karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-19 04:29:57

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2019-01-09 13:43:40 
Hei! :)

Olen 24 vuotias nainen, 157cm 46kg. Minulla ei koskaan ole ollut tervettä suhdetta ruokaan ja olen läpikäynyt lapsuudessa ylipainon kuin myös anoreksian jonka jälkeen ahmiminen tuli kuvioihin. Kaksi vuotta sitten laihdutin noin 23kg puolessa vuodessa ja sen jälkeen olen pysynyt 45-48kg välillä (vaikka ahmimista vähintään kerranviikossa ja oli jakso jolloin ylisyömistä päivittäin). Olen pääsääntöisesti elänyt hiilareilla vältellen rasvaa. Nyt minulla tunne että tehtävä muutos koska tämä jatkuva ruuan ajattelu ja pelko ahmimisesta alkaa käydä raskaaksi. Myöskin jatkuva pallo maha alkaa inhottaa (maha turvonnut melkeinpä koko ajan). Tällä hetkellä syön 1-3 kertaa päivässä ja kalorit luultavasti 1000kcal kiepeillä + 1 ahmimispäivä on keskimäärin viikossa.

Pyytäisin apua miten aloittaa karppaaminen ja esimerkkejä kuinka paljon/mitä minun pitäisi syödä päivässä. Tavoitteena parempi olo, ahmimisen lopettaminen ja terveempi suhde ruokaan! Kaikki neuvot ovat tervetulleita ja niitä arvostetaan! Kiitos!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-09 19:46:13 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18394
Paikkakunta: Jämtland
Tervetuloa mukaan, jos rekkaudut foorumille niin saat enemmän tietoa vaikkapa toisten karppajjien syömisistä.
En tiedä kuinka paljon olet perehtynyt karppaukseen, siinähän on useampia karppaustyylejä ja täällä foorumilla on meitä jotka ovat löytäneet oman tyylinsä mutta eri tavoin. Minä lähtisin sitä omaa tyyliä hakemaan lukemalla alkuun jonkun lääkärin kirjoittaman oppaan, vaikkapa Ruokavallankumous on ihan mukavaa luettavaa ja siitä saa ne perusjutut alkuun.

Tuhat kaloria vrk on tosi vähän, ei ihme että ruoka pyörii mielessä. Kuitenkin on vaikea sanoa tarkasti toiselle mitä ja miten paljon syödä. Alkuun tietysti pitäisi alkaa vaihtamaan pois hiilareista ja korvaamaan rasvalla. Ei siemenöljyillä vaan eläinrasvalla. Valmista kaksi-kolme ateriaa hyvistä raaka-aineista ja syödä nälkä pois.

Mutta lue lisää ja tutki foorumia, mieti vähän mikä karppaustyyli voisi sopia. Kun sinulla ei ole laihtumisen tarvetta eikä sairauksia, niin uskon että löydät sopivan hiilaritason aika nopeasti, itsellä ovat hiilarit tosi alhaalla koska vain silloin pysyy diabetes kakkonen remissiossa. Kirjoittele lisää!

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-09 21:28:30 
Kiitos vastauksesta! :D

Olen nyt pari päivää foorumia lukenut ja lukenut aiheesta muualtakin. Voisin katsoa tuon ruokavallankumous oppaan kirjastosta lainaan!

Olen luopunut riisistä, pastasta, perunasta, leivästä, viljoista (paitsi kautahiutale) ja jauhoista, sokerista jne..

Esimerkiksi eilen söin:

Klo 14 kaksi kuppia kahvia + 0,6dl kahvikermaa

Klo 17:00 keitetty parsakaali (josta kanta leikattu pois) + jauheliha kastiketta 200g (jauhelihaa, sipuli, valkosipuli, 2 porkkanaa ja tomaattimurska + mausteet) + keitetty kananmuna

Klo 19:30 40g kaurahiutale + 1dl kevyt maito + 10g kookoshiutale

Päivän aikana 1,5l pepsi max

Tänään söin:

Klo 13 2 kuppia kahvia + 1dl kahvikerma

Klo 16:40 400g lihatonta itse tehtyä hernekeittoa + 150g jauhelihakastike
40g kaurahiutale + 1dl maito + 10g kookoshiutale

Klo 19:45 20g maapähkinävoita ja noin 100g jauhelihakastike

0,4dl pepsi max (tänään alkoi vieroitus)

Eli kaurahiutale pitäisi saada pois sekä rasvaa lisättyä...sekä kuivatut herneet (hernekeitto) ilmeisesti ei ole suotavaa.

