karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:13:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1572 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 153 54 55 56 5779 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2019-01-02 04:44:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Kasari kirjoitti:

Huomenta
hyvin vesitetty juttu, kyllä tuolla osataan.
Lainaa:
Ravitsemustieteen dosentti ja yliopistonlehtori Maijaliisa Erkkola ei ole toistaiseksi törmännyt pegaani-ruokavalioon, mutta pitää sitä laadullisesti kuitenkin suhteellisen hyvänä.

– Mutta gluteenin välttäminen on mielestäni turhaa.

Erkkolasta esimerkiksi hyvin koostettu kalakasvisruokavalio päihittää peganismin ravitsemuksellisen laadun kannalta, koska mukana on täysjyvävilja ja ruisleipä...
Maitoa ja maitotuotteita Erkkola kieltäytyy allekirjoittamasta epäterveellisiksi.

– Maito ja maitotuotteet eivät ole epäterveellisiä. Ne monipuolistavat ja torjuvat tutkitusti kakkostyypin diabetesta.

ja lopuksi videolla Ravitsemusterapeutti Anette Palssa paljastaa ... pitzaa ja pullaa... pitää olla joustava.

eli se siitä iltalehden pegan dietistä. eli ihan samaa VT:tä kuin ennenkin.
pegan dietin keskeinenosa on siemenöljyjen välttäminen, siitä ei jutussa mainittu kertaakaan. (asummehan rypsiä käyttävässä maassa, se kun kuuluu ruisleivän kanssa jokapäiväiseen elämään)
eli olipahan mikä dietti tyyli tahansa, valtamedia laulaa lehtoreiden mukana... "ruisleipää ja rypsiä pitää olla muuten ei ole mikään dietti suunta terveellistä".
ja jos joku siitä poikkeaa :smt014 se kuule kunniansa :smt064
onhan se nähty kenen kirjat vedettiin myynnistä lukematta niitä, todella pöyristyttävää, voiko tämä olla suomessa mahdollista, kyllä VOI ja ON.
niinkuin jutusta käy ilmi Maito ja maitotuotteet, ne monipuolistavat ruokavaliota, kun maidolla, täysjyväviljalla ja ruisleivällä torjutaan TUTKITUSTI kakkostyypin diabetesta.
(ja yleensä: voi missä pimeydessä ollaan ja valhe jyllää, sääliksi käy suomen kansaa joka tämän tyylisillä ohjeilla kakkostyypin diabetestä luulee hoitavansa, ollaan kuin pimeällä keski-ajalla jolloin aneilla syntejä myytiin anteeksi, kun kansa ei tiennyt raamatusta mitään ja olivat valhepappien ohjauksessa)
... niin minnekkäs se jutun pegan dietti hävisi :shock:
eli jos tämä lehtori puhuisi jotain muuta, palstatila loppuisi hyvin lyheen.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-02 06:07:49 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2007-12-09 19:29:24
Viestit: 184
Paikkakunta: kymenlaakso
Huomenta.
..ikinä peganista kuullutkaan...onkohan missään selvällä suomella tietoa mitä tuossa syödään?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-02 06:41:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
arvi kirjoitti:
Huomenta.
..ikinä peganista kuullutkaan...onkohan missään selvällä suomella tietoa mitä tuossa syödään?

ei taida olla.
kokeile google kääntäjää
jos ei selain muuten ehdota käännöstä.
avaa tämä
https://translate.google.com/?hl=fi#view=home&op=translate&sl=en&tl=fi
ja ota alta url rivistä kopio ja liitä se google kääntäjän laatikkoon ja paina nuolesta ... niin koko sivu käännetään suomeksi
ei ihan ok kieltä mutta sinnepäin

