuin pitääkin.

MUTTA toinen juttu
3kk karboosin jälkeen, eli niukka rasva, kohtuu proteiini 40-60g vrk:ssa (kalaa ja vähän keltuaista), todella runsas hh kuurin jälkeen.
eikä ollut kalorirvajetta, vaan paino pysyi täysin samana.
eli käytännössä niin rasvaton kun vain voi olla, vähä lihainen, ei makkaraa, ei siis mitään lisättyä rasvaa.
hh todella paljon makroissa: omenamehua glukoosilla, ananasta omassamehussa, kahvia sokerilla, banaania, eri hedelmiä, limsaa, sokeria, glukoosia, makaroonia, riisiä, perunaakin loppu ajasta, oboy kaakaota sokerilla, luumuja, valk. leipääkin loppuajasta. jäätelöä, sinistä suklaata, kaurapuuroa sokerilla tai mansikka hillolla, ruskeita papuja.

tämän 3kk kuurin jälkeen 3.8.2020 kävin tavan verikokeessa, verikoe tulokset sain eilen:
niin kuka tietää miten tässä kävi?
karppaajien luulis tietävän, no sen verran voin aluksi kertoa että ei ole ikinä minulta mitattu noin korkeaa Triglyä.

saa arvuutella LDL ja Trigly tulosta. voin sanoa että ei hyvältä näytä.
kuka tietää lähimmäksi ja tuota 3kk ennen en ollut VHH:lla?
no karboosia en aijo jatkaa vaikka kuinka hyvältä tuntui olossa (närästystä kyllä oli, jota en ole tuntenut pitkään aikaan), sehän olikin vain 3kk koe.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-11 05:54:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Arvostan tosi paljon että kerrot näistä. Arvaan että triglyt aiemmin 1 ja nyt 2,5?

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: verenrasva
ViestiLähetetty: 2020-08-12 03:11:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
eilen muuten meni vain 9g hh, ihan helppo juttu.
alla Joulukuu 2005 eli 7kk siitä kun aloitin VHH:n
Ari kirjoitti:
Huomenta
ennätys pienet lukemat puntarissa 66,0 kg.

nyt takana 5 vrk Atkinsin rasvapaastoa hänen kirjansa ohjeen mukaisesti.
paino pudonnut tänä aikana 2 kg. olo erittäin hyvä, levollinen ja rauhallinen ja vielä kun ei ole mitään ruuan mielitekoja.
tv Ari


alla juttua lainaus vuodelta 2007, eli Trigly oli 1.5 tämä on matalin arvo mitä on minulta mitattu.
Ari kirjoitti:
alkaa olla 2 vuotta takana siitä kun löysin tämän "atkins tyylisen" elämäntavan, VHH.
ja oli tuo työterveystarkastus (viikko sitten) jossa mitattiin ne veren rasva-arvot.

se entinen rasvaton elämän tapani oli sotkenut KAIKKI veriarvoni päin P:tä, oli nyt korjaantunut normaaliin ja mikä parasta triglyseridi oli nyt vain 1,5 kun se ennen oli 2,5.

mielenkiintoinen maininta tuossa edellä 2007 "se entinen rasvaton elämän tapani oli sotkenut KAIKKI veriarvoni päin P:tä"
samoin nyt tuo karboosi pahensi vain entisestään korkeaa Triglyä.
no näinhän myös monet tutkimukset on toistuvasti kertoneet. tämähän on ollut selvää pitkään, myös minulle.

Trigly on ollut VAIN VHH/atkinson aikaan alle 2.0
nyt on ihan PAKKO vähentää hh ja reilulla kädellä, Triglyn takia, jep eilen meni vain 9 g hh. runsasrasvainen ja samalla kalorivaje

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-12 07:47:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4871
Mitenkä vertenpaineesi reagoi karboosiin?

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-12 07:57:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Siis paljon se trigly nyt oli?

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-12 09:37:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-12-02 16:19:49
Viestit: 1378
On kyllä niin kiinnostavia ihmiskokeita täällä. Kiitos, kun jaat.