Ongelmana on kehon nälkä ja kylläisyys signaalin häiriö, koko ajan olisi mieliteko nälkä ja ruokaa mahtuisi vaikka kuinka paljon ennen kun tulee stoppi. Ahmimispäivinä menee helposti 5000kcal >

Mitenhän sitä rasvaa saisi lisättyä kun kulutukseni niin pientä?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-09 22:54:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Olisi helpompi kommentoida, jos kertoisit vähän nykyisiä syömisiäsi. Toisille sopii kerta rysäyksellä vaihtaminen paremmin ja toisille vähittäiset muutokset. Annika Dahlqvist taitaa kuulua niihin, jotka luovuttavat, jos aloittavat isolla muutoksella. Itse aloitin vaihtamalla viljat voihin. Näin jälkiviisaana minun olisi kannattanut tehdä enemmän muutoksia nopeammin, koska nykyisin olen lähes karnivori, mutta siihen aikaan usko virallisiin ravitsemussuosituksiin oli todella vahva.

Viljojen ja sokereiden lopettaminen voi aluksi aiheuttaa "vieroitusoireita". Hiilarihimo menee ohi, mutta siihen on hyvä varautua, koska sinulla on taipumusta ahmimiseen. Kaloreiden ja rasvan välttelyn perusteella olet kituuttanut eli kannattaa keskittyä tervehtymiseen pitkäksi aikaa ja unohtaa ulkonäköseikat. Turvonnut pallomaha voi tosin lähteä pelkällä viljattomalla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-10 05:07:12 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Miksi ihmeessä pitää olla ahmimispäivä?
Eikö joka päivä voisi vaan syödä normaalisti?

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-10 07:33:32 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15261
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Jäbä hoi! Syömishäiriö on sairaus. Nyt sanoit kuin alkoholistille, että miksi ihmeessä pitää juoda itsensä tolkuttomaan tilaan.? Eikö voisi ottaa vain lasillisen?

Lievästä ahmimishäiriöstä itse selvinneenä sanon, että ravinteikas vhh on paras keinosi parantua. Aikaa se vie. Luultavasti häiriö on "itseään ruokkiva". Kun keho nääntyy ravinteiden puutteessa, se alkaa huutaa ruokaa ja paljon, siitä seuraa ahmimista. Minulla meni todella kauan, ennen kuin kroppa oli saanut riittävästi ravinteita ja vajeet oli korjattu. Kananmunat ja eläinrasvat ovat nääntyneen kehon ystäviä. Kannattaa vaihtaa kaikki maitotuotteet täysrasvaisiin. Kahvikerma kuohukermaan, maito täysmaitoon - tai kermaan jne.

Hyvää jatkoa paranemiseen!

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-10 09:05:02 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93341
Samaa mieltä kuin Niilin Kaimaani. Ihan rauhassa!

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-10 15:43:49 
Moikka :) kiitos vastauksista! Kaikki kommentit auttaa, jos ei muuta niin herättämään ajatuksia!

Mietin tuossa illalla vielä että mikähän karppaustyyleistä paras ihmiselle joka ei ole laihduttamassa koska muuten menisi alipainon puolelle? Ja mikä tyyli pitkällä aikavälillä terveellisin keholle? Pääni on ihan pyörällä kaikesta tiedosta karppaukssta puolesta ja vastaan #-o En varmaankaan ala laskemaan tarkkaan hiilareita koska syömishäiriö taustani takia se ei minulle tervettä ja tosissaan minulla ei halua takaisin anoreksia helvettiin... mutta jos hiilarit pysty siinä noin 50-100g/pv välillä niin onko huono?

Ja tosissaan en tietenkään haluaisi että ahmiminen kuuluisi mun elämään mutta pitkään niin on ollut ja erittäin vaikea sitä on muuttaa. Silloin kun minulla hyvä itsekuri niin se todellakin on horjuttamaton eikä mitään ongelmaa rajoittaa syömisiä mutta sitten kun sen viisi päivää on rajoittanut niin jotain tapahtuu ja hallinta lähtee käsistä. Eikä auta kun asuu ihmisen kanssa joka syö paljon herkkuja ja roskaa, 85-90% se ei minua hetkauta mutta sitten tulee se yksi tai kaksi päivää kun ne herkut pöydällä/jääkaapissa vaan ottaa valtaansa.

Muuten miksi siis rypsiöljy pahasta?