https://www.mindbodygreen.com/articles/what-is-the-pegan-diet

toinen pegan ohjesivu

https://drhyman.com/blog/2014/11/07/pegan-paleo-vegan/

Ari kirjoitti:
Huomenta

eihän tämä ole laihdutus tyyli tai kuuri = Diet niin kuin suomessa käsitetään sana diet, vaan ruokavalio tyyli pitkälle aikajaksolle, jossa on joustovaraa eri mieltymyksille.
Pegan tyyli on kuitenkin, maidoton, gluteeni viljaton, siemenöljytön ja jalostamaton ruokavalio syödä, jossa on lihat, kalat ja munat ja vihannekset ja hedelmät mukana niin ja pähkinät.
tyyli on siis paleo ja vegan tyylin yhdistelmä jossa
Paleo tyyli vähentää lihan syöntiä ja lisää vihanneksia ja hedelmiä
ja
vegan tyyli lisää lihaa ja poistaa maidon ja viljan ja siemenöljyt.
tämä näin lyhyesti, linkeistä lisätietoa. (ps. myös voi ja kookosöljy kuuluu tyyliin, jos haluaa)
https://www.mindbodygreen.com/articles/what-is-the-pegan-diet
https://drhyman.com/blog/2014/11/07/pegan-paleo-vegan/
tästä tulee siis Pegan diet tyyli, jonka nimikin tulee paleo ja vegan nimistä.

Pegan dietin ja nimen toi julkisuuteen:
Mark Hyman, M.D.
Functional Medicine Doctor

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-02 07:19:39 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2007-12-09 19:29:24
Viestit: 184
Paikkakunta: kymenlaakso
Kuohukerma kahvin kanssa ollen n. purkki päivässä ei kuulu siis tuohon tyyliin.
Verenpaineet tässä itsellä on huolenaiheena ja ilman lääkkeitä keikkuu luokassa 200/125 tms.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-02 07:32:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
arvi kirjoitti:
Kuohukerma kahvin kanssa ollen n. purkki päivässä ei kuulu siis tuohon tyyliin.
Verenpaineet tässä itsellä on huolenaiheena ja ilman lääkkeitä keikkuu luokassa 200/125 tms.

jep ei kuulu.
mutta ehdottomasti jotain muutosta kannattaa tehdä, eikä vain jatkaa samalla tyylillä (oli nyt tyyli mikä tahansa) jos paineet ovat tuota luokkaa.
kuitenkin hyvä muistaa että sama tyyli ei sovi kaikille. siis tarkoitan jos paineita haluat alas.
minä sain paineet nousemaan atkinsonilla/VHH:lla kun olin ollut noin 2 vuotta 240/140 lukemiin.
mutta just äsken mittasin 128/90 pulssi 56 ja olen lääkkeetön ja huom. nyt kehonpainoa on enempi kuin 240/140 lukemien aikaan.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-06 03:38:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta arvi
täällä jo aikoinaan oli puhetta että minä muka "sairastuin karppauksesta".
siis verenpainetautiin.
TIEDOKSI, ei asia niin ole. niinkuin jo silloin sanoin.
Lainaa:
no minä en noin sanoisi. asia ei ole noin yksinkertainen,

mutta kyllä liika hh on aina pahasta, eli liian paljon hh on liian paljon.
samoin liian vähän hh on liian vähän.
sopiva taso tai sopivan määrän ja sen löytäminen, oli minulle se oikea juttu ja HUOM. lihan syönnin vähentäminen tämä vaikutti ja vaikuttaa minulle paljon.
eli vähempi lihaa = alhaisemmat verenpaineet.
tai toisinpäin enempi/paljon lihaa ja liian vähän hh = korkeat paineet (eli hormoni juttu)
samoin fruktoosi nostaa painetta myös, ei sopiva glukoosi määrä.
eikä kokonais hh taso nytkään ole ns. VT normitasoa, vaan paljonkin alle sen, ei siis tietenkään mikään korkea, kun ei oo leipää, ei mitään viljaa tai puuroja, ei riisiä, ei perunaa, ei papuja, ei sokeri jogurttia. pastakin on jäänyt pois.
ainut ns. teollinen makeinen on jota käytän on suklaa, eikä sitäkään ihan joka päivä.
NYT lihan määrä on paljon vähempi kuin aikoinaan atkinsonin aikaan.
alla lainaus vuodelta 2013.
Ari kirjoitti:
Epigeneettinen kirjoitti:
Haittapuoliakin karppauksesta (kuten mistä tahansa ruokavaliosta) voi olla ja siksi olisikin hyvä saada jotain kättäpidempää esimerkiksi Arin tapauksesta, eli mitkä tekijät ovat johtaneet siihen, että karppaus sairastutti.

