karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:07:13

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2019-01-03 00:05:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-06-10 10:40:31
Viestit: 1205
Noista vähän lihaa syövistä on käytetty joskus sanaa fleksitaristi. Minusta se on ihan hyvä termi erottamaan pseudovegetaristit aatteen miehistä (no lähinnä naisista). Fleksaajat usein syövät vaikkapa juurikin jotain vapaana elänyttä riistaa ja kalaa, mutta eivät yleensä osta "kaupan lihaa".


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-03 09:27:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
skvimo kirjoitti:
Hyvä pointti vähentää lihansyöntiä, ne pellot siis. Kas kun eläinlajista riippuen yhden lihakilon tuottaminen vie kahdesta kilosta ylöspäin viljaa tai palkokasveja (Suomessa mm. härkäpapu). Tämän päälle tietty muu rehu.


Pihvikarjaa joka ei ole syönyt mitään muuta kuin laidunkasveja saa köyhällekin hyvään hintaan, kunhan muutkin osat kuin paistit ja pihvit kelpaavat.
Limousin karjan luut 2 euroa kilo. Kieli noin 11 euroa kilo. Häntä yleensä tarjouksessa 6,90 kilo. Näin Hakaniemen hallissa. Periaatteessa olisi mahdollista eliminoida kokonaan sellainen liha joka on syönyt muuta kuin ruohoa, mutta saatan toki ottaa alennuslaputettua tuoretta lihaa muualtakin.

Lihansyönnin vähentäminen kannattaakin siis aloittaa nimenomaan siis sika + kana + kalkkuna suunnasta, sillä niitä eniten syötetään ihmisravinnoksi kelpaavilla valkuaiskasveilla ja lisäksi niiden pakottaminen hullun lehmän taudin pelossa täysvegaaneiksi, mikä sekä aiheuttaa eläimille kärsimyksiä ja ylimääräistä lääkinnän tarvetta, myös tekee niiden lihan rasvahappokoostumuksesta epäterveellisen.

Ja se laiduntava eläin on myös kaikkein ekologisin ruuantuotantotapa näillä leveysasteilla.

Minun tosin ei tarvitse vähentää mitään, syön lihaa noin 1970-luvun suomalaisen kulutuksen verran, siis puolet nykysuomalaisen kulutuksesta suunnilleen.

Ai niin ja sitten se viljelty kala: Sille syötetään myös soijaa ja muita ihmiselle soveltuvia ruokakasveja. Samat seuraukset kalan rasvahappokoostumuksen terveellisyyteen kuin sikojen ja kanojen kohdalla, minkä lisäksi viljelty kala on siis myös samalla tavoin epäeettistä.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-03 09:30:11 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93461
Voisi olla ihan kätsy ruokavalio jos on mahdollisuus itse kalastaa ja metsästää. Mä taisin sit fleksailla lapsuuden kesät, kun etupäässä itse kalastettua kalaa syötiin joka päivä.

Hakaniemen halli onkin paras, mutku hintaa kyl tulee, jos sinne asti pitää matkustaa. Ja kova vaiva julkisilla. Melko paradoksaalista ettei täältä maalta tahdo löytyä edullisesti mitään noita.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-03 09:31:09 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93461
Lainaa:
Minun tosin ei tarvitse vähentää mitään, syön lihaa noin 1970-luvun suomalaisen kulutuksen verran, siis puolet nykysuomalaisen kulutuksesta suunnilleen.


Heräsi kysymys paljonko nuo ovat?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-03 09:35:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
1970 luvulla syötiin jotain 35-40 kiloa lihaa per henki vuodessa, nykyään tuplasti eli 70-80 kiloa vuodessa per nenä.

Söin viimeksi lihaa sunnuntaina, muutama päivä meni nyt nimittäin munajuusto proteiinilähteenä, kun tuli ostettua isompi sellainen äidin kanssa puoliksi.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-03 09:49:30 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
Pahinta tuhlausta nykyisessä lihansyönissä suomalaisittain on, että vain hieno liha kelpaa. Useampi kuin yksi tuottaja on kertonut miten räimäleet ja rasvat ja luistakin iso osa käsitellään ongelmajätteinä.