Viime yönä minulla oli todella outo maku suussa ja muutenkin jotenkin outo olo, mistähän tämä johtui? Onko vaan kun vähentänyt hiilareita? Ja anteeksi tyhmiä kysymyksiä :shock:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-10 18:22:54 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Varmaan on sairaus, en sitä epäillytkään Mutta en siltikkään ymmärrä ahmimispäivää. Eikä minun varmaan tarvitsekkaan. Uskoisin, ettei foorumilla tarvitse sanojaan sensuroida, olla sanomatta tai alkaa mielistelemään ihmisiä, kysyminen tuskin vahingoittaa ketään. Vai miten on niilinkaimaani? Olisiko pitänyt mielistellä tai olla sanomatta etten ymmärrä, ehkä olisin saanut vastauksen aloittajalta ja minä olisin viisastunut, ehkä hänkin olisi saanut siitä jonkin ajatuksen joka olisi voinut auttaa. En tiedä, sinä onneksi ehdit torumaan minua...
Moni vyyhti selviää keskustelemalla ja kaikkea ei varmastikkaan tarvitse kaikkien tajuta. Ei siitä kannata herneitä nokkaan vetää.
Varmaan ensimmäisiä askeleita parantamiseen on sen tiedostaminen ja sitäkautta muuttuminen.
Mutta joka tapauksessa tsemppiä, vaikka en kaikkea itse pystykkään käsittämään, varmaan vhh tuo aikaa myöten helpotuksen ongelmiin.

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-10 19:21:53 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15261
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
En ottanut nokkiini enkä torunut.

Sitähän se ahmimishäiriö tarkoittaa, että tulee pakonomaisia ahmimispäiviä. Ihminen sinnittelee niin kauan kuin pystyy, ja sitten tulee se päivä, kun ei enää pysty hillitsemään itseään. Ei siinä auta sanoa, että älä ahmi. Vhh saattaa auttaa. Parempaakaan apukeinoa ei varmaan ole.

Itselläni ahmimishäiriö alkoi, kun olin vuosikausia sinnitellyt lähes rasvattomalla ruoalla ja nutrilett-jauheilla eli olin saanut aivan liian vähän ravinteita ja energiaa vuosikaudet. Väitän, että sama mekanismi on monen muunkin syömishäiriöisen taustalla. Kyllähän se kroppa silloin huutaa ruokaa, eikä pelkällä tahdonvoimalla sitä huutoa vastusteta vuodesta toiseen. Ravinteikkaalla, riittävällä ruoalla voi puutteet saada korjaantumaan, jolloin kropan ei enää tarvitse nälänhätäänsä huudella.

Ei mikään ahmimispäivä tietenkään ole se ratkaisu, vaan se että joka päivä tarjoaa keholleen riittävästi energiaa ja paljon ravinteita. Aluksi saattaa jopa paino vähän nousta, kun nälänhätämoodissa ollut kroppa pidättää kaiken vihdoin saamansa energian, mutta ajan myötä sekin tasaantuu. Terveys ensin, sitten vasta muu.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-11 19:46:34 
NiilinKaimaani kirjoitti:
En ottanut nokkiini enkä torunut.

Sitähän se ahmimishäiriö tarkoittaa, että tulee pakonomaisia ahmimispäiviä. Ihminen sinnittelee niin kauan kuin pystyy, ja sitten tulee se päivä, kun ei enää pysty hillitsemään itseään. Ei siinä auta sanoa, että älä ahmi. Vhh saattaa auttaa. Parempaakaan apukeinoa ei varmaan ole.

Itselläni ahmimishäiriö alkoi, kun olin vuosikausia sinnitellyt lähes rasvattomalla ruoalla ja nutrilett-jauheilla eli olin saanut aivan liian vähän ravinteita ja energiaa vuosikaudet. Väitän, että sama mekanismi on monen muunkin syömishäiriöisen taustalla. Kyllähän se kroppa silloin huutaa ruokaa, eikä pelkällä tahdonvoimalla sitä huutoa vastusteta vuodesta toiseen. Ravinteikkaalla, riittävällä ruoalla voi puutteet saada korjaantumaan, jolloin kropan ei enää tarvitse nälänhätäänsä huudella.

Ei mikään ahmimispäivä tietenkään ole se ratkaisu, vaan se että joka päivä tarjoaa keholleen riittävästi energiaa ja paljon ravinteita. Aluksi saattaa jopa paino vähän nousta, kun nälänhätämoodissa ollut kroppa pidättää kaiken vihdoin saamansa energian, mutta ajan myötä sekin tasaantuu. Terveys ensin, sitten vasta muu.