sinä sanoit, no minä en noin sanoisi. asia ei ole noin yksinkertainen, (enkä väitä että sinä sitä yksinkertaiseksi sanot)
Lainaa:
että karppaus sairastutti

enkä sanoisi että sairastuin... vaan oireet näkyi kohonneena verenpaineena.
puhutaan "verenpainetaudista". minusta se on oire jostakin, joku ei ole kohdallaan.
siinä on paljon muuttujia, mutta näin sanoisin "liian alhaiset hh liian pitkään" yhdistettynä muuhun.
tietenkin kortisoli liittyy niin korkeaan sokerin kuin alhaiseen sokerin syöntiin.
kortisoli ja muut hormonit on yksi tekijä + muut siihen kun lisätään niin soppa on valmis.
vaikka esim. näin.
Lainaa:
Mitä itselleni ja monelle muulle innostuneelle paleo-crosfittaajalle sitten kävi kun vedettiin matalilla hiilihydraateilla? Aluksi fiilis oli todella hyvä matalilla hiilareilla ja osittaisilla paastoillakin, mikä johtui kohonneista katekoliamiini- (adrenaliini ja noradrenaliini) ja kortisoli-tasoista. On sanomattakin selvää, että ongelmia alkaa tulla kun tätä tehdään pitkään ja hormonitasot ovat kroonisesti koholla. Lisämunuaiset väsyvät ja solut tulevat resistensseiksi kortisolille. Tähän kun lisää vielä kiireisen elämäntyylin ja kroonisen univajeen alkaa soppa olla valmis.

Kortisolia taas erittyy, jotta maksa pystyy tuottamaan sokeria glukoneogeneesin kautta; adrenaliinia erittyy myös suhteellisen runsaasti. Glukoneogeneesin tarve lisääntyy mitä korkeaintensiteettisempia harjoituksia tehdään ja mitä useammin; tyypillinen crossfittaajan tarina siis.

lähde: http://ollisintegrallife.com/2012/05/30/vhh-paleo-ja-korkean-intensiteetin-urheilu-tie-uupumukseen/
tähän kun lisätään vielä ruoka-aineallergiat ym. suolitulehdukset vaikka liiasta kuiduista.
kun pelkkä tulehdus jo nostaa verenpainetta.
ja sitten vielä muut aineet kuten mm. E-lisäaineet, kahvi, fruktoosi, tai vaikka alko tai tupakka, stressi.., laihduttaminen, makro suhteet, kalorit, mineraalit, johan on selvittämistä missä homma kusee.

joo mutta homma on minun kohdalla aika lailla selvitetty (meni 5 vuotta) ja myös se sopiva hh "tasohaarukka" on löytynyt ja voin mennä ilman verenpainelääkkeitä. kun vaan pysyn erossa niistä muistakin mitkä kohottaa sitä painetta.
eli ei ole vain niin että "karppaus sairastutti", minun kohdalla. tähän liittyy paljon muutakin.
mutta niinkuin sanoin "vähän hh" on liian vähän, sopiva määrä hh on hyvä taso, se on taas henkilökohtainen taso itse kullakin.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Pegan Diet tyyli
ViestiLähetetty: 2019-01-06 07:12:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
nyt 9. viikko takana eli 2kk
06.01.2019 Sunnuntai 73,0 kg pit.kal pitk.hih.paita
aloitus 04.11.2018 sunnuntai 80,0 kg pit.kal pitk.hih.paita
eli yht -7,0 kg
hyvillä mielin hyvä olon kanssa.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Pegan diet tyyli
ViestiLähetetty: 2019-01-13 03:07:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
siinä se taas viikko meni Pegan Diet tyylillä, nyt 10 viikkoa takana
tänään 72,4 kg pit.kal pitk.hih.paita eli -0,6 kg
eli yht -7,6 kg pegan diet tyylillä
ja huom hyvillä mielin hyvä olon kanssa.
mitä erikoista ei mitään ruuan himoa tai mielitekoja tai paniikkia ruuasta.
viime viikon tyyli noin esim.
2...5 keltuaista, pikkusen lihaa tai kalaa, keit. porkkanoita + herneitä voilla, useita eri hedelmiä joka päivä, macadamia pähkinöitä, erilaisia marjoja.
vettä, kahvia, karpalo-, mustikka- ja/tai granaattimehua, suklaatakin liki joka päivä.
viljaton, öljytön, maidoton ja verenpaine lääkkeetön olen.
Jatkuu...