_________________
Pajunköysi on epäterveellinen ja epäeettinen ruoka-aine.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-12 12:05:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Kasari kirjoitti:
Mitenkä vertenpaineesi reagoi karboosiin?

ks. ed. selostettu. olin lääkkeetön
https://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=8&t=6537&start=1120#p2345304
https://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=8&t=6537&start=1120#p2354929

mutta nyt menee vasta toinen vrk VHH:lla ja
paineet ovat nousseet, yläpaineet oli jo aamusta 150 vaikka otan taas vp lääkettä 1/2 tbl.
tämä on ihan tuttua, ei mitään uutta.

Joo saa arvuutella viellä Trigly lukemia [-o< ... kuvake on minulle.
äsken mittasin 177/93 pl57
sitten 100g mustikoita (noin 10g hh, minä taijan käyvä sokerilla :shock: )
ja kohta 134/83 pl54

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-12 14:12:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Mä en tiedä mitä ne edes voi olla, mutta netin mukaan on hyvin korkeat triglyt, jos ne on yli 5,65. Joten arvaan että 6.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-12 18:45:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4871
Eli paineet ovat linjassa aikaisempien havaintojesi kanssa. Mielenkiintoista, sillä minäkään en ole saanut paineita kuriin ketolla. Mikähän metaboliaoikku siellä luuraa?

Olisko triglyt 2,9? Minullakaan ei VHH:lla ole menneet alle 1,3.

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-13 05:10:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Kasari kirjoitti:
Eli paineet ovat linjassa aikaisempien havaintojesi kanssa. Mielenkiintoista, sillä minäkään en ole saanut paineita kuriin ketolla. Mikähän metaboliaoikku siellä luuraa?

Olisko triglyt 2,9? Minullakaan ei VHH:lla ole menneet alle 1,3.

Huomenta
jos luet edellä kun olin olin ollut 2 vuotta VHH/atkinsonilla 2007 jouduin töistä suoraan teholle pillit ulvoen, paineet 240/140.
hh oli siis todella vähissä, tätä edisti +stressiä +pitkät työajat +ylityöt +pitkä työmatka +osin aika hh enegiaa vaativa työ eli lihasvoimaa vaativa työ (tätä oli jatkuvasti liki vuoden ajan).
eli tuli liian suuri pula glukoosista, eikä keto tuotteet riittäneet, pitämään verensokeria riittävällä tasolla.
eli ois pitänyt olla enempi syötyä hh.
no hyvin lyhyesti: elimistö kuitenkin vaati enempi glukoosia ja sitä saadaan syödystä proteiinista ja omista lihaksista. tähän hommaan elimistö kohottaa muutamaa hormonia tehostaakseen glukoosin (Glukoneogeneesi Glukagoni) tuotantoa... tämä Glukoneogeneesi, Glukagoni on hyvin tunnettu asia .
mm kortisoli nousee huomattavasti, jolla on ehkä suurin verenpaineeseen vaikuttava asia kun puhutaan VHH ruokailusta.
eli omat kehon hormonit siis nostaa verenpaineet. tämä on siis hyvin tunnettu asia.
tämä ilmenee kaikilla, mutta suurimmalla osalla ihmisistä liian sokerin ja hh vähentämisestä johtuva verenpaineen lasku on paljon suurempi kuin hormonien nostama verenpaineen nousu ja siitä seuraa että yleisesti VHH laskee verenpainetta.

ehkä sinun ja minun on vältettävä menemästä liian alhaisille hh ainakin liian pitkäksi aikaa ja samalla vältettävä ruumiillista liikuntaa, yleensä töitä ja stressiä.
kun hh on alhaalla. meilläkin riittää glukoosia ja ketoaineet eikä verenpaineet nouse liiaksi kun kaikki ed. vältetään. (eli kun istutaan ja makaillaan).

liika hh (enempi kuin keho käyttää): niin hh saadaan Glykogeeniä joka varastoituu maksaan ja lihaksiin, kun maksa ja lihakset on täynnä, ylimäärä näkyy mm. verensokerin nousuna, Triglyjen nousuna, rasvamaksana, sisäelin rasvana ja kehon rasvana jopa LDL nousuna. samalla HDL laskee.

alussa VHH:lla. noin parin kolmen päivän Glykogeeni (glukoosia saadaan) varasto on varastoituna maksaan. kun se loppu alkaa Glukagoni, kortisoli ja muutamat muut hormonit nousee joka nostaa verenpainetta.
niin suo siellä vetelä täällä (liian vähän hh tai liian paljon hh), on siis löydettävä sopiva hh määrä sen hetkiseen elämän tilanteeseen, mikä se on?
minulle riittää noin 80-120g hh vrk:ssa ja verenpaine pysyy ok, vaikka on pienesti koholla mutta ei liioin, kun ei harrasta lihasliikuntaa eikä ole stressiä ja ruummiillista työtä. 30 min rauhallinen kävely on hyväksi verenpaineelle.