Montakos ilmaista Antsan kirjaa saint palkinnoksi? 500 kcal ravinnosta ja liikunnasta? No ehkä kaikki uskoo väitteet.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-14 16:49:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-15 22:26:32
Viestit: 3363
Paikkakunta: Lohja
Joko olet etsinyt ateriamatriisin sivustolta? Se oli ainakin aikanaan monelle hyvä pika-apu ruokavalion aloitukseen.
Koska sulla kyse ei ole laihdutuksesta niin hiilarit voisi varmaan hyvinkin olla siellä 50-100g päivässä, mutta niin että suurinosa hiilareista tulisi monipuolisista kasviksista. Silloin kroppa saisi mahdollisiiman paljon eri hivenaineita ja vitamiineja. Samoin olisi hyvä tehdä raaka-aineissa sellaisia valintoja että ne olisi ainakin normaalirasvaisia ellei jopa rasvaisia. Silloin ei tarvisi miettiä niin paljoa miten sitä rasvaa lisää ruokavalioon. En tiedä paljon saat proteiinia päivässä, mutta toivottavasti ainakin 50g ja monipuolisista lähteistä. Ne sisältää myös paljon tarpeellisia ravintoaineita joiden puutteesta mahdollisesti tällä hetkellä kärsit.

_________________
Kuva
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-14 18:59:47 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93341
Tässä linkki https://karppaus.info/arkisto/ateriamatriisi.php ateriamatriisiin, ole hyvä.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-15 09:31:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Allekirjoituksessani on karppauskaavio, siitä voi olla apua.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-15 10:08:12 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15261
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Vieras kirjoitti:
NiilinKaimaani kirjoitti:

Sitähän se ahmimishäiriö tarkoittaa, että tulee pakonomaisia ahmimispäiviä. Ihminen sinnittelee niin kauan kuin pystyy, ja sitten tulee se päivä, kun ei enää pysty hillitsemään itseään. Ei siinä auta sanoa, että älä ahmi. Vhh saattaa auttaa. Parempaakaan apukeinoa ei varmaan ole.

Itselläni ahmimishäiriö alkoi, kun olin vuosikausia sinnitellyt lähes rasvattomalla ruoalla ja nutrilett-jauheilla eli olin saanut aivan liian vähän ravinteita ja energiaa vuosikaudet. Väitän, että sama mekanismi on monen muunkin syömishäiriöisen taustalla. Kyllähän se kroppa silloin huutaa ruokaa, eikä pelkällä tahdonvoimalla sitä huutoa vastusteta vuodesta toiseen. Ravinteikkaalla, riittävällä ruoalla voi puutteet saada korjaantumaan, jolloin kropan ei enää tarvitse nälänhätäänsä huudella.

Ei mikään ahmimispäivä tietenkään ole se ratkaisu, vaan se että joka päivä tarjoaa keholleen riittävästi energiaa ja paljon ravinteita. Aluksi saattaa jopa paino vähän nousta, kun nälänhätämoodissa ollut kroppa pidättää kaiken vihdoin saamansa energian, mutta ajan myötä sekin tasaantuu. Terveys ensin, sitten vasta muu.



Montakos ilmaista Antsan kirjaa saint palkinnoksi? 500 kcal ravinnosta ja liikunnasta? No ehkä kaikki uskoo väitteet.

Miksi "vieras" tulee aloittelijan ketjuun sekavia mölyämään? Noudatin ruotsalaisten lääkäreiden LCHF-ruokavaliota. Siinä ei lasketa kaloreita. Syödään ravitsevaa oikeaa ruokaa, kun on nälkä ja lopetetaan, kun on kylläinen. Toimii.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-02-10 12:53:43 
Onkohan tässä käynyt niin, että Jäbällä tuli mieleen nämä bodarien ja fitnesstyyppien yms. suunnitellut, dieettiin kuuluvat "mättöpäivät", kun taas tässä aiheena oleva syömishäiriöisen ahmimiskohtaus on aivan eri asia..? :-k


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-02-14 00:08:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2018-09-11 12:55:53
Viestit: 262
mlv kirjoitti:
Ei siemenöljyillä vaan eläinrasvalla.


Kookos- ja oliiviöljy ovat myös kivoja. :wink:


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Voit kirjoittaa uusia viestejä
Voit vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)