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Pegaani ruokavalio
ViestiLähetetty: 2019-01-20 01:52:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
juu, ja se taas viikko meni Pegan Diet tyylillä, nyt 11 viikkoa takana.
11 viikkoa sitten paino oli 80 kg
tänään 72,0 kg pj pit.kal pitk.hih.paita eli -0,4 kg
eli yht -8,0 kg pegan diet tyylillä.
https://www.mindbodygreen.com/articles/what-is-the-pegan-diet
mm. hedelmiä, vihreää Romainea, keltuaista ja pähkinöitä oli jokapäviä
Kuva
ja huom hyvillä mielin hyvä olon kanssa.
Jatkuu... viljaton, öljytön, maidoton

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-20 16:51:20 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Liittynyt: 2005-03-24 12:26:48
Viestit: 6190
Paikkakunta: Hesa
Mitä siis käytännössä syöt peganilla? Munia ja vihanneksiako pääasiassa?
Kiinnostaa kun kävin lukemassa tuolta sivustolta mutta oli aika epäselvä mikä on määrä ja mitä saa syödä.

_________________
16 vuotta karppilassa!
Hetki hetkeltä eteenpäin!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-21 04:22:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Grasu kirjoitti:
Kiinnostaa kun kävin lukemassa tuolta sivustolta mutta oli aika epäselvä mikä on määrä ja mitä saa syödä.

Pegan Diet
Ari kirjoitti:
minä kun luulin että minun syömiset on jotain outoa tyyliä omasta päästä.
no en minä tuota tyyliä ole matkinut kun en ole siitä mitään tiennytkään.
mutta voin sanoa että tällä hetkellä aika samanlainen tyyli on.
johon päädyin omissa kokeissani, kun ncbi kirjoitukset oli pohjana.
ja aina kun palaan tähän voin todella hyvin, kaikin puolin, niinkuin nytkin.

Huomenta
Pegan on oikeastaan TODELLA joustava "määrissä" ja tuotteissa, kun omat mieltymykset, allergiat ja saatavuus, paikallisuus otetaan huomioon.
alla 2 linkkiä joista kaikki selviää.
https://drhyman.com/blog/2014/11/07/pegan-paleo-vegan/
https://www.mindbodygreen.com/articles/what-is-the-pegan-diet
+ noin 75% Lautasesta (ei kaloreista) kasviksia ja hedelmiä, painottaen enempi vihanneksia ja kasviksia.
+ erilaisia hedelmiä, eri värisiä (meillä tietenkin kaikki marjat kuuluu tähän), luomua jos mahdollista.
+ rasvaa = lähde: pähkinä, kookos, avokado, oliiviöljy, voitakin
+ lihaa tai kalaa yhdellä kertaa max. 100-150g (luomua, ruoholla kasvatettua jos mahdollista), proteiinia riittävästi ja lihaa enempi VAIN vanhuksilla
Liha on niinkuin muun ruuan "lisä tai mauste", ei siis vain pääruoka. (että syötäs vain lihaa), eikä edes ihan joka päiväinen välttämättä.
+ pähkinnät ja siemenet, keskity näihin. (ei maapähkinää)
+ suosi kananmunia
miinusta, vältä, rajoita, vähennä, tai poista
- kaikki siemen öljyt, ehdottomasti pois.
- lehmänmaito/tuoteet tai rajoita
- gluteenia sisältävät viljat, täysviljat, vältä, mieluiten pois
- GMO, kemikaalit, säilöntäaineet, hormoni, kasvinsuojelu, antibioottia, aineita sisältäviä tuotteet
- jalostetut tuotteet
- sokeri
- pavut
- soija
- elohopeaa sisältävä kala

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-21 06:14:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Grasu kirjoitti:
Mitä siis käytännössä syöt peganilla?

Ari kirjoitti:
2...5 keltuaista, pikkusen lihaa tai kalaa, keit. porkkanoita + herneitä voilla, useita eri hedelmiä joka päivä, macadamia pähkinöitä, erilaisia marjoja.
vettä, kahvia, karpalo-, mustikka- ja/tai granaattimehua, suklaatakin liki joka päivä.
viljaton, öljytön, maidoton ja verenpaine lääkkeetön olen.
Jatkuu...