VHH ruokailu siis tyhjentää maksan Glykogeeni varastot ja parantaa mm. Triglyä (laskee), HDL (nousee), LDL(rasva partikkeli koko isonee = hyvä), ApoB/ApoA1 suhde pienenee (hyvä), vähentää sisäelin rasvaa ja kun ja JOS ja kun koko syöty ruuan energiamäärä on vähempi kuin kulutettu tapahtuu ed. asiat tehostettuna ja puuttuva kehon energia otetaan omista rasvavarastoista, tapahtuu laihtumista jolla on taas paljon hyvää vaikutusta ihmiselle. toki muillakin laihduttavilla (kalorivaje) ruokailu tyyleillä saadaan ed. vaikutuksia, mutta ei niin nopeasti ja niin suuria.

eli kyllä hh on syytä pitää sopivana, riittävän alhaisena, (tähän hh määrään vaikuttaa moni asia, mutta kullekkin oma sopivan alhainen määrä näyttää olevan hyvä juttu), ehkä pikkusen alle kulutuksen on hyvä=vhh. koska liiasta hh (yli kehon kulutuksen) siitä ei todellakaan seuraa hyvää.
himo urheilijat voivat syödä enempikin hh, kun vaan ei ole jatkuvasti yli kulutuksen.

nyt aluksi jonkun aikaa minulla on pientä kalorivajetta ja erittäin alhaiset hh yhtäaikaa = VHH (sokeri pois ja fruktoosit minimiin ja ilman hedelmiä ja ei mitään mehuja) + CR... korkean Triglyn takia, vaikkakin verenpaine nousee, otan vp lääkettä ja seuraan tilannetta jota EN tehnyt 2007 kun jouduin teholle. myös nyt ruumiillinen lihastyö ja liikunta on nyt säädetty minimiin.

minun liian korkeaa Triglyä saa vielä arvuutella ja viestittää... katsotaan sitten kuka lähemäksi tietää/arvaa

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-13 06:50:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Siis kortisolia erittyy enemmän vhh:lla, niinkö? Ei ollut ainakaan mulle tuttu asia. Alkuun vai koko ajan? Jos koko ajan, niin se tarkoittaisi vhh:n olevan valtava stressi elimistölle. Samalla se tarkoittaisi, että ne ihmiset jotka sanovat ettei vhh sovi henkilölle jolla on kilpirauhasongelma, ovat oikeassa, sillä kilpirauhasongelman liitännäisenä on usein lisämunuaisongelma.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-13 07:15:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Erfis kirjoitti:
Siis kortisolia erittyy enemmän vhh:lla, niinkö? Ei ollut ainakaan mulle tuttu asia. Alkuun vai koko ajan? Jos koko ajan, niin se tarkoittaisi vhh:n olevan valtava stressi elimistölle. Samalla se tarkoittaisi, että ne ihmiset jotka sanovat ettei vhh sovi henkilölle jolla on kilpirauhasongelma, ovat oikeassa, sillä kilpirauhasongelman liitännäisenä on usein lisämunuaisongelma.

els kirjoitti:
^^ Tuossa olemme samanlaisia, vaikka ehkä eri syistä?
...
Joka tapauksessa, minulla(kin) pelittää systeemi, jossa vesiliukoisen aka hiilarien ja valkuaisen summa ei ylitä aivohiilareita (oma termi, muinaisuudesta)
jokamikä on jotain 150 grammaa, siis yhteensä. Hiukan vähemmän saa olla, muttei juuri enempää.
Tuo on 150 grammaa imeytyviä hiilareita + valkuaista, joita siis saa yhteensä olla korkeintaan 600 kaloria eli 33% energiasta.
Loput sitten semmoisista rasvan lähteistä, jotka eivät lisää hapettumista kropassa (lue: ei paljoa PUFAa, eikä ylenpalttisesti MUFAakaan)


niin ei siis ole välttämätöntä mennä ja olla jatkuvasti 0hh linjalle tai alle 20g terveillä ja jonkun verran on hyvä saadaa ruuasta hh pitkällä aikavälillä,

juu aivan kortisolia erittyy enempi ja nimen omaan VHH:n alussa kunnes keto tuotanto korvaa osin glukoosin tarpeen. eli kortisoli laskee muutaman viikon jälkeen JOS jatkuva glukoosin tarve ei ole liian suuri.