Meikä, joka elää pääsääntöisesti eläinrasvalla tekee todellisen ekoteon joka kerta kun vaihtaa voin johonkin näistä käsittämättömästi jäterasvoiksi mielletyistä tuotteista, jotka onneksi maistuvatkin hyviltä, ja jalostavat niin perunan kuin sipulitkin maullaan ihan uusiin sfääreihin... sen lisäksi että ne todistetusti (lue: mitatusti eikä vain lääkkeettömämn elämän todistamana) ovat pitäneet kropan kunnossa jo pitkälti yli vuosikymmenen.

(Ps: kymmenisen vuotta talon lihana oli suoraan tuottajalta tullut heinäkasvatettu märehtijä, ja tilauksen mukaan sai niitä räimäleitäkin, kunhan muisti pyytää. Samoin naapureilta j tutuilta olen pyytänyt ja joskus saanutkin kinkun sun muiden paistojen jämäliemet rasvoineen. Ei pelkoa, että näihin olisi tarvittu sen enempää härkistä tai soijaa kuin viljaakaan. Eläinsapuskalla ekologinen kotimainen syönti on tällä hetkellä todella helppoa, kun ottaa huomioon mattimeikäläisen jätevirrat, tuttujen alkutuottajien ohella)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-03 09:52:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Juuri näin, komppaan Elsiä vahvasti.

Ja on myös sen eläimen kunnioittamista joka kuoli jotta minä saisin syödä, että suostun syömään sen turvasta hännänpäähän asti.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-03 10:46:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-06-10 10:40:31
Viestit: 1205
Greda Carpo kirjoitti:
Voisi olla ihan kätsy ruokavalio jos on mahdollisuus itse kalastaa ja metsästää. Mä taisin sit fleksailla lapsuuden kesät, kun etupäässä itse kalastettua kalaa syötiin joka päivä.


Noh, fleksaajat syövät sitä lihaa/kalaa kerran viikkoon tai kuukauteen tai jopa harvemmin. Mutta jos noin, niin pescovegetarismistahan tuo menee. Tosin en kyllä ymmärrä, miksi päivittäin kalaa syöviä pidetään jonkin sortin vegetaristeina. Mäkin oon tämmönen karnevegetaristi, syön vain kasvi- ja eläinkunnan tuotteita. Mikä ei tosin pidä paikkaansa, koska syön kaikkien kuntien eliöitä: kasveja, eläimiä, sieniä ja alkueliöitä (esim. levät), mutta kyllähän ne vegetaristitkin saavat syödä sieniä ja alkueliöitä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-03 11:11:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Kieltäydyn ehdottomasti nimikkeestä fleksaaja, vaikka siten itseään nimittävien mittapuulla ehkä sellainen olenkin.
Olen SEKASYÖJÄ, mikä on ihmiselle lajinmukaista.

Fleksaaja lieneekin vain uusimuotinen hömpötysnimi sille että on sekasyöjä joka pyrkii rajoittamaan lihansyöntiään.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-03 11:28:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-06-10 10:40:31
Viestit: 1205
Toisinsyöjä kirjoitti:
Fleksaaja lieneekin vain uusimuotinen hömpötysnimi sille että on sekasyöjä joka pyrkii rajoittamaan lihansyöntiään.


1. Niin on, ehdottomasti.
2. Ei ihan kuitenkaan. Fleksitaristiksi ei pääse sillä, että syö puolet vähemmän lihaa, eli vaikkapa että syö aina lounaalla kasvisvaihtoehdon tai että ei syö leivällä kinkkua. Kyllä mä katson, että yksi liha-ateria viikossa on sillä rajalla, ja mieluummin yksi ateria kuukaudessa. Ehkä yksi ateria viikossa, jolla syö lihaa tai kalaa, ja useimmiten kalaa, voisi mennä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-03 11:42:41 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47599
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Oikeasti? Kun vegetaarinakin voi olla vaikka ruoan kaloreista suurin osa tulisi maitotaloustuotteista ja munista. Intian oikeasti tuo on edelleen vegetarismin täysin vegetarismin määritelmän mukaista ja käy muun muassa uskonnollisista syistä lihasta kieltäytyvälle karppavalle intialaiselle tuttavalle.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-03 13:28:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-06-10 10:40:31
Viestit: 1205
No niin, siis minusta kala on eläin siinä missä nautakin ja kalan liha lihaa siinä missä naudankin. Uskonnollisista syistähän tuota tehdään, oli sitten "olen hindu, joten..." tai "asun vallilassa, joten...", ettei niissä säännöissä sinänsä tarvitsekaan olla mitään loogista tai itseään korjaavaa.