Ari kirjoitti:
vaikka olen pitänyt kirjaa kaloreista ei ole vielä tarvinnut rajoittaa ruokaa, olen vain syönyt kun siltä tuntuu. tämä siis on ollut helppo homma jopa liiankin helppo.
eihän tämä ole laihdutus tyyli tai kuuri = Diet niin kuin suomessa käsitetään sana diet, vaan ruokavalio tyyli pitkälle aikajaksolle, jossa on joustovaraa eri mieltymyksille.
Pegan tyyli on kuitenkin, maidoton, gluteeni viljaton, siemenöljytön ja jalostamaton ruokavalio syödä, jossa on lihat, kalat ja munat ja vihannekset ja hedelmät mukana niin ja pähkinät.
tyyli on siis paleo ja vegan tyylin yhdistelmä jossa
Paleo tyyli vähentää lihan syöntiä ja lisää vihanneksia ja hedelmiä
ja
vegan tyyli lisää lihaa ja poistaa maidon ja viljan ja siemenöljyt.
tämä näin lyhyesti, linkeistä lisätietoa. (ps. myös voi ja kookosöljy kuuluu tyyliin, jos haluaa)
https://www.mindbodygreen.com/articles/what-is-the-pegan-diet
https://drhyman.com/blog/2014/11/07/pegan-paleo-vegan/
tästä tulee siis Pegan diet tyyli, jonka nimikin tulee paleo ja vegan nimistä.

Pegan dietin ja nimen toi julkisuuteen:
Mark Hyman, M.D.
Functional Medicine Doctor

niin pikkusen olen ed. viesteissä kertonut jo, mitä nyt syön.
nykyisin en "kirjaa" syömisiä, en siis pidä tarkkaa kirjanpitoa mitä syön.
enkä rajoita syömismäärää mitenkään, ainut jota ite rajoitan on lihan määrää.
mutta kysyit mitä syön, noin kahden ed. vk. menussa oli muistinvaraisesti:
vihannes tarjonta näin talvisaikaan on aika #-o ... joten juureksia + päivittäin hedelmiä ja omia pakastemarjoja menee aika tavalla, vihreää saan helposti menemään tehosekottajalla smoothie tyylillä ja pähkinöitä syön.
+ porkkanaa keitettynä voita ja mehuna, pakaste herneitä, bataattia ja palsternakkaa uunissa voita, miniluumu tomaattia, kurkkua, erilaista vihreää päivittäin smoothie tyylisenä.
+ hedelmiä marjoja mm. kotimaisia omenia, persikkaa, ananasta, mansikoita, lakkoja (hilla), mustikoita, banaania, vadelmia, tummia viinirypäleitä, persimonia.
+ hyvin vähän kerralla lihaa ja vain yhden kerran vrk:ssa (sikaa, nautaa, maksaa), eikä ollut jokapäivä mitään
+ päivittäin 2-5 kananmunaa ja siitä vain keltuaista
+ päivittäin pähkinöitä, macadamia, pistaasi
+ myös lihattomia ja kalattomia päiviä on nykyään.
+ kaloista etupäässä lohikalaa vähän kerralla, joskus muikkua, turskaa tai seitä
+ sinistä suklaata muutama pala, eikä ihan joka päivä
+ valmista granaattiomenamehua

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-21 09:45:38 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Liittynyt: 2005-03-24 12:26:48
Viestit: 6190
Paikkakunta: Hesa
Näyttää että miehille sopii tuon tyylinen syöminen, sillä oma mieheni on syönyt suunnilleen noin kesästä lähtien ja pikkuhiljaa pudottanut noin kymmenen kiloa entisten kahdenkymmenen lisäksi jotka pudotti karppaamalla. Hänellä verensokerit pyörii siinä viiden paikkeilla mutta verenpaine ei ole laskenut.
Näyttää ero olevan siinä että hän syö edelleen turkkilaista jogurttia aika reilustikin. Nyt ei kyllä tarvitse ainakaan laihtuakseen lopettaa mutta mitä muita hyötyjä sen lopettamisesta on?

_________________
16 vuotta karppilassa!
Hetki hetkeltä eteenpäin!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-21 10:06:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Grasu kirjoitti:
mutta verenpaine ei ole laskenut...mutta mitä muita hyötyjä sen lopettamisesta on?

niin tai pitäskö kysyä mitä hyötyä on sen jatkamisesta?
Lainaa:
Dairy and milk products do not promote healthy bones. In a large meta-analysis, milk did not reduce risk of fractures. Other studies have shown it can increase fracture rates. And the countries with the lowest milk consumption have the lowest risk of osteoporosis and fractures. Calcium is not all it’s cracked up to be. Studies show that higher calcium intakes are actually associated with higher risk of fracture.