kortisoli ei ole ainoastaan paha vaan tosi hyvä ja tarpeellinen henkiinjäämisen takia (nostaa verensokeria). juu mutta jatkuva liian korkea kortisoli ei ole hyväksi.

kyllä sillä näyttää olevan kytköksiä kilpirauhasen toimintaan, juu liian alhaiset hh liian pitkään ja kun ja jos kehon glukoosin tarve on korkeampi kuin ruuasta saanti ja keto aineista saanti.

moni voi paremmin kun nostaa hh sen verran että ei ole ihan koko aikaa ketoosissa, ehkä ruoka hh 50-80 g vrk:ssa estää, etenkin naiset tuntuu voivan paremmin, kun hh on sopivasti (ei siis liian vähän). (eikä ketoosi ole välttämätön tarve terveille)
maksa varastoa voi myös välillä täyttää suuremmilla hh annoksilla = hyvä myös leptiinille.

pitkällä aikavälillä ruoka hh on hyvä saada oman tarpeen mukaan sopivasti (tämä tarve vaihtelee ja on erillainen eri ihmisillä johtuen niin monesta eri asiasta). ei siis hh liian vähän eikä liian paljon.

olenhan minäkin testannut 0hh linjaa, 20g vrk:ssa hh kuukausia ja myös toista ääripäätä eli liika hh linjaa, ääripäät ei näytä hyvältä, pitkällä aikavälillä (tähänkin löytyy aina poikkeuksia). seka makroilla painon hallinta on useille vaikeaa, johtuen yleensä liiasta hh.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kalorivajeella CR
ViestiLähetetty: 2020-08-13 09:36:25 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ari kirjoitti:
tämän 3kk kuurin jälkeen 3.8.2020 kävin tavan verikokeessa, verikoe tulokset sain eilen:
niin kuka tietää miten tässä kävi?
karppaajien luulis tietävän, no sen verran voin aluksi kertoa että ei ole ikinä minulta mitattu noin korkeaa Triglyä.

saa arvuutella LDL ja Trigly tulosta. voin sanoa että ei hyvältä näytä.
kuka tietää lähimmäksi ja tuota 3kk ennen en ollut VHH:lla?
no karboosia en aijo jatkaa vaikka kuinka hyvältä tuntui olossa (närästystä kyllä oli, jota en ole tuntenut pitkään aikaan), sehän olikin vain 3kk koe.

Ei ole minustakaan varsinaisesti arvaajaksi, jos tai kun atkinssillakin triglysi olivat vielä 1.5 eli karpiksi varsin korkeat, vaikka vielä alle suositusarvojen.
Vertailuna meillä kummallakin tuo arvo on ollut 0.5..1.2, riippumatta siitä millaista karppia olemme kokeilleet (toki kokeilujakin vain rajallisesti).

Kummin päin se nyt menikään, jos triglyt on korkeat niin LDL ei ole luotettava - vaiko toisinpäin? Jommin kummin joka tapauksessa. Sikäli ymmärrettävää, että ne ovat saman rasvankuljetusketjun osia; siis sen, joka siirtää maksaan varastoitunutta rasvaa muualle.
Tyypillisesti korkeat triglyt (reilusti yli 3.5 miehillä) ovat viite diabetekseen, mutta olet varmaan tarkistanut myös verensokerin ok'ksi?
Entä näkyykö maksan entsyymeissä ongemia (korkeat triglyt viittaavat myös maksan rasvoittumiseen)?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-13 10:41:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4871
Diet Doctor esittelee tänään tapausselostusta, jossa hypertriglyceridemiaa hoidettiin menestyksellisesti LCHF:n ja pätkäpaaston yhdistelmällä. Sieltä määritelmä
Lainaa:
Som referens är hypertriglyceridemi ett tillstånd där triglycerider i blodomloppet är förhöjda (1,7 mmol/l eller högre, med värden över 5,6 mmol/l definierat som en allvarlig förhöjning).

