karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:02:46

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Lihansuikalointikone?
ViestiLähetetty: 2020-03-25 08:39:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-04-03 15:26:52
Viestit: 5440
vanha karppu kirjoitti:
Millaista menettelytapaa sitten ehdotat tilalle? Kun se rasva pitäisi jollain tavalla sisällyttää ateriaan enkä viitsisi esimekiksi sitä ihan raakanakaan juoda esim. öljypullosta taikka syödä voita sellaisenaan lihan kanssa kylmänä könttänä...

Kyllähän ruoan on oltava myös herkullista.

Miten tarpeellinen rasvansaanti ja ruuan herkullisuus liittyy sydämen suikalointiin? Tai öljyn raakana juomiseen tai voin kylmänä könttänä lihan kanssa syömiseen?

Itse olen sydäntä syönyt ehkä kerran tai kaksi elämässäni, mutta tarpeeksi rasvaa ja herkullista ruokaa ihan liikaakin.

_________________
huh'


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihansuikalointikone?
ViestiLähetetty: 2020-03-25 20:57:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Mielestäni väänsin tilanteeni jo aiemmin rautalangasta:
vanha karppu kirjoitti:
Rasvaa on siis käytettävä todella paljon paistamisen yhteydessä, koska porsaansydämessä on alle 4 prosenttia luontaista rasvaa. Suikaloin sydämen mahdollisimman pieneksi, vahän sellaiseksi poronkäristykseksi, jotta siihen imeytyisi enemmän rasvaa.
En voi siirtyä muuhun lihaan, koska se on liian kallista. Sydämen kilohinta siis 7 euroa.

Tai jauhelihasta en tiedä, onko halvempaa. Mutta keittiö on samalla asuin- ja makuuhuoneeni, joten en halua paistaa täällä jauhelihaa jo senkin vuoksi, että rasvankäry tarttuisi silloin vuodevaatteisiini. :x Eikä ajatus jauhelihasta päivän ainoana ateriana houkuttele kyllä muutenkaan. (Olen jättänyt sen kaalinkin nyt pois.) Eli en pidä jauhelihaa ilman lisukkeita riittävän herkullisena ruokana.

Sydän on myös siitä kätevää, että yhdestä sydämestä saa samalla monta lasia herkullista lientä.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihansuikalointikone?
ViestiLähetetty: 2020-03-26 04:43:02 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Voihan sitä muitakin ruokia tehdä lihasta ja sydämmestä, eikä pelkästään syödä sydäntä.
Paljonko olet laskenut proteiinin tarpeen? 0,8/rasvaton kehonpaino on aika hyvä, sillä liiasta proteiinistä ei ole mitään hyötyä. Oletan ettet käy salilla lihasharjoitteita tekemässä.

Kananmuna on parhaita, ellei sitten paras proteiinin lähde ja halvempikin. Katsoo että ostaa vapaiden ulkokanojen munia, ei häkki- virike- lattia tai muiden kahlittujen otusten, sillä niiden ravintoarvot ovat huonompia.

JA onhan noita muitakin ruokia mitä voi tehdä...

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihansuikalointikone?
ViestiLähetetty: 2020-03-26 23:20:33 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2019-04-30 15:35:05
Viestit: 5
Hei , etsin kovasti tähän ratkaisua, kun näin viestisi tänään .
Minulle on vuosien varrella kertynyt keittokirjoja melkoinen määrä, jä tämäpä oli ovela kysymys.
mutta tämmöstä neuvoa löysin.(omat kommenttini suluissa) kirjasarja on peräisin n. 70 luvun keittokirjasarjasta, Keittotieto Liharuoat osa1 , s.146 (minun veriossani) :

ensin sydän (raaka vasikansydän) puhdistetaan lämpimällä vedellä ja kammioista poistetaan niihin jäänyt veri ja paksuimmat verisuonet katkaistaan
(tarkoittanee huuhtelemista isoja suonia ensin n. kädenlämpöisellä vedellä, ettei veri hyydy ja sitten voisi vielä kokeilla liottamista lämpimässä vedessä astiassa ja pumppamista palaa jotta sisältä tulee vesi pois ja vaihda liotusvettä välillä, jotta näet vieläkö tulee mitään pois. Tuo isojen suonien katkaisu voisi olla helpoin tehdä teräväkärkisillä pikku saksilla pistämällä ja leikaten läpi lihan suonen kohtaan asti kolo koska teet viipaleita kuitenkin , ja isot suonethan voisi jo tässä vaiheessa yrittää poistaa ensin niitä ainakin osittain leikkaamalla lihaa irti niistä veitsellä ja saksilla niitten ympäriltä tai yksinkertaisesti paloitella vähän raakaa lihapala veistellä niitten suonien mukaisesti ja saksilla katkaista paksut suonet, kun veitsi osuu kohtaan, josta se ei mene läpi helposti )

sitten kirjassa oli : sydän tulee mureammaksi, jos sitä liotetaan piimässä tai etikkavedessä.