Milk may not grow strong bones, but it does seem to grow cancer cells. Milk increases the hormone called IGF-1 or insulin-like growth factor, one that is like Miracle-Gro for cancer cells. Dairy products have been linked to prostate cancer. And cows are milked while pregnant (yes, even organic cows), filling milk with loads of reproductive and potentially cancer-causing hormones.

There are other problems with milk, too. It increases the risk of type 1 diabetes. Dairy is a well-known cause of acne. And of course, dairy causes millions around the world (75 percent of the population) to suffer digestive distress because of lactose intolerance. It causes intestinal bleeding in 40 percent of infants leading to iron deficiency. Allergy, asthma, and eczema all may be triggered by dairy consumption.

lähde Mark Hyman https://drhyman.com/blog/2013/07/05/got-proof-lack-of-evidence-for-milks-benefits/
mitä tulee IGF-1 juttuun.. matalat IGF-1 lukemat liittyy alhaisiin verenpaineisiin.
maito ja proteiini nostaa IGF-1:stä, sitä kautta myös kortisolia joka tuppaa nostamaan myös verenpainetta.
niinkuin tiedät minun paineet oli 240/140 atkinson/VHH:lla jossa oli turkkilaista ja lihaa aika tavalla.
niin ja jouduin teholle, pillit ulvoen 2 vuoden atkinsonin jälkeen ja sain hevoskuurin verenpainelääkkeitä.

nyt olen lääkkeetön, mutta nyt en käytä maitotuotteita ja lihaakin vain vähän ja hh on enempi.
ja HUOM. silloin kun jouduin teholle kehonpaino oli alhaisempi kuin nyt.
ps. eikä mulla ole enkä tee mitään "juttajumppaa"

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-21 18:15:32 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Liittynyt: 2005-03-24 12:26:48
Viestit: 6190
Paikkakunta: Hesa
Kiitos Ari ohjeista, luin tuon listasi ukkokullalle niin hän siihen että tuolleenhan hän syö. No melkein jos ei oteta huomioon sitä jugua. Varmaankin sitä pitäisi vähentää ainakin mutta itsehän hän päättää.

_________________
16 vuotta karppilassa!
Hetki hetkeltä eteenpäin!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-22 08:22:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
Grasu kirjoitti:
Kiitos Ari ohjeista, luin tuon listasi ukkokullalle niin hän siihen että tuolleenhan hän syö. No melkein jos ei oteta huomioon sitä jugua.

ite päädyin omissa kokeiluissani ekan kerran 2014 tämän tyyliseen ruokailuun, 2017 sain "oman tyylini" valmiiksi, eli lopulliseen muotoonsa.
ja kas kummaa Mark Hyman oli jo keksinyt tyylille nimen Pegan Diet joka oli siis saman tyylinen kuin omani.
sanoin omasta tyylistäni "mikä lie en siitä välitä".
ja minä en tiennyt mitään Mark Hymanista enkä hänen jo 2014 julkistamastaan ruokailutyylistä.
Tämä oli minulle mukava yllätys. kun tavan ihminen(minä) ja Mark Hyman, M.D. Functional Medicine Doctor ajattelee liki samalla tavalla ruokailusta, toisistaan mitään tietämättä.
https://drhyman.com/blog/2014/11/07/pegan-paleo-vegan/
https://www.mindbodygreen.com/articles/what-is-the-pegan-diet

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Pegan Ruokavalio
ViestiLähetetty: 2019-01-27 07:14:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
siinä se taas viikko meni Pegan Diet tyylillä, nyt 12 viikkoa takana.
aloitus 80,0 kg
tänään 71,8 kg pit.kal pitk.hih.paita eli viikossa -0,2 kg eli yht: -8,2 kg
ja HUOM :idea: hyvillä mielin hyvä olon kanssa.
ed. vk. ei mitään laihdutus yritystä vain ruokailua ruokahalun mukaan.
ed. vk: vihreää smoohtie tyylillä, useita eri hedelmiä, marjoja, erilaista vihreää, porkkanaa mehuna ja keit., pikkusen bataattia, aika tavalla macadamia pähkinöitä, keltuaista, pikkusen 2x vk:ssa sianlihaa.