Arvataan nyt Arille uudestaan 5,5

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kalorivajeella CR
ViestiLähetetty: 2020-08-13 13:12:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
els kirjoitti:
Ei ole minustakaan varsinaisesti arvaajaksi, jos tai kun atkinssillakin triglysi olivat vielä 1.5 eli karpiksi varsin korkeat, vaikka vielä alle suositusarvojen.
Vertailuna meillä kummallakin tuo arvo on ollut 0.5..1.2, riippumatta siitä millaista karppia olemme kokeilleet (toki kokeilujakin vain rajallisesti).

Kummin päin se nyt menikään, jos triglyt on korkeat niin LDL ei ole luotettava - vaiko toisinpäin? Jommin kummin joka tapauksessa. Sikäli ymmärrettävää, että ne ovat saman rasvankuljetusketjun osia; siis sen, joka siirtää maksaan varastoitunutta rasvaa muualle.
Tyypillisesti korkeat triglyt (reilusti yli 3.5 miehillä) ovat viite diabetekseen, mutta olet varmaan tarkistanut myös verensokerin ok'ksi?
Entä näkyykö maksan entsyymeissä ongemia (korkeat triglyt viittaavat myös maksan rasvoittumiseen)?

tuo minun Trigly 1.5 oli 2007 jolloin olin jo lisänyt hh ja painoa oli useita kiloja tullut lisää, eli ei varmaan ole alin mitä olis saatu jos koe olisi otettu 2005 loppuvuodesta. lihominen nostaa Triglyä ja laihtuminen laskee.

niinkuin tiedät että pelkkä LDL ei kerro yksin yhtään mitään, oli 3.0 tai 6.
Tirgly kertoo ja antaa suuntaa minkälaista partikkeli kokoa LDL sisältää. (mitä on syöty ja käytetty)
oletetaan että LDL lukema 4.0 on sama molemmilla kaverilla, saman painoisilla pituisilla ja samaa sukupuolta noin saman ikäisiä. eikä kumpikaa ole laihtunut eikä lihonut muutamaan kk ennen koetta. (eikä kumpikaan manipuloi LDL arvoa statiineilla eikä 3-omegoilla)
1. kaveri. Jos Trigly on alle 0.9 LDL partikkelin voi olettaa olevan isoja eli hyviä. ja kun HDL vielä korkeampi kuin toisella.
https://academic.oup.com/jn/article/132/7/1879/4687418
2. kaveri. Jos Trigly on reilusti korkea, LDL partikkelin voi olettaa olevan pieniä eli huonoja samalla HDL olisi alempi.
no tämä sitten näkyisi ApoB/ApoA1 kokeessa 1. olisi pienempi aposuhde eli parempi.

karrikoiden
1. kaveri näyttää olevan VHH:lla
2. kaveri näyttää olevan hh sokeri fruktoosi kuurilla

minun verensokerit ok. maksa-arvot ovat malli kelpoiset eli ok.

joo arvauksia on 2.5 ja 5.5 välillä... kyllä siellä välillä se minun lukema on... saa arvuutella vielä, vaikka uudestaan. kyllä elsinkin pitää tietää suunta mitä liika hh sokeri fruktoosi tekee tai ainakin pitää arvuutella.

minulla testien väli oli noin 3kk ja huom. paino pysyi tarkalleen samassa, liki rasvaton hh sokeri fruktoosi tärkkelys kuuri nosti LDL lukemaa ja Trigly nousi tappiin, eli voi sanoa että päin P:tä meni suhteet... eli huono homma. ihan varmaan ois Aposuhde noussut. kyllä korkeat paasto Trigly ja LDL on paha yhdistelmä se kertoo myös että hh/sokeria on syöty liikaa.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-13 15:47:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Tarkistan: sinulla olivat kolmen karboosiskuukauden jälkeen paastotriglyt yli 2.5, mutta alle 5.5 ja paastosokeri (ja maksa-arvot) kunnossa?
Se voisi kertoa että maksan rasvoittuminen oli vasta alullaan (kolmessa kuukaudessa ei onneksi ehdi paljoa),
Jos haluat kokeilla karboosiasi vielä kerran, sitä voisi kokeilla perunadieetillä. Siis sama ilman fruktoosia...?