Mitä fleksitarismiin tulee, niin minusta on järjetöntä kuvata uudella sanalla ruokavaliota, joka ei olennaisesti eroa jo olemassaolevasta. Samalla tavallahan täälläkin kritisoidaan sitä, kun joku kutsuu karppaukseksi ruokavaliota, josta on marginaalisesti vähennetty hiilareita. Esimerkiksi kerran päivässä lihaa ei eroa normiruokavaliosta yhtään sen enempää kuin sekään, että jättäisi joka toisella aterialla perunat ja leivät ottamatta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-03 15:17:20 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93461
Meillä ei syöty sitä kalaa kesäisin runsaasti minkään ideologian takia. Siinä vain säästyi pitkä penni.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-04 09:35:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
mattila kirjoitti:
Uskonnollisista syistähän tuota tehdään, oli sitten "olen hindu, joten..." tai "asun vallilassa, joten...", .


Ihan paras hölmöysasteeltaan oli yhden intialaisen gurun syy siihen miksi ei saa syödä kalaa. En nyt muista kuka guru, mutta joku kohtuutunnettu myös maailmalla:
Kalaa ei saa syödä koska kun kalat ovat tyhmiä ja laiskoja, niin kun syö kalaa tulee tyhmäksi ja laiskaksi.

Koko maapallo ei elä samaa vuotta, osa elää vielä keskiaikaa tai jotain vielä varhaisempaa historiallista hetkeä ja harrastaa maagista ajattelua.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-04 11:02:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-06-10 10:40:31
Viestit: 1205
Greda Carpo kirjoitti:
Meillä ei syöty sitä kalaa kesäisin runsaasti minkään ideologian takia. Siinä vain säästyi pitkä penni.


Niinpä. Minusta tuo nyt on... Nykyään ihmisille tuntuu olevan tärkeää kategorisoida itsensä monilla elämän osa-alueilla, kuulua jonkinlaisiin ryhmiin, kun perinteiset, etupäässä sukulaisuuteen ja maantieteelliseen läheisyyteen perustuvat yhteisöt ovat menettäneet merkityksensä. Ruokavalio on yksi niistä, eikä vähäisin, sillä kaikki meistä syövät ja ruokaan liittyy tässä yltäkylläisyydessä paljonkin eri aspekteja, joita ihmiset pohtivat.

Toisinsyöjä kirjoitti:
Koko maapallo ei elä samaa vuotta, osa elää vielä keskiaikaa tai jotain vielä varhaisempaa historiallista hetkeä ja harrastaa maagista ajattelua.


No niinpä. Jotkut ravitsemusihmiset ovat ilmeisesti edelleen sitä mieltä, että kova rasva tukkii suonet niin kuin viemäriputketkin ;)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-04 11:09:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
mattila kirjoitti:
Nykyään ihmisille tuntuu olevan tärkeää kategorisoida itsensä monilla elämän osa-alueilla, kuulua jonkinlaisiin ryhmiin, kun perinteiset, etupäässä sukulaisuuteen ja maantieteelliseen läheisyyteen perustuvat yhteisöt ovat menettäneet merkityksensä.)


Hallelujaa sille, että ovat menettäneet merkityksensä!

Yhteisö on yhtä älykäs kuin sen tyhmin jäsen ja yhtä tasapainoinen kuin sen häiriintynein jäsen. Mahdollisuus valita oma yhteisönsä itse, sen sijaan että olisi pakotettu siihen yhteisöön johon on sattunut syntymään, on todennäköisesti pelastanut aika monen ihmisen mielenterveyden ja jopa hengen.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-04 11:51:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-06-10 10:40:31
Viestit: 1205
Tottahan toki. Ihmisillä on kuitenkin luontainen tarve kuulua yhteisöihin, ja kun nuo vanhat yhteisöt ovat hävinneet, on tilalle pitänyt keksiä uusia.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-04 22:23:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-12 17:24:12
Viestit: 3173
Paikkakunta: Kotka
Vieläkö joku uskoo pallon muotoiseen maahan?

_________________
- Ruisleipä on suomalaisten ravinnon multitabs -


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-01-04 22:41:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2018-08-24 21:30:31
Viestit: 747
Se on siinä ja siinä, mutta hieman kaareva se tuntuu olevan, niinkun vanhan kuplawolkkarin pölykapseli, tietty taittovirhe voi antaa semmoisen vaikutelman.

_________________
Centimo 80 Aviation


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)