Kirjastossa tuo kirjasarjakin vielä varmaan löytyy ja siinä oli 3 reseptiäkin, joista voisi mukailla karpi versio
Painekattilassa liha vielä mureutuu lisää, mutta sydän tarvitsee muita pidemmän kypsymisajan eli laita tuplapitkä aika jo heti .


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihansuikalointikone?
ViestiLähetetty: 2020-03-27 19:02:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Joo kananmunaa vedin jo ekan karppausvuoden. Nyt olen siirtynyt pitkäti lihaan, joka vain toimii paremmin minulla. Ja 400 grammassa porsaansydänta on vain 66 grammaa proteiinia eli en syö tällä hetkellä todellakaan liikaa proteiinia.

Painoni on 61 kiloa ja rasvaprosenttini siaitsee arviolta normaalihaarukan yläpäässä. (Arvio perustuu siihen, että mitattu rasvaprosenttini oli aikaisemmin tasan normaalihaarukan keskivälissä, mutta olen lihonut siitä jonkin verran ilman, että nyt olisi ylipainoa.) En käy salilla, mutta minulla on luontaisesti isot lihakset, jotka ei näköjään ole kadonneet edes nyt kun menopaussista ja hormonitoiminnasta on jäljellä lähinnä mukavat muistot... :)

Ja voihan sitä mitä vain ruokaa tehdä, jos riittää aikaa ja rahaa. Mutta kuten sanoin, minulla on budjetti niin tiukilla, että pystyn hädin tuskin edes pakolliset terveysmenoni kustantamaan, joten ei ole enää varaa venyttää sitä ylöspäin.

P.S.
Unohdin mainita, etten tykkää tavallisesta vaaleasta sianlihasta enkä varsinkaan kiusatuista broilereista. Kana olisi hyvää, mutta sitä ei saa enää mistään. :cry:

Eli jäljelle jää oikeastaan porsaansydän ja -kieli. (Naudan vastaavia ei täälläpäin myydä, eikä tällä hetkellä edes porsaankieltä.)

Kalakin maistuu vain silloin harvoin, kun pystyn harrastamaan liikuntaa, mutta esim. silakoitakaan ei täältä saa. :evil:

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihansuikalointikone?
ViestiLähetetty: 2020-03-27 19:27:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
En muuten löytänyt Blogiasi, jossa piti olla niitä takempia ruokaohjeita.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihansuikalointikone?
ViestiLähetetty: 2020-03-28 07:40:43 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Blogin poistin jossain vaiheessa, kun ei ollut enää aikaa ylläpitää sitä. Jotain ruokaohjeita löytyy jäbä kokkaa I ja II osioista, sekä kuvia instagrammista (jonka päivittäminen on jäänyt vähälle)

Olet ihan oikeassa broilerin ym. Suhteen, mielellään ostaisi hyvinvoivan eläimen lihaa, jolloin sen rasvahappokoostumus on parempi, kuin stressaantuneen ja soija tms. Rehulla syötetyn elikon. Mutta sekun on älyttömän kallista, tietenkin joo, sitä ei tarvitse syödä yhtäpaljoa saadakseen tarvittavan hyödyn.
Mutta monesti raha ratkaisee ja kyllä sitä tehotuotettua eläintä vaan joutuu monesti syömään mutta silloinkin koittaa vaan valita sen omaan talouteen sopivan ja siihen verrattuna mahdollisimman hyvän vaihtoehdon.

Mites muut sisäelimet? Munuaisia löytyy hyvin pakasteena, samoin kanan sydämmet- ja maksa ovat halpoja ja ravinnetiheitä pakasteita.

Edit: proteiinin tarve näyttäisi olevan sama kuin minulla. Vaikkakin tälle kuluvalle viikolle nostin protskut 100->

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihansuikalointikone?
ViestiLähetetty: 2020-03-30 01:22:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Kiitos kaikille sydämenputsausohjeista! Se pahanmakuinen "pesusieni" oli tosiaankin vain hyytynyttä verta. :D

P.S. Munuaisia haluaisin ainakin kokeilla, mutta niitä ei harmi kyllä myydä minun asuinkunnassani... Eikä myöskään kanansydämiä... Ovatko ne muuten tosiaan kanoista vaiko sittenkin broilereista peräisin? (Näin hiljan valokukuvan siitä, minkamallisilta broilerit nykyisin näyttävät ja olen edelleen ihan shokissa. :shock: :shock: ) Ongelma siis siinä, että niiden vartalo on jalostettu lähes kaksinkertaiseksi samalla kun reisilihaksia on pienennetty. :(

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)