Ja jooei, en suosittelisi silti. Yli kahden ja puolen triglyt eivät innosta yhtään.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Atkinsin induktio
ViestiLähetetty: 2020-08-13 17:12:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
els kirjoitti:
Tarkistan: sinulla olivat kolmen karboosiskuukauden jälkeen paastotriglyt yli 2.5, mutta alle 5.5 ja paastosokeri (ja maksa-arvot) kunnossa?
Se voisi kertoa että maksan rasvoittuminen oli vasta alullaan (kolmessa kuukaudessa ei onneksi ehdi paljoa),
Jos haluat kokeilla karboosiasi vielä kerran, sitä voisi kokeilla perunadieetillä. Siis sama ilman fruktoosia...?

Ja jooei, en suosittelisi silti. Yli kahden ja puolen triglyt eivät innosta yhtään.

jooei. 3kk sitten viimeksi mitattiin maksa sokeri ja pitkäsokeri ym.
hoitaja sanoi että sulla kun ei oo ongelmia noiden kanssa niitä ei tarvitse seurata eikä mittailla enää (edes kotona).
no ei oo ikuna ollut sokerin ja pitkänsokerin ja maksaarvojen kanssa ongelmia.
joten nyt elokuussa niitä ei ollut määrätty mitattavaksi ollenkaan. omalla verensokeri mittarilla mittailin huvikseen karboosin aikana paasto ja ruuan jälkeisiä ja oli ok.

"Jos haluat kokeilla karboosiasi vielä kerran" :lol: älä edes puhu ääneen perunoista, ne hh sokeri fruktoosi hedelmä hedelmämehu limsa kokeet on kerta laakista takana. että söisin perunoita vaan yksistään #-o
joo ei enää, ne on tehty ja pahaksi huomattu ilman kalorivajetta. ei ei.

no joo aivan oikein fruktoosi ja sokeri nostaa triglyä mallikkaasti. kohan tässä vähän aikaa tyhjennän maksaa ja verta tiukalla Atkinsin induktiolla vhh:lla hh alle 20g vrk:ssa (sokerit ja fruktoosit minimiin mehut ja hedelmät pois, öljyt pois) + koliinia keltuaisesta... tänään on vasta 3 pv menossa. sitten vois hh ottaa pikkusen valkoisesta riisistä, JOS veren paineet äityy nousemaan liiaksi.

"Tarkistan: sinulla olivat kolmen karboosiskuukauden jälkeen paastotriglyt yli 2.5, mutta alle 5.5" ... juu.

luulen että mittauksia ei tehdä yhtään enää. JOS eivät innostu tuosta Trigly lukemasta ja ala suunnitella statiineita :shock:

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-08-15 08:19:26 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Olisi ollut kiva nähdä mitä kolmen kuukauden karboosi oli tehnyt maksaentsyymeille ja pitkällesokerille, kun triglyille kävi näin.
Mutta kun ei ole eikä tule sellaisia tuloksia, niin arvailuni pysyy vain päättelyä, ei muuta. (ja veikkaan että ainakin maksa-arvot nousivat siinä missä triglytkin, koska triglyt ovat peräisin maksasta, joka itkee ylimääriä pois, ja se tuppaa muuttamaan maksa-arvojakin). Mutta kolme kuukautta on vain kolme kuukautta, joten isoja vahinkoja ei ole ehtinyt sattumaan. Eivätkä labrat ole kuin labroja; hauskoja ja kiinnostavia, vaan ei sen isompia.

Sitäpaitsi tässä tuli viimein todistettua, että joskus kolesterolienkin mittaus kannattaa. Nyt triglyissä oli sen verran suuri ja nopea muutos että se kannatti tarkistaa. Silloin kun olen joutunyt/mennyt jotain testaamaan, olen suostunut koko kolesterolisarjaan vain silloin kun olen saanut sen viereen myös Apot, mutta kun emme me karpitkaan ole samanlaisia :)

Kiitos testistä ja sen raportoinnista o/

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1572 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 156 57 58 59 6079 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)