viljaton, öljytön, maidoton ja vain vähän eläin proteiinia.
voin erittäin hyvin tämän tyylin ruokailulla ja olen nyt ilman verenpaine lääkitystä.
Jatketaan... ja seurataan minne päin paino menee.

ps. joku muukin innostunut.
http://www.thethinkitchen.com/going-pegan/

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-02-15 11:53:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Yhdessä vaiheessa söit viherpirtelöitä, laitoit isot määrät salaattia yms. pirtelöön. Sitten totesit ettei vihannekset eikä varsinkaan viherpirtelöt sovi sulle, jätit ne pois ja söit makaronia ja suklaata. Sanoit voivasi hyvin. Nyt on taas romainesalaatti pirtelöitynä, mistä mielenmuutos?

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-02-17 11:09:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Erfis kirjoitti:
Yhdessä vaiheessa söit viherpirtelöitä, laitoit isot määrät salaattia yms. pirtelöön. Sitten totesit ettei vihannekset eikä varsinkaan viherpirtelöt sovi sulle, jätit ne pois ja söit makaronia ja suklaata. Sanoit voivasi hyvin. Nyt on taas romainesalaatti pirtelöitynä, mistä mielenmuutos?

Huomenta
se miksei vp lääkkeet ja vihannekset ja maitotuotteet sopineet vihreiden ja hedelmien kanssa. hedelmistä ja hed. mehuista tuli siis ripulia.
makaroni ja suklaa ei toki aiheuta ripulia.
jep eli äsken meni (puoli ruukkua) 3 dl green smoothie jossa banaania + persikkaa ja erikseen keit kanmun.
eli kun siirryin Pegan tyylille sain jättää jonkun vk. päästä verenpainelääkkeet pois, paineet laski jo riskirajoille vaikka vähensin lääkemäärää.
silloin kun sain vp lääkkeet, paineet oli teholla 240/140 (kun töistä vietiin piipaa autolla teholle, sydänosastolle) eli olin ollut VHH atkinsonilla 2 vuotta. painoa oli vähempi kuin nyt.
mutta kun en syö enää vp lääkkeitä, voin syödä nyt vihreää ja talvisin jopa pikkusen hedelmiä eikä ole mitään ongelmia, kun ei ole paljon koivun siitepölyä ilmassa.
eli kun sanoin "ei sovi", niin vp lääkkeet + vihreät + hedelmät + maitotuotteet aiheutti valtavaa ripulia
eli jos ja kun joudun syömään verenpainelääkkeitä, en voi syödä vihreää ja hedelmiä samana päivänä.
tai voin syödä, mutta tulee ripulia.
nyt olen lääkkeetön ja Pegan tyylillä ja suolisto voi hyvin ja voin syödä vihreää ja hedelmiä kohtuudella, kun kaikki öljyt on pois.
Hedelmät ja mehut aiheuttaa minulle green smoothiessa ripulia = koivun siitepölyn risti allergia hedelmiin.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Veren viskositeetti
ViestiLähetetty: 2019-03-01 09:57:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Huomenta
olen pari vk laskenut tai ainakin yrittänyt laskea veren viskositeettia.
etu päässä nesteyttämällä.
olenkin saanut painon nousemaan noin 2,5 kg lisä vedenjuonnilla jossa mukana jodioitua intiaani suolaa.
näyttää siltä että olen ollut jonkun moisessa nestevajeessa tai nestehukassa.
https://ndnr.com/cardiopulmonary-medicine/blood-viscosity/
https://holisticprimarycare.net/topics/topics-h-n/healthy-aging/1299-blood-viscosity-the-unifying-parameter-in-cardiovascular-disease-risk.html
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4613-2067-8_124
https://www.practicaldiabetes.com/article/effect-dehydration-blood-tests-2/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6190243/
muun ruuan ja hedelmien lisäksi olen juonut vettä noin 1,3 L vrk:ssa.
samalla kahvin juontia ja saunomista vähentänyt (saunassa olo aikaa = hikoilua)
http://www.statinnation.net/blog/2016/7/20/qhktkg9igeeoiohlg186zsthekdk5m
näin talvi aikaan huomaa ainakin hyöty eron ettei kylmä.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1572 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 153 54 55 56 5779 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)